🌀سالروز هلاکت روحانی پشیمان
🏴هتاک به اسلام و قرآن و امامان
🏴مبدع دین انحرافی "پاک دینی"
🏴حامی سرسخت سلطنت پهلوی
🏴عضولژماسونی، سیداحمدکسروی
🏳توسط گروه مبارز فدائیان اسلام
💠رهبرانقلاب:
‼️کاری که #نواب در مقابل #کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد و بعد هم یکی از یاران ایشان کسروی را کشت یعنی دو مرتبه از طرف نواب، کسروی مورد حرکت باصطلاح نظامی قرار گرفت. یکبار توسط خود ایشان که با کارد حمله کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلاً ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینها و طراحانش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزهی با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲
جهاد تبیینی
#امام_حوزه
#مناهج
@manahejj
🌀اطلاعیه جذب سرباز طلبه در شورای سیاستگذاری ائمه محترم جمعه
🔻طلاب محترم متقاضی جهت گذراندن دوره سربازی در شورای سیاستگذاری ائمه محترم جمعه به آدرس http://ejna.ir/vazifeh مراجعه نمایند.
#سرباز_طلبه
#مناهج
@manahejj
🌀دعوت مدیر حوزه از جوانان برای حضور در حوزه های علمیه
🔰آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های ( 17 اسفند 97) نماز جمعه قم:
🔻حوزه های علمیه برآمده از ملت ایران است و در طول تاریخ، خدمات زیادی به این جامعه ارائه کرده است. لذا این حوزه ها برای آینده و ارائه خدمت در همه قلمروها، نیازمند حضور جوانان مستعد، خوشفکر و علاقمند است.
🔻با مطالعه تاریخ حوزه علمیه، گذشته و عظمت امروز حوزه را ببینید و همراهی کنید برای آمدن جوانانی که در آینده، ارکان و پایه های حوزه و خدمتگذار به جامعه و نظام اسلامی شوند.
روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه
#مناهج
@Manahejj
◾ رهبرانقلاب: امام هادی و امامان دیگر علیهم السلام، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعهها حکومت بدهند. تلاشها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندانها و تبعیدها و شهادتهای پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. ۱۳۶۰/۰۲/۱۸
#مناهج شهادت حضرت هادی علیهالسلام را خدمت تمامی رهروان راه آن امام همام تسلیت عرض میکند.
@Manahejj
نامه امام هادی درباره جبر و اختیار.pdf
1.05M
#احادیث_ناب
📝 نامه مفصل امام هادی علیهالسلام در تبیین جبر و اختیار
🔺یکی از مهمترین مسائل اعتقادی در زمان امام هادی(ع)، مسئلهی «جبر و اختیار» بود. حکومت عباسی به خاطر اغراض سیاسی مروج تفکر جبرگرایی بودند.
🔺اکنون نیز جبرگرایی در بسیاری از کشورهای اسلامی وجود دارد. حضرت در جواب نامهای این مسئله را کامل و مفصل تبیین کرده و از عقیده #شیعه پاسداری میکنند.
🔺اقدام حضرت، نشان از اهمیت ایشان به دغدغهها و نیازهای جامعه دارد.
🔺اقدام مهم دیگر حضرت، بیان زیارتنامه «جامعه کبیره» و زیارت امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر است. زیارت جامعه کبیره یک دوره «امام شناسی» کامل است که علمای زیادی این اثر فاخر را شرح دادهاند.
📌 متن عربی و فارسی نامه را در فایل بالا مشاهده کنید.
#مناهج
@Manahejj
🌀 نظر مقام معظم رهبری دربارهی نقد کتب و افکار بزرگان فقه و اصول
استاد #علیدوست: در جلسهای که به همراه چند تن از اساتید خدمت ایشان بودیم، (این موضوع مربوط به سفر ۱۱ روزه آخر ایشان به قم هست):
🔺یکی از آقایان با این تعبیر به ایشان عرض کرد که «به جدهات زهرا(س) فقه نابود میشود.» حالا جالب هم این است که نظرش [معطوف] به حرفهای بنده بود و من هم نشسته بودم.
🔺ایشان [حضرت آقا] بعد خطاب کردند به من و فرمودند بحث شما دیشب چه بود، یک مقدار توضیح دهید. من توضیح دادم و خود ایشان اشکال کردند. باز من اشکال را جواب دادم. [این را دقت کنید] ایشان فرمود که صاحب حدائق، صاحب مدارک را نقد کرد، فقه نابود شد؟! صاحب جواهر میآید فقه صاحب حدائق را نقد میکند، فقه نابود شد؟! امام خمینی(ره) چقدر مقبول است؟ ولی حرفهایش در حوزه دارد نقد میشود در درسها نقد میشود، [فقه] نابود شد؟!
برنامه شوکران، ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
#امام_حوزه
#نقد_علمی
#شیوه_برخورد_علمی
#مناهج
@Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹با توجه به پیشرو بودن ایام #نوروز، عنوان پرونده شماره دو مناهج را «حوزه علمیه و فرصتهای طلایی نوروز» در نظر گرفتیم.
📌 #فراخوان_ایده_های_تبلیغی
🔹از کلیه طلاب و فضلای عزیز که #تجربه یا #ایده تبلیغی در این ایام داشته و دارند خواهشمندیم ایدهها و نظرات خود را برای مناهج ارسال کنند.
📌 بهترین ایده #هدیه_نقدی دریافت میکند.
با تشکر از همه همراهان مناهج
#مناهج
@Manahejj
🌀اعلام فراخوان طرح های پژوهشی مرکز خدمات حوزه
🔹مرکز خدمات حوزههای علمیه به منظور ارائه خدمات اثربخشتر به جامعه هدف خود و تحقق هرچه بهتر مأموریتهای سازمانی، به اجرای طرحهای پژوهشی نیاز دارد.
1. بررسی خدمترسانی به طلاب و عالمان دینی در کشورهای اسلامی؛
2. بررسی خدمترسانی به عالمان و مبلغان دینی در دین مسیحیت؛
3. آمایش سرزمینی طلاب و روحانیون؛
4. طراحی الگوی معماری مطلوب مسکن متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی؛
5. شناسایی و اولویتبندی مسائل فرهنگی طلاب و خانوادهها و ارائه راهکارهای مطلوب؛
6. طراحی الگوی مطلوب مشاوره خانواده حوزوی؛
7. شناسایی و بررسی نمادهای طلبگی و ارائه الگوی رفتاری متناسب با اقتضائات زمان و مکان؛
8. طراحی الگوی اسلامی ایرانی مراسم ازدواج؛
9. طراحی الگوی مطلوب تفریح و مسافرت نشاط آفرین حوزویان؛
10. طراحی الگوی مطلوب فعالیت فرهنگی در مجتمعهای مسکونی طلاب و روحانیون؛
11 . طراحی الگوی مطلوب کارآفرینی خانوادههای طلاب متناسب با شئون حوزوی؛
12. شناسایی و دستهبندی و اولویتبندی مشاغل در شأن طلاب و طراحی الگوی مطلوب اشتغال طلاب با توجه به شأن و رسالتهای حوزوی؛
13. راهکارهای تأمین مالی حوزه و روحانیت با در نظر گرفتن عقبه تاریخی و زمینههای شرعی؛
14. طراحی الگوی مطلوب تأمین معاش طلاب و روحانیون؛
15. طراحی مدل انگیزشی ارائه خدمات جهت تعالی نقشآفرینی طلاب و روحانیون.
🔹از پژوهشگران گرامی متقاضی، دعوت میشود رزومه علمی خود(الگوی مندرج در پیوست) را تا ساعت 14 روز دوشنبه 27 اسفند سال جاری به رایانامه (email) معاونتِ برنامهریزی و ارزیابی barnamehrizi@csis.ir ارسال کنند.
رسا
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رهبر معظم انقلاب:
👈 #مدارک_معادل دانشگاه برای حوزه اشتباه بزرگی بود.
🔍 متن کامل بیانات رهبرانقلاب👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
پ.ن: مسؤولین حوزه تا امروز نتوانستهاند مدرک مستقل حوزوی تعریف کنند!!
#مناهج
@Manahejj
🌀 دعوا بر سر کفایه نیست
🔹 نقدی بر دو قطبی کاذب تغییر یا بقای کتب حوزه
📝 محمد حقپرست
🔺تا صحبت از تحول میشود، اکثر نگاهها، اعم از تحولخواهان و دیگران، به سمت تغییر کتب میرود. حال آنکه تغییر کتب، دغدغه اصلی تحول در نظام آموزشی نیست.
فارغ از این مسئله و بر فرض که کتب فعلی مطلوب باشند، مسئله تحولخواهان «نظام آموزشی» است، نه کفایه و امثال ذلک. مسئله این است که آیا روش تعلیم و تعلم، به گونهای است که بتواند #فکر_فقهی_و_اصولی طلاب را پرورش و ارتقا دهد، یا اینکه صرفا برای قبولی در امتحانات بهکار میآید؟
🔺در نظام آموزشی مطلوب، اولا بهدور از اجبار و اکراه، روزبهروز بر انگیزه طلاب میافزاید؛ ثانیا، تواناییاش را در حل مسائل فقهی-اصولی ارتقا میدهد.
اما اگر نظام آموزشی معیوب باشد، از انواع مؤلفههای امتیاز و اجبار و تهدید استفاده میکند تا شاید درسی برگزار گردد؛ غافل از اینکه نمره قبولی هم با توسل به نمونه سؤال و تلخیص حاصل میشود.
🔺بنابراین دوقطبی تغییر یا بقای کتب، یک دو قطبی کاذب است که اصل مسئله را به حاشیه برده است. با رویکرد فعلی، حتی اگر کتاب عوض شود، تغییر چندانی در رشد فقه و اصول و سایر رشتهها نخواهیم داشت. رهبر معظم انقلاب(حفظهالله) دراینباره میفرمایند:
«يكى از كارها، نظام آموزش است كه در داخل نظام آموزشى، مسألهى تغيير كتب درسى -يا اصلاح و تكميل آنها- نيز يكى از مواد است. بعضى خيالى مىكنند همهى اين حرفهايى كه ما مىزنيم، معنايش اين است كه «معالم» بماند، يا برود. حالا «معالم» مىخواهد بماند، مىخواهد برود؛ اينكه تعيينكننده نيست. چون با رفتن «معالم» مخالفند، با همه اين حرفها مخالفت مىكنند! بحث ما بر سر «معالم» نيست؛ بر سر «شرح لمعه» نيست كه «شرح لمعه» بماند، يا برود؛ «مكاسب» شيخ بماند يا برود. اصلًا صحبت اين نيست.
در حوزه، كارهاى عظيمى #بايد انجام گيرد، تا حوزه آن بشود كه مورد توقّع است. يكى از اين كارها، البته تغيير يا تكميل و اصلاح نظام آموزشى است كه در اصلاح نظام آموزش، انسان احياناً به يكى، دو تا، پنج تا متن درسى برخورد مىكند كه خوب نيست؛ عوض مىشود. بنابراين #دعوا بر سر كتاب «قوانين»، يا كتاب «معالم» و «شرح لمعه» نيست؛ كه بعضى همه حرف را اينجا مىآورند و چون با آن مخالفند، با همه چيز مخالفت مىكنند! قضيه اين نيست. » (۲۸/شهریور/ ۱۳۷۶)
#امام_حوزه
#نظام_آموزشی
#تغییر_کتب
#مناهج
@Manahejj
🌀 حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد شب گذشته مجددا به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شد.
🌀 نقد مناهج بر مجمع نمایندگان در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻
#مجمع_نمایندگان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد شب گذشته مجددا به عنوان رئیس مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شد. 🌀 ن
🌀 یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران‼️
🔹 بررسی کارنامه مجمع نمایندگان طلاب
📝 محمد حقپرست
در ایام سالگرد تشکیل مجمع نمایندگان طلاب و انتخاب مجدد رییس مجمع، مناهج #کارنامه این نهاد را بررسی میکند.
🔺برخی از وظایف مجمع که در اساسنامه آن آمده، عبارتند از:
1. ایجاد ارتباط بیشتر بین طلاب و فضلاء با مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزههای علمیه و مدیریت حوزههای علمیه در جهت اهداف و مصالح حوزه و نظام اسلامی.
2. اصلاح و تنظیم برنامههای پژوهشی، مراحل آموزشی، کتب و مواد درسی و ایجاد رشتههای تخصصی مورد نیاز.
3. رشد و گسترش آموزههای اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و غیره.
4. رشد و گسترش فقه حکومتی مبتنی بر اندیشههای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری.
5. ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادها برای تقویت علمی و اخلاقی حوزه.
6. تربیت مجتهدان، محققان، مدرسان، مدیران، نویسندگان و مبلغان اسلامی شایسته و آگاه به شرائط زمان و مکان.
7. بهبود شرایط و امکانات مناسب تحصیلی و رفع نیازها و مشکلات معیشتی و اقتصادی طلاب و فضلاء حوزه.
🔺مجمع، با تشکیل کمیسیونهای مختلف، قصد دارد این وظایف را عملی کند. اما آنچه تاکنون در این 30 سال اتفاق افتاده، فقط #ادعای ساخت حوزه مطلوب بوده است. (ادعای نگارنده بر اساس واقعیت خارجی حوزه، گزارشات و اخباری رسمی است که از سوی منابع معتبر و سایت مجمع اطلاع رسانی میشود.)
🔺این وظایف، سرفصل بسیاری از #معضلات فعلی حوزه و روحانیت هستند که اگر مجمع نمایندگان تا کنون به آنها بها داده و با طرح و اندیشه سراغ آنها میرفت، یا مشکل از اساس حل شده بود، یا وضع امروزش را نداشت.
🔺تقریبا هیچ نمایندهای بر وظیفه نمایندگی خودش تمرکز ندارد و آن را در آخر لیست، کنار شغلهای دیگرش میگذارد. شاید همین نوعِ نگاه به نمایندگی باشد که مجمع را تقریبا بیخاصیت کرده است.
🔺اما مجمع کاری را برعهده گرفته که تا حدودی وقت نماینده را پر میکند و آن #امضاء برگههای وام و شهریه و... است. این وظیفه نه در اساسنامه آمده، نه روند درستی دارد؛ چون نه نماینده، طلبه را میشناسد، و نه طلبه آشنایی چندانی با نماینده دارد. جالب آنکه تمام مراکزی که از مجمع امضاء میخواهند، به بیخاصیت بودن آن واقفند و باز بر این روند پافشاری دارند.
🔺کار دیگر مجمع، جلسات نمایندگان با طلاب است، اما نه برای هماندیشی و رفع مشکلات حوزه و روحانیت، بلکه صرفا یک سخنرانی اخلاقی فرهنگی سیاسی و گاهی همراه با پاکت است. برای مشاهده فعالیتهای نمایندگان، به کانال رسمی آنها در «ایتا» سربزنید.
🔺از سویی دیگر، برخی از نمایندگان طلاب، عضو #قرارگاه_اساتید_انقلابی نیز هستند. این قرارگاه، رویکردی انتقادی به مجلس و دولت دارد و به کار سیاسی (برگزاری همایش و تجمع و بیانیه) اکتفا میکند. درخواست نگارنده آن است که این عزیزان، اولا به وظایف خودشان در جایگاه حقوقی نمایندگان طلاب بپردازند و دولت و مجلس را کمتر زیر ذرهبین ببرند که فرمود، یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران.
#مجمع_نمایندگان
#قرارگاه_اساتید_انقلابی
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اخیرا برخی آقایان و بانوان اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با رهبر انقلاب دیدار داشتند. رهبر انقلاب در این دیدار که سیزدهم اسفند برگزار شده، خطاب به بانوان حاضر در جلسه فرمودهاند:
💐 «شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعههای طلبگی بانوان شرکت دارند؛ خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است.»
🔰 رهبر انقلاب: «پدیدهی خواهران طلبه خیلی پدیدهی عظیم و مبارکی است.»
#امام_حوزه
#حوزه_علمیه_خواهران
@khamenei_reyhaneh
@Manahejj
🔰 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجتالاسلام حبیبالله شعبانی موثقی را بهعنوان نماینده ولیفقیه و امام جمعه شهر همدان منصوب کردند.
📝 متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام آقای حبیبالله شعبانی موثقی دامتافاضاته
اکنون با پایان یافتن مسئولیت جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ محمّد طهمحمّدی دامتتوفیقاته و با تشکر فراوان از فعالیتهای علمی و اجتماعی ایشان در دوران آن مسئولیت خطیر، جنابعالی را به امامت جمعهی همدان و نمایندگی خود در آن استان منصوب میکنم. همدان در شمار پیشروان حرکت انقلابی و مفتخر به تقدیم چهرههای برجستهی جهاد و شهادت و نیز شخصیتهای عالیقدر علم و عرفان است. انتظار میرود با همهی توان در خدمت حرکت دینی و انقلابی آن خطه تلاش نمائید. با علمای دینی و فرزانگان دانشگاهی و فعالان عرصههای اجتماعی همکاری و از جوانان مؤمن و انقلابی پشتیبانی کنید. سلوک مردمی با همهی قشرها بویژه جوانان و تکریم خانوادههای شهیدان و ایثارگران را ممشای همیشگی خود قرار دهید و از فضل و تقوا و بصیرت که بحمدالله از آن برخوردارید محتوای خطبههای جمعه را غنا ببخشید.
توفیق جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنهای
۲۲ اسفند ۱۳۹۷
#امام_حوزه
#امامت_جمعه
#مناهج
@Manahejj
🌀 برنامه آموزشی حوزه علمیه در نوروز
باسمه تعالی
ضمن عرض تبريك به مناسبت حلول ماه رجب المرجب و مواليد با سعادت حضرت امام محمدباقر، اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب و حضرت امام جواد عليهم السلام، همچنين آغاز سال نو به تمامي طلاب و فضلاء گرامي، اساتيد معظم و مديران محترم، به اطلاع مي رساند؛ مطابق با تقويم آموزشي ابلاغي به حوزههای علميه، تمامي فعاليت هاي آموزشي در كليه سطوح حوزههای علميه در قم و شهرستانها تا روز سه شنبه 97/12/28 برقرار و شروع فعاليت هاي آموزشي در تمامي سطوح از روز دوشنبه 1398/01/05خواهد بود.
🔹اميدواريم ؛ مديران ، اساتيد، فضلاء و علماء ارجمند نسبت به فعاليت آموزشي و برگزاري كلاس اهتمام ويژه داشته باشند.
باتشكر
مهدی رستم نژاد
معاون آموزش حوزههای علميه
#مناهج
@Manahejj
🌀 نوروز و برنامههای آموزشی
🔹دوباره برنامهای غیر جامع و ناهماهنگ!!
📝 علی مهدوی
🔰 بخشنامه غیر منتظره
با جلو افتادن امتحانات ترم اول حوزه علمیه، طلاب برای نوروز 1398 برنامههای جدیدی پیشبینی کرده بودند؛ تا اینکه بخشنامه معاونت آموزش صادر شد: «برقراری همه کلاسهای آموزشی تا 28 اسفند و شروع مجدد از 5 فروردین»!!
شکی نیست در نظام آموزشی، پژوهشگران باید نهایت همّ خود را صرف کنند؛ اما معیار در تحدید تعطیلات نیز خیلی مهم است.
نکته دیگر اینکه چرا باز حوزه علمیه یک نسخه برای عموم میپیچد؟! مبلغین راهیان نور، امامزادهها، مساجد بین راه زوار و گردشگران و... چه؟! یا طلبهای که مقصدش تبریز، زاهدان، مشهد یا بندرعباس است، چه زمانی برود و چه زمانی برگردد؟
از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت
تبلیغ روز عید به وقت دگر کنم؟!
🔰یک بخشنامه بدون هماهنگیهای لازم
تا همین سنوات گذشته که امتحانات مهمان عید بود، یکی از معضلات طلابی که با همه دردسرها خود را به قم میرساندند، تعطیلی حجرات و نبود غذا بود. امیدواریم امسال این هماهنگیها انجام شده باشد. سرویسهای طلاب از پردیسان نیز از امروز تا بعد از 13 فروردین تعطیل شدند. این یعنی هریک از بازوهای حوزه علمیه کار خود را میکند؟
در ضمن تمام کارکنان مرکز مدیریت از 5 فروردین فعال هستند؟! امور اداری هیچ طلبهای روی زمین نخواهد ماند؟
ناگفته نماند نگارنده، خود از هفته دوم عید در قم حاضر است(به عون الهی)؛ تنها گله از ناهمانگیها و نسخهپیچی واحد برای عموم طلاب است.
#مدیریت
#سردبیر
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سوالات دانشجویان اسرائیل در رابطه با حوزه علمیه قم!!
قسمت اول
✔️از فلسفه ارسطو تا #ملاصدرا، از #خمس تا #شهریه و سربازی طلبهها
رابرت گلیو پاسخ میدهد!
🔹پروفسور رابرت گلیو (Robert Gleave) دارای مدرک پروفسوری مطالعات عربی از دانشگاه اکستر، وی محقق اسلامی و فقه شیعه 12 امامی است که مهمان بسیاری از نشستهای تخصصی دینی در ایران است!!
انجمن ترنم صلح
#نفوذ
#دشمن
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران‼️ 🔹 بررسی کارنامه مجمع نمایندگان طلاب 📝 محمد حقپرست در ایام
🌀محمد هادی سمتی نماینده بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در واکنش به یادداشت "یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران" جوابیه ای را به #مناهج ارسال کرده که در ادامه می خوانید؛
📝مجمع نمایندگان طلاب یک عنوان شیرین و امیدبخش است
سوم اسفند 1367 پیامی از سوی رهبر کبیر انقلاب صادر گردید که بعدها به منشور روحانیت شهرت پیدا کرد. به دنبال صدور منشور، جامعه مدرسین مقدمات تشکیل ستادی برای پیگیری فرمان امام را فراهم کرد که در نهایت منجر به برگزاری اولین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گردید.
پس از انتخاب نمایندگان محترمِ طلاب در دوره اول مجمع؛ گزارش آن در نامهای به تاریخ 7/2/68 برای رهبر کبیر انقلاب ارسال شد و ایشان در پاسخ به آیتالله مشکینی «رحمت الله علیه» فرمودند: «نامه جنابعالی در مورد انتخابات حوزه علمیه قم رسید؛ از جنابعالی و سایر دست اندرکاران تشکر می نمایم.»
از آن تاریخ تا کنون هفت دوره از عمر مجمع میگذرد و اینک وارد هشتمین دوره شده است.
به دلیل برخی اظهارنظرهای سطحی و غیر دقیق که در مورد مجمع وجود داشته و دارد و برای روشن شدن اذهان طلاب و جلوگیری از سوءبرداشتها لازم است چند نکته تبیین شود:
1-تأکید بر اهمیت ویژه جایگاه مجمع را میتوان در بیانات رهبر فرزانه انقلاب یافت که طی سال های گذشته سعی داشتهاند مجمع را به سمت تعالی و پیشرفت و بالندگی و پویایی سوق بدهند اما فصل الخطاب همه این فرمایشات آن مطالبی است که ایشان در آخرین دیدار با نمایندگان طلاب مطرح ساختند.
ایشان در ابتدای سخن فرمودند:
" اولاً مجموعهی شما را بنده از دو نظر در ذهن خودم و در دل خودم تکریم میکنم؛ یکی از نظر شخص خود شما که بحمدالله فضلا و سابقهدارها و مشغول کار علمی و مانند اینها [هستید] که واقعاً یک ارزش والایی است این حضور ممتد و مستمر در حوزهی علمی و تلاش علمی؛ بخصوص در این روزگار، چیز حقیقتاً باارزشی است که بحمدالله شما و همهی مجموعهی [شما] به این صفات متصفید. جنبهی دوم، جنبهی نمایندگی شماست؛ شما به معنای واقعی کلمه انتخابشدهاید، نماینده هستید، شما را انتخاب کردهاند، یعنی در واقع انسان با شما که صحبت میکند، مثلاینکه با مجموعهی چند ده هزار نفری طلاب قم دارد صحبت میکند؛ لذا برای من این دیدار، دیدار حائز اهمیتی است." 25/12/1394
2-نویسنده این یادداشت معتقد است که آن چه در این دیدار بیان شده است باید بهعنوان سند راهبردی عملکرد مجمع نمایندگان طلاب لحاظ گردد و هیچگونه مسامحه از فرامین رهبر عزیز انقلاب پذیرفتنی نیست و تمامی نمایندگان در قبال فراهمسازی مقدمات این سند راهبردی مسئول هستند اما نباید و نمیتوان کارهای خوبی را که انجامشده و میشود نادیده گرفت و مجمع را یک نهاد خنثی و بیخاصیت دانست و بیانصافی است که کسی بگوید"تقریباً هیچ نمایندهای بر وظیفه نمایندگی خودش تمرکز ندارد و بهعنوان یک کار فرعی به آن مینگرد"
3-هرچند امضاء و تأییدنامه درخواست طلاب در اساسنامه به طور صریح نیامده است اما این ایده یک راه حل است برای تقویت ارتباط بین طلاب و نمایندگان و اگر کسی مدعی شود که مراکز و نهادهای مرتبط با مجمع امضای نمایندگان را بیخاصیت میدانند نسبت به تلاش های نمایندگان جفا کرده است زیرا این موضوع یکی از راههای آشنایی و ارتباطگیری مداوم نمایندگان با طلاب است که حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای نیز نسبت به این مسئله تأکید بسیار زیادی دارند.
ایشان در همان دیدار اخیر نسبت به تداوم فعالیت مجمع تأکید کردند و نسبت به سستی در روند برنامهها که ممکن است منجر به انحلال نیز بشود هشدار دادند. همچنین بر لزوم تقویت مجمع به لحاظ قانونی مجمع از درون و بیرون تأکید داشتند و ارتباط مداوم و جدی با طلاب را لازمه تقویت نهاد مجمع دانستند.
4-فعالیت های مجمع نمایندگان در دورههای قبل در زمینه امور معیشتی و رفاهی طلاب تا اندازهای مثبت بوده است که پیشنهاد تأسیس مرکز خدمات حوزههای علمیه از جمله آنها است هرچند در مورد سایر دغدغههای طلاب و روحانیون شاید فعالیت های چشمگیری وجود نداشته یا بهدرستی منعکس نشده است.
5-بر اساس ماده 39 از فصل پنجم اساسنامه مجمع، هر نماینده میتواند جلساتی را در طول سال با حضور طلاب حوزه انتخابیه خود برگزار کند و تاکنون نشست های مفید و عالمانهای برگزار گردیده و کسی نمیتواند بدون استقراء تام و منطقی، ارزش این جلسات را کاهش بدهد.
6-هر نماینده ممکن است در تشکل یا نهادهای مختلفی عضویت داشته باشد و مواضعی نیز از آن طریق اعلام بدارد و مسئولیتش نیز بر عهده خود آنها است و نمیتوان و نباید این را به مجمع ارتباط داد.
ادامه در پست بعدی 👇
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یک سوزن به خود، یک جوالدوز به دیگران‼️ 🔹 بررسی کارنامه مجمع نمایندگان طلاب 📝 محمد حقپرست در ایام
7-در یک کلام، مجمع نمایندگان طلاب بهعنوان یادگار ماندگار امام راحل یک مجموعه ارزشمند و عنصر مهمی از عناصر تشکیلدهنده حوزه علمیه است که هرچند تا پویایی و رسیدن به نقطه اوج رسالتش فاصله دارد اما در طی سال های گذشته منشأ برکات زیادی بوده است که به دلیل فقدان اطلاعرسانی کافی مغفول واقع گردیدهاند و جبران این نواقص باید در ادامه این مسیر مورد توجه جدی باشد.
8- لازم است طلاب و فضلای جوان و خوشفکر و صاحبنظر ضمن برقراری ارتباط با نمایندگان طلاب حوزههای انتخابیه، روند مطالبه گری عالمانه و صحیح را از مجمع نمایندگان طلاب پی گیری کنند.
9-برای تحقق مطالبه گری جدی و به دنبالش برآورده شدن دغدغههای طلاب، باید بازخوانی منشور روحانیت و اساسنامه مجمع نمایندگان و نیز مجموعه بیانات رهبر انقلاب در طول سالیان گذشته در دستور کار طلاب قرار بگیرد و اگر در اساسنامه یا فعالیت های نمایندگان نواقصی مشاهده میکنند، پیشنهاد و انتقادهای سازنده خود را به مجمع عرضه نمایند.
10-همچنین آمادگی طلاب جوان برای شرکت در دورههای بعدی مجمع و ایجاد تحولات اساسی و ساختاری بر پایه تجربیات نمایندگان ادوار یک ضرورت جدی است.
11-رهبر حکیم انقلاب در دیدار با نمایندگان فرمودند:
" مجمع بایستی بماند و ادامه پیدا کند؛ این مجمع پدیدهی بسیار خوبی است، پدیدهی لازمی است برای حوزه؛ باید بماند و ادامه پیدا کند."
این قسمت از سخنان رهبری باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و نقدها و نظرهای گوناگون با رعایت جایگاه حیاتی مجمع ابراز شود.
محمدهادی سمتی
نماینده طلاب شهرهای بافق، بهاباد، خاتم و مهریز (استان یزد)
چهارشنبه 22 اسفند 97
#جوابیه
#مجمع_نمایندگان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀محمد هادی سمتی نماینده بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در واکنش به یادداشت "یک سوزن به خود، یک جوالدوز ب
🌀پاسخ مناهج به جوابیه آقای سمتی
📝قضاوت با مخاطب
🖋محمد حقپرست
نامه آقای «سمتی»، نماینده طلاب بافق، بهاباد، خاتم و مهریز را مطالعه کردم. نکاتی را به صورت کلی متذکر میشوم و قضاوت را به طلاب وامیگذارم:
1. اگر دهها جمله دیگر از تأیید امام و رهبری برای تأسیس و بقاء مجمع بیاورند، باز هم عملکرد ضعیف آنها را توجیه نمیکند. مسئله حذف مجمع نیست، بلکه عمل کردن به وظائف است.
2. نماینده محترم، معتقد است مجمع به وظایفش عمل میکند، هرچند «اشکالاتی» وجود دارد که باید اصلاح شود. حال آنکه «اشکال اصلی و بزرگ»، این است که نمایندگان وظایف ذاتی خود را رها کرده و به کارهای دیگر مشغول شدهاند که به وظائف ایشان ربطی ندارند. بدتر آنکه این کارها را نشانه اقدام انقلابی میدانند.
3. جلسات نمایندگان با طلاب، باید بر محور بندهای اساسنامه باشد، نه جلسات موعظه و اخلاق. اگر ادعای نگارنده در یادداشت قبل خلاف واقع است، صوت آخرین جلسه نماینده محترم با طلاب شهرستانشان منتشر شود.
و من الله التوفیق
#جوابیه
#مجمع_نمایندگان
#مناهج
@Manahejj
💬 اعضای #مناهج می توانند نظرشان را در مورد عملکرد #مجمع_نمایندگان_طلاب جهت انتشار برای ما بفرستند.
#نظر_اعضا
#مجمع_نمایندگان
@Manahejj_admin
🌀 نظرات کاربران #مناهج درباره عملکرد مجمع نمایندگان طلاب
💬 کاربر: سرباز انقلاب
1. تاکنون نمی دانستم نمایندگان مجمع چه مسئولیت های حقوقی دارند. همیشه فکر می کردم وظیفه آنها تنها معرفی و تایید طلبه هاست. اما با دیدن یادداشت شما، نگاهم به مجمع عوض شد. مخصوصا اینکه برخی نمایندگان وظایف خودشان را رها کرده و دنبال مطالبه گری از دیگران هستند.
2. نکته دیگر آنکه، بسیاری از جلسات طلاب شهرستان ها، همراه با پول و عیدی است. منبع این پولها از کجاست؟ باید شفافیت مالی وجود داشته باشد.
3. از این به بعد، طلبه ها از خود نماینده ها سوال می کنند و ایشان باید پاسخ قانع کننده بدهند.
💬 کاربر: سرباز گمنام
به نظر اینجانب، سه دوره فشرده برای نمایندگان برگزار شود:
1. شرح و تبیین بندهای اساسنامه؛
2. آشنایی با مبانی و روش های انتقاد و پیشنهاد؛
3. شناخت انصاف از بی انصافی.
💬 کاربر: مجتبی
خیلی برایم جالبه، وقتی به کانال های نمایندگان سر میزنم، تمام شخصیتهای حقوقی مملکت را به باد نقد گرفتند، حتی گاهی با کلیپها و متن های غیرمؤدبانه.
اما اگر کسی خودشان را نقد کند، به جای قبول نقد، منتقد را بی انصاف و بی دقت و دارای نظر سطحی می خوانند. این نامه نشانگر آن است که نمایندگان نمی خواهند اشتباهاتشان را در عمل نکردن به اساسنامه قبول کنند. همچنین روحیه انتقادپذیریشان ضعیف است.
💬 کاربر: طلبه انقلابی
یک مطلب هم درباره قرارگاه اساتید انقلابی: فقط بلدیم به نشست دورهای اساتید گیر بدهیم؟! وقتی قرارگاه اساتید انقلابی نقش اصلی خود در حوزه را رها کرده و سراغ نقد سیاسیون رفته، معلوم است که تشکیلات سکولار حوزوی از این فرصت نهایت استفاده را میکنند.
💬 کاربر: مجاهد علم و عمل
حضرت آقا در اثر کمکاری نهادهای مختلف در گام اول انقلاب، بیانیه گام دوم را خطاب به #جوانان نوشت.
جالب اینجاست الان همان نهادها میداندار تحقق بیانیه شدهاند؟!!😳
چرا ما نباید بازخواست کنیم هر نهادی را بر طبق اساسنامه و مأموریتهای اصلیاش؟!
💬 کاربر: لعن بر کفر و نفاق
سلام علیک استاد معظم. ما هنوز شرح وظایف مجمع نمایندگان را نمیدانیم تا بخواهیم عملکردش را سنجه کنیم و ببینیم در قبال اختیاراتش بجاکارکرده ایثار کرده ، پیشرفت کرده،فراترازانتظارات خدمات ارزنده داشته یا بالعکس..شما که زحمت تثبیت فرهنگ مطالبه گری میفرمایید ابتدای امر مخاطب را با حقوقش آشنا بفرما..ما هنوز واقف به الفبای حقوق شهروندی طلبگی بصورت اجمالی و خلاصه مفید مختصر خود نیستیم اصلا شاید قصور متوجه ماست یا برداشت ما اشتباه است😅باتشکر.
💬 کاربر: سرباز عصر خمینی
وقتی وظایف اصلی مجمع نمایندگان را دیدم، تازه فهمیدم مجمع چه انحرافی پیدا کرده.
آقایان نمایندگان دست ما به جایی نمیرسد، از هیچکس توقع نداریم، اما از شما داریم.
به وظایف اصلی خود عمل کنید اگر واقعا میخواهید حوزه انقلابی بماند.
به امام شهدا و خون پاک شهیدان از شما نمیگذریم اگر ذرهای سستی و کوتاهی داشته باشید.
💬 کاربر: حمید شریعت
من از جواب آقای سمتی قانع نشدم، یعنی واقعا انتظار داشتم کارنامهای از عملکرد مجمع ارائه کنند، نه اینکه کلی گویی داشته باشند.
💬 کاربر: سید رضا شفیعی
در حوزه علمیه شهرستان ما چیزی به اسم مجمع نمایندگان وجود نداره، در عمل هم اتفاق خاصی نیفتاده.
یعنی بود و نبود مجمع برای من که هم قم بودم و هم شهرستان توفیری نداشته مگه اینکه برای امضای مجمع معطل شدم.
کاریکاتور شما حق مطلب را ادا کرد.
💬 کاربر: F12345......:
باسلام بنده چهار سال است که به قم امده ام و هیچ گاه هیچ ارتباطی با نماینده نداشتم حتی ندیدمشان
فقط خواستم مطلع باشید.
البته جز نامه اولی که غیر حضوری برایم امضا کردند.
💬 کاربر: بی نام
بنده با یکی از نمایندگان مجمع که بسیار انقلابی و خوشفکره صحبت می کردم
(به دلایلی اسم نمی برم)
ایشون به شدت از نداشتن ضامن اجرا در مجمع گله داشت
طرحهای مختلفی داشتند ولی به هیچ نتیجه ای نمی رسید چون شورای عالی قانونا تعهدی نداره و تفکر شورای عالی هم مشخصه
ایشون بسیار نا امید بود و می گفت من فقط برای این رفتم مجمع که سکولارها نیان در مجمع و همینم از دست ما بگیرن
📌[نقل نظر کاربران، به معنای تأیید یا رد نظرات ایشان نیست.]
#نظر_اعضا
#مجمع_نمایندگان
#مناهج
@Manahejj