🌀روال سنتی حوزه پاسخگوی نیازهای جامعه نیست
🔰 سخنان مهم آیت الله مصباح:
🔹غالبا در برنامه ریزی ها از تجربه های موفق شخصی یا افراد موفق دیگری در گذشته استفاده می شود و همین سبب شده تا کمتر به آینده و شرایط کاملا متفاوت آینده نسبت به گذشته توجه شود و در برنامه ریزی مورد غفلت قرار گیرد.
🔹امروز عده ای در اصل وجود خدا، تردید کرده اند؛ لذا نمی توان صرفا به تجارب و رویه سنتی حوزه در گذشته، اکتفا کرد.
🔹باید مسأله تخصص و #متخصص_پروری در حوزه، مطرح و فراگیر شود؛ یعنی یک سلسله دروس همگانی – در حد نیاز و بدون تفاصیل کم اهمیت – که نیازهای اولیه دینی را در بخش های مختلف، تأمین میکند، در نظر گرفته شود و بعد از آن دوره، طلاب در رشته های تخصصی مشغول کار شوند.
سخنرانی در مراسم تجلیل از اساتید مؤسسه امام خمینی (ره)
دوستان مصباح
#مناهج
@Manahejj
🌀یاریرسانی در سیل، الگویی برای سایر عرصهها
🖋هادی چیتساز
🔹شاید هیچ صنفی به اندازه صنف روحانیت در این یک ماه در کنار هموطنان سیلزده دیده نشد. از طلبه مبتدی تا مجتهد، تن به آب دادند و گونی بر دوش کشیدند و بیل زدند؛ بدون هیچ چشمداشت و مزدی.
🔹اما سیل بهانهای شد تا چهره برخی واقعیتها نمایان شود. سیل آمد و شست و برد، اما برخی چشمها را هم شست که شعارزدهها و عملگراها را درست ببینند. روحانیت نشان داد که مانند دوران دفاع مقدس، در بحرانها و شرایط سخت مصداق عملی «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» است.
🔹مگر رسالت روحانیت غیر از این است که تربیت کند و مربی باشد. مربیهایی -بخوانید طبیبهایی- که مردم حضورشان را در همه شادیها و غمها احساس کنند، نه فقط در نماز و مراسم فوت و ازدواج. مربی کسی نیست که فقط موعظه کند، که دست میگیرد و راه میبرد. مردم به راهی میروند که مربی همراهشان باشد. پس همراهی کردن برای روحانیت یک فرصت است وگرنه سایرین جایگزین خواهند شد.
🔹اما مشکلات مردم فقط سیل نیست. حضور روحانیت باید در کارخانه و مزرعه و تولیدی هم حس شود. جهادگران عزیز بدانند، هر چقدر دغدغه و همت و حضور مسئولان و کارمندان مربوطه را در بحران سیل و رفع مشکلات مردم حس کردید، در سایر عرصهها به ویژه عرصههای اقتصادی و فضای مجازی هم مسئولان به همان اندازه مؤثرند و کار میکنند. پس هرچه مردم را در سیل غریب یافتید، بدانید در سایر زمینههای فرهنگی و... غریبند و نیاز به یاری دارند، که اگر خرمشهرها در راه است، جهادگران هم باید عزم و همت جهاد را محکمتر ببندند.
#خدمات_اجتماعی
#سیل
#مناهج
@Manahejj
🌀 مسؤول جدید دفتر رهبر معظم انقلاب در قم معارفه شد
🔹مراسم تكریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید دفتر مقام معظم رهبری در قم با حضور شخصیت های برجسته حوزوی در دفتر مقام معظم رهبری قم برگزار شد.
🔹در مراسم امروز آیت الله #محمدی_عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده خبرگان رهبری، به عنوان مسؤول جدید دفتر رهبر معظم انقلاب در قم معارفه شد.
🔹گفتنی است، پیش از این حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی مسؤولیت دفتر رهبر معظم انقلاب در قم را بر عهده داشت، که ۱۰ فروردین ماه با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.
رسانیوز
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مسؤول جدید دفتر رهبر معظم انقلاب در قم معارفه شد 🔹مراسم تكریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید دفتر مقا
🌀 کوتاه و خواندنی در مورد آیتالله محمود محمدی عراقی
🔰مسؤول جدید دفتر رهبر معظم انقلاب در قم
🔹 زندگینامه
"حاج محمود محمدی عراقی" در مهرماه سال ۱۳۳۱ هجری شمسی در شهرستان كنگاور در خانواده ای روحانی متولد شد. وی فرزند "شهید حاج آقا بهاء الدین عراقی" از شاگردان حضرات "آیت الله العظمی بروجردی" و "حضرت امام خمینی (ره)" است. پدر بزرگ ایشان، "حاج آقا بزرگ محمدی عراقی" امام جمعه كنگاور، پس از چندین سال از رحلتش، هنوز زبانزد عام و خاص این منطقه است. گفتنی است آیتالله محمود محمدی عراقی، داماد آیتالله مصباح یزدی(حفظهالله) است.
🔹 اساتید
ایشان از شاگردان مدرسه علمیه آیات شهید "دكتر بهشتی" و "علی قدوسی" است كه دوره عمومی دروس و رشتههای تخصصی فلسفه و علوم قرآنی و همچنین دروس سطح حوزه را نزد آیات عظام و حجج اسلام آقایان: "مشكینی، خزعلی، احمدی میانجی، جنتی، حرم پناهی و آدینه وند" تلمذ نموده و سپس برای گذراندن سطوح عالی حوزه و دروس خارج و علوم روز محضر حضرات آیات: "میلانی، علامه طباطبائی، جوادی آملی، میرزا علی آقا فلسفی، مصباح یزدی، حسن زاده آملی، حاج آقا مجتبی تهرانی، شهیدان بهشتی و قدوسی، امینی نجف آبادی و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) شرفیاب شده و كسب فیض نموده اند.
🔹 برخی مسؤولیتها
۱. نمایندگی حضرت امام در سپاه پاسداران
۲. ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
۳. عضو هیأت امناء دفتر تبلیغات اسلامی
۴. ریاست هیأت امنای مجتمع حوزوی صدر (مدرسه علمیه مشکوة)
۵. قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه
۶. نمایندگی ولی فقیه در سپاه
۷. ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
۸. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
۹. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۰. مسئول دفتر همكاری حوزه و دانشگاه
۱۱. نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران
۱۲. عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیما
🌐 نظر امام خمینی درباره ایشان
حجتالاسلام آقای عراقی، فردی متدین و صالح که در کوران جنگ و جهاد، خدمات قابل تحسینی انجام داده است و انشاءالله از این پس، چون گذشته در خدمت اسلام و ایران و انقلاب اسلامی خواهند بود. (به نقل از سایت آیتالله عراقی)
🌐 نظر رهبر معظم انقلاب درباره ایشان
۱- [آقای محمدی عراقی] فاضل، متدین و متقی، از مبارزان قدیمی در راه انقلاب اسلامی، دارای فکر بلند و تجربه ممتد، از بیت علم و دین و شهادت هستند.(به نقل از سایت آیتالله عراقی)
۲- یکی از موفقیتهای آقای #مصباح یزدی در قم این است که ایشان برخلاف خیلی از فضلای ما که فضلشان در خودشان منحصر مانده، فضلش در شاگردان خوب، سرریز شده است؛ فرضا از همین آقای #محمدی_عراقی که از شاگردان آقای مصباح است و طلبه بسیار فاضل و چیزفهمی هم است استفاده کنید.(۱۳ اسفند ۱۳۷۰)
#مناهج
@Manahejj
🌀ظهور؛ بالاترین هدف
🔰افراد بزرگوار، عملشان این گونه است که وفاداری خود را در زمان #غیبت بیشتر نشان می دهند تا زمانی که امام حاضر باشند. هدف از آرزوی ظهور او نباید خارج از ظهور حضرت باشد.
زیرا این بالاترین هدف است و هدف های دیگر باید مقدمه رسیدن به این هدف باشد.
شناخت ، نزدیکی و خوشنودی او پایان کارها و آرزوهاست.
المراقبات
حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی
#مناهج
@Manahejj
🌀جولان آخوندهای قلابی در فضای مجازی
🔰مدتی است که این پیام در کانالها و گروههای مختلف دست به دست میشود. بحث های مختلفی هم پیرامون آن در گرفته است، بی آنکه کسی به هویت و ماهیت این اکانت شک کند.
⛔️اين کاربر فِیک(غیرواقعی،جعلی) است.
📛جریان رسانهای دشمن مدتی است با سواستفاده از تصویر روحانیون در حال انتشار چنین پستهای سخیفی است تا حس تنفر را -هم نسبت به روحانیون و هم نهادهای انقلابی- در مخاطبان ایجاد کند.
#مناهج
#تبلیغ_علیه_روحانیت
@Manahejj
#خبر_فوری
🌀یک روحانی همدانی به ضرب گلوله به شهادت رسید
🔰حجت الاسلام محمد موسوی اصفهانی از اساتید حوزه علمیه همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تایید خبر حمله مسلحانه به یک روحانی همدانی، گفت: حجت الاسلام مصطفی قاسمی حدود ساعت ۱۲ ظهر امروز از مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) همدان خارج شد و حدود ۲۰ متر جلوتر از درب مدرسه، توسط سرنشینان یک خودروی پژو ۲۰۶ مورد اصابت دو گلوله کلاشینکف به سر و شکم قرار گرفت که منجر به مرگ او شد.
استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به این که براساس گفته شاهدان عینی، یکی از سرنشینان پژو ۲۰۶ از خودرو پیاده و با اسلحه کلاشینکف به حجت الاسلام قاسمی تیراندازی کرد و او را به قتل رساند.
📌به گزارش خبرگزاری «حوزه» از همدان، براساس گفته سردار کامرانی صالح، فرمانده انتظامی استان همدان، ضارب حجت الاسلام مصطفی قاسمی، از روی اطلاعات پلاک خودرو شناسایی شده است و تلاش برای دستگیری او ادامه دارد.
فرمانده انتظامی استان همدان اظهار کرده که قاتل در اینستاگرام خود اعتراف به قتل این طلبه کرده است. خودرویی هم که قاتل از آن استفاده کرده، متعلق به خودش بوده است.
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 قاتل #روحانی_همدانی در درگیری با ماموران پلیس کشته شد
🔹به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پلیس اعلام کرد: با تلاش کارآگاهان پلیس استان همدان، قاتل روحانی همدانی شناسایی و ساعت 5 صبح امروز، در درگیری با ماموران کشته شد.
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀شلیک به آخوند
🖋 محسن مهدیان
🔻یکم. یک نفر از اراذل، ظهر دیروز یک طلبه را در مقابل حوزه علمیه همدان مورد اصابت گلوله قرار داد و بعد هم با افتخار در اینستاگرام خبر این جنایت را اعلام کرد. طی دو سال گذشته چند عنوان خبر مشابه داشته ایم. باور کنیم این ماجرا یک حادثه فرعی است؟ ساده انگاری نیست؟
🔻دوم. روز گذشته فیلمی از تعدادی روحانی در حال تمرین شعرهای کودکانه منتشر شد که بلافاصله مورد تمسخر رسانه های ضدانقلاب قرار گرفت. چرا؟ این طلبه ها برای ارتباط تربیتی با کودکان شعر تمرین می کردند، چه نکته ای باعث شده بود ضدانقلاب عصبانی شود؟
🔻سوم. از همان روز اول در ماجرای سیل خوزستان، برخی در داخل و خارج از عمامه به سر گذاشتن طلبه ها حین امداد به سیل زده ها شکایت کردند. چرا؟ علت این دندون قروچه ها چیست؟
ماجرا در نشانه گذاری است. ما در جنگ نشانه ها بسر می بریم. جنگ های نمادی که نیابتی عمل می کنند و دارای یک پشتوانه عمیق مبارزاتی اند.
این روزها با "فراتر از آخوند" مواجهیم.
عبا و عمامه چیست؟ تنها لباس طلبگی؟ لباس دین؟ آیا کارکردی شبیه لباس پزشکی دارد؟ اینطور نیست. لباس دین امروز کارکردی فراتر از یک هویت ساده صنفی دارد.
آخوند درین کشور نماد اسلام سیاسی است؛ بخواهد یا نخواهد.
عبا نشانه ی یک "دین سیاسی" است. همانطور که چادر نیز این روزها فراتر از حجاب است و نشانه "دینداری سیاسی" .
عبا و عمامه نشانه ای بر نصرت انقلاب اسلامی است.
مخالفان این روزهای نماد آخوندی، مخالفان کارآمدی دین سیاسی اند. به همین جهت با اجتماعی شدن طلبه و نزدیک شدنش به متن مردم، دچار حقد و کینه و عصبیت می شوند. ماجرای دندون قروچه های ناشی از منبربدوشی طلبه ها در سیل روشنتر نشد؟
او که به آخوند شلیک کرد، پرده آخرِ همین حقود و دشمنی را تصویر کرد. هرچند این جریان جاهلی نمی داند، این خون هم نماد قدرتست و تماشاگه اسلام سیاسی.
پ.ن: البته در میان جریان آخوندی نیز برخی وحشت زده از خون و آبرو، یا با ترویج اباحه گری در حال فاصله گرفتن از اسلام فقاهتی و "آئین دینداری سیاسی" اند و یا با ترویج فساد سیستمی و ساختاری، مشغول جدا کردن سفره شان از "40 سال اسلام سیاسی". اینان نیز در پس قافله خواهند ماند و چه بسا خسر الدنیا و الاخره. آخوندی که منبرش در خدمت حق نباشد در خدمت ظلم است. هرکه گریزد ز خراجات شاه، جور کش غول بیابان شود.
#مناهج
@Manahejj
🌀جان روحانیت بازیچه یک سلبریتی
1⃣مهناز افشار با انتشار پستی منجر به #تبلیغ_علیه_روحانیت شده.
2⃣دیروز روحانیای با شلیک گلوله به شهادت رسیده.
3⃣برخی گمانهزنیها انتشار آن توئیت را باعث شهادت آن روحانی میدانند.
4⃣اگر تحریک مهناز افشار منجر به آن قتل در عالم خارج نبوده در عوض هزاران روحانی در ذهن مردم به خاطر بازنشر آن توئیت جعلی کشته شدند.
❓سلبریتیها تا کی باید آتشبیار معرکه باشند؛ پس جای پیگیری قضایی کجاست؟
#مناهج
@Manahejj
🌀 بهترین موضوع برای تبلیغ
📝 درآمد؛ پرونده تبلیغ رمضان
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 ایام تبلیغی بهترین فرصت برای ارتباط روحانیت با اقشار مختلف جامعه است. دغدغه جدی هر مبلغی این است که سؤال اصلی مخاطبینش چیست؟ چه موضوعی گرههای ذهنی مخاطب را باز میکند و بیشترین بهرهبرداری از منبر و تبلیغ را در اختیار وی قرار میدهد؟ پرداختن به چه موضوعی، روحیه دینداری مردم را تقویت و امید و باورشان را مستحکم میکند؟ اینجاست که نوبت به اهم و مهم کردن معضلات دینی و فرهنگی مردم میرسد.
🔹 براستی مگر میشود، امروز بدون اصلاح اقتصاد، از مردم انتظار دینداری داشت؟ یادمان باشد تا حرف از اقتصاد به میان میآید؛ نگاهمان به سمت دنیوی بودن این موضوع و تباینش با معنویت رمضان نرود. آخرت و ایمان مردم با اقتصاد گره خورده است. مگر رسول خدا(ص) نفرمود: «کاد الفقر أن یکون کفرا» یا نفرمود: «العِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلال»؟ مبلغی که دغدغه و قصد تبیین دین دارد، بدون اعتنا به سؤال و نیاز اساسی مردم، موفقیتی هم دارد؟ امروز اساسیترین مسأله جامعه -که کل کشور را دربرگرفته- اقتصاد است.
🔹 یک دهه است که رهبر معظم انقلاب شعارهایی از جنس اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب میکنند و این یعنی برای گذر از معضلات کشور -حتی معضلات دینی و فرهنگی- باید از گردنه بحران اقتصادی عبور کنیم. روحانیت نیز موظف است سهم خود را در اقتصاد و به خصوص «رونق تولید» ایفا کند. شاید پرسیده شود: موضوعی اقتصادی چه ارتباطی با تبلیغ -که از اساس امری فرهنگی است- دارد؟
🔹 در جواب باید گفت: هر معضلی در جامعه پیش میآید، هر صنفی متناسب با جایگاه حقوقی خود موظف است برای رفع آن، همت بگمارد. هیچ قشری مؤثرتر از روحانیت برای هدایتگری فرهنگی و تحولات کلی جامعه نیست. اما روحانیون برای اصلاح اقتصاد چه باید بکنند؟! صرفا موعظه مردم؟ ایجاد کسب و کار و ورود مستقیم در اقتصاد؟ یا هدایتگری و تنویر اذهان مردم نسبت به واقعیتها؛ تبیین جایگاه اقتصاد در دین؛ مبارزه با تفکرهای غلط رشدیافته در ذهن مردم؛ ارائه راهکارهای عملی به مردم و...
🌐 به حول و قوه الهی، #مناهج در پرونده جدید به مسأله «تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی» خواهد پرداخت و ایدهها و محتوای لازم را خدمت مبلغین عزیز اسلام ناب عرضه خواهد کرد.
🔹 همچنین منتظر دریافت یادداشتها، ایدهها، تجربیات و محتوای ارسالی شما بزرگواران هستیم.
#مناهج
#تبلیغ_رمضان
@Manahejj
🌀 چرا درمان اقتصاد در فرهنگ است؟
📝 مشکل اصلی اقتصاد
🖋 هادی چیتساز
🔹 گاهی یک سؤال یا شبهه کوچک، انگیزهای برای تولید یا توسعه باقی نمیگذارد. بنابراین وظیفه اول روحانیت نسبت به اقتصاد، بازکردن گرههای فرهنگی این موضوع است، نه جذب سرمایه یا معرفی انواع کسب و کار.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#ویژه_مبلغین
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 چرا درمان اقتصاد در فرهنگ است؟
📝 مشکل اصلی اقتصاد
🖋 هادی چیتساز
🔹 وظیفه روحانیت نسبت به مشکلات اقتصادی چیست؟ آیا باید روشهای جذب سرمایه و انواع کسب و کار را برای مردم توضیح دهد؟ آیا باید به مسائلی چون تورم، رکود، سیاستزدگی کشور، عدم مدیریت و قوانین سختگیرانه بپردازد؟
🔹 به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی، اقتصاد یک پازل بزرگ است که از تکههای بزرگ و کوچک تشکیل شده است و مشکلات نامبرده، تنها تکههای متوسط و کوچک آن هستند.
🔹 تکههای بزرگ این پازل، مسائل فرهنگی هستند، که تا آنها حل نشوند، چرخ اقتصاد چندان رونقی نمیبیند؛ مثل تولید ملی، تبدیل روحیه کارمندی به کارآفرینی، مهارتافزایی بیشتر، اصلاح الگوی مصرف، خرید کالای ملی، ارتقای کیفیت تولید، استفاده بهینه از منابع اولیه، ارتقای انگیزه تولیدکنندگان، همراهی تولید با دانش روز، مبارزه با دلالی، عدم آگاهی از انواع فرصتها و شغلها و... .
🔹 بر فرض بهترین کالای ایرانی تولید شود، ولی هنوز فرهنگ خرید ایرانی جا نیفتاده باشد؛ یا تولید بر اساس دانش روز نباشد، آیا میتوان به اقتصاد مطلوب رسید و امید به رقابت در دنیای امروز داشت؟
🔹 تا وقتی فرهنگ عافیتطلبی و کار کمتر، یک شبه پولدار شدن، روح تجملگرایی، عدم روحیه شکستپذیری ، اصلاح نشود، میتوان اقتصادی در سطح ملی و جهانی داشت؟
جالب است، مردم ما چشم به اقتصادهایی چون ژاپن و آلمان و چین دارند، اما از سبک اقتصادی و روشهای آنها بیخبرند. مثلا نمیدانند ژاپنی جماعت به کار زیاد، آلمانی به نظم و انضباط و چینی به بالابودن ساعت کار مفید مشهور است. یا نمیدانند همانقدر که داشتن سرمایه در ایجاد کسب و کار مهم است، تجربهاندوزی و بهروزبودن هم شرط لازم است.
🔹 گاهی یک سؤال یا شبهه کوچک، انگیزهای برای تولید یا توسعه باقی نمیگذارد. بنابراین وظیفه اول روحانیت نسبت به اقتصاد، بازکردن گرههای فرهنگی این موضوع است، نه جذب سرمایه یا معرفی انواع کسب و کار. فرهنگ که اصلاح شود، اقتصاد به ثبات خواهد رسید و چرخ تولید خودبهخود میچرخد.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#ویژه_مبلغین
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 موانع فرهنگی اقتصاد
🎥 نقش تبلیغ در رونق تولید و اشتغالزایی
🎙 رهبر معظم انقلاب(دام ظلهالعالی)
❓ظرفیت کشور برای پیشرفت، بیش از اینهاست؛ چرا استفاده نکردیم:
1⃣ عدم باور به کارآمدی نسل جوان
2⃣ غفلت از ثروتهای عظیم انسانی و طبیعی کشور
3⃣ کمکاری و تنبلی
4⃣ اعتماد به نسخه بیگانگان
5⃣ سیاستهای بانک جهانی...
6⃣ قبیلهگرایی سیاسی
7⃣ عدم مبارزه جدی با فساد
8⃣ اتکای کشور به نفت
9⃣ عیوب اساسی در سبک زندگی مثل: خرید #کالای_خارجی
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ
📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 جذابترین ابزار برای هدایت ذهن و تخیل مخاطب، «داستان» است. داستان، میانبرترین راه برای اقناع و همراه کردن مخاطب است.
🔹 برای موضوع رونق تولید و اشتغالزایی، چه از جهت تهییج مردم برای غیرت ملی و تقابل با کالای خارجی؛ چه تقویت روحیه در جنگ اقتصادی و چه ایجاد انگیزه برای کارآفرینی، نباید از کارکرد داستان غافل شد.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#داستان
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ 📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 جذابترین اب
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ
📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 بیراه نیست اگر بگوییم: جذابترین ابزار برای هدایت ذهن و تخیل مخاطب، «داستان» است. داستان، میانبرترین راه برای اقناع و همراه کردن مخاطب است. به علاوه اینکه شاید مطالب و اطلاعات راحت فراموش شوند؛ اما داستانها در ذهن مخاطب ماندگار خواهند بود و در صورت جذابیت، مخاطب داستان را برای دیگران تعریف خواهد کرد و بدین ترتیب تأثیر تبلیغ، تصاعدی خواهد بود.
🔹 برای موضوع رونق تولید و اشتغالزایی، چه از جهت تهییج مردم برای غیرت ملی و تقابل با کالای خارجی؛ چه تقویت روحیه در جنگ اقتصادی و چه ایجاد انگیزه برای کارآفرینی، نباید از کارکرد داستان غافل شد. حکایت مجتهدی که یک قرن پیش تنها با راه انداختن یک شرکت نساجی، سفارتخانههای انگلیس و روسیه را به وحشت و رعب ورشکستگی انداخت. حکایت مردی که با تنها با یک ژیان و در اختیار داشتن یک سالن کوچک و تعداد کمی نیرو، امروز رییس یکی از بزرگترین صنایع غذایی کشور (بهروز) است؛ داستان راهاندازی کارخانجات چرخ خیاطی کاچیران و هزاران حکایت دیگری که مردم را از کنج عزلت و راحتطلبی و نقزدنهای بیهوده، به سوی کارآفرینی، رونق تولید، خرید کالای ایرانی و مهارتافزایی بیشتر سوق میدهد.
🔹 بیجهت نیست که خداوند متعال در قرآن کریم چه برای انگیزهسازی و چه برای انذار از داستان استفاده میکند. داستان، مخاطب را از عالم واقعی خود جدا میکند و در ساحت خیال به عالم داستانگو میبرد؛ وقتی مخاطب با عبرتگیری از نکات داستان و تقویت اراده به عالم واقعی خود برمیگردد، تصمیم به تغییر میگیرد؛ چون دیگر خیلی از غیرممکنها را ممکن و خیلی از نادانستهها را میداند و میفهمد.
🔹 نکته دیگر اینکه هرچه از داستانهای امروزی و عینی استفاده کنیم، تاثیرش در مخاطب بیشتر خواهد بود؛ تا داستانهای کهن. کما اینکه سیره شهدای معاصر تأثیرگذاری بسیار بیشتری در مردم دارد تا حکایت دیگر شهدا.
#داستان
#تبلیغ_رمضان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کارکرد داستان در تبلیغ 📝 داستان، محرک رونق تولید و اشتغالزایی 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 بیراه نیست
🌀 نمونه داستان: کارآفرینانی که از هیچ شروع کردند و از نامآوران ایران و جهان شدند.
1⃣ روحانی مؤسس کارخانجات چرخ خیاطی کاچیران:
«حجتالاسلام سید صادق سبزواری» کسی است که صنعت چرخ خیاطی را وارد کشور کرد و امروز چرخ های خیاطی کارخانجاتش به 28 کشور دنیا از جمله «آلمان» صادر میشود.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/xzQS1
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
2⃣ بنیانگذار صنایع غذایی بهروز
بهروز فروتن: به پیشنهاد همسرم پخت شلهزرد، انواع ترشیجات و مرباها را در آشپزخانه منزل شخصیام با نام محصولات بهروز شروع کردیم و در واقع جرقه این کار از سوی همسرم بود و در شرایط بیپولی، قرض و مشکلات بودم.
مواد اولیه تهیه غذاها را با ژیانی که داشتم تهیه کرده و در زیرزمین منزل استیجاریام پس از پخت؛ بستهبندی کرده و در بین مغازهها توزیع میکردیم البته از همان شروع، کار را بزرگ دیدیم و تلاش کردیم که فعالیت به درستی انجام گیرد و به نام فرآوردههای خانگی بهروز در بازار عرضه میکردیم.
بعد دیدیم تولید خانگی هم با محدودیتهای تامین مواد اولیه، پخت، بستهبندی و توزیع مواجه میشود که اگر «باید» نمیگفتم و اراده لازم را نداشتم شاید به شرایط فعلی نمیرسیدیم.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/2UmRQ
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
3⃣ بنیانگذار صنایع غذایی کاله
غلامعلی سلیمانی: دولت و وزیر صنایع وقت گفت به تو ارز نمی دهم. میخواستم کارخانه لبنی آمل را راه بیندازم. از وزیر وقت در خواست ارز برای وارد کردن ماشین آلات کردم اما نپذیرفتند. این موضوع مرا نا امید نکرد. با ارز آزاد ماشینهای دست دوم خریدم و کارم را راه انداختم . یک روز همان آقای وزیر، کارخانهدارها را جمع کرد تا نسبت به ارزی که از دولت گرفته بودند پاسخگو باشند. من یک کارتن همراه خودم به جلسه برده بودم. وقتی نوبت به من رسید کارتن را باز کردم و انواع پنیری را که تولید کرده بودیم به ایشان نشان دادم: پنیر گودا، پارمسان، پروسس. پرسید اینها چیست؟ گفتم مگر نمیخواهید پنیر تولید کنید. من بدون ارز دولتی این پنیرها را تولید کردهام. این آدم یک مرتبه رنگ و رویش عوض شد. اخلاقش عوض شد و گفت آقایان من فردی مثل ایشان میخواهم. گفتم شما ارز را به این ها دادید، کار را از من می خواهید؟ گفت چه می خواهید؟ گفتم ارز، مجوز. به من دویست هزار دلار بدهید که این سه ماشینی که احتیاج دارم بیاورم. به هر حال من با هرسازی که بزنند می رقصم تا بتوانم مشکلم را حل کنم . هدف دارم و هدفم پول در آوردن نیست که بگویم برای من می ارزد یا نمی ارزد. هدف من ایجاد کار است. ایجاد صنعت است. بقای کشور را در صنعت می بینم نه تجارت، متأسفانه مملکت به سمت تجارت پیش می رود.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/cGmNY
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
4⃣ تاجر متدین و میلیاردر
من «اسدالله عسگراولادى» هستم و سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شدم. خانوادهام متدین و در سطح پایین جامعه بودند و با قشر ثروتمندان سروکار نداشتند. شغل پدرم پیشهورى بود و مغازه عطارى داشت. ما سه برادر بودیم که هر سه از سن ۱۲ ـ ۱۳ سالگى کار در بازار تهران را شروع کردیم. روزها کار و شبها درس. پس از گذراندن کنکور در رشته ادبیات پذیرفته شدم اما عصرهایى که فرصت داشتم به دانشکده اقتصاد هم مىرفتم.
کارم را از صفر شروع کردم. اولین حقوقى که در دوره شاگردى گرفتم روزى ۲ ریال بود که مىشد ماهى شش تومان. تلاشم شبانهروزى و کار سخت بود. اولین تجارتم را با خرید یک کیسه کنجد به قیمت ۵۳ تومان از بازار تهران شروع کردم و آن کیسه کنجد را به نانوایى سر محل به قیمت ۷۰ تومان فروختم و این اولین سود من در تجارت بود. این مربوط به سال ۱۳۲۷ است.
وجوهات شرعى و … مالیاتهایم را دادهام. هرگز با دارایى چانه نمىزنم. انفاق مىکنم. مسجد و درمانگاه و مدرسه مىسازم و خدا به من کمک کرده است.
📌 جزییات کامل👇🏻👇🏻
yon.ir/8x5ox
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 رابطه رونق تولید با تقویت ارزش پول ملی
🖋 اکبر ابدالی
🔹رهبر انقلاب در پیام نوروزی شان رونق تولید را کلید حل مشکلات کشور از جمله حل مشکل کاهش ارزش پول ملی بیان کردند. این بدان معناست که تورم یا همان کاهش قدرت خرید مردم (یا به اصطلاح عموم مردم گران شدن کالاها) در کشور با رونق تولید کنترل خواهد شد. در چند یادداشت این موضوع را بررسی می کنیم:
🔸 یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی رشد بالای #نقدینگی است. وقتی رشد نقدینگی سریعتر و بیشتر از رشد #تولید_ملی باشد یعنی همین مشکلی که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم، حجم پول در دست مردم بیشتر از میزان کالای موجود در بازار خواهد شد بنابراین قیمت کالاها بالا میرود درنتیجه باعث تورم میشود و ارزش پول ملی نیز کاهش مییابد.
🔸 معمولا دولت برای جبران کمبود کالا سعی می کند با واردات، کمبود کالا را جبران کند. اما این کار خود موجب کاهش ارزش پول ملی در بلند مدت خواهد شد. اولا واردات باعث تعطیل شدن واحدهای تولیدی داخلی و کارخانجات می شود و وابستگی به واردات افزایش می یابد، ثانیا منابع ارزی کشور که حاصل صادرات و فروش نفت است صرف واردات می شود در نتیجه کمبود منابع ارزی به اصطلاح عموم، باعث گران شدن دلار می شود و مجددا ارزش پول ملی کاهش می یابد.
👈 اما رونق تولید ملی از چند جهت این مشکلات را مرتفع می کند:
1⃣ ماحصل تولید، کالای ایرانی است و رونق تولید باعث فراوانی کالا میشود. خرید این کالاها بخشی از نقدینگی جامعه را جذب خود می کند و اجازه افزایش قیمتها را به دلیل کمبود کالا نمی دهد درنتیجه تورم کنترل و از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری می شود و در واقع قدرت پول ملی افزایش می یابد.
2⃣ هجوم پول و نقدینگی مردم برای خرید #سکه و #دلار# و #مسکن و #خودرو و... باعث افزایش قیمت این کالاها می شود و از آنجا که افزایش قیمت این کالاها اثر مستقیم و روانی بر روی تمام کالاها دارد موجب افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود. اما از طرف دیگر رونق تولید باعث سودآور شدن تولید می شود و بسیاری تشویق می شوند سرمایه خود را در بخش تولید هزینه کنند در نتیجه بخشی از نقدینگی و پول موجود در جامعه را جذب خود می کند تا صرف احداث صنایع و کارخانجات مختلف گردد. بنابراین رونق تولید باعث جذب سرمایه های مردم در بخش تولید می شود و از فعالیتهای غیر مولد که منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود جلوگیری می کند.
3⃣ تولید ملی میتواند به عنوان پشتوانه پول ملی باشد تا ارزش آن را حفظ کند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#رمضان
@Manahejj
🌀 نقش روحانیت در رونق تولید و اشتغالزایی
📌 صرفا موعظه مردم؟
📌 ایجاد کسب و کار و ورود مستقیم در اقتصاد؟
📌 یا هدایتگری و تنویر اذهان مردم نسبت به واقعیتها؛ تبیین جایگاه اقتصاد در دین؛ مبارزه با تفکرهای غلط رشدیافته در ذهن مردم؛ ارائه راهکارهای عملی به مردم و...
🌐 تبلیغ رمضان، فرصت طلایی
#تلخند
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 حل معمای مصرف و تولید کارآمد
📝 برخی مسائل فرهنگی اقتصاد
🖋 هادی چیت ساز
اقتصاد چرخهای است که دولت و مجلس، تولیدکننده و مصرفکننده در آن نقش دارند. دولت و مجلس، از جهت قانونگذاری درست و نظارت بر اجرای قوانین، اقتصاد را پیشرو یا کندرو میکنند. روی این یادداشت ناظر به ایشان نیست؛ چون ربطی به تبلیغ رمضان ندارد. اما دانستن ویژگیها و مسائل دو گروه دیگر، یعنی مصرفکننده و تولیدکننده، از آن جهت که مخاطب روحانیون هستند، حائز اهمیت است. در ادامه به مسائلی اشاره میکنیم که مانع تولید و مصرف میشود.
1⃣ برخی از تولیدکنندگان خواسته یا ناخواسته، مردم را تحریم میکنند که به برخی از ابعاد آن اشاره میکنیم:
الف. قیمتگذاری ناعادلانه: برخی از تولیدکنندگان در شرایط تحریم، چند برابر افزایش هزینههای خود، قیمت محصولاتشان را افزایش میدهند. مثلا امسال که حقوق کارگران 20 درصد افزایش داشته، هر قطعه از اجناس کارخانهای، 2 درصد افزایش قیمت پیدا میکند، اما اجناس بین 20 تا 30 درصد افزایش قیمت پیدا می:کنند که در نهایت به ضرر کارگر است؛ زیرا همه اجناس را با تورم بیشتر میخرد.
ب. احتکار: برخی نیز برای کسب سود بیشتر محصولات خود را احتکار و گاهی خط تولید خود را خاموش میکنند.
ج. تولید با کیفیت پایین: گروهی از تولیدکنندگان نیز با وجود توان ارتقاء کیفیت، سهلانگاری میکنند تا قیمت تمام شده کمتر شود و سود بیشتری به جیبشان رود.
د. مصرف تسهیلات تولید در امور دیگر: معدودی از تولیدکنندگان نیز تسهیلات دریافتی را خرج کارهای دیگر به جز تولید میکنند.
این عوامل باعث میشود که بازار تا حدود زیادی دچار «تشدید تورم، تشدید بیکاری و تشدید کمبود کالا» شود.
2⃣ اما نقش مصرف کنندگان در اقتصاد، نقش اصلی است که وظایفی دارند:
الف. حمایت از کالای داخلی: برخی از مصرفکنندگان کالاهای خارجی را به کالاهای داخلی با کیفیت و قیمت مشابه، یا حتی بهتر ترجیح می دهند. این فرهنگ می تواند ناشی از سه پدیده «برندگرایی، غفلت و تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتن» باشد.
این فرهنگ باعث شده که تولیدکننده در ارتقا کیفیت یا حتی تولید کالا انگیزهای نداشته باشد؛ چون ذهنیت مردم او را ورشکسته خواهد کرد.
ب. استقبال از کالای با کیفیت: رشد صنعت و تولید، در گرو این است که مصرفکننده جنس بیکیفیت را منزوی کند. در علم اقتصاد معروف است که «نیاز مصرفکننده، تولید را رونق می بخشد.» وقتی مصرفکننده از کالای باکیفیت استقبال نکند، خود به خود رشد کیفی تولید را متوقف میکند. در کشورهای پیشرفته، نظارت عمده مسئولان اجرائی، بر کیفیت بیشتر کالا است. ازاینرو، تولیدکننده بیکیفیت را از چرخه اقتصاد خارج میکنند؛ چون از رشد اقتصادیشان میکاهد.
3⃣ کم کردن دست دلالان: امروزه سود اصلی به جیب دلال میرود که بدون هیچ زحمتی، جنس را تا دو سه برابر قیمت خرید میرساند. کم کردن واسطهها، از سویی به نفع تولیدکننده است؛ چون سود بیشتری میکند. از دیگر سو، به نفع مصرفکننده است چون با قیمت کمتر، کالای باکیفیت می خرد و از تورم کالا می کاهد.
با توجه به قابلیتی که امروزه در فضای مجازی به وجود آمده، بسیاری از کالاها را می توان بدون واسطه خرید.
🌐 این عوامل، قسمتی از «مسائل فرهنگی اقتصاد» هستند که تأثیر زیادی در سرنوشت تولید دارند و جز با کار فرهنگی اصلاح نخواهد شد.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 مهمترین شبهات مصرف کالای داخلی
🖋 دکتر حجتالله عبدالملکی
«اقتصاددان، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس اقتصاد مقاومتی»
1⃣ اگر قرار است ما پیشرفت کنیم چرا مسیر کشورهای توسعه یافته را نرویم؟! و این کشورها بر مصرف کالای داخلی تاکید نمیکنند!
2⃣ اصرار بر مصرف کالای داخلی باعث میشود تولیدکنندگان داخلی به ارتقاء کیفیت خود توجه نکنند و کیفیت این کالاها در مقایسه با مشابه خارجی بهبود نیابد.
3⃣ علت مصرف کالای خارجی، صرفا بالاتر بودن کیفیت یا پایین تر بودن قیمت نسبت به کالای مشابه داخلی است و با بهبود کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی، دیگر شاهد مصرف کالاهای مشابه خارجی نخواهیم بود.
📌 پاسخ شبهات در پست بعد
👇👇👇👇👇
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#شبهات_اقتصادی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
مهمترین شبهات مصرف کالای داخلی. فایل ورد.pdf
588.1K
🌀 فایل پاسخ به شبهات مصرف کالای داخلی
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#شبهات_اقتصادی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
#ارسالی_اعضا
🌀 اقدام عملی برای رونق تولید
📝 واقعا گاهی به عمل کار برآید به سخندانی نیست
🖋 محمد موحدی
🔹 همیشه برای این که به مردم منویات رهبری را گوشزد کنم سراغ محتوای علمی در زمینه اهمیت رونق تولید و کارآفرینی میرفتم؛ ولی گاهی احساس میکردم مخاطب من حرفهایم را میداند و قبول دارد و حتی میخواهد به آن عمل کند ولی راه و چارهاش را نمیداند؛ به خاطر همین با نگاه سؤالی، سخنان مرا بدرقه میکند.
🔹 برای پیدا کردن راه و چاره سراغ انسانهای با تجربه و کارآمد منطقه رفتیم و ظرفیتهای موجود برای فرهنگ کارآفرینی در منطقه خودمان را مورد بررسی قرار دادیم.
1⃣ چون منطقه ما در بخش بهمن از توابع شهرستان ابرکوه یزد، منطقهای کویری و کم آب بود، مردم را به کاشت زعفران که نیاز به آب چندانی ندارد تشویق کردیم.
2⃣ پرورش شتر در آن منطقه راحتتر و پردرآمدتر بود.
3⃣تغییر زمینهای گندم و چغندر به باغ پسته همینطور...
🔹 در همین اثناء متوجه شدم جهاد کشاورزی مردم را به کاشت گیاهان دارویی تشویق کرده است و مردم هم با شوق زائد الوصفی از این ایده استقبال کردند.
کاش تمام مسئولین در همه بخشها اینطور به مردم رونق تولید را بیاموزند.
🌐 حالا وقتی در منطقه خودمان منبر میروم مردم همان توصیهها را از اعماق جان میفهمند.
❓مبلغین گرامی، تابحال در مناطق تبلیغی از انسانهای با تجربه و کاسبهای حرفهای برای اصلاح فرهنگ کار از کارمندی به کارآفرینی استفاده کردهاید؟!
🔹 روحانیت برای گام دوم انقلاب باید مردم را سر خط کند تا بتوانند به مبارزه جنگ اقتصادی-فرهنگی بروند.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 رونق تولید چطور ایجاد می شود؟
🖋 اکبر ابدالی
🔹 #اسم_رمز_پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ... که دهها و بلکه صدها سال بر آن تاکید کرده اند چیزی جز حمایت از #تولید_داخلی نبوده است.
🔹 اولین شرط تحقق رونق تولید که به معنای رونق معیشت مردم است، ایجاد #باور_عمومی نسبت به اهمیت تولید و حمایت از آن در بین مردم، نخبگان جامعه و مسئولان است. اینکه همه بدانند تنها راه پیشرفت کشور و نجات آن از مشکلات، رونق تولید است و برای پیشرفت نباید دنبال این کشور و آن کشور باشیم. در واقع مردم و مسئولین برای تحقق شعار سال آستین همت را بالا بزنند.
🔹 در دهه ۱۹۶۰، كتابهای درسی و رسانههای کره جنوبی، کارآفرینان را #قهرمانان_ملی و كارگران کارخانجات را #سربازان_صنعتی میخواندند كه در جنگی ميهن پرستانه عليه فقر درگير شدهاند. به صادرکنندگان بابت دستيابی به اهداف صادراتی همانند فرماندههان نظامی كه در جنگ سختی پيروز شده باشند #نشان_لياقت ميدادند. میتوان گفت يكي از دلايل اصلی رشد سريع اقتصادی کره جنوبی، خواسته و باور عمومی مردم و مسئولان کره برای حمایت از تولید بود.
🔹 امروز ایجاد باور عمومی در بین مردم برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری در فعالیتهای تولیدی ولو با سود کمتر نیازمند عزم ملی است. از یک طرف جریان لیبرال، نسخه های قلابی اقتصادی را پیشنهاد می کند. جنگ اقتصادی دشمن و هجمه رسانه ای به فرهنگ #ما_میتوانیم و باورهای مردم هم از یک طرف، در نظر نگرفتن مؤلفههای فرهنگی و تاریخی توسط اقتصاددانان انقلابی از طرف دیگر، ضرروی ساخته که #مبلغین، #طلاب و #جوانان_انقلابی در ایجاد این باور عمومی آرایش جدی بگیرند.
🌐 بدون باور عمومی نسبت به تولید، اقتصاد کشور شکوفا و مقاوم نخواهد شد.
مشق مقاومتی
🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj