🌀 تکرار سناریوی نفوذ اینبار در نجف
🔰 آل سعود در عراق چه میخواهد؟
🖋 محمد رایجی
🔹 فروردین ماه سال جاری، هیأتی بلندپایه اقتصادی از عربستان به بغداد سفر کردند تا عربستان، نخستین کنسولگری خود در بغداد را افتتاح کند. در جریان این سفر، شورای وزیران عراق در نشستی به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور، از گشایش سرکنسولگری عربستان در نجف اشرف در مقابل ایجاد کنسولگری عراق در دمام سعودی خبر داد.
🔹عربستان سعودی با صرف میلیونها دلار به دنبال ایجاد شبکه بزرگی از روابط درون حوزوی، صف بندی و تحریک جریانهای مختلف حوزوی عراق برای مقابله با حوزه علمیه قم و نظام جمهوری اسلامی است.
🔹سعودیها با ایجاد دو قطبی تشیّع عراقی ـ تشیّع ایرانی، درصدد معرّفی حوزه عملیه نجف به عنوان نماد و مظهر اعتدال، اصالت و عقلانیت شیعی و معرّفی حوزه علمیه قم به عنوان مهد افراطگرایی، تندروی و سیاستزدگی به جهانيان است.
🌐 ادامه در لینک زیر
🌐 rasanews.ir/002Xkj
رسانیوز
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر سه شب سوم.pdf
2.17M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سه سخنرانی (شبهای هفتم تا نهم رمضان) با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
هشتگ یافتن دیگر سخنرانیها:
#سخنرانی_رمضان
📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 رونق تولید چطور ایجاد می شود؟ (2)
🖋 اکبر ابدالی
🔸 شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی) چه تفاوتی با شعار سال 98 (رونق تولید) دارد؟ پاسخ به این سوال می تواند در تحقق شعار #رونق_تولید موثر باشد.
🔸 شعار سال 98، کمک به فرآیند تولید را هدفگذاری کرده است. فرآیند تولید شامل: ایده اولیه، تحقیق و بررسی ایده، طراحی محصول و خط تولید، ایجاد کارگاه و واحد تولیدی، خرید ماشین آلات و ابزار تولید، استخدام نیروی انسانی، تهیه مواد اولیه، بازاریابی و فروش، خدمات پس از فروش و ... . البته درگیری با بیمه و مالیات و بانک و دهها دستگاه دولتی را هم به این فعالیتها اضافه کنید.
🔸 ماحصل فرآیند تولید که اشاره شد و حاصل این زحمات تولیدکننده و کارگرانش چه می شود؟ جواب روشن است؛ #کالای_ایرانی. یعنی میوه تولید ملی، کالای ایرانی است. مهمترین موضوع در ارتباط با کالای ایرانی چیست؟ باز هم پاسخ روشن است؛ شبهات زیادی که در ارتباط با کالای ایرانی در ذهن مردم وجود دارد. این شبهات نیاز به پاسخگویی و تبیین توسط #مبلغان_اقتصاد_مقاومتی دارد تا مهمترین مشکل کالای ایرانی که تصویر نامناسب از کالای ایرانی در ذهن مردم است را پاکسازی کند.
🔸 کالای ایرانی نیاز به #دفاع_متعصبانه و #بازاریابی_جهادی دارد. امروز بازاریابی و معرفی کالای ایرانی وظیفه ای همگانی است. اگر این اتفاق بیافتد و مبلغان تولید ملی این وظیفه را به درستی انجام دهند و کالای ایرانی #متاعی_مقدس شود، مهمترین نیاز اصلی تولید که بازار است فراهم می شود و تولید به سمت شکوفایی و درنتیجه ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد رفت.
🔸 تعصب مردم ژاپن در حمایت از #کالای_ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم باعث شد کشورهایی مثل آمریکا و آلمان به دولت ژاپن اعتراض کنند که چرا کالاهایشان در ژاپن به فروش نمی رود. دولت ژاپن هم تعصب مردم به کالاهای وطنی را عامل این اتفاق معرفی می کرد. این در حالی بود که بعد از جنگ جهانی دوم کالاهای ژاپنی هنوز کیفیت لازم را پیدا نکرده بودند.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 هشدار آیتالله موسوی جزایری به مسئولان حوزه علمیه:
🔰 مبارزه با وهابیّت واجب عینی است
🔹«مبارزه با #وهابیت» جنگی است که از بیست سال پیش توسط عربستان بر خوزستان تحمیل شده و هدف آنها براندازی انقلاب است.
🔹 گزارشهای موثقی رسیده که در دانشگاههای آنجا واحد پژوهشی شبانهروزی، برای ایجاد شبهات علیه تشیع تشکیل شده است و این زنگ خطری برای دغدغه مندان مذهبی کشور است.
🔹باید یک واحد درسی در حوزه با موضوع وهابیت گنجانده شود.
🔹مردم و حتی سازمانهای مختلف برای پاسخ شبهات وارده به روحانیت مراجعه میکنند؛ به همین دلیل این مساله دیگر واجب کفایی نیست، بلکه #واجب_عینی است.
خبرگزاری حوزه
#تحول_در_حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 قدرت روحانیت آزاده و آگاه
🔹 اگر اقدام «میرزای شیرازی»، آن عالم روشنبین نبود، کشور ما بیشتر در سلطهی بیگانگان باقی میماند. یک روحانی روشنبین کاری میکند که امیرکبیر هم دیگر نمیتواند بکند. امیر کبیر، اسیر دست خودشان است، اگرچه مستقل و عاقل است، اما وقتی که نخواستند باشد، او را میکشند. قائممقام را محمّدشاه کشت، امیرکبیر را پسرش (ناصرالدین شاه) کشت، در حالی که بزرگترین خدمت به محمّدشاه را همین قائم مقام فراهانی (پسر عموی عزیز و مظلوم و بیچارهی ما) کرده بود! قائممقام، آنقدر از قاجاریه زندانی کرد و دستور قتل داد تا بتواند محمّدشاه را بر تخت سلطنت بنشاند، بعد که محمّدشاه آمد و مستقر شد، به فاصلهی چند صباح، همین آدمی را که سلطنتش را به او مدیون بود، به قتل رساند! دستگاه سلطنت و دستگاه استبداد، یعنی این! امیرکبیر و قائممقام، اصلاحطلب بودند و به کشورشان علاقه داشتند، دوست داشتند به کشورشان خدمت کنند، اما اسیر دست آنها بودند. آن کسی که اسیر دست آنها نبود، چه کسی بود؟ آن عالم بزرگ، آن مرجع تقلید، آن آیتالله، میرزای شیرازی است...
🔹 نقش روحانیت در اینجا معلوم میشود. یک روحانی عالیمقام اگر آزاده و آگاه و هوشیار و شجاع باشد، میتواند کاری را بکند که ده نفر سیاستمدارِ شجاعِ آگاهِ آزاده نمیتوانند آن کار را انجام دهند، نقش روحانیت این است.
📅 ۲۷ آبان ۱۳۷۹
@Manahejj
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت
🔺 استاد سید محمدجواد علوی بروجردی
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 انتشار رساله
🔻 پیش از این آقای علوی گفته بودند:
ما در مجموعه نشست اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این رویه حوزوی عمل کردیم.
📌 پ.ن:
دیگر احترام بزرگان لازم نیست؟
یا رویه متداول حوزوی نسخ شده است؟!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید:
🔹 هنر و افتخار نشست دورهای این است که به احترام مراجع تقلید تاکنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۲
🔺 استاد هادوی تهرانی
🔸 اظهار تلویحی اعلمیت
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 عدم انتشار رساله
📌 پ.ن: درست است که ظاهراً به احترام بزرگان، رساله منتشر نکردند؛ اما گویا آقایان مرجعیت خود را قطعی میدانند و دیگران را به تقلید از خود دعوت میکنند!!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده سودای مرجعیت
📝 درآمد
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 بالاترین منصب دینی در جامعه، مرجعیت است. مرجعیت و زعامت شیعیان بخاطر جایگاه خاصی که دارد، طی قرون متمادی و از همان ابتدا دستخوش نفوذ دشمن، حرص بر ریاستطلبی و انواع آمال نفسانی بوده است؛ کما اینکه مراجع حقیقی نیز همیشه از مقام و منصب و موقعیت، فراری بودهاند. لذا این بیداری زعمای دین و بصیرت مردم بوده است که توانستند اعلم علما را بر کرسی ریاست دینی تشیع بنشانند و قوت و اقتدار مرجعیت را از هرگونه آسیب و ناهنجاری مصون نگه دارند.
🔹 اکنون با ورود شاگردان مراجع تراز اول به صحنه اعلام مرجعیت، سؤالات و ابهامات فراوانی پیش روست از جمله:
❓آینده مرجعیت چگونه خواهد بود؟
❓با تکثر مرجعیت، اقتدار و هیمنهی مرجعیت رو به افول نمیگذارد؟
❓چرا در زمانهای که هیچ اجازه اجتهادی امضا نمیشود، اعلام مرجعیت رو به فزونی گذاشته است؟
❓غیر از مراجع، دیگر مجتهدین نیز حق پاسخ به استفتاء و نشر استفتائات دارند؟
❓برای اعلام مرجعیت، ضابطه و سازوکاری لازم نیست؟
❓چرا تنها گزینه برخی حضرات، اعلام مرجعیت و تاسیس بیت است؟ اسلام امور بر زمینمانده دیگری ندارد؟
❓آیا در شرایط تقلید نباید بازنگری شود؟ روش برخورد با تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، بصیرت سیاسی، بصیرت و دید اقتصادی و...
🔹 ششمین پرونده مناهج با عنوان #سودای_مرجعیت در نظر دارد به ابعاد جدیدی از این قضیه بپردازد.
اعضای محترم مناهج نیز میتوانند، نظرات و یادداشتهای خویش را برای مدیر کانال ارسال کنند.
#مناهج
@Manahejj
🌀 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء
📝 آیا مجتهدین اجازه پاسخگویی به استفتائات دارند؟
🖋 علی مهدوی
❓ آیا همه مجتهدین میتوانند اقدام به پاسخگویی استفتائات مردم کنند؟
❓ ورود مجتهدین برای پاسخگویی به استفتائات، تضعیف مراجع نیست؟
❓ جایگاه مجتهدین در مهندسی فقه کجاست؟
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء
📝 آیا مجتهدین اجازه پاسخگویی به استفتائات دارند؟
🖋 علی مهدوی
🔹 خبر اعلام مرجعیت از سوی چندتن از فضلا، بحث داغ این روزهای حوزه علمیه است. تا آنجا که فقط محدود به این افراد نماند و شامل حال فضلایی که اقدام به انتشار استفتائات -در سایتشان- نمودهاند هم شد؛ ولو اینکه ادعایی برای مرجعیت ندارند. لذا این گمانهزنی مطرح شد که چرا فقط آقایان نشست اساتید مورد هجمه رسانهها قرار گرفتند و دیگرانی که دارای سایت و استفتائات هستند چرا در حاشیه امن هستند؟!
🔹 آنچه به نظر میرسد این است که در دو سطح باید به این مسأله پرداخت:
1️⃣ انحصار افتاء در سطح رسالههای متداول
در ساحت کلی فقه و مسائلی چون مباحث کلی عبادات و معاملات، وقتی مراجع معظم تقلید ورود کردهاند و پاسخگوی سؤالات مردم هستند، دیگر لزومی ندارد مجتهدین هم به پاسخ استفتائات روی بیاورند؛ که اگر مجتهدی چنین کند، به معنای مقدمهچینی برای اعلام مرجعیت خواهد بود، هرچند در علن کتمان کنند. وگرنه چنین امری چه سودی خواهد داشت؛ جز تضعیف مرجعیت؟
2️⃣ عدم انحصار افتاء در مسائل تخصصی
امروز نظام اسلامی به شدت نیازمند ورود علمی مجتهدین به ساحات مختلف زندگی بشر است. از سبک زندگی، خانواده و تربیت گرفته تا معماری، هنر و مدیریتهای خرد و کلان. از این حیث برای هیچ مرجعی امکان ورود تخصصی در تمامی ابعاد فقهی میسر نیست.
ضعف اصلی، امروز اینجاست که مجتهدین بسیاری باید در این مسائل احساس تکلیف کنند و بجای اختیار کردن کرسی مرجعیت، خود را وقف اسلام کنند. لذا اگر مجتهدی در فقه اقتصاد، فقه معماری، یا حتی فقه تربیت و خانواده ورود کند، به تألیف کتاب و تنظیم چارچوبهای آن علم بپردازد و حتی به پاسخگویی استفتائات -البته در چارچوبی مشخص- در زمینه تخصصش بپردازد، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه راهی برای برون رفت بسیاری از معضلات نظام اسلامی گشوده است.
در واقع مجتهدین، نظریه پردازان نظام اسلامی هستند که با حمایت و نظارت مراجع معظم تقلید، باعث تحقق حداکثری دین در جامعه خواهند شد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده سودای مرجعیت
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj