eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تند تند و نصفه نیمه 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 هدف مسئولان حوزه همین است که طلبه پس از اتمام سطح، در تمام این علوم متخصص شود. اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید!! 🔹 یکی از آفتهای نظام آموزش این است که به جای «تمرکز و رشد فهم و تحلیل»، بر «تمرکززدایی و انبوه‌خوانی» استوار شده است. ملاک آموزش فعلی، تعداد درس و کتاب است، نه کیفیت درس و شیوه آموزش. مهم، چهار دوره اصول خواندن است نه یک دوره قوی خواندن. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 #نظام_آموزش #مناهج @Manahejj
🌀 تند تند و نصفه نیمه 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 اگر کسی به لیست انبوه دروس و امتحانات نگاهی بیندازد، به این نتیجه خواهد رسید که هر طلبه‌ای در چند رشته، یا مجتهد است یا قریب به اجتهاد. هرکس سه سال ادبیات عرب با کتابهایی مثل سیوطی و مغنی بخواند، مجتهد در ادبیات عرب خواهد بود. هرکس این همه درس فقه و اصول را، آن هم کتابهایی مثل لمعه، الموجز، اصول فقه، رسائل، مکاسب و کفایه را امتحان دهد، یا مجتهد است یا قریب به اجتهاد. با ده سال امتحان ترجمه و تفسیر، مسلط به روش تفسیر آیات و انواع مکاتب تفسیری است. با چهار دوره اعتقادات، مسلط به بحث با دیگران در زمینه‌های مختلف اعتقادی است. و... . 🔹 آری، هدف مسئولان حوزه همین است که طلبه پس از اتمام سطح، در تمام این علوم متخصص شود. اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید!! 🔹 کجای کار اشکال دارد که طلاب بعد از خواندن چهار دوره اصول فقه، توفیق زیادی در این علم ندارند. چرا بعد از ده سال امتحان تفسیر، هنوز با مبانی اولیه تفسیر هم آشنا نیستند؟ 🔹 بعضی تقصیر را از طلبه می‌دانند که تنبل است و... . اما وقتی آمار منفی خیلی زیاد باشد، همه تقصیر از طلبه نیست، بلکه اشکال در شیوه آموزش است. یکی از آفتهای نظام آموزش این است که به جای «تمرکز و رشد فهم و تحلیل»، بر «تمرکززدایی و انبوه‌خوانی» استوار شده است. ملاک آموزش فعلی، تعداد درس و کتاب است، نه کیفیت درس و شیوه آموزش. مهم، چهار دوره اصول خواندن است نه یک دوره قوی خواندن. تندخوانی کل مکاسب و لمعه، از خوب خواندن یک جلد مکاسب یا یک باب لمعه، ارزش بیشتری دارد. 🔹 حال آنکه اگر یک دوره ادبیات در حد صمدیه همراه با کارگاه آیات و روایات تدریس شود، نفعش از چند دوره تدریس سیوطی و مغنی بیشتر است. اگر یک دوره اصول فقه بدون زوائد، همراه با تطبیق تدریس شود، مطالب اصول در ذهن طلبه ماندگار خواهد شد و می‌تواند گام های بعدی فهم متون دینی را بردارد. اگر یک دوره روش تفسیر قرآن، و فقط با تطبیق بر ۱۰۰ آیه از قرآن خوانده شود، قرآن از طاقچه‌ها به میان مباحثات طلبگی می‌آید. این روش، همان ماهی‌گیری یاددادن است. 🔹 اما روش فعلی، یاددادن ماهی‌گیری در اتاق بسته بدون دریا و تور است. هدف این است که چند کتاب، تند تند و نصفه نیمه پاس شود. عیب ندارد کیفیت فدای کمیت شود، تعداد زیاد کتابها و امتحانات را بچسب!! @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 محمدحسین: سوالی برایم مطرح شده است این که اساسا امتحان برای چیست؟ به جوابی علی الظاهر رسیدم: 1. وقتی به هدف امتحان نگاه می اندازیم درمی یابیم که امتحان سنجشی است برای میزان فهم طلبه از درس. 2. از طرفی می دانیم فهمیدن غیر از بخاطر سپردن است (البته حفظ مقدمه فهم شاید باشد) برای درک بهتر بیایید نگاهی بیندازیم به امتحانات علوم مختلف برخی علوم مثل زبان و ریاضی و فیزیک حل مساله است سوال از کاربرد قواعد است نه حفظ فقط خود قاعده ولی برخی علوم متاسفانه با آن که مهم هستند حل مساله ای نیستند مانند فلسفه،فقه،اصول، حدیث و ... واقعا قرار است بدانیم شیخ انصاری چه گفته است و یا آنکه بر اساس مبنای شیخ این مساله چه جوابی دارد؟ 3. و براین اساس ملازمه ای هم میان این نوع سنجش فهم با کلاس درس دارد، یعنی طلبه را حل مساله ای باید بار آورد. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 کنایه های سنگین پیام فضلی‌نژاد به آقازاده معروف بیت امام روی آنتن زنده تلویزیون 🔹 جدیدا یاد گرفتن از ۱۷-۱۸ سالگی یه عمامه‌ای هم روی سرشون بذارن و احتمالا ۳۰-۴۰ سالگی هم دارند/ مرقد رو به کاخ تبدیل می‌کنند /به زور خودشون رو در صف اول می‌چپونن تا خودشون رونزدیک به روابط قدرت نشون بدن/موقع انتخابات که میشه خودشون رو شبیه مردم می‌کنن اما عکس‌های اسب سواریشون ( ) رو میذارن اینستاگرام. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 مسلم: سلام بزرگوار در رابطه با مطالبی رو در کانال بارگذاری کردید که خیلی مفید بود و هست اما مکفی نیست. بنده معممی هستم که بیش از بیست سال سابقه تبلیغ دارم. متاسفانه به دلیل اغراض سیاسی، توسط هم لباس خودمان برنامه هجمه به بنده پیاده شد و تهمت های ناروائی به بنده زدند و به دادگاه ویژه روحانیت احضارم کردند و حدود سه ماه در بازداشت بودم و همچنان نیز به دادسرا در رفت و آمد هستم. الان چندین ماه است که حراست استانداری میگوید تا دادگاه ویژه حکم ندهد شما نمیتوانید سرکار برگردید و زن و فرزندم آواره خانه برادرم هستند و اسباب منزلم در زیر زمین یه بنده خدای دیگری است. آیا این درسته؟ در مقوله روحانیت ستیزی بیشتر باید به این دقت کنیم که قدرت اعدام شهید مظلوم شیخ فضل الله نوری را نداشتند تا اینکه یه ورود کرد. در تخریب روحانیت بعضی روحانیون خائن دست دارند وگرنه به این راحتی ها نمیشود به این جماعت اصیل ضربه وارد کرد. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فیلم | آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) و مرجعیت 🎥 آیت‌الله مقتدایی 🔺 آیت‌الله‌العظمی بروجردی: برای مرجعیت قدمی برنداشتم. خبرگزاری حوزه 📌 مناهج: سیره سلف صالح در دنیاگریزی و مرجعیت‌گریزی، همواره چراغ راه و الگوی سلوک علمی و عملی طلاب و فضلای مخلص است. @Manahejj
🌀 هوش رسانه‌ای یک مرجع تقلید 🔹 اگر بخواهیم از عمق و میزان توجه حضرت #امام_خمینی به مساله #آگاهی_بخشی و اهمیت #رسانه آگاه شویم، بدون تردید شواهد فراوان و بی پایانی را می توانیم، در دوران زندگی نورانی این #فقیه #مجاهد و #جامع، پیدا کنیم. یکی از این شواهد، که در روزهای آغازین انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، دیدار #امام_خمینی با نویسنده توانمند و مشهور مصر و دنیای عرب: #محمدحسنین_هیکل است. امام در این دیدار از وی خواسته بود که کتابی درباره #انقلاب_اسلامی_ایران بنویسد و فریاد #مظلومیت_ایران را به جهان، برساند: «از شما که یک نویسنده توانایی هستید، می‌خواهم که اگر می‌توانید بروید ایران را ببینید. این مظالم را بررسی کنید؛ از تمامی طبقات سیاسی، بازاری، رعایا، ارتشی‌ها - خصوصاً افسران در درجات پایین و جوان - ادارات دولتی، کارمندان دولت، هرکس که می‌خواهید انتخاب کنید و از آنها سؤال کنید وضع چه بود و چه شد و وضع اکنون چطور است؟ بعد که مطلب به دست آمد، کتابی - مثل سفر قبلی خودتان - درباره ایران بنویسید و منتشر کنید. که امر پشتیبانی از ملت ایران و ادای دِین شما می‌باشد.» #هیکل در پاسخ به این درخواست کتاب «ایران؛ روایتی که ناگفته ماند» را نوشت. پی نوشت: امام خمینی در لابه لای سخنانشان، اشاره به کتاب قبلی #محمد_حسنین_هیکل، کرده است. مرادِ امام، سفر هیکل در زمان مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت، به ایران است. این سفر باعث شد که وی کتاب «ایران قله آتشفشان» را منتشر سازد. انتشار این کتاب تاثیر عمیقی بر #جمال_عبدالناصر گذاشت و باعث شد، کانال سوئز را، ملی اعلان کند. فتوح اندیشه #مناهج @Manahejj
🌀 مشکلات فرهنگی به خاطر کم‌کاری ماست 🔰 پناهیان در جمع بانوان طلبه تهران: 🔹 اگر الان در تهران مشکلات فرهنگی هست به خاطر کم کاری ماست، ما باید از نظر محتوایی خود را غنی کنیم. باید ادبیات، تاریخ اسلام، تحلیل تاریخ و جامعه شناسی دین بخوانیم تا بتوانیم شویم و مردم را نیز زمان شناس کنیم. 🔹ادبیات حوزه باید تغییر کند و ترتیب محتواها عوض شود و همه این‌ها نیازمند مطالعات گسترده است. 🔹ما طلبه‌ها در مقام تبلیغ توانایی خوبی نداریم و این مشکل ریشه در حوزه دارد. 🔹ما طلبه‌ها بیشتر کلام و احکام را بلد هستیم. علم کلام مردم را تسلیم و مسلمان بار می‌آورد نه . برای مومن کردن مردم باید به آیات قرآن رجوع کرد و آن را خواند. 🔹عده‌ای فکر می‌کنند در مقام تبلیغ فن سخنوری و مهارتهای زبانی مهم است، اما نمی‌دانند محتوای مورد نیاز ۹۰ درصد کار است. مردم دنبال و روحی هستند؛ متاسفانه ما در حوزه به صورت کامل قرآن را آموزش نمی‌بینیم و از درس‌های جنبی حوزه است. 🔹مسائل مربوط به بسیار خاص است که خود خواهران طلبه می‌توانند در محیط‌های خصوصی به مسائل بانوان جواب بدهند. تاکید رهبری بر سبک زندگی از مواردی است که بیشتر در دست بانوان است. 🔹طلاب در سخنرانی هایشان بیشتر به سرزنش می‌پردازند. این روش غلطی است. امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر بدانید مردم چقدر باهم تفاوت دارند دیگر به سرزنش آن‌ها نمی‌پردازید. 🔹ما طلاب باید به صورتی صحبت کنیم که مخاطب مومن را مغرور نکنیم و بقیه نیز ناامید نشوند. برای مثال انگیزه‌های بی دینی و بی حجابی در مردم متفاوت است. باید مخاطب شناسی، و انسان شناسی را یاد بگیریم تا در حوزه تبلیغ موفق شویم. 🔹عظیم‌ترین کتاب تبلیغی ما قرآن است که باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد. باید بررسی کرد که در قرآن چگونه است که تاثیرات روحی متفاوت و عمیق می‌گذارد؛ ما باید روان شناسانه قرآن را تحلیل کنیم. خبرگزاری‌حوزه @Manahejj
🌀 خدمات گمنام حوزه و روحانیت 📝 دانشمندی که «شیخ روزنامه‌خوان» خطاب می‌شد و نان برای خوردن نداشت! 🖋 شهید مطهری 🔹خیلی وقتها خدمتی که افرادی می‌خواهند انجام بدهند اگر از مسیر عمومی کارهای حوزه‌های علمیه خارج باشد، مساوی است با خرد شدن و از بین رفتن آنها و این جریانات به هر حال هست. در حوزه‌های علمیه اگر کسی در رشته فقه و اصول کار کند و استعداد زیادی داشته باشد به مقامات عالیه‌ای می‌رسد و مردم هم از او تقدیر و تجلیل می‌کنند، و اخیراً رشته‌های علوم عقلی مثل فلسفه هم تا حدودی چنین حالتی پیدا کرده است. ولی از این حدود اگر خارج شود هر اندازه هم خدمت عظیم و بزرگ باشد دیگر جز یک فداکاری هیچ چیز دیگری نمی‌تواند باشد. 🔹 مرحوم شیخ محمدجواد بلاغی گذشته از تفسیر در زمینه مذاهب اهل کتاب مانند یهودیت و مسیحیت هم کار کرده بود. وقتی در بغداد به مجامع مسیحیها می رفت با آنها به زبانهای عبری و سریانی و زبانهای قدیم صحبت می‌کرد و بر کتاب‌هایشان از خود آنها بیشتر مسلط بود. چنین مردی نان برای خوردن نداشت! 🔹 آدمی که این جور است باید از اوضاع دنیا اطلاع داشته باشد. قهراً مجلات آنها را می‌خرید و مطالعه می‌کرد. مرحوم آقای صدر می‌گفت: ما جوان بودیم و ایشان را نمی‌شناختیم. همین‌قدر می‌دانم که شیخ جواد که رد می‌شد می‌گفتند: شیخ روزنامه‌خوان! او را به عنوان شیخ روزنامه‌خوان می‌شناختند. 🔹 غرض این بود که شما بدانید که حساب خدمت غیر از حساب نعمت است. 📒 استاد مطهری، آشنایی با قرآن ج۷، ص۱۳-۱۵ (باتلخیص) @Manahejj
🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکدیگر 🔹 چندی قبل آیت الله فاضل لنکرانی در پایان درس خارج خود و به مناسبت سالگرد والد محترمشان اظهاراتی داشتند که موجب واکنش‌هایی در سطح حوزه علمیه شد. در واکنش به سخنان ایشان، استاد اکبرنژاد یادداشتی منتشر کرده و به سخنان ایشان پاسخ دادند. در پی این کنش و واکنش شاگردان این دو بزرگوار درصدد پاسخ به هم برآمدند و یادداشت‌هایی در پی این اظهارات منتشر شد. ضمن انتشار اظهارات دو طرف به تحلیل این سلسله بیانات می‌پردازد. 🔹 فاضل لنکرانی: اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، می‌تواند امام خمینی و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم این‌ها به طریق اولی باید تخطئه شوند. 🔹 اکبرنژاد: یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟! @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 آیت الله فاضل: تخطئه شیخ و آخوند تخطئه امام خمینی است!! آیت الله فاضل لنکرانی: 🔹اینکه امروز یک افراد نادان، دیدند بعضی از عبارات را و پای این درس‌ها نوشتند ولی به حقیقت اینها نرسیدند. 🔹جواهر، شیخ انصاری و آخوند را تخطئه می‌کنند، اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، می‌تواند امام خمینی (ره)و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند چون زیربنای فقهی اینها زیربنای افکار آن بزرگان است. 🔹ذهن طلاب را مشوه می‌کنند و طلاب را می‌خواهند مأیوس کنند که راه همین است؛ اگر کسی بخواهد به فقه اهل‌بیت(ع) برسد غیر از این راهی ندارد، راه همین است که هزار و چند صد سال بزرگان ما طی کردند و این میراث بزرگی است که دست ما رسیده است. 🔹البته متوقف بر همین است، نه اینکه اینجا باید بایستد، فقه دائماً در حال رشد است، در حال فزایندگی است، مسائل جدید و نیازهای بشر را جواب می‌دهد. کسی تا این راهی که بزرگان ما برای ما قرار دادند طی نکند قدرت بر اینکه عالم به زمانه بشود نخواهد داشت. ۹۸/۰۳/۲۷ 〰〰〰〰 متن کامل سخنان در 👇👇👇 yon.ir/FAZEL @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 استاد اکبرنژاد: یکبار برای همیشه روشن کنید که حوزه آزاداندیش و نقدپذیر هست یا نه؟! استاد اکبرنژاد: 🔹پدر شما یکی از بهترین های دوران ما بودند. برای همین نیز لازم بود شما به خاطر حفظ حرمت ایشان هم که شده، از رفتارهای شک برانگیز که دون شأن خانواده ایشان بود، اجتناب می‌کردید و خود را در مظانّ اتهام قرار نمی‌دادید. 🔹به گمان بنده، کسی که با ادبیات علمی و بعد از سال‌ها کوشش مجاهدانه در قالب نشست‌های علمی یا مقاله یا کتاب به نقد دیدگاه‌های رایج اصولی می‌پردازد، نادان نیست. بلکه نادان کسی است که به جای پاسخ علمی به نقدهای عمیق و عالمانه، او را متهم می‌سازد و از هر راه مشروع و نامشروعی برای از میدان به در کردن وی کمک می‌گیرد. 🔹یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟! از یکسو، گوش عالم را کر کرده‌اید که حوزه آزاداندیش‌ترین مرکز علمی جهانی است! و از سویی دیگر، انتقادهای علمی را بر نادانی و سوء نیت و غیره پاسخ می‌گویید. ۹۸/۰۳/۲۸ 〰〰〰〰 متن کامل در 👇👇👇 yon.ir/AKBAR @Manahejj