#یادداشت_وارده
🌀 احترام در نقد یا محافظه کاری!
🖋 ناصر نجفی
🔹 از متحجرین حوزه که بگذریم تقریبا بقیه طلاب و نخبگان حوزوی بر پالایش و تحول در روند جاری حوزه اتفاق دارند؛ اگرچه با تحلیلها و تبیینهای متفاوت. برخی از دوستانِ مخالفِ تحجر، در نقد تحولخواهان(جریان مشهور تحول خواهی در قم) میگویند باید انتقاد کرد و مطالبه آزاداندیشی داشت؛ اما با دیده احترام به بزرگان و آوردههای ایشان. اما آنچه که در این میان در پناه احترام و حفظ حرمتها، عملاً مسکوت میماند همین تحولخواهی است. این آقایان توضیح نمیدهند که اگر «احترام» به معنای اشکالنکردن به محتوا و سبک متون درسی باشد، یا اگر زوائدی در علم اصول باشد که هست(بنابر بیانات خود علما و فقها) نباید آن را بیان کرده و برای آن همایش گرفت، یا اینکه «احترام» یعنی نباید خردهای بر منهج یا مکتب علمی(مانند مکتب اصولی مرحوم شیخ انصاری) داشت و برای اثبات ادعاهای خود نبایستی از مخالفین و منتقدین تقاضای مناظره یا کرسیهای آزاداندیشی کرد، یا اینکه انتقاد بر طولانیشدن روند اجتهاد و رسیدن به دینشناسی صحیح، خلاف «حفظ حرمتها» باشد، پس منظورشان از تحول در حوزه(تحول از نظر ایشان) چیست؟
🔹 اینکه حفظ حرمت بزرگان حوزه واجب است بر کسی پوشیده نیست و جریان تحولخواهی نیز نافی آن نبوده است اما اگر این امور مذکور را خلاف احترام بدانیم دیگر گفتن از تحول، بیمعنا خواهد بود. نتیجه همین وضعیتی است که چهل سال بعد از انقلاب هنوز مطلوب خود دوستانِ مخالف متحجرین و منتقد جریان تحول خواهی نیست.
🔹 سوالی که باید پرسیده شود اینکه آیا طلاب پیش از جریان تحولخواهی، نشاط علمی مطلوبی داشتند که بعد از سر و صدای این جریان، مأیوس شدند؟ آیا نسبت به متون و دروس راضی بودند که این جریان آنها را وادار به عصیان کرد؟ تنها نقش تحولخواهی در این زمینه، شکستن فضایی بود که نقد دروس حوزه در آن، برای طلبه ممکن نبود و بعد از آن بود که طلاب جرأت و جسارت انتقاد و بیان باورهای خود نسبت به روند آموزشی حوزه را پیدا کردند.
🔹 آیا بیانکردن واقعیتهای حوزه(اعم از خوب و بد) برای طلاب جدیدالورود، پشیمانکردن آنهاست یا همان کاری است که بیش از این باید گفته میشد آنهم نه از زبان افراد دغدغهمند بلکه از زبان خود حوزه؟ به جای استفاده از عناوینی نظیر پشیمانکردن طلبههای جدیدالورود، گفته شود کدامیک از مسائلی که بعنوان واقعیتهای حوزه از زبان این جریان گفته شده است، غیرصحیح بوده است؟
📌 نشر یادداشتهای وارده، به معنای تایید آن نیست.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_وارده 🌀 احترام در نقد یا محافظه کاری! 🖋 ناصر نجفی 🔹 از متحجرین حوزه که بگذریم تقریبا بقیه
🌀 احساسیکردن فضا، مخالف با ادب نقد
📝نقدی به یادداشت «احترام در نقد یا محافظه کاری؟!»
🖋 رضا حسینی
🔹 یکی از مواردی که باعث میشود اشخاص در نقد و تحلیل به خطا روند این است که محل نزاع دقیقا مشخص نباشد. در این صورت، گاه نقدها به چیزی وارد میشود که اصلا محل بحث نبوده و یا شخص مورد انتقاد در رابطه با آن موضعی نداشته و چه بسا آن را قبول داشته است.
🔹 ایراد اصلی به آقای اکبرنژاد و تحولخواهانی از این دست، این بوده که با احساسیکردن فضای علمی، روح نشاط را در میان طلاب درسخوان و دغدغهمند از بین میبرند. به طور مثال آقای اکبرنژاد بارها برای نقد شیخ انصاری به این موضوع تمسک کرده است که ناموس شیعه به تاراج میرفت ولی شیخ ،فروع استصحاب کلی را زیاد می کرد!
و یا: استصحاب کلی را در حلقم فرو میکردند!
🔹 این نوع بیان، علاوه بر غیر منصفانهبودن، و بر فرض صحت:
اولا نقدی است که بر هر حرکت علمیای میتوان وارد کرد، فرض کنید عالمی کاملا مستدل به نظریات آقای اکبرنژاد نقد داشته باشد، ولی به جای نقد عالمانه بگوید: اکبرنژاد در حالیکه جوانان ما در دام اعتیاد گرفتارند، مشغول نگارش کلام فقاهی بود!!
ثانیا ادب علمی که همواره مدعی آن هستید اقتضا میکند از الفاظ دارای بار شدید احساسی در نقد علمی استفاده نکنید: برای نمونه درباره تیتر کتاب منتشرشده ازطرف مرکز فقهی ائمه اطهار «نقدی بر یک ادعا» اعتراض کردید که چرا از لفظ #ادعا استفاده شده؛ اما در نقد شیخ، مدام از تعبیرات احساسی استفاده میکنید!!
منظور از احترام این بوده نه این که اصلا نقد صورت نگیرد!
🔹 فرمودهاید طلاب قبل از این بحثها هم نشاط نداشتهاند، اگر منظورتان طلاب درسنخوان و نقبزن است؛ بله اینها نه آن موقع، نشاط داشتند و نه الان! اما اگر منظورتان طلاب درسخوان و مستعد است، کافی است به کسانی که پس از مدتی از موسسه فقاهت خارج میشوند نگاهی بیندازید! کسانی که پس از یکی دو سال، دید سیاه به شیخ، اکنون نه شیخ را فهمیده و نه دیگر رمقی برای درس خواندن دارند. این اصل بدیهی را نمیشود انکار کرد که در فضای علمی مطالعه آرای کسی ارجحیت دارد که متدش، امتحان خود را پس داده باشد و آن شخص یقینا آقای اکبرنژاد نیست!
🔹 خواستهاید به صورت موردی اشاره کنیم که کدام واقعیت را سیاهنمایی کرده اید:
نخستین و مهمترین سیاهنماییتان این است که حوزه، آزاداندیش نیست و دلیلش را این میدانید که همایشهای استادتان لغو شده است!!
اولا همین مقدار جلسه و مناظره که برگزار شده در همین حوزه علمیه، برگزار شده است؛ نه در مریخ!! جلسات در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، مرکز فقهی ائمه اطهار، جلسه با آقای قائینی، مناظره با آقای غرویان و...
ثانیا نص بیانات رهبر انقلاب که همراه با تعلیل فرمودهاند: همین که مدام آرای بزرگان در حوزه نقد می شود، دال بر آزاداندیشی است.
ثالثا شرکت نور نیز کتب ایشان را منتشر کرده است و حتی چند جلسهای که بنده در حسینیه ارک حضور داشتم مشکلی برای جلسه ایجاد نشد، هر چند توقع داشتید در سالن اجتماعات فیضیه جلسه را برگزار کنید!!
🔹 حرف آخر این که برخی نظرات استاد اکبرنژاد از نظر علمی قابل اعتناست؛ لکن لحن بد، عدم صبر، احساسیکردن فضا و ایجاد دوقطبی، نهتنها کمکی به تحول نمیکند؛ بلکه مانع استفاده علمی از نظرات ایشان میشود و حتی بهانه به دست متحجرین میدهد برای مخالفت علنی با اصل تحول.
والسلام
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم کنترل دیکتاتورهای علمی
📝 وظیفه شورای عالی در تعمیق آزاداندیشی
🖋 علی مهدوی
🔹 همیشه گفتهاند، حرمت امامزاده به متولی آن است. وقتی طلاب، راه ارتباطی خود با شورای عالی حوزههای علمیه را منسد میبینند، طبیعی است که لاجرم گرد پرچمی جمع خواهند شد که در ظاهر، حرف نهان ایشان را فریاد میزند؛ ولو در باطن با تحول مطلوب حوزه علمیه، فرسنگها فاصله داشته باشد. وقتی عدهای شبهاتی درباره شیخ انصاری در حوزه علمیه مطرح میکنند و یا متد فقاهت فعلی را به چالش میکشند، اگر مسؤولان حوزوی، بجای اقدام به پاسخ علمی، شروع به تکفیر و تحریم و تفسیق ایشان کنند، طلابی که شاهد این فضا هستند چه برداشتی خواهند کرد؟ غیر از این است که امر برایشان مشتبه میشود که مبادا این حرفها حق است و کل فقه و اصول باید درو و دیگرگون شود؟!
🔹 در حوزه علمیه همه مدعی لزوم آزاداندیشی هستند؛ اما حوزه علمیه از وجود دو نوع دیکتاتور علمی رنج میبرد:
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#دیکتاتور_علمی
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم کنترل دیکتاتورهای علمی
📝 وظیفه شورای عالی در تعمیق آزاداندیشی
🖋 علی مهدوی
🔹 اینکه امروز گروهی مدعی تحولخواهی، دانسته یا نادانسته سعی دارد با پمپاژ یأس بیشتر در طلاب، طلاب را وادار به نافرمانی و اعتصاب در مقابل حوزه علمیه کند، بیش از هرچیز و هرکس، مقصرش مسؤولین حوزوی هستند. چراکه با تعلل در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و همچنین کوتاهی در تدوین اسناد و چارچوبهای لازم پیرامون کرسیهای آزاداندیشی، ناخواسته باعث میداندادن بیشتر به ایشان شدند.
🔹 همیشه گفتهاند، حرمت امامزاده به متولی آن است. وقتی طلاب، راه ارتباطی خود با شورای عالی حوزههای علمیه را منسد میبینند، طبیعی است که لاجرم گرد پرچمی جمع خواهند شد که در ظاهر، حرف نهان ایشان را فریاد میزند؛ ولو در باطن با تحول مطلوب حوزه علمیه، فرسنگها فاصله داشته باشد. وقتی عدهای شبهاتی درباره شیخ انصاری در حوزه علمیه مطرح میکنند و یا متد فقاهت فعلی را به چالش میکشند، اگر مسؤولان حوزوی، بجای اقدام به پاسخ علمی، شروع به تکفیر و تحریم و تفسیق ایشان کنند، طلابی که شاهد این فضا هستند چه برداشتی خواهند کرد؟ غیر از این است که امر برایشان مشتبه میشود که مبادا این حرفها حق است و کل فقه و اصول باید درو و دیگرگون شود؟!
🔹 در حوزه علمیه همه مدعی لزوم آزاداندیشی هستند؛ اما حوزه علمیه از وجود دو نوع دیکتاتور علمی رنج میبرد:
یک. متحجرین:
اینها بجای پاسخ علمی فقط از اهرم تکفیر و رمی و تفسیق استفاده میکنند. چیزی که سالهای سال است در حوزه علمیه ور افتاده و دیگر کارایی قرون گذشته را نداشته و نخواهد داشت.
اینکه یک فاضل حوزوی، بجای اظهار فضل علمی و برخورد متین با شبهات علمی، شروع به هتاکی کند و طرف مقابل را نادان، بیسواد، نفوذی و ... بداند؛ در عمل چه نتیجهای به بار خواهد آورد؟! غیر از این است که شبههپراکنها را جریتر خواهد کرد؟ حال آنکه گرهای که از روز اول با دست باز میشد را نباید به دندان گرفت.
دو. افراطیون
اینها بجای طرح علمی و معقول اشکالات خود، عواطف طلاب را بر میانگیزانند. حال آنکه همانقدری که تکفیر مذموم است، احساسیکردن فضا نیز قبیح است؛ چراکه خط قرمز مباحثات علمی را کنار میزند. و نشان از آن دارد که میخواهند به هر قیمتی حرف خود را به کرسی بنشانند و این چیزی به جز دیکتاتوری علمی نیست.
🔹 علاج رهایی از دیکتاتورها:
جز مسؤولین حوزوی (بالاخص شورای عالی) کنترل دیکتاتورها از هیچکسی ساخته نیست. باید برای آزاداندیشی کمیتههای مختلفی تدبیر و تأسیس شود. کمیتهای برای پیگیری و تحقق ایدههای ناب و ابتکارات علمی جدید و تدوین کتب درسی جدید براساس آنها. کمیتهای برای ارائه گزارش روند کرسیها به افکار عمومی و طلاب. یکی از این کمیتهها نیز کمیته انضباطی است. کمیته انضباطی موظف است به دیکتاتورها و افرادی که جو آزاداندیشی را متشنج میکنند، اخطار دهد و حتی بعد از سر باز زدن از هشدارها، اقدام به مقابله عملی کند. هیچکسی در حوزه علمیه حق ندارد دیکتاتورمآبانه رفتار کند: چه از طریق تکفیر و چه احساسیکردن فضا و یا پمپاژ یأس به اسم واقعنمایی.
🔹 از شورای عالی حوزههای علمیه انتظار میرود به وظیفه خود در تعمیق آزاداندیشی و برگزاری کرسیهای آزاداندیشی عمل کند؛ چراکه هرچه این مهم عقبتر میافتد، عواقب وخیمش پای شورای عالی نوشته میشود که هم مؤاخذه دنیوی افکار طلاب را در پی دارد و هم مؤاخذه الهی از سرنوشت حوزه علمیه.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#دیکتاتور_علمی
#مناهج
@Manahejj
🌀 فراخوان ثبتنام گروه جهادی شهدای مدافع حرم
فعالیت در مناطق سیل زده استان خوزستان
🚧 در زمینه های عمرانی، پشتیبانی، فرهنگی، پزشکی و...
هزینه ایاب و ذهاب - اسکان و غذا برای طلاب رایگان است.
☎️ برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۵۴۲۶۵۷۱۴ تماس بگیرید.
اولویت با کسانی که زودتر ثبت نام کنند.
🔺نشر حداکثری
#اردو_جهادی
#مناهج
@Manahejj
#اختصاصی_مناهج
🌀 جلسه آئین معرفی درسنامهی غناء و موسیقی (متن درس خارج رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی)
آیتالله شب زندهدار:
🔹 فقه را با انضباط بخوانید؛ به کتب معتمد رجوع کنید یک کتاب معتمدی که در سابق خوانده می شد #ریاض بود. مرحوم صاحب عروه فرموده بودند: من سی بار کل ریاض را دیده ام؛ یا برای تدریس یا برای تحقیق.
🔹 نفس اگر عادت کند به غناء یا حتی صوت شبههناک؛ دیگر این دل، لذت مناجات و خلوت با خدا را درک نمیکند. شیطان ما را گول میزند؛ بالاخره صدا و سیما موسیقی پخش میکند و حتما بعضی از اینها حرمت دارد.
🔹 رهبر انقلاب نیز این مساله را فرمودهاند و فرمودند: من هر هفته به صداوسیما تذکر میدهم.
🔹 در زمان اواخر پهلوی، روحانی محترمی نزدیک ماهان کرمان، مشغول تبلیغ و خدمت بود. ایشان گفت: بعد از مدتی در این روستا خسته شده بودم و تصمیم بر مهاجرت گرفتم و احدی را از این تصمیم مطلع نکردم. دأبم این بود که ظهرها بعد ناهار می رفتم در اتاقی که پنجره رو به خیابان داشت. رادیو را روشن میکردم تا اخبار گوش دهم؛ گاهی پای رادیو خوابم میبرد و بالتبع بعد از اخبار نیز آهنگ پخش میشد. چند روز بعد شخصی به من گفت: به مسجد جامع رفته بودم به آقای محترمی برخوردم. ایشان به من گفت: به فلانی بگو: نمیخواهد مهاجرت کنی؛ ضمنا رادیو را زیر عمامه ما نگذار. تعبیر «ما» نشان میدهد این عمامه بقیةالله است؛ اگر ملبس شدی از بعضی حلالها هم باید اجتناب کرد؛ چه رسد به حرامها. ما یحتمل به ضرر معنوی را باید پرهیز کنید و آن صفا و جلا را نباید از دست داد.
📅 ۱ مرداد ۱۳۹۸
#مناهج
@Manahejj
#اختصاصی_مناهج
🌀 جلسه آئین معرفی درسنامهی غناء و موسیقی (متن درس خارج رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی)
آیتالله محسن اراکی:
🔹 این اثر از چند جهت، اثر گرانقدری است. موضوع، موضوع مهمی است. موضوع غنا از موضوعات هویتساز است؛ چون زیرمجموعه فقه فرهنگ است. فرهنگ هر جامعهای هویت آن جامعه را میسازد. و از مهمترین این بحثها بحث غناست. حاکمیت سیاسی است که فرهنگساز است.
🔹 وزیر فرهنگ دولت اصلاحات گفته بود: ساخت فرهنگ کار حکومت نیست. کسی که این را گفته اصلا نمیفهمد فرهنگ چیست. فرهنگ بدون حکومت نداریم. فرهنگ یک مقوله اجتماعی است. بحث فرهنگ در رسانه هم دخیل است. نمیشود گفت:در رسانه اشتباه و غیر اشتباه را بیاوریم. این غلط است.
🔹 همه رسانهها به یک نحو، دعوتکننده هستند. باید دید از نظر قرآن به چه چیز دعوت میکنند. آواز هم یکی از مصادیق دعوت است. آواز دعوتکننده و تحریککننده است. یک وقت دعوتکننده و تحریککننده به سمت شیطان است. یک وقت دعوتکننده به سوی تقواست.
🔹 یک بار در یکی از کشورهای عربی به من گفتند: دعا کن. من بطور معمولی دعایی کردم. ایشان (علمای حاضر) به من اعتراض کردند که چرا این دعا را با آهنگ ایرانی نمیخوانی! پس معلوم میشود آهنگ ایرانی قابلیت خواندن دعا را دارد؛ چون با هر آهنگی نمیشود دعا خواند.
🔹 این نحو اقدامات حضرت آقا (چاپ کتاب غناء) هم باعث نشاط علمی حوزهها میشود؛ هم برای تحقیقات فضلا بسیار خوب است. آقای صلحمیرزایی و دوستانشان این کار را خیلی خوب انجام دادند و انشاءالله خداوند به آنان اجر عنایت فرماید.
📅 ۱ مرداد ۱۳۹۸
#فقه_حکومتی
#مناهج
@Manahejj
🌀 مخالفت آیات عظام وحید خراسانی و صافی و جامعه مدرسین با مرجعیت استاد علوی بروجردی
📝 رساله بدون اجازه اجتهاد!!
تعریض رییس جامعه مدرسین «آیتالله یزدی» به چاپ رساله آقای علوی بروجردی:
🔹 «اخیراً یکی از اعضاء اتاق فکر این نشست اقدامی کرده است که با دست خودشان فاتحه خودشان را خواندهاند. این اقدام از این قرار است که یکی از اعضاء اتاق فکر نشست اساتید، اقدام به چاپ رساله توضیحالمسائل کرده، اما قانوناً اداره ارشاد برای چاپ باید از جامعه مدرسین اجازه بگیرد که بعد از عدم اجازه و #عدم_احراز_اجتهاد از سمت جامعه مدرسین، یکی از مسئولین امنیتی به دیدار ما آمد و اظهار داشت که این عضو نشست دوره ای اساتید بسیار ناراحت شده است و اصرار بر مجوز دادن میکند.
بنده گفتم: برای احراز اجتهاد یا باید اجازهنامه اجتهاد داشت یا اثر علمی که اجتهادشان را تایید کند و یا اینکه باید بیایند و امتحان بدهند. البته برای مرجعیت به غیر از علمیت امور دیگری نیز نیاز است.
🔹 سپس مدیر کل ارشاد قم آمدند جهت مجوز به این رساله؛ بنده گفتم: خدمت ایشان بروید و این سه راه را به ایشان بگویید که بازهم جوابی نیامد.
🔺 آیتالله یزدی: در پی چاپ این رساله، دفتر آیتالله صافی و آیتالله وحید خراسانی نیز از این اقدام اعلام برائت کردند.
فقاهت
📌 مناهج:
رییس جامعه مدرسین بدون هیچ ملاحظه، فردی که سودای مرجعیت دارد را رسوا میکند؛ اما متاسفانه حلقههای رسانهای، بیدلیل محافظهکاری میکنند و از روی ترس یا مصلحتاندیشی واهی، این اخبار مهم را منعکس نمیکنند؛ لذا مفاسد متعددی را به دنبال خواهد داشت.
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 آنچه از بنر بالا می فهمیم:
مسجد اعظم در حال تعمیر می باشد!
آنچه از بنر پایین می فهمیم:
مسجد اعظم، تولیتش مرجع عالی قدر آیت الله العظمی علوی بروجردی است...
💬 هقیرکسیرالتقسیر
#حوزه_توییت
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مهر آیت الله سید محمد رضا خرسان(از علمای حوزه نجف) شکسته شد
در این مراسم که به درخواست حجت الاسلام والمسلمین سيد صادق خرسان فرزند مرحوم آیت الله خرسان برگزار شد مهر ایشان توسط آیت الله سید محمد سعيد حکیم شکسته شد.
#مناهج
@Manahejj
🌀 مرحوم آیت الله مشکینی حاضر به ورود به مرجعیت نبود
💠 آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه:
🔹رهبر انقلاب در دستور و حکم برای مسئولیت رئیس موسسه دایره المعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب شیعه تعبیر جالبی برای ایشان به کار بردند و این عالم را دارای منزلت علمی خواندند.
🔹بارها از او خواسته بودند رساله بنویسد و در جایگاه مرجعیت باشد اما مرحوم آیت الله مشکینی در کمال تواضع و در اوج فروتنی حاضر به ورود به مرجعیت نبود و میفرمود این مسئولیت سنگین باید متوجه مراجعی باشد که توانایی آن را دارند.
🔹آیت الله مشکینی عالمی برجسته در مسیر خدمت به مکتب اهل بیت(ع) و مجاهدی فقیه و اسوه اخلاص بود.
🔹ایشان در نزد علمای بزرگی چون آیت الله خوئی، شهید صدر، آیت الله حجت، آیت الله بروجردی، آیت الله محقق داماد و مرحوم امام خمینی(ره) خوشه چینی کرد.
شبکه اجتهاد
#مرجعیت_گریزی
#مناهج
@Manahejj
🌀 هدف از #تحولدرحوزه، همگامی برای پاسخ به نیازهای روز است
🔰معاون آموزش حوزه های علمیه
🔹برای تحقق اهداف تحولی در حوزه، همه حوزویان به خصوص #نخبگان و #علما باید به بحث و نظر بپردازند و با ارائه توصیهها و راهکارها، مدیران حوزه را در این خصوص یاری نمایند.
🔹 منظور از #تحولدرحوزه این است که نیازهای جامعه و زمان به خوبی رصد شود و سپس بر اساس اقتضائات روز به آنها پاسخ ارایه گردد که در این راستا نیاز به تحول در عرصه های علمی و آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی، تبلیغی و دیگر عرصه ها در حوزههای علمیه و نهاد روحانیت کاملاً احساس میشود.
🔹 به غیر از یک سری اصول ثابت همه چیز مدام در حال تغییر است، کما این که وجود مسایل #مستحدثه که از دیرباز نیز در سطح حوزههای علمیه مطرح بوده، خودش نشانهی بارز تحول است، اگر روزی حوزه نتواند پاسخگوی این قبیل مسایل باشد، در آن صورت دچار ایستایی شده است و حال آن که ما حوزه متحول، بانشاط و پویا می خواهیم.
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
📝 درآمد
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 طی درخواست مکرر مخاطبان عزیز مناهج، مبنی بر پرداختن مجدد به موضوع معیشت طلاب، تحریریه مناهج پیگیری موضوع معیشت را در دستور کار خود قرار داد؛ لذا نهمین پرونده «مناهج» با عنوان «لزوم بهبود معیشت طلاب» قصد دارد، هم مطالبه طلاب را به سمع و نظر بزرگان و مدیران حوزه علمیه برساند و هم به موضوعات مرتبط با معیشت بپردازد.
🔹 آنچه تلاش شده در این پرونده مطرح شود:
- گزارش معیشت طلاب (نسبت دخل و خرج)
- راهکارهای افزایش شهریه
- پیشنهاد اصلاح نظام شهریه
- آینده شغلی طلاب
- ورود یا عدم ورود طلاب به مشاغل مغایر با طلبگی
- بحران معیشتی و مهاجرت معکوس طلاب
- نسبتسنجی معیشت با کیفیت علمی تحصیلی طلاب
- شبهه عدم توازن ورودی طلاب با نقدینگی دفاتر
- صبر و محجوبیت طلاب در ایستادگی بر تکلیف
- پیام طلاب و خانواده طلاب
- درخواست چارهاندیشی از مراجع عالیقدر و شورای عالی
🔹 از تمامی عزیزانی که با ارسال پیامها و یادداشتهای خود، مناهج را در پرداختن هرچه بهتر به این موضوع، یاری میکنند، پیشاپیش کمال تشکر و قدردانی را داریم و منتظر مطالب ارسالی شما عزیزان هستیم.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
🌀 کل بودجه حوزههای علمیه کشور با یک دانشگاه هم برابری نمیکند
حجتالاسلاموالمسلمین شعبانی، امام جمعه همدان در جلسه پیگیری مطالبات مردمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی:
🔹 کل بودجهای که برای حوزههای علمیه سراسر کشور وجود دارد با یک دانشگاه هم برابری نمیکند.
ما مخالف #اداره_مردمی حوزههای علمیه نیستیم، متاسفانه همان افرادی که این مطالب را مطرح میکنند، منابع مردمی حوزهها را از طریق #تبلیغات_منفی خود میسوزانند و آن را از بین میبرند.
🔹از طرفی به حوزههای علمیه پولی داده نمیشود و از طرفی هم اعتماد مردمی را از بین میبرند و به نوعی حوزه از دو طرف مورد هجوم قرار میگیرد.
در ایامی که بحث بودجهها در مجلس مطرح میشد متاسفانه برخی از نمایندگان با صحبتهای خود زمینهساز این مشکلات بودند.
خبرگزاری حوزه
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#بودجه_حوزه_علمیه
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تئوریهای غلط، طلبه را کوتوله و فقیر بار آورده است
🎥 طلبه باید مدل اهل بیت زندگی کند
🎙 حجتالاسلام احمد رهدار
🔹 طلبه بخواهد دنیا را بچرخاند باید کتاب بخرد و بخواند؛ مگر با این شهریه میتوان کتاب خرید؟!!
🔹 موقوفات عظیم و پراکنده حوزه علمیه در سراسر ایران!!
▪️یک سوم اصفهان وقف سادات طلاب
▪️هتل عباسی اصفهان وقف یک مدرسه علمیه
▪️کل خیابان صفاییه قم، وقف حوزه علمیه
▪️ و...
میلیاردرها و تجّاری که در موقوفهها هستند، معتقدند طلبه باید زندگی فقیرانه داشته باشد!!
🔹 طلبه باید امام قوم باشد؛ باید لشگر داشته باشد تا بتواند به دهن آمریکا بزند؛ با این شهریه میتوان لشگرسازی کرد؟!! طلبه باید دنیا را ببیند و سقف وی، امام قوم شدن باشد.
🔹 یک نفر از ۱۴ معصوم، فقیر نبوده است. با تئوریهای ساختگی [و غلط]، تمکن مالی از طلبه گرفته شده است. طلبه را باید مدل اهل بیت، تربیت کرد.
🔹 طلبه را کوتوله تربیت کردهاند...
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#بودجه_حوزه_علمیه
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 رئیس دفتر رهبر انقلاب: حداکثر دریافتی یک طلبه 700 هزار تومان در ماه است که در مقابل این گرانی ها می سوزند و می سازند و دم نمی زنند /ایسنا
💬 محمدی گلپایگانی
#حوزه_توییت
@HozeTwit
🌀 هزینه خوراک یک خانواده سه نفره
📝 صبحانه، ناهار و شام طلبگی؛ یک میلیون و دویست و هشتاد هزار تومان
🖋 احسان ناصری
🔹 برای محاسبه هزینه خوراک یک خانوار سه نفره، بررسی و برآوردی کردم و به نتایجی رسیدم که حاصلش را برایتان مینویسم:
🔹 پایگاه خبری جماران گزارشی در آبان ماه سال ۹۷ منتشر کرده و طبق محاسبهای که انجام داده هزینه صبحانه، ناهار و شام یک خانواده سه نفره را -با احتساب تخفیف- بیش از ۲۶۵ هزار تومان اعلام میکند. مشروح گزارش را در وبلاگ مناهج ببینید.
yon.ir/BMTH1
🔹حالا باید فاصله آبان ۹۷ تا مرداد ۹۸ را محاسبه و به مبلغ فوق اضافه کنیم. گرچه آمار دقیق و مطمئنی از تورم نجومی این مدت، در دست نیست؛ اما میتوان با قدر متیقن پیش رفت؛ یعنی حداقل افزایشی که به آن اطمینان داریم را به مقدار مذکور (۲۶۵ هزار تومان) اضافه کنیم.
🔹 اگر از آبان سال گذشته تا مرداد امسال ۳۵ هزار تومان به قیمت اقلام خوراکی (برنج، میوه، گوشت، مرغ و...)که در طول هفته مصرف میشود اضافه کنیم -که قطعا این افزایش قیمت خیلی بیشتر از ۳۵ هزار تومان بوده- امروز، هزینه خوراکی هر خانواده سه نفره در طول هفته حداقل ۳۰۰ هزار تومان است.
🔻 این قیمت در ماه میشود یک میلیون و دویست و هشتاد هزار تومان. حالا این را با دریافتی یک طلبه مقایسه کنید. همچنین هزینه مسکن، رفت و آمد، پوشاک و خدای ناکرده درمان را هم به آن اضافه کنید تا تصور کنید #خانواده_طلاب چه میکشند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 حسینی:
چند وقت پیش یکی از دوستام میگفت: طلبگی خیلی سخته! چجوری زندگی میکنی؟ گفتم توکل بخدا... الحمدلله میگذره.
گفت: فلانی خیلی ضعیف و تکیده شدی... میدونم که شهریهتون خیلی ناچیزه؟ آخه چجوری میگذره؟ زندگی هزار و یک خرج داره...
گفتم: روزی که از دانشگاه انصراف دادم و پشت کردم به دنیا، حساب امروز رو کردم... من ناآگاهانه نیمدم حوزه که حالا هم بخوام پشیمون باشم!
گفت: راست میگی! انتخاب خودت بود...
پ.ن: درود بر شما (مناهج) که پیگیر بهبود وضع معیشت طلاب هستید؛ اما طلاب هم مراقب باشند که در حوزه علمیه با همه فراز و فرودهایی که داریم و با همه سختیها، بالاخره زیر پرچم امام و حجت حی (عج) هستیم. مبادا سرد و ناامید بشیم. خوب درس بخونیم تا ملا و کارآمد بشیم؛ با مطالبهگری مودبانه، انشاءالله این روزهای سخت هم میگذره.
#نظر_اعضا
#معیشت
#مناهج
@Manahejj
🌀 نظام شهریه در مکتب سید مرتضی
📝 تفکیک شهریه به فراخور استعداد و توان علمی و اجتماعی شاگردان
🔹 سید مرتضی (ره)، حوزه درسی بسیار غنی داشته و حتی در علوم متنوعه تدریس داشته است. هر یک از شاگردان او شهریه معینی داشتهاند. لذا به هر شاگردی به فراخور حالش شهریه میپرداخت. چنانچه شاگرد ممتازش «شیخ طوسی» را ماهی دوازده دینار اشرفی (هر دینار معادل چهار و نیم گرم طلا؛ ۱۲ دینار معادل تقریبی ۲۱ میلیون تومان به پول امروز) و قاضی ابن البراج را ماهی هشت دینار (معادل تقریبی ۱۴ میلیون تومان) و هریک از تلامذه دیگر را به فراخور حال خـود شـهـریه میداده است.
🔹 حتی نقل شده: وقتی قحطی شدید پیش آمد، مردی یهودی برای تحصیل روزی، اینگونه چاره انـدیـشید كه نزد سید مرتضی به تحصیل علم نجوم بپردازد بعد از استیذان از سید، در درس وی حاضر شد و حـسبالامر سید برای او شهریهای روزانه در حد ضروریات زندگی، تعیین گردید؛ طلبه یهودی پس از اندكی از مشاهده این شیوه و رفتار نیک، آخر به دین اسلام گروید.
پ.ن: قاضی ابن برّاج طرابلسی از فقها و دانشمندان و شاگردان مشهور سید مرتضی (رحمةالله) است که مدت بیست و سه سال تمام در طرابلس قضاوت میکرد.
اقتباس: ویکی فقه
📌 مناهج:
سید مرتضی، در تربیت شاگردان بگونهای رفتار میکرد که از طرفی نهایت استعداد هریک بکارگرفته شود و از دیگر سو اگر شاگرد وی، قدرت امام قوم شدن و رهبری فرهنگی و عقیدتی دارد، به لحاظ تمکن مالی دچار گرفتاری و دشواری نباشد؛ تا بتواند به جهت تقویت شیعه از هیچ کوششی فروگذاری نکند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نظام شهریه در مکتب سید مرتضی 📝 تفکیک شهریه به فراخور استعداد و توان علمی و اجتماعی شاگردان 🔹 سید
مناهج 🇵🇸🇮🇷
👓 رئیس دفتر رهبر انقلاب: حداکثر دریافتی یک طلبه 700 هزار تومان در ماه است که در مقابل این گرانی ها م
🌀 حداقل دریافتی یک کارگر در سال ۹۸ -بدون اضافه کاری- بیش از دو میلیون تومان است.
🔹جزئیات دریافتی کارگران را در تصویر بالا ببینید.
خبرگزاری مهر
📌 مناهج:
متوسط دریافتی طلاب، یکسوم حداقل دستمزد یک کارگر ساده است. طلاب، همیشه با حداقلها و نداریها ساختهاند؛ اما وقتی شرایط بگونهای باشد که حتی امکان پرداخت اجاره منزل نداشته باشند و بالتبع آرامش و مقدمات لازم برای تحصیل علم، فراهم نباشد، باید چارهای اندیشید؛ وگرنه نفی غرض است. لذا مناهج، بهبود معیشت طلاب را پیگیری میکند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
🌀 قیمتهای اجاره مسکن در محله #نیروگاه قم در سایت دیوار
۱. واحد ۳۰ متری؛ ۱۰میلیون ودیعه؛ ۴۰۰ هزار تومان اجاره
۲. آپارتمان ۶۸متری؛ ۱۵میلیون ودیعه؛ ۴۵۰هزار تومان اجاره
۳. آپارتمان ۶۴متری؛ ۳۵میلیون ودیعه؛ ۵۰۰هزار تومان اجاره
۴. آپارتمان ۷۰متری؛ ۶۰میلیون ودیعه؛ ۱۰۰ هزار تومان اجاره
📌 پ.ن: محله نیروگاه پایینترین نرخ اجاره بها را در تمام شهر #قم دارد.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
🌀 قیمتهای اجاره مسکن در #پردیسان قم در سایت دیوار
۱. آپارتمان ۶۵ متری؛ ۴۵میلیون ودیعه؛ ۵۰ هزار تومان اجاره
۲. آپارتمان ۶۵متری؛ ۳۵میلیون ودیعه؛ ۲۵۰هزار تومان اجاره
۳. آپارتمان ۷۷متری؛ ۱۵میلیون ودیعه؛ ۶۰۰هزار تومان اجاره
۴. آپارتمان ۶۵متری؛ ۴۵میلیون ودیعه؛بدون اجاره
📌 پ.ن: طلبهای که در پردیسان ساکن میشود هزینه رفت و آمد بیشتری هم به داخل شهر میپردازد.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده لزوم بهبود معیشت طلاب
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj