🌀 ضرورت هویت بخشی به طلاب
🔸حوزه علمیه، احیاگر اصل چهارم قانون اساسی
حجت الاسلام #متولی_امامی:
🔹 اصل چهارم قانون اساسی باید مورد مطالبه حوزه علمیه باشد و حوزه به عنوان مجری آن ایفای نقش کند.
🔹 شورای نگهبان قانون اساسی یکی از نهادهایی است که ظرفیتهای زیادی برای استفاده طلاب و روحانیون و بهره بردن از ظرفیتهای حوزههای علمیه دارد.
🔹 اگر بخواهیم مشکلات حوزه علمیه را به صورت تمدنی حل کنیم، باید بستر طراحی نسبت حوزه و حاکمیت را ایجاد کنیم، این موضوع نشاط علمی و عملی پدید خواهد آورد و مشکلاتی نظیر طلبه غیر انقلابی خود به خود برطرف خواهد شد.
خبرگزاری رسا
#مناهج
@Manahejj
🌀 «الفائق فی الاصول» کتاب رسمی آموزش علم اصول
دفتر فقه معاصر -تحت اشراف مدیریت حوزههای علمیه- متشکل از اساتید با تجربه و شناختهشده دروس خارج (حضرات آیات شب زنده دار، شهیدی، شوپایی، عندلیب، قائنی و سید محمد علی مدرسی) میباشد. یکی از برنامههای این مجموعه، تألیف کتب جدید فقهی و اصولی برای تدریس در دروس سطح و خارج است.
اولین اثر پرمایه و حاصل صدها ساعت تلاش علمی آن اساتید و سایر محققین با نام «الفائق فی الاصول» به زیور طبع آراسته و از ابتدای سال تحصیلی ۹۷ ـ ۹۸ جز دروس رسمی حوزه گردیده است.
💠 ویژگیهای کتاب الفائق فی الاصول:
1⃣ بررسی موضوعات اصولی مورد نیاز در مباحث اجتهادی فقه معاصر که در کتب دراسی رایج به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفتهاند؛
2⃣ روش تعلیمی اجتهادی در آموزش و بررسی نظریات اصولی مطابق بر سنن اصیل حوزوی و در راستای تحول اجتهادی؛
3⃣ بررسی نظریات علمی و نوآوریهای اصولی فقهای شیعه و معرفی تراث ایشان؛
4⃣ ادبیات روان و فصیح و با ذکر مثالهای عینی فقهی در موضوعات کاربردی.
💠 موضوعات اصلی كتاب الفائق فی الاصول:
این اثر در ۱۱ موضوع مهم اصولی و مورد نیاز و کاربردی در مباحث فقه معاصر تألیف گشته است:
➖سیره عقلای قدیم و مستحدث
➖سیره متشرعه قدیم و مستحدث
➖قاعده لو کان لبان
➖تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه
➖الغاء خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت
➖مناسبت حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت، قیاس
💠 شرایط تحصیل طلاب و تدریس اساتید:
1⃣ برای طلاب: اتمام پایه ۸ یا اشتغال به درس خارج
2⃣ برای اساتید: امکان تدریس کفایه پایه ۹ و ۱۰
📌 ادامه در پست بعد
👇🏻👇🏻
#اصول
#مناهج
@Manahejj
💠 امتیازات درس الفائق فی الاصول برای طلاب و اساتید:
1⃣ طلاب پایه ۹ و ۱۰ که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند به اختیار خود میتوانند از امتحان شفاهی پایه ۱۰ (کفایه) معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن امتحان شفاهی منظور میگردد.
2⃣ طلاب درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند به اختیار خود میتوانند از یک مصاحبه درس خارج اصول معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن مصاحبه منظور میگردد.
3⃣ شرکت کامل در درس الفائق (یک سال تحصیلی) معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول میباشد.
4⃣ طلاب پایه ۹ و ۱۰ و درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از امتیاز ویژه در #شهرک_مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزههای علمیه برخوردار میگردند.
5⃣ کلیه طلابی که در درس الفائق شرکت کردهاند از تمام مزایای طلاب طرح هدایت علمی تربیتی برخوردار میگردند.
6⃣ اساتید الفائق تمام مزایای اساتید کفایه من جمله سنوات تدریسی و حقالزحمه و ... را دارا میباشند.
🔹 تدریس دروس الفائق بعد از تعطیلات ماه صفر (۱۱ آبان ماه ۱۳۹۸) آغاز میشوند.
#اصول
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 ۹ سال از سلسله بیانات مهم رهبری راجع به حوزه علمیه می گذرد!!
بیاناتی که از ۲۹مهر آغاز و تا ۳آبان ادامه داشت!
بیاناتی که بارها و بارها باید خوانده شود، مباحثه شود و مطالبه شود!
و متاسفانه به آن توجه کافی نمی شود.
🔻 حوزه توییت از تمامی کانالهای ارزشی حوزوی دعوت می نماید این چند روز، که درسها نیز تعطیل است، این بیانات را تماما پوشش دهند و یک روح دوباره به حوزه های علمیه ببخشند!!
💬 محمد خادمی
@HozeTwit
🌀 ویژهنامه نهمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به قم
🔹 با توجه به ایام سالگرد سفر تاریخی و فراموشنشدنی رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم، مناهج به مرور بیانات ایشان با حوزویان و نهادهای مهم حوزوی میپردازد.
🔹 مسلم است که روحیه تحولخواهی و مطالبهگری همیشه باید پویا و برجسته باشد؛ وگرنه لطمات رخوت و بیتوجهی به این امر، دامنگیر یکایک حوزویان خواهد بود.
#سالگرد_سفر_رهبر
#مناهج
@Manahejj
🌀 راز نفوذ روحانیت شیعه در جامعه
روحانیت شیعه با کلیت خود، با قطع نظر از استثناهای فردی و مقطعی، همیشه در متن حوادث حضور داشته است.
برای همین است که روحانیت شیعه از یک نفوذ و عمقی در جامعه برخوردار است.
📌 مناهج:
آنها که فکر میکنند با کنار کشیدن حوزه علمیه از مسائل جامعه، حرمت و احترام حوزه و روحانیت بیشتر خواهد شد سخت در خطا هستند.
حوزه علمیه وقتی عزت دارد که پاسخگوی سؤالات و نیازهای جامعه اسلامی باشد.
#سالگرد_سفر_رهبر
#مناهج
@Manahejj
🌀 کار از حرف گذشته است
احیاگری در حوزه، کار مسیحائی است و جز با مدد انصار و حواریون، شدنی نیست.
ایجاد #تحول، حال میخواهد؛ نه مقاله و مقال.
حرف از طرح بلا مجری کمتر بزنید.
بایگانی پر طرح است؛ به آن سر بزنید.
مشکلاتی سر راه است که حل باید کرد.
کار از حرف گذشته است؛ عمل باید کرد.
📌 پ.ن:
مجری مراسم دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ حجتالاسلام جواد محدثی بود؛ وی در خلال مراسم دوبیتیها و متنهای ادبی کوتاهی قرائت میکرد و بر صفای مجلس میافزود. متن فوق یکی از همانهاست.
گفتنی است رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «از این میان برنامههای جناب آقای محدثی هم حقیقتا لذت بردم».
منبع: نشریه خط؛ شماره ۴
#سالگرد_سفر_رهبر
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تجدید نظر "معاونت آموزش" در اجباری بودن کلاس های سطوح عالی برای طلاب رشته های تخصصی 🔹در پی اعتراض
📠 نظر کاربران
💬 محمدحسن:
در مورد صحت و سقم نامهای که قبلا منتشر کردید مبنی بر عدم لزوم شرکت طلاب مراکز تخصصی در چهار درس فقه و اصول مطمئن هستید؟ یک کانال حوزوی امروز در اصل این قضیه تشکیک کرده بود و گفته ظاهرا آقای رستمنژاد آن را تایید نکردهاند. ممنون میشم راهنمایی کنید.
📌 مناهج:
پاسخ در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
🌀 تایید صحت بخشنامه جدید
📝 عدم لزوم شرکت طلاب مراکز تخصصی در چهار درس فقه و اصول
🔹 طی تماس با حجتالاسلام فرهاد عباسی «مسؤول مرکز امور واحدهای آموزشی» بیان شد: هم نامه (بخشنامه جدید) صحت دارد و هم تایید آن توسط آقای رستمنژاد.
جزییات قضیه هم اینگونه است که طلاب مراکز تخصصی (غیر از مراکز فقه و اصول) میتوانند فقط در دو درس فقه و اصول شرکت کنند.
📌 مناهج:
در مورد نحوه چگونگی اجراییشدن آن از سوی دارالشفا هم بزودی اطلاعرسانی لازم از کانال مناهج انجام خواهد داد.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
🌀 دیدار مدیر حوزههای علمیه با آیتالله سبحانی
💠 آیت الله اعرافی در دیدار با آیت الله سبحانی:
🔹 امسال ۵ هزار طلبه در طرح هدایت علمی حضور دارند که بر اساس اصول علمی و آموزشی حوزه به تحصیل مشغول هستند و طبق سنت حوزه آزاد به انتخاب استاد می پردازند؛ اولین درس خارجی که مشمول این طرح شد، درس خارج حضرت آیت الله سبحانی است.
🔹 در فاصله دو ساله با این طرح، سطح نمرات و دروس طلاب بهتر شده است؛ خوشبختانه این طرح تاکنون موفق بوده است و با جدی تر شدن انتخابات و رشد مقاله نویسی و... به تدریج این طرح را به سمت درس خارج هدایت می کنیم.
💠 حجت الاسلام رستم نژاد معاون آموزش حوزه علمیه:
🔹 کتاب های حضرت آیت الله سبحانی در همه پایه های تحصیلی در حوزه های علمیه به جز پایه سطح تدریس می شود که نشان دهنده نقش پررنگ وحیاتی مراجع عظام در پویایی حوزه های علمیه است.
🔹 کتاب «فرازهایی از زندگی پیامبر اسلام(ص)»، در پایه ۱، ۲ و سفیران، «الموجز» در برنامه جاری به عنوان کتاب اصلی در پایه ۴ کتاب «الوسیط» در سفیران و برنامه جاری در پایه ۵ و ۶ به عنوان بدیل از سال گذشته مطرح شده است؛ «کلیات فی علم الرجال» «المحاضرات» «اصول الحدیث» نیز از جمله این کتب محسوب می شود.
#مناهج
@Manahejj
🌀 تضعیف جامعه مدرسین
📝 خط عملیاتی دشمن در حوزه علمیه
🔹 آنوقت [زمان طاغوت] علیه جامعهی مدرّسین، تلاش میشد. هم در قم، هم در تهران، جداً تصمیم بر این بود که جامعهی مدرّسین را منهدم کنند و از بین ببرند تا یک چنین هستهی تصمیمگیر و تاثیرگذاری، در حوزهی علمیهی قم، وجود نداشته باشد. اینجا توی شهر قم، یک نفری به خود من گفت که: «آقا! ما باید کاری کنیم که جامعهی مدرّسین، برکنار شود.»
🔹 برای این کار، #شخصیت_سازی میکردند. همانوقت آدمهایی را بال و پَر میدادند، عنوان میدادند، به بعضیها عناوین روحانی گوناگون من غیراستحقاق میدادند، برای اینکه آنها بتوانند در مقابل جامعهی مدرّسین بایستند. این را صریح میگفتند. آن شخص، به من صریح گفت: «فلانکس میتواند در مقابل جامعهی مدرّسین بایستد»! من ادامهی این خط را در تهران هم دیدم. مخصوص قم نبود. خب، این، ناشی از چه بود؟ ناشی از این بود که یک خطّ مستقیمی که منطبق با ممشای امام و جهتگیری امام بود، بحمدالله بر این مجموعهی محترم [جامعه مدرسین]، حاکم بود و این، مخالفینی داشت، دشمنانی داشت و جامعهی مدرّسین، ایستادگی کرد.
📌 مناهج:
امروز هم عدهای با دهنکجی به جامعه مدرسین میخواهند نقش آن شخصیتهای همیشه شکستخورده تاریخ نیم قرن گذشته را بازی کنند؛ غافل از آنکه پایان داستان، همان است که برای دیگران بود.
#جامعه_مدرسین
#سالگرد_سفر_رهبر
@Manahejj