🌀 زلزله از آیات الهی است
📝 آیت الله العظمی خامنهای
🔹 #زلزله_از_آیات_الهی_است؛ این #زلزله و زلزلههای دنیایی که ماها در مقابل آن احساس عجز میکنیم، احساس ناتوانی میکنیم، در مقابل زلزلهی روز قیامت -زَلزَلَةَ السّاعَة- هیچ است.
🔹 یَومَ تَرَونَها تَذهَلُ کُلُّ مُرضِعَةٍ عَمّآ اَرضَعَت؛ زلزلهی روز قیامت، زلزلهی عالم بعث، یک حادثهی فوقالعاده و عجیب و عظیمی است که قرآن از آن یاد میکند. این زلزله باید ما را به یاد آن زلزله بیندازد....
🔹 اگر بخواهیم از هول روز قیامت و حالت دهشتی که همهی انسانها در قیامت بهخاطر حوادث عجیب آن روز دارند نجات پیدا بکنیم، یک راهش این است که اینجا #به_بندگان_خدا_رحم_کنیم؛ هرکسی که به بندگان خدا رحم کند، خدا به او رحم خواهد کرد.
۹۶/۰۸/۲۹
🌐 شناخت رهبری
📌 بامداد امروز زلزلهای شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند.
@Manahejj
🌀 لزوم بازگشت امام به حوزه (۲)
📝 جایگاه تشکیلات طلبگی
🖋 مهدی قریب
🔹 حضور امام چیزی نیست که در بستر زمان تغییر کند. همیشه تاریخ، نیازمند به یک محور وحدتآفرین هستیم. یک محوری که بردارهای مختلف الجهة را سامان بدهد و باعث شود هر کدام سر جای خودشان قرار بگیرند تا همافزا باشند.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#لوازم_تحول
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم بازگشت امام به حوزه (۲)
📝 جایگاه تشکیلات طلبگی
🖋 مهدی قریب
🔹 بعد از انتشار یادداشت مختصر قبلی یکی از دوستانم گفت: زمان امام با الان فرق دارد. آنوقت یک هدف واحد بود و آن اخراج شاه بود. میخواستیم نظام موجود را ساقط کنیم. با الان نباید مقایسه شود. الان میخواهیم کار ایجابی کنیم.
به نظرم حرفش درست است؛ زمانه خیلی مؤثر است؛ ولی کلّیت #حضور_امام چیزی نیست که در بستر زمان تغییر کند. همیشه تاریخ، نیازمند به یک محور وحدتآفرین هستیم. یک محوری که بردارهای مختلف الجهة را سامان بدهد و باعث شود هر کدام سر جای خودشان قرار بگیرند تا همافزا باشند.
🔹 در هر صورت بر اساس سؤال دوستم الان و در زمانه ما بازگشت امام یعنی چه؟ نحوه حضور آقا (رهبری) در حوزه علمیه چگونه است؟
حرفهای کلان بسیاری به ذهنم میرسد. از جمله این که اساسا در منازل سلوکی یک امت جایگاه امام کجاست؟ در هر مرحله چه نقشی دارد؟ به ذهنم می آید که خود امام خمینی و استادشان مرحوم شاهآبادی حرفهای مبنایی خوبی این جا دارند. و...
اما میخواهم اینجا خیلی عملیاتی حرف بزنم. آقا از سال ۱۳۹۴ مستقیم با خود طلاب وارد گفتگو شدند. گفتند حوزه انقلابی بماند. گفتند در هدایت فکری و دینی و سیاسی و خدمات اجتماعی حضور داشته باشید. گفتند خوب درس بخوانید. گفتند اگر انقلابی نباشید علمتان به درد انقلاب نمیخورد. گفتند کار اصلی حوزه تحقق توحید و استقرار آن در جامعه است. و...
این فرصت را باید قدر دانست. باید کاری کنیم حرف آقا زمین نماند. البته خود آقا لوازمات کار در حوزه را نیز فرمودهاند: مثلا بیاحترامی نباشد، شأن مراجع حفظ شود، محوریت استاد خدشهدار نشود، بزرگان اهل حلم باشند و...
🔹 اگر آقا دارد با ما حرف میزند باید به همین میزان پای کار بودن را نشان دهیم. هر مقدمه واجبی هم لازم دارد فراهم کنیم و خود را مورد خطاب آقا حفظ کنیم.
الان مطابق دست فرمان آقا، در مرحلۀ دولت اسلامی هستیم و البته در گام دوم انقلاب. آقا در دیدار دانشجویان نحوۀ ورود جوانان در این مرحله را که توضیح میدادند، گفتند باید کارگروههای جدی در امور مختلف تشکیل بدهید و در آن کار جدی و خستهنشو انجام بدهید. هدف هم روشن کردند.
🔹 بنابراین الان باید تشکیلات طلبگی خود را قوی کنیم. باید هویت جمعی بسازیم و گام دوم را مطابق خواست آقا پیش ببریم.
تشکیلات قوی بسازیم و از آقا درخواست کنیم با ما حرف بزند. گزارش کارهای خود را برای ایشان بفرستیم و درخواست دیدار کنیم. گزارش بدهیم تا مجبور باشیم کار درخور کنیم.
درخواست دیداری کنیم که مدیریت جلسهاش با خودمان باشد. هرکسی گروه و تشکیلات دارد در آن جلسه حرف بزند نه کسی که صرفا دکترا دارد یا نخبه است.
اگر دیدار میسر نشد از آقا سؤالات و ابهامات جدیمان را استفتاء کنیم؟ سؤالات در وادی شهریه و درس و امتحان و کتب درسی را نمیگویم. سؤالات راجع به گام دوم، نقش طلاب، ایدههایمان در این مسیر و گزارشکارهایی که کردهایم.
🔹 در یک کلام: خود را در معرض قرار دهیم تا ولیّ خدا با ما حرف بزند. او به صحنه اضافه نشود کار پیش نمی رود. همین!
〰〰〰〰〰
یادداشت قبلی در این موضوع:
https://eitaa.com/manahejj/1959
#لوازم_تحول
#مناهج
@Manahejj
#خبر_مهم
🌀 تعیین تکلیف کلاسهای اجباری برای طلاب مراکز تخصصی
🔹 پیش از این نامه فوق، منتشر شده و خبر از تایید حجتالاسلام رستمنژاد برای «اختیاری بودن دو کلاس برای طلاب مراکز تخصصی» داده بودیم.
🔹 اما مراجعه طلاب به دارالشفا تاییدگر نامه فوق نبود. با پیگیریهای مناهج روشن شد:
۱. مصوبه شورای عالی برای طلاب مراکز تخصصی (غیر از مراکز فقهی) این اختیار را گذاشته که تنها در دو درس شرکت کنند و دو درس دیگر اختیاری باشد.
۲. حجتالاسلام عباسی نامه فوق را به معاون محترم آموزش ارسال میکنند و عملا درخواست اجراییشدن مصوبه شورای عالی را دارند.
۳. تایید و موافقت معاون آموزش
۴. مخالفت حجتالاسلام حامدی مدیر محترم سطوح عالی قم با این بخشنامه.
۵. طی جلسه حجج اسلام رستمنژاد و حامدی، جناب آقای حامدی موافقت میکنند طلاب مراکز تخصصی در سه درس شرکت کرده و یک درس را اختیاری شرکت نکنند.
📌 مناهج:
🔻 ظاهرا روند و چگونگی انتخاب «یک درس اختیاری» هنوز اعلام نشده و پیگیر آن هستیم.
🔻 ابهاماتی در اجرای مصوبه شورای عالی وجود دارد:
1⃣ آیا مرکز مدیریت، امکان تخصیص مصوبات شورای عالی را دارد؟
2⃣ مدیریت سطوح عالی به لحاظ ساختار اداری در عرض معاونت آموزش است یا ذیل معاونت؟!
گفتنی است طلاب مراکز تخصصی، درخواست نهایت همراهی را از مسؤولین مرکز مدیریت دارند.
#مناهج
@Manahejj
🌀 طرح جامع معیشت طلاب
🎙 ربانی، رئیس مرکز خدمات
🔹 مسیر #تحولدرحوزه یک ضرورت مهم است که باید با همت همه دستگاههای حوزوی و با برنامه ریزی و نگاه به آینده و کار جهادی و مستمر دنبال شود.
کارهای ارزشمند، مفید و قابل تقدیری در عرصه های مختلف انجام شده است ولی قطعا کارهای به زمین مانده و نشده فراوانی داریم.
🔹 امسال سخت ترین شرایط از نظر بودجه های فرهنگی است.
یک طرح جامع نسبت به #معیشت_طلاب دنبال میشود که طلاب در یک مرحله باید شاغل به خدمت بشوند و تاکید داریم که ارگانی که طلبه در آن مرکز فعالیت دارند طلبه را کمک کنند؛ نباید همه امور حمایتی را متوجه مرکز خدمات کنیم.
🔹 بودجه مرکز خدمات در زمینه حمایت از #نیرویانسانی حوزه است و در خصوص برنامهها بودجه خاصی اختصاص داده نشده است؛ ما به دنبال حمایت از طلاب فعال و موثر هستیم؛ در این زمینه امیدواریم که همدلیها در مجموعه حوزه بیشتر شود تا بتوانیم بر مشکلات بودجهای فعلی غلبه کنیم.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
🌀 دومین نشست شورای عالی با اساتید سطوح عالی
📝 گام اول ارتباط با بدنه حوزه
🔹 نشست شورای عالی در تاریخ ۱۵ آبان با موضوع «امور آموزش» و با حضور اعضای محترم شورای عالی حوزههای علمیه، مدیر حوزههای علمیه، معاونین و مسئولان مرکز مدیریت و با حضور ۱۸۰ نفر از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، در سالن اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برگزار گردید. در این نشست، ۱۴ نفر از اساتید به صورت شفاهی به ارائه نظر و پیشنهاد پرداختند.
🔹 گفتنی است اولین نشست شورای عالی با اساتید در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با موضوع «اساتید» برگزار شده بود.
🔹 اطلاع از خلاصهای از نظرات اساتید و واکنش اعضای محترم شورای عالی:
https://b2n.ir/941958
📌 مناهج:
🔹 اینکه شورای محترم عالی در سال جاری، باب گفتگو با اساتید را پس از دو دهه گشوده، خود فتح بابی است. امیدواریم به عنوان گام دوم، همین جلسات و نشست و برخاستها با طلاب نیز برگزار شود.
🔹 ای کاش در خبر منتشر شده در سایت شورای عالی، نظرات اساتید، کامل و بدون سانسور منتشر میشد. طبعا دلیلی برای ترس از انتشار محتوای جلسات عمومی با اساتید وجود ندارد.
🔹 طبیعی است اساتید محترمی که به صورت شفاهی یا کتبی، نظرات خویش را به عرض شورای عالی رساندند، توقع دارند شورای محترم عالی در فاصله نه چندان دور، نتیجه و جمعبندی این نظرات و مصوبات جدید و نحوه اجرایی شدنشان را به اطلاع عموم برساند؛ تا امیدوار باشند که به نظرات ایشان وقعی نهاده شده و صرفا جلسهای برگزار نشده است.
#شورای_عالی
#مناهج
@Manahejj
🌀 کاربرد اصول فقه در علم حقوق
📝 کلاس برای قضات همدان
🔹 حجتالاسلام والمسلمین شعبانی «امام جمعه و نماینده ولی فقیه در همدان» در اقدامی ابتکاری، برای قضات دادگستری همدان، کلاس کاربرد اصول فقه در علم حقوق برگزار نموده است.
تاکنون ۴ جلسه کلاس فوق تشکیل شده است و همچنان ادامه خواهد داشت.
#اصول
#مناهج
@Manahejj
🌀 آیت الله اعرافی در نشست مدیران مدارس سطح یک استان:
📝 روزانه ۱۴ ساعت برای حوزه وقت میگذارم/ کاری جز برنامههای حوزه ندارم
نکاتی که در رشد و تعالی طلبه میبایست جدیتر به آن پرداخت:🔻
◽️ رشد #جامع و #متوازن طلاب باید در همه ابعاد تربیتی، تهذیبی، علمی، آموزشی، مهارتی، پژوهشی طلاب صورت پذیرد و مدیران و برنامه ریزان نقش مهمی می توانند در این خصوص ایفا کنند.
◽️#ویژگیهایخاص و ممتاز طلاب شناسایی و نسبت به رشد و تعالی آن برنامه های درخوری از سوی مدیر مدرسه ارائه گردد. موفقیتهایی که یک طلبه رقم میزند همه بر اساس شناسایی و تقویت ویژگی خاص است که میتواند تقویت شده و خروجی ارزشمندی را رقم بزند.
◽️ حس #آزادی طلاب یکی دیگر از عوامل رشد و تعالی طلاب است.
معتقد هستم که سطوح عالی و دروس خارج طلاب در انتخاب استاد و خیلی دیگر از انتخاب ها آزادانه عمل کنند، البته برای کنترل آن از رهایی مطلق، برنامه و طرح هدایت علمی یکی دو سالی است که در قم انجام می شود.
◽️ تقویت روحیه انتخاب و #انتخابگری از دیگر راه های رشد و تعالی طلاب است، بطوریکه باید به این سمت حرکت کنیم که طلبه نه تنها در انتخاب استاد بلکه در انتخاب متن نیز اقدام کند و این مهم در یک نظام هوشمندانه آموزشی که شکل میگیرد کمک به شکوفایی استعدادهای طلاب میکند.
◽️جمع میان #تمرکزوجامعیت عامل دیگر این رشد میباشد. در نوسازیهای حوزه این نکته را در دستور کار قرار داده ایم که طلاب جامعیت انتخاب دروس را مدنظر داشته باشد و می شود در برنامه ریزی درسی علاوه بر جامعیت دروس در هر نیم سال یک تمرکز عمیق را برای طلاب ایجاد کرد و راه هایی برای تمرکز طلبه پیدا کرد.
◽️برقرار #ارتباط میان طلاب و اساتید میتواند بهترین برکات را داشته باشد، استادی که ممتاز و برجسته است می توانند نقش بسزایی در رشد و تعالی طلبه داشته باشد، خاطرم است در دورانی که ۱۶-۱۷ سال در درس اصول و فقه حضور پیدا می کردم، آن سه چهار سالی که با مرحوم آیت الله العظمی تبریزی که حشر و نشر خانگی داشتم با ۱۶ – ۱۷ سال برابری می کرد. استادی که تراز و قله علم و معرفت باشد می تواند طلبه را بسازد.
◽️توجه به #هویتطبلگی یک امر انتزاعی است که مناشعات آن نیز متعدد و پراکنده است، وقتی این رسالت در طلبه تقویت شد راه و حرکت رو به جلوی طلبه بازمی شود، معیشت طلاب در شرایط کنونی چندان مناسب نیست، ولی با تقویت این حس می تواند کمی از ناملایمات اجتماعی و معیشتی را کاهش داد.
◽️مشارکت و #اعطای_نقش به طلبهها راه کار دیگری برای رشد و تعالی طلاب است، بحمدالله این اتفاق در برخی از مدارس شکل گرفته که به طلاب نقش می دهند و کارها را می سپارند و این یکی از سنت های حوزه علمیه است.
🔹یکی از اقدامات ارزشمندی که از سوی مرکز مدیریت در این اوضاع نامساعد مالی به صورت جهادی راه اندازی شد، مرکز #مطالعات_راهبردی حوزه علمیه است که تاکنون موفق به ارائه ۲۵ راهبرد اساسی و مهم مورد نیاز حوزه علمیه شده است.
🔹به استثنای روزهای چهارشنبه من طول هفته بین ۸ تا ۱۴ ساعت وقتم را در حوزه و برنامه های حوزه می گذارم و کار دیگری جز حوزه ندارم.
🌐 خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 نقش روحانی مضحک حذف شد
#خبر_خوب
فرجی؛ تهیه کننده سریال «نون خ»:
احتمالاً هومن حاجیعبداللهی را نداریم چون نقش روحانی در قصه نیست.
🌐 تسنیم
📌 مناهج:
فصل دوم این سریال در ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد و بحمدلله شاهد اثرگذاری مطالبه اساتید و طلاب از طریق #مناهج در سطح ملی هستیم.
شرح این مطالبه در پست بعدی👇👇👇
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نقش روحانی مضحک حذف شد #خبر_خوب فرجی؛ تهیه کننده سریال «نون خ»: احتمالاً هومن حاجیعبداللهی را ند
🌀 نقش روحانی مضحک حذف شد
🔹 پیگیری و مطالبه اساتید و طلاب جواب داد
🔹«احتمالاً هومن حاجیعبداللهی را نداریم چون نقش روحانی در قصه نیست». این خبر را فرجی، تهیه کننده سریال «نون خ» در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده است.
🔹 «نون خ» عنوان سریالی است که در نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما پخش شد. با همه مزیتهایی که این سریال داشت لکن نقش روحانی در این سریال دارای اشکالات عمده بود. برای این کار از هومن حاجی عبداللهی استفاده شده بود. این بازیگر سابقه پررنگی در ایفای نقش طنز دارد. اگر از انتخاب بازیگر طنّاز در نقش یک روحانی بگذریم، مسئله دیگر اشکالات نقش روحانی در «نون خ» است؛ از تعارف بیسکویت در چای افتاده به مهمان تا غلط خواندن حدیث و رفتارهای سبک دیگر.
🔹 پخش این سریال هم زمان با خدمت رسانی طلاب در سیل جنوب کشور بود و اعتراض طلاب سراسر کشور را به همراه داشت.
🔸 #مناهج در واکنش به این #تصویرسازی غلط از روحانیت به جمع کردن #طومار_الکترونیکی اقدام نمود. این طومار با امضا «۱۰۶۳» نفر از طلاب سراسر کشور تقدیم آیت الله اعرافی گردید. ایشان نیز نامهای به آقای علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما نوشتند و مراتب اعتراض طلاب را به اطلاع ایشان رساندند.
حالا قرار است فصل دوم این سریال ساخته شود و با خبر حذف این کاراکتر مضحک شاهد اثرگذاری مطالبه اساتید و طلاب در سطح ملی هستیم.
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آنچه "نون خ" از روحانیت به نمایش گذاشته:
🔰 پرت، نابلد و دروغگو؛ در یک دقیقه و نیم
۱. حدیث بیارتباط با فضای جلسه
۲. غلطخوانی حدیث
۳. ترجمهی غلط
۴. متهم شدن به دروغگویی و توجیه آن
📌 این تنها نمونهای از رفتارهای روحانی این سریال است.
#تبلیغ_علیه_روحانیت
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj