📚بدان ایدک الله
🖋نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب
🔻این کتاب شامل سه فصل «کلیات»، «شئون و وظایف طلبگی» و «تکالیف سنگین علما» است
🔻۱۷۶ صفحه
🔻قیمت: ۱۰ هزار تومان
▪️برای خرید پستی به نشانی www.book-khamenei.ir مراجعه کنید
#معرفی_کتاب
@manahejj
آیت الله نوری همدانی در درس خارج(29 دی):
🔰 لاترکنوا الی الذین ظلموا ، هرگز اعتماد نکنید به ظالمان...
ماشک نداریم که سردمداران این کنوانسیون ها ظالم اند.
💠طرف مقابل پایبند هیچ پیمانی نیست و فقط میخواهد ما را کنترل کند. تصویب پالرموا به صلاح کشور نیست.
💠 #پالرمو استقلال کشور را به خطر می اندازد. رهبری هم فرمودند این معاهدات در اتاق فکر قدرتهای بزرگ پخته می شود.
من قبلا نامه هم نوشتم که این معاهدات با استقلال کشور منافات دارد.
💠 گذشت زمانی که حوزه ها فقط درس و بحث داشت اما الان ما هم درس میخوانیم و هم به مسائل کشور حساس هستیم
امیدوارم انقلابی باشیم و انقلابی بمانیم.
روزنه
#مرجعیت
#هدایت_سیاسی
@Manahejj
🔰حوزه به مسائل تاریخ مصرف گذشته نپردازد و سراغ مسائل جدید برود
♦️حجتالاسلام والمسلمین مهدی زمانیفرد، استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان:
🔻در زمان ما بحثهای زیادی وارد شده و فقه باید ورود پیدا کند، البته ورود هم پیدا کرده است، ولی طلاب باید قواعد فقهی را مستحکم پایهگذاری کنند تا بتوانند مسائل روز را حل کنند.
🔻برخی از مسائل مورد نیاز و مبتلابه هستند و برخی هم بهمرور زمان تاریخ مصرفشان میگذرد. زمانی که اینطور میشود، باید آن مسائل رها شوند. ما الآن از این مسائل کم نداریم و باید کنار بگذاریم.
🔻یکی از علتهایی که برخی از طلبهها نسبت به رسائل و مکاسب بیعلاقه میشوند، بهخاطر همین است که مباحثش درهمریخته طرح میشود. اینها برای مرحوم شیخ هیچ است ولی برای یک متعلم دشوار است.
🔻طلاب باید طوری درس بخوانند که دارای ملکه استنباط شوند و مسائل را حل کنند. این نگاه زمانی برای طلبه حاصل میشود که درس پژوهش محور داشته باشد. درس متن محور طلبه را بهجایی نمیرساند.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/Zw7Vd
شبکه اجتهاد
@Manahejj
🔻آیتاللهالعظمی مکارمشیرازی در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹گروهی باید به بررسی مطالب کتب حوزوی و دانشگاهی بپردازند
🔹فضایمجازی برخی از افراد کممایه را صاحب تریبون کرده است
➖ سابقا تریبونها در اختیار امامان جمعه و خطبای مساجد بود، اما این فضای مجازی برای همه و برای افراد بیمایه تریبون درست کرده است، به طور مثال این فردی که اخیرا خلع لباس شده بیش از یک میلیون پیگیرکننده و مخاطب داشته و متاسفانه اجازه نداده اند سالمسازی درستی در فضایمجازی ایجاد شود.
خبرگزاری حوزه
#مرجعیت
#آخوندهای_اینستاگرامی
@Manahejj
💢راهاندازی فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم
✔️حجتالاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ معاون آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه:
🔹فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم راهاندازی شده است و حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی به عنوان درس خارج از فقه مطرح میشود و تاکنون 200 جلسه از آن برگزار شده است.
🔹از یکسو در تولید محتوا، ضعیف هستیم و اگر محتوایی هم تولید میشود، با فضای مجازی کنونی همخوانی ندارد و از سوی دیگر در شبکهسازی و عرضه گسترده هم هنوز تجربه لازم نداریم.
🔹حضور روحانیت در فضای مجازی مانند حضور دانشجویان و سایرین در این فضا ضروری است؛ از آنجایی که فضای مجازی کپی شده فضای حقیقی است بنابراین روحانیت در فضای مجازی میتواند شاگرد، استاد، پژوهشگر، خدماتدهنده و خدماتگیرنده باشد.
🔹اینترنت نخستین تکنولوژی است که بدون حرمت از سوی مراجع وارد کشور شد و مواضعی مثل ویدئو و ماهواره در قبال آن گرفته نشد؛ بنابراین روحانیت میتواند و باید در این حوزه حضور فعال داشته باشند؛ از سال 85 شناخت روحانیون در این زمینه گستردهتر و سایتهایی هم راهاندازی شد.
شبکه اجتهاد
#فقه_نظامات
@Manahejj
💢کل بودجه حوزه در کشور کمتر از بودجه دانشگاه تهران است/ ۳۰۰ درس خارج فقه در ایران وجود دارد
✔️حجتالاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزههای علمیه:
🔹300 درس خارج فقه در کشور داریم که تعداد قابل توجهی از طلاب فاضل در این درسها شرکت میکنند، به دنبال این هستیم که محصول درسهای خارج حوزه، کتاب و مقالات باشد.
🔹برنامه فقه معاصر را در حوزه شروع کردیم تا از تأسیس درسهای خارج با موضوع مسائل مستحدثه حمایت کنیم.
🔹دو هزار تربیت یافته حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی در مقطع دکترا و ارشد داریم، بودجه حوزه با 600 مدرسه در سراسر کشور و 70 مرکز تخصصی کمتر از بودجه دانشگاه تهران است.
شبکه اجتهاد
#بودجه_حوزه
@Manahejj
📄نشانه شناسی #سکولارهای_حوزوی
🖋عطا یاوری
🔰یک #سکولار_حوزوی چه شکلی ست؟
شاخ و دم دارد؟
عبای زرد رنگ بر دوش می اندازد؟
عمامه اش کمی به صورتی می زند؟
مردی ست با کفش های کتانی؟
شلوار تنگ می پوشد؟
↩️نخیر...اتفاقا خیلی هم مقدس است.
🔻اولا #سکولارهای_حوزوی بین اخلاق و سیاست دوقطبی می سازند.
یعنی دو مسیر را جلوی پای طلاب می گذارند؛ یا متخلق می شوی یا العیاذ بالله سیاسی و نستجیر بالله انقلابی.
در حالیکه هیچ دو قطبی ای وجود ندارد، چه بسیار سیاسیون متخلق و متخلقین سیاسی؛ نمونه های بارزش هم امام و آقا و مطهری و بهشتی و مشکینی و مهدوی کنی و...
🔻دوما در دوقطبی خود ساخته نقش اخلاق را بسیار پررنگ می کنند. دائما توصیه اخلاقی می کنند که نماز شب بخوانید و درس ها را چنین و چنان کنید. فریادشان از کوچکترین بد اخلاقی به آسمان می رود اما بی تفاوتی به جامعه را که از بزرگترین منکرات است نمی بینند. جملاتی مثل "میخواستیم معلم اخلاق شویم" را چماق می کنند و به سر طلاب می کوبند اما از مسئولین بی درد و بی دین ککشان هم نمی گزد.
🔻این حضرات #سکولاریسم را تئوریزه می کنند و آخرش می نویسند "اشتباه نشود، من سکولار نیستم".
حتی علیه سکولاریسم قلم هم زده اند اما مراقبشان باشیم و فریب شان را نخوریم، آنها سکولارند خیلی هم سکولار.
#جریان_شناسی_حوزوی
@Manahejj
📚 فدک در تاریخ
🖋 شهید محمد باقر صدر
🔻«فدک در تاریخ» ابتدا نگاهی گذرا به شرایط پس از درگذشت پیامبر صلیاللهعلیهوآله می کند و از ماجرای فدک ـ که در واقع انقلاب بود، نه فقط یک دادخواهی ساده بر سر ارث یا باغی در اطراف مدینه ـ تصویری کلی به دست میدهد...
🔻مایه شگفتی است که شهید صدر این پژوهش را در حدود سیزده سالگی انجام داده است. با وجود این، عمق و دقت مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب خیرهکننده است و بهتنهایی برای گواهی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت میکند. فرزند آیتالله علامه سید عبدالحسین شرفالدین (صاحب کتاب شریف المراجعات) میگوید پس از آنکه علامه شرفالدین فدک در تاریخ را مطالعه کرد گفت: «به خدا سوگند که او مجتهد است».
#معرفی_کتاب
@Manahejj
🔰 «اندیشه های کلامی مقام معظم رهبری» در قم بررسی شد
♦️حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی:
🔻مقام معظم رهبری از جمله متفکرانی هستند که به سنتهای الهی در مباحثشان اهتمام ویژه دارند و ما در کتابی که در مورد اندیشه کلامی رهبری در حال تدوین و تألیف داریم، در این بخش، ۱۵ سنت الهی از دیدگاه رهبری را بررسی کرده ایم.
🔻بنده قرآنمحوری را با قرآنگرایی دو چیز می دانم، زیرا قرآنگرایان برخی عالمان هند و پاکستان و ... هستند، ولی معتقدم که رهبری قرآنگرا نیستند، ولی قرآنمحور هستند.
🔻بنده معتقد نیستم که چون ایشان رهبر است، ما به مباحثشان بپردازیم، بلکه ایشان واقعا در عرصههای علمی مختلف که تحت تاثیر جایگاه سیاسی کمتر مورد توجه است، حرف برای گفتن دارند.
🔻واکنش آیتاللهالعظمی مکارم به سخنان رئیسجمهور:
⭕️ طرح #مسائل_حاشیه ای برای فرار از #مشکلات_اقتصادی کار درستی نیست
➖مسئله حجاب جزو مسائل ضروری است، رئیس جمهوری که قسم خورده است که ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید به قسم خود پایبند باشد؛ ما اگر این همه شهید دادیم، برای ارزش های اسلامی بوده است.
➖اگر به قول غربیها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است؛ این را باید حفظ کرد، شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهور کشور دموکراتیک سکولار.
➖ کسی نمیگوید فضای مجازی را حذف کنید؛ بلکه باید این فضا را اصلاح کرد؛ رئیس جمهور در سخنان خود می گوید: «وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت» که در پاسخ باید گفت: اگر مردم همه چیز را می فهمند، پس درب دادگستری و تعزیرات را هم ببندید؛ یقینا یک عده خطاکار در کشور وجود دارند که باید جلوی آنان را گرفت.
➖یکی از اصول سیاست این است که اگر در یک جا مسئله بغرنجی پیدا کردید، به سراغ مسائل #حاشیهای بروید؛ حالا هم که این مشکلات اقتصادی وجود دارد، مسئولان سراغ مباحث حاشیهای میروند؛ سرگرم کردن مردم با این مسائل کار درستی نیست.
خبرگزاری حوزه
#مرجعیت
@Manahejj
🔻آیت الله العظمی سبحانی:
⭕️مسائل شرعی را برای حوزه بگذارید
⚠️ آقایانی که در رأس کار هستند، یک مقدار از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ شما که عقل کل نیستید؛ اقتصاد، سیاست و ... برای شما؛ ولی احکام شرعی را برای حوزه بگذارید.
🔹 #حجاب تنها با نصیحت درست نمیشود؛ 50 درصد با نصیحت است؛ اما 50 درصد دیگر اجرا می خواهد، امر به معروف می خواهد، نهی از منکر می خواهد.
خبرگزاری حوزه
#مرجعیت
@Manahejj
🔰اشاره آیت الله مکارم شیرازی به پشت پرده طرح #مسائل_حاشیهای
🔻 یکی از اصول سیاست این است که اگر در یک جا مسئله بغرنجی پیدا کردید، به سراغ مسائل #حاشیهای بروید؛ حالا هم که این مشکلات اقتصادی وجود دارد، مسئولان سراغ مباحث حاشیهای میروند؛ سرگرم کردن مردم با این مسائل کار درستی نیست.
📌ای کاش مراجع معظم در #زمین_کثیف سیاسیون بازی نکنند.
@Manahejj
💠فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی که از سال ۱۳۹۴ و بلافاصله بعد از ساخت توقیف شده بود، از روز چهارشنبه ۳بهمن به روی پرده رفت.
♦️این فیلم، داستان طلبهای جوان است که در اینستاگرام با دختری آلمانی آشنا میشود و برای دیدنش به همراه استاد خود راهی آلمان می شود.
♦️پیش بینی می شود اکران این فیلم با توجه به محتوا و قالب کمدی آن، واکنشهایی به ویژه در میان طلاب و روحانیون داشته باشد.
#روحانیت_در_رسانه
@Manahejj
🔰 طرح| رهبرانقلاب: شيخ نجاشى، صاحب كتاب فهرست معروف نجاشى كه به اسم #نجاشى معروف است، از بزرگان قرن پنجم و معاصر #شيخ_طوسى و شاگرد #شيخ_مفيد و در حقيقت امام درجهى يك علم رجال، در بين سلسلهى علماى رجالى شيعه است. مثل #شيخ_نجاشى، هيچ كس ديگر را نداريم؛ حتى ايشان از شيخ طوسى هم از لحاظ تبحّر رجالى بالاتر است. ۷۶/۴/۲۲
🏴 ۱۸ جمادی الاولی ۴۵۰ق درگذشت احمد بن علی نجاشی
@Khamenei_ir
@Manahejj
60.pdf
6.98M
🔰 دانلود نشریه #عهد_60 منتشر شد
🖊 #رشد_معنویت و #چهل_سالگی_انقلاب
🔴چرا اینها را نمی بینیم؟
⭕️معنویت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران
♨️حضور اجتماعی، مسیر معنویت را هموارتر می کند
💠سلوک انقلابی
#نشریه_عهد
#عهد_60
✴️✳️خانه طلاب جوان🔰🔰
@Manahejj
🔰جلسه طلاب و مدير حوزه
🔻 #نشست_صميمی مدیر محترم حوزههای علمیه كشور حضرت آيت الله #اعرافی با طلاب و روحانيون حوزه علمیه قم در روز چهارشنبه 10 بهمن ماه 1397 رأس ساعت 19 در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار خواهد شد.
🔻حضور كليه طلاب در همه سطوح در این مراسم #آزاد است و طلاب و اساتید میتوانند، پیشنهادات، انتقادات و مسائل مورد نظر خود را در زمينههای مختلف ( #معيشت ، #آموزش ، #تبليغ ، #خدمات و ...) به صورت مستقیم با مدیر حوزههای علمیه در میان بگذارند.
@Manahejj
🔸 دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب
🔰رهبر انقلاب:
🔻جای دفتر تبلیغات در مجموعههای اثرگذار کشور خالی است و این دفتر باید با شناسایی مجموعههای مؤثر فرهنگی و پاسخ دادن به سؤالهای دینی آنها، بر غنای فکری این مجموعهها بیفزاید.
🔻پاسخگویی به سؤالها و ابهامها، وظیفه حوزه و دستگاههایی همچون دفتر تبلیغات اسلامی است.
🔻دستگاههای مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریانساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروههای مؤثر فرهنگی و یافتن سؤالها و سرنخهای فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.
🔻صرفِ رفتوآمد مبلغان و گروههای تبلیغی به شهرها و روستاها و تأکید بر خوشبیان بودن آنها کافی نیست. مبلغان باید بهگونهای آموزش داده شوند که بتوانند پس از پایان دوره تبلیغ نیز ارتباط و تبادل فکری خود را با جوانانِ مستعد استمرار بخشند و در ظرف چند سال، جمعی از همین جوانان را به مبلغان دین در منطقه خود تبدیل کنند.
🔻در گذشته چنین توقعاتی از قم وجود نداشت و حوزه علمیه، سربهزیر و مشغول کار خود بود اما امروز این انتظار از حوزه علمیه قم وجود دارد که برای ابهامها و مشکلات دینی راهحل داشته باشد.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای همچنین تدوین و انتشار کتابهایی با موضوع پاسخ به شبهات فکریِ جوانان و دانشجویان را لازم دانستند.
🔹️ «تدوین دانش مددکاری اسلامی»، «شبکهسازی و همافزایی با سایر دستگاههای فعال در امر تبلیغ» و «آسیبشناسی تبلیغ» از دیگر توصیههای رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بود.
#امام_حوزه
@Khamenei_ir
@Manahejj
🔰نباید یک ساعت درس طلبه یا استاد، زائد و بیفایده و غیر ناظر به آن نیازها باشد. طلبهای که در حوزه درس میخواند، باید در جهت برآوردن یکی از حاجات و رفع یکی از نیازها حرکت کند؛ یعنی یا برای داخل و یا برای خارج، یا برای تألیف و یا برای تحقیق، یا برای تدریس و یا برای تعلیم، خود را آماده کند. ۱۳۷۴/۰۴/۱۶
#امام_حوزه
@Manahejj