🌀 حضرت آقا سال ۹۶ در دیدار طلاب تهران سه وظیفه برای روحانیون برشمردند، یکی از آنها #خدمات_اجتماعی بود.
📌 دو هفتهای از سیل ویرانگر رفسنجان میگذرد و طلاب و روحانیون این شهر از همان شب اول سیل به خدمترسانی به مردم این شهر شتافتند.
#رفسنجان
#طلاب_جهادی
@Manahejj
🌀 اصلاح محدودههای درسی سطوح عالی
🔺 در طرح اصلاح محدوده های درسی سطوح عالی، برای طلاب رشته های غیرفقهی در سطح دو، مجموعاً ۴ درس فقه و ۴ درس اصول دیده شده است.
🔻 در برنامه جدید سطوح عالی
طلاب در دو گروه کلی «طلاب شاغل در رشته های فقهی و اصولی» و «طلاب شاغل به تحصیل در رشته های غیرفقهی» خواهند بود.
📌 متن کامل در سایت مناهج:
Manahej.ir/post/Eslah-Kotob
#تحول_کتب_درسی
#سطوح_عالی
#رسائل
@Manahejj
پیوست شماره یک - جدول دروس سطوح عالی همراه با محدوده و ساعات درسی آن.pdf
687.2K
🌀 جدول دروس سطوح عالی همراه با محدوده و ساعات درسی
❇️ ابلاغ برنامه جدید دروس سطوح عالی
#تحول_کتب_درسی
#سطوح_عالی
@Manahejj
🌀 علمدار نیامد...
🏴 تاسوعای حسینی روز پایمردی و وفاداری پیروان امام حسین علیهالسلام بر تمام دوستداران آل الله علیهمالسلام تسلیت باد.
@Manahejj
🌀 تسلیت عاشورا
امام باقر علیه السلام:
روز عاشورا اینطور به هم تسلیت بگویید:
«أعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ»
خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین علیه السلام زیاد گرداند و ما و شما را از خونخواهان او در رکاب حضرت مهدی علیه السلام قرار دهد.
📗 مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۷۷۳
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آزمون پیش از ظهور
@Manahejj
🌀 خطر تبدیل فرصت به تهدید
📝 واکاوی ورود طلاب مبتدی به فضای مجازی
🖋 هادی چیت ساز
🔻 آیا طلاب مبتدی هم باید وارد تبلیغ در فضای مجازی شوند؟ این سؤال مختص فضای مجازی نیست بلکه با نگاه عامتر باید پرسید طلاب از چه زمانی پا به عرصه تبلیغ بگذارند؟
✅ جواب واضح است؛ طلبه وقتی باید وارد فضای تبلیغ شود که «از لحاظ اطلاعات عمومی طلبگی و غیرطلبگی، مهارتهای لازم فردی، تخصص در یک یا چند رشته حوزوی و پختگی لازم اجتماعی» به حد مطلوب رسیده باشد.
در غیر این صورت تبلیغ اثر عکس خواهد داشت. پس طلبه ابتدا باید سخت بکوشد تا شرایط لازم تبلیغی را فراهم کند.
🔹 شاید بگویید بالأخره از جایی باید شروع کرد. یا طلبه مبتدی قرار نیست برای اساتید دانشگاه و نخبگان تبلیغ کند، بلکه ارتباط با نوجوانان مفید است و کم کم در این فضا رشد میکند.
🔹 این مطلب درباره تبلیغ در غیر مجازستان درست و بلکه لازم است. طلبه از ابتدای دوران طلبگی آنچه از مطالب اعتقادی و فقهی میآموزد، باید به دیگران منتقل کند. اما تبلیغ در فضای مجازی توصیه نمیشود.
🔹 چراکه تبلیغ در حلقههای صالحین یا هیئت محله مخاطب محدود و خاصی دارد که مبلغ فقط برای مخاطب خاص مطلب آماده میکند. اگر مطلبی را ندانست یا اشتباه گفت، نهایتا جواب مسئله را به بعد موکول میکند تا تحقیق بیشتری انجام دهد.
اما فضای مجازی اینطور نیست. فضای مجازی، رسانهای است که همه میتوانند مطلب را ببیند و قضاوت کنند. فرصت بزرگ این فضا انتشار بدون محدودیت در مخاطب، زمان و مکان است؛ لکن همین فرصت برای طلبهای که تخصص ندارد، تهدید بسیار بزرگ اولا برای خود مبلغ، و ثانیا تهدید برای کل حوزه و روحانیت است چون کسی عَلَم تبلیغ را برداشته که هنوز آمادگی لازم را نداشته و از سویی قضاوت مردم را به دنبال دارد که اعتبار همه روحانیت را پای یک نفر بنویسند.
به ویژه اینکه روحانیت زیر ذرهبین است و عدهای دنبال اشکالات این صنف هستند تا از کاه، کوه بسازند.
🔹 افزون بر این، مجازستان فضای رقابتی است و کسانی میتوانند رقابت کنند که قوی باشند وگرنه خودبه خود حذف خواهند شد. در مجازستان باید در اوج شروع کرد و سختتر آنکه در اوج ماند.
طلبه مبتدی با تولید محتوای ضعیف، کم کم سرخورده و خسته میشود.
🔹 طلبه مبتدی در مجازستان مثل میوه نارس است؛ خودش نشاط و طراوت دارد، اما برای مخاطب دلزدگی میآورد. بدتر اینکه برخی تلخی یک میوه نارس را به پای کل سبد روحانیت مینویسند.
تبلیغ نیاز به بلوغ لازم دارد وگرنه به مبلغ و مردم آسیب میزند. در یک کلمه، اگر طلبهای خودش را زودتر از وقت مناسب بهرهبرداری کند، در حق خودش و حوزه جفا کرده است.
🔹 نمیگویم تا زمان اجتهاد و ملاشدن صبر کنید، میگویم فاصله لوازم ورود به تبلیغ و تبیین مجازی با لوازم تبلیغ غیر مجازی زیاد است و تا حداقلهای لازم را کسب نکردهاید، عجله نکنید و وارد نشوید.
مجاهدی که آموزشهای لازم را ندیده، با تمام نیتهای خوبش، اگر به خط مقدم برود در اولین فرصت تلف خواهد شد. مدیران و اساتید مدارس نیز وظیفه سنگینی در این موضوع دارند که شور طلاب را کنترل کنند تا وقت مناسبش برسد.
📌 پ.ن:
ملاک مبتدی یا غیرمبتدی بودن، شماره پایه و سطح نیست، بلکه داشتن شرایطی است که در جای خود باید مفصل بحث شوند.
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#جهاد_تبیین
@Manahejj
🌀 استعلام مدرک تحصیلی
📝 قابل توجه طلاب
🔸 قابلیت استعلام مدارک تحصیلی حوزوی در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور ایجاد شد.
🔹 طلاب و روحانیون می توانند با مراجعه به سایت https://estelam.msrt.ir
نسبت به استعلام مدارک تحصیلی حوزوی و دانشگاهی خود اقدام نمایند.
🔹 این اقدام بر اساس مصوبه ریاست محترم جمهوری و ابلاغ مدیر محترم حوزههای علمیه اجرا شده است.
🌐 معاونت پژوهش
#مدرک_تحصیلی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 مدارج علمی مسؤولین
📝 مطالبه شفافیت
🖋 علی مهدوی
🔸 یکی از حواشی اخیر به وجودآمده در برخی کانالها، قلت و إنقلتها درباره مدارج علمی برخی آقایان مسؤول است. اینکه کدامیک درست میگویند و کدامیک توجیه میکنند مجال این یادداشت نیست.
بلکه موضوع این یادداشت عامتر از بررسی مدارج علمی یک مسؤول است.
🔹 طبیعی است طلاب حوزههای علمیه حق دارند از میزان علمیت و مدارج علمی مسؤولین آگاه باشند؛ لذا همانگونه که امکان استعلام مدارک تحصیلی برای هریک از طلاب فراهم شده است؛ به نظر سامانهای لازم است تا #ارزیابی تحصیلی و مدارج علمی همه مسؤولین حوزوی را به صورت شفاف ارائه کند؛ چراکه #شفافیت، به سادگی بسیاری از حواشی و قیل و قالها را از بین خواهد برد.
❇️ اما حالا که بحث از مدارج علمی شد خوب است چند نکته هم مد نظر قرار بگیرد:
1⃣ حدود سه دهه است که #امام_حوزه از شورای عالی، مطالبهی تعریف مدارک اصیل حوزوی و مستقل از دانشگاه را داشتهاند؛ اما همچنان شورای عالی در این زمینه خروجی نداشته است!
2⃣ طبیعی است تا وقتی در حوزههای علمیه، معیار سنجش علمیت و همچنین ملاک ارائه خدمات و ... برای افراد، همین مدارک معادل دانشگاهی است، نمیتوان بین مسؤول و طلبه تمایز قائل شد.
یعنی اگر بگوییم طلبهای با داشتن سطح ۳ و ۴ علمیت دارد و مشمول مزایای بیشتری میتواند بشود؛ مسؤولین را هم همینگونه باید مورد سنجش قرار دهیم.
و اگر قرار باشد داشتن سطح ۳ و ۴، هیچ چیزی جز یک برگه نباشد و در استخدام و بکارگیری یا مزایا و ... مسؤولین دخلی نداشته باشد، طبیعی است عدالت آموزشی و همچنین عدالت در بهرهوری حکم میکند به همه (طلبه و مسؤول) با یک دید نگاه کنیم.
✅ لذا شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه باید بصورت شفاف اعلام کنند ملاک سنجش افراد، دقیقا چه مؤلفههایی است و آیا بین مسؤولین و طلاب از این حیث، تمایزی هست؟ که اگر تمایزی هم هست خوب است دلایل آن نیز تبیین شود.
#مدرک_تحصیلی
#مدرک_حوزوی
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 هر یک نفر، یک رسانه
📝 وظیفه روحانیت، مانع گمراهی جوانان شدن
🔸 امروز هم فضای مجازی یک دریای بیپایانی است که از همه طرفش میشود حرکت کرد...
هر یک نفری که بتواند با رایانه کار کند یک رسانه است.
مینشینند پخش میکنند شبهات را، حرفها را، جوانهای مؤمن را، جوانهای سالم را گمراه میکنند؛ اینها را باید شناخت.
♨️ چه کسی بایستی بیاید وسط میدان و سینه سپر کند و مانع شود از گمراهی جوانان؟... به عهده چه کسی است این کار؟ جامعه علمی و مذهبی؛ یعنی #روحانیت. اولین وظیفهاش این است؛ مهمترین وظیفهاش این است.
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#رسانه
@Manahejj
🌀 برخی اقتضائات تبلیغ مجازی
🖋 هادی چیت ساز
🔸 حکایت تبلیغ در فضای مجازی شباهتهای زیادی با تبلیغ در دنیای واقعی دارد؛ بلکه از جهاتی سختتر هم هست.
🔹 اولا فعالیت نامنظم و بیبرنامه فایدهای ندارد. فضای مجازی همیشه در دسترس است، پس صاحب رسانه هم باید فعال باشد مثل امام جماعت فعال؛ البته با مدیریت زمان. اگر قصد ورود جدی به این عرصه ندارید، وقت خودتان را با کارهای گاهانه تلف نکنید.
🔹 ثانیا فضای مجازی دنیای تولید محتواست. کسی در این عرصه دوام میآورد که آموزش ببیند، همیشه بهروز باشد و مهارتهای لازم را یاد بگیرد.
به اصطلاح، «تولید کننده محتوا» باید همیشه در اوج بماند که نیاز به وقت و برنامه خوبی دارد.
🔹 ثالثا رسانهای موفق است که برنامههای کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشد.
جهاد تبیین حاصل برنامههای از قبل تعیینشده است نه صرفا روزمرگی رسانهای داشتن.
روزمرگی تا حدودی نیاز است، اما اکتفاء به آن رشدی برای مخاطبان نمیآورد و چه بسا بعد از مدتی مخاطب را دلسرد کند.
🔹 رابعا مثل امام جماعت موفق که با مردم تعامل میکند، مجازستان هم نیاز به تعامل با مخاطب دارد البته از جنس خودش. تعامل با مخاطب نیز برنامه و ایده میخواهد.
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#جهاد_تبیین
#رسانه
@Manahejj
🌀 حمله به سلمان رشدی در نیویورک
📝 جزئیات اولیه
🔸 سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی که مهدورالدم اعلام شده بود، در نیویورک و در حالی که برای ادای یک سخنرانی آماده میشد، مورد حمله قرار گرفته است.
🔹 خبرنگار آسوشیتدپرس که شاهد حمله به او بوده است میگوید یک نفر بعد از معرفی سلمان رشدی روی سکو پریده و او را با مشت یا چاقو هدف قرار داده است سلمان رشدی در پی این ضربه به زمین افتاده، و روشن نیست که از این حمله دقیقا چه آسیبی دیده است.
وی به بیمارستان منتقل شده است.
@Manahejj
🌀 هرکسی مخاطب خودش را دارد
🖋 محمد حق پرست
🔸 تابحال به این فکر کردید چرا با وجود این همه مغازه خوراکی، میوه، نانوایی، باز هم به آنها اضافه میشود و کسی نمیگوید دیگر اشباع شده و ما دیر آمدیم؟
🔹 جواب مشخص است. در چرخه اقتصاد، برخی از مغازهها تعطیل میشوند و برخی دیگر جای آنها مینشینند.
🔹 علت رونق و تعطیلی مغازه سه چیز است: مشتری مداری، رقابت قیمت در بازار و کیفیت جنس. (به اصطلاح جنس خوب با قیمت خوب) هیچوقت این بازارها اشباع نمی شوند و مغازه ها مزاحم همدیگر نیستند، چون هرکسی مشتری خودش را دارد. هر مغازه ای حتی کوچک و در کوچه پس کوچه ها، اگر شروط را داشته باشد، بالاخره مشتری خواهد داشت.
🔹 تولید محتوا و تبلیغ در فضای مجازی و غیرمجازی هم چنین حکایتی دارد. هیچوقت فکر نکنید با وجود منبریهای معروف، فضا برای دیگران وجود ندارد. یا کانالهای موجود در فضای مجازی برای مخاطبان کافی هستند.
نخیر، هر مخاطبی ذائقه و سلیقهای دارد. هر تولیدکننده محتوایی هم بیان و قلم و سبک خودش را دارد.
اگر در تولید محتوا به روز باشید، و مخاطبمداری هم بکنید، قطعا محتوای شما خواهان و مخاطب خواهد داشت. اگر اصرار به آموزش دیدن و تخصصمحوری داریم، دلیلش شرط رقابت و در اوجماندن است.
🔹 بگذریم از اینکه محتوای خوب در مجازی و غیرمجازی هنوز به حد مطلوب نرسیده که به اشباعشدن فکر کنیم. محتوای دینی در مجازستان مثل گوهر نایاب است و هنوز در ابتدای راه هستیم. حتی اگر اشباع هم شود، تازه حکایت مبلغان، حکایت مغازهداری است که مخاطب خودش را حتما خواهد داشت.
🔹 زمانی که علامه طباطبائی قصد نگارش المیزان را داشت، عدهای به ایشان میگویند هرچه لازم بوده در تفسیرهای گذشته آمده و نیازی به تفسیر جدید نیست.
اما علامه قانع نمیشود و نگارش را شروع میکند. همین حکایت برای تفسیر نمونه هم بوده که آیت الله مکارم را از نگارش منع میکنند به بهانه اینکه المیزان هست. اما ایشان نمونه را مینویسند.
همیشه این حکایت باقی است که یا شیطان یا دیگران انسان را از تولید محتوا دلسرد یا منع کنند، اما آن کسی که حرفی برای گفتن دارد، ارادهاش از بین نمیرود.
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#جهاد_تبیین
@Manahejj
🌀 منافع و مضرات بیشمار فضای مجازی
📝 تلاش برای تحصیل حداکثر منافع
🔸 [فضای مجازی] یک عرصهای است که دارای منافع بیشمار و مضرات بیشمار است؛ عرصه فضای مجازی اینجوری است.
میتوان از آن حداکثر منافع را [کسب کرد]؛ همان کاری که آن دشمن میکند، شما [هم] میتوانید بکنید در جهت عکس.
❇️ مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی را پخش کنید بدون هیچ مانع و رادعی؛ که بعضی از این مردمان مؤمن ، جوانهای مؤمن از معمم و غیرمعمم، روحانی و غیرروحانی -بعضی غیرروحانیون در این زمینه فعالتر هم هستند- کارهای بسیار خوبی را انجام میدهند.
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 پاسخ به سؤالات پیرامون طرح «اصلاح محدودههای درسی سطوح عالی»
📝 بخش نخست
👤 حجت الاسلام رستم نژاد
🔸 این طرح برای آن آغاز شد که سطح عمومی طلاب بتوانند بیشتر به تعمق در دروس و حفظ سنتهای برتر آموزشی حوزههای علمیه همچون تقریرنویسی و مباحثه بپردازند.
🔹 طرح جدید طوری طراحی شد که مراکز، اساتید و طلابی که امکان تمامخوانی در کنار حفظ سنتهای آموزشی را دارند همچنان بر همان روش خود ادامه دهند و حتی آن را تاکید مینماید. در مورد زمان امتحانات هم تدابیری اندیشیده شد که طلاب محترم نگرانی نداشته باشند.
🔹 در گذشته بخشهای پایانی محدودهها خوانده نمیشد و از آن امتحان هم گرفته نمیشد، اما در این طرح به جای این کار تلاش شده با دقت بیشتری محدودههای امتحانی الزامی تعیین شوند.
🔹 نظریات جدید فقهی و اصولی که بعد از مرحوم شیخ (ره) مرحوم آخوند (ره) در موضوعات رایج و مسائل مستحدث تولید شده و طلاب در دروس خارج امروز حوزه باید به آنها مسلط باشند و مورد گفتگو اساتید قرار میگیرد، بعد از چند دور تدریس آزمایشی توسط دهها نفر از اساتید حوزههای علمیه، به نظام آموزشی اضافه شدند تا در طرح جدید عملا شاهد ارتقای علمی اجتهادی طلاب باشیم.
📌 متن کامل در سایت مناهج:
Manahej.ir/post/Eslah-Kotob2
#تحول_کتب_درسی
#سطوح_عالی
#رسائل
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 هشدار امام خمینی درباره عادی شدن اهانت به پیامبر اسلام
#امام_خمینی
#امام_حوزه
#سلمان_رشدی
@Manahejj
🌀 تله موفقیتهای کوچک در تبلیغ
📝 محمد حق پرست
🔸 بعضی درختها بعد از سه چهار سال، شروع به میوهدهی میکنند اما باغبان شاخههای کوچک آنها را بریده و میوههایشان را زود جدا میکند چون رشد درخت را عقب میاندازد.
این درخت قرار نیست در چهارسالگی میوه بدهد، بلکه بعد از ده سال باید درختی تنومند شود و آنگاه سی سال میوه پربار بدهد.
اما اگر هرس به موقع و مراقبت باغبان نباشد، درختی ضعیف رشد میکند بدون باردهی مناسب.
🔹 حکایت میوهدهی زودهنگام نهال و هرس باغبان تا زمان تنومندی، همان حکایت احساس مسئولیت زودهنگام برخی طلاب است که در تبلیغ عجله میکنند و رشد علمیشان متوقف میشود.
معمولا دلگرم به چند نتیجه مختصر میشوند بدون اینکه مایه علمی و مهارتی خودشان را ارتقا بخشند.
🔹 طلبهای که هنوز سواد کافی در آیات و روایات ندارد، مبلغ دین میشود و به خیال خودش مایه کافی را دارد. اما این شروع ماجراست.
اضافه کنید به این احساس مسئولیت، فشارهای اقتصادی به طلبه و درآمد مختصری که از این تبلیغها گاهی عائدش میشود. نتیجه اینکه طلبه در نقطهای کمعمق متوقف شده و اگر بخواهد رشد کند زحمت مضاعفی خواهد داشت.
🔹 توقف رشد علمی و سطحی شدن طلاب، آفتی بوده که از قدیم در حوزه وجود داشته و امروز بخاطر وسوسههای تبلیغات مجازی و مشکلات معیشتی بدتر شده است.
🔹 طلاب امروز نیاز به مربیانی دارند که راهنمای ایشان برای عبور از تلههای موفقیتهای کوچک و جزئی باشند.
♨️ اگر مدرسان و مسؤولان حوزه بیتفاوت باشند، آیندهای نه چندان دور، نسلی از طلبههای سطحی و بیمایه خواهیم داشت که بیشتر #بلاگر_دینی با محتواهای کممقدار خواهند بود تا مبلغ دین؛ و روحانیبودنشان، منبع درآمد و شهرت است تا تبلیغ و دغدغه دین داشتن.
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
@Manahejj
🌀 اهمیت جهاد تبیین
📝 تکلیف همگانی
🔸 شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوهی دل ملّت و امید آیندهی این کشورید، به مسئلهی «تبیین» اهمّیّت بدهید.
🔹 خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکنندهی این توطئهی دشمن و این حرکت دشمن است.
❇️ هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.
📅 ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 یکی از مهمترین وظایف مبلغین در حکومت اسلامی
🖋 احمدرضا کمالی
🔸 یکی از مهمترین سؤالاتی که برای سخنرانان دینی و مبلغان دغدغهمند انقلابی، امروزه مطرح است این است که:
❓در تبلیغ، بیان چه مفاهیم و محتواهایی اولویت دارد؟ و مبلغ رسالت دارد تا چه حقایقی را به گوش مخاطبش برساند؟
🔹 اگر محتوای تبلیغی و دغدغه دینی مبلغ در حکومت غیردینی با زمانی که در حکومت اسلامی تنفس میکند، یکسان باشد پرواضح است که او هنوز نتوانسته رسالت دینی و انقلابی خود را بشناسد و وظیفه دینیاش را درست انجام دهد.
🔹 پاسخ این سؤال مهم وقتی روشن میشود که یک طلبه و مبلغ دینی بداند در جامعه اسلامی و در زمان حاکمیت اسلامی چه نقش و جایگاهی دارد.
🔹 این وظیفه را رهبر معظم انقلاب زمانی که میخواستند جایگاه روحانیون و طلاب در پیروزی انقلاب اسلامی و نسبتشان با امام ره را تبیین کنند به کرات و در سخنرانیهای متعدد اشاره کردهاند.
❇️ به عنوان نمونه ایشان در یکی از بیاناتشان میفرمایند:
«مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبهها آوردند. بله، امام، رهبر بود؛ اگر امام نبود بدون شک این اتفاق اصلاً نمیافتاد؛ اما ابزار امام چه بود؟ آن وسیلهای که فکر امام را، خواسته امام را، آن نیّت امام را تحقّق بخشید، عملیاتی کرد، اجرایی کرد، حوزه علمیه بود، طلاب بودند. ارتباط انقلاب با حوزه قم، این است. اگر طلاب نبودند این حرکت اینطور گسترش پیدا نمیکرد.»
و نیز میفرمایند:
«این جوانهای طلبه مثل زنبورهای عسل رفتند بر روی گلهای معرفتی که از بیان امام روییده بود، نشستند تغذیه شدند، بعد راه افتادند به سرتاسر کشور، به مردم عسل دادند، به دشمنان نیش زدند؛ هم عسل، هم نیش؛ نیش و نوش با هم.»
🔹 حال سؤال این است آیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همین وظیفه کماکان بر عهده طلاب نبود؟ آیا امروزه نیز برعهده مبلغین و سخنرانان دینی این نیست که مانند زنبور عسل، معارف اسلامی و حقایق دینی را از بیانات رهبر معظم انقلاب استخراج کنند و با بیان قابل فهم و متناسب برای مخاطبین مختلف تبیین و ترویج نمایند؟
آیا جهاد تبیین غیر از این است که افکار، منویات و مطالبات امام و ولیّ جامعه را میان مردم نشر دهیم و تبیین کنیم؟
✅ قطعا طلاب و روحانیون در زمان حاکمیت اسلامی، باید بازوی امام جامعه باشند. باید حلقه وصل بین امام و امت باشند.
اما امروزه چه تعداد از سخنرانان پرطرفدار جامعه، رسالت تبلیغی خود را تبیین و ترویج مبانی فکری، بیانات و دستورات امام و رهبر جامعه میدانند؟
🔹 بنابراین یکی از مهمترین مؤلفههای «تحول حوزه» به این وظیفه خطیر برمیگردد و این امید در نسل جدید مبلغین به چشم میخورد که قویتر از نسلهای گذشته در جهت جهاد تبیین قدم بردارند و عملا خود را «بازوی تبیینی امام امت» قلمداد کنند و در این راه مجاهدت کرده و از هیچ کوششی دریغ نکنند.
🗂 #حوزه_و_جهاد_تبیین
#حلقه_وصل_امام_و_امامت
#روحانیت
@Manahejj