eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.2هزار دنبال‌کننده
544 عکس
644 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 سیره ی پیامبر مهربانی و رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله 🔖 قسمت  اول 🔆 برخورد و معاشرت در معاشرت با مردم , مهربان و گشاده رو بود در سلام به همه حتى كودكان و بردگان پيشى مى گرفت پاى خود را جلوى هيچ كس دراز نمى كرد و در حضور كسى تكيه نمى نمود غالبا دو زانو مى نشست در مجالس , دايره وار مى نشست تا مجلس , بالا و پايينى نداشته باشد و همه جايگاه مساوى داشته باشند از اصحابش تفقد مى كرد , اگر سه روز يكى از اصحاب را نمى ديد سراغش را مى گرفت , اگر مريض بود عيادت مى كرد و اگر گرفتارى داشت كمكش مى نمود در مجالس , تنها به يك فرد نگاه نمى كرد و يك فرد را طرف خطاب قرار نمى داد , بلكه نگاه هاى خود را در ميان جمع تقسيم مى كرد از اينكه بنشيند و ديگران خدمت كنند تنفر داشت , از جا بر مى خاست و در كارها شركت مى كرد مى گفت : خداوند كراهت دارد كه بنده را ببيند كه براى خود نسبت به ديگران امتيازى قائل شده است . 🔆زهد و ساده زيستى زهد و ساده زيستى از اصول زندگى او بود ساده غذا مى خورد , ساده لباس مى پوشيد و ساده حركت مى كرد. 🔆رهبرى و مديريت و مشورت با اينكه فرمانش ميان اصحاب بى درنگ اجرا مى شد و آنها مكرر مى گفتند چون به تو ايمان قاطع داريم , اگر فرمان دهى كه خود را در دريا غرق كنيم و يا در آتش بيفكنيم ، اطاعت مى كنيم , او هرگز به روش مستبدان رفتار نمى كرد در كارهايى كه از طرف خدا دستور نرسيده بود , با اصحاب مشورت مى كرد و نظر آنها را محترم مى شمرد و از اين راه به آنها شخصيت مى داد همانا او نيازى به مشورت نداشت ولى مشورت مى كرد براى اينكه اولا ديگران ياد بگيرند , و ثانيا مشورت كردن شخصيت دادن به همراهان و پيروان است. 🔆نرمى و مهربانى و عفو پيغمبر عفو و گذشت و استغفارهايش براى اصحاب و بيتابى اش براى بخشش گناه امت, همچنين به حساب آوردنش اصحاب و ياران را , شخصيت دادن به آنها از علل عمده نفوذ عظيم و بى نظير او در جمع اصحابش بود . 📗تاريخ اسلام در آثار شهيد مطهرى جلد اول https://eitaa.com/manbarmajma
🌷 سیره ی پیامبر مهربانی و رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله 🔖 قسمت  دوم 🔆الگوئی کامل ایشان الگوئي به تمام معنا بودند از جميع کمالات و امتيازاتي که يک انسان در همه ابعاد وجودي خود مي تواند داشته باشد. 🔆نظم و انضباط نظم و انضباط بر كارهاي پیامبر(ص) حكم فرما بود اوقات خويش را تقسيم مى كرد و به اين عمل توصيه مى نمود. 🔆روش تبليغ ایشان در تبليغ اسلام سهل گير بودند نه سختگير , بيشتر بر بشارت و اميد تكيه مى كردند تا بر ترس و تهديد . وقتى پيغمبر اكرم  معاذ بن جبل  را فرستاد به يمن براى دعوت و تبليغ مردم يمن به او چنين توصيه مى كند : مى روى براى تبليغ اسلام . اساس كارت مژده و ترغيب باشد كارى بكن كه مردم مزاياى اسلام را درك بكنند و از روي ميل و رغبت به اسلام گرايش پيدا كنند. 🔆پاکيزگي و آراستگي رسول خدا(ص) از دوران طفوليت به آراستگي و پاکيزگي علاقه خاصي داشتند . موهايش مرتب و سروصورت خود را تميز نگه مي داشتند. در طول حيات نيز چنين بودند. رسول خدا(ص) فرمودند: «خداوند دوست دارد وقتي برادرش براي ديدن برادرانش از خانه بيرون مي رود خود را آراسته کند. آن حضرت درباره تميزي لباس نيز تاکيد فراوان داشتند و فرمودند: «هرکسي لباسي براي خود تهيه کرد بايد هميشه آن را پاکيزه نگه دارد» پيامبر(ص) فرمودند: «اسلام پاکيزه است. شما هم پاکيزه باشيد که به بهشت وارد نشوند مگر پاکيزگان» درجاي ديگر مي فرمايند: «پاکيزگي جزئي از ايمان است و ايمان انسان را به بهشت رهبري مي کند. پاکيزگي کليد قبولي نماز است. پايه دين بر پاکيزگي استوار است. و درنهايت «النظافته من الايمان» 🔆مسواک کردن پيامبر اکرم(ص) روزانه چند بار به ويژه پيش از خواب و پس از بيداري با دقت مسواک مي کردند[البته با چوب مسواک یا همان چوب اراک که امروزه با تحقیقات انجام شده ثابت شده بهترین و مفید ترین نوع مسواک ، چوب اراک است] و دهان و دندان هايشان را مي شستند و مي فرمودند اگر ترس آن نبود که پيروانم دچار مشقت و زحمت شوند برآنها مسواک کردن را واجب مي کردم که هنگام اداء هر نماز مسواک کنند و بالاخره رسول خدا(ص) مي فرمايد: مسواک دهان را تطهير مي کند و رضايت خدا را جلب مي نمايد » 🔆قدر شناسي پيامبر در تاريخ مهر و وفا و قدرداني و حق شناسي نمونه اي زيبا تر از قدرداني حضرت نسبت به کساني که به هر شکل به پيامبر مساعدت کردند سراغ نداريم. از احترام به والدين گرفته تا کساني که دايه و عهده دار شيردادن ایشان بودند که نمونه بارز آن ثوبيه کنيز ابوطالب که چهارماه به ايشان شيرداد تا پيامبر(ص) تا آخرين لحظات عمر با برکت خويش از او تقدير و تشکر مي کرد. 🔆کار و تلاش پيامبر ایشان از دوران کودکي پر تحرک و علاقمند به کار و فعاليت بودند. در طول زندگي ديده نشد روزي را به بطالت بگذرانند. کارهاي شخصي و اموري که مربوط به خانه بود شخصاً انجام مي دادند و در مقام نيايش عرض مي کردند«از بيکاري و تنبلي به تو پناه مي برم» و مي فرمودند «خدا کارگر امين را دوست دارد. عبادت هفتاد جزء دارد که بهترين آن کسب روزي حلال است. در جاي ديگر مي فرمايند«پاکيزه ترين غذايي که انسان مي خورد غذايي است که با کوشش خودش بدست آيد». 🔆تقسیم وقت پيامبر(ص) پس از انجام وظايف خطير روزانه وقتي به خانه بر مي گشتند وقت خود را به سه قسمت تقسيم مي کرد. ۱- قسمتي را به عبادت خدا ۲- قسمتي را به خانواده اختصاص مي داد ۳- سهمي را به استراحت و کار شخصي خود 📗تاريخ اسلام در آثار شهيد مطهرى جلد اول https://eitaa.com/manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🍂🌸🍃🍂🌸🍃🍂🌸 🍃🍂🌸🍃🍂 🍂🌸🍂 🌸 😁😄😂 جهت مزاح به مناسبت اين ايام شادی 🔴 داستان مردی که نشان دادن جايگاهش را از امام رضا علیه السلام خواست . در کلام جذابِ علامه و فیلسوف محمد تقی جعفری 🌼 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج https://eitaa.com/manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه شبیه صلی‌الله علیه شویم؟ 🎙 📺 •┈••✾💠🍃🌺🍃💠✾••┈• اَلٰا بِـذِڪْرِٱݪلّٰـهِ تَـطْـمَـئِـنُّ ٱلْـقُـلُـوبُ https://eitaa.com/manbarmajma
. 23 ربیع الاول؛ ورود حضرت معصومه (س) به قم 🟢 علم حضرت معصومه (س)؛ عصر امام کاظم(ع) بود. روزی جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به سوالهای خود، به مدینه وارد شدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، آن حضرت در مسافرت بود، نظر به اینکه آنها ناگزیر به مراجعت بودند، پرسشهای خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در سفر بعد جواب آنها را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه(س) پاسخ پرسشهای آنها را نوشته و آماده کرده است. آنها شادمان شدند و پاسخها را دریافت کردند و به سوی وطن رهسپار شدند، در مسیر راه به امام کاظم(ع) برخوردند و ماجرا را به عرض آن حضرت رساندند، امام کاظم(ع) آن نوشته را از آنها طلبید و مطالعه کرد، پاسخهای حضرت معصومه(س) را درست یافت. سه بار فرمودند: «فَداها اَبُوها؛ پدرش به فدایش باد.» 📚منبع حضرت معصومه(س) فاطمه دوم، محمد محمدی اشتهاردی، ص ۱۳۳ .
. 📣 حضرت معصومه (س)، کریمه اهل بیت (ع) یکی از القاب حضرت معصومه(س) “كريمه اهل بيت” است. اين لقب نيز بر اساس رؤياى صادقانه يكى از بزرگان، از سوى اهل بيت به اين بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى اين رؤياى صادقانه بدين شرح است: مرحوم آيت الله سيّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى (ره) بسيار علاقه‌مند بود كه محل قبر شريف حضرت صدیقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجربى انتخاب كرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پايان رساندن ختم و توسل بسيار، استراحت كرد. در عالم رؤيا به محضر مقدس حضرت باقر (ع) و يا امام صادق (ع) مشرّف شد. امام به ايشان فرمودند: «عَلَيْكَ بِكَرِيمَةِ اَهْل ِ الْبَيت ِ» «يعنى به دامان كريمه اهل بيت چنگ بزن .» ايشان به گمان اينكه منظور امام (ع) حضرت زهرا(س) است، عرض كرد: قربانت گردم، من اين ختم قرآن را براى دانستن محل دقيق قبر شريف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زيارتش مشرّف شوم امام فرمودند: «منظور من، قبر شريف حضرت معصومه در قم است» سپس افزودند: «به دليل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شريف حضرت زهرا(س) پنهان بماند؛ از اين رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلّى گاه قبر شريف حضرت زهرا(س) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(س) داده است.» مرحوم مرعشى نجفى هنگامى كه از خواب برخاست، تصميم گرفت رخت سفر بر بندد و به قصد زيارت حضرت معصومه (س) رهسپار ايران شود. وى بى درنگ آماده سفر شد و همراه خانواده اش نجف اشرف را به قصد زيارت كريمه اهل بيت ترك كرد. 📚منبع زبدة التصانيف، خوانساری، ج ٦، ص ١٥٩ كريمه اهل بيت، ابوالقاسم حمیدی، ص ٣ .
. 📣 فضائل حضرت معصومه (سلام الله عليها)؛ 🔹حضرت رضا(ع) در مورد پاداش زيارت مرقد مطهر حضرت معصومه (س) فرمود: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِها فَلَهُ الْجَنَهُ» «كسی كه او را در حالی كه حقش را شناخته، زيارت كند برای او بهشت است.»(۱) 🔹حضرت رضا(ع) فرمود: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَهَ بِقُمْ كَمَنْ زارَنی» «كسی كه معصومه (س) را در قم زيارت كند، مانند آن است كه مرا زيارت كرده است.»(۲) 🔹حضرت رضا(ع) فرمودند در زيارت ایشان چنين بخوانيم: «يا فاطِمَهُ اِشْفَعي لِي فِي الْجَنَهِ، فَاِنَ لَكِ عِنْدَاللهِ شأناً مِنَ الشَأنِ» «ای فاطمه معصومه! در مورد رفتن به بهشت، مرا شفاعت كن، چرا كه در پيشگاه خداوند، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستی.»(۳) 🔹يكی از شيعيان به محضر امام صادق(ع) آمد، ديد آن حضرت در كنار گهواره كودكی با آ‌ن كودك گفتگو می‌كند. تعجب كرد و گفت: آيا با كودك نوزاد سخن می‌گويی؟ امام صادق(ع) فرمود: «اگر تو هم مايل هستی نزد اين كودك بيا و با او گفتگو كن.» او می‌گويد: كنار گهواره آن كودك نوزاد رفتم، سلام كردم، جواب سلام مرا داد به من فرمود: «نامی كه برای دختر تازه متولد شده ات برگزيده ای عوض كن، زيرا خداوند آن نام را دشمن دارد.(با توجه به اين كه او چند روز قبل از او دارای دختر شده بود نامش حميرا گذاشته بود) آن شخص می‌گويد: سخن گفتن نوزاد و اطلاع او از اخبار پنهان و نهی از منكر او مرا بيشتر به تعجب واداشت. بهت زده شدم، امام صادق(ع) به من فرمود: «تعجب نكن، اين كودك فرزندم موسی است، خداوند از او دختری به من عنايت كند كه نامش فاطمه است، او در سرزمين قم به خاك سپرده می‌شود و هر كس(مرقد) او را در قم زيارت كند، بهشت بر او واجب است.»(۴) 🔹 امام صادق(ع) فرمودند: «در قم بانويی از فرزندانم رحلت می‌كند كه به شفاعت او همه شيعيانم وارد بهشت می‌گردند.»(۵) 📚منبع (۱) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۸، ص ۳۱۷ (۲) ناسخ التواريخ، لسان الملک سپهر، ج ۳، ص ۶۸ (۳) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۰۲، ص ۲۶۶ (۴) منهاج الدموع، قرنی گلپایگانی، ص ۴۴۱ (۵) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶۰، ص ۲۲۸ .
. ▪️ از هجرت تا رحلت حضرت معصومه (س)؛ یک سال پس از سفر تبعیدگونه حضرت رضا(ع)‌ به شهر مرو، حضرت فاطمه معصومه(س) پیرو نامه عطوفت آمیز امام رضا(ع) به همراه عده ای از برادران و یاران برای دیدار برادر و تجدید عهد ولایی خویش، راهی دیار غربت شد. در طول راه به شهر ساوه رسید و همراهان و یاران حضرت با مأموران عباسی درگیر شدند و عده ای از همراهان حضرت در این حادثه غم انگیز به شهادت رسیدند. حضرت درحالی که از حزن و اندوه، بسیار ناتوان شده بودند با احساس ناامنی در شهر ساوه با تفحص درباره شهر شیعیان راهی «قم» شدند. بزرگ خاندان شیعه اشعری، موسی بن خزرج با شور و شعف فراوان به استقبال حضرت شتافت و ایشان در منزل شخصی موسی نزول اجلال فرمودند. آن بزرگوار پس از هفده روز بیماری در سال ۲۰۱ هـ ق در دهم ربیع الثانی به لقاء حق شتافت. مشتاقان و دل سوختگان بعد از وفات ایشان، پیکر شریف آن حضرت را به سوی قبرستان «بابلان» (جایگاه کنونی حرم مطهر حضرت معصومه) تشییع و تدفین کردند. و بدین سان تربت پاک آن بانوی بزرگوار اسلام قبله گاه ارادتمندان به اهل بیت(ع) و دارالشفای دل سوختگان عاشق ولایت و امامت شد. 📚منبع دائرةالمعارف تشیع، زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادی، کامران فانی و بهاء الدین خرم شاهی، ج ۱۲، ص ۱۹۷ ........ 📗 حرم حضرت معصومه (س) منبع فیض الهی؛ مرحوم محدث قمی می فرماید: از اساتید خود شنیدم که مرحوم ملاصدرای شیرازی از شیراز به قم مهاجرت فرمود و در قریه کهک اقامت نمود. آن کلیم فرزانه هرگاه مطلب علمی بر او مشکل می شد به زیارت حضرت معصومه(س) می رفت و با توسل به آن حضرت، مشکلات علمی اش حل می شد. 📚منبع فوائد الرضویه، شیخ عباس قمی، ص ۳۷۹ ........... 🟢 حرم حضرت معصومه (س)، حرم اهل بیت علیهم السلام؛ قَالَ الصَّادِقُ(ع): «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هوَ الْمدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ منْ وُلْدِی تسَمَّی فاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قَالَ الرَّاوِی وَ کانَ هَذَا الْکلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یولَدَ الْکاظِمُ(ع).» حضرت صادق(ع) فرمود: «برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای رسول خدا(ص) حرمی است که آن مدینه باشد و برای امیرمؤمنان(ع) حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.» 📚منبع بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۴۸، ص ۳۱۷
. 🟤 مقام شفاعت (س)؛ امام صادق(ع) می فرمایند: «قم کوفه کوچک ماست. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات می کند که از اولاد من و نامش فاطمه است. روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می شوند.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۷، ص ۲۲۸ ........... . . شفاعت سلام الله علیها؛ بعد از صدیقه طاهره، از جهت گستردگی شفاعت هیچ بانویی به شفیعه محشر، حضرت معصومه(س) دخت موسی بن جعفر(ع) نمی ‏رسد. امام صادق(ع) در این رابطه می‏‌فرماید: «بانویی از فرزندان من به نام دختر موسی(ع)، در آنجا (قم) رحلت می‏کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‏شوند.»(۱) 👈 همچنین در فرازی از زیارتنامه ‏ایشان می‏‌خوانیم: یا فاطمهُ اِشْفعی لی فی الْجَنَّه 📚 منبع (۱) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۶۰، ص ۲۱۶ .
📗 راز ورود حضرت معصومه علیها سلام به شهر قم؛ در تاریخ آمده است که مأمون عباسی در سال دویست هجری قمری حضرت امام رضا علیه السلام را از مدینه به مرو طلبید و آن حضرت به دنبال این جریان از مدینه به سوی مرو آمدند. خواهر آن حضرت، فاطمه معصومه(س) در سال دویست و یک به خاطر اشتیاق ملاقات برادرش از مدینه به جانب مرو حرکت کرد و چون به ساوه رسید بیمار شد. در این هنگام پرسش کرد که از اینجا تا قم چه مقدار مسافت است؟ ده فرسخ. حضرت خادم خود را فرمود که مرا به جانب قم ببر و بدین ترتیب خادم، حضرت معصومه را به قم آورده و در منزل موسی بن خزرج فرود آورد.(۱) چرا حضرت درخواست کردند تا ایشان را با وجود کسالت شدید به قم ببرند؟ چه رازی در این مطلب نهفته است؟ مگر قم چه ویژگی هایی داشت؟ ایشان از اباء و اجدادشان در فضیلت قم چه شنیده بودند؟ می توان چند علت را برشمرد که ایشان را بطرف شهر قم کشاند: برخی از این علل مربوط به خود قم و خصوصیات خاص این خاک است و یک علت هم مربوط به شخصیت بی نظیر دخت موسی بن جعفر(ع) است. 🔸اهل قم: اهل قم از زبان معصومین مدح و تعریف بسیار شده بودند. کشی رجالی بزرگ نقل کرده که حماد ناب گفته است: ما با گروهی در خدمت حضرت صادق علیه السلام بودیم که ناگهان عمران بن عبدالله قمی وارد شد. حضرت از او احوالپرسی کرده و به او محبت نمودند و اظهار سرور و شادمانی فرمودند. وقتی که برخاست، به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: این که بود که اینگونه به او محبت فرمودید؟ امام در پاسخ گفتند: «من اهل البیت النجباء- یعنی اهل قم- ما ارادهم جبار من الجباره الّا قصمه الله.»(۲) «او از اهل بیت و خاندان نجباء می باشد، یعنی اهل قم، که هیچ ستمگری آهنگ هلاک آنان نکرد مگر اینکه خداوند او را در هم شکست و خرد گردانید.»(۳) علی بن میمون الصایغ نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود: «إنّ الله احتج ببلدة قم علی سائر البلاد و بآهلها علی جمیع اهل المشرق و المغرب من الجن و الانس..» (۴) «راستی خداوند به شهر قم بر سایر بلاد و به اهل قم بر تمام مردم مشرق و مغرب از جن و انس احتجاج خواهد فرمود و قم و اهل آن را بی بهره از معرف رها نکرده بلکه آن را موفق داشته و تأیید فرموده است و به راستی که بلا از قم و اهل آن دفع می گردد و به زودی زمانی فرا می رسد که قم و اهل آن حجت بر سایر خلایق باشند و این در زمان غیبت قائم تا هنگام ظهور اوست.. خداوند یاد قم را از خاطر جباران و در دولت آنان خواهد برد چنانچه آنان یاد خدا را فراموش کردند.» (۵) یونس بن یعقوب گوید: من در مدینه بودم در یکی از کوچه های آن امام صادق علیه السلام با من برخورد کرد و فرمود: «یونس زود برو که مردی از خاندان ما در خانه منتظر است.» من در خانه رسیده، دیدم عیسی بن عبدالله نشسته است به او گفتم: شما که هستی؟ گفت: مردی از اهل قم هستم. چیزی نگذشت که امام صادق(ع) سوار بر چهار پایی آمد و همانطور سواره داخل منزل شد و به ما رو کرد و فرمود: «داخل شوید!» سپس فرمود: «یونس گمان می کنم که تو این گفته من را که عیسی بن عبدالله از ما خاندان است انکار کردی.» عرض کردم: به خدا سوگند آری! فدایت شوم؛ زیرا عیسی مردی از اهل قم است؛ چگونه از شما خاندان می باشد؟ فرمود: «ای یونس عیسی مردی از ماست چه زنده چه مرده.»(۶) وجود مبارک حضرت معصومه به قم بر ارزش آن افزوده است به گونه ای که علمای بزرگ دین به عشق این حرم مقدس در قم اقامت کرده اند. 🔸زمین قم: ابو مقاتل دیلمی می گوید: از حضرت علی بن محمد امام هادی علیه السلام شنیدم که می فرمود: «إنما سمی قم به لأنه لمّا وصلت السفینة الیه فی طوفان نوح قامت و هو قطعة من بیت المقدس.»(۷) «همانا قم به این اسم نامیده شد زیرا چون کشتی نوح علیه السلام در جریان طوفان به آنجا رسید، ایستاد و حرکت نکرد و آن قطعه ای از بیت المقدس است.» از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: «إذا عمّت البلدان الفتن فعلیکم بقم و حوالیها فإنّ البلاء مدفوع عنها.» «هنگامی که فتنه ها و آشوبها شهرها را فرا گرفت بر شما باد که به قم و حوالی و نواحی آن رو بیاورید زیرا که بلا از قم و اطراف و جوانب آن دفع شده است.»(۸) قطعا این روایت که از جد حضرت معصومه وارد شده، به گوش ایشان رسیده بوده است و لذا بعد از گرفتار شدن در آشوب حاکمان ظالم و احساس کسالت، قم را به عنوان امن ترین مکان انتخاب کردند. همچنین از پدر بزرگوار فاطمه معصومه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت شده که فرمودند: «قم عشّ آل محمّد و مأوای شیعتهم…» (۹) «قم آشیانه آل محمد و پناهگاه شیعیان آنهاست و لکن به زودی جماعتی از جوانانشان بر اثر نافرمانی پدران و استهزاء به بزرگان و پیشکسوتان هلاک خواهند شد و در عین حال خداوند شر دشمنان و هر بدی را از آنان دفع خواهد فرمود.»
.👆 و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: «إذا أصابتکم بلیة و عناء فعلیکم بقم فإنه مأوی الفاطمیین … هنگامی که مصیبت و رنجی به شما رسید بر شما باد به قم زیرا آنجا مأوای فاطمیین و استراحت گاه مومنین است و هیچکس تصمیم سوئی درباره قم و اهل آن نگرفت مگر اینکه خداوند او را خوار کرده از رحمت خود دور ساخت.»(۱۰) روایت کرده اند که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «تربة قم مقدسة و اهلها منّا و نحن منهم… تربت قم مقدس است و اهل قم از مایند و ما از آنانیم.»(۱۱) 📚منبع (۱) بانوی ملکوت،آیت اله کریمی جهرمی، ص ۶۹ (۲) رجال، کشی، جز اول، ص ۳۳۳ (۳) بانوی ملکوت، آیت اله کریمی جهرمی، ص ۱۷ (۴) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۶، ص ۲۱۲ (۵) بانوی ملکوت، آیت اله کریمی جهرمی، ص ۱۸ (۶) امالی، شیخ مفید ترجمه استاد ولی، ص ۱۵۴ (۷) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۷، ص ۲۱۳ (۸) بانوی ملکوت، آیت اله کریمی جهرمی، ص ۲۱ (۹) بحارالانوار، مجلسی، ج ۵۷، ص ۲۱۴ (۱۰)بانوی ملکوت، آیت اله کریمی جهرمی، ص ۲۲ (۱۱)همان، ص ۲۷ 📚 .
. 🔹 اطلاق نام «معصومه» بر حضرت معصومه (ع)؛ نام حضرت معصومه، فاطمه است. در کتاب های روایی و تاریخی نیز، از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) یاد شده است(۱) امّا صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند(۲) و این لقب نزد ایرانیان تبدیل به اسم برای ایشان شده است. حضرت معصومه (س)، معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده، امّا ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، به گونه ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است(۳) با توجه به روایاتی که در شأن و منزلت حضرت معصومه وارد شده است(۴) می توان مرتبه ای از عصمت – نه در حد ائمه- برای ایشان قائل شد. این مسئله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی رسد؛ چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می شود. 📚منبع (۱) شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا (ع)، ج ‏۲، ص ۲۶۷ (۲) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۱۰۶، ص ۱۶۸ (۳) وسائل ‏الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۴، ص ۵۷۶ (۴) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۴، ص ۵۷۶ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ برای امام زمانم چه کنم؟ ▪️زندانی ڪه میله‌هاش نامرئیه زندگی در ... 🌱 الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ https://eitaa.com/manbarmajma
4_5902049577472624406.mp3
2.42M
♨️چرا غیبت عج برای ما عادی شده؟ 👌 بسیار شنیدنی 🎙حجت الاسلام ┈••✾•🌷🕊🌷•✾••┈
مرگ حضرت معصومه (س)؛ وفات یا شهادت؟ time آخرین بروزرسانی: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ وفات یا شهادت حضرت معصومه؟ مرگ حضرت معصومه در روز دهم ربیع الثانی سال 201 هجری اتفاق افتاد. وفات حضرت معصومه (س) پیش از رسیدن ایشان به برادرشان امام رضا (ع) بود و ایشان در مسیر سفر به خراسان در شهر قم از دنیا رفتند و در همانجا دفن شدند. حضرت معصومه (س) در همان سنین كودكى با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد مواجه شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرار گرفت. تا این که امام رضا (ع) بنا به درخواست مامون راهی خراسان شدند. آنچه که در این مقاله به آن پرداخته ایم خلاصه ای از اتفاقاتی است که حضرت معصومه در مسیر رسیدن به برادرش با آن روبرو شد. در این شهرها حضرت معصومه (س) مانند حضرت زینب (س) پیام مظلومیت و غربت برادرش را به گوش مردم مؤمن و مسلمان مى‌رساند و مخالفت خود و اهل بیت (ع) را با حكومت حیله گر بنى عباس اظهار مى كرد. به همین دلیل وقتی که كاروان ایشان به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهل بیت كه از پشتیبانى مأموران حكومت برخوردار بودند، سر راه آنها را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان كاروان شهید شدند و حتى بنا بر نقلى حضرت معصومه (س) را نیز مسموم كردند. قم نقطه پایان مهاجرت حضرت معصومه (س) زمانی که حضرت معصومه (س) به شهر ساوه رسید یا بر اثر اندوهی که با حمله به کاروانشان به ایشان دست داد و یا بر اثر مسمومیت، بیمار شد و چون دیگر امكان ادامه حرکت به سمت خراسان را نداشت راهی شهر قم شد. او وقتی فهمید که در نزدیکی شهر قم قرار دارد فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم كه مى فرمود: شهر قم مركز شیعیان ماست. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مطلع شدند به استقبال آن حضرت رفتند و ایشان حدوداً در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى كه امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد حضرت معصومه (س) ١٧ روز در این شهر زندگى كرد و در این مدت به عبادت و راز و نیاز پرداخت. محل عبادت آن حضرت در مدرسه «ستیه» قرار دارد و به آن «بیت النور» می گویند. وداع با حضرت معصومه (س) سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و بنا بر قولى دوازدهم ربیع الثانى سال ٢٠١ هجرى حضرت معصومه (س) بدون آن که برادر خودش را زیارت کند از دنیا رفت. با توجه به مطالبی که عنوان شد سن حضرت معصومه (س) هنگام وفات، در حدود ۲۸ سال بوده است (از سال ۱۷۳ تا ۲۰۱ هجرى قمرى) و این که بعضی او را ۱۸ تا ۲۳ ساله می خوانند اشتباه است. مراسم تدفین حضرت معصومه (س) محل فعلى دفن حضرت معصومه (س) در آن زمان بیرون شهر بود و «باغ بابلان» نام داشت. زمانی که قبر را کندند در مورد این كه چه كسى بدن ایشان را داخل قبر قرار دهد دچار مشكل شدند، كه ناگهان دو نفر سواره كه نقاب به صورت داشتند از سمت قبله ظاهر شدند و پس از خواندن نماز، یكى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد آن حضرت را برداشت و به دست او داد و ایشان را به خاک سپردند. آن دو سوار پس از پایان مراسم بدون آن كه با كسى حرف بزنند از محل دور شدند. بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد كه آن دو سوار، حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) بوده اند چرا كه معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام می شده است. پس از دفن حضرت معصومه (س) موسى بن خزرج سایبانى از جنس بوریا بر بالای قبر ایشان قرار داد تا این كه حضرت زینب فرزند امام جواد (ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد را بر بالای قبر شریف عمه بزرگوارش بنا كرد و حرم حضرت معصومه (س) در طول سال ها بارها مرمت شد تا به شکل امروزی در آمد.
مرگ حضرت معصومه: وفات یا شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) یک سال پس از ورود امام رضا (ع) به خراسان، برای زیارت ایشان از مدینه راهی خراسان شد اما همین که کاروان آن حضرت وارد ساوه شد، سربازان حکومت به کاروان آن ها حمله کرد و در این درگیری تمام اعضای کاروان، شهید یا متواری شدند. حضرت معصومه (س) هم همراه با دو کنیز، یک خادمه و سه نفر از خواهران خود به نام های فاطمه صغری، خدیجه خاتون و میمونه تنها ماندند. به ظاهر چون این افراد زن بود، ماموران حکومت آنها را به شهادت نرساندند. در همین موقع گروهی از شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) که خبر ورود کاروان حضرت معصومه (س) را شنیده بودند، برای استقبال از ایشان به ساوه رفتند تا آنها را به قم دعوت کنند. اما زمانی به کاروان رسیدند که همه شهید یا متواری شده بودند. به این ترتیب حضرت معصومه (س) را که آن زمان حدود ۲۸ ساله بود به شهر قم رساندند. حضرت معصومه (س) که از پدرش، امام موسی کاظم (ع)، درباره شرافت و میهمان نوازی مردم قم شنیده بود، در این شهر توقف کرد چرا که حوادث و مشکلاتی که پیش آمد سبب بیماری آن حضرت شده بود و قصد داشت پس از بهبودی راهی خراسان شود. اما پس از ۱۷ روز در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ قمری در این شهر از دنیا رفت. پی نوشتها: [1] وسيله المعصوميّه , ص 65 به نقل از نزهه الابرار.
متن سخنرانی شفای مریض به برکت اشک بر امام حسین توسل به حضرت علی اصغر(ع) برویم در خانه شش ماهه ابا عبدالله حضرت علی اصغر علیه السلام که خیلی پیش خدا آبرو دارد. مظلوم ترین شهید کربلا و سند مظلومیت اهل بیت است. خوشا به حال آن هایی که با اهل بیت خصوصا آقا ابا عبدالله سر سودایی دارند. اگر با دستگاه امام حسین(ع) رابطه ای داری که داری والا دستت به هیچ کجا بند نیست. بلکه به برکت امام حسین علیه السلام لطفی به ما کنند. یکی از آقایان می گفت: یک روحانی منزل ما آمد گفت: بچه من سرطان گرفته دکتر ها جوابش کردند. التماس دعا کرد خواهش کرد. گفتم: من که کاری از دستم بر نمی آید. زیاد اسرار کرد. گفتم: فردا بیا ببینم چه کار می توانم برای شما بکنم. فردا آمد من نصف شب بلند شدم ایشان عادت دارد می رود زیر آسمان با خدا راز و نیاز می کند. گفت: خدایا می خواهم این بنده ات نا امید برنگردد. بچه اش دارد می میرد پرپر می شود برای آدم خیلی سخت است. گفت: وقتی التماس کردم برای خدا، به قلبم الهام شد یک روضه ای برای امام حسین علیه السلام بخوانم. اشک هایی که برای امام حسین(ع) می ریزی در یک استکان جمع کن به این بچه بده بخورد خوب می شود. گفت: روضه خواندم «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»[1] گریه ام گرفت چند قطره اشکم را در استکان ریختم کمی هم آب قاطیش کردم. فردا پدرش آمد به او دادم برد. بعد از چند روز آمد گفت: حاج آقا این چه بود؟ گفتم: چه طور؟ گفت: بچه را آزمایشگاه بردیم. گفتند: بچه ای را که مریض بود بیاورید این بچه را چرا آوردید. چه کردی؟ چه دادی من به این بچه دادم؟ گفتم: اشک هایی که برای مظلومیت ابا عبدالله علیه السلام ریختم، آتش جهنم را خاموش می کند. [1] . بحارالأنوار/مجلسی/98/ 293/ باب 24- كيفية زيارته صلوات الله عليه...ص:290 حجةالاسلام و المسلمین فرحزاد https://eitaa.com/manbarmajma
سخنرانی برای جشن پیش دبستانیها اغاز سال تحصیلی جدید را به همه کودکان عزیز و والدین گرامی تبریک می گوییم امید است با توکل به خدای متعال امسال نیز با کوله باری از تجربه در خدمت کودکان دلبند شما باشیم امادگی ومهدکودک شکوفلر با بهره گیری از فضای مناسب ودل انگیز امکانات عالی اموزش کادر مجرب و دلسوز در خدمت نونهالان عزیز شما همشهریان عزیز می باشد رضایت شما باعث دلگرمی ماست.                                       هرکودک، گلدانی ست که از زیباترین گل های معطر، که خانه هارا به نزدیکت ترین بهارها گره زده است. کودکان، از تمام ستاره ها و پرنده ها به آسمان نزدیک ترند.دنیای کودکانه، صمیمی ترین دنیایی است که هر لحظه بارهاآرزو می کنیم تا کاش می شد یک بار دیگر به این دنیای کودکانه قدم بگذاریم! کاش دنیا به زیبایی روزهای کودکی می شد!با فرا رسیدن ماه مهر ، شکوفه های لبخند برلبان کودکان می نشیند و احساس خوش وخاطرات شیرین ایام تحصیل را برای والدین به یاد می آورد و شروع تلاش جانانه ای را برای کلیه همکاران در سطوح مختلف در اقصی نقاط کشور رقم می زند.این آغاز باشکوه با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر آگاهانه و هوشمندانه ، تجارب شیرینی را برای مسافران سفریادگیری فراهم می آورد تا مسیر روشن دانایی در طول زندگی از تابش خورشید علم بهره مند شود. https://eitaa.com/joinchat/4170252486C3302464344
سخنرانی جشن تکلیف 🌸🌸 بچّه‌های عزیزم! جشن تکلیف یک جشن واقعی است، واقعاً جشن است، واقعاً عید است. چرا؟ چون شما از لحظه‌ای که تکلیف میشوید، با خدای متعال حرف میزنید و خدا با شما حرف میزند؛ یعنی شما این قابلیّت را پیدا کردید که خدای متعال با شما حرف بزند، به شما تکلیف بدهد و شما آن تکلیف را به جا بیاورید؛ این یک رتبه‌ی باارزشی در عالم انسانیّت است که انسان مخاطب خدا بشود، خدا با انسان حرف بزند. معنای جشن تکلیف این است که شما دیگر بعد از این، بچّه نیستید، کودک نیستید، شما نوجوانید، مسئولیّت‌پذیرید و در خانواده‌تان، در محیط مدرسه‌تان، در محیط‌های بازی با دوستان میتوانید اثر بگذارید، شما میتوانید دیگران را هم به راه راست راهنمایی کنید، هدایت کنید؛ این مسئولیّتی است که بر عهده‌ی همه‌ی ماها است. یک دخترِ تازه‌مکلّف‌شده‌ی مثلِ شما، پیش خدای متعال از لحاظ تکلیف، با یک زن بزرگسال یا با یک مرد مسن هیچ تفاوتی ندارد. آن توصیه‌ای که من میخواهم به شما نوجوان‌ها بکنم، به شما دختران عزیزم توصیه کنم، این است که با خدا دوست بشوید؛ سعی کنید از همین آغاز نوجوانی‌تان، با خداوندِ مهربان دوست بشوید. دوستی با خدا چه جوری است؟ یکی از راه‌های دوستی با خدا همین است که شما در نماز با خدا حرف میزنید؛ توجّه داشته باشید که دارید با خدا صحبت میکنید، با خدا حرف میزنید؛ معنی این کلمات نماز را یاد بگیرید؛ ترجمه‌ی حمد، سوره و آنچه را در رکوع یا در سجود میخوانید، از بزرگ‌ترهایتان و از معلّمهایتان یاد بگیرید. وقتی نماز میخوانید، جوری نماز بخوانید که دارید با خدا حرف میزنید؛ این میشود دوستی با خدا؛ یکی از راه‌های دوستی این است. یکی دیگر از راه‌های دوستی [با خدا] هم این است که مواظب باشید آن کارهایی را که خدا گفته نکنید، نکنید؛ آن چیزهایی را که خدای متعال گفته انجام بدهید، انجام بدهید. راه دوستی با خدا این است؛ و شما امروز دلهای روشنی دارید، دلهای نورانی‌ای دارید، دلهای باصفایی دارید، میتوانید از همین امروز با خدای متعال دوست بشوید. الان در سرودِ شما، به زیبایی این را تکرار کردید؛ شماها میگفتید اینجا ایران است. کشور شما، ایران عزیز شما در گذشته زنهای بزرگی داشته و من به شما بگویم امروز زنهای برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما در همه‌ی بخشهای علمی و عملی و جهادی و مسئولیّت‌پذیری و مدیریّتی و غیره زنهای برجسته‌ی مهمّی داریم؛ اینها مایه‌ی افتخارند. زنهای برجسته‌ی در کشور ــ هر کشوری زنان برجسته‌ای داشته باشد ــ مایه‌ی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید. چه جوری؟ درس بخوانید؛ درسهایتان را باید خوب بخوانید، تکالیف درسی را باید خوب انجام بدهید، کار کنید، فکر کنید، کتاب بخوانید تا ان‌شاءالله در آینده جزو زنهای بزرگ بشوید. امیدوارم که خدای متعال همه‌ی شما را موفّق بدارد. شما میتوانید در این مبارزه‌ی عظیمی که ملّت ایران در دوران انقلاب با ظلم و بدبختی و تبعیض شروع کرده، نقش ایفا کنید، همچنان که قبلاً زنان زیادی نقش ایفا کردند و کارهای بزرگی انجام دادند که امروز کارهای اینها کتاب شده، پخش شده و زحمات و تلاشهای بانوان برجسته‌ای را که در طول این سالهای انقلاب در کشور بوده‌اند مردم میخوانند؛ ان‌شاءالله شما هم از آنها باشید. حالا برای اینکه بتوانیم نماز عشائمان را شروع کنیم یک صلوات بلند بفرستید. https://eitaa.com/joinchat/4170252486C3302464344