saleh.mp3
زمان:
حجم:
18.82M
خطبه های نماز جمعه شهرضا به امامت حجت الاسلام صالح امام جمعه شهرضا /17 شهریور 1402
در شرایط فعلی مهمترین وظیفه چیست؟
مهمترین وظیفه،هوشیاری در برابر توطئه های دشمنان و خنثی سازی آنهاست که به بهانههای مختلف در صدد مأیوس کردن مردم هستند.
و در این ایام سالگرد مهسا امینی می تواند بهانه ای برای بر هم زدن نظم و امنیت باشد.
باید در محافل و مجالس ،جهاد تبیین در زمینه واقع رخ داده و شیوه های فریب شیطان صفتان صورت گیرد تا جوانان و افراد بی اطلاع در دام این فریب خوردگان نیفتند.
با بیان حقایق ،از تحریف حقایق جلوگیری کنیم.
و من الله التوفیق
🌹🌹🌹🌹
🟢⭕️ موفقیت های دولت در سه ماه گذشته
🔴تورم را کاهش داده است.
⭕️غلبه بر مشکلات اساسی و حیاتی به جای مانده از سیاست های تخریبی دولت های قبل در خیانت به کشور بطوری که اداره کشور در حال مختل شدن بود منابع غذایی و انبارهای استراتژیک توسط دولت قبل نابود و فقط برای سه هفته کالای اساسی برای تغذیه کشور وجود داشت.
♦️در این دولت مردمی کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را بدون چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی و با ایجاد منابع درآمدی جدید برطرف شد.(میراث شوم دولت روحانی)
♦️دولت توانست پنج هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را احیا کرده، تولید کالاهای اساسی را ۲۲ درصد افزایش دهد و شاخصهای اقتصادی مثل نرخ رشد را مثبت کند.
♦️حدود ۲ سال گذشته متوسط تورم مواد غذایی در کشورهای اروپایی ۱۹ و در کشورهای منطقه بین ۲۸ تا ۲۹ درصد بوده است اما با توجه به برنامهریزیهای انجام شده و تدابیر اتخاذ شده حتما مشکلات حل شده و تورم نیز کاهشی خواهد شد.
⭕️باز گشت ۵ تن شمش طلای ذخایر کشور که با تلاش های دولت بنفس ۶۰ تن طلای کشور غارت و نابود شد.
🟡🟡🟡🟡🟡
⭕️چرا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار لازمی بود؟
🔹در دولت گذشته بیش از ۷۲۰ هزار میلیارد تومان رانت ناشی از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب عدهای واردکننده و دلال و تاجر خاص رفت و افزایش قیمتها را هم کنترل نکرد که همین امر باعث شد دولت سیزدهم ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را حذف کند و به جای آن به مردم یارانههای ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی بدهد.
🔸دولت دوازدهم از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا تیرماه ۱۴۰۰ که دولت را تحویل داد، ۶۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرد تا کالاهای اساسی گران نشود اما آمارها نشان میدهد که این سیاست سبب تضعیف شدید تولیدکنندگان داخلی و افزایش سهم واردات در ۳ سال پایانی دولت قبل شد.
🔹بخش زیادی از کالاهای وارداتی با ارز ارزان یا به خارج از کشور قاچاق میشد یا به جای مصرف برای تولید مواد غذایی ضروری مردم به انحراف میرفت و صرف تولید سایر موادغذایی همچون کیک و شکلات میشد.
🔸عده زیادی از دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به فروش آن یا کالاهای وارداتی با نرخ ارز آزاد کردند، تا بزرگترین رانت تاریخ ایران را رقم زدند.
🔹دولت سیزدهم اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد که یک شوک تورمی مقطعی ایجاد کرد اما بررسی آماری نشان میدهد که متوسط ماهانه افزایش قیمت کالاهای اساسی در ۳ سال پایانی دولت قبل که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد بیشتر از دولت سیزدهم و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.
🔸دولت سیزدهم بابت این گرانی یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی داد، درحالی که دولت قبل بابت آن گرانیها هیچ یارانهای به مردم نداد.
🔴پاسخ به جماعت طرفدار پهلوی
🔹زمان شاه
▪️حقوق دبیران لیسانسه آموزش و پرورش ۵۰۰ تومان (کلیک کنید )
▪️که با دلاری ۷ تومن
▪️معلمان ۷۱ دلار می توانستند بخرند
🔹زمان جمهوری اسلامی
▪️میانگین حقوق معلمان ۱۵ میلیون
▪️که با دلاری ۴۴ هزار تومان
▪️معلمان ۳۴۰ دلار می توانند بخرند
⚠️قدرت خرید معلمان برای دلار در حال حاضر نسبت به زمان شاه ۵ برابر شده است.
⭕️همه حوزههای اقتصاد ایران روند بهتری نسبت به ۲ سال پیش دارد
👤ليلاز: استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران
🔹 در زمان حاضر رکورد سال ۹۵ در حوزه درآمد سرانه ایران با احتساب تورم بیشتر شده و در سال ۱۴۰۰ رشد بسیار زیاد نقدینگی را تجربه کردیم که اثرات آن را در فروردین ۱۴۰۲ با تورم ۵۵ درصدی دیدیم .
🔸 از نیمه سال ۱۴۰۱ نرخ رشد نقدینگی در حال کاهش نسبی بوده و از ابتدای سالجاری، این روند کاهشی شدت نیز گرفته است.
🔹 دلیل تورم موجود، وجود فساد در شبکه بانکی بویژه بانکهای نیمه خصوصی است و با اقدامات انجام شده در صورت پیروز نشدن اولیگارشی مالی بر روند فعلی دولت، پیشبینی میشود که روند نرخ تورم همچنان کاهش یابد و در پایان سال به حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد برسد.
🔸بررسی روند تحولات نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی نشان میدهد که روند کاهش نقدینگی نیز مشهود است و اکنون هدفگذاری برای این نرخ تا پایان سال ۲۵ درصد تعیین شده است.
⭕️تغییر معادله کمتر از چند ساعت
🔹«امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در سفارت جدید ایران در بیروت گفت: «خوشبختانه در دیدار با سید سخنان بسیار امیدبخشی در حوزه مقاومت و وضعیت منطقه از ایشان شنیدیم. همه مطلع هستند که امروز رژیم صهیونیستی از بحرانهای چند لایه و امنیتی در سرزمینهای اشغالی رنج میبرد. من از جناب آقای سیدحسن نصرالله شنیدم که اگر رژیم جعلی صهیونیستی دچار خطایی بشود، این بار در کمتر از چند ساعت وضعیت علیه صهیونیستها تغییر خواهد کرد. همگان حتی دشمنهای مقاومت اعتراف میکنند که کلام سیدحسن نصرالله همیشه کلام صادقی بوده و به وعده خود عمل میکند.»
🔸بخشی از صحبتهای امیرعبداللهیان به موضوع مذاکرات هستهای بر میگشت. وی در این راستا گفت: «تهران از اراده سیاسی لازم برای رسیدن به نقطه توافق و بازگشت همه طرفها به اجرای توافق موسوم به برجام برخوردار است. در خصوص به کارگیری دیپلماسی برای لغو تحریمها اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب این ابتکار تبادل پیام بین ما و طرفهای دیگر برقرار است.
⭕️آیا یاک 130 مقدمه پرواز سوخو 35 در آسمان ایران است؟
🔹پرواز هواپیمای آموزشی یاک 130 در آسمان ایران بر بسیاری از گمانه زنی ها و شایعات و حتی انتقادات در مورد وفای به عهد روس ها پایان داد. این جنگنده با کارکرد دوگانه رزمی- آموزشی، قابلیت های پرواز نسل جدید جنگنده ها مثل سوخو 35 را فراهم می کند.
🔸همچنین توانایی حمل مهمات (در حد 30 تن) را دارد و اینکه 800 کیلومتر برد پروازی دارد و در کل علاوه بر اینکه کارویژه آموزشی دارد، می تواند در نبرد هوا به هوا و حتی زمین و دریا نیز مورد استفاده قرار بگیرد که از این حیث گام مهمی در حوزه آموزش خلبانان ایرانی محسوب می شود.
🔹از طرفی حضور یاک 130 در ناوگان هوایی ج.ا.ایران گمانه ها در باره ورود سوخو35 را بیشتر می کند و به نوعی مقدمه ورود نسل جدید جنگنده های روسی به حساب می آید؛ چرا که قابلیت های این جنگنده دو کاربره پرواز با جنگنده های نسل جدید 4+ و 5 است؛ یعنی اگر روس ها و هم ایران قصد تحویل و خرید جنگنده سوخو 35 را نداشتند، اقدام به چنین تفاهمی نمی کردند. در حقیقت الحاق هواپیماهای یاک 130 به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در راستای قراردادهای تسلیحاتی کشورمان با فدراسیون روسیه است.
🔸بنابراین ورود این جنگنده را باید به فال نیک گرفت و آن را اقدامی مهم ارزیابی کرد؛ تا جایی که روزنامه صهیونیستی نوشت، «استقرارهواپیمای "یاک-130" در ایران تحول بزرگ و نشانگر افزایش ظرفیت نظامی این کشور است و این جنگنده خلبانان ایرانی را برای پرواز با هواپیماهای پیشرفته آماده میکند.
⭕️چشم انداز فرصت دوساله دولت سیزدهم
🔹فرصت کلیددارپاستور به نیمه رسیده است و از هم اکنون باید برای آینده تصویرسازی کند. دولت سیزدهم باید در نیمه دولت حکمرانی در حوزه سیاست خارجی براساس محورهای اساسی گام بردارد؛ نخست اینکه بر اساس نگاه اصولی دولت سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران هرگز «مذاکره برای مذاکره» را در دستورکار قرار ندهد و صرفا برای مذاکرات خروجیمحور و مؤثر، اصالت و موضوعیت قائل باشد. نکته دوم اینکه «عدمتوافق» بهمراتب از «توافق بد» بهتر است؛ زیرا در توافقی که ایران نتواند از آثار مستقیم رفع تحریمها بهره گیرد، صرفا به یک طرف «متعهد» تبدیل میشود و این مترادف با خسارت محض خواهد بود. بهعبارت بهتر، کشورمان به «توافق خوب» میاندیشد؛ نه «توافق به هر قیمت ممکن» نکته نهایی اینکه برجام (با هر گونه تفاهم محدود دیگر ) صرفا باید بهمثابه یک ظرفیت تاکتیکی در خدمت استراتژی خنثیسازی تحریمها قرار گیرد.
🔸از سوی دیگر فعال سازی ظرفیت های حوزه بریکس، شانگهای و اوراسیا به سود اهداف اقتصادی کشور صورت گرفته است. در حوزه دیپلماسی منطقه ای و خصوصا ارتباط با همسایگان نیز شاهد بازتعریف مناسبات پیرامونی با حوزه همکاری خلیج فارس، آسیای میانه، افغانستان و شبه قاره هند و همسایگان حول محور منافع اقتصادی کشور هستیم.ادغام و هم افزایی سیاست خارجی و اقتصاد در دولت سیزدهم، یکی از رموز ارتقای تاب آوری منطقه ای و بین المللی کشورمان در مواجهه با تحریم ها محسوب می شود.
⭕️چرا عملکرد دولت قابل تمجید است؟
🔹دولت سیزدهم از چه ویژگی های برجسته ای برخوردار است که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب این دولت را قابل تمجید می دانند و بر خلاف بیان حمایت آمیز از دولت های گذشته از این واژه متفاوت برای دولت سیزدهم در آغاز سومین سال فعالیت آن، استفاده می کنند. دولت سیزدهم از جهات زیادی با دولت های گذشته متفاوت است که یکی از مهمترین آنها خاستگاه مردمی، ساده زیستی اعضای کابینه و در راس آنها رئیس جمهور، کار و تلاش شبانه روزی و رویکرد انقلابی آن می باشد. همین تفاوت ها کفایت می کرد تا دولت سیزدهم به لحاظ راهبردی و عملکردی نیز متمایز از سایر دولت ها باشدکه نتایج آن را می توان در حوزه های مختلف مشاهده کرد.یکی از برکات بزرگ دولت سیزدهم را باید در« بُعد گفتمانی» جستجو کرد که برخی از مصادیق آن را می توان در این موارد جستجو کرد:
1-احیای آرمان های انقلاب اسلامی
2- بسط ارزش های اسلامی و انقلابی
3- توجه به اخلاق و اخلاق مداری
4- رشد معنویت و آخرت گرایی
5- حمایت از تفکر و جبهه مقاومت
6- کاهش اختلافات میان قوا
7- همراهی با سیاست های کلان نظام
8- حساسیت نسبت به خطوط قرمز نظام
9- فساد ستیزی و مقابله با فساد مالی
10 - خستگی ناپذیری و تلاش پیگیر
11- حضور میدانی و قرار گرفتن کنار مردم در مشکلات
12- توجه به منافع دراز مدت جامعه
13- ساده زیستی و مقابله با اشرافی گری
14- برخورداری از سعه صدر کافی در برخورد با انتقادات و عدم تحقیر منتقدین
15- عدم بکارگیری ادبیات تقابلی و تحقیر آمیز برخلاف دولت قبل
16- عدم اعتماد و خوش بینی به غرب
17- پرهیز از دوقطبی سازی میان نظام و دولت
18- به خدمت گرفتن سیاست خارجی در سیاست داخلی و کلان کشور
19- اهتمام لازم به پیگیری منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
20- تقویت بنیه دفاعی و امنیتی کشور.
⭕️بایدها و نبایدهای حضور مهمانان خارجي
🔹مهاجرت و ورود اتباع خارجی به هر کشوری، مانند یک تیغ دو لبه است؛ از یک طرف فرصت ورود سرمایه انسانی، نیروی کار ارزان و کمک به رشد اقتصادی است و از یک طرف هم مسائل اجتماعی و امنیتی ناشی از افزایش حضور اتباع بیگانه است. اینکه کدام یک از این دو لبه، جلوه نمایانتری در یک کشور داشته باشد، بستگی به قوانین و مقررات مهاجرتی و نحوه اداره جمعیت اتباع در یک کشور دارد.
🔸در صورتی که در این زمینه به درستی سیاستگذاری شود و جوانب امر سنجیده شود فرصتهای بیبدیلی با خود به همراه دارد که در مورد مهاجران افغانستانی چشمههایی از آن را در سالیان اخیر دیدهایم. رواج نگاههای برادرانه و کانالیزه کردن مهاجرتهای آنان بسیاری از آسیبها را کاهش میدهد.
⭕️ سه جریان مخالف اتصال خط ریلی بصره – شلمچه
◽️خط ریلی «بصره-شلمچه» نزدیک به ۲۲ سال است که قرار شده احداث شود اما هر بار دستهایی از پشت پرده وارد عمل شده و مانع از اتصال ریلی ایران-عراق میشوند اما این همه مخالفت برای چیست؟ یک اتصال ریلی ساده، چرا باید تا این اندازه با مخالفت روبهرو شود؟ پای چه ذینفعانی در میان است؟/ به نوشته روزنامه هممیهن به طور خلاصه مخالفان و دلایل آن در سه دسته زیر قابل تقسیم است:
1️⃣ مخالفان داخل عراق
🔹علت: کمرنگ شدن بندر فاو
2️⃣ مخالفان منطقهای
🔸علت: بازارهای ترکیه و عربستان در سوریه، لبنان و اردن
3️⃣ مخالفان فرامنطقهای
🔹علت: بازارهای مدیترانه در اختیار اروپاست
آمریکا با تکمیل کریدور شرق- غرب و ورود چین به عرصه رقابت در مدیترانه مخالف است.