eitaa logo
طلبه انقلابی
215 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
592 ویدیو
153 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🗳تحلیلی کوتاه از انتخابات مجلس دوازدهم: 1️⃣ پیش بینی غرب و عوامل داخلی آن مشارکت ۲۷درصدی بود(عکس گاردین در همین خبر) ولی مشارکت بالای ۴۰٪ است. 2️⃣ اهمیت مشارکت ۴۰درصدی (علی رغم بالا نبودن این میزان) در این است که نظام در حدفاصل دو انتخابات گذشته بحران های سختی همچون اغتشاشات سنگین ۱۴۰۱ و چندبرابر شدن برخی قیمتها را پشت سرگذاشته ولی سرمایه های اجتماعی نظام حفظ شده است. 3️⃣ نتایج انتخابات و نحوه شمارش آراء و اعلام نتایج، شفافیت و سلامت کم نظیری را به دنیا نشان داد. نظام که بشدت به مشارکت مردم نیاز داشت حتی یک رأی مصلحتی به مجموع آراء و آمارها نمی افزاید. 4️⃣ بیشترین ضرر و خسارت را جریان اصلاحات و تحریم کنندگان خوردند که هم کرسی های مجلس را از دست دادند و هم سرمایه های اجتماعی خود را. 5️⃣ نتایج اولیه نشان می دهد مردم از لیست ها عبور کرده اند و لااقل تا زمانی که رقیب جدی با جهت گیری سیاسی خطرناکی همچون جریانات برجامی، سند ۲۰۳۰, مخالفت با محور مقاومت، اشرافی گری و... در صحنه نباشد کمتر به لیستها اتکا می کنند و ائتلافها در مواقعی که ذکر شد (احتمالا در آینده) کارکرد مؤثرتری خواهند داشت. 6️⃣ ایران ستون خیمه مقاومت است. بی شک نگرانی های زیادی در سراسر محور مقاومت (غزه، دمشق، لبنان، یمن و ...) از باب افت جایگاه مردمی ایران در داخل برطرف گردید.
⭕️حلقه‌ی مفقوده‌ی مهار تورم 🔹نتیجه آنکه مهار تورم امروز برای کشور ما ضروری است. دولت دو اقدام مهم در این راستا انجام داده است؛ یکی مهار نرخ ارز در سال گذشته و دیگری مهار نرخ رشد نقدینگی. با این حال هنوز تورم آن‌طور که باید فروکش نکرده است. البته اقتصاددانان انتظار دارند اگر نرخ ارز جهش قابل توجهی نداشته باشد و رشد نقدینگی نیز همین‌طور پایین بماند، در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم باشیم. با این حال اما برای آنکه اثرگذاری سیاست‌های پولی دولت بیشتر شود، ضروری است حتماً بانک مرکزی تورم انتظاری را محاسبه کرده، به مردم اعلام کند و مبتنی بر آن هدفگذاری تورمی انجام دهد. همچنین با انتشار اطلاعات مربوط به این شاخص مهم، پژوهشگران می‌توانند عوامل موثر بر تورم انتظاری را پیدا کرده و به سیاستگذار پیشنهاد کنند از آن طریق نیز بر مهار تورم انتظاری بلندمدت اثر بگذارد.
⭕️فرصت ایران برای صادرات به قاره‌ سبز 🔹ایران سابقه‌ی خوبی در تجارت خارجی با اتحادیه‌ی اروپا دارد. ما حتی از این کشورها رآکتور هسته‌ای هم وارد کرده‌ایم. همچنین برآوردهای خوبی در مورد ظرفیت صادرات ایران به اتحادیه‌ی اروپا وجود دارد. بنابراین کشور ما نباید از تجارت با این اتحادیه غفلت کند. البته مهم‌ترین مانع، تحریم‌هاست و برخی ادعا می‌کنند با وجود تحریم‌ها صحبت از تجارت ایران و اروپا منطقی و معقول نیست. بله؛ با راهبرد قبلی، صادرات مستقیم به اروپا ممکن نیست اما اقتصاد ایران این امکان را دارد که به‌طور غیرمستقیم، با قرار گرفتن در زنجیره‌ی ارزش کالاهای صنعتی کشوری مانند چین -خصوصاً با بهره‌مندی از ظرفیت‌های جغرافیایی کشورمان- و تقویت کریدور شرق به غرب، نقش کلیدی در صادرات به اروپا ایفا کند. این تغییر استراتژی عملاً تحریم‌ها را بلااثر می‌کند. 🔸البته نباید از این نکته غفلت کرد که اولویت ایران در تجارت خارجی باید همسایگانش و کشورهایی مانند چین باشد. به‌طور مثال فقط صادرات غیرنفتی به کشور عراق در سال جاری به 10 میلیارد دلار می‌رسد که بسیار بالاتر از انتظاری است که ما در ده سال آینده از تجارت با کل اتحادیه‌ی اروپا داریم. با این وجود، نمی‌توان و نباید از سایر ظرفیت‌ها غفلت کرد و ضروری است به اندازه‌ی وزنی که هر کشور و اتحادیه‌ای دارد، به آن توجه کنیم.
⭕️ 3 پرده از انتخابات 1402 🔹انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری با همه پروپاگاندای رسانه ای غرب و البته دنباله های داخلی آن با حضور معنادار مردم برگزار شد که هم پایبندی خود به انقلاب و ارزش های والای آن را به رخ دنیا کشاندند و هم پروژه تحریمی های انتخابات را به محاق بردند. 🔸حضور پرشور مردم در انتخابات اخیر، رویای بلند اپوزیسیون و کمپین تحریمی ها را به سرآب تبدیل کرد؛ فارغ از اینکه باید در رویدادهای آتی اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ...ایده های کارآمدتر، موثرتر و کارگشاتری را خلق کرد و به عنوان حرف نو و یا ایده نو به مردم دوست داشتنی و فهیم ارائه کرد اما مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند دشمن را یک گام به عقب راند و قطعا مولد امنیت و اعتبار در سطح بین المللی و ظهور بروز ایده های تقنینی جدید در عرصه حکمرانی کشور خواهد بود. 🔹سیاست ائتلاف عمل گراها، اعتدالیون و سایر اصلاح طلبان که سعی می کردند با بهانه تراشی و دوگانه سازی شانس خود را برای کسب کرسی های بهارستان امتحان کنند، هم راهگشا نبود و مردم فهرست «صدای ملت» را به عنوان منتخب خود(در تهران) به مجلس معرفی نکردند.این در حالی بود که زهرا ساعی- یکی از اسامی فهرست لیست صدای ملت، چند روز قبل از انتخابات عنوان کرده بود که این لیست «مردم را به فکر فرو برده است» و رقیب لیست شورای ائتلاف خواهد بود که البته بازهم محاسبه ایشان و هم لیستی هایشان اشتباه بود و «صدای ملت» موش زایید و حتی یک کرسی هم فتح نکرد.
🚨 این است مردمسالاری پیشرفته دینی در ایران ⭕️ در جمهوری‌اسلامی، برادرخانم رهبر ایران (خجسته)، کاندیدای مجلس می‌شود ولی نمی‌آورد. ⭕️ رئیس سابق قوه‌قضاییه و منصوب رهبری به ریاست مهم‌ترین مجمع نظام، کاندید خبرگان (مازندران) می‌شود ولی با سرانگشت خود او را کنار میزنند. ⭕️ در تهران فرزند شهید مطهری و در کرمان برادر شهید باهنر، توسط از رقابت حذف می‌شوند. ⭕️ در خوزستان، پای ۱۲ نماینده از هجده نماینده خود را از مجلس قطع می‌کنند و نیروهای جدید جایشان می‌گذارند. ⭕️ در گیلان، به معاون رئیس‌جمهور سابق (نوبخت) که رئیس‌سابق مجلس (لاریجانی) برای تبلیغش ویدیو منتشر کرده، رای نمی‌دهند و او را راهی خانه‌اش در تهران می‌کنند. ⭕️ انگشت توی استامپ می‌زنند و نماینده متخلفی که انگشت بر چهره سرباز نواخته‌بود (عنابستانی) را کنار می‌گذارند. 👈 اینجا ، قدرتمندترین مهره‌های سیاسی کشور را طی کمتر از ۲۴ ساعت رای‌گیری، حذف و نیروهای تازه‌نفس مورد نظر خود را برجای میگذارند. 🔰 اینجا از بستگان رهبری گرفته تا فرزندان شهدا و حتی بعضی علما را از فیلتر رأی خود رد می‌کنند. 👈 بگذار هرچه می‌خواهند بگویند ... من قطعاً پای جمهوری‌اسلامی ای که در آن انگشت سرنوشت حکمرانان را تعیین می‌کند، ایستاده‌ام.
⭕️قبل از انقلاب مردم هیچ کاره بودند 🔹رهبر انقلاب اسلامی امام‌خامنه‌ای مدظله‌العالی: نسل جدید ما فراموش نکند! مردم، قبل از پیروزی انقلاب هیچ نقشی در مدیریّت کشور و تعیین مدیران نداشتند. 🔸پادشاهان و اطرافیانشان، می‌آمدند، میرفتند، [امّا] مردم فقط تماشاچی بودند. انقلاب اسلامی آمد و مردم را از حاشیه به متن آورد؛ مردم شدند صاحب اختیار. ۹۶/۰۵/۱۲
🗳شکست قطعی کمپین حداکثری تحریم انتخابات
⭕️سعدالله زارعی: تعداد آرای انتخابات ایران اندازۀ جمعیت چند کشور منطقه است 🔹۲۵ میلیون یعنی جمع جمعیت عربستان سعودی، کویت ،قطر، امارات ، بحرین و عمان. در واقع یک جمعیت عظیمی پایه صندوق رأی آمده‌اند. 🔸از نظر سقف مشارکت باید این را بگوییم که عدد مشارکت‌کنندگان در انتخابات ۱۴۰۲ از مشارکت‌کنندگان انتخابات ۱۳۹۸ بیشتر است ولی چون واجدان شرایط افزایش پیداکرده‌، شاهد یکی دو درصد کاهشِ درصد بودیم.
⭕️همان بلایی که سر آمریکا آمد 🔹روزنامه فرانسوی می‌گوید، همان شکست مهلکی که ‌گریبان آمریکا را در اشغال عراق گرفت،‌ گریبان اسرائیل را در حمله به غزه می‌گیرد، با این تفاوت که اسرائیل منابع اقتصادی شبیه آمریکا برای جبران پیامدها ندارد. 🔸اصرار نتانیاهو در نیندیشیدن به «روز بعد از جنگ» احتمالاً همان پیامدهای فاجعه‌باری را خواهد داشت که یکدندگی‌های آمریکا در عراق سال ۲۰۰۳ داشت. 🔹نبود دوراندیشی و نوع رفتار آمریکا در عراق، سلسله جنگ‌های بی‌پایانی را به دنبال داشت که برای ایالات متحده، پس از زیان‌ها و تلفات سنگین، سرانجام با فتح دوبارۀ کابل به دست طالبان در سال ۲۰۲۱ پایان یافت؛ اما آمریکا منابع و ذخایر عظیمی دارد که اسرائیل برای پرداخت بهای اشتباهاتش در اختیار ندارد. 🔸همان‌طور که دوستان واقعی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ به این کشور هشدار دادند و واشنگتن را از دیوانگی اشغال عراق برحذر داشتند، دوستان حقیقی اسرائیل نیز باید امروز او را از ادامۀ روند ویران‌گر جنگ برحذر دارند.
📩 رهبر انقلاب: چیزی که میتواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند و از کارایی بیاندازد، سخنان اختلاف‌انگیز و ستیزه‌گریهای دشمن‌پسند است/ در برخوردها و دسته‌بندی‌های سیاسی از محرمات شرعی اجتناب کنید ✏️ رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: درباره‌ی مجلس شورا هم یک جمله‌ای عرض کنم. خب هر مجلس جدیدی حامل امیدهای جدیدی است. وقتی یک مجلس تازه‌ای تشکیل میشود، امیدهای تازه‌ای هم با آن مجلس مطرح میشود و چشم‌اندازهای جدیدی را میتوانند پیدا کنند. نمایندگان تازه‌ای در مجلس جدید وارد میشوند، در کنار آنها نمایندگان مجربی هم از دوره‌ی قبل یا دوره‌های قبل هستند، این یک ترکیب خیلی خوبی است، مجموعه‌ی خیلی خوبی است. هم در آن ابتکار هست، هم در آن نوآوری هست، هم در آن تجربه هست. از تجربه‌های موفق قبلی استفاده میکنند، ابتکارات جدید هم می‌آورند. خب این یک سرمایه‌ی باارزشی است. ✏️ تشکیل هر مجلس جدیدی برای کشور یک سرمایه‌ی باارزش و مورد استفاده است. باید این را قدر دانست. مثل یک خونی در رگهای مجموعه‌ی سیاسی کشور و اجتماعی کشور جاری میشود و ان‌شاءاللّه اثر میکند. حادثه‌ی شیرینی است. لکن این حادثه‌ی شیرین را میشود تلخ کرد، مثل همه‌ی حقایق شیرین عالم یک چیزهایی هم وجود دارد، عواملی هم وجود دارد که میتواند این شیرینی را از بین ببرد. آن چیزی که میتواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختنها و ستیزه‌گریهای دشمن‌پسند است. این شیرینی مجلس جدید را این جور چیزها از بین میبرد. ✏️ اگر چنانچه این مراعات را نکنند اولین اثرش این است که کام ملت تلخ میشود، فضای سیاسی کشور فضای تلخی میشود در حالی‌که فضای سیاسی با انتخابات و تشکیل مجلس جدید و آمدن افراد جدید و اینها یک فضای با طراوتی است قهراً، این از بین میرود. اثر بعد هم این است که مجلس از کارایی می‌افتد یعنی وقتی که مجلس شورای اسلامی دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی گوناگون این‌جوری شد از کار اصلی خودش باز می‌ماند. بطور طبیعی دسته‌بندی‌ها و کشمکش‌ها مانع میشود از اینکه اینها به کارشان برسند. ✏️ یک شاخص عمده‌ی جمهوری اسلامی این است که؛ دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی متشرع باشند، متشرع باشند مراعات حرام و حلال و دروغ و غیبت و تهمت این‌ چیزها را بکنند ما همچنانی که در کارهای شخصی خودمان باید مراقبت بکنیم و تقوا پیشه کنیم از محرمات اجتناب بکنیم در محیط سیاسی و در کار سیاسی هم عیناً همین وجود دارد باید از محرمات اجتناب کرد، باید این را در رأس کارها باید قرار داد. ✏️‌ در کارهای سیاسی، در برخوردهای سیاسی، در دسته‌بندی‌های سیاسی که قهراً با اختلاف سلیقه نوعی دسته‌بندی وجود دارد باید مراعات تقوی کرد، باید مراعات اجتناب از محرمات شرعی را به جد انسان بایستی داشته باشد این اگر بود ان‌شاءاللّه نتایج کار هم مطلوب خواهد بود خدای متعال هم به کار برکت خواهد داد. ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
▪️خلاصه بیانات امروز در خصوص مجلس و منتخبین چند جمله‌ی کوتاه، گویا و صریح بود. نیاز نیست بدنبال مخاطب آن بگردیم هر فرد و طیف و جریانی از خودش شروع کند و التزام عملی به آن را نشان دهد: [پرهیز از]: ۱- سخنان اختلاف‌انگیز ۲- دعوا راه‌انداختن ۳- ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند ۴- مقابله ۵- جبهه‌بندی، دسته‌بندی و کشمکش ۶- از کارایی انداختن مجلس ۷- تلخ کردن کام مردم
ghaemi.mp3
31.24M
خطبه های نماز جمعه شهرضا / حجت الاسلام قائمی امام جمعه موقت شهرضا / 18 اسفند 1402
⭕️اقتدار امنیتی ایران چگونه به وجود آمد؟ 🔹با تهاجم بیگانگان به صوت سخت و نرم، در صورت ضعف قدرت امنیتی هر کشور، هر چند به لحاظ سایر مؤلفه‌های قدرت از استحکام لازم برخوردار باشد، موجودیت آن در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد. از این رو همه کشورها نسبت به تقویت بنیه‌ امنیتی خود اهتمام لازم را دارند. 🔸در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، این مسئله از دو جنبه اهمیت مضاعف می‌یابد: اول، قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای حساس و دوم، تضادهایی که قدرت‌های بزرگ با نظام جمهوری اسلامی دارند. بنابراین، جمهوری اسلامی باید پیوسته بر توانایی‌های امنیتی، نظامی و راهبردی خود بیفزاید. 🔹جمهوری اسلامی، در حوزه‌های امنیت ملی، امنیت منطقه‌ای و امنیت بین‌المللی قدرتمند ظاهر شده و قدرت نظامی و دفاعی آن به شدت افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که ایران امنیت منطقه را نیز تأمین می‌کند. همچنین جمهوری اسلامی ایران، در عرصۀ امنیت بین‌المللی و تحول نظامی جهانی نیز تأثیرگذار است. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی به قدرت نظامی منطقه تبدیل و در صنایع، ادوات و سلاح‌های نظامی خودکفا شده است؛ در حالی که امنیت، صنایع و ابزار نظامی ایران قبل از انقلاب، به قدرت‌های بزرگ، مانند آمریکا وابسته بود.
⭕️مجلس آینده و الزامات خدمت به مردم 🔹مجلس در ایران سابقه 117 ساله دارد و از سال 1285 ه.ش و با نهضت مشروطیت، مجلس به عنوان قوه تقنینی در ایران شکل گرفته و تا زمانه پیروزی انقلاب اسلامی فراز و نشیب های بسیاری را پیموده است. 🔸مجلس تراز انقلاب اسلامی علاوه برآن که عصاره فضایل ملت است؛ می بایست برونداد عینی آرمان های انقلاب نیز باشد. مجلس آینده بایستی مجلسی انقلابی، مکتبی، اسلامی، ولایی و مردمی باشد. مجلس دوازدهم می بایست در عملکردها و موضع گیری ها شفاف و مستقل عمل کند، مرزبندی ها را مدنظر قرار دهد و معاندان و دشمنان انقلاب را در آن سوی مرز فکری و عملکردی خود جای دهد. هرچند اعتدال یکی از ویژگی های حسنه و حدمعقول مابین افراط و تفریط است، اما در بزنگاه های سیاسی نمی توان با میانه روی، سکوت اختیار کرد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ضروری است تا در دوران فتنه و غبارآلود بودن فضا، موضع گیری شفاف و پرهیز از سخنان و مواضع دو پهلو را مدنظر قرار دهند. 🔹مجلس آینده از یک سو باید به نحو مطلوبی از نیازهای واقعی مردم شناخت داشته باشد، از سوی دیگر باید درک صحیحی از وضعیت فعلی جامعه داشته و در انتها می بایست با بررسی جامع این شناخت و وضع قوانین کاربردی رفع این مشکلات را تسهیل و مطالبه نماید.
⭕️نقش و جایگاه مردم در گذشته، حال و آینده جمهوری اسلامی ایران 🔹مسیر مردم سالارانه از نظام سازی در ایران اگر بی نظیر نباشد، کمینه در جوامع سیاسی غرب کم نظیر است. کدام نظام سیاسی در غرب پس از پیروزی انقلاب کاملا مردمی خود، مدل حکومتی خود را به رأی مردم می گذارد، برای نویسندگان قانون اساسی انتخابات برگزار می کند و پس از نگارش اولیه قانون اساسی، آن را به رأی مردم گذاشته و حتی بعد از یازده سال در متمم قانون اساسی و تغییرات آن، اقدام به همه پرسی سراسری می نماید. 🔸اینک در فردای پس از انتخابات مجلس های خبرگان رهبری و شورای اسلامی، با شکرگزاری از حضور حماسی مردمی، با وجود هجمه های سنگین و پروپاگاندای چندین ساله معاندین در تخریب چهره نظام اسلامی و ناامیدسازی اذهان جامعه از هرگونه تحول و امکان تغییر و کارآمدی؛ همچنان از سوی انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت بی نظیر مشارکت مردمی در راستای پشتیبانی از عرصه های منافع ملی، به کارگیری از مدل های معجزه گون مردمی برای تحول اساسی در کشور و حل مسائل مهم آن با رویکرد پایه ریزی و ریل گذاری اقتصاد مردم پایه، امنیت مردم پایه، دولت سازی مردم پایه و سرانجام تمدن سازی مردم پایه توسط نهاد مجلس شورای اسلامی در این برهه حساس و تاریخی مورد انتظار می باشد.
⭕️چرا پیروز شدیم؟ 🔹انتخاب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با مشارکت بالای ۴۰ درصدی ملت ایران پای صندوق‌های رأی به پایان رسید. در این انتخابات پیروز شدیم چراکه: 1️⃣در شرایطی که میانگین مشارکت در کل ادوار انتخابات مجلس در ایران زیر ۶۰ درصد بوده است و در نرم جهانی نیز کشوری مانند آمریکا میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی در چند دهه گذشته عمدتاً برابر یا زیر ۴۰ درصد بوده است، برجسته‌سازی رقم ۶۰ درصدی عدم حضور در انتخابات از میانگین تمام صد ‌درصد افراد واجد شرایط با توجه به موارد گفته‌شده عملاً فریب مخاطب و مغالطه است. چون معیار مطلوب شمردن مشارکت سیاسی در هیچ جای دنیا صددرصدی سنجیده نمی‌شود و نهایتاً در قیاس با انتخابات گذشته خود آن کشور یا نرم معمول جهانی صورت می‌گیرد. 2️⃣این انتخابات اولین انتخاباتی است که پس از فتنه «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ برگزار ‌شد. انتخابات ۱۱ اسفند به صحنه اتحاد براندازان خارج‌نشین و برخی از مدعیان اصلاحات داخلی برای قهر مردم با صندوق رأی و القای جدایی بین ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. برخی از مدیران و احزاب داخلی تدارکی برای مشارکت انجام ندادند، هزاران شبکه تلویزیونی، خبرگزاری، رسانه و کانال، در اثر مداخله‌جویی خارجی و دستکاری نیابتی، میدان‌دار تحریف و تخریب و تحریم انتخابات بودند. امنیتی‌سازی داخلی ایران تا ماه‌ها و روزهای منتهی به انتخابات که نمونه آن، انفجار در مراسم سالگرد امام(ره) و انفجار در خط لوله سراسری گاز کشور بود، از تلاش‌های مذبوحانه برای کاهش مشارکت بود. دشمن با فهم شکست خود در گام دوم سرد شدن فضای انتخابات را در دستور خود قرار داد. بازوی رسانه‌ای دشمن با محوریت رسانه‌های فارسی زبان برنامه‌های مختلفی را با کلیدواژه‌ها و عبارت‌های ادعایی نظیر «انتخابات مهندسی شده»‌، «عدم شرکت در انتخابات»‌، «رأی نمی‌دهیم»، و کلیدواژه‌ها و عبارات مشابه، کوشید تا به زعم خود، فضای انتخابات را سرد کند. برای نمونه، کانال تلگرامی شبکه ایران اینترنشنال ۴۸ ساعت مانده به انتخابات ۴۴ خبر منفی به صورت متن، پادکست و ویدئو کلیپ علیه انتخابات منتشر کرد. 3️⃣حضور ۲۵ میلیون ایرانی‌ها در شرایطی که بزرگ‌ترین کمپین تحریم انتخابات علیه ایران با صدها پروژه ضد‌امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پشتیبانی می‌شد و باوجود فشارهای اقتصادی و معیشتی و اخبار و حواشی ناامیدکننده از برخی چهره‌ها یا رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یک اقدام ملی مؤثر و به‌موقع محسوب می‌شود. قطعاً برای جمهوری اسلامی که به دنبال مردم‌سالاری دینی است، این میزان مشارکت قانع‌کننده نیست و نخواهد بود، اما در تحلیل میزان مشارکت در انتخابات باید شرایط و وضعیت کشور مورد توجه باشد.
🎥 آمارهای جالب از انتخابات مجلس 🔹۱۰۳ نماینده مجلس یازدهم دوباره رای آورده‌اند. ۱۴۲ منتخب هم برای اولین‌بار راهی مجلس می‌شوند. 🔸۲۱ درصد منتخبان ۳۰ تا ۴۵ ساله هستند، ۵۵ درصد ۴۵ تا ۶۰ ساله و ۲۴ درصد ۶۰ تا ۷۵ ساله. 🔹۳۷ درصد منتخبان دکترا دارند، ۵۸ درصد کارشناسی ارشد و ۵ درصد مدرک حوزوی. 🔸۴۸ درصدِ شرکت‌کنندگان در انتخابات خانم‌ها هستند و ۵۲ درصد آقایان. 🔹۸۵ درصدرای‌دهنده‌ها با کارت ملی رای دادند، ۱۱ درصد با شناسنامه، ۳ درصد با گواهینامه و یک درصد نیز با کارت پایان خدمت و گذرنامه.
⭕️ایران چهاردهمین قدرت نظامی دنیا طبق رتبه‌بندی «گلوبال فایرپاور» 🔹گلوبال‌ فایرپاور که یک وب‌سایت تخصصی نظامی برای رده‌بندی قدرت نظامی ۱۴۵ کشور بر مبنای بیش از ۶۰ شاخص است، ایران را در رتبه چهاردهم قرار داد. 🔸در این رده‌بندی ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، هند، کره جنوبی، انگلیس، ژاپن، ترکیه، پاکستان و ایتالیا به ترتیب در رتبه‌های ۱ تا ۱۰ جای گرفته‌اند.
⭕️ آیا صنعت خودرو را برق می گیرد؟ 🔹مصرف روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور که در ایام نوروز به ۱۲۲ میلیون لیتر هم می رسد، علاوه بر هدردادن منابع فسیلی، مخاطرات زیست محیطی هم دارد. این باعث شده تا نهادهای مختلف، از سال ها پیش به دنبال جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی باشند. 🔸طرح گازسوز کردن خودرو‌ها در سال ۱۳۷۰ کلید خورد و نخستین جایگاه سوخت‌گیری گاز طبیعی، سال ۱۳۷۴ تأسیس شد. ایران در سال ۱۳۸۰ با دو میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه خودروی گازسوز، جایگاه نخست جهان را به دست آورد. 🔹شرایط ایجاب می کند که در آینده شاهد استفاده از خودروهای برقی باشیم. با این حال برخی از كارشناسان معتقدند اگر زیر ساخت ها مهیا نباشند خودروهای برقی نیز سرنوشت خودروهای گاز سوز را پیدا می‌كنند. 🔸هند با دو خودروساز ماهیندرا و تاتا موتور، ترکیه با خودرو توگ و عربستان‌سعودی با برند لوسید پیشتازان برقی‌سازی در آسیا به حساب می‌آیند. در سال ۲۰۲۱ سه میلیون دستگاه خودرو برقی به فروش رسید، اما در سال ۲۰۲۳ این رقم به حدود ۱۴ میلیون دستگاه رسید. 🔹مقامات حوزه خودروسازی در حالی بر تولید و واردات خوروی برقی به کشور تأکید کرده اند که به نظر می‌رسد در این راستا محدودیت‌هایی وجود دارد که مهمترین آن تأمین برق اضافی در کشور آن هم در شرایط ناترازی کنونی است. 🔸مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، سه دلیل برای‌ گسترش خودروهای برقی وجود دارد. اولین دلیل، ناترازی بنزین است. دلیل بعدی بحث آلودگی‌هوا است. دلیل سوم هم این است که خودروهای برقی یک تحول استراتژیک در بخش‌های صنعتی دنیا است. 🔹برای تامین برق این خودروها نیازی نداریم منابع زیرزمینی را مصرف کنیم. می توان انرژی برق را از پنل خورشیدی یا از آب و باد تأمین کرد. به‌جای این‌که نیروگاه گازسوز و یا بنزین و گازوئیل سوز ایجاد کنیم می‌توانیم با سرمایه گذاری در پنل خورشیدی انرژی پاک برق تولید ‌کنیم .
⭕️بی بی سی: مشارکت در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا ،نصف حد انتظار بوده است 🔹شب گذشته و هم زمان با سه‌شنبه بزرگ در چند ایالت آمریکا به طور همزمان رای گیری های مقدماتی دو حزب اصلی آمریکا، یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برگزار شد و در نیمی از این ایالت‌ها اکنون زمان رای‌گیری به پایان رسیده است. 🔸مطابق انتظارها به احتمال زیاد جو بایدن پیروز کمپین دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، برنده قاطع جمهوری‌خواهان خواهد بود. 🔹گزارشگر بی‌بی‌سی در شهر ریچموند، مرکز ایالت ویرجینیا، از مسئولان این حوزه شنیده که میزان مشارکت مردم در رای‌گیری امروز «نصف انتظار» آنها بوده است.