⭕️چرا جوان شدن کشور مهم است؟
🔹با این وجود، هنوز فرصت برای جوانی جمعیت وجود دارد. بخش مهمی از جمعیت کشور که بیش از 20 میلیون نفر را تشکیل میدهند متولدین دهه شصت هستند که همچنان در سن باروری قرار دارند. متولدان دهه هفتاد هم به نسبت پر تعداد هستند و میتوانند به رشد جمعیت جوان کشور کمک به سزایی داشته باشند. واقعیت این است که حفظ جوانی جمعیت کشور از سه منظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حائز اهمیت است. از نظر بعد فرهنگی و سیاسی یکی از نکات جالب، موضوع افزایش تعداد مسلمانان و قدرت آنهاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
🔸از منظر اقتصادی نیز ثروتمند شدن کشور در گرو استفاده از نیروی جوانان است. در سال 1420 حداقل 25 درصد جمعیت کل کشور را سالمندان تشکیل میدهند. سالمندانی که نیاز به مراقبت، خدمات پرهزینه بهداشتی و درمانی و البته پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگی نیاز دارند که همگی باری بر اقتصاد محسوب میشوند. باید جوانانی باشند تا بتوانند این بار بزرگ را بردارند و کشور را به سمت توسعه پیش ببرند.
⭕️چرا سانسور می کنند؟!
🔹سانسور رویدادی به بزرگی نماز عید فطر، حقارت شخصیت است و نشانۀ بُخل ورزیدن و ناخوش داشتن همدلی امیدوارانه مردم؛ اتحاد، دشمنشکن است و کاملا بدیهی است که برای شیاطین دنیا کمرشکن باشد.
🔸اما عجیب آن است که برخی نشریات داخلی، از این جلوۀ بزرگ ایمان و امید و اتحاد ملت ایران ناخرسند باشند و در سانسور، همان گونه رفتار کنند که مثلا BBC و VOA یا اینترنشال صهیونیست رفتار می کنند!
🔹 اینها همان رسانه هایی زردی هستند که در طول سال قلمفرسایی می کنند مبنی بر اینکه مردم از دین برگشته و بی دین شده اند؛ اما وقتی آن ادعا در میدان واقعیت ابطال می شود، سر به زیر برف می کنند تا ماجرا مشمول مرور زمان شود!
🔸 اگر تلقی افکار عمومی، کانون حملات ترکیبی دشمن است، و ایمان و اراده و امید مردم، خاکریز اول در برابر این هجوم مغول وار بوده، درباره رسانه هایی که واقعیت اقتدار روحی و معنوی ملت ایران را انکار یا تحریف می کنند و می کوشند این خاکریز فرو بریزد، چه قضاتی باید کرد؟ کج فهم؟ مریض و مغرض؟ یا پیاده نظام و مستخدم دشمن؟
🖊 محمد ایمانی
⭕️خروج اعراب منطقه خلیج فارس از هم پیمانانی نظامی و اقتصادی آمریکا گام نخست در اخراج آمریکا از خاورمیانه
🔹چین جایگزین اقتصادی، سیاسی و امنیتی آمریکا در خلیج فارس و خاورمیانه خواهد شد.
🔸بی شک در ماه های گذشته جنگ سرد بین چین و آمریکا در خاورمیانه گسترش یافته است.
🔹این دو قدرت اقتصادی و سیاسی بر سر تاثیرگذاری در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه رقابت می کنند.
🔸در واقع رقابت این دو کشور بر سر کنترل منابع استراتژیک مانند نفت گاز و همین طور کنترل ارتباطات دریایی در خلیج فارس به عنوان یک آب راه استراتژیک گسترش یافته است.
🔹چین در سال های گذشته سرمایه گذاری زیادی در کشورهای منطقه کرده است و سعی نموده از طریق سرمایه گذاری اقتصادی و قراردادهای بین المللی نفوذ خود را افزایش دهد.
🔸آمریکا نیز با ارسال نیروهای نظامی خود به منطقه و تلاش جهت افزایش تعاملات امنیتی خود باکشورهای منطقه هم از نفوذ بیشتر چین در منطقه جلوگیری نماید و هم جایگاه گذشته خود را در منطقه به دست آورد.
🔹چین با امضای قرارداد ۲۵ ساله با ایران و میانجیگری برای برقراری روابط بین ایران و عربستان عملا گام های مهم و اساسی برای گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در خاورمیانه برداشت ، حالآنکه حضور سیاستمداران چینی در جلسات سران کشورهای اسلامی آن هم در بالاترین سطح خود بیانگر نفوذ سیاسی چین در این منطقه است.
🔸از سوی دیگر گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در زمانی روی میدهد که ایالات متحده به دلایل مختلف در حوزه بین المللی وسیاست خارجه با بحران های جدی مواجه است.
🔹اقدام اپک پلاس به رهبری عربستان در کاهش تولید نفت گاز و حمایت غیر مستقیم از تولید نفت روسیه و مقابله باتحریم های نفتی غرب و آمریکا علیه این کشور آن هم در شرایطی که امریکا به دلیل کاهش ذخایر نفتی نیاز به نفت گاز خاورمیانه دارد همه و همه حکایت از پایان نفوض امریکا در خاورمیانه و آغاز عصر حضور چین در این منطقه دارد که در صورت حمایت ایران و کشورهای عربی منطقه می تواند زمینه ساز صلح پایدار و شکوفایی اقتصادی در خاورمیانه باشد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ جالب دانشگاه زنجان در مورد قوانین پوشش در دانشگاه
⭕️اثر انگشت جنگندههای دشمن در اختیار ایرانیها
👤مدیرعامل صاایران گفت:
🔹اگر رادار یک جنگنده F35 شروع به فعالیت میکند، امواجی از خود منتشر میکند که با رادار جنگنده F35 دیگر متفاوت است و ما امروز قادر به تشخیص این موضوع هستیم.
🔸وقتی شرکت خارجی از متروی تهران رفت فکر میکرد کار ما تعطیل میشود ولی ما الان روی سختافزار خارجی نرمافزار داخلی را نصب کردهایم و آنجایی هم که لازم بود سختافزار ایجاد کردیم و حالا یک شرکت اروپایی آمده و میخواهد نمایندگی حوزه سیگنال ما را بگیرد و برای فروش ببرد.
🔹در تلاش برای رسیدن به منظومه ماهوارهای هستیم. امسال ۶ ماهواره آماده پرتاب میشوند. به دنبال ایجاد منظومه ماهوارهای در مدار لئو هستیم.
🔸امروز در همه حوزههای رزم زمینی، دریایی، هوایی و هوافضا دارای محصول و در حال فروش سامانههایی به کشورهای دوست هستیم. به ۴۲ کشور جهان تا کنون صادرات داشتهایم و در این حوزه تحرک خیلی خوبی ایجاد خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بررسی تاریخی فرآیند رفراندوم در آمریکا و کشورهای اروپایی
👤 فواد ایزدی دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران
🔹در قانون اساسی آمریکا هیچ اشارهای به بحث رفراندوم نداریم! در تاریخ آمریکا هیچ رفراندومی در سطح ملی برگزار نشده است.
🔸در بعضی ایالتها در مباحث محلی رایگیریهایی میشود آن هم به شرط این است که قوانین فدرال را نقض نکند.
✔️آیا در قانون اساسی آلمان چیزی به اسم رفراندوم داریم؟ خیر. اما در زمان هیتلر، آلمان نازی رفراندوم داشت و هیتلر دو بار از رفراندوم برای پیشبرد اهدافش استفاده کرد.
🔹انگلیس در طول تاریخ سیاسی خودش سه بار تاکنون رفراندوم داشته است. در حالیکه جمهوری اسلامی در طول ۴۴ سال تاکنون سه بار رفراندوم برگزار کرده است.
🔸در فرانسه الان هفتههاست برای تغییر سن بازنشستگی درگیریهای خیابانی وجود دارد، چرا آنجا رفراندوم برگزار نمیشود؟
⭕️بیبیسی فارسی از پروژه جدید غرب برای اختلاف افکنی در منطقه رونمایی کرد!
🔹هفته گذشته سوریه میزبان عربستانی بود که به مدت ۱۲ سال از آن قطع رابطه کرده بود! فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اما آمده بود تا مقدمات لازم برای احیای روابط سوریه و عربستان را فراهم کند و به نوعی اختلافات برآمده از خطاهای راهبردی سعودی را جبران کند.
🔸اتفاقی که خود از دل توافق راهبردی ایران و عربستان پدیدار شده و در امتدادش صلح بین کشورهای منطقه را به همراه داشته تا به دورهی سیاه جنگ در منطقه جنوبغرب آسیا پایان دهد.
🔹اما این تحولات، که در کلان تصویر آن به تقویت جبهه مقاومت کمک میکند، به مذاق ذینفعان جنگ و کشتار در منطقه خوش نیامده است. از این رو منفعتطلبان غربی برای سنگاندازی در روند بهبود روابط بین کشورهای جهان اسلام، باز هم دست به کار شده و تلاش کردند تا هستههای محدود و اقلیت تروریست خود در این کشورها را فعال کنند.
🔸در جدیدترین این تلاشها شبکه «بیبیسی فارسی» طی گزارشی اینگونه نوشت که صدها نفر از شهروندان سوری ساکن ادلب در اعتراض به عادی شدن روابط بین «چند کشور عربی» و «دولت بشار اسد»، تظاهرات کردند!
🔹اینکه بیبیسی اینچنین تلاش میکند تا به عدهای محدود از تروریستهای جبههالنصره و شاخه القاعده ادلب ضریب داده و تجمع ۴۰ کودک را برجسته کند، نشان از طراحی امنیتیِ جدید غرب برای جنگ و درگیری در منطقه دارد.
⭕️بیانیه مشترک مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه
🔹 درجریان این مذاکرات اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🔸 در این مذاکرات توجه ویژه ای به موضوع مبارزه با تمام اشکال تهدیدات تروریستی، مبارزه با داعش و سایر گروه های افراطی در سرزمین سوریه صورت گرفت.
🔹 در نتیجه مذاکرات طرف ها بر تمایل خود در حفظ تمامیت ارضی سوریه و لزوم فعال سازی تشریک مساعی برای بازگشت هر چه سریعتر آوارگان سوری به کشور خود تأکید کردند.
🔸 وزرای دفاع چهار کشور همچنین به طور خاص، لزوم گفتگوهای سازنده درفرصت موجود و لزوم تداوم آن به نفع صلح و ثبات پایدار در جمهوری عربی سوریه و کل منطقه را خاطرنشان ساختند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# تقدیم به تمامی کارگران شریف و بزرگوار سرزمین ایران اسلامی
# برخی در خارج یا دنباله روهای آنان در داخل فکر می کنند روحانیت تشیع اعتبار اجتماعی ندارند؟
فقط دو شاخص انتخابات ریاست جمهوری و تشییع جنازه ها را ببینید:
از سال۶٠تا کنون فقط یک رئیس جمهور غیر روحانی داشته ایم در حالی که کت و شلواری ها چند برابر روحانیون کاندیدا بوده اند.سال٩۶ روحانیت ٣۴ میلیون رای آوردند (روحانی-رئیسی)
با شکوه ترین تشییع جنازه ها از روحانیت است(حاج قاسم استثنا است)به تشییع جنازه هاشمی، مشکینی، خوشوقت، حق شناس، مجتهدی،٢روحانی شهید مشهد(پارسال)سلیمانی اخیر،مصباح، مومن و....بنگرید!
چند هزار مسجد فعال،هزار نماز جمعه.اما اقلیتی پر سر و صدا آرزوهای خود را تحلیل می کنند.سالمتر و قابل اعتمادتر از روحانیت نزد مردم نیست.این موضوع را نباید با نقد-اعتراض مردم خلط کرد.
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رییسجمهور عراق:
👈 حتی حضور یک آمریکایی هم در عراق زیاد است
👈 لازمه گسترش همکاریهای ایران و عراق پیگیری جدی توافقهای انجام شده است
✏️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق و هیأت همراه با تاکید بر اینکه پیشرفت، سعادت، استقلال و اعتلای عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است، گفتند: گسترش همکاریهای دو جانبه و اجرایی شدن توافقهای انجام شده، به نفع هردو کشور است.
✏️ ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران در کنار عراق و آرزوی ما پیشرفت عراق است.
✏️ رهبر انقلاب اسلامی لازمه گسترش همکاریها را پیگیری جدی توافقهای انجام شده بهویژه توافقهای امنیتی و اقتصادی اخیر دانستند و خاطرنشان کردند: گسترش روابط میان ایران و عراق و تعمیق آن، دشمنان قوی دارد و اگر پیوندهای تاریخی و اعتقادی مستحکم میان دو کشور وجود نداشت، وضعیت روابط شاید به شرایط دوران صدام باز میگشت.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به بزرگواری مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی در ایام اربعین و غیر اربعین بهرغم هشت سال جنگ میان دو کشور گفتند: معنای چنین پدیده بسیار مهمی این است که عوامل اتحادی میان دو ملت و دو کشور وجود دارد که عوامل سیاسی خارجی نمیتوانند بر آنها اثر بگذارند، بنابراین باید از این فرصت جهت تعمیق بیشتر روابط استفاده شود و برای استمرار آن نیز مراقبت و هوشیاری جدی وجود داشته باشد.
✏️ ایشان با ابراز رضایت از وضعیت موجودِ حکومت و دولت عراق، آن را نتیجه اتحاد مردم و گروههای عراقی برشمردند و خاطرنشان کردند: عراق دارای شخصیتها و فکرهای خوب و جوانان پرانگیزه و پرتحرکی است که باید از این ثروت ملی استفاده و زمینههای این اتحاد حفظ شود.
✏️ رهبر انقلاب اسلامی با تاکید براینکه آمریکاییها دوست عراق نیستند، افزودند: آمریکاییها با هیچکس دوستی ندارند و حتی به دوستان اروپایی خود هم وفادار نیستند.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای تاکید کردند: حتی حضور یک آمریکایی هم در عراق زیاد است.
رئیس جمهور عراق همچنین از کمکها و حمایتهای دولت و ملت ایران در دورانهای مختلف بهویژه در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.
💠 #سخن_بزرگان
🔻امام خمینی قدس سره
🔹خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر.
# روز معلم مبارک باد.
📍از سطل ماست تا دشنه بلند
❄️ شهادت شهید غیرت و امر به معروف و نهی از منکر شهید الداغی حقیقتا غمانگیز و ناراحتکننده بود.
اینکه یک جوان در مخالفت با هتک حرمت یک دختر اینگونه دست خالی بجنگد قابل تقدیر و ستایش است.
اما اینجا بحث بر سر ضریب دادنها در عرصه جنگ شناختی است. چند مدت پیش که یک فرد خاطی به اشتباه و از سر جهالت سطل ماستی را حواله طرف مقابلش کرد شاهد یک موج عظیم در مقابل فریضه امر به معروف و عادیسازی کشف حجاب بودیم. مواجهه با این کار اشتباه چنان شور شد که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی برای اینکه از قافله عقب نماند و حرف بدیعی زده باشد در موضعی عجیب و شاذ آن را به موضوع هستهای ربط داده و نوشت: «وقتي در كشور كساني باشند كه از ماست استفاده صلحآميز نكنند، چطور ميشود دنيا اطمينان حاصل كند كه از امكانات حساس ديگر استفاده صلحآميز بشود.».
البته فقط داخلیها آتشبیار معرکه نبودند. نکته عجیب آنکه در موضوع سطل ماست کانال تلگرامی بیبیسی فارسی ۹ مطلب و کانال تلگرامی سعودیاینترنشنال ۱۳ مطلب منتشر کرد اما به شهادت این جوان هیچ واکنشی نشان ندادند. البته این عدم واکنشها به برخی نیروهای داخلی نیز تسری مییابد.
🔸️گزارههای تحلیلی:
1️⃣ شهادت شهید الداغی شهید غیرت و امر به معروف از یکسو موجب افتخار است و از یکسو محل کنکاش با برخی فعالان مجازی. محل افتخار از این جهت که با وجود جنگ شناختی تمامعیار هنوز رگ غیرت در جامعه خشک نشده و زنده است. شهید الداغی نشان داد که هنوز جامعه به حجاب، ناموس، تعرض به دختران جامعه و... حساس است. اما نکته قابل تأمل این است که چه میشود که اقدام یک فرد خاطی در کوبیدن یک سطل ماست بر سر یک خانم بیحجاب به تیتر یک و دغدغه فعالان مجازی و اینفلوئنسرها و شاخهای مجازی تبدیل میشود اما به خون غلتیدن یک جوان ضریب و اهمیت کمتری مییابد.
2️⃣ باید بپذیریم که ما در یک جنگ شناختی قرار گرفتهایم. در این جنگ شناختی رسانههاست که برای ما مشخص میکنند به چه بیندیشیم و کدام موضوع برای ما ضریب و اهمیت بیشتری یابد.
3️⃣ تکلیف ما با بیبیسی و کسانی که سعی میکنند هر پدیدهای را برای تاختن به نظام استفاده کنند کاملا مشخص است اما اینجا بحث بر سر تأثیر جنگ شناختی بر برخی نیروهای مذهبی و بعضاً ارزشی جامعه است. در قضیه دبه ماست برخی ضریب دادنها توسط افرادی با گرایشات مذهبی صورت پذیرفت. آیا شهید الداغی میتواند تلنگری به این جماعت باشد تا از هول عقب نیفتادن از لایکهای شبکههای اجتماعی وارد بازی جنگ شناختی طرف مقابل نشوند.
◀️در جنگ شناختی جریان ارزشی ۲ وظیفه دارد اول سواد رسانهای را ارتقا دهد تا اسیر بازی طرف مقابلش نشود و دوم اینکه بتواند در این عرصه مهآلود تبیین کند.
💢صیانت از منافع اکثریت
🔹نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) موادی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری و سفتهبازی) را تصویب کردند.
بر اساس این طرح، مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری تعیین شد.
🔰گزاره خبری:
🔸۱ ـ مسلم صالحی (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی) با اشاره به فضاسازی رسانهای علیه طرح مالیات بر سوادگری و بیان این موضوع که با تصویب این طرح مردم دیگر قادر به خرید طلا، ارز و مسکن نخواهند بود، بیان کرد: این طرح مالیات ستانی، به بیش از ۹۵ درصد مردم اصابت نخواهد کرد و جو روانی صورت گرفته بیشتر از سوی سوداگران و سفتهبازان در بازار نشئت میگیرد. وی در ادامه افزود: «این طرح اهداف بازدارندگی از دلالی کاذب در اقتصاد کشور را دنبال میکند چراکه نباید منابع نقدینگی ما به سمت بازارهای غیرمولد سوق پیدا کند.»
🔹۲ ـ مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در پیشنهاد اصلاح کل اظهار کرد: «ما در این طرح بنا نیست از مردمی که زندگی روزمره انجام میدهند مالیات بگیریم. صرفاً قرار است از کسانی که رفتار سوداگرانه میکنند مالیات گرفته شود.»
🔰گزارههای تحلیلی:
🔸۱ ـ این طرح نه به اموال و داراییهای مردم کاری دارد و نه به خرید و فروش و کسبوکار مردم بلکه قرار است جماعت دلال و سفتهباز که باعث گرانی کالا و خدمات کشور هستند را زیر ذرهبین ببرد.
🔹۲ ـ این طرح میتواند از سوداگری در بازار ارز، مسکن و خودرو جلوگیری کند، لذا اگر به طور صحیح به تصویب رسیده و از سوی دولت اجرا شود، حتماً میتواند اثرگذاری بسیار زیادی در اقتصاد و معیشت مردم داشته باشد. طبق این طرح هر خانوادهای به تعداد اعضای خانواده خود میتواند خودرو داشته باشد.
🔸۳ ـ بر اساس این طرح خرید خودرو بیش از تعداد اعضای خانوار(تا سقف ۴ خودرو)، خرید املاک بیش از تعداد اعضای خانوار(تا سقف ۴ واحد)، خرید طلا ۱۸ عیار بیش از ۲۰۰ گرم در ۵ سال(برای هر نفر)، خرید و فروش انواع ارز فعالیت سوداگری حساب و مشمول این قانون میشود.
🔅نکته پایانی؛ بنا بر گزارش مرکز پژوهشها هم اکنون ۱۴۲ کشور در جهان دارای قانون مصوب برای مبارزه با سوداگری در بخش غیرمولد میباشند زیرا سرمایهگذاری در این بخش علاوه بر آسیبهایی که بر بخش تولید و اشتغال جامعه وارد میکند آسیبهای جبرانناپذیری به حوزه املاک، وسایل نقلیه، طلا، سکه و ارز که کالای مصرفی مردم محسوب میشوند وارد میکند. این طرح میتواند کمک بزرگی به کنترل قیمتها و در نهایت افزایش رفاه عمومی جامعه کند. زیرا مبارزه با سوداگری، هدایت سرمایه به سمت تولید، عدالت مالیاتی، تعدیل قیمتها در کالاهای مصرفی خانوار، مبارزه با قاچاق، هوشمندسازی سیستم اخذ مالیات از جمله اهداف پیدا و پنهان این طرح است.
🔺از جریان فُرقان تا جریان مَکی🔻
🔰 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به برکت استقرار نظام اسلامی؛ فضای فکری مناسبی برای اظهارنظر ها و گفتگوها میان گروه ها و اندیشه های سیاسی مختلف مطرح شد و فضای باز سیاسی و ایدئولوژیکی به وجود آمد..
فضایی که در دوران خفقان پهلوی دوم به دلیل استبداد حاکم بر ساختار سیاسی کاملا از بین رفته بود.
🔰 در این میان رفته رفته برخی از گروه ها و اشخاص با سواستفاده از فضای بوجود آمده به ادعای سهم خواهی از انقلاب برآمدند..
🔰 حال آنکه این گروه ها وجریان ها بدون پشتوانه قوی مردمی و عدم حمایت قاطبه ملت، فقط به علت پیروی عدهای قلیل از فریب خوردگان(قالبا از جوانان خام) و توهم خود برتر بینی و با توجه به نداشتن عقبه علمی و عملی ، بنیان فکری قوی و سست بودن آن، توانایی رویارویی با حرف حق که برآمده از اسلامِ ناب و راستین بود را نداشته و حاضر به پذیرفتن آن هم نبودند .
🔰 با توجه به این نوع نگرش، آنان تحمل نقدِ مخالفان خود و استدلال به حق آنان را نداشته
که به جهت همین امر، باعث شد بجای دلیل و برهان و مباحثه علمی و منطقی به رویارویی سخت با مخالفان برخواسته تا بدان جا که فرزند نامشروع خشونت و ترور را به عنوان راهکار نهایی خود برای سرکوب و منکوب کردن مخالفان برگزیدند.
🔰 از جمله این گروه ها، گروهک فرقان بود که با تفسیر غلط از آموزه های دینی ، اسلام وارزش های راستین تشیع را قربانی و مستمسکی برای خشونت و ترور خودقرار داد..
این گروهک متولی اصلی این بهانه را ، روحانیت اندیشمند، متخصص و تحصیل کرده و انسان های خدوم و انقلابی ؛ همچون شهید مطهری و شهید مفتح و.... می دانست و معتقد بود که روحانیت و اینگونه انسان های مُخلص و توانمند باید جای خود را به روشنفکران و... بدهند.
🔰 مخالفت گروهک فرقان با این افراد ، فقط و فقط به این دلیل بود که این اشخاص را مانع و سد محکمی برای رسیدن به اهداف شوم و منافع دنیوی،کوچک و حقیر خود می دانستند.
از سوی دیگر مواضع خردمندانه، روشنگرانه و با پشتوانه علمی ِشهید مطهری و... عامل رسوایی این گروهک بود که فرقان چاره ای جز حذف فیزیکی و ترور آنان پیدا نکرد..
اظهار نظرهای تند و بی پایه و اساس و تفسیر غلط از باورها و ارزش ها، باعث شد ،فرقان و فریب خوردگان این جریان تابِ نقد و انتقاد و مباحث مطرح شده از سوی مخالفان و یا حتی تحمل کسانی که با آنان همراهی نمیکردند را نیاورند و در نهایت دست به خشونت، ناامنی و حذف فیزیکی آنان بزند..
🔰 حاصل این گونه تفکر و اظهارنظر از سوی این جریان، فقط ایجاد فضایی ملتهب و غبار آلود بود که منجر به کشتار عالِمی فرهیخته و بی نظیر همانند علامه مرتضی مطهری(ره) و انسان های بیگناه دیگر شد.
🔰 امروز هم پس از گذشت سالها از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و برقرار بودن فضایِ آزاد سیاسی، هستند کسانی که با سوء استفاده از این فضا، جا پایِ جریان فرقان نهاده اند و همانند آن عمل می کنند...
🔰 درست است که گروهک فرقان دیگر وجود ندارد ولی امروزه جریان هایی همانند آن را در جایی دیگر و با نامی دیگر شاهد هستیم، که با اظهارنظرهای بیپایه و اساس و بدون سند و اظهارات تند در سخنرانی ها،خطبه های نماز جمعه و دیدار های مختلف راه آن را در پیش گرفته اند..
🔰 امروزه شاهد آن هستیم که جریانی ، مثل جریان مسجد مکی بخاطر سهم خواهی های شخصی و دیده شدن رهبر و جریان خود .... با هم آوایی و هم صدایی با جریان فرقان در سال های ابتدایی انقلاب؛ باعث ایجاد ناامنی و التهاب و خشونت و ترور در زمانه کنونی ما شده است
🔰 باید از جریان مسجد مکی بخصوص مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی و حامیان و همفکران آن بپرسیم که آیا:
🔰 قاتل سرهنگ شهرکی ، مولوی عبدالواحد ریگی و دیگر نا امنی ها و حوادث اخیر همانند گنبد کاووس و... کیست؟
🔰 در روایتی از امام باقر علیهالسلام میخوانیم:
«بندهای در روز قیامت محشور شود و [با اینکه در دنیا] دستش به خونی آلوده نشده، اما یک ظرف شیشهای خون و یا بیشتر از آن به دست او دهند و بگویند: این سهم تو است از خون فلان شخص؟!
او عرضه میدارد:
پروردگارا! تو خود میدانی که جان مرا گرفتی [و تا آن لحظه] من خون کسی را نریخته بودم!
خداوند فرماید:
آری! تو خبرهای مختلفی از فلانی شنیده بودی و برای دیگران بازگو کردی، پس این خبر زبان به زبان به فلان ستمکار رسید و با استناد به همین خبر، او را کُشت، و این بهره تو از خون اوست»
(کافی، کلینی، ص ۳۷۰ – ۳۷۱)
🔻معامله خانه، خودرو، طلا، ارز و رمزارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد
🔹انتقال داراییهایی نظیر املاک، خودرو سواری، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات، ارز و رمز پول توسط اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در همه مناطق کشور مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شدند.
پاسخ مومنی به غنینژاد
در حالی که بسیاری از رسانههای غربگرای مدعی اصلاحات از اظهارات موسی غنینژاد (ترویجکننده نظریات لیبرالیستی) علیه شهید بهشتی و اقتصاد اسلامی استقبال کردند، یک کارشناس اصلاحطلب تاکید کرد: برخی افراد این حرفهای پوچ و ناروا درباره چپگرا بودن شهید بهشتی و قانون اساسی را میزنند تا از مسئولیت توصیههایشان در سی سال گذشته طفره بروند.
دکتر فرشاد مومنی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) درباره اظهارات اخیر برخی افراد درباره برخی شخصیتهای انقلابی و قانون اساسی کشور گفت: خیلی توصیه میکنم مقدمه کتاب ماتریالیزم در ایران شهید مطهری را بخوانید. ایشان به شدت از یک شیوه روسی برچسبزنی به متفکران اسلامی ابراز نگرانی میکنند و به طور مشخص میگویند آکادمی علوم شوروی سابق در انتشارات خود، حافظ و ملاصدرا را به چپگرایی و ماتریالیست نسبت دادهاند.
الان هم میبینیم یک کسانی یکباره کشف و شهود کردهاند که شهید بهشتی چپگرا و تحت تاثیر چپگراها بودهاند. این نسبت پوچ، مبتذل و ناروا که اساسا وجهه علمی هم ندارد، شیوه روسی چپگرا معرفی کردن برجستهترین متفکران ایرانی است که قابل تامل است. ما در مملکتی زندگی میکنیم که گیج کردن مخاطبان برای از میان برداشتن حرکتهای اصیل سابقه دارد. در تجربه مرحوم مصدق، پدیده توده نفتیها را زیر ذرهبین بگذارید چراکه آنها رادیکالترین شعارهای حزب توده را میدادند درحالیکه پولش را از سفارت انگلستان میگرفتند.
مومنی افزود: از نظر من هرکس حق دارد هر جور که فکر میکند، عمل کند.در ساحتاندیشه، حرف خوب در لیبرالیزم واندیشه چپ کم نداریم اما بیمروتی، بیصداقتی و هتاکی خیلی بد است لذا این شیوه برچسب زنی، شیوه روسها و انگلیسها است. همینها که به دیگران برچسب چپ میزنند، در توصیههای سیاستی خود، عموما شیوههای روسی را پیشنهاد میدهند. وقتی اینها در سال 1368 شعار خصوصیسازی را دادند، خیلی شنیدند که هیچکدام از بسترهایی که از دل خصوصی سازی، برای کشور دستاورد میسازد، وجود ندارد لذا خصوصی سازی اسم رمز توزیع رانت میشود اما همین افراد درهای نهادهای تصمیمگیری کشور را از پاشنه درآوردند که باید خصوصیسازی شکل بگیرد.
حالا که انجام شده و نتایج آن عیان شده، میگویند این نتیجه، آنی نبود که ما گفتیم. ما در پاسخ میگوییم اگر شما شرافت علمی داشته باشید، باید بگویید شناختی از جامعه نداشتید و صرفا کلیشههای ترجمهای را به صورت چشمبسته توصیه میکردید. البته خدا را شکر یکی از اینها اخیرا گفته است من مسئولیت باز کردن پای بانکهای خصوصی در ایران را میپذیرم. ما میگوییم بسیار خوب، شما کارنامه بانکهای خصوصی ایران را نشان دهید تا بخش بزرگی از فجایع مسیر میان تهی کردن حکومت، مردم و تولیدکنندهها و... که توسط بانکهای خصوصی رخ داده است را ببینیم.
مومنی همچنین گفت: ما مثل اینها سراغ برچسبزنی نمیرویم اما میپرسیم شما در این سی ساله گذشته مرتب میگفتید به نرخ ارز، حاملهای انرژی، نرخ بهره و... شوک وارد کنید تا کار درست شود اما بعد از فجایعی که به بار آمد، گفتید اصل این ایده درست است اما آن را بد اجرا کردهاند. من در کتاب اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری مستنداتی آوردهام که نشان میدهد این توجیه، جزو آموزشهای صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی به هیئت اعزامی خود به کشورهای در حال توسعه است که اگر توصیههای شما به بحران منجر شد، مسئولیت نپذیرید و همه چیز را به گردن اجرا بیندازید. در مناظرهای که با یکی از همین بازارگراها داشتم، بعد از آنکه گفت سیاست توصیه شده ایشان بد اجرا شده، پاسخ دادم که در دوره مرحومهاشمی رفسنجانی بیسابقهترین حمایت سیاسی از شما صورت گرفت، بیسابقهتریناندازه درآمدهای ارزی هم در اختیارتان قرار گرفت و بیسابقهترین اتفاق نظر بین مدیران اقتصادی کشور وجود داشت پس اگر طراحیهای شما در آن شرایط بد اجرا میشود، به ما بگویید در چه شرایطی خوب اجرا میشود؟ من نمیخواهم بگویم این رفتار مسئولیتگریزانه مشکوک است، اما واقعا نرمال نیست.
دکتر فرشاد مومنی گفت: اکنون یک عده از سر جهل یا به خاطر مسائل دیگر میگویند، قانون اساسی توسط القائات حزب توده نوشته است یعنی میگویند چندده اسلام شناس برجسته ما آلت دست حزب توده بودهاند. شهید مطهری که یکی از سرآمدان نقد مارکسیزم بود فرموده بودند که کسی به عمق آقای بهشتی در شناختاندیشه مارکسیستی نداریم اما برخی جوری حرف میزنند که انگار شهید بهشتی با یکی دو نفر دیگر توانستهاند، آن مجموعه که هرکدام برای خود رجلی بودند را تحت تاثیر قرار دهند.
اولین بار که چنین مسئلهای از سوی یک فرد دیگر مطرح شد، او را به کتاب «بانکداری، ربا و مسائل مالی در اسلام» شهید بهشتی ارجاع دادم که در دهه 1340 نوشته شده بود سپس گفتم اگر مشکل شما با اداهای تودهایها است باید بدانید مالینوفسکی در آن موقع کتابی ننوشته که حالا بخواهید بگویید شهید بهشتی تحت تاثیر این افراد بوده است. بیش از 75 درصد جهتگیری بخش اقتصادی قانون اساسی، در آن کتاب دیده میشود لذا این حرفها که گفته شد، دروغ پردازیهای خلاف اخلاق است. این بازیها را راهانداختهاند تا پاسخ ندهند که نتایج شوک درمانیِ مورد توصیهشان چه بوده است. ما نباید فریب این جریان سازیها را بخوریم. از میان تهی کردن مفاهیم توسط این افراد یک مسئله مجزایی است که باید جداگانه به آن پرداخته شود.
مواجهه نیروی انتظامی با کشف حجاب
بدونشک، حجاب را باید در درجه نخست، یک «مقوله فرهنگی» به شمار آورد که در فهرست «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» قرار میگیرد و از نمادهای هویّتی زنِ مسلمان ایرانی است. این واقعیّت فرهنگی، دلالتهای دیگری نیز مییابد و مجموعهای از معانی را با خود حمل میکند اما به طریق اوّلی و اساسی، چنین منزلتی دارد. ازاینرو، علاج وقوع لغزش و انحراف در آن نیز در مرحله نخست، فرهنگی است؛ یعنی باید از «سازوکارهای فرهنگی» برای تولید و بازتولید این ارزش فرهنگی بهره گرفت و به آن در دل و جان مردم، عمق بخشید. ارزش حجاب، باید جامه «باور» به تن کند و به پارهای از «هویّت» فرد تبدیل بشود.
حال اگر پس از این مرحله، کسانی در جامعه اسلامی - که اکثریّت افراد آن متعهد به ارزشهای اسلامی هستند - «گردنکشی» و «قانونشکنی» کردند، روشن است که نباید به «توصیه» و «موعظه» بسنده کرد و باید «سازوکارهای قضائی» را در پیش گرفت. حجاب یک ارزش دینی است که به سبب «جنس اجتماعی» اش، باید «قانونی» نیز بشود و باید قانون از حجاب در عرصه عمومی دفاع کند. هر گونه سازش و مماشات در این زمینه، جامعه را آلود و آفتزده خواهد کرد و بهتدریج، ارزشهای فرهنگی دیگر را نیز دچار سستی و بیاعتباری خواهد نمود.
پس حجاب، یک «ارزش اسلامیِ اجتماعی» است و ضعف حجاب و کشف حجاب، «حرام اجتماعی» است. آنچه که «حرام» است ممکن است مورد نهی «اخلاقی» یا «قانونی» قرار بگیرد، اما آنچه که «اجتماعی» است، بهحتم باید منزلت «قانونی» بیابد و قانون از اجرای آن دفاع کند. پس مسأله کشف حجاب، فقط این نیست که «حرام» است، بلکه «حرام اجتماعی» است و اجتماعیبودنش به معنی ضرورت حضور «قانون» در کنار آن است.
بنابراین، کسانی که مدّعی هستند که تنها باید سازوکارهای فرهنگی را به کار گرفت و پای قانون و کارگزاران قانونی را به این عرصه باز نکرد، چه بخواهند و چه نخواهند، کشف حجاب را «حرام اجتماعی» نمیدانند و آن را به «حرام شخصی» فروکاهیدهاند. چنین برداشت تقلیلگرایانهای از کشف حجاب - که سویههای اجتماعی و عمومی آن را نادیده میگیرد - خطایی آشکار و پُرخسارت است.
روشن است که باید در مواجهه با ضعف حجاب و کشف حجاب، ترکیبی از سازوکارهای نرم و سخت را به کار گرفت و دچار تقلیلگرایی نشد، امّا مسأله این است که در طول دهههای گذشته، نهادها و نیروهای فرهنگی در این باره، دچار «کمکاری» و «کمعملی» بودهاند و تبدیلشدن حجاب به یک چالش، حاصل غفلتها و انفعالها و خاموشیهای آنهاست. همه نهادهای فرهنگی در طول دهههای گذشته، فرصتها و امکانهای فراوانی برای «روایتپردازی» درباره حجاب و نشاندن حجاب در «ساختار هویّتی» داشتهاند، اما از این زمینهها و بسترها، استفاده چندانی نکردهاند.
در واقع، حجاب از لحاظ منطق فرهنگی، در حال «رهاشدگی» و «بهخودوانهادگی» بوده است. از قلب سیاستگذاری فرهنگی که شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا نهادهای مجری از قبیل آموزش و پرورش، «بیعملیهای فراوان» داشتهاند و کارنامهشان قابلدفاع نیست. در چنین خلائی، بهتدریج مسأله دیرینه حجاب، برجستهتر و چالشیتر شد و توانست بحران تولید کند. از مدّتها پیش میشد حدس زد که زخم کهنه حجاب، مستعد تولید تنش و تکانه است و باید برای توجیه و توضیح حجاب و درونیسازی آن، چارهاندیشی کرد.
بخشی بزرگی از جامعه، حتّی مستقل از کنشگری نهادهای فرهنگی، به حجاب وفادار بودند و ماندند و هیچ نوسانی در هویّت آن راه نیافت، اما بخش کوچکی از جامعه، گرفتار کجروایتهایی شدند که در فضای تهی از اعمال حکمرانی فرهنگی، یکهتازی کرد و ذهنیّتشان را دگرگون کرد. این تغییر زیرپوستی، اندکاندک آشکار شد و نمود و تعیّن یافت و بحران آفرید. همه این اتّفاقها در پیش چشم نهادهای فرهنگی و کارگزاران و تصمیمسازان آنها قرار داشت، اما به اندیشهورزی و عمل آنها پیوند نخورد.
این مسیر افولی و چالشی طی شد تا به نقطه کنونی رسیدیم که مسأله «ضعف حجاب» به «کشف حجاب» تبدیل شده است، بلکه به عیان مشاهده میکنیم که حتّی کشف حجاب نیز در حال تبدیلشدن به «کشف بدن» است. در واقع، همه لغزشها و انحرافهای فرهنگی که در طول دهههای گذشته، بهتدریج رخ دادند و شکل ظاهریِ بخشهایی از جامعه را دگرگون کردند، در ماههای اخیر با «شتاب خیرهکننده» ای در حال گسترش و عادیسازی هستند.
در چنین شرایطی، هیچ عاقل آیندهاندیشی به سازوکار فرهنگی بسنده نمیکند، بلکه میکوشد متناسب با «اضطرارهای فرهنگیِ کنونی»، نهادهای امنیتی و قضائی و انتظامی را به عرصه فرابخواند تا مجال پیشروی از این حرام اجتماعی گرفته شود و «ثبات فرهنگی» ایجاد شود و «اقتدار ضربهخورده»، بازسازی شود، آنگاه در قالب برنامههای فرهنگیِ تفصیلی به علاج بپردازد.
وضع کنونیِ صحنه فرهنگی، به گونهای نیست که صلاح باشد نیروی انتظامی را از آن راند و به حضور و کنشگری نیروهای فرهنگی اکتفا کرد؛ چراکه در این معرکه ترکیبی و چندگانه، انگیزههای غیرفرهنگیِ فراوانی بازیگردانی و بازیگری میکنند.
نهتنها ضروری است که نیروی انتظامی، مواجهه هوشمندانه خود را ادامه بدهد و از قانون، عقبنشینی نکند، بلکه باید حضور و حیاتش در این میدان، بسیار محسوستر و مؤثّرتر نیز باشد. ما در وضع خاصی قرار داریم که برای جبهه دشمن، حکم «زمان طلایی» دارد و او میتواند در این فرصت، ما را زمینگیر نماید. پس باید «سهم الزام» را در مواجهه افزود و مجال نداد که این زنجیره، تثبیت و کامل شود. کاری که امروز از حاکمیّت ساخته است، فردا به دشواری ممکن خواهد بود.
اگر از این مقطع عبور کنیم، روشن است که باید بر «سهم اقناع» بیفزاییم و از تمام سازوکارهای فرهنگی بهره بگیریم تا هرچه بیشتر، «الزام قانونی» را به «تعهد وجدانی» تبدیل نمائیم. ازاینرو، انقباضهای حقوقی و حسّاسیّتهای قانونی و بهکارگیری نیروی انتظامی، هیچ تعارضی با کارهای فرهنگی میانمدّت و بلندمدّت ندارد، بلکه میتواند از طریق ایجاد «ثبات فرهنگی» و «بازآفرینی اقتدار سیاسی»، زمینهساز آنها باشد.
در مقابل، برچیدن یا تعلیق الزام قانونی، به بدنه اجتماعی تجدّدی در ایران جسارت میبخشد تا هرچه بیشتر پیشروی کند و مسیرهای بازگشت را مسدود نماید. در عین حال، هرگز نباید تصوّر کرد که جامعه با چنین رویکردی مخالف است و مواجهه نیروی انتظامی را برنمیتابد. هر آنچه که در چهارچوب قانون و با روشهای اخلاقی انجام بگیرد، مورد توافق جامعه نیز هست و هیچ گسستگی و تعارضی ایجاد نخواهد کرد.
📩 آموزش از راه دور و مجازی در قضیه کرونا به کار آموزش کشور ضربه زد
✏️ رهبر انقلاب، در دیدار معلمان: این قضیهی کرونا و این آموزش مجازی و آموزش از راه دور ضربه زد واقعاً؛ یعنی اختلال ایجاد کرد در کار آموزش کشور. ممکن است که ما بگوییم با فضای مجازی و ارتباط ویدئویی و امثال اینها میشود درس را تعلیم داد اما شاگرد، دانشآموز غیر از یادگیری و شنیدن درس احتیاج به حضور در فضای آموزشی دارد. احتیاج دارد به اینکه بین همسالان خود، همسانان خود حضور داشته باشد این همافزایی ایجاد میکند، این خیلی مهم است.
سعی باید بشود که دانشآموز در مدرسه حضور پیدا بکند. مدرسه موضوعیّت دارد. ۱۴۰۲/۲/۱۲
💢آنیشا در تور امنیتی
🔹اعضای یک جلسه تشکیلاتی متشکل از عناصری با سوابق وابستگی به گروهکهای ضد انقلاب مارکسیستی، منافقان و جاسوسان فرانسوی بازداشت شدند.
🔸این گروه با هدف طراحی و هماهنگی برای ایجاد تنش در تجمعات کارگری و معلمین و هدایت آنها به سوی اعتصابات سراسری و نیز برجستهسازی مجدد پروژه مسمومیتهای مصنوعی در مدارس گردهم آمده بودند.
🔹مریم اسداللهی (معروف به آنیشا) و ریحانه انصاری نیز از افراد دستگیر شده هستند که سال گذشته به دلیل ارتباط و همکاری با دو جاسوس فرانسوی دستگیر شده بودند.