🔴 هدف اروپا: اختلال در تصمیم راهبردی ایران
🔻 تصمیم اجماعی دو ماه قبل در شورای عالی امنیت ملی برای توقف تعلیق های هسته ای، یک تصمیم راهبردی با ۱۲ ماه تاخیر است. نباید این تصمیم راهبردی را به خاطر رفتار تاکتیکی و عملیات تاخیری اروپا و بسته پر از خالی اینستکس به تاخیر انداخت.
🔸ضرب الاجل دو ماهه نباید بر زمین بماند و گرنه، اروپا را درباره جدی بودن ایران به تردید می اندازد و سرآغاز بی مبالاتی و فشارهای جدید غرب خواهد بود. انتظار ایران روشن است: اجرای تعهدات برجامی از سوی غرب و لغو تحریم های نفتی و مالی و بانکی.
🔹اروپا اگر نه می خواهد و نه می تواند تعهدات خود را عملی کند، بنابراین فاقد اعتبار و اهمیت راهبردی است و نباید رفتار تاکتیکی فریبنده آن، ما را از رفتار محاسبه شده و راهبردی باز دارد. باید توجه داشته باشیم که اکنون تحریم های غیر قانونی، در نهایت و سقف خود قرار دارد.
🔹آمریکا هم اکنون فراتر و بیشتر از تحریم های قبلی سازمان ملل، علیه ما اعمال تحریم کرده و تیر شلیک نشده در ترکش ندارد. اروپایی ها نیز از ما نفت نمی خرند و کل تجارت شان با ما به عدد بسیار ناچیزی رسیده است. کشورهای طرف معامله ما نیز با وجود تحریم ها، با ما همکاری می کنند.
🔸 اهمیت تصمیم راهبردی ایران به این است که "هزینه صفر" برای بدعهدی و بازگرداندن تحریم ها را به هم می زند.
🔹اما اینستکس می خواهد بدون تامین حداقل حقوق ایران، او را مثل چهار سال گذشته، همچنان معطل و منفعل نگه دارد. هیچ جای برجام، نامی از ایستکس نیامده، چرا که محتوای ایستکس اصالتا مربوط به ذیل بند هفت منشور شورای امنیت بلکه حتی کمتر از آن در حوزه کاهش تحریم ها می باشد.
🔸اولا ادعا می شد برجام قرار است ما را از ذیل بند مذکور خارج و تمام تحریم ها را لغو کند. ثانیا عراق بدون برجام و در حالی که ذیل بند هفت بود - و ما نبودیم- مجاز به مبادله نفت در مقابل غذا و دارو بود!
🔹اما اروپایی ها در بسته پر از خالی ایستکس و به نام برجام، حتی نپذیرفته اند که چنین مبادله ای با ایران داشته باشند. بلکه وعده می دهند که در ازای پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها، غذا و دارو به ما بفروشند!
🔸 هدف عملیات تاکتیکی حریف، اخلال و اختلال برای بی اعتبار کردن تصمیمات راهبردی ایران است.
✍ محمد ایمانی
🔴 آیا قیمت بنزین در ایران ارزانتر از سایر نقاط دنیاست؟!
🔻در بحث پیرامون قیمت بنزین، یکی از مباحثی که بسیار مطرح میشود، ارزانی بنزین در ایران نسبت به سایر نقاط دنیاست. این ادعا هم درست است و هم نادرست.
🔹درست است از این جهت که وقتی به جدول قیمت بنزین به تفکیک کشورهای جهان مراجعه میکنیم، میبینیم که پس از ونزوئلا که قیمت بنزین در آن صفر است(رایگان است)، ایران قرار دارد که با احتساب دلار ۱۳ هزار تومان، هر لیتر بنزین حدود هفت سنت فروخته میشود.
🔹اما ادعای ارزانی بنزین در ایران نادرست است به این دلیل که آنچه مبنای محاسبه ارزانی و گرانی قرار گرفته، کاملا غلط است. برای نشان دادن مغالطه موجود در محاسبه قبلی، کافی است این پرسش را مطرح کنیم که بنزین در ایران برای چه کسی ارزان است؟ برای شهروند ایرانی یا برای شهروند غیرایرانی؟ فیالمثل برای مصرف کننده آمریکایی که بنزین را ۷۹ سنت میخرد، بنزین هفت سنتی در ایران حتما ارزان است. اما آیا میتوان ادعا کرد برای مصرفکننده ایرانی نیز بنزین هفت سنتی، ارزان است؟
🔹ارزانی و گرانی، یک امر نسبی و ناظر به قدرت خرید مصرف کننده است. لذا برای ارزیابی ارزانی یا گرانی بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها، باید شیوهای منطقی انتخاب کرد که در آن قدرت خرید مصرفکننده لحاظ شده باشد.
🔹حداقل دستمزد برای هر ساعت کار در آمریکا، ۷.۲۵ دلار و قیمت بنزین لیتری ۷۹ سنت است. یعنی با یک ساعت کار در آمریکا میتوان ۹ لیتر بنزین خریداری کرد. حداقل دستمزد برای هر ساعت کار در ایران، حدود ۱۰ هزار تومان است. یعنی با یک ساعت کار، میتوان ۱۰ لیتر بنزین تهیه کرد. اگر قیمت بنزین به ۱۱۰۰ تومان افزایش یابد، قیمت بنزین از نظر گرانی و ارزانی در ایران و آمریکا برابر خواهد بود.
🔹شیوه محاسبه قیمت بنزین بر اساس دلار و سپس قضاوت درباره ارزانی و گرانی آن، مانند محاسبه ارزش پول یک کشور بر اساس تعداد صفرهای مقابل آن است! در صورتی که ارزش پول تقریبا هیچ ارتباطی به تعداد صفرهای آن ندارد. برای لمس این واقعیت، شما یک صفر به صفرهای ریال ایران بیفزایید یا کم کنید، یک صفر هم به حقوق خود بیفزایید یا کم کنید. هیچ اتفاقی برای ارزش حقوق شما نمیافتد.
🔹اگر میخواهیم جلوی افزایش بیرویه مصرف بنزین در کشور را بگیریم، راهش احیای کارت سوخت است تا هم مصرف مدیریت شود و هم جلوی قاچاق گرفته شود. از زمان ایجاد کارت سوخت تا سال ۹۴، کل مصرف کشور فقط ۶ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. اما از سه سال گذشته که کارت سوخت حذف شد، مصرف بیش از ۲۵ میلیون لیتر افزایش داشته است. گزارشها میگوید حدود ۲۰ میلیون لیتر از این رقم، قاچاق میشود. لذا مقصر اصلی این وضعیت مصرف سوخت، کسانی هستند که بدون مبنای کارشناسی کارت سوخت را حذف کردند و باید مانند ب.ز. محاکمه شوند.
🔹قیمت سوخت، مانند قیمت ارز یک قیمت کلیدی است که روی همه قیمتها اثر خواهد گذاشت. با استدلالهای سست و مغلطه آمیز، موج جدید تورمی در کشور ایجاد نکنیم.
🔴 این کلاغ، آن قناری موعود نیست‼
🔹یک جریان رسانهای خاص، بدون اینکه اشاره کند با راهاندازی اینستکس دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد، درباره راهاندازی این سامانه تبلیغات گستردهای آغاز کرده است تا القا کند اروپاییها به تعهدات خود در برجام عمل کردهاند.
🔹در این جنجال تبلیغاتی، جالب ترین نکته این است که گفته میشود "نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد"، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی به مکانیسمهای بانکی ندارد، صرفا یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست و تحریمهایی که اروپاییها در برجام متعهد به برداشته شدن آنها شدهاند، با وجود این سامانه همچنان پابرجا خواهند بود.
🔹نکته بسیار جالبتر اینکه این تصور اشتباه است که ایران از اروپا اقلام کشاورزی وارد میکند و اینستکس، این یک قلم مشکل را حل خواهد کرد! در واقع، شرکتهای اروپایی، دلال و واسطه فروش هستند و اقلام کشاورزی که به ایران صادر میکنند، خودشان فیالمثل از آمریکای لاتین خریداری کردهاند! به عبارت روشنتر، اگر سامانه اینستکس با کشورهای مبدا اقلام کشاورزی ایجاد میشد، برای ما حتما به صرفهتر بود!
🔹کشورهای اروپایی با راهاندازی اینستکس نباید انتظار این را داشته باشند که ایران، وعده خود را برای ادامه کاهش تعهدات برجامی عملیاتی نکند، چراکه اینستکس همان "تقریبا هیچ" است که نه خرید نفتی بر اساس آن در کار است، نه تجارت اقلامی که آمریکا تحریم کرده(نظیر قطعات خودرو)، و نه عادی شدن روابط بانکی.
🔹راهاندازی اینستکس در روزهای آینده توسط جریان لیبرال در بوق و کرنا خواهد شد تا به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصویب لوایح تکلیفی FATF فشار بیاورند. بعید نیست تیتر بزنند که "اینستکس راهاندازی شد، حال نوبت مجمع تشخیص است!"
🔹اعضای محترم مجمع باید عنایت داشته باشند که این سامانه، اولا به هیچ عنوان ارتباطی به مناسبات بانکی ندارد که به FATF ربط پیدا کند، ثانیا محدود به غذا و داروست، ثالثا حتی نفت در برابر غذا هم نیست، چرا که اروپاییها از طریق این سامانه از ایران نفتی نخواهند خرید. هشیار باشیم که این کلاغ سیاه آن قناری موعود برجام نیست. طعمهای است که ما را در دام خودتحریمی بیندازد.
🔺 دیدگاه یک تحلیلگر
🔻 مهدی محمدی: اینستکس فقط به ۴ شرط به درد میخورد والا کلاهبرداری بزرگ تر از برجام است!
1⃣ بتوان با آن کالای تحریمی خرید
2⃣ اروپا از ایران نفت بخرد
3⃣ مشروط بهFATF نشود
4⃣ علاوه بر تسویه، عملیات پرداخت هم انجام بدهد
🔴 صفاییفراهانی: حاضر نیستم در انتخابات ۹۸ بین بد و بدتر انتخاب کنم/بخاطر دوتار موی خانمها یک عالم مساله برای کشور درست میکنند
🗣محسن صفایی فراهانی، فعال سیاسی اصلاح طلب:
🔸اگر قوه مجریه را به مفهوم قوه مجریه بررسی می کنید، طبق قانون اساسی بیشتر از ۲۵ درصد اختیارات ندارد و به اندازه همان هم باید توقع داشت.
🔸چرا مجلس خروجی و کارآیی ندارد؟ یکی از دلایل به شورای نگهبان و آن قیف تنگ نظارت این شورا برمی گردد. دوم، این نگرش سیاسی که در کشور حزب قوی نداشته باشیم.
🔸در ایران دو تا تار موی خانم ها بیرون بیاید یک عالم مسئله در کشور ایجاد می کنند ولی توجه نمی کنند که واقعا چرا خانم ریاضیدانی که استاد ریاضی جهان می شود از ایران مهاجرت می کند؟
🔸اگر واقعا شرایط تغییر نکند بنده خودم در انتخابات مجلس رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم.
🔸مشکل امروز کشور نه اصولگراست و نه اصلاح طلب بلکه مشکل اساسی، مدیریتی است که به صورت وحشتناکی از مسائل علمی فاصله گرفته است.
👆اطلاع نگاشت تقی زاده های امروز
🔴 مقایسه شبه روشنفکران داخلی که دنبال ترویج فرهنگ غربی هستند با حسن تقی زاده توسط امام خامنه ای حفظه الله👇
🔴 امروز جوانهای مؤمن و مردم انقلابی نخواهند گذاشت این تقی زاده ها حرفشان به کرسی بنشیند. ۹۸/۱/۱
⁉️ تقی زاده ها چه می کنند؟!👇
بزک غرب، توجیه و روتوش بدی های غرب، مانع شناخت افکار عمومی نسبت به شرارت باطن دولتهای غربی با تحریف تاریخ/ دفاع از سند ۲۰۳۰ (برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی)/ تزریق سبک زندگی غربی با محتوای: افکار غربی، روشهای غربی، لغات غربی در عرصه: ادبیات، افکار، دانشگاهها و مدارس.
سه ایراد همتی به اینستکس عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نکاتی را درباره اینستکس عنوان کرد و نوشت: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر جام باشد.
متن کامل یادداشت به این شرح است:
در حالی که زیرساخت عملیاتی ساز و کار متناظر اینستکس در ایران، توسط بانک مرکزی کاملاً تکمیل شده است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن اینستکس میباشد. ضروری است چند نکته را به مردم عزیز توضیح بدهم؛ برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است:
اولاً، اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنشهایی که درچارچوب برجام مجاز بودند، از طریق آن انجام پذیر باشد.
ثانیاً شاید در ابتدا شامل کلیه کالاهای غیرتحریمی شود، ولی بعدتر محدوده آن بایستی به کلیه کالاها گسترش یابد.
ثالثاً منابع آن از صادرات نفت به اروپا تأمین شود، اگرهم اروپا موقتاً محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی، یک راه حل موقت قابل بررسی است. خود اروپاییها هم در مذاکرات اشارهای به راه حلی شبیه به این داشتهاند. الگوهای متعدد برای حضور سایر پشتیبانان برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن، در حال توسعه است.
در هر حال اینستکس صرفاً سهمی محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامههای متعدد دیگر نیز در حوزه روابط ارزی کشور اجرایی شده و یا در حال اجرا است.
سازمان حشد شعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق شد
♦️عادل عبدالمهدی نخستوزیر عراق فرمانی 10 بندی درباره حشد شعبی عراق صادر کرد:
1.همه نیروهای حشد شعبی به عنوان بخشی جدانشدنی از نیروهای مسلح مشغول به خدمت خواهند بود و هرگونه قوانینی که برای نیروهای مسلح اعمال می شود بر این نیروها نیز اعمال خواهد شد. نیروهای حشد شعبی تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح خواهند بود و بر اساس قوانین تصویب شده در پارلمان عراق و دستورات صادر شده عمل خواهند کرد و مسئولیت این تشکیلات بر عهده رئیس هیئت حشدالشعبی خواهد بود که او توسط فرمانده کل نیروهای مسلح تعیین میشود.
2. تمامی نامهایی که بر گروههای حشد شعبی در جریان نبرد برای داعش داشتند لغو و با نامهایی نظامی نظیر (لشکر، تیپ، گروهان و... )جایگزین میشود.
3. گروه های وابسته به حشد شعبی باید تمام ارتباطات سیاسی خود را قطع کند.
4.گروههایی که به نیروهای مسلح نمی پیوندند می توانند به گروه های سیاسی که تحت قانون احزاب و قوانین و ضوابط کار سیاسی فعالیت می کنند تبدیل شوند و در این صورت نمی توانند سلاح حمل کنند مگر با مجوز و در صورت نیاز برای محافظت از مراکز غیرنظامی و فرماندهی و شرایط این گروهها مانند همه گروههای سیاسی خواهد بود.
5. پادگانهای حضور نیروهای حشدالشعبی کاملا مانند سایر نیروهای مسلح بوده و درباره مکانهای حضور نیروهای حشدالشعبی برای مبارزه بر اساس چارچوبهای معمول در نیروهای مسلح تصمیم گیری خواهد شد.
6. تمامی مقرها و مراکزی که نام گروهی از گروههای حشد شعبی را داشته باشند بسته خواهند شد.
7. هر گروه مسلحی که به صورت پنهانی یا آشکارا خارج از این چارچوب فعالیت میکند غیرقانونی است و تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.
8. همه دفاتر اقتصادی، ایست و بازرسیها و مؤسسات خارج از تصمیمات جدید بسته می شود و سازمان حشد شعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار میآید.
9. تاریخ 2019/07/31 زمان پایانی برای اجرای این تصمیمات است.
10. دستوراتی در آینده برای ساختار هیئت حشدشعبی و تشکیلات آن صادر خواهد شد.
🚩آیتالله آملی:عدم همکاری بانکهای خارجی با ما به FATFمربوط نیست
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:
🔹برخی ها تسهیلات ارزان قیمت می گیرند و بافریب کاری و نیرنگ وحتی توصیه گرفتن از برخی مقامات از پرداخت تسهیلات خودداری می کنند
🔹در بحث fatf در مجمع خیلی کار شده است و بحثهای فنی فراوانی در مورد fatf و لوایح مربوط به آن صورت گرفته است، این لوایح ماهیتهای متفاوتی دارد
🔹پالرمو مخالفان و موافقانی دارند و باید درکنار کنوانسیون های دیگر بررسی شود. پالرمو را باید در کنار fatf و cft ببینیم
🔹کشورهای غربی در لوایح و توافقها، تفسیرهایی به نفع خود می کنند و با گردن کلفتی از اجرای تعهدات شانه خالی می کنند
🔹اطلاعات کل نظام بانکی و تراکنش ها را در اختیار دیگران قراردادن به مصلحت کشور نیست بخش زیادی از عدم همکاری بانک های خارجی با شبکه بانکی ما،به موضوع fatf مربوط نیست و ناشی از ترس بانکهای خارجی از تحریم های ظالمانه بانکی است.