eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
293 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔐 خاتمه بحث اوامر: تقسیمات واجب-واجب موسِع و مضیق گاهی قرینه وجود دارد که باید امر را فوری و سریع انجام داد و گاهی قرینه وجود دارد که می توان امر را بعدا انجام داد، ولی گاهی قرینه وجود ندارد در این موارد چه باید کرد. 👈مثال1 مادر من همیشه به خالم گیر می دهد که تو وقتی که جای بچه را عوض کردی باید زود دستت را آب بکشی و دستت رو تطهیر کنی. ولی خاله¬ی من گوش نمی کنه و می گه که ولش کن بابا بعدا پاک می کنم. منتهی مادرم اصرار می کند که خیلی زود باید پاک کنی. ❓آیا لازم است که دستش رو زود پاک کند و تطهیر کند؟ 👈مثال2 خانمم به بچم گفت چرا گفتم درست رو بخونی، نشستی پای تلوزیون و درست رو بعد از کارتون خوندی؟ دخترم هم گفت: شما که نگفتی همین الآن انجام بده! گفتی درست رو بخون من هم خوندم، نگفتی زود بخونم که. ولی خانمم می گفت وقتی چیزی گفتم باید فوری انجام بدی، نباید عقب بندازی، نباید تأخیر بندازی. ❓ حق با کیست؟ مادر درست می گوید که باید امر رو زود اطاعت کرد، یا دختر درست می گوید که می توان امر را با تأخیر انجام داد؟ نظر شما چیه؟ فکر کنید، مثالهای مختلف رو به ذهنتون بیارید، نظرتون رو بنویسید تا بریم سراغ ادامه بحث. ✅ همین بحث هم در علم اصول وجود دارد که آیا امر ظهور در فوریت دارد یا اینکه ظهور در فوریت ندارد و می توان انجام آن را به تأخیر انداخت، که در علم اصول فرموده-اند: @Qabasat
🔐 خاتمه بحث اوامر: تقسیمات واجب-واجب موسِع و م 👈واجب یا است مانند نماز، روزه و حج که در شرع زمان خاصی برای آن تعیین شده یا مانند سلام و نماز قضا. واجب 2 قسم دارد 1️⃣ واجب مضیق: زمان لازم برای انجام فعل، مساوی با زمان تعیین شده باشد. مانند روزه ماه رمضان. 2️⃣ واجب موسع: زمان لازم برای انجام فعل، کمتر از زمان تعیین شده باشد؛ مانند نماز اینکه بخواهد زمان انجام فعل بیشتر از زمان تعیین شده باشد تکلیف به مالایطاق و محال است. واجب 2 قسم دارد: 1️⃣ فوری که باید در اولین زمان امکان انجامش دهد مانند جواب سلام. 2️⃣ غیر فوری که تأخیر آن از اول زمان امکان جایز است. مانند نماز قضا. یک بحثی در مورد واجب موقت هست که در پیام بعدی به آن می پردازیم. @Qabasat
🔐 خاتمه بحث اوامر: تقسیمات واجب-واجب موسِع و مضیق آیا قضاء تابع أداء است یا نه؟ 👈مثال پدر علی، 3 کیلو گوشت خرید و به علی گفت که این را تا شب به خانه فلان فقیر برساند ولی علی بخاطر کمکاری یا فراموشی گوشت را تا شب به آن نیازمند نرساند. حال آیا لازم است که علی گوشت را صبح ببرد و به آن خانواده نیازمند برساند یا اینکه نه اساسا وجوب بردن گوشت از گردن علی ساقط شده و تا وقتی که امر دوم و امر مستقلی نیاید، بر علی لازم نیست که این گوشت را به آنها برساند؟ ✅این بحث در علم اصول بحث می شود و از فروعات واجب موقت است. به این بیان که اگر کسی واجب موقتی مانند نماز را در وقت خودش نخواند، آیا از همان دلیل اول وجوب قضا را می فهمیم یعنی قضاء تابع أداء است یعنی همان دلیلی که اصل نماز را واجب کرده بود، قضاء آن را نیز واجب کرده یا اینکه فهمیدن قضاء نیاز به دلیل مستقل و جدیدی دارد و تا دلیل جدیدی نیاید، قضاء واجب نیست. 📣نظر علماء 1️⃣آیت الله مظفر: از آنجا که از توقیت تعدد مطلوب استفاده می شود (یعنی مطلوب آمر دو چیز است «گوشت بردن»، «انجام آن فعل در وقت معین مثلا تا شب») لذا درست است که زمان از دست رفته ولی باید اصل فعل را انجام دهد، پس قضاء تابع أداء است و دلیل مستقلی نیاز نیست و همان امر اول برای انجام قضا کفایت می کند فلذا بدون اینکه نیاز به دلیلی برای قضاء باشد، باید نمازش را قضاء کند. 2️⃣آیت الله سبحانی: امر موقت با تمام شدن وقتش ساقط می شود و لازم نیست که آن را خارج از وقت انجام دهد زیرا از موارد شک در تکلیف زائد است که برائت جاری می شود. پس بنابر نظر آیت الله مظفر، قضاء لازم هست ولی بنابر نظر آیت الله سبحانی قضاء لازم نیست. @Qabasat
ان شاء الله بحث نهی را شروع خواهیم کرد دوستان عزیزان ابتدای بحث نواهی رو پیش مطالعه بفرمایند.
🔐 نهی - تعریف 👈مثال پدر به پسرش گفته از خانه بیرون نرو. 1- آیا پسر حق ندارد از خانه بیرون برود و این نهی یک حکم الزامی می باشد؟ 2- یا این نهی پدر فقط دلالت بر این دارد که بهتر است که از خانه بیرون نرود، ولی الزامی هم وجود ندارد اگر رفت عیبی ندارد؟ نافرمانی پدر محسوب نمی شود؟ نهایتا این است که پدر دوست نداشته پسر بیرون برود، ولی به شکل حتمی و جزمی او را منع نکرده است و پس حق بیرون رفتن دارد؟ ⁉️به نظر شما آیا پسر حق دارد بیرون برود و بگوید: نهی که ظهور در ممنوعیت ندارد!؟ ⁉️آیا معنای نهی حرمت و ممنوعیت الزامی است؟ یا کراهت و ممنوعیت غیرالزامی؟ ✅همانطور که در بحث امر گفتیم، در نهی نیز گاهی نهی کردن بواسطه ماده است؛ مثلا: «نهیتُک عن الربا» یا «حُرِّمَت علیکم الربا» و گاهی بواسطه صیغه است؛ مثلا: «لاتأکل الربا». @Qabasat
🔐 نهی - ماده نهی 👈 بحث1: معنای ماده نهی (ن ه ی) آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی: ماده نهی به معنای «زجر» می باشد و معنای «در خواست ترک فعل» لازمه¬ی زجر است نه معنای نهی. 👈بحث2: اعتبار علو و استعلاء در ماده نهی 1️⃣آیت الله مظفر: فقط علو شرط است پس نهی بدون استعلاء نیز حقیقتا نهی است. پس اگر مقام بالاتری مانند پیامبر یا امام یا فرمانده و ... نهی کند، حتی با مهربانی و بدون استعلاء، حقیقتا نهی است و باید اجتناب کند. چون علو دارد و استعلاء نیز شرط نیست. همچنین اگر مقام پایینتری مانند پسر بچه ی پرروی با گردن کلفتی پدرش را نهی کند، نهی حقیقی نیست. 2️⃣آیت الله سبحانی: هم علو و هم استعلاء شرط می باشند لذا اگر کسی بدون استعلاء نهی کند، حقیقتا نهی نیست. 👈 بحث3: ظهور و دلالت ماده نهی 1️⃣آیت الله مظفر: ماده نهی، به دلالت عقلی بر الزام بر ترک دلالت دارد. 2️⃣آیت الله سبحانی: لزوم امتثال از ماده نهی به خاطر تبادر است یعنی به دلالت لفظی وضعی می باشد نه دلالت عقلی. @Qabasat
🔐نهی- صیغه نهی 👈بحث1: معنای صیغه نهی 1️⃣آیت الله مظفر: صیغه نهی بر بازداشتن از فعلی دلات می کند. یعنی صیغه نهی بر «نسبت زجریه» بین نهی کننده و شخص نهی شده و چیزی که از آن نهی شده، دلالت دارد. 2️⃣آیت الله سبحانی: صیغه نهی برای زجر وضع شده است. 👈 بحث2: ظهور صیغه نهی در تحریم 1️⃣آیت الله مظفر: صیغه نهی به حکم عقل، ظهور در تحریم دارد. 2️⃣آیت الله سبحانی: حرمت، مدلول لفظ نیست، بلکه اگر قرینه بر کراهت و اراده ضعیفه نباشد به حکم عقل باید به واسطه ترک کردن، نهی را امتثال کرد. منشاء ظهور صیغه نهی در تحریم «حکم عقل» است. 👈 بحث3: مطلوب در نهی چیست؟ یک بحثی هست که چه چیزی در نهی مطلوب می باشد؟ آیا مجرد ترک فعل (که یک امر عدمی است)، مطلوب است؟ یا کف نفس از انجام فعل (که یک امر وجودی) است، مطلوب می باشد؟ 📣آیت الله مظفر می فرماید هیچکدام از این ها نمی باشد، زیرا صیغه نهی، اساسا بر طلب دلالت ندارد تا بگوییم طلبِ چه چیزی شده. بلکه معنای مطابقی نهی فقط «نسبت زجریه» می باشد. پس اصلا این سؤال که مطلوب در نهی ترک فعل است یا کف نفس از انجام فعل، بی معناست، چون نهی اصلا طلب نیست تا مطلوبی در آن باشد. @Qabasat
🔐نهی- صیغه نهی 👈بحث4: دوام و تکرار در صیغه نهی سؤال: پدر به پسرش گفته: اگر دوستانت اومدن جلوی در خانه و گفتن بیا بازی کنیم، حق نداری بری ها. حال دفعه ی اول که دوستان او را صدا کردن نمی رود. ولی نیم ساعت،یک ساعت بعد مجددا دوستانش او را صدا می زنند و می گویند از خانه بیا بیرون باهم بازی کنیم دیگه!! آیا پسر می تواند بگوید که من حرف پدرم را گوش کردم و الآن می توانم بروم بازی کنم. فکر کنید و خودتان جواب را بدهید، آیا همینکه یکبار نهی پدر را گوش و امتثال کرد می تواند بگوید که من کلا نهی پدر را امتثال و اطاعت کرده ام؟ 🛎 ببینید این بحث های اصولی چقدر قابل فهم است، هم اصل بحث را درک می کنیم و هم حتی حکمش را می فهمیم. همه ی ما قبول داریم که پسر حق ندارد بگوید که من یکبار گوش کردم و الآن می توانم از خانه بیرون بروم. چون هم آن پسر می داند و هم ما می دانیم که غرض پدر این بوده که پسر بیرون از خانه نرود، چه در دفعه ی اولی که وسوسه شود و چه در دفعات بعدی. حالا ببینیم در علم اصول این بحث را چطور به شکل فنی بیان کرده است؛ ✅بحث فنی از این مسئله ماده یا صیغه نهی دلالت بر مرة (یعنی یکبار) دارد یا تکرار؟ آیت الله سبحانی و آیت الله مظفر: بر هیچکدام از مرة و تکرار دلالت ندارد. ولی امتثال نهی به این است که از همه افراد طبیعت اجتناب شود یعنی کلا باید همه موارد را ترک کند. مثلا هیچ شرابی را نباید بخورد، هیچ نامحرمی را نباید نگاه کند، صدبارهم که صدایش کردن نباید از خانه بیرون برود تا بازی کند. 👈بحث 5: ظهور نهی در فور و تراخی یکی دیگر از مباحثی که در نهی بررسی می شود این است که نهی ظهور در این دارد که فوری و به طور سریع امتثال و اطاعت شود یا اینکه فوریت ندارد؟ آیت الله سبحانی: نهی بر هیچکدام از فور و تراخی دلالت ندارد. @Qabasat