آيا باورنكردند كه خدا فرموده است: "مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لاَ يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء" (43)/ ابراهيم
"شتابان سر برداشته و چشم بر هم نمى زنند و [از وحشت] دلهايشان تهى انکاراست"
"وَأَنذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُواْ رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَكُونُواْ أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَكُم مِّن زَوَالٍ" (44)
"و مردم را از روزى كه عذاب بر آنان مى آيد بترسان پس آنان كه ستم كرده اند مىگويند پروردگارا ما را تا چندى مهلت بخش تا دعوت تو را پاسخ گوييم و از فرستادگان [تو] پيروى كنيم [به آنان گفته مى شود] مگر شما پيش از اين سوگند نمى خورديد كه شما را فنايى نيست"
مكرخدا در برابرمنكران آيات خدا درقرآن
"وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ" ال عمران/(54)
"و [دشمنان] مكر ورزيدند و خدا [در پاسخ شان] مكر در ميان آورد و خداوند بهترين مكرانگيزان است"
"وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّاء مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِي آيَاتِنَا قُلِ اللّهُ أَسْرَعُ مَكْرًا إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ" سوره يونس(21)
"و هنگامى كه به اين مردم شرك پيشه پس از گزندى كه به آنان رسيده است رحمتى بچشانيم ، بى آن كه انتظار رود ، در نشانه هايى كه بيانگر يكتايى ماست نيرنگ به كار مى برند تا روشنگرى آنها را مخدوش كنند . بگو : نيرنگ خدا با شما سريع تر است ، چرا كه فرستادگان ما از ميان فرشتگان هر نيرنگى را به كار بريد ثبت مى كنند و ما از آن آگاهيم."
محاسبه خدا
لِّلَّهِ ما فِي السَّمَاواتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاء وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاء وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (284بقره )
آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است از آنِ خداست ، و اگر صفات و حالات نيك و بدى ( همچون كفر و ايمان ، دوستى و دشمنى و تصميم و اراده ) را كه در نفوس شما استقرار يافته است آشكار كنيد يا آنها را نهان داريد ، خداوند شما را به آن محاسبه مى كند ، سپس هر كه را بخواهد مى آمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مى كند ، و خدا بر هر كارى تواناست .
"وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ" سوره ابراهيم(42)
"و خدا را از آنچه ستمكاران مى كنند غافل مپندار جز اين نيست كه [كيفر] آنان را براى روزى به تاخير مىاندازد كه چشم ها در آن خيره مى شود."
عذاب حتمي خدا
"وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيهْ (25) وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيهْ (26) يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ (27) مَا أَغْنَى عَنِّي مَالِيهْ (28) هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيهْ (29) خُذُوهُ فَغُلُّوهُ (30) ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ (31) ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ (32) إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ" سوره حاقه
"و امّا كسى كه كارنامه اش به دست چپش داده شود ، مى گويد : اى كاش كارنامه ام به من داده نمى شد ،«25» و نمى دانستم كه حسابم چيست .«26» اى كاش آن مرگِ نخستين نابودم كرده بود ،«27» دريغا ! ثروتم به من سودى نبخشيد و گزندى را دور نساخت .«28» و قدرتم از دستم رفت .«29» آن گاه خدا به فرشتگان مى گويد : بگيريد او را و در غُل كشيد .«30»
سپس وى را به آتش دوزخ درافكنيد .«31» آن گاه او را در زنجيرى كه درازىِ آن هفتاد ذراع است در بند كشيد .«32»
چرا كه او به خداوند بزرگ ايمان نمى آورْد" «33»
عاقبت طغيان و بازدارندگان ار راه خدا و پرهيزگاري
آيا برخی باورنكرده اند مردم را را به خود مشغول کردن وآرامش وامنيت رواني و قضايي و اقتصادي و رفاهي را برمردم حرام کردن، به جاي انجام وظايف قانوني و شرعي خود، وتعاون وهمكاري با هركس كه خالصانه و يا به لحاظ قانوني وظيفه خدمت به مردم را دارد؛ مصداق صدّواعن سبيل الله شده و وسيله ايجاد نارضايتي و تشويش در بين مردم شده اند؟
آيا طبق قانون اساسي، قوای سه گانه باید ملجأ مظلومان و محل و جايگاه اصلي اجراي عدالت باشد؟
عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (5) كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى (6) أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى (7) إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى (8) أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى (9) عَبْدًا إِذَا صَلَّى (10) أَرَأَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى (11) أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى (12) أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى (13) أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى (14) كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ (15) نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ (16) فَلْيَدْعُ نَادِيَه (17) سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ (18) سوره علق
آنچه را كه انسان نمىدانست [بتدريج به او] آموخت«5» حقا كه انسان سركشى مى كند«6» همين كه خود را بىنياز پندارد«7» در حقيقت بازگشت به سوى پروردگار توست«8» آيا ديدى آن كس را كه باز مىداشت«9» بندهاى را آنگاه كه نماز مىگزارد«10» چه پندارى اگر او بر هدايت باشد«11»
يا به پرهيزگارى وادارد [براى او بهتر نيست]«12» [و باز] آيا چه پندارى [كه] اگر او به تكذيب پردازد و روى برگرداند [چه كيفرى در پيش دارد]«13»
مگر ندانسته كه خدا مىبيند«14» زنهار اگر باز نايستد موى پيشانى [او] را سخت بگيريم«15» [همان] موى پيشانى دروغزن گناهپيشه را«16»
[بگو] تا گروه خود را بخواند«17» بزودى آتشبانان را فرا خوانيم«18»
خواص در کلام علی علیه السلام
آیا ماهم ازعلی مرتضی؛مولای متقیان در برخورد با خواص و عوام پیروی کردیم؟!
"دوست داشتنى ترين چيزها در نزد تو، در حق؛ ميانه ترين، و در عدل فراگيرترين، و در جلب خشنودى مردم گسترده ترين باشد، كه همانا خشم عمومى مردم؛ خشنودى خواص را از بين مى برد، اما خشم خواص را خشنودى همگان بى اثر مى كند.
خواصّ جامعه؛ همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى كنند زيرا در روزگار سختى ياريشان كمتر، و در اجراى عدالت از همه ناراضى تر، و در خواسته هايشان پافشارتر، و در عطا و بخشش ها كم سپاس تر، و به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر، و در برابر مشكلات كم استقامت تر مى باشند.
در صورتي كه ستون هاى استوار دين، و اجتماعات پرشور مسلمين، و نيروهاى ذخيره دفاعى، عموم مردم مى باشند، پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد."
آیاوجود این دوربین ها و حسابرسی خدا را باورکرده ایم؟
آیاوجود این دوربین ها و حسابرسی خدا را باورکرده ایم؟
آیا وجود دستوری از سوی خالق مان ؛ بر مخلوق خود انسان، را باور و دستورات را یاد گرفته ایم؟
آیا در یک سال؛ لحظاتی؛ عمل خود را از منظر این دوربین ها؛دیده ایم؟
آیا برای جبران خطاها؛ وحذف در این دوربین ها؛ توبه کرده و کارنامه خود را زیبا سازی کرده ایم؟
چند بار قبل از هر فکر و اقدامی ؛ به یاد این دوربین ها افتاده و فکر و عملمان را با دستور خدا تنظیم کرده ایم؟
اگر روز ظهور امسال باشد، پرونده ما پیش مهدی زهراء روسفیدمان می کند؟
دوربین ها و شاهدان هشتگانه خدا
1- خدا:
"أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرى" سوره علق ؛ آیه 14
"مگر ندانسته که خدا مى بیند؟"
2- پیامبر:
"یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّرا وَ ندیرا" سوره احزاب آیه 45
"اى پیامبر، ما تو را [به سِمَتِ] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم"
3- امامان :
"وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" سوره توبه آیه 105
"و بگو: «[هر کارى مىخواهید] بکنید، که به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست، و به زودى به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانیده مىشوید؛ پس شما را به آنچه انجام مىدادید آگاه خواهد کرد.»"
4- ملائک مقرب :
"کِتابٌ مَرْقُومٌ "
"یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ " سوره مطففین آیه 21-20
" کتابى است نوشتهشده. مقرّبان آن را مشاهده خواهند کرد"
"ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ " سوره ق آیه 18
"[آدمى] هیچ سخنى را به لفظ درنمىآورد مگر اینکه مراقبى آماده نزد او [آن را ضبط مىکند]"
5-شهداء :
وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ
سوره بقره آیه 154
و کسانى را که در راه خدا کشته مىشوند، مرده نخوانید، بلکه زندهاند؛ ولى شما نمىدانید.
6-زمین :
یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها سوره زلزلة آیه 4
آن روز است که [زمین] خبرهاى خود را باز گوید
7- زمان :
"وَ الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ " سوره بروج آیه 3-2
"و به روزِ موعود، و به گواه و مورد گواهى"
8- اعضاء و جوارح :
" وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ "
سوره فصلت ایه 21
"و به پوست [بدنِ] خود مىگویند: «چرا بر ضدّ ما شهادت دادید؟» مىگویند: «همان خدایى که هر چیزى را به زبان درآورده ما را گویا گردانیده است، و او نخستین بار شما را آفرید و به سوى او برگردانیده مىشوید."
اگر روز ظهور امسال باشد، پیش مهدی زهرا، پرونده ام روسفیدم خواهد کرد؟
در آخرین روزهای سال؛ خود کارنامه ای که نوشتند؛ بخوانیم چون روزی که حاکم شاهد هست خواهند داد تا خود بخوانیم و قضاوت کنیم ؛چون همه اعمالمان را می دانیم.
بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصیرَةٌ سوره قیامة آیه ۱۵-۱۴
وَ لَوْ أَلْقى مَعاذیرَهُ
"بلکه انسان خود بر نفس خویشتن بیناست، هر چند دست به عذرتراشى زند."
عید واقعی روزی است که در محضر دوربین های خدا؛ با سرفرازی و خوشحالی ؛ قبل از حسابرسی روز قیامت خود حسابرسی کرده و کارنامه خود را بنویسیم.
انّ الله یحبّ التوابین
https://t.me/joinchat/AAAAAEI7RdkEC0dezDwDlw
@mansurevatani
اصول قضاوت و داوری در کلام حضرت علی علیه السلام
آیا در تربیت قاضی و وکیل و مدیران دستگاه قضایی، سیره پیامبر وعلی علیه السلام جزو مواد درسی شده است، اگر شده چرا وضعیّت موجود در قوه قضائیّه برخلاف شرائط قاضی و قضاوت و دستگاه قضایی در اسلام هست؟
کدام یک از رؤساء و قضات دستگاه قضایی ایران، عهدنامه مالک اشتر را ملاک قضاوت و احراز شرائط قاضی قرار داده اند؟
چه میزان از قوانین و احکام مورد استناد در آراء قضایی صادره در ایران با اسلام مطابق می باشد؟
کی نظام سازی قضایی براساس اسلام و عدالت قضایی تحقّق خواهد یافت؟
چه میزان ...
اصول واضح و کاربردی و دستورالعمل قوه قضائیه و قضات در کلام پیامبر و علی علیه السلام
منع قضاوت با اندکی علم فقه
قال الامام صادق علیه السلام: "لا یَطمَعَنَّ قَلیلُ الفِقهِ فی القَضاءِ"
"کسى که اندکى فقه (مسائل حقوقى و احکام قضایى) مى داند، هرگز نباید به کار قضاوت چشم طمع داشته باشد." بحار الأنوار: ۱۰۴ / ۲۶۴ /۵
چه میزان از قضات دستگاه قضایی به مسائل حقوقی و اصول و احکام قضایی اسلام مسلّط بوده و براساس آن حکم می کنند؟
منع از قضاوت بر اساس ظن و گمان
چه میزان از قضاوت ها بدون بررسی دقیق و کامل و بر اساس حدس و گمان قاضی انجام می شود؟
چرا عدالت و احقاق حقّ و یاری مظلوم و مجازات ظالم و... فدای سرعت شده و ملاک اصلی و مسابقه سرعت در بررسی پرونده ها شده است؟!
چنین نحوه مدیریّت قضایی، موجب عدم مطالعه دقیق پرونده های قضایی سرنوشت ساز برای طرفین و قضاوت بر اساس ذهنیّات دادیار و بازپرس که در قانون فقط امور اجرایی پرونده را به عهده دارند، در منصب قضاوت قرار گرفته و رتبه بندی دادیار و بازپرس از بین رفته و همگی خود را قاضی تمام عیار تلقّی و تفاوتی در وظایف محوّله نیز وجود ندارد!
در حال حاضر، در دستگاه قضایی عدالت کیمیا شده و به دلیل افزایش قضاوت های غیرعادلانه، و عدم احقاق حقّ مظلوم، موجبات افزایش جرم و مجرم های حرفه ای و پرونده های قضایی شده است.
قال الامام علی علیه السلام: "لَیسَ مِنَ العَدلِ القَضَاءُ عَلَی الثَّقَةِ بِالظَّنِّ."
امام علی علیه السلام فرمودند: "قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست". نهج البلاغة، حکمت ۲۲۰
موارد حکم به ظاهر
امام على علیه السلام : "خَمسَةُ أشیاءَ یَجِبُ علَى القاضی الأخْذُ فیها بظاهِرِ الحُکمِ : الوِلایَةُ والمَناکِحُ والمَواریثُ والذَّبایحُ والشَّهاداتُ ، إذا کانَ ظاهرُ الشُّهودِ مَأمونا جازَت شَهادَتُهُم ولا یَسألُ عن باطِنِهم "
"پنج چیز است که باید قاضى (درباره آنها) به ظاهِر حُکم عمل کند :
ولایت (حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست)، میراث ها، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات. هر گاه شهود، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادت شان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد" الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲
چهار گروه قاضی
امام صادق علیه السلام: "القُضاةُ أربَعةٌ : ثلاثةٌ فی النارِ وواحِدٌ فی الجَنّةِ : رجُلٌ قَضى بجَورٍ وهُو یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورَجُلٌ قَضى بجَورٍ وهو لا یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورجلٌ قَضى بالحَقِّ وهُو لا یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورجُلٌ قَضى بالحَقِّ وهو یَعلَمُ فهُو فی الجَنّةِ ."
"قاضیان چهار گروهند: سه گروه در آتشند و یک گروه در بهشت . مردى که دانسته حکم ناحقّ صادر کند ، این قاضى در آتش است . مردى که ندانسته (و بىاطلاع از احکام و قوانین) حکم ناحقّ دهد ، این نیز در آتش است . مردى که ندانسته حکم درست و حقّ صادر کند ، این هم در آتش است و مردى که دانسته حکم حقّ و درست را صادر کند ، این قاضى در بهشت است."
الکافی : ۷ / ۴۰۷ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲
عواقب ستم در قاضی
امام على علیه السلام: "یَدُ اللّه فوقَ رَأسِ الحاکِمِ تُرَفرِفُ بالرَّحمَةِ، فإذا حافَ وَکَلَهُ اللّهُ إلى نفسِهِ"
"دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است . پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا م ىگذارد." الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱
🌷طرز برخورد قاضی در قضاوت امیر المؤمنین علیٌّ علیه السلام لِشُرَیحٍ:"لا تُسارَّ أحَدا فی مَجلِسِکَ، وإن غَضِبتَ فَقُمْ ، فلا تَقضِیَنَّ فأنتَ غَضبانُ."
امام على علیه السلام خطاب به شریح" فرمودند: در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن." الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵
امیر المؤمنین علیٌّ علیه السلام لِشُرَیحٍ: "ثُمّ واسِ بینَ المسلمینَ بوَجهِکَ ومَنطِقِکَ ومَجلِسِکَ ، حتّى لا یَطمَعَ قَریبُکَ فی حَیفِکَ ، ولا یَیأسَ عَدُوُّکَ مِن عَدلِکَ .
امام على علیه السلام خطاب به شریح فرمودند:" میان مسلمانان در نگاه کردن و سخن گفتن و نشستنت برابرى را رعایت کن، تا نزدیکانت به جانبدارى (و ستم) تو امید نبندند و دشمنانت از دادگرى تو، نومید نشوند." وسائل الشیعه : ۱۸ / ۱۵۵ /۱
مرجع و ملاک در داوری
امام علی علیه السلام در عهدنامه معروف مالک اشتردر مرجع و ملاک در داوری می فرماید:
"واکتب الی قضاة بلدانک فلیرفعوا الیک کل حکم اختلفوا فیه علی حقوقه، ثم تصفح تلک الاحکام فما وافق کتاب الله و سنة نبیه والاثرمن امامک فامضه، واحملهم علیه، و ما اشتبه علیک فاجمع له الفقهاء بحضرتک فناظرهم فیه ثم امض ما یجتمع علیه اقاویل الفقهاءبحضرتک من المسلمین، فان کل امر اختلف فیه الرعیة مردود الی حکم الامام و علی الامام الاستعانة بالله و الاجتهاد فی اقامة الحدود وجبر الرعیة علی امره ولا قوة الا بالله،
" به قاضیان شهرها بنویس، هر حکمی را که در حقوق آن اختلاف دارند نزد تو بفرستند، سپس این حکم ها را بررسی کن، هر کدام موافق کتاب خدا و سنت پیامبر و سخن امام تو بود، آن را امضا و ایشان را بر آن وادار کن. و در حکمی که بر تو مشتبه باشد، فقها را نزد خود فراخوان تا در آن حکم با هم مناظره کنند، سپس حکمی را که مورد اجماع فقهای مسلمین درحضور تو قرار گرفت، امضا کن. هر امری که رعیّت در آن اختلاف کنند به حکم امام بازگردانده می شود و بر امام است که با استعانت از خدا در اقامه حدود و واداشتن مردم به فرمان خدا بکوشد."
صفات قاضی در عهدنامه مالک اشتر
"ثم اختر للحکم بین الناس افضل رعیتک فی نفسک ممن لاتضیق به الامور، ولا تمحکه الخصوم، ولا یتمادی فی الزلة، ولا یحصر فی الفیء الی الحق، اذا عرفه، ولا تشرف نفسه علی طمع، ولا یکتفی بادنی فهم دون اقصاه و اوقفهم فی الشبهات و آخذهم بالحجج و اقلهم تبرما بمراجعة الخصم، و اصبرهم علی تکشف الامور، و اصرمهم عند اتضاح الحکم ممن لا یزدهیه اطراء ولا یستمیله اغراء"
"برای قضاوت میان مردم کسی را انتخاب کن که او را از همه برتر می دانی، کسی که موجب دشواری کارها نشود و رفتار خصمان او را به لجاجت نکشاند، و بر اشتباه خود پای نفشارد، و آن گاه که حق را شناخت در بازگشت به آن بخل نورزد، و نفس او به هیچ طمعی نگاه نکند، و تا همه حقیقت کشف نشود به اندک فهمی اکتفا نکند. کسی که درنگش در شبهات از همه بیشتر و بیش از همه اهل حجت ودلیل باشد و از مراجعه طرفین دعوا کمتر به ستوه آید و در کشف حقیقت امور از همه بردبارتر و بر روشن شدن حکم از همه قاطع ترباشد. کسی که ستایش او را سست نکند و ترغیب و تشویق، او را به جانبی گرایش ندهد.
حق نقض حکم و استیناف در اصول داوری از دیدگاه امام علی علیه السلام
حاکم، حق استیناف یا تمیز حکم را دارد.
در روایتی از امام علی علیه السلام آمده است:
"ان القاضی اذا علم بخطاء حکمه ردّ قضائه او ردّ قضاؤه"
"هر گاه قاضی به خطا بودن حکم خود پی ببرد، قضاوت خود را مردود می کند، یا قضاوتش مردود می شود."
جواز صلح بین مسلمانان
"اعلم ان الصلح جائز بین المسلمین الا صلحا حرم حلالا او احل حراما"
"آگاه باش که صلح میان مسلمانان جایز است مگر صلحی که حلالی را حرام یا حرامی را حلال کند."
تا اسلام در دستگاه قضایی عملی نگردد، همچنان شاهد افزایش انواع فساد در جامعه خواهیم بود چنانکه هستیم.
اگر دستگاه قضایی اصلاح و ملجاء مظلومان شود، قطعا عرصه بر ظالم تنگ و ناامن خواهد شد، اگر ظالم درعرصه های مختلف در امنیّت کامل مرتکب جرم می شود، یعنی عدالت و قاضی عادل کیمیای مردم شده است.
🌹راهکار مبارزه با #مفاسد اقتصادی از #مولای متقیان🌹
🌹پای درس #حضرت علی علیه السلام در برخورد با مفاسد اقتصادی🌹
🌹#برخورد #مولای متقیان با #کارگزار خیانتکار🌹
"پس از یاد خدا و درود! همانا من تو را در امانت خود شرکت دادم، و همراز خود گرفتم، و هیچ یک از افراد خاندانم براى یارى و مددکارى، و امانت دارى، چون تو مورد اعتمادم نبود، آن هنگام که دیدى روزگار بر پسر عمویت سخت گرفته، و دشمن به او هجوم آورده، و امانت مسلمانان تباه گردیده. و امت اختیار از دست داده، و پراکنده شدند، پیمان خود را با پسر عمویت دگرگون ساختى، و همراه با دیگرانى که از او جدا شدند فاصله گرفتى، تو هماهنگ با دیگران دست از یاریش کشیدى، و با دیگر خیانت کنندگان خیانت کردى، نه پسر عمویت را یارى کردى، و نه امانتها را رساندى.
گویا تو در راه خدا جهاد نکردى! و برهان روشنى از پروردگارت ندارى، و گویا براى تجاوز به دنیاى این مردم نیرنگ مى زدى، و هدف تو آن بود که آنها را بفریبى! و غنائم و ثروتهاى آنان را در اختیار گیرى،
پس آنگاه که فرصت خیانت یافتى شتابان حمله ور شدى، و با تمام توان، اموال بیت المال را که سهم بیوه زنان و یتیمان بود، چونان گرگ گرسنه اى که گوسفند زخمى یا استخوان شکسته اى را مى رباید، به یغما بردى، و آنها را به سوى حجاز با خاطرى آسوده، روانه کردى، بى آنکه در ا ین کار احساس گناهى داشته باشى.
🌹نکوهش و برخورد مولا از سوءاستفاده در #بیت المال🌹
" دشمنت بى پدر باد، گویا میراث پدر و مادرت را به خانه مى برى! سبحان الله!!
آیا به معاد ایمان ندارى؟ و از حسابرسى دقیق قیامت نمى ترسى؟ آیا به معاد ایمان ندارى؟ و از حسابرسى دقیق قیامت نمى ترسى؟ اى کسى که در نزد ما از خردمندان بشمار مى آمدى، چگونه نوشیدن و خوردن را بر خود گوارا نمودى در حالى که مى دانى حرام مى خورى! و حرام مى نوشى! چگونه با اموال یتیمان و مستمندان و مومنان و مجاهدان راه خدا، کنیزان مى خرى و با زنان ازدواج مى کنى؟ که خدا این اموال را به آنان واگذاشته، و این شهرها را به دست ایشان امن فرموده است!
بر پس از خدا بترس، و اموال آنان را باز گردان، و اگر چنین نکنى و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست یابم، تو را کیفر خواهم نمود، که نزد خدا عذرخواه من باشد، و با شمشیرى تو را مى زنم که به هر کس زدم وارد دوزخ گردید.
سوگند به خدا! اگر حسن و حسین چنان مى کردند که تو انجام دادى، از من روى خوش نمى دیدند و به آرزو نمى رسیدند تا آنکه حق را از آنان باز پس ستانم، و باطلى را که به ستم پدید آمده نابود سازم،
به پروردگار جهانیان سوگند، آنچه که تو از #اموال مسلمانان به ناحق بردى، بر من حلال بود، خشنو د نبودم که آن را میراث بازماندگانم قرار دهم، پس دست نگهدار و اندیشه نما، فکر کن که به پایان زندگى رسیده اى، و در زیر خاکها پنهان شده، و اعمال تو را بر تو عرضه داشتند، آنجا که ستمکار با حسرت فریاد مى زند، و تباه کننده عمر و فرصتها، آرزوى بازگشت دارد اما راه فرار و چاره مسدود است."
##نامه 41 حضرت علی علیه السلام به یکی از فرماندارانش ؛نهج البلاغه
🔴شعر زیبای بانوی گیلانی در واکنش به توصیههای #رهبر انقلاب به دانشجویان
#آتش_به_اختیاریم✌
کشتی میانِ طوفان، #آتش_به_اختیاریم
ما کُلِّ سرنشینان، #آتش_به_اختیاریم
از هر طرف تهاجم، دریای پُر تلاطم
فرمانده داده فرمان، #آتش_به_اختیاریم
وقتی قرارگاهی، درگیرِ اختلال است
بیوقفه توی میدان، #آتش_به_اختیاریم
دنیا و فِرقه بازی، هر شب ترقّه بازی
ما بچههای ایران، #آتش_به_اختیاریم
دیگر بدونِ پرده، فرمانده اَمر کرده
ما اهلِ علم و ایمان، #آتش_به_اختیاریم
باگفتمانِ نهضت، با عشق و با بصیرت
تا پای جان به قرآن، #آتش_به_اختیاریم
ما را چه با غمِ خار؟ آهنگِ قبلِ افطار؟!
وقتی میانِ گُرگان، #آتش_به_اختیاریم
زیرِ گلوله باران، در هجمههای دوران
مثل دلیرمردان، #آتش_به_اختیاریم
چون داغِ تازه گرمیم، سربازِ جنگِ نرمیم
چون تیغهای بُرّان، #آتش_به_اختیاریم
گر منفعت طلبها، گرمِ نظاره هستند
ما مثل سربِداران، #آتش_به_اختیاریم
حجّت تمام گشته، غفلت حرام گشته
ما نسلِ هوشیاران، #آتش_به_اختیاریم
#نجمه_پورملکی
@roshangariroz
https://t.me/joinchat/AAAAAEPwgx52_hsMZUz3UA
ردّ تفکر جاهلیّت در مورد زن در قرآن
یکسانی سرشت و تساوی خلقت و اعطاء موهبت های الهی بر زن و مرد در اسلام
آیات ذیل، تفکرات غلط دوران جاهلیّت و مردسالاری و برتربینی مرد و ناقص العقل و ضیفه انگاری زن را مردود و زن و مرد را دارای خلقت و هویّت و توان متّقی بودن و... یکسان اعلام می نماید:
از ديدگاه قرآن سرشت زن و مرد يكسان بوده واین دو داراى هويّتى يكسان می باشند:
"يا اَيُّهاالنَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذى خَلَقَكُمْ منْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ منْها زَوْجَها وَبَثَّ منْهُما رجالاً كَثيراً وَ نِساءً..." (نساء/1)
"اى مردم از پروردگارتان پروا كنيد، آن كه شما را از يك نفس آفريد و از آن نفس واحد، همسر او و از آن دو مردان و زنان بسيار پديد آورد..."
قرآن كريم بعضى از موهبت های الهی را به انسان ، صرف نظر ازجنسیّت ، نسبت داده است: "لَقَدْ خَلَقْنَا الْانْسانَ فى اَحْسَن تَقْويم" (تين/4)
"ما انسان را در بهترين ساختار خلق كرديم"
در آيه ی دیگری می فرماید :
"فَاَقِمْ وَجْهَكَ لِلدّين حَنيفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتى فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لاتَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدّينُ القَيِّمُ وَ لكِنَّ اَكْثَرَ النَّاسِ لايَعْلَمُونَ" (روم/3)
"پس تو اى رسول، روى به جانب آيين پاك اسلام آور و پيوسته از دين خدا كه فطرت خلق را بر آن آفريده است پيروى كن كه هيچ تغييرى در خلقت خدا نیست. اين است آيين استوار حقّ و ليكن اكثر مردم از حقيقت آن آگاه نيستند."
همه موهبت هایی كه خداوند خلق كرده است، براى انسان بوده و طبق جنسيّت تقسيم نشده است:
"اَلّذى جَعَلَ لَكُمُ اْلاَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بناءً وَ اَنْزَلَ منَ السَّماء ماءً فَاَخْرَجَ به منَ الثَّمَرات رزْقاً لَكُمْ" (بقره/22)
"آن خدايى كه براى شما(زن و مرد) زمين را گسترد و آسمان را برافراشت و از آسمان آبى كه به سبب آن گیاهان گوناگون براى روزى شما بیرون آورد"
همچنین، آياتى كه هدف آفرينش را بيان مى كند عموميّت دارد:
"الّذى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ اَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزيزُ الْغَفُورُ. (ملك/2)
خدا مرگ و زندگانى را آفريد برای این که، شما بندگان(زن و مرد) را بيازمايد كدام دارای عمل نیکی هست، او مقتدر و آمرزنده است"
آیه ای دیگرعمل صالح و حیات طیّبه را بر هر دو زن و مرد نسبت داده است:
وَ مَنْ عَمِلَ صالحاً مِنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً. (نحل/97)
هر كس از مرد و زن عمل نيكى انجام دهد در حالی که ايمان به خدا دارد، ما او را در زندگانى خوش و با سعادت زنده مى گردانيم"
در صورت تساوى عمل زن و مرد، پاداش اين دو يكسان خواهد بود:
"فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ اِنّى لا اُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثى" (آل عمران/195)
"پس خدا دعاهاى ايشان را اجابت كرد، همانا من عمل هيچ عمل کننده ای از مرد و زن را بى مزد نمی گذارم"
خداوند اهل علم و دانش را ستوده و فرقى بين زن و مرد قائل نشده است:
"يَرْفَعِ اللّهُ الّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالّذينَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ" (مجادله/11)
"خدا مقام اهل ايمان از بین شما و دانشمندان را رفيع مى گرداند"
يكى از مهم ترين اهداف انبياء، تزكيه و تعليم انسانها است و در اين خصوص فرقى بين زن و مرد نيست:
"كَما اَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيكُمْ آياتِنا وَ يُزَكّيكُم وَ يُعَلِّمُكُمْ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ. (بقره/151)
"چنانكه از بین خودتان، رسولی فرستاديم، تا آيات ما را بر شما تلاوت كند و شما را از پليدى و آلودگى جهل و شرك پاك و منزه گرداند و به شما شريعت و حكمت تعلیم دهد و شما را از آنچه نمی دانید آگاه سازد"
از ديد قرآن، در كسب مدارج معنوى و تحصيل تقوا، فرقى بين زن و مرد نيست:
"يا اَيُّها النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ اُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقاكُمْ. (حجرات/13)
"اى مردم ما همه ی شما را از مرد و زنى آفريديم وفرق و قبیله های مختلف قرار داديم تا يكديگر را بازشناسند. همانا بزرگوارترين شما نزد خدا با تقوی ترين شما هست"
يكى از ارزشمندترين مفاهيم و اعمال دينى جهاد در راه خداست تا جايى كه جهاد براى حفظ كيان اسلام، بر زن و مرد واجب است. (كشف الغطاء/381)
هم زن و هم مرد از فضيلت جهاد بهره مى برند:
لا يَسْتَوى الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤمِنينَ غَيْرُاُولى الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فى سَبيلِ اللَّهِ بِاَمْوالِهِمْ وَ اَنْفُسِهمْ فَضَّلَ اللَّهُ اَلْمُجاهِدينَ بَاَمْوالِهِمْ وَ اَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدينَ دَرَجَةً وَ كُلّاً وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنى فَضَّلَ اللَّهُ اَلْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ اَجْراً عَظيماً. (نساء/ 95)
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✅ سرگرم کردن مردم به تلگرام برای لاپوشانی ناکارآمدیهای مسئولان
@SarallahKaraj
جبهه ✊ @jebheh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
حجةالاسلام محمد کهوند، کارشناس دین و فضای مجازی در گفت گو با دانا:
1⃣ مدیریت تلگرام با یک واسطه در اختیار یکی از کارمندان وزارت جنگ آمریکا است.
2⃣ آمریکا ۷ میلیون سیمکارت مجازی را در تلگرام فعال کرد.
3⃣ هیچ کشوری عمده پهنای باندش را در اختیار سرویس خارجی قرار نمیدهد.
🔗 dana.ir/1342527
جبهه ✊ @jebheh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✳️ «تلگرام»در روسیه این گونه به کما رفت
صدور حکم در کمتر از 20 دقیقه
تلگرام که تاکنون برای فعالیت خود در روسیه فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده، این بار در دادگاهی که کمتر از 20 دقیقه طول کشید مجرم شناخته شد و حکم به مسدودسازی و فیلترینگ این پیام رسان داده شد
@only_news
🌹
«بهتر از علم کیمیا برای سالک الهی»
امام خمینی(ره) در دوران جوانی در حرم امام رضا(ع) از عارف بالله شیخ حسنعلی نخودکی(ره) علم کیمیا طلب میکند و مرحوم نخودکی دستورالعملی به امام میدهد. فرمودند: از علم کیمیا بهتر است، و آن دستور این است! بعد از نمازهای واجب:
❶ یک بار آیهًْالکرسی «آیه اول تا هوالعلیالعظیم» را میخوانی
❷ بعد تسبیحات حضرت فاطمهزهرا (س) را میگویی
❸ بعد سه بار سوره توحید «قلهوالله احد» را میخوانی،
❹ بعد سه بار صلوات میفرستی «اللهم صل علی محمد و آل محمد»
❺ بعد سه بار آیه دوم و سوم مبارکه طلاق: «و من یتقالله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب، و من یتوکل علیالله فهو حسبه انالله بالغ امره قدجعل الله لکل شئی قدرا» را میخوانی،
که این از کیمیا برایت بهتر است.
🔵 حضرت امام(ره) میفرمایند: من تا به امروز به صورت مستمر و دائم به این دستور عمل نمودم و هرچه دارم از برکت عمل به این دستور است.
@mozdourenglish
🌷#خواص در کلام علی علیه السلام
آیا ماهم از #علی مرتضی؛مولای متقیان در برخورد با خواص و عوام پیروی کردیم؟!
"دوست داشتنى ترين چيزها در نزد تو، در #حق؛ ميانه ترين، و در #عدل فراگيرترين، و در جلب خشنودى مردم گسترده ترين باشد، كه همانا خشم عمومى مردم؛ خشنودى خواص را از بين مى برد، اما خشم خواص را خشنودى همگان بى اثر مى كند.
خواصّ جامعه؛ همواره بار سنگينى را بر #حكومت تحميل مى كنند زيرا در روزگار سختى ياريشان كمتر، و در اجراى #عدالت از همه ناراضى تر، و در خواسته هايشان پافشارتر، و در عطا و بخشش ها كم سپاس تر، و به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر، و در برابر مشكلات كم استقامت تر مى باشند.
🌺در صورتي كه ستون هاى استوار #دين، و اجتماعات پرشور #مسلمين، و نيروهاى ذخيره دفاعى، عموم #مردم مى باشند، پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد."
🌷برخورد #مولای متقیان با #کارگزار خیانتکار
"پس از یاد خدا و درود! همانا من تو را در امانت خود شرکت دادم، و همراز خود گرفتم، و هیچ یک از افراد خاندانم براى یارى و مددکارى، و امانت دارى، چون تو مورد اعتمادم نبود، آن هنگام که دیدى روزگار بر پسر عمویت سخت گرفته، و دشمن به او هجوم آورده، و امانت مسلمانان تباه گردیده. و #امت اختیار از دست داده، و پراکنده شدند، پیمان خود را با پسر عمویت دگرگون ساختى، و همراه با دیگرانى که از او جدا شدند فاصله گرفتى، تو هماهنگ با دیگران دست از یاریش کشیدى، و با دیگر خیانت کنندگان خیانت کردى، نه پسر عمویت را یارى کردى، و نه امانت ها را رساندى. گویا تو در راه خدا جهاد نکردى! و برهان روشنى از پروردگارت ندارى، و گویا براى تجاوز به دنیاى این مردم نیرنگ مى زدى، و هدف تو آن بود که آنها را بفریبى! و غنائم و ثروت هاى آنان را در اختیار گیرى.
🍀پس آنگاه که فرصت خیانت یافتى شتابان حمله ور شدى، و با تمام توان، اموال بیت المال را که سهم بیوه زنان و یتیمان بود، چونان گرگ گرسنه اى که گوسفند زخمى یا استخوان شکسته اى را مى رباید، به یغما بردى، و آنها را به سوى حجاز با خاطرى آسوده، روانه کردى، بى آنکه در ا ین کار احساس گناهى داشته باشى.
🌺نکوهش و برخورد مولا از سوءاستفاده در #بیت المال
" دشمنت بى پدر باد، گویا میراث پدر و مادرت را به خانه مى برى! سبحان الله!! آیا به #معاد ایمان ندارى؟ و از #حسابرسى دقیق #قیامت نمى ترسى؟ آیا به معاد ایمان ندارى؟ و از حسابرسى دقیق قیامت نمى ترسى؟ اى کسى که در نزد ما از خردمندان بشمار مى آمدى، چگونه نوشیدن و خوردن را بر خود گوارا نمودى در حالى که مى دانى حرام مى خورى! و #حرام مى نوشى! چگونه با اموال #یتیمان و #مستمندان و #مومنان و #مجاهدان راه خدا، کنیزان مى خرى و با زنان ازدواج مى کنى؟ که خدا این اموال را به آنان واگذاشته، و این شهرها را به دست ایشان امن فرموده است!
بر پس از خدا بترس، و اموال آنان را باز گردان، و اگر چنین نکنى و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست یابم، تو را #کیفر خواهم نمود، که نزد خدا عذرخواه من باشد، و با شمشیرى تو را مى زنم که به هر کس زدم وارد #دوزخ گردید. سوگند به خدا! اگر #حسن و #حسین چنان مى کردند که تو انجام دادى، از من روى خوش نمى دیدند و به آرزو نمى رسیدند تا آنکه #حق را از آنان باز پس ستانم، و باطلى را که به ستم پدید آمده نابود سازم، به پروردگار جهانیان سوگند، آنچه که تو از اموال مسلمانان به ناحق بردى، بر من حلال بود، خشنو د نبودم که آن را میراث بازماندگانم قرار دهم، پس دست نگهدار و اندیشه نما، فکر کن که به پایان زندگى رسیده اى، و در زیر خاکها پنهان شده، و اعمال تو را بر تو عرضه داشتند، آنجا که ستمکار با حسرت فریاد مى زند، و تباه کننده عمر و فرصتها، آرزوى بازگشت دارد اما راه فرار و چاره مسدود است."
💐نامه 41 حضرت #علی علیه السلام به یکی از فرماندارانش ؛#نهج البلاغه
قبل از امضاء #سرنوشت یک سال خود در شب #قدر از خود #حسابرسی کنیم. در شبانه روز چند بار #خدا را می بینیم؟
آنچه مسلّم هست؛ امکان مشاهده خدای یگانه و یکتا با چشم سر محال است؛ اما با چشم دل؛ که #قلب انسان حریم خدا ست و خواستند در حریم خدا بیگانه را راه ندهیم؛ از جهت دیدن آثار وجود خالقی یکتا و بی همتا و حکیم و مدبّر و رئوف و...در جهان ممکن هست؛ پس برای دیدن خدا باید حریم دل را که خانه خداست؛ هر روز پاکیزه نگه داریم؛ تا با صاحبخانه همراه شویم و یک صدا.
خدای عزّوجلّ درهدایت ما به #صراط مستقیم که مسیر #انبیاء و ائمه معصوم علیه السلام هست؛ تمام امکانات معنوی و مادی را در اختیار بشر قرار داده و خواست #خالق ومالک انسان؛ قرارگرفتن درهمین مسیر و پرهیز از هرگونه انحراف از مسیر خداست؛ تا #دل ها پاک مانده وخانه خدا به #شیطان اجاره داده نشود.
چون خدای #مقتدر می خواهد از هیچ چیز و هیچ کسی جز او نترسیم؛چون همه امور در ید قدرت خداست؛ اگر مقهور قدرت و پول ومقام و زور و... انسان های عاجزی شویم که اگر یک مگس چیزی از آنها را چند متر دورتر ببرد؛ توان پس گرفتن ندارند؛ از صراط مستقیم فاصله گرفته و در راه شیطان و انحراف از مسیرخدا قرار می گیریم. شروع این #انحراف همراه با آلوده کردن حریم و #خانه خدا و وارد شدن دشمن #انسان یعنی شیطان به #قلب خود هست.
این اصل در قلب انسان جاری است؛ که #مالک دل انسان یکی بیش نیست؛ یا خدا قرار می گیرد یا شیطان.
برای این که خدا را با چشم دل ببینیم؛ باید آثار او را در جهان آفرینش با نگاه دقیق و عمیق نگاه کنیم تا جلوه های قدرت و نظم وخالقیّت و #رزاقیّت خدای یگانه را در سراسر وجود خود و سراسرهستی و جهان آفرینش دیده و سر تعظیم و تکریم و سپاس فرود آورده وبا یقین و رضایت؛ دل را در اختیار صاحبش قرار دهیم؛ تا هر جا که هستیم و هرچه می بینیم؛ فقط او را ببینیم و فقط برای رضایت و خوشنودی او تلاش کنیم که فقط کسب رضایت اوست که همیشه ما را در صراط مستقیم نگه داشته و مانع انحراف و حاکمیت شیطان در وجودمان می شود. آنگاه؛ جز او کسی را نمی پرستیم و جز از او استمداد و کمک نمی طلبیم و جز برای او کاری انجام نمی دهیم چون به یقین می رسیم؛ آنکه شایسته #پرستش و تعظیم و تکریم و استمداد و دارای قدرت در امور #جهان هست؛ فقط خدای خالق و #قهّار و #مقتدر #حکیم هست و لاغیر.
برای شناخت خود و تشخیص مسیرمان؛ کافی است؛ هر لحظه و هر شبانه روز؛ لحظه ای قبل از حرف و عمل و حرکت و نوشتن هرکلمه ای و امضای هرمطلبی و...؛ دوسوال را از خود بکنیم که :
۱- از این کار چه کسی را از خود راضی می کنم خدا یا شیطان؟
۲-روز #محشر کبری و #تبلی السرائر( روزی که همه پرده ها می افتد و #باطن و اعمال همه انسانها برای همه آشکار می شود) جوابی خداپسند و خلاصی خود از رسوایی محشر و #عذاب خدا دارم یا نه؟
ناگفته نماند؛ که اگر حاکمیت در خانه دل ازآن شیطان باشد؛ خود وی در برابر این پرسش ها جوابهای قانع کننده و اغوا کننده درست خواهد کرد؛ که خود را همیشه درستکار و امین و مؤمن و خالص و... ببینیم!! پس؛ خطر عظیم؛ #وسوسه های شیطان در #شناخت درست و واقعی از خودمان هست؛ که تنها راه نجات و #مقاومت و #پیروزی در مقابل #لشکر شیطان؛ و انتخاب دستورخدا در هرلحظه از زندگی است؛ لذا؛ راه و رسم زندگی خداپسند ودستور خدا را باید از انبیاء الهی و جانشینان #معصوم او یاد گرفته و همان طورکه گفتند عمل کنیم؛ بدون اضافه کردن رأی خود و دیگران و #هوای نفس و...؛ در این صورت؛ به طور قطع و یقین؛ خدا در خانه خود یعنی #دل ما قرار گرفته و از این نعمت بی نظیر حضور دائمی در #محضر خدا تا آخرین لحظه زندگی خود بهره برده و راه را از چاه تشخیص و لشکر شیطان را از خود مأیوس خواهیم کرد.
پس شناخت خدا را؛ از شناخت #وجود خود شروع؛ و قدرت و علم و نظم و #مدبّر خالق را در وجود خود پیدا کنیم.
#بسم الله
🌷#توبه #نصوح جوان و عنایت حضرت #زهرا
چند وقت پیش توی تهران، توی #حسینیه ای منبر میرفتم، یه جوونی اومد نزدیک سی سالش. گفت حاج آقا من با شما کار دارم. گفتم بنویس، گفت نوشتنی نیست. گفتم ببین منو قبول داری؟ گفت آره. گفتم من چند ساله با جوونا کار میکنم، کسی که نتونه حرفشو بنویسه بعدشم نمیتونه بگه. یک و دو و سه و چهار کن و بنویس. گفت باشه. فرداشب که اومدیم، یه نامه داد به ما، من بردم خونه، نامه را که خوندم دیدم این همونیه که من در به در دنبالش میگشتم. فرداشب اومد گفت که: چی شد؟گفتم من نوکروتنم، من میخوام با شما یه چند دقیقه صحبت کنم.وعده کردیم و گفت که: منو چجوری می بینید شما؟گفتم من نه رمالم نه جادوگرم چی بگم؟ گفت: نه ظاهری، گفتم #بچه هیئتی زد زیر گریه گفت: خاک تو سر من کنند... ادامه در http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=70882&itemid=70536
🌹🍀#حقّ الناس قانون حاکم بر کلیه #روابط انسان ها
🌺#ظلم به دیگران یکی از مصادیق حقّ الناس
در اسلام خداوند #حکیم و #مدبّر؛ قانونی به نام حقّ الناس قرار داه است؛ تا انسان ها از هرگونه تعدّی و تجاوز به حقوق یکدیگر خودداری نمایند. مجازات دنیوی و #اخروی نیز منظور نموده تا ضامن اجرایی این #قانون حکیمانه و عادلانه و تداوم نظم او #عدالت اجتماعی و اقتصادی و خانوادگی و ... باشد.
بدیهی است میزان و نوع مجازات با میزان و نوع #ظلم و #حقّ الناس تعلّق گرفته متناسب بوده و در پیشگاه خداوند و اجرای #عدالت؛ حقّ احدی ضایع نمی گردد.
🌺🌿حضرت #علی علیه السلام در توضیح مصداق حقّ الناس می فرماید:
"قالَ اللهُ تَعالی: و عِزَّتی وجَلالی، لا یَجُوزُنی ظُلمُ ظالِمٍ ولَو کَفٌّ بِکَفٍّ ولَو مَسحَةٌ بِکَفٍّ، ... فّیّقتَصُّ اللهُ لِلعبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ، حتّی لا یَبقی لِأحَدٍ عِندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ یَبعَثُهُمُ اللهُ إلیَ الحِسابِ. " المحاسن، ج 1، ص 7
خدای تعالی فرمود: به عزّت و جلالم سوگند، که از ظلم هیچ ظالمی نگذرم گر چه فشردن دستی یا لمس کردن دستی باشد، ... خداوند تقاص بندگان را از یکدیگر می گیرد، تا جایی که هیچ کس نزد دیگری مظلمه ای نداشته باشد، آن گاه ایشان را برای حسابرسی می فرستد.
"Allah, the Almighty, said: "I swear by My Majesty and Glory that I do not neglect any oppression from a cruel one even though it be only pressing or touching a hand… So Allah will give the servants' rights from each other so long as there will be no one who has a right before others, and then He will send them for the Judgment."
حال ظلمی که #مسلمان نمایان کافر به #اهل بیت علیهم السلام به ویژه به حضرت #علی علیه السلام و #ابا عبدالله الحسین علیه السلام نمودند و مسیر اسلام را منحرف نموده و مسلمانان و کل بشریّت را از فیض وجود حجّت خدا و حکومت #معصوم محروم نمودند؛ با توجه به حدیث فوق؛ چه #مجازاتی در انتظار مرتکبین و همراهان و تأئید کنندگان این انحراف بزرگ در اسلام چه خواهد بود؟
آیا تمام #شیعیان و #انسان های مظلوم و #حقیقت جو دادخواه این ظلم عظیم نخواهند بود که در اثر همین ظلم بوده که دوازدهمین حجّت خدا در پرده غیبت بسر برده و مسلمانان و بشریّت دچار حاکمان ظالم و یا غیرمعصوم شده و درگیر ظلم های متعدد شده اند و هر مکانی #کربلا و هر روزی #عاشورا شده و مسلمانان و به ویژه شیعیان؛ همچون امامان معصوم شان در جنگ با معاویه ها و یزید و شمرهای ریز و درشت با عناوین مختلف؛ جان بر کف نهاده از #اسلام دفاع می کنند تا ظلم ریشه کن گردد.
🌷#قرآن این کتاب آسمانی در آیاتی از سوره شعراء مصادیقی از نزول #شیاطین بر برخی انسان ها که یکی از ویژگی هایشان عمل نکردن به آنچه می گویند بوده و نیز #صالحان و جایگاه ابدی #ظالم ها را بیان فرموده است:
🍀🍀🍀هلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلَىٰ مَن تَنَزَّلُ الشَّیَاطِینُ ﴿٢٢١﴾ تَنَزَّلُ عَلَىٰ کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ ﴿٢٢٢﴾ یُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَکْثَرُهُمْ کَاذِبُونَ ﴿٢٢٣﴾ وَالشُّعَرَاءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴿٢٢٤﴾ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ ﴿٢٢٥﴾ وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ ﴿٢٢٦﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّـهَ کَثِیرًا وَانتَصَرُوا"
" آیا شما را خبر دهم که شیطان ها بر چه کسانی نازل می شوند؟ (۲۲۱) بر هر دروغ پرداز گنه پیشه ای نازل می شوند، (۲۲۲) که گوش [بر القائات و اغواگری های شیطان] می سپرند، و بیشتر شیطان ها دروغگویند، (۲۲۳) و [پیامبر، شاعر و خیال پرداز نیست، چون] شاعران [خیال پرداز] را [که حقایق را هجو می کنند، و با مطالب بی اساس به واقعیات می تازند] گمراهان، پیروی می کنند. (۲۲۴) آیا ندانسته ای که آنان در هر وادی [باطلی خیال پردازانه] حیران و سرگردانند؟ (۲۲۵) و مطالبی می گویند که خود عمل نمی کنند، (۲۲۶) مگر آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند و خدا را بسیار یاد کردند و پس از آنکه [با شعرهای باطل دشمنان، هجویّات مشرکان و یاوه های کافران] مورد ستم قرار گرفتند [با شعرهای توحیدی و اصیل و استوار خود] به انتقام گرفتن [از دشمن و دفاع از خویش] برخاستند، و کسانی که ستم کرده اند، به زودی خواهند دانست که به چه بازگشت گاهی باز خواهند گشت؟!مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا ۗ وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ ﴿٢٢٧﴾"
از ظلم به دیگران بپرهیزیم که جایگاه #ظالم بدمنزلگاهی است و خدا حقّ خود را می بخشد؛ ولی هرگز تا صاحب حقّ نگذشته؛ حقّی را نمی بخشد.
🌷در #سبک زندگی #حسینی ظلم به دیگران حتی در حدّ یک کلمه و ضربه ای به اندازه شاخه گندم جایگاهی نداشته و حقّ الناس بر تمام زندگی حسینیان چنان سایه افکنده که همه از دست و زبان و چشم و... او در امانند و امین مردم و امانتدار مردم هستند و یار مظلوم و دشمن ظالم.
💐با توجه به آیات و روایات متعدد در نکوهش ظلم و ظالم؛ و بیان #عذاب های دنیوی و اخروی بر ظالم؛ معلوم هست مجازات افرادی که در جنگ قدرت و بازی های حزبی آبروی مومنان واقعی را با تهمت و دروغ و تخریب شخصیّت و... می برند همه نوع ظلمی را روا می دارند و راه همه امکانات را می بندند تا مومنی را ساقط کنند تا سکوت اختیار کند یا همراهی؛ در واقع به تیغ زبان و قلم و... می کشند؛ چه خواهد بود. آدرس کانال
https://t.me/joinchat/AAAAAEI7RdkEC0dezDwDlw
@mansurevatani
🌹🍀آثار #تزویر در تاریخ #اسلام و #انقلاب
🌺راه نفوذ #فتنه و اغوای #شیطان
وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ بقره/ 42
سوره انفال آیه 25 هر نوع فتنه ای را نفی و به پرهیز از آن دستور داده است:
"وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعِقَاب"
"و از عذابی [که نتیجه گناه، فساد، نزاع، اختلاف و ترک امر به معروف و نهی از منکر است] بپرهیزید، [عذابی] که فقط به ستمکاران از شما نمی رسد [بلکه وقتی نازل شود، همه را فرا می گیرد، ستمکاران را به خاطر ستم و اهل ایمان را به سبب اختلاف و نزاع و ترک امر به معروف و نهی از منکر] و بدانید که خدا سخت کیفر است."
🌷#فتنه باطنی باطل و ظاهری #حقّ دارد:
1-دست گذاشتن به نیاز اصلی فرد با آدرس عوضی
2- در ظاهر شکل حقّ به خود می گیرد، ولی در باطن شکل باطل دارد.
3- شبهات و شهوت
شیطان آدم و حوّا را از این سه راه فریفت: "انی لکما من الناصحین و قاسمهما"
🌷#فتنه صدر اسلام
برای فریب مردم در جنگ جمل همسر پیامبر را آوردند تا خود را مورد تائید پیامبر! نشان دهند.
به نام جانشین پیامبر؛ دست #علی را بستند و 25 سال خانه نشین کردند.
در کربلا به #لشکر یزید خیرالله می گفتند به فرزند بلافصل آخرین #پیامبر خدا خارجی زاده و خارجی! ...
💐#فتنه معاصر
درسال 76 تا 81 لباس #روحانیّت خاتمی را بزرگ کردند تا #دین داری خود را ثابت کنند.
در فتنه 88 سیّد بودن موسوی را بزرگ کردند تا عوام را فریب داده و دین داری و تعلّق وی به #اهل بیت! را ثابت کنند.
#تزویر ظاهر حقّ و #باطن باطل دارد، فقط با بصیرت می توان تزویر را از حقّ تشخیص داد.
در طول #تاریخ اسلام تاکنون، اهل فتنه و تزویر، با ظاهر حقّ، با اهل حقّ، با زبان تزویر و ریا جنگیدند و عوام اهل حقّ را باطل تلقّی، و آنها را تنها گذاشتند، تا بسیاری از #مسلمانان، پوسته اسلام را گرفته و ظاهر خود را درست کرده و باطن و قانون اسلام را رها نمودند تا این که #مهدی #زهرا هم تنها مانده و ندای هل من ناصر ینصرنی جوابی در حدّ ظاهر و کلام و ادّعای بدون عمل یافته است.
تزویر به ریشه حقّ می زند و حقّ را #باطل می نمایاند تا عوام از سر بی بصیرتی باطل را عین حقّ و جنگ با اهل حقّ را رضایت خدا و #جهاد و دارای پاداش #اخروی ببیند!
تنها وسیله ریشه کنی تزویر و فتنه #بصیرت و دین داری عملی هست.
#صداقت و پرهیز از گونه #دروغ و ریا مانع شکل گیری شخصیّت مزورّانه هست.
واکاوی علل افزایش استثناپذیری #جرم و #مجرم در #قوه قضائیه و #مجریه
http://mansurevatani.ir/newindex.aspx?pid=99&ArticleID=212074 آدرس کانال
https://t.me/joinchat/AAAAAEI7RdkEC0dezDwDlw
@mansurevatani#