🌷کدام یک از #مسئولین و مدیران کشور چنین دیدگاهی در مورد خود دارند؟
آیا #احزاب سیاسی در انتخابات با چنین دیدگاهی وارد شده و می شوند؟!!!!
فیلم بخشی از سخنرانی 15 خرداد 1358 امام #خمینی (ره) در مدرسه فیضیه:
متن سخنرانی امام(ره) به شرح ذیل است:
"از 15 خرداد تا حالا که آمدیم، خون دادیم یعنی شما خون دادید، من که نشسته ام اینجا.
من هم هیچ حقی ندارم. شما خون دادید. شماها به میدان رفتید؛ شماها مبارزه کردید؛ ماها هیچ #حقی نداریم.
ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم نه استفاده عنوانی، خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم!
🍁"خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفاده اش را ببرم"!
ملاک صحت عملکرد مسئولین در کلام معمار انقلاب
این خط کش معمار کبیر انقلاب هست؛ تاکنون بارها صحت این سخن حکیمانه حکیم فرزانه را دریافتیم.
حضرت امام خمینی(ره) :
" اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت بود بدانید کارتان صحیح است "
آمریکا هر چه به حکومت فحش بدهد و یا به افراد فحش بدهد پیش مردم، اینها معتبرتر می شوند
و از آن طرف منحرفین هر چه شما را بدگویی کنند برایتان بهتر است.
مصیبت آن وقت بود که از شما تعریف کنند.
صحیفه امام، ج17، ص250
مبادا موجبات رضایت و خوشحالی دشمنان قسم خورده اسلام و مردم ایران را فراهم آوریم.
موضوع کانال: مذهبی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی، سلامت، طبّ اسلامی و سنّتی mansurevatani.ir 🌷عضویّت در کانال 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
🌷نحوه شناخت شیعه در کلام امام سجاد علیه السلام
امام رضا علیه السلام فرمود: شیعیان ما كسانى هستند كه تسلیم امر و نهى ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگى ـ در عمل و گفتار ـ خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر كه چنین نباشد از ما نیست".
امام رضا علیه السلام در کلامی البته طولانی از امام سجاد علیه السلام نقل می فرمایند: اگر دیدید کسی اهل نماز و روزه است، گناه نمی کند و کارهای خوب هم انجام می دهد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عُرضۀ گناه کردن نداشته باشد..
بعد می فرماید: اگر کسی عرضۀ گناه کردن داشت، اما گناه نمی کرد، آرام باش، فریب نخور، ممکن است گناهی را ترک می کند، اما مرتکب گناه دیگری می شود، زیرا شهوات مردم مختلف است؛ یکی شهوت مال دارد، اما شهوت جنسی ندارد، یکی شهوت جنسی دارد، اما حرام نمی خورد.سپس می فرماید: اگر کسی هیچ گناهی نکرد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عقل درست و حسابی نداشته باشد. بعد می فرماید: اگر کسی عقل درست و حسابی هم داشت، فریب نخور، ببین آیا هوای نفسش مسلط برعقلش است، یا عقلش مسلّط بر هوای نفس است؟
حضرت در انتهای بحث مثال می زند و می فرماید:
"مانند کسی که حبّ مقام دارد، یک دفعه ای با یک هوس و هوای حبّ مقام، کلّ مراتب ایمانی قبلش را نابود می کند."
امام علیه السّلام در ادامه می فرماید:
🍁 "وقتی به چنین آدمی می گویی: «#إتَّقِ الله»؛ از خدا بترس، ناراحت می شود. «اَخَذَتهُ العِزَّة»؛ به غرورش برمی خورد، می گوید «به من می گویی با تقوا باشم؟ تا حالا کسی از من گناه ندیده.» بعد امام علیه السلام می فرماید: اینها دیگر آدم هم نمی شوند و دچار لعن خداوند می شوند."
وسائل الشیعه، ج 8، ص 317
🍀رسم #عاشورایی شدن
عاشورایی شدن در درون انسان شدنی هست.
🍁شدن نیز نیازمند #انقلاب و دگرگونی و تحوّل در باورها و اعتقاد و ایمان به خدا با هدف کسب معرفت خدا و مطابقت رفتار و گفتار با قرآن و عترت و مطیع و تسلیم امر خدا و رسول خدا و دوازده حجّت معصوم خدا و امام زمان هست.
این انقلاب یعنی خودشناسی، خود را یافتن، بعد خود را فراموش کردن و یافتن خدا در درون و حاکم کردن خدا در همه امور خود. این نقطه شروع عاشورایی شدن هست، حتّی اگر کسی هرگز در کربلا نباشد حسینی شده و در کنار امام زمانش قرار گرفته و یار امامش می شود و سرباز پا در رکاب امام که مأموریتش را امامش تعیین می کند.
🍀 وقتی کربلایی شد، مثل امام حسین باید از همه چیز در این دنیا بگذرد، همه چیز حتّی علی اصغر شش ماهه حتّی اسیری و کتک خوردن زینبش، حتّی شایعه در تخریب شخصیّت و شورشی و خارجی خواندن ذریّه پیامبر خدا و...، فقط حافظ و پاسدار دین اسلام و ابلاغ پیام خدا به مردم و آماده کردن مردم برای پذیرش #حکومت جهانی آخرین حجّت معصوم خدا و حاکمیّت دین خدا در جهان هدف قرار گیرد.
💐بدون اطاعت از خدا کربلایی شدن محال است. انقلاب #حسینی از درون #شهدای #کربلا برخاست تا حرّ هم کربلایی شد.
🍀اگر صرف حضور و رفتن به کربلا انقلاب درونی ایجاد می کرد، لشکر یزید باید به جای مقابل فرزند پیامبر، در صف امام زمان شان قرار می گرفتند، پس، عاشورایی شدن به #پاکسازی درون و آمادگی در #تسلیم کامل و #مطیع امر امام زمانش هست.
طریق رستگاری در قرآن
آثار دوستی های دنیا در قیامت:
سوره فرقان آیات 29-27
"و یوم بعضّ الظالم علی یدیه یقول یالیتنی اتّخذت مع الرسول سبیلا"
"روزی که مردم ظالم پشت دست حیرت را به دندان گرفته و گویند ای کاش من با رسول حقّ راه دوستی و طاعت پیش می گرفتم."
"یا ویلتی لیتنی لم اتخّذ فلانا خلیلا"
"وای برمن ، ای کاش که فلان ( کافر، فاسق، بدکار و گناهکار) را دوست نمی گرفتم."
"لقد اضلّنی عن الذکر بعد اذجاءنی و کان الشیطان للانسان خذولا"
"که رفاقت او از پیروی قرآن و رسول حقّ مرا محروم ساخت و گمراه گردانید. آری دوستی شیطان برای انسان مایه خذلان و گمراهی است."
راه دست یابی به پرهیز از زشتی ها و منکر:
سورۀ عنکبوت آیه 45
"اتل ما اوحی الیک من الکتاب واقم الصلوه انّ الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر و الله یعلم ما تصنعون"
"قرآن بر تو وحی شد بر خلق تلاوت کن و نماز را به جای آر که همانا نماز است که اهل اش را از هر کار زشت و منکر باز میدارد و همانا ذکر خدا بزرگتر و برتر است و خدا به هر چه کنید آگاه است."
رستگاران در قرآن:
سوره نور آیه 52
"و من یطع الله و رسوله و یخش الله و یتّقه فاولئک هم الفائزون"
"هر کس فرمان خدا و رسول را اطاعت کند خداترس و پرهیزکار باشد و چنین کسانی رستگار هستند."
راه خلاصی از سختی های قیامت:
سوره حج آیه1
"یا ایهّا الناس اتقوا ربّکم انّ زلزله الساعه شیء عظیم"
"ای مردم خداترس و پرهیزکار باشید که زلزله قیامت بسیار حادثه بزرگ و واقعه سختی است."
موضع قرآن در گروه گرایی و تخّرب:
سوره روم آیه 32
"من الذین فرّقوا دینهم و کانوا شیعا کلّ حزب بمالدیهم فرعون"
"کسانی که دین (فطرت) خود را متفرق ساختند و از هوای نفس و خودپرستی فرقه فرقه شدند هر گروهی به پندارها و اوهام ( باطل) خود دل شاد هست."
زمان خنده بدکاران و مؤمنان :
سوره مطفّفین آیات 35-29
"انّ الذین اجرموا کانوا من الّذین امنوا یضحکون و اذا مرّوا بهم یتغامزون"
"همانا ( اگر امروز) بدکاران بر اهل ایمان می خندند و مسخره می کنند و چون به آنها بگذرند به چشم طعن و استهزاء بنگرند."
"و اذا انقلبوا الی اهلهم انقلبوا فاکهین"
"و چون از حضور محفل مؤمنان ، مردم بدکار به سوی کسان خود بازگردند، به سخن مزاح و فکاهی با هم تفریح می کنند."
"و اذا رأوهم قالوا انّ هولاء لضالّون و ما ارسلوا علیهم حافظین"
"و چون مومنان را ببینند گویند اینان مردم گمراهی هستند در صورتی که ما آنها را موکّل و نگهبان ( اعمال) مومنان نگرداندیم."
"فالیوم الذّین امنوا من الکفار یضحکون"
"پس امروز اهل ایمان به کفار می خندند."
"علی الأرائک ینظرون"
"و بر تخت های عزّت تکیه زده و مشاهده می کنند."
آثار اعراض و فراموشی یاد خدا در آخرت:
سوره طه آیات 126-124
"و من اعرض عن ذکری فانّ له معیشته ضنکا و یحشره یوم القیامه اعمی. قال ربّ لم حشرتنی اعمی و قد کنت بصیرا. قال کذلک اتتک اتینا فنسیها و کذلک الیوم تنسی
"و هرکس از یاد من اعراض کند همانا معیشت او تنگ شود و روز قیامت نابینا محشور می کنیم و درآن حال گوید خدایا چرا مرا نابینا محشور کردی در حالی که من بینا بودم خدا به او می فرماید آری چون آیات ما برای هدایت تو آمد همه را فراموش کردی امروز هم ما تو را فراموش می کنیم."
"و لئن سألتهم لیقولنّ انّما کنّا نخوض و نلعب قل أبالله و آیاته و رسوله کنتم تستهزؤن لاتعتذروا قد کفرتم بعد ایمانکم..." سوره توبه آیه 65
"و اگر از آنها بپرسند که چرا سخریّه و استهزاء می کنند پاسخ دهند که مزاح و مطایبه سخن راندیم ( ای رسول) به آنها بگو با خدا و آیات خدا و رسول خدا تمسخر می کنید ؟ عذر نیاورید که شما بعد از ایمان کافر شدید."
نتیجه حلال کردن حرام:
سوره توبه آیه 37
"فیحلّوا ماحرّم الله زیّن لهم سوء اعمالهم و الله لا یهدی القوم الکافرین"
"پس حرام خدا را حلال کردند اعمال زشت آنان در نظرشان زیبا نمود و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد."
"اشتروا بآیات الله ثمنا قلیلا فصدّوا عن سبیله انهّم ساءماکانوا یعملون" سوره توبه آیه 9:
"فاسقان آیات کتاب خدا را به بهایی اندک ( دنیا) فروختند تا آن که راه خدا را به روی خلق بستند همانا آنها بسیار بد می کنند."
تناول رزق حلال و عدم پیروی از وسوسه های شیطان دشمن آشکار:
سوره بقره 169-168
"یا ایهّا الناس کلوا مّما فی الارض حلالا طیبّا و لا تتبّعوا خطوات الشیطان انّه لکم عدّو مبین (168) انّما یأمرکم بالسوء و الفحشاء و ان تقولوا علی الله ما لا تعلمون169"
"ای مردم از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه تناول کنید و از وسوسه های شیطان پیروی نکنید. همانا شیطان برای شما دشمن آشکاری هست."
آثار معامله با خدا در آخرت :
سوره توبه آیه 111
"انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدًا علیه حقّا فی التوراه و الانجیل و القرآن و من اوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذّی بایعتم به و ذلک هوالفوز العظیم"
"همانا خداوند جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده آنها در راه خدا جهاد می کنند ، که دشمنان دین را به قتل می رسانند و یا خود کشته می شوند این وعده قطعی است بر خدا و عهدی است که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده و از خدا با وفاتر به عهده کیست ای اهل ایمان شما به خود در این معامله بشارت دهید که به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگی است."
نیکان چه کسانی هستند؟
سوره آل عمران آیات 135-134
"الذین ینفقون فی السرّا و الضّرا و الکاظمین الغیظ و العافین عن النّاس و الله یحّب المحسنین (134) و الذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الّا الله و لم یصّروا علی ما فعلوا و هم یعلمون" (135)
"کسانی که از مال خود در حال وسعت و تنگدستی به فقرا انفاق می کنند و خشم و غضب فرو می نشانند و از بدی مردم درگذرند ( چنین مردمی نیکوکارند) و خدا نیکوکاران را دوست دارد(134) نیکان کسانی هستند که هر گاه کار ناشایسته از ایشان سرزند یا ظلمی به نفس خویش کنند خدا را به یاد می آرند و از گناه خود به درگاه خدا توبه و استغفار کنند ( که میدانند ) جز خدا هیچ کس نمی تواند گناه خلق را بیامرزد و آنها هستند که اصرار در کار زشت نکنند چون به زشتی گناه آگاه هستند."
عاقبت کردار زشت و شادمانی درستایش اوصاف پسندیده ای که در ما وجود ندارد:
سوره آل عمران آیه 187
"لا تحسّبن الذّین یفرحون بما اتوا و یحبّون ان یحمدوا بما لم یفعلوا فلا تحسبنّهم بمفازه من العذاب و لهم عذاب الیم
"گمان نکن آنان که به کردار زشت خود شادمانند و دوست دارند که مردم آنها ار به اوصاف پسندیده ای که هیچ در آنها وجود ندارد (ای پیامبر) ستایش کنند البته گمان نکن که از عذاب خدا رهایی دارند و برای آنها عذاب دردناک خواهد بود."
چه زمانی باید دعوت خدا را اجابت کنیم؟ سوره شوری آیه47
"استجیبوا لربّکم من قبل ان یأتی یوم لا مردّله من الله ما لکم من ملجأیومئذ و ما لکم من نکیر"
"دعوت خدای خود را اجابت کنید پیش از آن که روزی بیاید، که نه از قهر خدا راه نجاتی یابید و نه ملجاء و پناهی آن روز دارید و نه ( بر عذابی که به کرده خود مستحقّ آن شدید) کسی از شما توان دفاع و انکاری خواهد داشت."
عاقبت مجادله در آیات خدا: سوره شوری آیه 35
"الذین یجادلون فی آیاتنا مالهم من محیص"
"آنانی که در آیات ما راه جدال و انکار می پیمایند می دانند که برآنها از قهر و عذاب ما هیچ مفّر و نجاتی نیست."
فما اوتیتم من شیء فمتاع الحیوه الدنیا و ما عندالله خیروابقی للذّین امنوا وعلی ربهّم یتوکّلون سوره شوری 36
"پس چیزی که از نعمت های دنیا نصیب شما گردیده متاع زندگی دنیاست و آنچه نزد خداست بسیار مهمتر و باقی است، امّا آن مخصوص کسانی است که به خدا ایمان آورده و درامورشان به پروردگارشان توکّل می کنند."
توکّل کنندگان به خدا چه ویژگی هایی دارند؟ سوره شوری آیات 39-37
"و الذّین یجتنبون کبائرالاثم و الفواحش و اذا ما غضبوا هم یغفرون(37) و الذین استجابوالربهّم و اقاموا الصلوه و امرهم شوری بینهم و مّما رزقنا هم ینفقون(38) و الذین اذا اصابهم البغی هم ینتصرون
"آنان که از زشتکاری و گناهان بزرگ می پرهیزند و چون برکسی خشم وغضب کنند بر او می بخشند و آنان که امر خدا را اجابت و اطاعت می کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام دهند و از آنچه روزی آنها کردیم به فقیران انفاق می کنند و آنان که چون ظلمی بر آنها هجوم کند آنان را یاری می کنند."
وضعیّت ظالمان و حرف آنها در آخرت: سوره شوری آیه 45
"و تریهم یعرضون علیها خاشعین من الذّل ینظرون من طرف خفی و قال الذین امنوا انّ الخاسرین الذّین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم القیامه الا انّ الظالمین فی عذاب مقیم"
"ظالمان را بنگری که به دوزخ متوجه می گردانند و آنها با ترس و ذلّت از گوشه چشم ( برآتش دوزخ) می نگرند و در آن حال مؤمنان گویند آری زیانکاران آنان هستند که نفوس خود و اهل بیت خود را در روز قیامت به زیان و خسران انداخته ای مردم بدانید که ستمکاران عالم به عذاب ابدی گرفتار هستند."
#عدالت درکلام اهل بیت علیهم السلام
🍁صفات #عادل
امام صادق علیه السلام : " وسُئلَ عن صفة الدل من الرجل فقال : اذا غضَّ طرفةُ عن المحارم ولسانَه عن المآ ثم وکفَّه عن المظالم" تحف العقول ؛ ص 365
" و از صفت عادل پرسیده شد؛ فرمود: وقتی چشمش را ازحرام ها نگه دارد وزبانش را از گناه (غیبت ؛ تهمت ؛ سخن چینی ؛ بهتان ؛فحاشی ؛ ...) بازدارد؛ ودست به ستم نگشاید" (عادل است )
آفت عدل
" آفةُ العدل الظالمُ الجائرُ " غررالحکم ص 322
" آفت عدل ؛ ستمگر بی دادگر است. "
بوستان عدالت
امیرمؤمنان علی علیه السلام : " القرآن ...ریاضُ العدل وغُد رانُه " نهج البلاغه ؛ خطبه 198
" قرآ ن بوستان عدالت وبرکه گوارای دادگری است. "
وجوب عدالت
امام صادق علیه السلام : "اتقوا اللهَ واعدلوا فانّکم تعیبون علی قوم لایعد لونَ " اصول کافی ؛ج2 ؛ ص 147
" از خدا پروا کنید و عدالت را اجرا کنید؛ زیرا شما بر قومی که دادگری نکنند عیب گرفته وخرده می گیرید. "
نخستین مرحله عدالت
امیرمؤمنان علی علیه السلام : "و اوتاد ارضه قد الزم نفسَه الدلَ فکان اوّل عدله نفی الهوی عن نفسه " نهج البلاغه خطبه 87
"محبوب ترین بندگان خدا کسی است که خود را به عدالت مقید کرده است . نخستین گام ومرحله عادل بودن وی آن است که هوا وهوس را از خویشتن دور کند. "
بهترین سیاست
امیرمؤمنان علی علیه السلام :" خیرُ السیاسات العدلُ " غررالحکم ؛403
" بهترین سیاست ها ومدیریت ها عدالت محوری است."
خواری ستم زمینه اجرای عدالت
امیرمؤمنان علی علیه السلام : " لن یتمکنَ العدلُ حتیّ یزلَّ البخسُ " غررالحکم ؛ ص 661
" عدل وعدالت استقرار نمی یابد مگراین که کم فروشی وستم خوار وزبون گردد."
برکات اجرای عدالت درزمین
امام صادق علیه السلام:" انّ الناس یستغنون اذا عدل بینهم وتنزل السماء رزقها وتخرجَُ الارضُ برکتها باذن الله تعالی" اصول کافی ؛ ج3؛ص 568
"وقتی عدالت میان مردم اجرا گردد؛ به بی نیازی می رسند (زیرا) آن زمان؛ آسمان روزی خود را نازل می کند وزمین برکات خودرا به اذن خداوند ارزانی می دارد."
عدالت برتر از شجاعت
امیرمؤمنان علی علیه السلام :" العدل افضل من الشجاعة لانّ الناس لو استعملوا العدل عموما فی جمیعهم لاستغنواعن الشجاعَة "
"دادگری برتراز شجاعت است؛ زیرا مردم اگر عدل را درباره همگان اجرا نمایند؛ ازشجاعت بی نیاز خواهند بود."
یعنی اگر این اصل مهم اجرا گردد؛حقوقی از کسی تضییع نمی شود تا انسان های شجاع برای احقاق آن قیام واقدام نمایند.
عالمان بی عمل وحسرت قیامت
امام صادق علیه السلام : انّ مِن اعظم الناس حسرةً یوم القیامة مَن وصَفَ عدلا ثمّ خالفَه الی غیره "
اصول کافی ج2؛ ص300
" حسرت خورنده ترین مردم درروز قیامت کسی است که عدالت را توصیف وستایش کند ؛ ولی درباره دیگران برخلاف آن رفتار کند."
پشتوانه رفتاری در اجرای عدالت
امیرمؤمنان علی علیه السلام : " استغن علی العدل بحسن النیّة فی الرعیّة وقلة الطمع وکثرة الورع " غررالحکم ؛ ص 163
" برای اجرای عدالت ودادگری ؛ ازنیّت نیک درباره مردم وبی طمعی وبسیار پرهیزکاربودن یاری بجوی ."
آیا قوانین قضایی برای همه یکسان اجرا می شود؟
ای کاش همه مجرم ها با احمدی نژاد رابطه داشتند تا قانون و عدالت برای همه یکسان اجرا شود!
علیرغم ادّعای ریاست قوه قضائیه مبنی بر تحوّل قضایی در کشور، تحوّل در سطح کشور و زیربنایی و ساختاری نبوده وهنوز بسیاری از مجرمان با آزادی و امنیّت کامل از سوی قوّه قضائیه، در حال ادامه جرم بوده و تاکنون شامل ماده استثناپذیری جرم و مجرم شده و شاکیان مظلوم متوسّل به دستگاه قضایی جز ظلم مضاعف چیزی دریافت نمی کنند و امیدی هر چند ناچیز به اجرای قانون و عدالت قضایی در مورد بعضی ها و ممنوع الشکایت ها وجود ندارد.
چون، روند فعلی در کشف جرم و رسیدگی به شکایات و اعمال مجازات، بستگی صد در صد به نوع جرم و پست و مقام مجرم و از همه مهم تر نوع رابطه و وابستگی به جریانات حزبی و برخی شخصیّت ها دارد، چون، قوه قضائیه، در چند سال اخیر ابزار حذف رقباء حزبی و اقتصادی و... و محل ساکت کردن مخالفین و منتقدین بعضی ها شده است.
با تدقیق در موضوع جرائم و مقام متهم و نسبت وی با طرف های درگیر در جنگ قدرت، و نیزسرعت پی گیری و نحوه رسیدگی به پرونده های کلان و رسانه ای شده، علاوه بر اثبات موارد فوق، تداوم روند سوء گیری در تشخیص مجرم و جرم را نیز ثابت می نماید.
یعنی اگر مجرم از اطرافیان احمدی نژاد باشد، از لحظه دریافت اخطار قضایی در رسانه ها علنی شده و تا در زندان در رسانه ها مشایعت شده و حیثیت و آبروی وی موضوعیّت نمی یابد؛ اما اگر مجرم ازاطرافیان و وابستگان جریان اصلاحات و بعضی ها باشد؛ اصلا مجرمیّت فرد به شدّت انکار شده و به هزار و یک دلیل مسبّب تمام جرائم واقع شده را احمدی نژاد و دولت وی قلمداد کرده و برای فرافکنی و مقصریابی رسانه ای، با ذرّه بین، دنبال کلمات و رفتار مجرمانه در احمدی نژاد می گردند و در مبارزه با فساد مردم همچنان سرِکار!!
آیا این عملکرد مصداق عدالت و داوری درقرآن وعترت و در شأن دستگاه قضایی نظام اسلامی هست؟!
استثناپذیری آشکار جرم و مجرم تا کی ادامه خواهد یافت؟
آیا این وضعیّت ناشی از مدیریّت تک نفره در مدیریّت کلان دستگاه قضایی نیست؟
ای کاش، وزیر اطلاعات دولت دهم بعد از عزل به دلیل عدم اجرای وظایف قانونی در جریان فتنه 88، با احمدی نژاد رابطه داشت تا به جای ارتقاء مقام از سوی ریاست قوه قضائیه ( پای ثابت جنگ قدرت ازبدو سمت و موضع گیری های سیاسی مخلّ عدالت) به دادستانی کل کشور، به طرفة العینی راهی محکمه قضایی می کرد!
ای کاش، همه مفسدان اقتصادی، حداقل عکس یادگاری با احمدی نژاد می گرفتند، تا با استناد به این مدرک غیرقابل نقض قانونی، تمام جرائم ریز و درشت شان پس از سال ها اشتغال به جرم پیدا و پنهان، در زمان مدیریّت احمدی نژاد کشف شده و با مجازات قطعی برابر با جرم مواجه می شدند و مردم امنیّت اقتصادی و رفاه عمومی پیدا می کردند!
ای کاش، تمام سران و عوامل فتنه که بنابر آیات قرآن، مجرم بوده و مجازات سنگینی دارد؛ با احمدی نژاد رابطه داشتند؛ تا مردم هر روز شاهد آزادی و امنیّت کامل آنها و انجام فتنه های ریز و درشت نمی شدند!
ای کاش، همه جرم ها و مجرم ها با احمدی نژاد رابطه داشت، تا در اندک زمانی دستگاه قضایی و... با تمام توان و امکانات، یورش برده همه را از ریشه حذف می کرد!
در طول تاریخ بشر، سرنوشت همه کسانی که موجبات بصیرت و روشنگری مردم را از پس پرده ها فراهم کردند، چنین بوده و تا روز قیامت چنین خواهد بود.
همیشه ناآگاهی مردم ابزار مناسب در تصاحب بیت المال و مناصب و کسب قدرت و زر و زور و ویژه خواری و ... و آگاهی مردم مانع ظلم بوده است.
مطالب مرتبط در وبلاگ ن والقلم وما یسطرون:
http://mansorevatani.blogfa.com/post/397/تا-این-وضعیت-هست؛-حقوق-شهروندی-اجرا-نخواهد-شد-(1
http://mansorevatani.blogfa.com/post/189/امر-به-معروف-ونهی-از-منکر-به-تاسی-از-سیدالشهدا(22)-75سوال-از-ریاست-قوه-قضائیه-
و ...
اصول قضاوت و داوری در کلام حضرت علی علیه السلام
آیا در تربیت قاضی و وکیل و مدیران دستگاه قضایی، سیره پیامبر وعلی علیه السلام جزو مواد درسی شده است، اگر شده چرا وضعیّت موجود در قوه قضائیّه برخلاف شرائط قاضی و قضاوت و دستگاه قضایی در اسلام هست؟
کدام یک از رؤساء و قضات دستگاه قضایی ایران، عهدنامه مالک اشتر را ملاک قضاوت و احراز شرائط قاضی قرار داده اند؟
چه میزان از قوانین و احکام مورد استناد در آراء قضایی صادره در ایران با اسلام مطابق می باشد؟
کی نظام سازی قضایی براساس اسلام و عدالت قضایی تحقّق خواهد یافت؟
چه میزان ...
اصول واضح و کاربردی و دستورالعمل قوه قضائیه و قضات در کلام پیامبر و علی علیه السلام
منع قضاوت با اندکی علم فقه
قال الامام صادق علیه السلام: "لا یَطمَعَنَّ قَلیلُ الفِقهِ فی القَضاءِ"
"کسى که اندکى فقه (مسائل حقوقى و احکام قضایى) مى داند، هرگز نباید به کار قضاوت چشم طمع داشته باشد." بحار الأنوار: ۱۰۴ / ۲۶۴ /۵
چه میزان از قضات دستگاه قضایی به مسائل حقوقی و اصول و احکام قضایی اسلام مسلّط بوده و براساس آن حکم می کنند؟
منع از قضاوت بر اساس ظن و گمان
چه میزان از قضاوت ها بدون بررسی دقیق و کامل و بر اساس حدس و گمان قاضی انجام می شود؟
چرا عدالت و احقاق حقّ و یاری مظلوم و مجازات ظالم و... فدای سرعت شده و ملاک اصلی و مسابقه سرعت در بررسی پرونده ها شده است؟!
چنین نحوه مدیریّت قضایی، موجب عدم مطالعه دقیق پرونده های قضایی سرنوشت ساز برای طرفین و قضاوت بر اساس ذهنیّات دادیار و بازپرس که در قانون فقط امور اجرایی پرونده را به عهده دارند، در منصب قضاوت قرار گرفته و رتبه بندی دادیار و بازپرس از بین رفته و همگی خود را قاضی تمام عیار تلقّی و تفاوتی در وظایف محوّله نیز وجود ندارد!
در حال حاضر، در دستگاه قضایی عدالت کیمیا شده و به دلیل افزایش قضاوت های غیرعادلانه، و عدم احقاق حقّ مظلوم، موجبات افزایش جرم و مجرم های حرفه ای و پرونده های قضایی شده است.
قال الامام علی علیه السلام: "لَیسَ مِنَ العَدلِ القَضَاءُ عَلَی الثَّقَةِ بِالظَّنِّ."
امام علی علیه السلام فرمودند: "قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست". نهج البلاغة، حکمت ۲۲۰
موارد حکم به ظاهر
امام على علیه السلام : "خَمسَةُ أشیاءَ یَجِبُ علَى القاضی الأخْذُ فیها بظاهِرِ الحُکمِ : الوِلایَةُ والمَناکِحُ والمَواریثُ والذَّبایحُ والشَّهاداتُ ، إذا کانَ ظاهرُ الشُّهودِ مَأمونا جازَت شَهادَتُهُم ولا یَسألُ عن باطِنِهم "
"پنج چیز است که باید قاضى (درباره آنها) به ظاهِر حُکم عمل کند :
ولایت (حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست)، میراث ها، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات. هر گاه شهود، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادت شان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد" الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲
چهار گروه قاضی
امام صادق علیه السلام: "القُضاةُ أربَعةٌ : ثلاثةٌ فی النارِ وواحِدٌ فی الجَنّةِ : رجُلٌ قَضى بجَورٍ وهُو یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورَجُلٌ قَضى بجَورٍ وهو لا یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورجلٌ قَضى بالحَقِّ وهُو لا یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورجُلٌ قَضى بالحَقِّ وهو یَعلَمُ فهُو فی الجَنّةِ ."
"قاضیان چهار گروهند: سه گروه در آتشند و یک گروه در بهشت . مردى که دانسته حکم ناحقّ صادر کند ، این قاضى در آتش است . مردى که ندانسته (و بىاطلاع از احکام و قوانین) حکم ناحقّ دهد ، این نیز در آتش است . مردى که ندانسته حکم درست و حقّ صادر کند ، این هم در آتش است و مردى که دانسته حکم حقّ و درست را صادر کند ، این قاضى در بهشت است."
الکافی : ۷ / ۴۰۷ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲
عواقب ستم در قاضی
امام على علیه السلام: "یَدُ اللّه فوقَ رَأسِ الحاکِمِ تُرَفرِفُ بالرَّحمَةِ، فإذا حافَ وَکَلَهُ اللّهُ إلى نفسِهِ"
"دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است . پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا م ىگذارد." الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱
طرز برخورد قاضی در قضاوت
امیر المؤمنین علیٌّ علیه السلام لِشُرَیحٍ:"لا تُسارَّ أحَدا فی مَجلِسِکَ، وإن غَضِبتَ فَقُمْ ، فلا تَقضِیَنَّ فأنتَ غَضبانُ."
امام على علیه السلام خطاب به شریح" فرمودند: در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن." الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵
امیر المؤمنین علیٌّ علیه السلام لِشُرَیحٍ: "ثُمّ واسِ بینَ المسلمینَ بوَجهِکَ ومَنطِقِکَ ومَجلِسِکَ ، حتّى لا یَطمَعَ قَریبُکَ فی حَیفِکَ ، ولا یَیأسَ عَدُوُّکَ مِن عَدلِکَ .
امام على علیه السلام خطاب به شریح فرمودند:" میان مسلمانان در نگاه کردن و سخن گفتن و نشستنت برابرى را رعایت کن، تا نزدیکانت به جانبدارى (و ستم) تو امید نبندند و دشمنانت از دادگرى تو، نومید نشوند." وسائل الشیعه : ۱۸ / ۱۵۵ /۱
مرجع و ملاک در داوری
امام علی علیه السلام در عهدنامه معروف مالک اشتردر مرجع و ملاک در داوری می فرماید:
"واکتب الی قضاة بلدانک فلیرفعوا الیک کل حکم اختلفوا فیه علی حقوقه، ثم تصفح تلک الاحکام فما وافق کتاب الله و سنة نبیه والاثرمن امامک فامضه، واحملهم علیه، و ما اشتبه علیک فاجمع له الفقهاء بحضرتک فناظرهم فیه ثم امض ما یجتمع علیه اقاویل الفقهاءبحضرتک من المسلمین، فان کل امر اختلف فیه الرعیة مردود الی حکم الامام و علی الامام الاستعانة بالله و الاجتهاد فی اقامة الحدود وجبر الرعیة علی امره ولا قوة الا بالله،
" به قاضیان شهرها بنویس، هر حکمی را که در حقوق آن اختلاف دارند نزد تو بفرستند، سپس این حکم ها را بررسی کن، هر کدام موافق کتاب خدا و سنت پیامبر و سخن امام تو بود، آن را امضا و ایشان را بر آن وادار کن. و در حکمی که بر تو مشتبه باشد، فقها را نزد خود فراخوان تا در آن حکم با هم مناظره کنند، سپس حکمی را که مورد اجماع فقهای مسلمین درحضور تو قرار گرفت، امضا کن. هر امری که رعیّت در آن اختلاف کنند به حکم امام بازگردانده می شود و بر امام است که با استعانت از خدا در اقامه حدود و واداشتن مردم به فرمان خدا بکوشد."
صفات قاضی در عهدنامه مالک اشتر
"ثم اختر للحکم بین الناس افضل رعیتک فی نفسک ممن لاتضیق به الامور، ولا تمحکه الخصوم، ولا یتمادی فی الزلة، ولا یحصر فی الفیء الی الحق، اذا عرفه، ولا تشرف نفسه علی طمع، ولا یکتفی بادنی فهم دون اقصاه و اوقفهم فی الشبهات و آخذهم بالحجج و اقلهم تبرما بمراجعة الخصم، و اصبرهم علی تکشف الامور، و اصرمهم عند اتضاح الحکم ممن لا یزدهیه اطراء ولا یستمیله اغراء"
"برای قضاوت میان مردم کسی را انتخاب کن که او را از همه برتر می دانی، کسی که موجب دشواری کارها نشود و رفتار خصمان او را به لجاجت نکشاند، و بر اشتباه خود پای نفشارد، و آن گاه که حق را شناخت در بازگشت به آن بخل نورزد، و نفس او به هیچ طمعی نگاه نکند، و تا همه حقیقت کشف نشود به اندک فهمی اکتفا نکند. کسی که درنگش در شبهات از همه بیشتر و بیش از همه اهل حجت ودلیل باشد و از مراجعه طرفین دعوا کمتر به ستوه آید و در کشف حقیقت امور از همه بردبارتر و بر روشن شدن حکم از همه قاطع ترباشد. کسی که ستایش او را سست نکند و ترغیب و تشویق، او را به جانبی گرایش ندهد.
حق نقض حکم و استیناف در اصول داوری از دیدگاه امام علی علیه السلام
حاکم، حق استیناف یا تمیز حکم را دارد.
در روایتی از امام علی علیه السلام آمده است:
"ان القاضی اذا علم بخطاء حکمه ردّ قضائه او ردّ قضاؤه"
"هر گاه قاضی به خطا بودن حکم خود پی ببرد، قضاوت خود را مردود می کند، یا قضاوتش مردود می شود."
جواز صلح بین مسلمانان
"اعلم ان الصلح جائز بین المسلمین الا صلحا حرم حلالا او احل حراما"
"آگاه باش که صلح میان مسلمانان جایز است مگر صلحی که حلالی را حرام یا حرامی را حلال کند."
تا اسلام در دستگاه قضایی عملی نگردد، همچنان شاهد افزایش انواع فساد در جامعه خواهیم بود چنانکه هستیم.
اگر دستگاه قضایی اصلاح و ملجاء مظلومان شود، قطعا عرصه بر ظالم تنگ و ناامن خواهد شد، اگر ظالم درعرصه های مختلف در امنیّت کامل مرتکب جرم می شود، یعنی عدالت و قاضی عادل کیمیای مردم شده است.
🌷رسم #شهداء در پذیرش شنیده ها و نحوه #قضاوت و صدور #حکم
"إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلي أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَميعاً بَصيراً"
سوره نساء آیه 58
"همانا خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش رد کنید ( واجبات را به خدا و حقوق مردم را به مردم ) ، و چون میان مردم داوری نمایید ( در مورد نزاع یا درباره اشخاص و حوادث ) عادلانه داوری کنید. حقّا که خداوند شما را به نیکو اندرزی موعظه می کند ، همانا خداوند همواره شنوا و بیناست."
چند ماه از پیروزی انقلاب گذشت. یکی از دوستان به من ( مهدی فریدوند) گفت: بیا با ابراهیم(شهید ابراهیم هادی) بروید سازمان تربیت بدنی، آقای داودی (رئیس سازمان) با شما کار دارند! فردا صبح آدرس را گرفتیم و رفتیم سازمان. آقای داودی که معلم دوران دبیرستان ابراهیم بود خیلی ما را تحویل گرفت. به همراه چند نفر دیگر وارد سالن شدیم. ایشان برای ما صحبت کرد و گفت: شما که افرادی ورزشکار و انقلابی هستید، بیائید در سازمان و مسئولیّت قبول کنید و... ایشان به من و ابراهیم گفت: مسئولیّت بازرسی سازمان را برای شما گذاشته ایم. ما هم پس از کمی صحبت قبول کردیم. از فردای آن روز کارما شروع شد. هر جا که به مشکل برمی خوردیم با آقای داودی هماهنگ می کردیم.
فراموش نمی کنم، صبح یک روز ابراهیم وارد دفتر بازرسی شد و سوال کرد: چیکار می کنی؟
گفتم: هیچی، دارم حکم انفصال از خدمت می زنم. پرسید: برای کی؟
ادامه دادم: گزارش رسیده رئیس یکی از فدراسیون ها با قیافه خیلی زننده به محل کار می یاد. برخوردهای خیلی نامناسب با کارمندها خصوصا خانم ها داره. حتی گفته اند مواضعی مخالف حرکت انقلاب داره. تازه همسرش هم حجاب نداره!
داشتم گزارش را می نوشتم. گفتم یک رونوشت هم برای شورای انقلاب می فرستیم. ابراهیم پرسید: می تونم گزارش را ببینم؟
گفتم: بیا این گزارش، این هم حکم انفصال از خدمت!
گزارش را با دقّت نگاه کرد. بعد پرسید: خودت با این آقا صحبت کردی؟
جواب داد: نه، لازم نیست، همه می دونند چه جور آدمیه!
جواب داد: نشد دیگه، مگه نشنیدی، انسان دروغگو، هرچه که می شنود تأئید می کند!
گفتم: آخه بچه های همان فدراسیون خبردادند .... پرید تو حرفم و گفت: آدرس منزل این آقارو داری؟ گفتم بله هست.
ابراهیم ادامه داد: بیا امروز عصر بریم خونه اش، ببینیم این آقا کیه، حرفش چیه!
من هم بعد چند لحظه سکوت گفتم: باشه.
عصر بعد از اتمام کار آدرس را برداشتم و با موتور رفتیم.
آدرس او بالاتر از پل سیّد خندان بود. داخل کوچه ها دنبال منزلش می گشتیم. همان موقع آن آقا از راه رسید. از روی عکسی که به گزارش چسبیده بود اور ا شناختم.
اتومبیل بنز جلوی خانه ای ایستاد. خانمی تقریبا بی حجاب بود پیاده شد و در را باز کرد. بعد همان شخص با ماشین وارد شد.
گفتم: دیدی آقا ابرام! دیدی بابا مشکل داره.
گفت: باید صحبت کنیم. بعد قضاوت کن.
موتور را بردم جلوی خانه و گذاشتم روی جک. ابراهیم زنگ خانه را زد. آقا که هنوز توی حیاط بود آمد جلوی در.
مردی درشت هیکل بود. ریش و سبیل تراشیده. با دیدن چهره ما دو نفر در آن محلّه خیلی تعجّب کرد. نگاهی به ما کرد و گفت بفرمائید.
با خودم گفتم: اگر من جای ابراهیم بودم حسابی حالش را می گرفتم.امّا ابراهیم با آرامش همیشگی، در حالی که لبخند می زد سلام کرد و گفت ابراهیم هادی هستم و چند تا سوال داشتم، برای همین مزاحم شما شدم.
آن آقا گفت: اسم شما خیلی آشناست! همین چند روزه شنیدم، فکر کنم تو سازمان بود. بازرسی سازمان، درسته؟
ابراهیم خندید و گفت: بله.
بنده خدا خیلی دست پاچه شد. مرتب اصرار می کرد بفرمائید داخل. ابراهیم گفت: خیلی ممنون. فقط چند دقیقه با شما کار داریم و مرخص می شویم.
ابراهیم شروع به صحبت کرد. حدود یک ساعت مشغول بود. امّا گذشت زمان را اصلا حس نمی کردیم.
ابراهیم از همه چیز برایش گفت، از هر موردی برایش مثال زد. می گفت: ببین دوست عزیز، همسر شما برای خود شماست، نه برای نمایش دادن جلوی دیگران! می دانی چقدر از جوانان مردم با دیدن همسر بی حجاب شما به گناه می افتند! یا این که وقتی شما مسئول کارمندها در اداره هستی نباید حرف های زشت یا شوخی های نامربوط، آن هم با کارمند زن داشته باشید. شما قبلا توی رشته خودت قهرمان بودی، اما قهرمان واقعی کسی هست که جلوی کار غلط رو بگیره.
بعد هم از انقلاب گفت. از خون شهداء، از امام از دشمنان مملکت. آن آقا هم این حرف ها را تأئید می کرد.
ابراهیم در پایان صحبت ها گفت: ببین عزیز من، این حکم انفصال از خدمت شماست.