خدا رزق همه را می رساند؛ لکن رزق بر دو قسم است. اگر انسان می خواهد بخورد و بریزد و بپاشد، این نوع رزق را خدا ضامن نیست و براي آن باید کار بکند. بله، خدا رزّاق است و رزق ميرساند؛ لكن در حدي که حیات شما باقی بماند. به اصطلاح خودمان، رزق بخور و نمیر؛
⚜امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
يَا بُنَيَّ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُك فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاك.( نهج البلاغة، ص 402 ؛ )
رزق دو گونه است؛ یک رزق است كه دنبال شما میدود. آن، رزق مقسوم تو است که از طرف حق باید به تو برسد. یک رزق هم هست که تو دنبال آن می دوی؛ یعنی باید کسب حلال بکنی، تجارت بکنی تا به آن برسی.
480/خ/96
كانال رسمي آيت الله ناصري (https://telegram.me/joinchat/CWy-zT5T683tsP-pYE8pLA)
@Naseri_ir
🌷قبل از بیعت با #مهدی زهرا به سوالات زیر پاسخ عملی دهیم تا #بیعتی راستین کنیم. 🍀مهدویت عملی
🌷امر به معروف ونهی ازمنکربه تأسی از #سیدالشهداء
🌺خودآزمایی میزان #مسلمانی
🌸خودآزمایی و #حسابرسی از خودمان در میزان آمادگی در زمینه سازی #ظهور گل #زهرا پاسخ گویی با حضور خدا و #امام _زمان عجّ الله فرجه و فطرت و وجدان خود:
۱- کدام یک از واجبات و محرّمات و عقاید و احکام در آمد مشروع و ... را به همسر و فرزندانت و ... یاد داده و خودت وبه آنها عمل کرده و می کنید؟
۲- برای احیاء #دین خدا و اجرای دستورات خدا در خود و دیگران ، کدام دستورات را عمل کرده ای؟
۳- در تشخیص #حقّ از ناحقّ ، رضایت و دستورات خدا را در نظر می گیری، یا مصلحت و رضایت و خواست خود و دیگران و یا اکثریت؟
۴- تا کنون چندباربرای گفتن حق، مطابق با دستورات خدا در قرآن ، طرفداری از حقّ و مظلوم و یا طرفداری از دین، گرفتارشدی و باز از حقّ حمایت کردی؟
آیا در طرفداری از حقّ نیتت #رضایت _خدا بود یا رسیدن به پست و مقام و... دنیا؟
۵- صادقانه مشخص کن چقدر؛تا کجا حکومت #عدل را تحمّل می کنی؟ ✳️🌷 ادامه مطلب در لینک زیر 👇👇👇👇👇 http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=75707&itemid=70536
⭕️ کشورهای بسیاری فلوریداسیون آب را ممنوع کرده اند.
🔹در حالی که در اکثر کشور های اروپایی مانند سویس، سوئد و هلند فلوریداسیون آب انجام نمی گیرد با این وجود نتایج آماری به دست آمده مشابه چیزی است که در #آمریکا در مورد کاهش پوسیدگی دندان ها گزارش می شود. این نشان می دهد که فلوریده کردن آب اثر مهمی بر جلوگیری از بیماری های دندان نداشته است.
🔹آلمان و اروپای شرقی هم برنامه های فلوریداسیون را کاهش داده اند با این حال هنوز در استرالیا، نیوزلند، کانادا، ایرلند و امریکا آب فلوریده می شود. ژاپن، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، دانمارک و بلژیک نیز از دیگر کشورهایی هستند که با این که در آنها فلوراید به آب آشامیدنی مردم اضافه نمی شود در عین حال آمار مشابهی با آمریکا در مورد پوسیدگی دندان دارند.
🔹طبق گزارش های منتشره در برخی کشورها نیز که مردم در معرض فلورايد بسیار فراتر از حد مجاز قرار دارند؛ مانند مکزيک، چين و هند، اثرات نامطلوب در تشدید پوسیدگی دندان و حتی تضعیف هوشیاری و فعالیت مغزی در کودکان دیده می شود.
⚠️ نتایج تاسف بار استفاده از فلوراید باعث شده کمپین های گسترده ای علیه استفاده از این ماده سمی در بسیاری از کشور های جهان شکل بگیرد
🚫 این درحالی است که وزارت بهداشت کوچکترین توجهی به این مقوله نداشته و خمیر دندان های بدون فلوراید به سختی در بازار قابل دسترسی است و تاسف بار تر اینکه در مدارس، مایع حاوی فلوراید را در دهان فرزندان ما و شما میریزند و نامش را هم بهداشت دهان و دندان می گذارند
✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف
http://T.me/joinchat/AAAAADwiIiTk_fhNgzD4nQ
[Forwarded from بیقانونی قانون]
(http://modir-robot.ir/axnegar/FfeZ23fzTShggp/6106001.jpg) ⛔️ ما در انتخاب قضات برعکس دنیا عمل میکنیم.
🚫 در هیچ کجای دنیا دانشکده ای برای تربیت #قاضی نداریم، لکن در ایران داریم...
نعمت احمدی / وکیل دادگستری و حقوقدان:
در کشور ما الان #دادگستری ⚖ خودش یک دانشکده حقوق تاسیس کرده است. هرکسی در این دانشکده پذیرش بشود خروجیش قاضی است.
❌ ما در دنیا دانشکدهای برای تربیت قاضی نداریم. این شیوه فقط در ایران است. در دنیا دانشکده حقوق فقط برای تربیت وکیل است و قضات را از بین وکلا انتخاب میکنند. یعنی باید اول در امر وکالت آموزش دید بعد طی مراحلی #قاضی شد. اشتباهات و آزمون و خطا را در دوره تربیت تجربه بکند. اما در ایران برعکس است.
منبع: هفته نامه صور اسرافیل
〰〰
🚫 عزل قاضی توسط امام علی (ع)
حسن رحیمپور ازغدی:
امیرالمومنین صبح کسی را #قاضی گذاشت، عصر عزلش کرد. آمد گفت من خیانت کردم؟ فرمود نه، خبر آوردند که صدایت را در #دادگاه ⚖ بلند کردی.
🆔 @bi_ghanooni
🌍 حضرت آیت الله بهجت :
📢👈 بین دهان تا گوش شما کمتر از یک وجب است.
🌷 قبل از این که حرف از دهان خودتان به گوش خودتان برسد ، به گوش حضرت (عج) رسیده است.
@behjat135🌷
❤️دخترانی که در خانه مورد حمایت عاطفی پدر واقع شدهاند؛در ارتباط با جنس مخالف دچار تصمیمهای لحظهای و احساسی نمیشوند،به علت آن که از نظر عاطفی کاملا اقناع شده اند.
@iranianshealth
🔴 یکی از علل طلاق در جوامع اسلامی
در پایان لازم است اشاره کنیم یکی از علت هایی که باعث شده پدیدۀ «طلاق» در جوامع اسلامی بیشتر از سایر جوامع صورت بگیرد، همین منطقِ «حقوق زنان در منابع روایی» می باشد مبنی بر اینکه حقوق و مطالبات مردان از زنان، ده ها برابرِ حقوق و خواسته های زنان از مردان است!
🔸 مرد در زندگی مشترک می خواهد این منطق نادرست و نابرابر - که بیشتر به سود خودش است - را بر همسرش تحمیل نماید و زن هم طبعاً دوست ندارد یا نمی تواند همۀ این وظائف را در قبال مطالبات و حقوق اندکی که برای وی به رسمیّت شناخته شده، به جا بیاورد؛ به همین دلیل مجبور می شود طلاق بگیرد و زندگی فردی را بر زندگی مشترک ترجیح بدهد.
و الحمدلله رب العالمین
✅ @alhaydarii_fa
🔺 فقه المرأة (فقه زنان)؛ تلاشی در جهت ارائۀ نگرشی نو
آیت الله سید کمال حیدری
▪️ (خلاصۀ جلسۀ چهارم)
🔹 بررسی برخی از روایات منسوب به امام علی (ع) در مذمّت زنان
در این جلسه به تعدادی از کلمات منسوب به امیرالمؤمنین (ع) که پیرامون ذمّ زنان وارد شده است اشاره می نماییم. البته ما انتساب این قبیل روایات را به اهل بیت (ع) قبول نداریم و معتقدیم اغلب این اخبار اصلاً از ایشان صادر نشده، نه اینکه صادرشده و ما نمی پذیریم!
بسیاری از علما درصدد توجیه کلمات امیرالمؤمنین امام علی (ع) برآمده اند؛ چرا که ظاهر این روایات نگاه سلبی نسبت به زنان دارد و بعضی از علما این جملات منسوب به امام علی (ع)
را - که تعدادی از آنها در کلمات قصار و خطبه های نهج البلاغه بیان شده - ضعیف دانسته اند و دسته ای دیگر معتقدند که این روایات از اساس معتبر نمی باشند.
همان طور که می دانیم سخنان فراوانی از امام علی (ع) در ذمّ زنان وارد شده است، کتاب های متعددی با عنوان نگاه امیرالمؤمنین (ع) به زنان نگاشته شده و عموم شروح نهج البلاغه فصل مستقلی را در این زمینه گشوده اند.
🔹 تفاوت مبانی حدیث و رجالی در بررسی روایات مربوط به زنان
با نگاه به خطب و کلمات قصار نهج البلاغه و هم چنین بیانات امیرالمؤمنین (ع) در مصادر روایی و حدیثی می بینیم که صدها روایت منسوب به امام علی (ع) در ذم و سرزنش زنان وجود دارد و چون تعداد این روایات زیاد است بنا بر «مبانی رجالی مشهور» تواتر پیش می آید و این اخبار از بحث سندی بی نیاز می شوند و اگر کسی تواتر را نپذیرد، لا اقل بر اساس مبنای جمع قرائن، قطعی الصدور بودن این روایات را باید بپذیرد؛ چرا که طبق مبنای مشهور هر متواتری قطعی الصدور می باشد ولی هر قطعی الصدوری لزوماً متواتر نیست.
❇️ اما بر اساس مبانی حدیثی و رجالی ما، حتی اگر تعداد این روایات به صدها و هزاران روایت هم برسد، این کثرت روایات، اطمینان و قطع به صدور روایت ایجاد نمی کند؛ زیرا قبلاً اشاره نمودیم که در اخذ یا طرد یک روایت، هم اعتبار «سند» باید احراز شود، هم اعتبار «مصدر» و خود کتاب باید ثابت شود، و هم اعتبار و وثاقت مؤلف کتاب باید مورد ملاحظه قرار گیرد و از همه مهتر، متن روایت باید از طریق عرضه بر قرآن و قواعد مسلّم عقلی مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار گیرد. حتی اگر هزار روایت هم داشته باشیم که با مبانی قطعی قرآنی در تعارض باشند، روایات را باید کناز بزنیم؛ زیرا ملاک و معیار اصلی در سنجش اعتبار روایات (سنّت مَحکیّه) - در درجۀ اوّل - قرآن کریم است.
🔹 تشبیه زنان به دنیا در سخنان امام علی (ع)
در بسیاری از کلمات منسوب به امیرالمؤمنین امام (ع) دنیا به زنان تشبیه شده و زنان به دنیا، و هر صفتی که در مذمّت دنیا ذکر شده دقیقاً همان صفت برای سرزنش زنان نیز به کار برده شده است؛ یعنی بنا بر آنچه که در این اخبار آمده امام علی (ع) بین دنیا و زنان یک نوع استعاره و این همانی برقرار نموده اند!
به عنوان مثال، مولای متقیان (ع) در ذمّ دنیا می فرمایند: تو را سه طلاقه نمودم که دیگر رجعتی در آن نباشد. واضح است که اصطلاح سه طلاقه فقط دربارۀ زنان به کار برده می شود نه مردان.
🔹 نمونه هایی دیگر از روایات در مذمّت زنان
یکی از سخنانی که به امام علی (ع) در مذمّت زنان نسبت داده شده، عبارت «یا اشباه الرجال» می باشد که حضرت در توبیخ و سرزنش یاران خود، آنها را شبیه به زنان معرفی می کنند؛ یعنی ظاهر عبارت این است که معیار در کمال و فضیلت، مردان هستند و با این معیار اصحاب خود را سرزنش می نمایند که چرا همچون زنان هستند!
کلام دیگری که به مولا امیرالمؤمنین (ع) نسبت داده شده این عبارت است که:
- همت زنان برای زینت های حیات دنیوی و فساد در آن است!
یعنی اصل در خلقت زنان، توجه به زینت های دنیوی است و همت زنان متوجه فساد در دنیا می شود! و قرآن هم می فرماید: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ»؛ آل عمران/ 14 (براى مردم ميل به شهوت از جمله زنان تزيين شده است). «مِن» در آیۀ شریفه از نظر ادبی مِن «بیانیه» است؛ لذا عده ای گفته اند اوّلین مورد و مهمترین مصداقی که در این آیه به عنوان زینت های دنیا ذکر شده، زنان هستند.
روایات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد:
- غیرت زنان کفر، و غیرت مردان ایمان است.
- بهترین خصوصیت اخلاقی زنان، بدترین خصوصیت اخلاقی مردان است.
- زنان وقتی تو را دوست داشته باشند آزارت می دهند و وقتی مورد غضب آنان قرار گیری به تو خیانت می کنند.
- چه بسا دوستی زنان تو را بکشد!
- غضب زنان بلایی است که درمانی برای آن وجود ندارد!
- هيچ چیزی شوم نمی باشد و اگر چیزی شوم باشد، آن شومی در زنان و در خانه و در اسب است.
- هیچ مردی نیست که پست باشد مگر اینکه زنی پست تر از او وجود دارد (یعنی پست ترین مردان، بهتر از زنانند!)
✅ @alhaydarii_fa
- هیچ زن صالحی نیست مگر اینکه مردی بالاتر از او باشد (یعنی زنان به هر درجه ای که برسند باز هم مردان از آنها بالاترند!).
و...
اين روايات در کتاب «موسوعة المرأة في الأخبار»، جلد اول، صفحۀ ٣٥ آمده است.
🔹 ضرورت پیرایش منابع روایی
این موارد نمونه هایی از موروث روایی ما می باشند که منظومۀ معارف دینی ما را تحت الشعاع قرار داده اند و هنگامی که ما تصریح می کنیم قسمتی از موروث روایی ما معارف دینی ما را نابود می نماید و باید اصلاح شود، عده ای می گویند چرا مکتب اهل بیت (ع) را تضعیف می کنید؟!! گویا از منظر این افراد، معارف دینی خلاصه شده در موروث روایی، آن هم یک چنین روایاتی که از دیدگاه ما غالب آنها مخالف قرآن می باشند. یکی از علت هایی که باعث شده دسته ای در مقابل تهذیب و اصلاح منابع روایی (سنّت مَحکیّه و نه سنّت واقعیه!) جبهه گیری کنند این است که یک دور کامل موروث روائی را ندیده اند و از میان روایات، بیشتر روایات فقهی را مطالعه نموده اند.
✔️ باید توجه داشت که این اخبار حتی اگر سندشان هم ضعیف باشد، بالأخره تأثیر سوء خود را روی نگرش اهل علم و عموم مردم گذاشته و می گذارد.
وقتی نتایج استنباطی این دسته از روایات در بحث های فقهی و نظام خانواده و مسائل اجتماعی وارد می شود، مشکلات خود را نشان می دهد.
🔹 طرح برخی سؤالات و تأمّلات دربارۀ حقوق زنان
در اینجا سوالات مهمی پیش می آید که برخی از آنها از این قرار است:
- آیا با نتایجی که از این نوع روایات به دست می آید، می توان با زنان بر اساس انصاف برخورد نمود؟
- با این وجود یک چنین نگرش منفی ای، می توانیم حقوق آنها را به طور کامل به ایشان بدهیم؟
- آیا زنان نقشی در ادارۀ اجتماع دارند یا خیر؟
- با توجه به اینکه طبق منظومۀ روایی ما زنان سفیه، ناقص العقل و شرّ هستند می توانیم برای آنها در اجتماع حقّ انتخاب و اظهار نظر قائل شویم؟
🔹 حقوق زنان در منابع روائی بر اساس کتاب جواهر الکلام
حقوق و وظایف زنان در روایات، در کتاب جواهر الکلام (جلد ۳۱، صفحه ۱۴۶) - که از مهترین و اساسی ترین کتاب های فقهی ما محسوب می شود – اینگونه بیان شده است:
- زن حق ندارد با شوهرش مخالفت کند
- بدون اجازه شوهرش صدقه ندهد
- بدون اجازه شوهرش روزه مستحبی نگیرد
- خودش را از همسرش منع ننماید حتی اگر بر پشت چارپایی نشسته باشد
- بدون اجازۀ شوهرش از خانه خارج نشود حتی اگر بخواهد به دیدار پدرش و آشنایانش برود یا در مجلس عزای پدرش شرکت نماید
- برای شوهرش بهترین لباس ها را بپوشد و بهترین عطرها را استعمال نماید و خودش را به بهترین شکل تزیین نماید و شب و روز در همه حالات خودش را بر شوهرش عرضه نماید
- زن نمی تواند در کارهای شوهرش همچون آزاد کردن بردگان و دادن صدقه و تدبیر امور منزل و بخشیدن اموال و نذر در اموال دخالت نماید
- اگر زنی به شوهرش بگوید در تو هیچ خیری ندیدم اعمالش نابود خواهد شد و این سخنش همچون شرک به خداست!
- اگر کاری را بدون اذن همسرش انجام دهد ملائکه آسمان و زمین و ملائکه غضب و رحمت الهی او را لعن خواهند نمود.
وی پس از برشمردن وظایف فراوان زنان، وظیفۀ مردان در قابل همسرانشان را به صورت حداقلی چنین می آورد:
- شکم او را سیر کند
- به او لباس بپوشاند
- برایش مسکن تهیه کند.
یعنی تنها حق زنان بر مردان غذا و لباس و سرپناه است، در مقابل مطالبات فراوانی و حداکثری که مردان از زنان دارند!
لازم به ذکر است تمام آنچه که مرحوم صاحب جواهر ذکر نموده، برگرفته از نصّ روایات ما می باشد! نه اینکه نظر شخصی خودش را گفته باشد.
و این مختص به میراث روایی شیعی نمی باشد، بلکه این قبیل اخبار در منابع روایی اهل سنّت چندین برابر بیشتر وجود دارد.
🔹 مقایسۀ منطق روایات با منطق قرآن در مسألۀ زنان
حال باید تأمّل کرد آیا این منطق که زنان ده ها وظیفه در قبال مردان دارند و تنها دو سه حق بیشتر ندارند، با منطق قرآن سازگار است که می فرماید: «ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف»؛ بقره/ 228 (و برای زنان به همان اندازۀ وظایفشان، حقوق شایسته وجود دارد).
اگر کسی بگوید در ادامه آیه می فرماید: «وللرجال علیهن درجة و الله عزیز حکیم»؛ (و مردان را بر زنان درجه و مرتبتی است و خدا عزیز و حکیم است)، در آینده بحث خواهیم نمود که آیا این درجه یک «امتیاز» است که مردان بر زنان دارند یا اینکه یک «مسئولیت» است؟!
✅ @alhaydarii_fa
🔳سوپرمارکتهای کرهای در ایران
🔸 معاون فروشگاه زنجیرهای: بعد از حضور موفق در ایران فعالیتهایمان را گسترش میدهیم
🔹شرکت کرهای بی جی اف ریتیل، مالک بزرگترین سوپرمارکتهای زنجیرهای این کشور (CU) اعلام کرد، اولین شعبه این فروشگاهها را در ایران افتتاح کرده است.
🔹هونگ جونگ کوک، معاون شرکت بی جی اف ریتیل در این باره گفت: «ایران با جمعیتی بیش از 80 میلیون نفری بزرگترین بازار در منطقه خاورمیانه است. ما بعد از حضور موفق در بازار ایران، توسعه جهانی فعالیتهایمان را سرعت خواهیم بخشید.»
☑️ @khat57
#مکاشفه
🔻مكاشفات شبيه به خواب ها هستند براى يک حركت كوتاهى که انسان يک وقتى در خودش ايجاد كند.
🔸معناىِ حقيقی مكاشفه يعنى كنار رفتن پرده ها؛ همانطور كه اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد:
«لوكشف الغطا ما ازددت يقينا»
(غرر الحكم، ص566)
یعنی اگر همه پرده ها کنار برود به یقین من اضافه نمی شود.
🔹اين معنى حقيقى كشف است. مکاشفه يعنى ورود به برزخيات و ملكوت عالم. اين کار امكان پذير است. اين دیدن اگر در بيدارى اتفاق افتاد و حس ها با ملكوت شروع به ارتباط كرد و پيوند برقرار كرد به آن مكاشفه مى گويند. ارتباط پیدا کردن بعضى حس ها را مكاشفه مى گويند.
🔸حتما این ديدن فقط از راه چشم نيست. يک وقتى مثلا يک نفر شروع به خواندن قرآن مى كند و يک معانی جدیدی به ذهنش مى آيد، اين را هم مكاشفه مى گويند. چون دارد پرده ها كنار مى رود و كشف معانى مى شود، اين هم يكى از مصاديق مكاشفه هست.
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
http://t.me/joinchat/Ac2NBDvAMQYWLfO-R_QeYw
سید سکوت
⚡️حضرت آیت الله #بهاء_الدینی فرمودند:
من سیزده ساله بودم، سیدی در کوه خضر می نشست که به او می گفتند:
سید سکوت. بیست سال بود که حرف نمی زد.
من با بعضی بچه ها رفته بودیم کوه خضر و او را دیدیم.
شخصی از روستائی آمد گفت: مریض داریم او را دعا کنید!
سید با حرکات دست و اشاره به او تفهیم کرد که مریض خوب شد، بعد معلوم شد که مریض خوب شده است!
همچنین مثل این که فهمیده بود ما بچه ها گرسنه هستیم، با اشاره دست به ما بچه ها فهماند که در فلان منطقه پائین کوه دارند اطعام می کنند، بروید بخورید، ما رفتیم پائین به همان مکانی که آدرس داده بود، دیدیم در یک باغی آش پخته اند و به مردم می دهند.
☀️پس از بیان این مطلب، آیت الله بهاالدینی فرمودند:
بزرگان هم به او سر می زدند.
عرض شد: آقا این سید سکوت را که فرمودید بزرگان هم پیش او می رفتند، چه سرّی داشت؟!
🔔استاد فاطمی نیا در جلسه ای با ذکر چند نکته اخلاقی و عرفانی فرمودند:
خدمت آیت الله بهاالدینی رسیدم. گفتم آقا راز مقام و رتبه سید سکوت چه بود؟
آقا دستشان را بردند به طرف لبشان و فرمودند: در #آتش را بسته بود
خدا شاهد است الان مردم خیلی دست کم گرفته اند آبرو بردن را.
💥ببینید خدا چند #گناه را نمی بخشد:
۱- عمدا نماز نخواندن
۲- به ناحق آدم کشتن
۳- عقوق والدین
۴- آبرو بردن.
💠💠💠💠💠
@HatefSalehi
دومین دسته از میزان های تصحیح روایات – از نظر اهمیت و برتری – عبارتند از «مرجعیات تصحیحی». منظور از این مراجع تصحیح، یک سلسله ملاک هایی است که هر کدام از آنها به نحو مستقل می تواند موجب قبول یا ردّ اخبار شوند؛ یعنی نیازی نیست که حتماً سایر ملاک ها به آن ضمیمه شوند تا بتواند مؤثر واقع شود. مرجعیات تصحیحی شامل پنج مورد ذیل می شود:
1) احادیث متواتر
2) ضرورت های دینی
3) احکام قطعی عقل
4) حقایق تاریخی
5) و حقایق علمی.
به عنوان نمونه، چنانچه یک روایت – بعد از اینکه از طریق عرضه به قرآن تصحیح یا ردّ نشد – با یک حقیقت قطعی عقلی مثل اینکه «هر معلولی علت دارد» در تعارض بود، طرد می شود و در این جا نیازی نیست که حتماً با سایر ملاک ها نیز مخالف باشد، بلکه صرف مخالفت با یکی از این معیارها برای ردّش کفایت می کند.
3⃣ قرائن تصحیحی
سوّمین دسته از میزان های تصحیح روایات، «قرائن تصحیحی» نام گرفته اند. این قرائن، ملاک هایی هستند که – معمولاً – به تنهایی نمی توانند موجب اخذ یا طرد یک روایت شوند؛ یعنی حتماً باید به سایر قرائن ضمیمه شوند تا میزان احتمال صحّت صدور آن روایت را بالا ببرند.
تفاوت «قرائن تصحیحی» با «مرجعیات تصحیحی» در این است که هر یک از «مرجعیات» به تنهایی و به نحو مستقل می توانند باعث تصحیح یک روایت شوند، اما «قرائن» باید به سایر قرائن مشابه ضمیمه شوند تا انسان را به «اطمینان» برسانند که روایت مدّنظر از معصوم (علیه السلام) صادر شده است.
در کتاب «میزان تصحیح الموروث الروایی» شش مورد از این قرائن ذکر شده است:
1- کیفیت سند (طبیعت و سرشت متن)
2— کیفیت راوی (طبیعت و سرشت راوی)
3- امتیازات متن
4- زمان نصّ
5- عمل اصحاب به خبر ضعیف، و اعراضشان از خبر صحیح
6- کیفیت منبع حدیثی و زمان تدوین آن.
برای توضیح چگونگیِ میزان قرار گرفتن هر یک از این قرائن و سایر مطالب پیرامون آنها باید به خود کتاب رجوع کرد.
✔️ خلاصۀ بحث
در کتاب «میزان تصحیح الموروث الروایی»، در مجموع 12 میزان یا مصحّح – در قالب سه عنوان - برای تصحیح روایات ذکر شده است:
1. عرضه به قرآن (اوّلین و مهمترین میزان)
——
2. احادیث متواتر
3. ضرورت های دینی
4. احکام قطعی عقل
5. حقایق تاریخی
6. حقایق علمی
——
7. کیفیت سند (طبیعت و سرشت متن)
8. کیفیت راوی (طبیعت و سرشت راوی)
9. امتیازات متن
10- زمان نصّ
11- عمل اصحاب به خبر ضعیف، و اعراضشان از خبر صحیح
12- کیفیت منبع حدیثی و زمان تدوین آن. ________
پی نوشت ها:
1- البته فقها و اصولیون شیعه در مبحث «تعادل و تراجیح» اصول فقه، «عرضه به قرآن» را به عنوان یکی از مرجّحات برای ترجیح و تقدّم یکی از دو روایت متعارض صحیح السنّد معتبر می دانند، آن هم به عنوان آخرین ملاک و نه به عنوان اولین و مهمترین معیار! ضمن اینکه معیارقراردادنِ «عرضه به قرآن» در مقام «تصحیح»، غیر از معیارقراردادن آن در مقام «ترجیح» است.
2- البته در این جا مطالب و نکات دقیقِ فراوانی وجود دارد که – به دلیل احتراز از طولانی شد متن حاضر - امکان ورود تفصیلی به آنها نیست؛ از این رو توصیه می شود مخاطبان گرامی حتماً به اصل کتاب رجوع کنند تا از ابعاد گوناگون و جزئیات این بحث مهم و سرنوشت ساز آگاهی یابند.
✅ @alhaydarii_fa
✅ @alhaydarii_fa
🔺 موازین و معیارهای تصحیح روایات از دیدگاه آیت الله حیدری
1⃣ مقدّمه
لازم به ذکر است که از علامه حیدری تا کنون حدود 150 جلد کتاب در زمینه های مختلف علوم و معارف اسلامی به چاپ رسیده است. در این میان با قاطعیت می توان گفت یکی از مهمترین و راهبردی ترین آثار ایشان، کتاب «میزان تصحیح الموروث الروایی» است.
پیشتر به نحو اجمالی به معرفی این کتاب پرداخته بودیم. اکنون در این نوشتار قصد داریم چکیده و اصل سخن و مدّعای این اثر کم نظیر - اگر نگوییم بی نظیر - را که در متن قبلی مطرح نشده بود، به طور مختصر بیان کنیم. این کتاب، جلد دوّم از مجموعه ای پنج جلدی تحت عنوان «اسلام محوریة القرآن» است.
2⃣ برخی از آسیب های منابع روایی
همان طور که می دانیم آسیب ها و آفات متعدّدی دامن گیر احادیث و منابع روایی شده است. برخی از این معضلات عبارت اند از: جعل و کذب، نقل به معنا، اختصار، تصحیف، تقطیع، سهو و خطای راوی، نسیان، تقیّه، نقص و زیادت و غیره.
طبیعی است که در یک چنین وضعیتی، به راحتی و چشم بسته نمی توان به هر روایتی به صِرف اینکه در یکی از منابع حدیثی آمده عمل کرد! چرا که معلوم نیست اصلاً آن نقل قول، روایت بوده باشد و معصوم (علیه السلام) آن سخن را فرموده باشد! در این میان باید به دنبال ملاک ها و ضوابطی بود که با تکیه برآنها، بتوان «روایت معلوم الصدور» را از «روایت غیر معلوم الصدور» تشخیص داد.
در همین راستا، همّت اصلی مؤلف محترم این کتاب نیز، به دست دادن میزان هایی برای تصحیح موروث روایی و جواز عمل به آنها بوده است.
3⃣ اولین میزان تصحیح روایات، عرضه به قرآن یا بررسی سندی؟!
گفتنی است که غالب فقها، محدثین و رجالیون – چه شیعه و چه سنّی - تمرکز اصلی شان در «تصحیح» روایات، متوجّه صحّت یا ضعف «سند» آنها بوده است، حال یا به این صورت که سند را شرط اصلی صحّت صدور در نظر گرفته اند (روش وثاقت سندی)، و یا اینکه سند را به عنوان یکی از قرائن – در کنار و عرض سایر قرائن – معتبر دانسته اند (روش وثاقت صدوری).
بر خلاف روش فوق که «عرضه به قرآن» را در «تصحیح» روایات عملاً به کار نمی بندد [1] یا بدان بسیار کم توجّه است، آیت الله حیدری در تصحیح روایات از شیوۀ دیگری که مختصّ خود ایشان است بهره می گیرند. در این شیوه اولین و مهمترین معیار و میزان برای تصحیح روایات، عرضه به قرآن کریم است. دیگران هم ممکن است اشاره ای به ضرورت عرضۀ روایات به قرآن داشته باشند، اما قرآن را اولین و اساسی ترین معیار قرار نمی دهند، حال آنکه از دیدگاه علامه حیدری قرآن «حاکم» بر سایر قرائن است و تا وقتی یک روایت - به منظور احراز موافقت یا عدم مخالفت - به قرآن عرضه نشده است، نمی توان سراغ سایر قرائن تصحیحی رفت؛ چرا که همۀ آنها در «طول» قرآن اند، بر خلاف نظر مشهور که قرآن را در «عرض» سایر قرائن قرار می دهند [2].
4⃣ میزان های سه گانۀ تصحیح روایات
با توجه به مطلب فوق، باید افزود آیت الله حیدری میزان ها و معیارهای تصحیح روایات را به طور کلّی به سه دسته تقسیم نموده اند:
1- عرضه به قرآن 2- مرجعیات تصحیحی (المرجعیات التصحیحیه) 3- قرائن تصحیحی (القرائن التصحیحیه؛ نظام جمع القرائن؛ القرینه الترجیحیه).
در ادامه به توضیح کوتاه هر یک از این سه میزان می پردازیم:
1⃣ عرضه به قرآن
مراد از میزان بودن «عرضه به قرآن» این است که هر روایتی باید در ابتدا - و پیش ار توجه به قوّت یا ضعف سندش – به آیات و مبانی قرآنی عرضه شود تا «موافقت» یا «عدم مخالفتش» با آنها احراز گردد. اگر موافق با آیات قرآنی بود، مشخص می شود خبر مورد نظر از معصومین (علیهم السلام) صادر شده و طبعاً می توان بدان عمل کرد. اما در صورتی که مخالف آیات قرآن بود، طرد و ردّ می شود و لذا نمی توان به آن عمل کرد؛ هر چند سندش صحیح باشد!
حال اگر در این میان روایتی یافت شد که نه موافقتش با آیات قرآن احراز گشت و نه عدم مخالفتش تشخیص داده شد؛ یعنی فاقد دو شرط مذکور بود، در این جا ناچاراً باید سراغ سایر میزان ها و ملاک های تصحیح رفت. پس، از نظر آیت الله حیدری بهره گیری از سایر قرائن، متوقف است بر عدم برخورداری روایات مورد نظر از دو شرط «موافقت» و «عدم مخالفت». این دیدگاه نیز مختصّ علامه حیدری است و دیگران – بر حسب تتبّع - چینین شرطی را در تصحیح روایات اخذ ننموده اند؛ یعنی نگفته اند پیش از بحث سندی، حتماً باید روایات را به قرآن ارجاع دهیم و در صورت عدم برخورداری از دو شرط مذکور، مجازیم سراغ قرائن دیگر - از جمله قوّت و ضعف سند - برویم.
2⃣ مرجعیات تصحیحی
#قرآن
🔻هر آيه ای و هر سوره ای يک برنامه ای برای خودش دارد. تازه هر کدام بابي دارند. گاهی درب را به روی مردم باز می كنند و گاهی باز نمی كنند.
🔸اصل قرآن يک رقم باید راه بدهد؛ سُوَر قرآن يک رقم دیگر و آيات قرآن باز به نحو دیگری باید درب را به روی انسان باز کنند. خودِ يك آيه وقتي طرح مي شود تا يک خورده در اطرافش بحث شود، بايد درب را باز كند و راه بدهد.
🔹قرآن و حتي تک تک آيات قرآن سلطنتشان بسيار بالا است؛ گاهي راه نمي دهند. راه دادن آیات، افراد خاصّي و شرائط خاصی نیاز دارد. اگر يكي از آیات به انسان راه بدهد گاهي از يك آيه به خیلی چیزها همواره پی می برد. چون آیات به هم مربوط هستند؛ از اين آيه به آن آيه پی می برد و از آن آيه به يک سری معارف دیگر پی می رسد.
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
http://t.me/joinchat/Ac2NBDvAMQYWLfO-R_QeYw