5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستند_عصر_ظهور
قسمت دوم
اسامه بن لادن
🌹🍃🌹🍃
🌷💦 دعوت آیت الله میلانی (رحمة الله علیه )از چهل جوان
🍏حاج آقای باقری از شاگردان آیت الله العظمی میلانی:
یک بار که در خدمت استاد بودم ایشان فرمودند فلانی منبر که می روی چهل نفر از این جوانان پای منبرت را بیاور کارشان دارم
▫️بنده از این دستور استاد تعجب کردم ولی اطاعت امر کرده و چهل نفر از جوانان را آوردم
▫️آقا فرمودند: یکی یکی بیایند داخل اتاق شوند. ما اصلا نفهمیدیم که چه کار دارد، فقط هر جوانی وارد می شد پس از چند لحظه با چشم گریان بیرون می آمد و اصلا حرف نمی زد و حدود بیست نفر وارد شدند تا اینکه من بی تابی کردم و داخل رفتم ببینم حکایت چیست
▫️وقتی وارد اتاق شدم آقا نشسته بودند و کفنش هم کنارش بود و هر جوانی که داخل می شد از او سؤال می کرد که: تو امام حسین را دوست داری؟ آنها جواب می دادند بله آقا
می فرمود: خیلی؟! جواب می دادند: انشاء الله که همین طور است
▫️به محض اینکه اشک از دیده جوانان جاری می شد آقای میلانی سریع کفن خود را به اشک آنها می مالید
با دیدن این صحنه جوانها بیشتر منقلب می شدند و گریه می کردند و از اتاق بیرون می آمدند
▫️بعد از ایشان سؤال کردم: آقا! شما که مرجع هستید و اجازه اجتهاد خیلی از مراجع را داده اید و دیگر به این مسائل احتياج ندارید
آقا فرمودند: اگر چیزی به دردم بخورد، همين توسل به حسین زهرا (سلام الله علیهما)است
داســتـــان هــاے کـــوتـــاه
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
📚 درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📗درس دوم
⬅️مهدویت در قرآن
🔄 پيش درآمد
انديشه «مهدويّت»، در اسلام ريشه قرآنی دارد و اين کتاب آسمانی، با قاطعيت تمام، پيروزی نهايی «حق» بر «باطل» را به تمامی انسانها نويد داده است.
قرآن درباره ظهور و قيام حضرت مهدی(عج) به صورت كلی بحث كرده و بشارت به تشكيل حكومت عدل جهانی و پيروزی صالحان داده است.
مفسران شيعه و برخی از مفسران اهل سنّت، اين گونه آيات را ـ به استناد روايات اهل بيت: و نظرات دانشمندان اسلامی ـ مربوط به حضرت مهدی(عج) دانسته اند.
در اين درس از مجموع آيات قرآنی ـ كه ناظر به اين موضوع است و صراحت بيشتری دارد تنها چند آيه نقل و بررسی می شود.
✅ اين درس درباره آياتی از قرآن مجيد است كه با استفاده از سخنان گهربار معصومين: ، در مورد حضرت مهدی(عج) ، تفسير، تأويل و يا تطبيق شده است.
🔷 ابتدا تعريف و مفهوم اين سه واژه ـ به صورت مختصر ـ بيان ميگردد:
🔹۱. تفسير
«تفسير» از واژه «فَسَرَ»، به معنای روشن کردن و آشکار ساختن است و در «اصطلاح» عبارت است از: «زدودن ابهام از لفظ مشکل و دشوار که در انتقال معنای مورد نظر، نارسا و دچار اشکال است». ماده «فَسَرَ»، در باب «تفعيل» بيانگر مبالغه در دستيابی به معنا است. از اين رو تفسير، تنها کنار زدن نقاب از چهرة لفظ مشکل و نارسا نيست؛ بلکه شامل زدودن ابهام موجود در دلالت کلام، نيز میشود.
تفسير، در جايی است که گونهای ابهام، در لفظ وجود دارد و اين موجب ابهام در معنا و دلالت کلام میشود و برای زدودن آن، کوشش فراوانی لازم است. [۱۵]
👈از آنجایی كه فهم پارهای از آيات قرآن، بر عموم مردم پوشيده است، ناگزير نيازمند بيان و پرده برداری است و اين مهمّ بر عهده كسانی است كه صلاحيت و توانايی چنين امری را دارند و مورد تأييد خداوند متعال اند.
🔹۲. تأويل
تفسير و تأويل، در گذشته دو لفظ مترادف بود؛ لذا طبری در تفسير جامع البيان آن دو را به يک معنا گرفته و در موقع تفسير آيات گفته است: «القول في تأويل الاية». در اصطلاح متأخران، «تأويل» به معنای مغاير با تفسير و شايد اخص از آن به کار رفته است.
تأويل از «اَول»، به معنای بازگشت به اصل است. تأويل يک چيز؛ يعنی، برگرداندن آن به مکان و مصدر اصلی خودش و تأويل لفظ متشابه؛ يعنی، توجيه ظاهر آن، به طوری که به معنای واقعی و اصيل خودش باز گردد. [۱۶]
🔶اين واژه در قرآن به سه معنا آمده است:
🔸۲ـ۱. توجيه ظاهر لفظ يا عمل متشابه؛ به گونهای صحيح که مورد قبول عقل و مطابق با نقل باشد. [۱۷]
🔸۲ـ۲. تعبير خواب؛ تأويل به اين معنا، هشت بار در سوره يوسف آمده است.
🔸۲ـ۳. فرجام و حاصل کار؛ بر اين اساس تأويل يک موضوع؛ يعنی، آنچه که آن موضوع، بدان منتهی میشود. [۱۸]
معنای چهارم ـ که در قرآن نيامده، ولی در کلام پيشينيان هست ـ عبارت است از: انتزاع مفهوم عام و گسترده، از آيه ای که در مورد خاصی نازل شده است... از تأويل به اين معنا، گاهی به «بطن»؛ يعنی، معنای ثانوی و پوشيدهای که از ظاهر آيه به دست نمی آيد، هم تعبير شده است. در مقابل «ظَهر»؛ يعنی، معنای اوليهای که ظاهر آيه بر حسب وضع و کاربرد، آن معنا را میفهماند.
اين معنا دارای دامنهای گسترده و ضامن عموميت قرآن است و موجب میشود قرآن شامل تمام زمانها و دورانها باشد؛ زيرا اگر مفاهيم فراگير، برگرفته شده از موارد خاص، نباشد؛ بسياری از آيات قرآن بيثمر ميشود و فايدهای جز ثواب تلاوت و ترتيل آن نخواهد داشت. [۱۹]
بيگمان در قرآن، آيات متشابهی وجود دارد كه بايد تأويل گردد؛ ولی جز خداوند و راسخان در علم، كسی آن را نمی داند. [۲۰] تأويل دارای شرايط و ملاک هايی است که در کتابهای مربوط بيان شده است.
🔸۳. تطبيق
در آيات قرآن، مطالب فراوانی به لفظ عام بيان شده كه در هر زمان، بر عده ای قابل انطباق است. گاهی نيز لفظ آيه ای «خاص» است؛ ولی معنای آن «عموميت» دارد و شامل كسانی نيز ميشود كه شبيه آن عمل از آنان صادر شده است.
📚[۱۵] . رک: محمد هادي معرفت، تفسير و مفسران، ج۱، ص۱۸.
📚[۱۶] . همان، ص ۲۲ و ۲۳.
📚[۱۷] . آل عمران (۳)، آيه ۷.
📚[۱۸] . کهف (۱۸)، آيه ۷۸.
📚[۱۹] . محمدهادی معرفت، تفسير و مفسران، ج ۱، ص ۲۵ و ۲۶.
📚[۲۰] . آل عمران (۳)، آيه۷.
📚 درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📗درس دوم
⬅️مهدویت در قرآن (بخش اول)
❗️با توجه به نكات ياد شده، برخی از آيات مربوط به حضرت مهدی(عج) و انقلاب جهانی آن حضرت بدين شرح است: ⬇️
✳️ آيه اوّل
وَلقَدْ كَتَبْنا فِي الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذّكْرِ أنّ الارضَ يرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ؛ [۲۱]
«وهمانا، در زبور پس از ذکر نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته من، به ارث خواهند برد».
در اين آيه به يكی از روشنترين پاداشهای دنيوی صالحان (حكومت روی زمين)، اشاره شده است. در رواياتی چند، اين رويداد مهم، در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) دانسته شده است.
واژگان آيه
ـ «زبور» داود ( يا به تعبيرکتابهای عهد قديم مزامير داود) عبارت است از: «مجموعه ای از مناجاتها و نيايشها و اندرزهای داود پيامبر(ص) ».
ـ «ذكر»، در اصل به معنای چيزی است كه مايه تذكر و ياد آوری باشد؛ ولی در اين آيه ـ به قرينه معرفی آن قبل از زبور ـ به كتاب آسمانی حضرت موسی(ع)، (تورات) تفسير شده است.
ـ «ارض»، به مجموع كره زمين گفته ميشود؛ مگر اينكه قرينه خاصّی در كار باشد.
ـ «ارث»؛ يعنی، چيزی كه بدون معامله و داد و ستد، به كسی انتقال مييابد. در قرآن كريم گاهی به معنای تسلط و پيروزی يك قوم صالح، بر قوم ناشايست و در اختيار گرفتن موهبت ها و امكانات آنها گفته شده است. [۲۲]
با توجه به اضافه شدن «بندگان» به «خدا»، ايمان و توحيد آنان روشن ميشود و با توجه به كلمه «صالحون»، همه شايستگیها به ذهن میآيد: عمل و تقوا، علم و آگاهی، قدرت و قوت، و تدبير و نظم و درك اجتماعی.
هنگامی که بندگان با ايمان، اين شايستگی ها را برای خود فراهم سازند، خداوند نيز ياری ميكند تا آنان بر مستكبران غلبه يابند، دست های آلوده شان را از حكومت بر روی زمين كوتاه كنند و دارنده ميراث های آنها گردند.
بنا براين، تنها «استضعاف» دليل بر پيروزی بر دشمنان و حكومت بر روی زمين نيست؛ بلكه وجود ايمان و كسب شايستگیها بايسته است و مستضعفان جهان تا زمانی كه اين دو اصل را زنده نكنند، به حكومت روی زمين نخواهند رسيد.
نكته ها
☑️ ۱.آل محمد ۶
در تفسير آيه شريفه از امام باقر(ع) نقل شده است «هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيعِزُّهُمْ وَ يذِلُّ عَدُوَّهُمْ»؛ [۲۳]
«اين بندگان صالح، همانا آل محمد هستند كه خداوند، مهدی آنان را پس از كوشش ايشان مبعوث می کند. پس ايشان را عزّت داده، دشمنانشان را ذليل خواهد كرد».
روشن است مفهوم اين روايت، انحصار نيست؛ بلكه بيان يك مصداق عالی و آشكار است و اين تفسيرها، هرگز عموميت مفهوم آيه را محدود نميکند. بنا براين در هر زمان و در هر جا بندگان صالح خدا قيام كنند، پيروز و موفق خواهند بود و سرانجام وارث زمين و حكومت آن خواهند شد.
☑️ ۲. بشارت حكومت صالحان در مزامير داود
در مزامير داود تعبير ياد شده و يا مشابه آن، در چند مورد ديده ميشود و نشان ميدهد با تمام تحريفات موجود در اين كتابها، اين قسمت همچنان از دستبرد مصون مانده است.
۲ـ۱. «... شرّيران منقطع میشوند و اما متوكلان به خداوند، وارث زمين خواهند شد و حال اندك است كه شرير نيست ميشود؛ هر چند مكانش را استفسار نمايی، ناپيدا خواهد شد»[۲۴].
۲ـ۲. «اما متواضعانه وارث زمين شده، از كثرت سلامتی شادکام خواهند شد» [۲۵].
۲ـ۳. « متبركان خداوند، وارث زمين خواهند شد؛ اما ملعونان وی منقطع خواهند شد...»[۲۶].
۲ـ۴. «صديقان وارث زمين شده، هميشه در آن ساكن خواهند بود» [۲۷].
۲ـ۵. «خداوند روزهای صالحان را ميداند و ميراث ايشان ابدی خواهد شد»[۲۸].
در اين عبارتها، عنوان «صالحان» كه در قرآن آمده، با همان تعبير در مزامير داود به چشم ميخورد. علاوه بر اين تعبيرات ديگری نيز مانند صديقان، متوكلان، متبركان و متواضعان، در جمله های ديگر ذكر شده است. اين تعبيرها، دليل بر عموميت حكومت «صالحان» است و با احاديث قيام حضرت مهدی(عج) تطبيق ميكند .
☑️ ۳. حكومت صالحان يكی از قوانين آفرينش
بايد دانست تمام اين حكومتها، بر خلاف جهت آفرينش و قوانين جهان خلقت است و آنچه با آن هماهنگ است، همان حكومت صالحان با ايمان است. نظام آفرينش، دليل روشنی بر پذيرش يك نظام صحيح اجتماعی در آينده است و اين همان چيزی است كه از آيه ياد شده و احاديث مربوط به قيام مصلح بزرگ جهانی استفاده میشود[۲۹].
📚[۲۱] . انبيا (۲۱)، آيه ۱۰۵.
📚[۲۲] . ر. ك: اعراف (۷)، آيه۱۳۷.
📚[۲۳] . محمد بن حسن طوسی;، كتاب الغيبة، ص۱۸۴.
📚[۲۴] . مزامير داود، ۳۷، بند ۹.
📚[۲۵] . همان، بند ۱۱.
📚[۲۶] . همان،۳۷، بند ۲۷.
📚[۲۷] . همان، بند ۲۹.
📚[۲۸] . همان، بند ۱۸.
📚[۲۹] . ر.ک: ناصر مكارم شيرازی و ديگران، تفسير نمونه، ج ۱۳، صص ۵۱۵ ـ ۵۲۴.
📚 درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📗درس دوم
⬅️مهدویت در قرآن (بخش دوم)
✳️ آيه دوم
وَنُريدُ أنْ نَمُنّ عَلَي الّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الارْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أئمًّْة وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ؛ [۳۰]
«و خواستيم بر كسانی كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند، منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم».
⬆️اين آيه طبق فرمايش امام علی(ع) ، در نهج البلاغه و رواياتی چند از ديگر امامان:، ناظر به پيروزی مستضعفان بر مستكبران است و اينكه سرانجام، جهان از آنِ شايستگان خواهد شد.
آيه ياد شده، هرگز از يك برنامه موضعی و خصوصی مربوط به بنی اسرائيل سخن نمی گويد؛ بلكه بيانگر يك قانون كلی برای همه عصرها و قرن ها است. اين بشارتی در زمينه پيروزی حق بر باطل و ايمان بر كفر است. نمونه كامل تر آن، حكومت پيامبر اسلام(ص) و ياران آن حضرت بعد از ظهور اسلام بود.
گسترده ترين نمونه آن نيز، ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين به دست حضرت مهدی(عج) خواهد بود.
🔹اين آيه از جمله آياتی است كه به روشنی، بشارت به «ظهور» چنين حكومتی ميدهد؛ از اين رو اهل بيت:، در تفسير آن به اين ظهور بزرگ اشاره كرده اند.
✅ از امام علی(ع) در نهج البلاغه آمده است:
«لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيا عَلَينَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَي وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ» [۳۱]؛
«دنيا پس از چموشی و سركشی ـ همچون شتری كه از دادن شير به دوشنده اش خودداری ميكند و برای بچه اش نگه ميدارد ـ به ما روی ميآورد ... سپس آيه و «نريد ان نمن...» را تلاوت فرمود» .
✅در حديث ديگری ميفرمايد:
«هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيعِزُّهُمْ وَ يذِلُّ عَدُوَّهُمْ»[۳۲]؛ «اين گروه آل محمد(ص) هستند، خداوند مهدی آنها را بعد از زحمت و فشاری كه بر آنان وارد ميشود، برمی انگيزد و به ايشان عزّت ميدهد و دشمنانشان را ذليل و خوار ميكند».
📚[۳۰] . قصص (۲۸)، آيه ۵.
📚[۳۱] . سيّد رضي۵، نهج البلاغه، ص ۵۰۶.
📚[۳۲] . محمد بن حسن طوسی;، كتاب الغيبة، ص۱۸۴.
ادامه دارد،،،،،،،
1241650552.mp3
3.52M
🌴مهدی فاطمه،آقای من سلام...
🎧 #شور احساسی
🎤 #کربلایی_حسن_عطایی
مداحی_آنلاین_زرنگ_ترین_انسان_ها.mp3
1.04M
♨️زرنگ ترین انسان ها
👌#سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙#استاد_عالی✨
1_409733641.pdf
109.2K
📚عنوان جزوه :چگونه باشیم تا امام زمان از ما راضی باش
✍️نویسنده : آیت الله میرزا جواد تبریزی(ره)
📖موضوع : مهدویت
📄تعداد صفحات : ۲ صفحه
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 با چه کارهایی میتوانیم عشق و محبت خدا را بدست بیاوریم؟
▫️گفتاری از حضرت آیتالله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
♦️باید جوری زندگی کرد♦️
♦️که شهادت دنبال تو باشد
نه تو دنبال شهادت♦️
اللَّهُمَّ عجل لولیک الفرج
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
1_126831454.mp3
7.49M
تاکی بی خیالی
شروع کن از همین الان
بسیار زیبا
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•