🎞🎞🎞
✨صحبتهای آیتالله ناصری درباره توسل به امام زمان ارواحنا فداه
🌐 همراهان محترم جهت مشاهده ویدیو موردنظر به آدرس زیر مراجعه بفرمایید
👇
https://aparat.com/v/cIzX3
حضرت فاطمه علیهاالسلام به ابوبکر پاسخ داد: «پدرم این ملک را به من بخشیده است.» ابوبکر از حضرت برای اثبات این حرف شاهد خواست که به نقل برخی منابع امیرالمومنین علیهالسلام و امایمن شهادت دادند (السیرة الحلبیة، ج۳، ص۵۱۲) و بنابر برخی دیگر امرالمومنین، امایمن و حسنین علیهمالسلام شهادت دادند.(اصول الکافی، ترجمه کمرهای، ج۳، ص۸۰۹) ابوبکر پذیرفت و کاغذی نوشت تا کسی به فدک دستدرازی نکند. وقتی حضرت از مجلس بیرون آمد، خلیفه دوم او را دید و نوشته را گرفت و پاره کرد.(السیره الحلبیه،ج3، ص512)
بنابر برخی منابع اهل سنت، ابوبکر شاهدان فاطمه را نپذیرفت و دو مرد را برای شهادت طلبید.(فتوحالبلدان،ص40) ابن ابیالحدید، عالم سنی میگوید: «از ابن فارقی مدرس بغداد پرسیدم آیا فاطمه راست میگفت. ابن فارقی گفت آری. پرسیدم پس چرا ابوبکر فدک را به او نداد؟ گفت اگر چنین میکرد فردا خلافت را برای شوهرش ادعا میکرد و ابوبکر نمیتوانست سخنش را نپذیرد. ابن ابیالحدید در ادامه مینویسد: «ابن فارقی اگرچه به شوخی این سخن را گفت، حرفش صحیح بود.(شرح نهجالبلاغه، ج16،ص284)
ادعاهای حکومت!
حکومت در مقابل حقخواهی حضرت فاطمه علیهاالسلام دو ادعا مطرح کرد:
1- صدقه بودن فدک
معنای این عبارت آن است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، فدک را به کسی نبخشیده و با آن مانند صدقه جاریه برخورد میکرد. یعنی رسول خدا از درآمد فدک زندگانی شخصی حضرت فاطمه علیهاالسلام و بنی هاشم را تامین میکرد و مازاد آن را در راه خدا به مصرف میرساند.
از آن جا که ابوبکر خود را جانشین مشروع پیامبر اکرم میدانست، قصد داشت با در اختیار گرفتن فدک، این مشروعیت ادعایی را برای همگان به اثبات برساند و چنان اعتقاد داشت که چشمپوشی از این زمین نوعی خلل در مشروعیت حکومتش پدید میآورد.
2- حدیث نفی ارث پیامبران
منظور از این حدیث، روایتی است که ابوبکر آن را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین نقل کرد: "ما پیامبران از خود ارث باقی نمیگذاریم. هر چه از ما ماند، صدقه است."
👇
دادخواهی فاطمه علیهاالسلام
پس از تصرف فدک، حضرت زهرا علیهاالسلام نزد خلیفه اول رفت و برای پس گرفتن فدک با وی صحبتهایی کرد که ابوبکر گفت: از پیامبر شنیدم: ما انبیا ارث نمیگذاریم و آنچه از ما باقی میماند، صدقه است.(صحیح بخاری، ج۴، ص۷۹)
در مقابل حضرت زهرا علیهاالسلام در خطبه فدکیه به آیاتی از قرآن(نمل/16، انفال/75، مریم/5، نساء/11) اشاره کرد و این سخن ابوبکر را مخالف قرآن دانست. (کوپائی، فدک از غصب تا تخریب، ص94) همچنین علمای شیعه علاوه بر اینکه آیاتی را مخالف سخن ابوبکر دانستهاند، گفتهاند این حدیث را به غیر از ابوبکر هیچکدام از صحابه پیامبر اکرم نقل نکردهاند. (فروغ ولایت، ص242) ابن ابیالحدید(عالم سنی) نیز میگوید این روایت را فقط ابوبکر نقل کرده است.(شرح نهجالبلاغه، ج4، ص82 و85)
همچنین نقل شده است هنگامی که عثمان به خلافت رسید، عایشه و حفصه نزد او رفتند و از او خواستند آنچه پدرانشان (خلیفه اول و دوم) به آنان میدادند، مجدد به آنان بدهد؛ اما عثمان گفت به خدا سوگند چنین چیزی به شما نمیدهم. آیا شما دو نفر نبودید که نزد پدرتان شهادت دادید پیامبران ارث نمیگذارند. روزی چنین شهادت دادید و روزی میراث پیامبر را درخواست میکنید؟ (تقریب المعارف، ص286)
حضرت فاطمه علیهاالسلام به ابوبکر پاسخ داد: «پدرم این ملک را به من بخشیده است.» ابوبکر از حضرت برای اثبات این حرف شاهد خواست که به نقل برخی منابع امیرالمومنین علیهالسلام و امایمن شهادت دادند (السیرة الحلبیة، ج۳، ص۵۱۲) و بنابر برخی دیگر امرالمومنین، امایمن و حسنین علیهمالسلام شهادت دادند.(اصول الکافی، ترجمه کمرهای، ج۳، ص۸۰۹) ابوبکر پذیرفت و کاغذی نوشت تا کسی به فدک دستدرازی نکند. وقتی حضرت از مجلس بیرون آمد، خلیفه دوم او را دید و نوشته را گرفت و پاره کرد.(السیره الحلبیه،ج3، ص512)
بنابر برخی منابع اهل سنت، ابوبکر شاهدان فاطمه را نپذیرفت و دو مرد را برای شهادت طلبید.(فتوحالبلدان،ص40) ابن ابیالحدید، عالم سنی میگوید: «از ابن فارقی مدرس بغداد پرسیدم آیا فاطمه راست میگفت. ابن فارقی گفت آری. پرسیدم پس چرا ابوبکر فدک را به او نداد؟ گفت اگر چنین میکرد فردا خلافت را برای شوهرش ادعا میکرد و ابوبکر نمیتوانست سخنش را نپذیرد. ابن ابیالحدید در ادامه مینویسد: «ابن فارقی اگرچه به شوخی این سخن را گفت، حرفش صحیح بود.(شرح نهجالبلاغه، ج16،ص284)
🔺ادعاهای حکومت!
حکومت در مقابل حقخواهی حضرت فاطمه علیهاالسلام دو ادعا مطرح کرد:
1- صدقه بودن فدک
معنای این عبارت آن است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، فدک را به کسی نبخشیده و با آن مانند صدقه جاریه برخورد میکرد. یعنی رسول خدا از درآمد فدک زندگانی شخصی حضرت فاطمه علیهاالسلام و بنی هاشم را تامین میکرد و مازاد آن را در راه خدا به مصر
خطرات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان
#کودکان_سایبری
🌐آدرس سایت:
www.manzelgaheoshagh.ir
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
🎥🎥🎥
پاسخ به شبهه
طرف میگه : اگر کافر مریض بشه میگن عذابه‼ اما اگر مسلمان مریض بشه میگن امتحان الهی ...
🌐 همراهان محترم جهت مشاهده ویدیو موردنظر به آدرس زیر مراجعه بفرمایید
👇
https://aparat.com/v/KG1Mo
ف میرساند.
از آن جا که ابوبکر خود را جانشین مشروع پیامبر اکرم میدانست، قصد داشت با در اختیار گرفتن فدک، این مشروعیت ادعایی را برای همگان به اثبات برساند و چنان اعتقاد داشت که چشمپوشی از این زمین نوعی خلل در مشروعیت حکومتش پدید میآورد.
2- حدیث نفی ارث پیامبران
منظور از این حدیث، روایتی است که ابوبکر آن را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین نقل کرد: "ما پیامبران از خود ارث باقی نمیگذاریم. هر چه از ما ماند، صدقه است."/چند نکته در مورد حدیث فوق
الف- تا آن زمان این حدیث را جز ابوبکر هیچ کس نشنیده بود. بسیاری از محدثان نیز بر این نکته اتفاق نظر دارند که راوی این حدیث تنها ابوبکر بود.
ب- ابوبکر با نقل این حدیث ناقل سخن پیامبر اکرم بود و در طرف مقابل، حضرت فاطمه و امیرالمومنین علیهماالسلام و ام ایمن ناقل سخن و کردار پیامبر اکرم مبنی بر بخشش فدک بودند.
ج- این حدیث با آیات متعددی از قرآن که در آن میراث انبیا مطرح شده است، منافات دارد.
د- اگر طبق این حدیث بپذیریم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هیچ گونه مالی به ارث نگذاشت، چگونه است که طبق نقل اهل تسنن بعضی از اموال پیامبر مانند وسایل شخصی و نیز حجرههای آن حضرت به ارث میرسید.
🌐آدرس سایت:
www.manzelgaheoshagh.ir
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
🚫🚫🚫
وقتی والدین یک رابطه خصومت آمیزبا یکدیگر دارندونزدکودک ازیکدیگرانتقاد و بدگویی میکنند،این مسئله میتواندباعث ایجاداضطراب شدیدوافت تحصیلی در فرزندان آنهاشود.مقابل فرزندتان اختلافهایتان راکمترابراز کنید
#فرزندپروری
🌐آدرس سایت:
www.manzelgaheoshagh.ir
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
حدیث روز ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱
#حدیث_امروز
🌐آدرس سایت:
www.manzelgaheoshagh.ir
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
پرسش و پاسخ احکام بانوان
#پرسش_پاسخ
🌐آدرس سایت:
www.manzelgaheoshagh.ir
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
هدایت شده از مشاوره مهر امین
پرسش
سلام
من و همسرم همسن هستیم تقریبا. ۲۳ساله.ایشان نظامی هستن و شخصیتی بسیار درونگرا و مقتدر دارن و اما من خیلی راحت هستم نسبت به مسایل ، زود فراموش میکنم ، و خیلی تفریح و خوش گذروندن در منزل یا بیرون با ایشونودوست دارم ولی متاسفانه ایشون بیشتر فکری اقتصادی دارن و صددرصد زندگی و مکالمات ما رو شامل میشه....
از اینرو من به زوج های اطرافم و روابطشون خیلی غبطه میخورم.
و مهم ترین مشکلم نوع صحبت کردنمون هست.من بارهابه ایشان تذکر دادم که زن و شوهر توی گفتگو باید صمیمانه و در غین حال مودبانه حرف بزنند ولی ایشان هربار به شوخی (شوخی ناراحت کننده) به من القاب نامناسب میدهند،تحقیر میکنند،در منزل از کوچکترین چیزی سپاسگزار نیستند و بلعکس ایراد و بهانه گیری فراوان هست...
من خیلی تحتفشار هستم حداقل اگر شخصیت ایشون رو بپذیرم نوع گفتمان،خلوت و رابطه دونفرمون رو نمیتونم....
خیلی تاکید کردم هم با محبت هم با روش های محدود سازی و.. اما بی فایدست...
از طرفی اینرو هم بگم که همسرم بعد از دوسال زندگی مشترک با من هنوز درگیر رابطه ی گذشته خود هست به طوری که علنا به ایشان فکر میکند،آهنگ های غمگین گوش میدهد، عکس های او را در فضای مجازی پیگیری میکند چندینبار هم پیام داده اند...
یکبار هم که همسرم با دوستشان صحبت میکردند تصادفا من شنیدم که میگفتند کاش میشد همسرم را طلاق بدهمو گذشته را برای آن دختر جبران کنم.....
با این حال این موارد ضربات زیادی به من وارد کرد اما تونستم خودم و زندگی روکنترل کنم ایشون روفرستادم پیش مشاور و...
اما هنوزهم..........همه مسائل بالا وجود دارد.
پاسخ
سلام
همانطور که در سوالتون هم اشاره فرمودید شما و همسرتون تیپولوژی متفاوتی دارید یعنی شما برونگرا و ایشان درونگرا هستن، این به معنای تفاوت در نگاه، تفاوت در دیدگاه، تفاوت در جذب لذت، تفاوت در گیرنده های غم و اندوه و شادی، تفاوت در صبر و بردباری، تفاوت در ارتباط و تعامل با دیگران، تفاوت در معنای زندگی، تفاوت در اهداف و ارزشها و.... بین شماست.
قطعا میدانید که زمینه های شخصیتی افراد بخاطر موروثی بودن تغییر ناپذیر ولی برخی از ویژگیهای رفتاری قابل تغییر است.
پس در گام اول باید بپذیرید این تفاوتها وجود دارد و تلاش برای تغییر آنها تقریبا بی معناست و باید با اصل این خصوصیات کنار بیایید.
همسر شما اسیر زخم های روانی متعددی است که بیشتر این زخمها مربوط به گذشته است و باید رواندرمانی شود؛ ایشان هنوز نتوانسته باشکست زندگی قبلی کنار بیاد یعنی نپذیرفته و تا زمانی هم که نپذیرن گرفتار تزاحم افکار و احساس گناه بوده و همین موضوع فرصت درک لحظه های حال زندگی رو از ایشان می گیرد حتما تشویقشان کنید به جلسات مستمر مشاوره.
اما شما هم از لجبازی و پافشاری با همسرتون پرهیز کنید که نتیجه ای نخواهد داشت حتما به ایشان قوت قلب بدید، او رو تحسین کنید و روی نکات مثبت شخصیتی همسرتون توجه کنید.
در انتها شما رو بخاطر این که برای حفظ این زندگی تلاش می کنید و به فکر بهبود اوضاع هستید تحسین و تمجید می کنم .
در پناه خداوند متعال
دکتر صادق رضایی دانشیار تعلیم و تربیت و عضو هیات علمی دانشگاه