هدایت شده از جرعه نور
#خطای_امام_جماعت
❓پرسش:
اگر #امام_جماعت در حمد و سوره نماز ظهر که باید آهسته بخواند، بلند 🗣 و در نماز مغرب و عشاء که باید بلند بخواند، آهسته بخواند، وظیفه #مأموم چیست؟
✅ پاسخ:
وظیفه مأموم این است که او را تذکر 🖐 دهد ولو با خواندن آیه "و لا تَجْهَرْ بِصَلاتِک" و یا آیه "وَ لا تُخافِتْ بِها".
استفتائات سبحانی، جلد ۳، سوال ۳۶۲"
📚 منبع: کتاب" احکام تلبس، صفحه ۷۲"
#نماز_جماعت #نماز
🌷صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🌷
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
#احکام
هدایت شده از جرعه نور
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#نهج_البلاغه
حکمت ۹۳
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
هدایت شده از جرعه نور
#شرح_و_تفسیر_حکمت۹۳
فلسفه امتحان الهى:
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكمت آميز خود به نكته مهمى اشاره مى كند و آن عموميت امتحان براى همه انسان ها و حتمى بودن آن در هر شرايط است. نخست مى فرمايد: «هيچ كس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مى برم از اين كه امتحان شوم»; (لاَ يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ»).
سپس به ذكر علت آن پرداخته مى فرمايد: «به اين دليل كه هيچ كس نيست مگر اين كه امتحانى دارد»; (لاَِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَهُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَة).
اصولا دنيا دار امتحان، تكاليف و مسئوليت هاست و بشر براى تكامل آفريده شده و تكامل ها از مسير امتحانات مى گذرد و بى امتحان راهى به سوى كمال نيست، بنابراين چنين دعايى مثل اين است كه انسان بگويد: خداوندا مرا به هيچ تكليفى مكلّف نكن. بديهى است چنين دعايى دور از استجابت است.
آن گاه امام در ادامه اين سخن راه صحيح دعا كردن و پناه بردن را درباره امتحانات به انسان ها مى آموزد و مى فرمايد: «ولى اگر كسى مى خواهد به خدا پناه ببرد و دعا كند، از امتحانات گمراه كننده به خدا پناه ببرد»; (وَلَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاَّتِ الْفِتَنِ).
به بيان ديگر از خدا توفيق پيروزى در امتحانات را بخواهد و از ذات پاكش در اين راه يارى بطلبد تا توفيق الهى شامل حال او گردد و در آزمايش هاى الهى رو سفيد شود.
آن گاه امام در ادامه اين سخن به دو دليل نقلى و عقلى تمسك مى جويد: نخست مى فرمايد: «زيرا خداوند سبحان مى گويد: بدانيد اموال و اولاد شما وسيله آزمايش شما هستند»; (فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: (وَاعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ)).
لازم به ذكر است كه «فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در كوره است تا ناخالصى هاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته گردد سپس به هرگونه آزمايش اطلاق شده البته اين واژه گاه به معناى شكنجه، گمراه ساختن و ايجاد مشكلات اجتماعى و آشوبگرى نيز استعمال شده است.(1) آيات زيادى درباره حتمى بودن امتحانات الهى در قرآن مجيد وجود دارد. امام انگشت روى دو مورد از موارد بسيار روشن امتحانى گذارده است.
سپس در تفسير اين آيه به بيان دليلى عقلى مى پردازد و مى فرمايد: «معناى اين سخن آن است كه خدا مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مى كند تا آن كس كه از روزى اش خشمگين است از آن كس كه شاكر و راضى است شناخته شود، هرچند خداى سبحان به مردم از خودشان آگاه تر است; ولى اين براى آن است كه كارهايى كه موجب استحقاق ثواب و عقاب مى شود ظاهر گردد»; (وَمَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالاَْمْوَالِ وَالاَْوْلاَدِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ، وَالرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَإِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَلَكِنْ لِتَظْهَرَ الاَْفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ).
اين سخن اشاره به نكته پرمعنايى است و آن اينكه صفات درونى و نيات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمى شود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار گردد. به بيان ديگر معيار ثواب و عقاب، اعمال است نه نيات و صفات درونى، بنابراين خدا در عين اينكه نيات و صفات درونى انسان ها را كاملاً مى داند، بلكه از خودشان به آن آگاه تر است، باز هم امتحان مى كند تا در صحنه اعمال ظاهر شوند و معيار ثواب و عقاب تحقق يابد. به تعبير ديگر مسير تكامل از طريق افعال مى گذرد و آزمايش هاى الهى همه براى همين هدف است. باز به زبان ديگر، آنچه ملاك پاداش و كيفر است حسن فعلى است نه تنها حسن فاعلى.
آن گاه امام در پايان اين سخن انگشت روى چند مصداق از نيات انسان ها گذارده مى فرمايد: «زيرا بعضى از مردم (مثلا) پسر را دوست دارند و از فرزندان دختر ناخشنودند و بعضى افزايش مال را مى خواهند و از نقصان آن ناراحتند (هيچ يك از اين نيات سبب پاداش و كيفر نمى شود مگر زمانى كه در ميدان عمل آشكار گردد)»; (لاَِنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَيَكْرَهُ الاِْنَاثَ، وَبَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَيَكْرَهُ انْثِلاَمَ الْحَالِ).
آنها كه تنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختر متنفرند كسانى هستند كه از نعمت هاى الهى ناخرسندند و از عهده امتحان الهى بر نيامده اند و آنها كه در پى جمع مال اند و از هرگونه نقصان ناراحت، نيز گروهى هسنند كه در اين امتحان قبول نشده اند.
مرحوم سيّد رضى بعد از بيان اين كلمات حكمت آميز مى گويد: «آنچه امام در اين بيان آورده است از تفسيرهاى عميق و پيچيده اى است كه از آن حضرت شنيده شده است»; (قالَ الرَّضي: وَهذا مِنْ غَريبِ ما سُمِعَ مِنْهُ فِي التَّفْسيرِ).
هدایت شده از جرعه نور
@ostad_aali1_10367227642.mp3
زمان:
حجم:
17.93M
#یاد_مرگ قسمت ۵۹
استاد عالی
#سخنرانی_کامل
استاد عالی
اللهم عجل لولیک الفرج
🌸⃟✍჻ᭂ࿐✰🎤📚
هدایت شده از جرعه نور
@ostad_aali60-91.07.02.mp3
زمان:
حجم:
18.23M
#یاد_مرگ قسمت ۶۰
استاد عالی
#سخنرانی_کامل
استاد عالی
اللهم عجل لولیک الفرج
🌸⃟✍჻ᭂ࿐✰🎤📚
هدایت شده از جرعه نور
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سختیجاندادنرونمیچشهکسیکه....
استاد عالی
هدایت شده از جرعه نور
حاجاسماعیلدولابی:
استغفار امانگاه انسان است؛
یعنی پناهگاه
وقتی گفتی استغفرالله در پناهخدا هستی
و کجا امنتر و آرامشبخش تراز آغوش خـدا❤️
اَستَغفِرالله رَبی وَاتوب الیه.
هدایت شده از جرعه نور
حجت الاسلام مسعود عالی04 صوت ایتا-مخازن علم خدا.mp3
زمان:
حجم:
5.61M
در مسیر بندگی
#مخازن_علم_خدا
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا مِفْتاحَ الخَیْراتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا مَعْدِنَ الْبَرَکاتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الحُجَجِ وَالدَّلالاتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الْبَراهِینَ الْواضِحاتِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دِینِ اللّهِ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا نَاشِرَ حُکْمِ اللّهِ،
سلام بر تو اى کلید خیرات، سلام بر تو اى معدن برکات، سلام بر تو اى که دارنده حجت ها و دلایل، سلام بر تو اى صاحب برهان هاى آشکار، سلام بر تو اى یاور دین خدا، سلام بر تو اى ناشر حکم خدا
فرازهایی از زیارتنامه امام صادق علیه السلام
هدایت شده از جرعه نور
@ostad_shojaeیاد خدا_.mp3
زمان:
حجم:
10.39M
✗ تجربهگر مرگ : دیدم که فقط بخاطر همسر و فرزندانم به من روزی میرساندند، نه بخاطر خودم!
#استاد_شجاعی | #آقا_مجتبی_تهرانی
منبع #پادکست_روز: جلسه ۳۹ از مبحث یاد خدا
قسمت ۳ از فصل پنجم