eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.5هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
991 ویدیو
445 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 #آشنایی_با_معارف_مهدویت ⬅️ پوستر شماره (31) 🔰موضـوع: ولایت فقیه .. 💠⚜💠 ============ @marefatemahdavi @arshiv_link313
( ) عبارت چهاردهم،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم «ألَا إِنَّهُ المُفَوِّضُ إِلَیه» « آگاه باشید! او کسی است که امور به او تفویض شده است.» تفویض یعنی واگذاری.. تفویض کارها دو معنا دارد: یک معنا این است که خدا کاری را واگذار کند و خودش دستش بسته شود که این با تفکر توحیدی اسلام سازگاری ندارد؛ زیرا طبق تفکر توحیدی، این خداوند است که جهان، انسان و موجودات را اداره می کند. ارتباط خدا با این جهان ارتباط حکیمانه و تدبیر دائمی و پیوسته با جهان است. باید توجه داشت که معنای غلط تفویض این است که بگوییم: خدا خلق کرده است و دیگر هیچ کاری با جهان ندارد- که این عقیده یهود و مفوضه است-؛ در حالی که معنای صحیح تفویض این است که خودش در اختیار گذاشته و خودش مالک است. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) در خطبه ی غدیر در مورد امام زمان (ارواحنافداه) آن را بیشتر نمایان کرده است، به این دلیل است که در این جا تفویض یکی از اصول اولیه ی شخص امام زمان ارواحنافداست؛ یعنی امام عصرکه تنها مجری به تمام معنا و همه جانبه ی اسلام و قرآن است- باید مفوض الیه باشد؛ یعنی خداوند باید امر دین را به او تفویض کند تا بتواند دین را در گستره ی زمین نشر بدهد. مرحوم کلینی در این مورد ده روایت در کتاب کافی آورده است که یک نمونه را ذکر می کنیم: « عَن أبی إسحَاقَ النَّحوِیِّ قَالَ دَخَلتُ عَلَی أبِی عَبدِ اللهِ (علیه السّلام) فَسَمِعتُهُ یَقُولُ إنَ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَبَ نَبِیَّهُ عَلَی مَحَبَّتِهِ فَقَالَ وَ إنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمِ. ثُمَّ فَوَّضَ إلَیهِ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهاکُم عَنهُ فَانتَهُوا وَ قَالَ عَزَّ وَجَلَّ مَن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَد أطاعَ اللهَ قَالَ ثَمَّ قَالَ وَ إنَّ نَبِیَّ اللهِ فَوَّضَ إِلَی عَلِیٍّ وَ ائتَمَنَهُ فَسَلَّمتُم وَ جَحَدَ النَّاسُ فَوَ اللهِ لَنُحِبُّکُم أن تَقُولُوا إِذَا قَلنَا وَ أن تَصمُتُوا إذَا صَمَتنَا وَ نَحنُ فِیمَا بَینَکُم وَ بَینَ اللهِ عَزَّوَ جَلَّ مَا جَعَلَ اللهُ لِأَحَدٍ خَیراً فِی خِلَافِ أمرِنَا».. « ابی اسحاق نحوی گوید: وارد شدم بر امام صادق (علیه السّلام) شنیدم که حضرت فرمود: خداوند متعال با روش محبت، پیامبرش را تربیت کرده بود. و آنگاه فرموده است: « تو دارای خلق، اخلاق و آداب بزرگی هستی. سپس به او تفویض نمود (یعنی زمینه تفویض محبت است) سپس گفته است: آنچه پیغمبر (صلی الله علیه و آله ) برای شما می آورد بگیرید و آنچه نهی می کند از آن باز دارید. سپس حضرت صادق (علیه السّلام) فرمودند: پیغمبر خدا امور دین را به علی (علیه السّلام) واگذار کرد و او را امین دانست. آنگاه به ابی اسحاق نحوی می گوید: شما شیعیان، تسلیم شدید و مردم، علی را منکر شدند. به خدا قسم ما دوست داریم، بگوئید؛ موقعی که ما گفتیم و ساکت بشوید؛ موقعی که ما ساکت شدیم و ما واسطه بین شما و خدا هستیم و خدا قرار نداده برای کسی چیزی را برخلاف امر و فرمان و راه ما. [ یعنی کسی که خیر می خواهد، خیرش در این است که راه ما را طی کند.] طبق این کلام باید باور کنیم علت غیبت نداشتن قدرت و یا عدم توانایی حضرت نیست زیرا قدرت.. اصلاح دین و دنیای مردم از طرف خداوند متعال به وجود نازنین حضرت واگذار شده است ... عامل غیبت ،،،غفلت شیعیان از پیام غدیر و عدم امادگی و پذیرش عمومی سطح جهانیست..... نور خورشید را هیچ چیز توان خاموش کردن نیست ..لکه ی سیاه ابر تنها مانع و محروم کردن از نورش می شود.....
👆👆👆 پوسترشماره صدوبیست وسه 1⃣2⃣3⃣ صدوسه ویژگی مومن #ویژگیهای_یاران_امام_زمان 📜◽️📜◽️📜 _________________ @marefatemahdavi
4. معرفی و بلند کردن امیرالمؤمنین به دست پیامبر.m4a
3.58M
📜ترجمه خطبه غدیر ؛ ↩️بخش چهارم: معرفی و بلند کردن امیرالمؤمنین علیه السلام به دست پیامبر صلی الله علیه و آله ؛ ⏱مدت: 03:47 دقیقه ؛ 💿حجم: 3.4 MB 📖منبع: بر کرانه غدیر ؛ @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#سلام_امام_مهربانم ✨مولای من صبحم را به عشق تو آغاز می کنم که نگاه پر مهرت💞 نظاره گر تک تک ثانیه هایم باشد و لطفت شامل حالم.. دستم را بگیر که دچار غفلت نشوم.💐 @marefatemahdavi
🔸🔹🔶🔹🔸 ⬅️سلسله سخنرانی های 📖علــوم قــرآنی 🔔قسمت نوزدهم (برگرفته از فایل شماره 4) 👌..راجع به آن آیه که همان بحث نزل را گفتیم، آنجا خدا در رابطه با تورات و انجیل بحث «أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ» را می آورد، یعنی از واژه انزال استفاده کرده. اینجا از مهمترین جاهایی هست که می توانیم بگوییم انزال، نزول تدریجی هم معنا می دهد. ⁉️چــرا...؟👇 📘چون تورات که یک مرتبه بر موسی نازل نشد وقتی در کوه طور بود به تدریج بر او نازل شد. یا انجیل هم که یک کتاب نبود! بشارت هایی بود که حضرت عیسی بر حواریون خودش به مرور و تدریجا آمد گفت. پس هم تورات و هم انجیل هم تدریجا نازل شد، اما خدا در اینجا واژه انزال را بکار برد. ⚠️پس این به این معنا نیست که هر جا شما انزال دیدید یعنی نزول دفعی. اینجا هم دلیل آنهایی که می گویند قرآن نزول دفعی دارد رد می شود. البته ممکن است باز هم اختلافات باشد یک عده ای دلایلی بیاورند، یک عده دیگر دلایل نقض بیاورند.📚 🙂من هم نمی خواهم اینجا صددرصد دفاع بکنم از اینکه قرآن نزول دفعی نداشته و حتما تدریجی بوده، ما نظر آقای هادی معرفت را گفتیم و نظراتش هم انصافا نظرات خوبی بود، مثال و نقض های خوبی از همین بحث انزال و تنزیل آورد. 💠علی ایحال باز ممکن است کسانی پیدا بشوند روی این نظریه نزول دفعی پا فشاری بکنند هیچ اشکالی ندارد اینها بحث های علمی است، بگذارید باب بحث های علمی باز بشود آدم فکرش باز بشود. باور می کنید بسیاری از علمای ما سالیان سال روی یک نظریه پای فشاری می کردند و بعدا فهمیدن نظریه شان غلط است و از نظریه شان برگشتند. 📌مثال های فراوان در این زمینه داریم؛ نمونه بارزش بزرگترها می دانند ماهی اوزون بُرون تا یک زمانی اصلا حرام بود چون می گفتند فلس و پولک ندارد.. بعدا فهمیدن دارد حلالش کردن. می خواهم بگویم اختلاف نظرها همیشه هست. ☝️اما بحث بعدی، روی بحث نخستین سوره ای که نازل شده👇 🔹اینجا باز هم اختـلاف نـظر هست، بعضی ها سوره علق را می گویند چون با نزول سه یا پنج آیه از ابتدای سوره علق آغاز شد. اما بعضی ها نظرشان این است سه یا پنج آیه اول نازل شد نه کل سوره علق، پس نمی توانی بگویی اولین سوره ای که کامل نازل شد سوره علق بود نمی توانی چنین حرفی بزنی. 📖بعضی ها سوره مدثر را آوردن که می گویند پیامبر «يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّر» هم به ایشان نازل شد و خدا ایشان را خطاب کرد که بلند شو مردم را انذار بکن، بعد از آن بود که وحی کم کم نازل شد. 👌ولی خُب اکثرا سوره فاتحه را می گویند یعنی همان زمانی که پیامبر یا قبلش یا بعدش جبرئیل برای اولین بار نازل شد سوره حمد را هم به ایشان یاد دارد و ایشان سوره حمد را یاد گرفت و نماز را خواندن. تقریبا می توانیم بگویم اولین سوره ای که کامل بر پیامبر نازل شد همان سوره حمد بود. آخرین سوره ای هم که کامل بر پیامبر نازل شد سوره نصر بود، کامل منظور ماست. 📍ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 19 🔸🔹🔶🔹🔸 ============== @marefatemahdavi @arshiv_link313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠⚜💠 📚سلسله مباحث آشنایی با معارف مهدویت 📝موضوع: ولایت فقیه ⬅️ قسمت سی و چهارم (از فایل شماره 16) 💭سوال می پرسند فرق شاه با ولی فقیه در چیست؟ آن هم دستور می دهد می گویند بله قربان، این هم دستور می دهد می گویند بله قربان⁉️ 🔰فرق این است که شاه (کلا سلطان ها و پادشاهان) مجبور نیستند براساس قرآن و عترت و قانون اساسی دستور بدهند می توانند هر جور دلشان خواست فتوا بدهند. مثلا رضاخان که کشف حجاب کرد کجای قرآن و دین نوشته کشف حجاب بکنید؟ 👈ولی، ولی فقیه باید تمام دستوراتش براساس قرآن و سنت باشد و به همین خاطر خیلی از اختیارات ولایت فقیه دل بخواهی نیست باید براساس قرآن و سنت این دستورات را بدهد و منافع اسلام برایش مهمتر از منافع دوست و دشمن باشد، منافع اسلام مهمتر از هر چیز است. 📗تعبیر امام خمینی در کتاب ″البیع خودشان ج۲، ص۶۶۴″ این است که تمام امورات پیغمبر و امامان در بحث حکومت جامعه را، نه در بحث های دیگر.. فقط در بحث حکومت جامعه و بحث های سیاسی تمام اختیارات پیغمبر و امام را ولی فقیه هم دارد. ☝️باز هم می گوییم در بحث حکومت کردن و سیاست، نه در بحث دین! مثلا پیغمبر می توانست حلال و حرام بکند ولی فقیه می تواند چنین کاری بکند؟ نه! به پیغمبر وحی می شد پیغمبر دستور دینی می آوردند ولی فقیه می تواند دستور جدید دین بیاورد؟ نه. فقط در بحث حکومت و سیاست ولی فقیه همان اختیارات پیغمبر و امام را دارد. 💠به عبارت دیگر پیغمبر (ص) و ائمه معصومین هم به جهت مقام عصمت خودشان بر مردم ولایت داشتند، هم به خاطر حاکم بودن بر آنها. 👌منظور از ولایت مطلقه فقیه فقط ولایت نوع دوم است یعنی فقط ولایت در امور جامعه، امور حکومت و همان مباحث امور حسبی و قضایی.. و الا در بحث مباحث دستورات دینی و حلال و حرام و عصمت و این چیزها به هیچ وجه در بحث ولایت فقیه چنین منظوری نداریم. 🔸 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 💠⚜💠 ============== @marefatemahdavi @arshiv_link313
👆👆👆 #آشنایی_با_معارف_مهدویت ⬅️ پوستر شماره (32) 🔰موضـوع: ولایت فقیه .. 💠⚜💠 ============ @marefatemahdavi @arshiv_link313
( ) عبارت پانزدهم ،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم «ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه» « بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت داده اند.» اعتقاد به مهدویت و وجود مصلح کل، اعتقاد همه ی ادیان، و تمامی سیستم های فکری، حتی نظام های فکری غیر دینی (که اغلب سیستم های فکری سیاسی هستند) می باشد. چون بشر به طورطبیعی و فطری انتظارِحکومت و دنیایی را می کشد که در آن، هیچ بی عدالتی، ظلم و ستمی نباشد تا در آن جا بتواند حکومت کند. در این قسمت، که به اصطلاح، بخش موعود ملل و ادیان است، حضرت می فرمایند: « ... ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه ...» و نمی فرمایند: تمام انبیا به او بشارت داده اند؛ بلکه می فرمایند: « قد بشّر به من سلف القرون بین یدیه»؛ تمام قرونی که در گذشته بوده اند به او وعده داده اند. منظور حضرت این است که چه نظام های دینی، چه نظام های غیر دینی، چه فکرهای فلسفی و چه فکرهای اجتماعی، تمامشان به مهدی موعود وعده داده اند؛ منتها هر کدام از اینها یک بعد از این موعود را معرفی کرده اند؛ چون اولاً این وعده، فطری است؛ ثانیاً موعود ادیان است؛ ثالثاً تمام نظام های فکری در انتظار چنین حکومتی هستند. پس تشکیل چنین حکومتی که (از نظر عمومی) در آن جا عدل و داد، حکومت کند و پایه این حکومت، خدا باشد، بسیار مطلوب است که این مطلب را برخی از آیات و روایات هم بدان اشاره دارند: (یعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیئًا) « لَا یَبقَی أَرضٌ إِلَّا نُودِیَ فِیهَا شَهَادَةُ أَن لَا إِلَهَ إِلَا اللهُ وَ أَنَّ مُحَمَداً رَسُولُ الله». این مسأله مورد تأکید آموزه ها و مدارک دینی ما است. پس نکته ی مهم و شاهکار این وعده حتمی و بطلان ناپذیر بودن و قطعی بودن ظهور امام زمان (ارواحنافداه) و غلبه اش بر دنیا است؛ زیرا خداوند فرمود: ( وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ) و نیز فرمود: (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ...) که اگر در مدارک دینی ما، پیش گویی های اناجیل اربعه، اسفار تورات، کتاب های زند، پازند و پانیشال های زرتشتی ها و در کتب هندوها، کتب براهمایی ها و نوع کسانی که الان در دنیا اسمی از آن ها هست را مشاهده کنیم- با وجود همه ی تحریفات شان- به آن حضرت (علیه السّلام) وعده داده اند. پس ظهور منجی قطعی در تمام ادیان است و یکی از مشترکات تمام ادیان اعتقاد به موعود مصلح در آخرالزمان است و تنها اختلاف در مصداق این موعود وجود دارد.... باور کنیم روزی خواهد آمد که بنی آدم صبح کنند هیچ گرفتار، مریض ،فقیر و مشرکی در عالم هستی نباشد.... تمام دعایمان درک این ایام باشد .... اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...