💠⚜💠
📚سلسله مباحث آشنایی با معارف مهدویت
📝موضوع: ولایت فقیه
⬅️ قسمت سی و چهارم (از فایل شماره 16)
💭سوال می پرسند فرق شاه با ولی فقیه در چیست؟ آن هم دستور می دهد می گویند بله قربان، این هم دستور می دهد می گویند بله قربان⁉️
🔰فرق این است که شاه (کلا سلطان ها و پادشاهان) مجبور نیستند براساس قرآن و عترت و قانون اساسی دستور بدهند می توانند هر جور دلشان خواست فتوا بدهند. مثلا رضاخان که کشف حجاب کرد کجای قرآن و دین نوشته کشف حجاب بکنید؟
👈ولی، ولی فقیه باید تمام دستوراتش براساس قرآن و سنت باشد و به همین خاطر خیلی از اختیارات ولایت فقیه دل بخواهی نیست باید براساس قرآن و سنت این دستورات را بدهد و منافع اسلام برایش مهمتر از منافع دوست و دشمن باشد، منافع اسلام مهمتر از هر چیز است.
📗تعبیر امام خمینی در کتاب ″البیع خودشان ج۲، ص۶۶۴″ این است که تمام امورات پیغمبر و امامان در بحث حکومت جامعه را، نه در بحث های دیگر.. فقط در بحث حکومت جامعه و بحث های سیاسی تمام اختیارات پیغمبر و امام را ولی فقیه هم دارد.
☝️باز هم می گوییم در بحث حکومت کردن و سیاست، نه در بحث دین! مثلا پیغمبر می توانست حلال و حرام بکند ولی فقیه می تواند چنین کاری بکند؟ نه! به پیغمبر وحی می شد پیغمبر دستور دینی می آوردند ولی فقیه می تواند دستور جدید دین بیاورد؟ نه. فقط در بحث حکومت و سیاست ولی فقیه همان اختیارات پیغمبر و امام را دارد.
💠به عبارت دیگر پیغمبر (ص) و ائمه معصومین هم به جهت مقام عصمت خودشان بر مردم ولایت داشتند، هم به خاطر حاکم بودن بر آنها.
👌منظور از ولایت مطلقه فقیه فقط ولایت نوع دوم است یعنی فقط ولایت در امور جامعه، امور حکومت و همان مباحث امور حسبی و قضایی.. و الا در بحث مباحث دستورات دینی و حلال و حرام و عصمت و این چیزها به هیچ وجه در بحث ولایت فقیه چنین منظوری نداریم.
🔸 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#آشنایی_با_معارف_مهدویت
💠⚜💠
==============
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
عبارت پانزدهم ،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه»
« بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت داده اند.»
اعتقاد به مهدویت و وجود مصلح کل، اعتقاد همه ی ادیان، و تمامی سیستم های فکری، حتی نظام های فکری غیر دینی (که اغلب سیستم های فکری سیاسی هستند) می باشد. چون بشر به طورطبیعی و فطری انتظارِحکومت و دنیایی را می کشد که در آن، هیچ بی عدالتی، ظلم و ستمی نباشد تا در آن جا بتواند حکومت کند. در این قسمت، که به اصطلاح، بخش موعود ملل و ادیان است، حضرت می فرمایند: « ... ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه ...» و نمی فرمایند: تمام انبیا به او بشارت داده اند؛ بلکه می فرمایند: « قد بشّر به من سلف القرون بین یدیه»؛ تمام قرونی که در گذشته بوده اند به او وعده داده اند. منظور حضرت این است که چه نظام های دینی، چه نظام های غیر دینی، چه فکرهای فلسفی و چه فکرهای اجتماعی، تمامشان به مهدی موعود وعده داده اند؛ منتها هر کدام از اینها یک بعد از این موعود را معرفی کرده اند؛ چون اولاً این وعده، فطری است؛ ثانیاً موعود ادیان است؛ ثالثاً تمام نظام های فکری در انتظار چنین حکومتی هستند. پس تشکیل چنین حکومتی که (از نظر عمومی) در آن جا عدل و داد، حکومت کند و پایه این حکومت، خدا باشد، بسیار مطلوب است که این مطلب را برخی از آیات و روایات هم بدان اشاره دارند:
(یعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیئًا)
« لَا یَبقَی أَرضٌ إِلَّا نُودِیَ فِیهَا شَهَادَةُ أَن لَا إِلَهَ إِلَا اللهُ وَ أَنَّ مُحَمَداً رَسُولُ الله».
این مسأله مورد تأکید آموزه ها و مدارک دینی ما است. پس نکته ی مهم و شاهکار این وعده حتمی و بطلان ناپذیر بودن و قطعی بودن ظهور امام زمان (ارواحنافداه) و غلبه اش بر دنیا است؛ زیرا خداوند فرمود:
( وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ)
و نیز فرمود:
(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ...)
که اگر در مدارک دینی ما، پیش گویی های اناجیل اربعه، اسفار تورات، کتاب های زند، پازند و پانیشال های زرتشتی ها و در کتب هندوها، کتب براهمایی ها و نوع کسانی که الان در دنیا اسمی از آن ها هست را مشاهده کنیم- با وجود همه ی تحریفات شان- به آن حضرت (علیه السّلام) وعده داده اند.
پس ظهور منجی قطعی در تمام ادیان است و یکی از مشترکات تمام ادیان اعتقاد به موعود مصلح در آخرالزمان است و تنها اختلاف در مصداق این موعود وجود دارد....
باور کنیم روزی خواهد آمد که بنی آدم صبح کنند هیچ گرفتار، مریض ،فقیر و مشرکی در عالم هستی نباشد....
تمام دعایمان درک این ایام باشد ....
اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...
بخش پنجم_تاکید بر توجه امت به مسئله امامت.m4a
3.08M
#فایل_صوتی
📜ترجمه خطبه غدیر ؛
↩️بخش پنجم: تأکید بر توجه امت به مسئله امامت ؛
⏱مدت: 03:16 دقیقه ؛
💿حجم: 2.9 MB
📖منبع: کتاب بر کرانه غدیر ؛
هدایت شده از احسان عبادی | ما و او
💠 لعنت بر دهانی که بی موقع باز شود
🔰 سلام ، امکان نداشته تا به حال در شهر و استانی ، درباره اهمیت زیارت مهم عاشورا صحبت کنم و بعد عزیزی این مورد را مطرح نکند که آیا درست است نباید لعن های #زیارت_عاشورا را خواند !!!!!!!!!!
آیا درست است که همیشه نباید #زیارت_عاشورا خواند؟!!!!!
آیا درست است که اگر کسی همیشه #زیارت_عاشورا بخواند خدا او را مورد بلاها و امتحانات سنگین و فقر قرار می دهد؟!!!!
🔰 بنده در جواب با قاطعیت می گویم غلط اضافی کرد هرکس چنین حرفی زد ! (ببخشید از صراحت لهجه!!!)
🔰 وقتی زمام کار را می دهیم در دست برخی #مداحان_بیسواد (البته برخی ، نه همه این عزیزان) ، بهتر از این نمی شود!
هر روز یک فتوای جدید و یک وحی نازل شده جدید !!!
🔰 وقتی امام زمان(عج) در ملاقاتی که سیدرشتی با ایشان داشتند فرمودند ، چرا شما #زیارت_عاشورا نمی خوانید و بعد سه بار تکرار کردند #عاشورا #عاشورا #عاشورا
🔰 وقتی امام باقر (ع) می گویند اگر می توانید ، هر روز با این زیارت ، امام حسین(ع) را زیارت کنید
🔰 وقتی سیره و توصیه همه علمای بزرگ ما ، خواندن هرروزه این زیارت مهم ، بوده و هست،
آن وقت این فرد بیسواد در هر لباس و جایگاهی که هست ، خیلی اشتباه زیادی می کند که چنین فتوایی می دهد.
🔰 هر کس از این فتواهای آبکی داد ، سریع و فورا از او سند بخواهید ، مدرک بخواهید. آن وقت است که رسوا می شود این فرد پر سودا !!!
👈 خدایا توفیق خواندن هرروزه #زیارت_عاشورا را که خیر دنیا و آخرت برای ما دارد، به ما عطا کن. آمین
✍️ احسان عبادی
@ma_va_o