◻️دورههای تشیع:
▫️در ابر وادی تفکر اسلامی، دوره پیامبر اسلام به بعد، دوره خاتمیت و آخرالزمان است.
▫️ کلیدواژه اصلی این دوره «قائم» یا قائم آل محمد است. همان کسی که هدف دین یعنی قسط را محقق میسازد و تا قیامت همه را از آن متنعم مینمایند. اللهم الرزقنا!
🔴شرط تحقق قیام قائم ارادههای توحیدی مومنین است؛ این ارادهها در زمان علی ع آرزوی خواصی بود و تشیع سیاسی در برابر تفکر عثمانی رخ عیان کرد؛ مساله شیعیان اغلب صرف قدرت بود. و بعدها از دل همانها خوارج و... نشت کردند. و فرصت قیام از دست رفت!
🔴 امام حسن ع نیز از داخل منفعل نمودند و معاویه بر صدر نشست و باز فرصت قیام از دست رفت!
🔴 امام حسین ع اما اینبار فرصتی طلایی را برای قیام رقم زد؛ اما سرش را به نی زدند و این فرصت با بیآبرویی برای امت اسلام از دست رفت! وما ماجرای خود را شبیه بنیاسرائیل یافتیم که پیامبرکشی میکردند.
🔴 امام سجاد ع در سجدهها و دعاهایش و خدمت به خلق فرصتی را برای قیام قائم در آینده فراهم نمود و باز این فرصت نیز مانند پدران بزرگش مخذول شد.
🔴 واما امام باقر ع فرصتی استثنایی داشتند و تشیع فقهی را رقم زدند. و باز خواص در انتظار قائم بودند.
🔴 امام صادق نیز مانند پدر اینبار با چند هزار شاگرد تشیع فکری و عقیدتی را طراحی نمودند و توحید در این دوره بازتعریفهای ویژهای میشود، حدیث جنود عقل و جهل و توحید مفضل و... از این دست کارویژههای دوره حضرت است. و امام صادق باز در انتظار افرادی معدود برای قیام که همه میدانیم این فرصت نیز از دست میرود. اما عدهای تاب نمیآورند و حضرت را طعنه عافيتطلبی میزنند؛ راه امامت را به سوی نفس زکیه میکشانند!
🔴 امام موسی کاظم تشیع تشکیلاتی را با سازمان وکلا و دریافت خمس و گسیل فرزندان فراوانشان به اقصی نقاط جهان بویژه ایران رقم میزنند و باز فرصتی دیگر برای قیام در زندان طولانی بغداد میسوزد و از دست میرود؛ اما گذشت زمان و تجمع وجوهات نزد وکلای حضرت باعث وقف میشود نه وقف مال که وقف امام و برخی وکلا ترجیح میدهند واقفیه بر امام کاظم بمانند اما وجوهاتی به امام رضا ع ندهند!
🔴 امام رضا توحید لااله الا الله (قلعه مستحکم الله) را دارای شروطی اعلام میکند که خودش را از آن شروط میداند. و تشیع ولایی آرام آرام فهم میشود؛ اما آنهایی که بتوانند قیام قائم را یاری نمایند هنوز شکل نگرفتهاند! پس فرصتی دیگر باید برای شناخت و فهم مردم شهید شود!
🔴 ائمه بعدی فرصتهایی بسیار کوتاه دارند و در فشاری شدید قرار میگیرند؛ همه باز فرصتهای از دست رفته امت اسلامند؛ آنچنان که آخرینشان بقیة الله الأعظم آن باقیمانده بزرگ خداوند نیز در پرده غیبت میافتد و امت اسلام مانند امت موسی در بیابان حیرت سالها است که حیرانند!
♦️وهنوز قائم چشم انتظار کسانی که بتوان با آنها قیام کرد!...
❤️او منتظر من است!
خدایا مرا مدیون نسلهای آینده مفرما!!!
🔸 جنبش معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
امام صادق، نظریهپرداز معرفت توحیدی:
🔴 امام صادق نیز مانند پدر اینبار با چند هزار شاگرد تشیع فکری و عقیدتی را طراحی نمودند و توحید در این دوره بازتعریفهای ویژهای میشود، حدیث جنود عقل و جهل و توحید مفضل و... از این دست کارویژههای دوره حضرت است.
🔴 امام موسی کاظم تشیع تشکیلاتی را با سازمان وکلا و دریافت خمس و گسیل فرزندانشان فراوانشان به اقصی نقاط جهان بویژه ایران رقم میزنند.
🔴 اما امام رضا، توحید لااله الا الله (قلعه مستحکم الله) را دارای شروطی اعلام میکند که خودش را از آن شروط میداند. و تشیع ولایی آرام آرام فهم میشود.
🔸 جنبش معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
توحید، امام و امنیت:
توحید؛ دژ مستحکم نفوذ ناپذیر و امن است و شرط این امنیت ولایت ائمه و امام رضا ع در آن روز و امروز ولایت امام مهدی عج است بلکه ولایت امام خامنهای امروز عامل اقتدار و امنیت بیسابقه تاریخی ایران است.
امام رضا (ع) هنگام ورود به نیشابور در مورد ولایت اهل بیت این حدیث را بعنوان شرط توحید بیان فرموده است. امام فرمودند: «سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ (ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ: لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی»
سپس زمانی که در حال گذر بودند ندا کردند: «بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها»
ترجمه این روایت چنین است: «از پدرم، موسی بن جعفر شنیدم که میفرماید: از پدرم، جعفر بن محمّد شنیدم که میفرماید: از پدرم، محمّد بن علی شنیدم که میفرماید: از پدرم، علی بن الحسین شنیدم که میفرماید: از پدرم، حسین بن علی بن ابی طالب شنیدم که میفرماید: از پدرم، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب شنیدم که میفرماید: از رسول خدا (ص) شنیدم که میفرماید: از جبرئیل شنیدم که میفرماید: از خداوند جلّ جلاله شنیدم که میفرماید: (کلمه) لا اله الا اللّه حصار من است و هرکس وارد حصار من شود از عذابم در امان است...، اما این شرطهایی دارد و من از شرطهای آن هستم.»
💬 مصطفی ملکیان نوشت:
⭕️ «آیا دین در منش انسان مؤثر است؟ تا چه اندازه؟
🔹من واقعا معتقدم دین فقط آنچنان را آنچنانتر می کند. تو اگر آدم خوبی باشی و متدین بشوی خوبتر می شوی؛ اگر آدم بدی باشی و متدیّن بشوی بدتر می شوی. یعنی تدیّن یک جسارتی به آدم می دهد که اگر آدمی باشید جبلّتاً پاک و طیّب ،و از یک خانواده امین و از یک جوهره انسانی برخاسته باشید ،تدیّن تو را آنچنانتر می کند یعنی خوبتر می کند.
🔹از آن طرف اگر یک آدم زِمختی باشید مثل خوارج . آنها هم تدیّن فقط شجاعترشان کرد در مقابل علی ابن ابی طالب و جسارتشان بیشتر شد .
🔹به نظر شما چرا اینگونه میشود؟ چون تدین به تو این حالت را می دهد که تو تحت کنف حمایت الهی هستی و تو مأمور خدا هستی !تو اصلا دست خدایی ،که از آستین جهان بیرون آمده ای .
🔹این حالت، باعث می شود که هر کاری را که می خواهی بکنی با یک جسارت و شجاعت بیشتری بکنی .
🔹به نظر من بیشترین خوبیها را از این راه می توان تحصیل کرد و بیشترین بدی را نیز از این راه می توان تحصیل کرد.
🔹من که واقعا اعتقادم بر این است ؛فکر نمیکنم یک انسان به صرف تدین و به صرف تعلّق به یک دین بدیهایشان کم بشود یا خوبیهایش بیشتر بشود ؛ واقعش این است که در زندگی ام چنین چیزی ندیدم. من می بینم آدمای خوب متدین خوبی هستند و آدمهای بد هم متدین خیلی ناجوری هستند...»
@Sahamnewsorg
_______________________________________________________________
🔴 عبرت:
🔺کسی که به #معرفت_توحیدی اشراف نداشته باشد، این گونه خلط مبحث میکند.
🔺با تلقی توحیدی، دین بین #جهل و #عقل تفکیک میکند و در نتیجه چیزی به نام متدین جاهل یعنی خوارج یا داعش در دین معنی ندارد. تدین و تعقل ممزوجاند. لذا متدین عاقل است و عاقل متدین، در نتیجه تدین موجب تعقل مضاعف و تعقل باعث افزایش تدین میشود.
🔻این مغلطه ملکیان پرده از یک راز را کنار میزند؛ متاسفانه ایشان فهم دقیقی از #توحید و معرفت توحیدی ندارد، و الا میدانست که قرآن فرموده است تلاوت آیات قرآن بر کافران فقط به افزایش کفر آنها منتج میشود. مسبب این افزایش بدی در کافران که قرآن نیست، بلکه جهل کافران است.
🔸 جنبش معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
توحید در علم: توحید یک منطق و فهم است. وقتی منطق عوض شد علم نیز متغیر می شود 🔸 جنبش معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 آیا نخستین و بنیادینترین و اساسیترین اصل اساسی اسلام را میشناسیم؟
'
🔴 آیا توحید را یگانهپرستی در مقابل چندگانهپرستی میفهمیم؟
🔴 آیا میدانیم توحید، صرف یگانهپرستی نیست؟
🔴 آیا میدانیم توحید یک دستگاه معرفتی، یک نگاه، و یک منطق بنیادین در تفکر و عمل است؟
🔴 آیا از شرّ معرفت شرکآمیز ثنویت و تثلیث در لایههای عمیق علم و دانشگاه و القای آنها در فیلمها و انیمیشنها اطلاع داریم؟
🔴 این که رهبر انقلاب فرمود منطق، هدف و آرمان جمهوری اسلامی توحید است یعنی چه؟
❇️ مجموعه نشستهای نظری جنبش معرفت توحیدی ❇️
▫️چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۴.
▫️ ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، میدان لوزی، اندیشکده یقین.
@MarefatTowhidi_ir
جنبش مردمی معرفت توحیدی:
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️ مجموعه نشستهای نظری جنبش معرفت توحیدی ❇️
▫️چهارشنبه مورخ ۹۷/۶/۷ ؛ ساعت ۱۴.
▫️ ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، میدان لوزی، اندیشکده یقین.
حضور برای عموم آزاد است.
@MarefatTowhidi_ir
جنبش مردمی معرفت توحیدی:
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️ مجموعه نشستهای نظری جنبش معرفت توحیدی ❇️
▫️چهارشنبه مورخ ۹۷/۶/14 ؛ ساعت ۱۴.
▫️ ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، میدان لوزی، اندیشکده یقین.
حضور برای عموم آزاد است.
@MarefatTowhidi_ir
✳️تا کنون کتاب فوقالعاده زیبای «انسان 250 ساله» را خواندهاید؟
🚫از ویژگیهای این کتاب چه میدانید؟
🏷 #اختصاصی_اندیشکده
________________________________
ویژگی 1️⃣1️⃣: امام خامنهای چگونه تاریخ ائمه را تحلیل میکنند؟
(نگاه توحیدی به تاریخ - بخش نخست)
📋یازدهمین ویژگی روش تحلیل تاریخی امام خامنهای که بسیار بسیار مهم و در واقع آغاز تحولی اساسی در علم تاریخ بومی و اسلامی است، نگاه توحیدی معظمله به تاریخ است. امام خامنهای به تاریخ نگاهی توحیدی دارند و وقایع تاریخ را ذیل یکی از ثنویتهای توحیدی قرآن تحلیل میکنند.
#اندیشکده_فطرت
📋 در قران چهار نوع ثنویت یا دوگانگی وجود دارد:
1️⃣ثنویتهای متباین: دو مفهوم قرآنی که در عالم خلق بوده و از دو جنس متفاوت هستند و لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، مثل «جن و انس» و یا «عجمی و عربی»
@Fetratarak
2️⃣ثنویتهای متضاد ضروری: دو مفهوم قرآنی که برای یکدیگر ضروری هستند و باید به تعادل برسند تا ضمن حفظ ثبات و آرامش، باعث رشد و کمال شوند. مانند «زن و مرد»، «خوف و رجاء»، «حب و بغض»، «تولّی و تبرّی» و...
#امام_خامنهای
3️⃣ثنویتهای مترادف: دو مفهوم قرآنی که مترادف بوده و به صورت متوالی پس از یکدیگر میآیند. برای مثال فردی که در ابتدا مسلمان میشود، در مرحله اول مسلم است و در مرحله دوم مؤمن. به عبارتی اسلام و ایمان آوردن، دو مرحلهای هستند که به صورت متوالی یکی پس از دیگری میآیند. «خلق و جعل»، «خلقت و ربوبیت»، «ولایت و هدایت» و...
#اندیشکده_فطرت
4️⃣ثنویتهای توحیدی: شاهکار منطق قرآن در نوع چهارم یعنی «ثنویت توحیدی» است. در این نوع ثنویت که در عالم جعل مطرح است. یکی از دو مفهوم قرآنی رد میشود. به عبارتی، مفهومی که ساخته و پرداخته و جعل انسان است به عنوان باطل کنار زده میشود و مفهومی که جعل خداوند است به عنوان حق باقی میماند. مثلاً مفهوم «خیر و شر». شر جعل انسان است و باید از بین برود، ولی خیر به عنوان مجعول خداوند باید باقی بماند.
📋جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید به جلسات 674 (ثنویت توحیدی ـ ثنویت در غرب) و464 (طرح ریزی استراتژیک توحیدی) و سرفصل (دیرین شناسی فهم) در سلسله درسهای «کلبه کرامت» www.Kolbeh-Keramat.ir همچنین رجوع شود به پایان نامه با این مشخصات: رجبعلینژاد (شهریور 1396) با موضوع بررسی جایگاه فهم توحیدی با تکیه بر متن قرآن کریم (در دانشگاه تهران، پردیس فارابی: دانشکده الهیات)
#انسان_250_ساله
این مقاله دارای دو تصویر ضمیمه است.
😍هر هفته چهارشنبهها، یک ویژگی از کتاب انسان 250 ساله
_____________________________________________
🌐با ما همراه باشید:
▶️eitaa.com/Fetratarak
▶️sapp.ir/Fetratarak
▶️t.me/fetratarak
▶️instagram.com/andishkadefetrat
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️ مجموعه نشستهای نظری جنبش معرفت توحیدی ❇️
▫️چهارشنبه مورخ ۹۷/۶/21 ؛ ساعت ۱۴.
▫️ ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، میدان لوزی، اندیشکده یقین.
حضور برای عموم آزاد است.
جنبش مردمی معرفت توحیدی:
@MarefatTowhidi_ir
#منطق_حسینی در #معرفت_توحیدی
قیام اباعبدالله ع قیامی توحیدی بود. یعنی نه تنها آرمان و هدف قیام تحقق توحید بود، بلکه منطق آن هم توحیدی بود. توحید یعنی نفی باطل و اقامه حق. اقدام حضرت آیا چیزی غیر از این بود؟
منطق حسینی در این قیام توحیدی، منطق #عزت و #ذلت بود. نفی و زدودن ذلت، و اصرار بر عزت، منطق حرکت حسین بن علی ع را پیریزی کرده بود.
#منطق_حسینی در #معرفت_توحیدی
قیام اباعبدالله ع قیامی توحیدی بود. یعنی نه تنها آرمان و هدف قیام تحقق توحید بود، بلکه منطق آن هم توحیدی بود. توحید یعنی نفی باطل و اقامه حق. اقدام حضرت آیا چیزی غیر از این بود؟
منطق حسینی در این قیام توحیدی، منطق #عزت و #ذلت بود. نفی و زدودن ذلت، و اصرار بر عزت، منطق حرکت حسین بن علی ع را پیریزی کرده بود. آنجایی که فرمود اگر قرار است بین شمشیر و ذلت یکی را انتخاب کنم، هیهات منا الذله، ذلت را انتخاب نکرده و با عزت کشته میشوم.
رهایی از بند ذلت گاهی آن قدر مشکل میشود که ممکن است فقط خون حسین ع برای زدودن آن لازم شود. جامعه ذلیل تا جایی میتواند پیش رود که فاجعه کربلا را ایجاد کند! کربلا هشدار بسیار بزرگی است که مبتنی بر معرفت توحیدی وقتی نشانههای ذلت در فرد یا جامعه دیده شد، زودتر باید آن را درمان کرد، وگرنه آن قدر میتواند بدخیم شود که کندن غده سرطانی آن به بهای خون عزیزترینها تمام شود.
در #ثنویت_توحیدی، ذلت در مقابل عزت قرار دارد. ذلت آن جایی است که کسی عزیز نیست. عزیز یعنی نفوذناپذیر. وقتی مردم و جامعه نفوذپذیر میشوند، ذلیل شدهاند؛ وقتی همه به هم وامدار میشوند و منافعشان به هم گره بخورد، به گونهای که هیچ کس امر به معروف و نهی از منکر نکند چون جای دیگری منافعی دیگر و پیوندها و وابستگیها و تعلقات دیگری دارد، این جامعه ذلیل است. این ذلت و بههمبستگیها تا جایی میتواند پیش رود که هر حقی ناحق شود در حالی که همه میدانند، اما کسی کاری نمیکند چون همه وامدار هم هستند. اینجاست که آزادگی حسین ع تنها راه نجات میشود.
آزادمردان حسینی عزیز هستند. غیر را به حریم راه ندادهاند و دامن خود را نیالودهاند و پاک زیستهاند. این دستپاکها تعلقی برای ماندن ندارند. لذا صریح هستند و شجاع. این همه جریان توحیدی عزتمداری را در مقابل ذلتگرایی شکل میدهد.
yon.ir/0HaCO
🔸 جنبش معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
هدایت شده از ربّیّون: انّا الی الله راغبون
52_Bazgasht-be-Osoul .mp3
2.46M
فوریت و ضرورت پرداخت به #اندیشه_توحیدی
سید علی خامنه ای - رمضان سال 1353
.
السلام على عباد الله المخلصين!
بشكنيد قلمها را!
ببندید دهانها را!
بکشید ما را!
ملت بیدارتر میشود.
۱-معلم بزرگ توحیدی روزگار ما حسن عباسی است. توحید نظری و توحید عملی را ما از دهان و عمل او یاد گرفتیم.
۲- مگر توحید به ما نمیگوید دشمن ظالم باش و یاور مظلوم.
۳- مگر توحید به ما نمیگوید مقابل منافق داخلی و دشمن خارجی سینه سپر کن و مقابل مومن و دوست متواضع باش!
۴- مگر توحید به ما نمیگوید مقابل کفار شیر بیشه باش و مقابل مومنین آرام گوش باش!
۵- مگر توحید به نمیگوید بر سر ظالمین فریاد بکش! و سرت را به خدا بسپار!
حسن عباسی عزیز! اگر تو را برای اینها به زندان بردند؛ هلا همه ما را باید به زندان ببرند!
السلام علی عباد الله المخلصین!
السلام على عباد الله المخلصين!
بشكنيد قلمها را!
ببندید دهانها را!
بکشید ما را!
ملت بیدارتر میشود.
۱-معلم بزرگ توحیدی روزگار ما حسن عباسی است. توحید نظری و توحید عملی را ما از دهان و عمل او یاد گرفتیم.
۲- مگر توحید به ما نمیگوید دشمن ظالم باش و یاور مظلوم.
۳- مگر توحید به ما نمیگوید مقابل منافق داخلی و دشمن خارجی سینه سپر کن و مقابل مومن و دوست متواضع باش!
#معرفت_توحیدی علامه مصباح یزدی در تحلیل تاریخ انقلاب:
🔆 زبيرها در تاريخ انقلاب زيادند// خطری كه زبير را منحرف كرد، همه ما را تهديد میكند، مراقب باشيم
@mesbahbasir_com
🔰علامه مصباح در ديدار روحانیون عقيدتی سياسی ناجا:
🔹 یکی از مهمترین دامهای شیطان برای فریفتن افراد این است که راه الهی را با راه شیطانی، مخلوط کند تا افرادی راه شیطانی را به عنوان راه الهی برگزینند؛ از اینرو گاهی افراد به عنوان انجام وظیفه و تقویت اسلام وارد کاری میشوند، اما در واقع راه شیطانی را انتخاب کردهاند.
🔸 یک نمونه این افراد زبیر است؛ او پسر عمه پیامبرصلیاللهعلیهوآله و از بزرگان و سابقون اسلام بود و پیامبرصلیاللهعلیهوآله حتی برای شمشیرش دعا کردند؛ او جزو شش نفری بود که از امیرمؤمنانعلیهالسلام دفاع کردند و حاضر نمیشدند که با خلیفه اول بیعت کنند و جزو اولین نفراتی بود که با علیعلیهالسلام بیعت کرد؛ اما تاریخ گواهی میدهد که روزی در مقابل امیرمؤمنان علیعلیهالسلام شمشیر کشیده است؛ چرا که وی هوی و هوسی در گوشه دل خود داشت و تا زمانی که تبعیت از پیامبر و حمایت از امیرمؤمنان با هوس او منافات نداشت، با ایشان همراه بود، اما جایی که تبعیت از امیرالمؤمنین با هوای نفس او سازگاری نداشت، راهش جدا شد.
🔹 اگر صادقانه و بدون حب و بغض، تاریخ انقلاب را بررسی کنیم، نمونههای زیادی از زبیرها را میبینیم؛ آیا اگر ما صادقانه پای انقلاب ایستاده باشیم، تضمینی وجود دارد که در این مسیر ثابت قدم باشیم؟!
🔸 همان خطری که زبیرها را منحرف کرد، همه ما را نیز تهدید میکند؛ در واقع هر کجا که فرد «خودمحور» شود، آغاز انحراف او از مسیر حق خواهد بود؛ مراقب باشیم تا شیطان راه خودش را به عنوان راه الهی به ما معرفی نکند.
🔹چه کنیم که گرفتار آنچه زبیر به آن مبتلا شد، نشويم؟
🔸 چاره کار در این است که همان آیه سوره یاسین را همواره در نظر داشته باشیم؛ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ! مراقب باشیم و بدانیم هر رفتاری از ما که نشانه بندگی خداوند ندارد، بندگی شیطان است.
🔹 هر کجا از انجام وظیفه کم گذاشتهایم، بدانیم در دام شیطان افتاده و او را عبادت کردهایم! زودتر توبه کرده و بازگردیم...
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/7135
🔸 جنبش مردمی معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir