✳️تا کنون کتاب فوقالعاده زیبای «انسان 250 ساله» را خواندهاید؟
🚫از ویژگیهای این کتاب چه میدانید؟
🏷 #اختصاصی_اندیشکده
________________________________
ویژگی 1️⃣1️⃣: امام خامنهای چگونه تاریخ ائمه را تحلیل میکنند؟
(نگاه توحیدی به تاریخ - بخش نخست)
📋یازدهمین ویژگی روش تحلیل تاریخی امام خامنهای که بسیار بسیار مهم و در واقع آغاز تحولی اساسی در علم تاریخ بومی و اسلامی است، نگاه توحیدی معظمله به تاریخ است. امام خامنهای به تاریخ نگاهی توحیدی دارند و وقایع تاریخ را ذیل یکی از ثنویتهای توحیدی قرآن تحلیل میکنند.
#اندیشکده_فطرت
📋 در قران چهار نوع ثنویت یا دوگانگی وجود دارد:
1️⃣ثنویتهای متباین: دو مفهوم قرآنی که در عالم خلق بوده و از دو جنس متفاوت هستند و لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، مثل «جن و انس» و یا «عجمی و عربی»
@Fetratarak
2️⃣ثنویتهای متضاد ضروری: دو مفهوم قرآنی که برای یکدیگر ضروری هستند و باید به تعادل برسند تا ضمن حفظ ثبات و آرامش، باعث رشد و کمال شوند. مانند «زن و مرد»، «خوف و رجاء»، «حب و بغض»، «تولّی و تبرّی» و...
#امام_خامنهای
3️⃣ثنویتهای مترادف: دو مفهوم قرآنی که مترادف بوده و به صورت متوالی پس از یکدیگر میآیند. برای مثال فردی که در ابتدا مسلمان میشود، در مرحله اول مسلم است و در مرحله دوم مؤمن. به عبارتی اسلام و ایمان آوردن، دو مرحلهای هستند که به صورت متوالی یکی پس از دیگری میآیند. «خلق و جعل»، «خلقت و ربوبیت»، «ولایت و هدایت» و...
#اندیشکده_فطرت
4️⃣ثنویتهای توحیدی: شاهکار منطق قرآن در نوع چهارم یعنی «ثنویت توحیدی» است. در این نوع ثنویت که در عالم جعل مطرح است. یکی از دو مفهوم قرآنی رد میشود. به عبارتی، مفهومی که ساخته و پرداخته و جعل انسان است به عنوان باطل کنار زده میشود و مفهومی که جعل خداوند است به عنوان حق باقی میماند. مثلاً مفهوم «خیر و شر». شر جعل انسان است و باید از بین برود، ولی خیر به عنوان مجعول خداوند باید باقی بماند.
📋جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید به جلسات 674 (ثنویت توحیدی ـ ثنویت در غرب) و464 (طرح ریزی استراتژیک توحیدی) و سرفصل (دیرین شناسی فهم) در سلسله درسهای «کلبه کرامت» www.Kolbeh-Keramat.ir همچنین رجوع شود به پایان نامه با این مشخصات: رجبعلینژاد (شهریور 1396) با موضوع بررسی جایگاه فهم توحیدی با تکیه بر متن قرآن کریم (در دانشگاه تهران، پردیس فارابی: دانشکده الهیات)
#انسان_250_ساله
این مقاله دارای دو تصویر ضمیمه است.
😍هر هفته چهارشنبهها، یک ویژگی از کتاب انسان 250 ساله
_____________________________________________
🌐با ما همراه باشید:
▶️eitaa.com/Fetratarak
▶️sapp.ir/Fetratarak
▶️t.me/fetratarak
▶️instagram.com/andishkadefetrat
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️ مجموعه نشستهای نظری جنبش معرفت توحیدی ❇️
▫️چهارشنبه مورخ ۹۷/۶/21 ؛ ساعت ۱۴.
▫️ ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، میدان لوزی، اندیشکده یقین.
حضور برای عموم آزاد است.
جنبش مردمی معرفت توحیدی:
@MarefatTowhidi_ir
#منطق_حسینی در #معرفت_توحیدی
قیام اباعبدالله ع قیامی توحیدی بود. یعنی نه تنها آرمان و هدف قیام تحقق توحید بود، بلکه منطق آن هم توحیدی بود. توحید یعنی نفی باطل و اقامه حق. اقدام حضرت آیا چیزی غیر از این بود؟
منطق حسینی در این قیام توحیدی، منطق #عزت و #ذلت بود. نفی و زدودن ذلت، و اصرار بر عزت، منطق حرکت حسین بن علی ع را پیریزی کرده بود.
#منطق_حسینی در #معرفت_توحیدی
قیام اباعبدالله ع قیامی توحیدی بود. یعنی نه تنها آرمان و هدف قیام تحقق توحید بود، بلکه منطق آن هم توحیدی بود. توحید یعنی نفی باطل و اقامه حق. اقدام حضرت آیا چیزی غیر از این بود؟
منطق حسینی در این قیام توحیدی، منطق #عزت و #ذلت بود. نفی و زدودن ذلت، و اصرار بر عزت، منطق حرکت حسین بن علی ع را پیریزی کرده بود. آنجایی که فرمود اگر قرار است بین شمشیر و ذلت یکی را انتخاب کنم، هیهات منا الذله، ذلت را انتخاب نکرده و با عزت کشته میشوم.
رهایی از بند ذلت گاهی آن قدر مشکل میشود که ممکن است فقط خون حسین ع برای زدودن آن لازم شود. جامعه ذلیل تا جایی میتواند پیش رود که فاجعه کربلا را ایجاد کند! کربلا هشدار بسیار بزرگی است که مبتنی بر معرفت توحیدی وقتی نشانههای ذلت در فرد یا جامعه دیده شد، زودتر باید آن را درمان کرد، وگرنه آن قدر میتواند بدخیم شود که کندن غده سرطانی آن به بهای خون عزیزترینها تمام شود.
در #ثنویت_توحیدی، ذلت در مقابل عزت قرار دارد. ذلت آن جایی است که کسی عزیز نیست. عزیز یعنی نفوذناپذیر. وقتی مردم و جامعه نفوذپذیر میشوند، ذلیل شدهاند؛ وقتی همه به هم وامدار میشوند و منافعشان به هم گره بخورد، به گونهای که هیچ کس امر به معروف و نهی از منکر نکند چون جای دیگری منافعی دیگر و پیوندها و وابستگیها و تعلقات دیگری دارد، این جامعه ذلیل است. این ذلت و بههمبستگیها تا جایی میتواند پیش رود که هر حقی ناحق شود در حالی که همه میدانند، اما کسی کاری نمیکند چون همه وامدار هم هستند. اینجاست که آزادگی حسین ع تنها راه نجات میشود.
آزادمردان حسینی عزیز هستند. غیر را به حریم راه ندادهاند و دامن خود را نیالودهاند و پاک زیستهاند. این دستپاکها تعلقی برای ماندن ندارند. لذا صریح هستند و شجاع. این همه جریان توحیدی عزتمداری را در مقابل ذلتگرایی شکل میدهد.
yon.ir/0HaCO
🔸 جنبش معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
هدایت شده از ربّیّون: انّا الی الله راغبون
52_Bazgasht-be-Osoul .mp3
2.46M
فوریت و ضرورت پرداخت به #اندیشه_توحیدی
سید علی خامنه ای - رمضان سال 1353
.
السلام على عباد الله المخلصين!
بشكنيد قلمها را!
ببندید دهانها را!
بکشید ما را!
ملت بیدارتر میشود.
۱-معلم بزرگ توحیدی روزگار ما حسن عباسی است. توحید نظری و توحید عملی را ما از دهان و عمل او یاد گرفتیم.
۲- مگر توحید به ما نمیگوید دشمن ظالم باش و یاور مظلوم.
۳- مگر توحید به ما نمیگوید مقابل منافق داخلی و دشمن خارجی سینه سپر کن و مقابل مومن و دوست متواضع باش!
۴- مگر توحید به ما نمیگوید مقابل کفار شیر بیشه باش و مقابل مومنین آرام گوش باش!
۵- مگر توحید به نمیگوید بر سر ظالمین فریاد بکش! و سرت را به خدا بسپار!
حسن عباسی عزیز! اگر تو را برای اینها به زندان بردند؛ هلا همه ما را باید به زندان ببرند!
السلام علی عباد الله المخلصین!
السلام على عباد الله المخلصين!
بشكنيد قلمها را!
ببندید دهانها را!
بکشید ما را!
ملت بیدارتر میشود.
۱-معلم بزرگ توحیدی روزگار ما حسن عباسی است. توحید نظری و توحید عملی را ما از دهان و عمل او یاد گرفتیم.
۲- مگر توحید به ما نمیگوید دشمن ظالم باش و یاور مظلوم.
۳- مگر توحید به ما نمیگوید مقابل منافق داخلی و دشمن خارجی سینه سپر کن و مقابل مومن و دوست متواضع باش!
#معرفت_توحیدی علامه مصباح یزدی در تحلیل تاریخ انقلاب:
🔆 زبيرها در تاريخ انقلاب زيادند// خطری كه زبير را منحرف كرد، همه ما را تهديد میكند، مراقب باشيم
@mesbahbasir_com
🔰علامه مصباح در ديدار روحانیون عقيدتی سياسی ناجا:
🔹 یکی از مهمترین دامهای شیطان برای فریفتن افراد این است که راه الهی را با راه شیطانی، مخلوط کند تا افرادی راه شیطانی را به عنوان راه الهی برگزینند؛ از اینرو گاهی افراد به عنوان انجام وظیفه و تقویت اسلام وارد کاری میشوند، اما در واقع راه شیطانی را انتخاب کردهاند.
🔸 یک نمونه این افراد زبیر است؛ او پسر عمه پیامبرصلیاللهعلیهوآله و از بزرگان و سابقون اسلام بود و پیامبرصلیاللهعلیهوآله حتی برای شمشیرش دعا کردند؛ او جزو شش نفری بود که از امیرمؤمنانعلیهالسلام دفاع کردند و حاضر نمیشدند که با خلیفه اول بیعت کنند و جزو اولین نفراتی بود که با علیعلیهالسلام بیعت کرد؛ اما تاریخ گواهی میدهد که روزی در مقابل امیرمؤمنان علیعلیهالسلام شمشیر کشیده است؛ چرا که وی هوی و هوسی در گوشه دل خود داشت و تا زمانی که تبعیت از پیامبر و حمایت از امیرمؤمنان با هوس او منافات نداشت، با ایشان همراه بود، اما جایی که تبعیت از امیرالمؤمنین با هوای نفس او سازگاری نداشت، راهش جدا شد.
🔹 اگر صادقانه و بدون حب و بغض، تاریخ انقلاب را بررسی کنیم، نمونههای زیادی از زبیرها را میبینیم؛ آیا اگر ما صادقانه پای انقلاب ایستاده باشیم، تضمینی وجود دارد که در این مسیر ثابت قدم باشیم؟!
🔸 همان خطری که زبیرها را منحرف کرد، همه ما را نیز تهدید میکند؛ در واقع هر کجا که فرد «خودمحور» شود، آغاز انحراف او از مسیر حق خواهد بود؛ مراقب باشیم تا شیطان راه خودش را به عنوان راه الهی به ما معرفی نکند.
🔹چه کنیم که گرفتار آنچه زبیر به آن مبتلا شد، نشويم؟
🔸 چاره کار در این است که همان آیه سوره یاسین را همواره در نظر داشته باشیم؛ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ! مراقب باشیم و بدانیم هر رفتاری از ما که نشانه بندگی خداوند ندارد، بندگی شیطان است.
🔹 هر کجا از انجام وظیفه کم گذاشتهایم، بدانیم در دام شیطان افتاده و او را عبادت کردهایم! زودتر توبه کرده و بازگردیم...
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/7135
🔸 جنبش مردمی معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
بسم الله
#توحید، #ولایت، #استقلال، #ملت / #امت
💠روایتی توحیدی از ارزشها و شعارهای اصلی انقلاب💠
🔰تفسیر ارزش فطری #استقلال با رویکرد #توحیدی🔰
🔰پرده اول: کنکاشی در معنای #استقلال
استقلال را شاید بتوان اینگونه معنا کرد که یک ملت مبتنی بر هویت تاریخی خودش فلسفه زندگی مستقلی داشته باشد و بتواند برای سرنوشت خود مستقلانه تصمیم بگیرد.
به یک معنا شاید بتوان آزادی در ابعاد یک ملت را استقلال نامید اما بایستی توجه داشت که لوازم معنای ملت یا امت در معنای استقلال اخذ می شود که در ادامه بدان می پردازیم.
اما پیش از آن بایستی توجه داشت که استقلال نه تنها متعلق به ملت یعنی افرادی که داخل مرزهای جغرافیایی و سیاسی هستند می باشد بلکه استقلال متعلق به یک امت نیز هست.
فلسفه مستقل حیات داشتن یعنی هویت مستقل داشتن یعنی یک ملت/امت بتواند نگرشها، آرمانها و خواستهای خود را مستقلا تشخیص داده و تحقق آنها را دنبال کند.
🔰پرده دوم: نسبت ارزش فطری #استقلال و #ولایت
وقتی میگوییم استقلال یعنی تصمیم و اراده مستقلانه مبتنی بر یک فلسفه و عقلانیت به عبارت دیگر میگوییم اراده فعل عقل است و این اراده میتواند تحت اجبار و اکراه و اغوا شکل بگیرد یا مختارانه و آگاهانه. همچنین یک ملت خود تصمیم بگیرد که ذیل کدام عقلانیت اراده و تصمیم جمعی اش را سامان بدهد. ذیل عقلانیت مادی گرا که همه انسانیت انسان در قامت یک حیوان ترسیم و تصویر میگردد یا ذیل عقلانیت توحیدی که انسانیت انسان تا مراتب اعلای تألّه و الوهیت اوج گرفته و متکامل می شود.
فلذا سخن این است که استقلال یک ملت وقتی استقلال حقیقی و واقعی است که ذیل عقلانیت توحیدی و به واسطه جنود عقل شکل بگیرد. هرگونه استقلالی که غیر از این باشد توهم و خیال استقلال است.
همان طور که آزادی اختیار واقعی انسان در #عداوت و دشمنی تمام با شیطان و عبودیت تمام ذیل ولایت الله شکل میگیرد استقلال یک ملت/امت نیز در عداوت تامّه با شیطان بزرگ است که شکل میگیرد. آمریکا به عنوان مصداق اتمّ استکبار کشوری در کنار باقی کشورها نیست بلکه او رأس نظامی است که میخواهد سلطه خود را بر تمامی کشورها بگستراند و فلسفه و عقلانیّت مد نظر خود را حاکم بر تصمیم و اراده ملّتها/امّتها بگرداند.
🔰پرده سوم: راهبرد نظام سلطه در سلب استقلال ملّتها/امّتها
شاید بنیادی ترین راهبرد دستگاه استکبار و نظام سلطه در برابر مستضعفان را بتوان استراتژی #استخفاف و تحقیر ملل بیان کرد...
حق سبحانه در آیه 54 سوره زخرف می فرماید:
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ
فرعون با استخفاف و تحقیر شخصیت قوم خود، عقول قوم خود را دزدید و بر ایشان استعلا یافت!(حضرت علامه طباطبایی در المیزان اینگونه معنی می کنند آیه را: أي استخف عقول قومه و أحلامهم)
در طول تاریخ #استراتژی_مادر و رئیسی نظام سلطه و طواغیت آن بوده که #شخصیت و #هویت تاریخی ملل و امم را از ایشان گرفته تا بتواند یوغ بردگی و بندگی بر گرده آنان بنهد. وقتی یک ملتی بی شخصیت شد، احساس حقارت می کند، وقتی احساس حقارت کرد کار برای مستبد مستکبر بسی آسان است. برای اینکه کسی را تصرف کنی اول کوچکش کن، تحقیرش کن، به او بفهمان که چیزی نیست و قدر و منزلتی ندارد و هیچ نقطه مثبتی در زندگی او وجود ندارد و با این کار او را در گرداب و لجّه یاس و ناامیدی قرار بده، وقتی که خوب باور کرد که بی شخصیت است، حقیر و بی ریشه است، به راحتی می شود او را تصرف کرد و به اطاعت کشاند.
و از این روست که #استعمار زاییده شد. استعمار ضد #استقلال است.
استعمار یعنی یک ملتی/امتی اراده و تصمیمش از جانب غیر و دیگری از روی اجبار و اکراه و اغوا شکل بگیرد.
استعمار در طول تاریخ دوره هایی را پشت سر گذاشته است.
دوره اول: استعمار نظامی(استعمار کهنه)
دوره اول استعمار اینگونه بود که کشورهای نظام سلطه به کشور دیگری حمله میکردند آن کشور را به واسطه نیروی نظامی خود اشغال میکردند و منابع آن کشور را به یغما برده و اراده خود را بر سرنوشت ملّت آن کشور تحمیل میکردند.
دوره دوم: استعمار نو
دوره دوم استعمار اما آن بود که دست نشانده های خود را در کشورهای هدف بر سر کار آورده و با آن دست نشان بسان عروسک خیمه شب بازی تعامل کرده و اراده خودشان را در ذهن و فکر دست نشانده ها حقنه می کردند. به عبارت دیگر در استعمار نو عقل مسئولان و کارگزاران از ایشان سلب شده و آنچه که نظام سلطه بدیشان دیکته می نمود اجرا می کردند.
دوره سوم: استعمار فرانو
اما دوره سوم استعمار، استعمار فرانو هست که در آن قدرت تفکر و تحلیل به واسطه حجم دیتا و اطلاعات درست و غلط مخلوط به هم از انسان گرفته می شود. به تعبیر مرحوم آیت الله حائری شیرازی:
«استعمار فرا نو یعنی تعطیل فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهد شما فکر کنید؛ آنهم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد نیازها، شما را به فکر وادارد. میخواهد به مجرد اینکه نیازی پیدا کنید، از شما رفع نیاز کند؛ این یعنی تعطیلی فکر... استعمار به همین روش جلوی تفکر را می گیرد. استعمار میخواهد اصلاً تو «نیازی» به فکر نداشته باشی»
پس نظام سلطه در عصر جدید برآنست که به بشریت فرصت ندهد مستقلانه بیندیشد مستقلانه تصمیم بگیرد و مستقلانه عمل بکند.
🔰پرده چهارم: مراتب تشکیکی استقلال بر اساس 5 رویکرد مادر در مکتب امام ره
ما معتقدیم که مکتب امام ره مبتنی بر 5 رویکرد مادر می باشد:
1. رویکرد توحیدی : هویتبخش(مبدأ و مقصدی، بلکه موطنی)؛
2. رویکرد تربیتی : جنس و جوهرهساز(در افق فردی)؛
3. رویکرد فرهنگی : جنس و جوهرهساز(در افق اجتماعی)؛
4. رویکرد تمدنی : گونه و گسترهآفرین(در امتداد رویکرد غلیظ اجتماعی)؛
5. رویکرد حکومتی : چهرۀ قاهر عملیاتی آفرین(چون یک خروجی تعیّنبخش).
بر اساس این 5 رویکرد میتوان گفت که استقلال به لحاظ عمقی از مراتب تشکیکی برخوردار است. پیشتر گفته بودیم به لحاظ گستره استقلال هم برای یک #ملت مطرح می باشد و هم برای یک #امت.
بر اساس این 5 رویکرد اصلی ترین مرتبه استقلال آنست که یک ملت بر اساس هویت فطری و توحیدی خود برای سرنوشت خویش تصمیم بگیرد. یعنی بدترین نوع سلب استقلال یک ملت سلب استقلال هویتی و شخصیتی او می باشد. اگر یک ملتی هویت و شخصیت خود را از دست نداده باشد هر چه در مراتب رویین تر استقلال خودش را از دست داده باشد باز هم میتواند استقلال خود را در تمامی مراتب باز به دست بیاورد.
استقلال تربیتی آنست که یک ملت بتواند بر اساس هویت تاریخی خودش و نیز بر اساس فلسفه حیات خویش به تربیت نسلهای پس از خود بپردازد. اگر این مهم روی ندهد ما شاهد یک انقطاع نسلی خواهیم بود. شاهد نسلی خواهیم بود که با گذشته خود بیگانه است و با فردای خود ناآشنا فلذا استقلال تربیتی برای یک ملت نیز به شدت زیرساختی و مهم است.
استقلال فرهنگی که به نوعی امتداد اجتماعی استقلال تربیتی می باشد بدین معناست که یک ملت بایستی در تعلقات فرهنگی خودش مستقل باشد نه از آنکه از روی تقلید و غربزدگی هر آنچه که امپراتوری رسانه ای غرب بر سر دست گرفت آن را به عنوان تعلقّات فرهنگی خودش بپذیرد. زبان فارسی یکی از اصلی ترین تعلقات فرهنگی ماست که بایستی به شدت از آن حراست کنیم.
استقلال تمدنی نیز آنست که یک ملّت بر اساس هویت و تربیت و فرهنگ خویش تعلقات تمدنی خود را سامان بدهد. اینکه یک ملتی را دست بسته تسلیم تعلقات تمدنی غرب نظیر اسناد توسعه پایدار و مجامع به اصطلاح بین المللی کنیم عملا تن به استعمار نوینی داده ایم که در ساحت تمدنی از جانب غرب تحمیل می شود.
رویین ترین سطح استقلال، استقلال حکومتی می باشد که شامل عرصه های متنوع سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، علمی، صنعتی و نظامی می باشد.
ما پس از انقلاب اسلامی با تشکیل نظام اسلامی توانستیم به استقلال سیاسی دست یابیم و به تدریج در ساحات دیگر استقلال خود را گسترش دهیم. اما بایستی توجه داشت تا رسیدن به قله اقتصاد راه پر پیچ و خمی پیش روی جمهوری اسلامی می باشد.
#استقلال
#اندیشه_توحیدی
#توحید_اندیشی
.