السلام على عباد الله المخلصين!
بشكنيد قلمها را!
ببندید دهانها را!
بکشید ما را!
ملت بیدارتر میشود.
۱-معلم بزرگ توحیدی روزگار ما حسن عباسی است. توحید نظری و توحید عملی را ما از دهان و عمل او یاد گرفتیم.
۲- مگر توحید به ما نمیگوید دشمن ظالم باش و یاور مظلوم.
۳- مگر توحید به ما نمیگوید مقابل منافق داخلی و دشمن خارجی سینه سپر کن و مقابل مومن و دوست متواضع باش!
#معرفت_توحیدی علامه مصباح یزدی در تحلیل تاریخ انقلاب:
🔆 زبيرها در تاريخ انقلاب زيادند// خطری كه زبير را منحرف كرد، همه ما را تهديد میكند، مراقب باشيم
@mesbahbasir_com
🔰علامه مصباح در ديدار روحانیون عقيدتی سياسی ناجا:
🔹 یکی از مهمترین دامهای شیطان برای فریفتن افراد این است که راه الهی را با راه شیطانی، مخلوط کند تا افرادی راه شیطانی را به عنوان راه الهی برگزینند؛ از اینرو گاهی افراد به عنوان انجام وظیفه و تقویت اسلام وارد کاری میشوند، اما در واقع راه شیطانی را انتخاب کردهاند.
🔸 یک نمونه این افراد زبیر است؛ او پسر عمه پیامبرصلیاللهعلیهوآله و از بزرگان و سابقون اسلام بود و پیامبرصلیاللهعلیهوآله حتی برای شمشیرش دعا کردند؛ او جزو شش نفری بود که از امیرمؤمنانعلیهالسلام دفاع کردند و حاضر نمیشدند که با خلیفه اول بیعت کنند و جزو اولین نفراتی بود که با علیعلیهالسلام بیعت کرد؛ اما تاریخ گواهی میدهد که روزی در مقابل امیرمؤمنان علیعلیهالسلام شمشیر کشیده است؛ چرا که وی هوی و هوسی در گوشه دل خود داشت و تا زمانی که تبعیت از پیامبر و حمایت از امیرمؤمنان با هوس او منافات نداشت، با ایشان همراه بود، اما جایی که تبعیت از امیرالمؤمنین با هوای نفس او سازگاری نداشت، راهش جدا شد.
🔹 اگر صادقانه و بدون حب و بغض، تاریخ انقلاب را بررسی کنیم، نمونههای زیادی از زبیرها را میبینیم؛ آیا اگر ما صادقانه پای انقلاب ایستاده باشیم، تضمینی وجود دارد که در این مسیر ثابت قدم باشیم؟!
🔸 همان خطری که زبیرها را منحرف کرد، همه ما را نیز تهدید میکند؛ در واقع هر کجا که فرد «خودمحور» شود، آغاز انحراف او از مسیر حق خواهد بود؛ مراقب باشیم تا شیطان راه خودش را به عنوان راه الهی به ما معرفی نکند.
🔹چه کنیم که گرفتار آنچه زبیر به آن مبتلا شد، نشويم؟
🔸 چاره کار در این است که همان آیه سوره یاسین را همواره در نظر داشته باشیم؛ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ! مراقب باشیم و بدانیم هر رفتاری از ما که نشانه بندگی خداوند ندارد، بندگی شیطان است.
🔹 هر کجا از انجام وظیفه کم گذاشتهایم، بدانیم در دام شیطان افتاده و او را عبادت کردهایم! زودتر توبه کرده و بازگردیم...
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/7135
🔸 جنبش مردمی معرفت توحیدی
@MarefatTowhidi_ir
بسم الله
#توحید، #ولایت، #استقلال، #ملت / #امت
💠روایتی توحیدی از ارزشها و شعارهای اصلی انقلاب💠
🔰تفسیر ارزش فطری #استقلال با رویکرد #توحیدی🔰
🔰پرده اول: کنکاشی در معنای #استقلال
استقلال را شاید بتوان اینگونه معنا کرد که یک ملت مبتنی بر هویت تاریخی خودش فلسفه زندگی مستقلی داشته باشد و بتواند برای سرنوشت خود مستقلانه تصمیم بگیرد.
به یک معنا شاید بتوان آزادی در ابعاد یک ملت را استقلال نامید اما بایستی توجه داشت که لوازم معنای ملت یا امت در معنای استقلال اخذ می شود که در ادامه بدان می پردازیم.
اما پیش از آن بایستی توجه داشت که استقلال نه تنها متعلق به ملت یعنی افرادی که داخل مرزهای جغرافیایی و سیاسی هستند می باشد بلکه استقلال متعلق به یک امت نیز هست.
فلسفه مستقل حیات داشتن یعنی هویت مستقل داشتن یعنی یک ملت/امت بتواند نگرشها، آرمانها و خواستهای خود را مستقلا تشخیص داده و تحقق آنها را دنبال کند.
🔰پرده دوم: نسبت ارزش فطری #استقلال و #ولایت
وقتی میگوییم استقلال یعنی تصمیم و اراده مستقلانه مبتنی بر یک فلسفه و عقلانیت به عبارت دیگر میگوییم اراده فعل عقل است و این اراده میتواند تحت اجبار و اکراه و اغوا شکل بگیرد یا مختارانه و آگاهانه. همچنین یک ملت خود تصمیم بگیرد که ذیل کدام عقلانیت اراده و تصمیم جمعی اش را سامان بدهد. ذیل عقلانیت مادی گرا که همه انسانیت انسان در قامت یک حیوان ترسیم و تصویر میگردد یا ذیل عقلانیت توحیدی که انسانیت انسان تا مراتب اعلای تألّه و الوهیت اوج گرفته و متکامل می شود.
فلذا سخن این است که استقلال یک ملت وقتی استقلال حقیقی و واقعی است که ذیل عقلانیت توحیدی و به واسطه جنود عقل شکل بگیرد. هرگونه استقلالی که غیر از این باشد توهم و خیال استقلال است.
همان طور که آزادی اختیار واقعی انسان در #عداوت و دشمنی تمام با شیطان و عبودیت تمام ذیل ولایت الله شکل میگیرد استقلال یک ملت/امت نیز در عداوت تامّه با شیطان بزرگ است که شکل میگیرد. آمریکا به عنوان مصداق اتمّ استکبار کشوری در کنار باقی کشورها نیست بلکه او رأس نظامی است که میخواهد سلطه خود را بر تمامی کشورها بگستراند و فلسفه و عقلانیّت مد نظر خود را حاکم بر تصمیم و اراده ملّتها/امّتها بگرداند.
🔰پرده سوم: راهبرد نظام سلطه در سلب استقلال ملّتها/امّتها
شاید بنیادی ترین راهبرد دستگاه استکبار و نظام سلطه در برابر مستضعفان را بتوان استراتژی #استخفاف و تحقیر ملل بیان کرد...
حق سبحانه در آیه 54 سوره زخرف می فرماید:
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ
فرعون با استخفاف و تحقیر شخصیت قوم خود، عقول قوم خود را دزدید و بر ایشان استعلا یافت!(حضرت علامه طباطبایی در المیزان اینگونه معنی می کنند آیه را: أي استخف عقول قومه و أحلامهم)
در طول تاریخ #استراتژی_مادر و رئیسی نظام سلطه و طواغیت آن بوده که #شخصیت و #هویت تاریخی ملل و امم را از ایشان گرفته تا بتواند یوغ بردگی و بندگی بر گرده آنان بنهد. وقتی یک ملتی بی شخصیت شد، احساس حقارت می کند، وقتی احساس حقارت کرد کار برای مستبد مستکبر بسی آسان است. برای اینکه کسی را تصرف کنی اول کوچکش کن، تحقیرش کن، به او بفهمان که چیزی نیست و قدر و منزلتی ندارد و هیچ نقطه مثبتی در زندگی او وجود ندارد و با این کار او را در گرداب و لجّه یاس و ناامیدی قرار بده، وقتی که خوب باور کرد که بی شخصیت است، حقیر و بی ریشه است، به راحتی می شود او را تصرف کرد و به اطاعت کشاند.
و از این روست که #استعمار زاییده شد. استعمار ضد #استقلال است.
استعمار یعنی یک ملتی/امتی اراده و تصمیمش از جانب غیر و دیگری از روی اجبار و اکراه و اغوا شکل بگیرد.
استعمار در طول تاریخ دوره هایی را پشت سر گذاشته است.
دوره اول: استعمار نظامی(استعمار کهنه)
دوره اول استعمار اینگونه بود که کشورهای نظام سلطه به کشور دیگری حمله میکردند آن کشور را به واسطه نیروی نظامی خود اشغال میکردند و منابع آن کشور را به یغما برده و اراده خود را بر سرنوشت ملّت آن کشور تحمیل میکردند.
دوره دوم: استعمار نو
دوره دوم استعمار اما آن بود که دست نشانده های خود را در کشورهای هدف بر سر کار آورده و با آن دست نشان بسان عروسک خیمه شب بازی تعامل کرده و اراده خودشان را در ذهن و فکر دست نشانده ها حقنه می کردند. به عبارت دیگر در استعمار نو عقل مسئولان و کارگزاران از ایشان سلب شده و آنچه که نظام سلطه بدیشان دیکته می نمود اجرا می کردند.
دوره سوم: استعمار فرانو
اما دوره سوم استعمار، استعمار فرانو هست که در آن قدرت تفکر و تحلیل به واسطه حجم دیتا و اطلاعات درست و غلط مخلوط به هم از انسان گرفته می شود. به تعبیر مرحوم آیت الله حائری شیرازی:
«استعمار فرا نو یعنی تعطیل فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهد شما فکر کنید؛ آنهم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد نیازها، شما را به فکر وادارد. میخواهد به مجرد اینکه نیازی پیدا کنید، از شما رفع نیاز کند؛ این یعنی تعطیلی فکر... استعمار به همین روش جلوی تفکر را می گیرد. استعمار میخواهد اصلاً تو «نیازی» به فکر نداشته باشی»
پس نظام سلطه در عصر جدید برآنست که به بشریت فرصت ندهد مستقلانه بیندیشد مستقلانه تصمیم بگیرد و مستقلانه عمل بکند.
🔰پرده چهارم: مراتب تشکیکی استقلال بر اساس 5 رویکرد مادر در مکتب امام ره
ما معتقدیم که مکتب امام ره مبتنی بر 5 رویکرد مادر می باشد:
1. رویکرد توحیدی : هویتبخش(مبدأ و مقصدی، بلکه موطنی)؛
2. رویکرد تربیتی : جنس و جوهرهساز(در افق فردی)؛
3. رویکرد فرهنگی : جنس و جوهرهساز(در افق اجتماعی)؛
4. رویکرد تمدنی : گونه و گسترهآفرین(در امتداد رویکرد غلیظ اجتماعی)؛
5. رویکرد حکومتی : چهرۀ قاهر عملیاتی آفرین(چون یک خروجی تعیّنبخش).
بر اساس این 5 رویکرد میتوان گفت که استقلال به لحاظ عمقی از مراتب تشکیکی برخوردار است. پیشتر گفته بودیم به لحاظ گستره استقلال هم برای یک #ملت مطرح می باشد و هم برای یک #امت.
بر اساس این 5 رویکرد اصلی ترین مرتبه استقلال آنست که یک ملت بر اساس هویت فطری و توحیدی خود برای سرنوشت خویش تصمیم بگیرد. یعنی بدترین نوع سلب استقلال یک ملت سلب استقلال هویتی و شخصیتی او می باشد. اگر یک ملتی هویت و شخصیت خود را از دست نداده باشد هر چه در مراتب رویین تر استقلال خودش را از دست داده باشد باز هم میتواند استقلال خود را در تمامی مراتب باز به دست بیاورد.
استقلال تربیتی آنست که یک ملت بتواند بر اساس هویت تاریخی خودش و نیز بر اساس فلسفه حیات خویش به تربیت نسلهای پس از خود بپردازد. اگر این مهم روی ندهد ما شاهد یک انقطاع نسلی خواهیم بود. شاهد نسلی خواهیم بود که با گذشته خود بیگانه است و با فردای خود ناآشنا فلذا استقلال تربیتی برای یک ملت نیز به شدت زیرساختی و مهم است.
استقلال فرهنگی که به نوعی امتداد اجتماعی استقلال تربیتی می باشد بدین معناست که یک ملت بایستی در تعلقات فرهنگی خودش مستقل باشد نه از آنکه از روی تقلید و غربزدگی هر آنچه که امپراتوری رسانه ای غرب بر سر دست گرفت آن را به عنوان تعلقّات فرهنگی خودش بپذیرد. زبان فارسی یکی از اصلی ترین تعلقات فرهنگی ماست که بایستی به شدت از آن حراست کنیم.
استقلال تمدنی نیز آنست که یک ملّت بر اساس هویت و تربیت و فرهنگ خویش تعلقات تمدنی خود را سامان بدهد. اینکه یک ملتی را دست بسته تسلیم تعلقات تمدنی غرب نظیر اسناد توسعه پایدار و مجامع به اصطلاح بین المللی کنیم عملا تن به استعمار نوینی داده ایم که در ساحت تمدنی از جانب غرب تحمیل می شود.
رویین ترین سطح استقلال، استقلال حکومتی می باشد که شامل عرصه های متنوع سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، علمی، صنعتی و نظامی می باشد.
ما پس از انقلاب اسلامی با تشکیل نظام اسلامی توانستیم به استقلال سیاسی دست یابیم و به تدریج در ساحات دیگر استقلال خود را گسترش دهیم. اما بایستی توجه داشت تا رسیدن به قله اقتصاد راه پر پیچ و خمی پیش روی جمهوری اسلامی می باشد.
#استقلال
#اندیشه_توحیدی
#توحید_اندیشی
.
هدایت شده از ربّیّون: انّا الی الله راغبون
آنچه جامعه اسلامی را می سازد حکومت اسلامی ( نیست ) . حکومت اسلام فقط ( پاسدار ) جامعه اسلامی است نه ( آفریدگار ) آن ؛ زیربنا و آفریدگار جامعه اسلامی ، (توحیدی) است که در یک بُعدش جامعه اسلامی را می سازد و در بُعد دیگرش حکومت اسلامی را .
توحید در درون افراد ، خدا را به حکومت می رساند و در نتیجه جهاد با نفس شروع می شود و در جامعه ، الله را حاکم می گیرد و در نتیجه جهاد با طاغوت شروع می شود . شکل اول ، جامعه اسلامی را می سازد و در شکل دوم ، حکومت اسلامی را .
📚 اندیشه من ، علی صفایی حائری ، ص 15
#اندیشه_توحیدی
#توحید_اندیشی
#توحیدی_اندیشی
#صفایی_حائری
.
وظیفهی حاکم: هدایت توحیدی جامعه🌸
🌸کارکرد سورههای مکی
🌷🌷امام خامنهای:
🔹سورههای مکی که در مکه نازل شدند رسالتشان به طور عمده عبارت از این [است] که بینش و تفکر محدود انسان مشرک و کافر را تبدیل کنند به یک بینش وسیع، به یک آگاهی عظیم و همهجانبه از انسان و جهان.
🔹انسان مشرک که در محیط جاهلی رشد کرده و تربیت شده، وقتی به خودش نگاه میکند، خودش را بسیار حقیر میبیند؛ زیرا سر تا پا عجز است، سر تا پا احتیاج است. وقتی به حول و حوش خود، به قدرتها، به عظمتهای خیالی، به اجسام بزرگ نگاه میکند، آنها را در مقایسهی با خود دارای عظمت میبیند، لذاست که در مقابل آنها به خضوع و خشوع میافتد. ...
🔹در محیط توحیدی اینجور نیست. بینش انسان در محیط معرفت خدا و آن جایی که خدا شناخته شده است و قدرت خدا دانسته شده است، یکجور دیگر است. آنجا هم انسان به خودش که مراجعه میکند، احساس ضعف میکند. حقیقت هم همین است. ...
🔹لکن در محیط توحیدی بعد از آنی که انسان در خود این ضعف را مشاهده کرد، در مقابل این ضعف، عظمتهای پنداری و پوشالی را دیگر مورد اعتنا قرار نمیدهد. ...
🔹پس سورههای مکّی این نقش را داشت که آدمها را از آن محدودیت خارج میکرد، انسانها را از آن حقارت نجات میداد، به یک عظمت میرساند. بندگان کفر و شرک و خدایان پوشالی و پنداری را به بندگان خدا تبدیل میکرد. خود این مظهر عظمت است.
🌐 تفسیر سوره ملک (آیات ۱ و ۲): 1363/8/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸مهمترین نیاز جامعه اسلامی توجه هر چه بیشتر به مسأله توحید است
حضرت آیت الله #جوادی_آملی در دیدار با جمعی از خانواده های شهدای حزب الله:
🔹اگر می بینید که صهیونیسم 70 سال بر مسلمانان مسلط است به این دلیل است که جامعه اسلامی در بخش توحید مشکل دارد، تنها مشکل ما ضعف ایمان در همین کلمه «لا إله إلّا اللّه» است.
🌐 rasanews.ir/002XRO
🆔 @rasanews_agency
🌕 مکتب امام خمینی(ره) بهشت اندیشه است 🌕
🌸 مکتب امام (ره) #بهشت_اندیشه است و محروم شدن از این مکتب، محروم شدن از بهشت اندیشه است.
🌕 اساسا #اندیشه_توحیدی بهشت اندیشه و اندیشه ی بهشتیان است.
💠 اندیشه ی امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهام ها، دشمنی ها و گره های فراوان عبور دهد و با کمترین هزینه ها به مقاصد بلند خود نزدیک کند.
🌐 این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی-معنوی» حوزه ی شیعه و «مدرسه ی معرفتی آیت الله شاه آبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسه معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایه های تاریخی پدید آورده است.
✳️ اسلامی که امام عزیز ما و مدرسه ی معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی #زنده و #حیات_بخش بود.
🔆 ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرات علمی چند سده و برآمده از اخلاص ها و جد و جهدهای فراوان حوزه ی علمیه ی شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایش ها را نیز از نظر دور نداریم.
❇️ بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک #محصول_حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند، نشان بدهیم.
#استاد_فلاح
#مکتب_امام_خمینی
#اندیشه_توحیدی
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f