eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
448 عکس
478 ویدیو
60 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
مرقومات/علی ریاحی پور
مجری ازمون درباره ماجرای اخیر قالیباف و.... سوال کرد... بخش هایی از دو مناظره اخیر...
🔺بر خلاف خیلی ها که شاید فکر کنند، وقتی توده های مختلف مردم نسبت به یک تبعیض یا فساد یا تخلف و یا کم کاری مسئولین و... واکنش نشان می دهند و ابراز نفرت و ناراحتی میکنند؛ این به معنای زاویه گرفتن مردم با آرمان های انقلاب اسلامی است و دیگر مردم بریده اند و تهی از معانی گفتمانی انقلاب 57 شده اند.. بنظر من کاملا برعکس است. 🔺اینکه مردم ما هنوز سیستم روحی و روانی‌ و قلبی شون نسبت به تبعیض و رانت و بی صداقتی و.. آلارم نشون میده، این یعنی مردم هنوز عاشق آرمان های 57 هستند و اما؛ اما آنچه از برخی رفتار ها و اتفاقات می‌بینند، تطابقی با اون خواسته های آرمانی انقلاب شون نداره و فلذا داد می زنند، انتقاد می کنند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند و.. 🔺اینکه برای مردم ظلم ستیزی اصالت دارد و نه چپ ستیزی و راست ستیزی، این یعنی بلوغ گفتمانی. اینکه فساد را امری فراجناحی ببینی، اینکه مصادیق تبعیض را در دو جناح جست و جو کنی و از ظواهر امر عبور کنی و به عملکرد ها و واقعیت ها برسی، اینکه فراجناحی ترین طبقه جمهوری اسلامی رو طبقه اشرافی ببینی که مردم اساسا در نظام محاسباتی شان جایگاهی ندارد و... 🔺اینها همه نقاط امیدی است مبتنی بر رشد گفتمانی توده های مختلف مردم، رشدی که باید به آن زمان داد، رشدی که اگر امروز به این بلوغ حداقلی ام رسیده حاصل 40 سال تجربه سیاسی بوده است و... در مسیر این رشد قطعا نقش کنش گران سیاسی حزب اللهی موثر و حیاتی است. 🔺 جریان حزب اللهی باید معرفی کننده این طبقه اشراف به مردم باشد، جریان حزب اللهی باید رسالت تبیینی خود را معرفی جریانی قرار دهد که سیرت انقلاب را فدای صورت آن کرده است، جریانی که به اسم انقلابی گری تبدیل شده است به کارخانه ضد انقلابی سازی و باعث و بانی ناامیدی توده های مردمی معتقد به انقلاب اسلامی. @marghoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔺همسنگران آمریکایی! 🔹تاریخچه جنبش دانشجویی آمریکایی، یکی از جذاب ترین سوژه های تاریخی است. این روزها به واسطه درگیری با موضوع پایان نامه ام؛ تاریخچه پُر فراز و نشیب جنبش دانشجویی اروپایی و آمریکایی تبدیل شده به یکی از جذابیت های مطالعاتی ام. 🔹و اما ورژن آمریکایی 16 آذر؛ در ایام سالگرد واقعه خونین کشتار دانشجویی می 1970 دانشگاه ایالتی کنت استیت آمریکا قرار داریم. واقعه ای که به واسطه رویکرد های جنگ طلبانه نیکسون در ماجرای جنگ ویتنام و حمله به کامبوج به بهانه پناه گرفتن ویت کنگ ها در کامبوج، صورت گرفت. نیکسونی که با شعار پایان دادن به جنگ ویتنام رای آورد، اما به گفته خود پایبند نبود و همین امیر موجبات اعتراضات گسترده دانشجویی را فراهم آورد. 🔹اعتراضاتی که در دانشگاه کنت کلید خورد و در آخر با تیراندازی و کشتار دانشجویان توسط گارد ملی اوهایو پایان یافت. تجمعات ضد جنگ در تاریخچه جنبش دانشجویی آمریکایی، نمونه های فراوان دارد و اما این تجمع ماندگار شد، چرا؟ چون به خون آلوده شد. خون جفری میلر، آلیسون کراوز، ساندرا شئور و بیل شرودر. 4 نفر کشته و 9 نفر زخمی. همگی به ضرب تیر مستقیم گارد ملی اوهایو. 🔹آخر الامر در دادگاه صوری تشکیل شده، عوامل تیراندازی و کشتار دانشجویان همگی تبرئه شدند و مبالغی از باب غرامت به خانواده کشته شده ها اهدا شد. جزئیات این واقعه تاریخی خواندنی است. همبن مقدار اینجا کفایت میکنه. 🔹پ.ن: تقریبا میشه با قاطعیت گفت که در اروپا و آمریکا، عملا از 1990 به این سو، ما چیزی به عنوان جنبش دانشجویی نداریم. چراییش عوامل متعددی رو شامل میشه که در این وجیزه نمی گنجه. اون شمع هایی که می بینید، محل کشته شدن جفری میلر است و اون فرد برادرش. نام و یاد مبارزین جنبش دانشجویی که در راه آرمان ها و ارزش های والای انسانی، جهانی و توحیدی کشته شدند گرامی باد. @marghoomat
34.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل دعوا رو دقیقا اینجا میدونم؛ عدالتخواهی و عدالتنخواهی. باقی دوگانه ها سراب، فیک و غیر اصیل و فرعیه.. @marghoomat
🔹 چند ساعتی مهمان دوستان برنامه بدون توقف بودیم و از محضر استاد شریعتمداری ام استفاده کردیم. ما که حرف هامون رو صریح زدیم، امیدوارم به تیغ سانسور گرفتار نشیم. 🔹 قسمت اول امشب پخش شد.. شنبه تا چهارشنبه این هفته و هفته بعد ان شا الله باقی قسمت ها پخش میشه. @marghoomat
قسمت دوم از برنامه بدون توقف 👇👇 http://www.telewebion.com/episode/0x2898738 @marghoomat
قسمت سوم برنامه بدون توقف 👇👇 http://www.telewebion.com/episode/0x289bb50 @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من که خودم زیاد این جمله رو شنیدم، شمارو نمیدونم؛ « این حرفا برا انقلاب کردن خوبه و نه حکومت کردن، این حرفا مردم رو پُررو میکنه» @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 بازخوانی جریان اصلاحات ⬅️ با چند روز تأخیر... 💠 تیزر دومین برنامه از سلسله گفت و گوهای اینترنتی گرا با حضور محمد جواد اخوان مدیر مسئول روزنامه جوان به مناسبت سالگرد دوم خرداد 💬رفقایی که به مطالعه حوادث و جریان شناسی حوادث بعد از انقلاب علاقه دارند، توصیه میکنم این گفت و گو رو ببینند 💬از بین تألیفات متعدد جناب اخوان، چند کتابی که از ایشون خوندم و به مباحث موضوع جلسه مرتبط است رو معرفی میکنم. کتاب سراب اصلاحات، عبور از فتنه، افسون اشباح، تکنوکراسی با طعم لیبرالیسم و کتاب از مکتب نیاوران تا کابینه توسعه گرا. ⬅️ فایل کامل گفت و گو رو در لینک زیر می توانید مشاهده کنید👇👇 بازخوانی جریان اصلاحات @marghoomat
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گزیده و برشی از مصاحبه خبرگزاری دانشجو (برنامه گرا) با حجت الاسلام قنبریان • دست مردم را می بندیم و میگوییم مردم باید لیقوم الناس بالقسط باشند! وقتی دولت ناعادلی سرکارآمد می گوییم مردم انتخاب کردند! شورای قسط فقط ۳٪ محقق شده! • امام می فرمود مردم رهبرند! می فرمود اگر دستگاه جباری(اداره یا شورا یا نهاد مستبدی) در جمهوری اسلامی پیدا شد مردم تذکر دهند به دستگاه قضایی شکایت کنند اگر کاری نکردند به دهان آن دستگاه بزنند! • شهید بهشتی -ناظم قانون اساسی- این آرمانها را آورد درون قانون اساسی؛ فصل۷، اصل۲۶،۱۰۴و... • اصل۲۷ آزادی تجمعات منهای حمل سلاح فقط مخل به مبانی اسلام نباشد/ یعنی علیه ضروریات مذهب(مثل لایحه قصاص) نباشد/ علیه این سیاست، ان دولتمرد حتی یک اجتهاد! • نمی گویم الان وضع اسفناک است بهتر خیلی جاهای دیگریم اما ما سوغات بزرگی برای دنیا آورده ایم هرچه در این اصول دزدیده شود به ماموریت جهانی انقلاب اسلامی خیانت می کنند. ➕پاورقی: منبع خاطره میرحسین موسوی: پا به پای آفتاب ج۵ص۲۲۵ 🔗فیلم کامل گفتگو را اینجا ببینید https://www.aparat.com/v/VJfsy ☑️ @m_ghanbarian
مرقومات/علی ریاحی پور
🎬 گزیده و برشی از مصاحبه خبرگزاری دانشجو (برنامه گرا) با حجت الاسلام قنبریان • دست مردم را می بندیم
امام اساسا مردم را پُر رو می خواست و نه سر به زیر و... معاویه صفتی عمیقا در ذهن و قلب برخی مسئولین جاریه و ساریه... ان شا لله باقی کلیپ های این گفت و گو در روزهای آینده منتشر خواهد شد... فایل کامل رو در لینک بالا میتونید ببینید.. گفت و گوی خوبی شده بنظرم. از دست ندید. @marghoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔻برخی نکاتی که در ارتباط با بحث خط امام در برنامه گفتم و به هر علتی پخش نشد رو اینجا میگم. 🔸 نمیشود مدعی خط امامی بودن بود و تمامی دشمنان امام برا تو کف و سوت بزنند. نمی شود نتانیاهو بگوید بزرگترین سرمایه ما در داخل ایران اصلاح طلبان هستند، شیمون پرز بگوید اصلاح طلبان به نمایندگی ما دارند با جمهوری اسلامی نبرد می کنند و اوباما بگوید حمایت ما از اصلاح طلبان یک حمایت استراتژیک است و از گوگوش و سروش و مریم رجوی و ریگی از تو حمایت کنند و تو خود را خط امامی بنامی. نمی‌شود به هم پیالگی با منتظری و بازرگان و مصدق افتخار کنی و نام خود را خط امام بگذاری. نمی شود عکس امام را پاره کرد، مرگ بر اصل ولایت فقیه و نه غزه نه لبنان و.. گفت و روز عاشورا پرچم سیدالشهدا را آتش زد و فریاد خط امام را سر داد. نمی شود بازماندگان باند مهدی هاشمی و منتظری همچون غلامعلی رجایی، عیسی ولایی، سراج الدین موسوی، شیخ الشریعه و عباسعلی روحانی و... در موسسه به اصطلاح حفظ و نشر چنبره زده باشند و در مقابل تحریفات آشکار عده‌ای سکوت کرد و ادعای حفاظت از آرمان های امام را یدک کشید. از این موارد متناقض الا ماشالله در عملکرد اصلاح طلبان مدعی خط امام نمایان است. بگذریم. همین مقدار کفایت می‌کند. . 🔸 اما این ور ماجرا؛ نمی شود ادعای پیروی از امام را مطرح کرد و اشرافیت مذهبی را تئوریزه کرد. نمی شود مجرای مطالبه گری و انتقاد گری را بست و ادعای خط امام را داشت. امامی که فرمود نقد و حتی تخطئه از مواهب الهی است. نمی شود بر خلاف امام که جمهوریت را مقابل اشرافیت تعریف می کرد ما جمهوریت را مقابل ولایت معنا کنیم. نمی شود رای مردم و مشارکت آنان را حداقلی خواست و آرزو کرد و پرچم دفاع از امام را بدست گرفت. نمی شود نسبت به دعوای اصیل و واقعی مبتنی بر جنگ فقر و غنا بی تفاوت بود و امت را درگیر دوگانه باطل اصولگرایی و اصلاح طلبی کرد و بگوییم ما عامل به مبانی امام هستیم. نمی شود ادعای پیروی از امام را داشت و برخی نهاد های نظامی تبدیل شوند به رسانه و عمله فلان باند و حزب و جریان سیاسی و... 🔸 امام آزادی، عدالت، جمهوریت و امنیت... را توأمان می خواست. برای آزادی، عدالت را فدا نمی کرد، به پای امنیت عدالت را ذبح نمی کرد، برای نیل به رفاه استقلال را لگدکوب نمی کرد، برای کسب مقبولیت، محافظه‌کاری را نسخه پیچی نمی کرد و... تفاوت اصلی امام با برخی حضرات جریان های سیاسی در همین جامعیت و نگاه ذوابعاد بود و بس. @marghoomat
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از نظام امت و امامت تا امامتِ امت! 🎬 گزیده و برشی از مصاحبه خبرگزاری دانشجو (برنامه گرا) با حجت الاسلام قنبریان/ ۷خرداد۱۴۰۱ • اسلام فقط ولیّ نیست؛ نظام امت و امامت است! • بدون مردم، خمینی یک نائینی و یک شیخ انصاری است ؛ مردمِ بدون خمینی هم به جایی نمی رسند! • ایندو به هم رسید و نظام امت و امامت تشکیل شد. منتهای آن را امام امامتِ امت می خواند(پیام ۱۲ فروردین ۵۸) همه مردم رهبر می شوند! • امام بینشی از اسلام به مردم داد که آرمانهای آنها (آزادی، استقلال، مردم سالاری و...) را ذیل اسلام تحقق می داد و برای آن کرد. • حق نقد و حتی تخطئه را هدیه خداوند می دانست! 🔗فیلم کامل گفتگو را اینجا ببینید https://www.aparat.com/v/VJfsy ☑️ @m_ghanbarian
مرقومات/علی ریاحی پور
🔺یکی از اصلی ترین تفاوت های امام با باقی گروه ها و نحله های فکری درون دینی قبل از انقلاب، مساله اولویت شناسی و نظام اولویتی امام است. بخشی از جریان دینی در مقطعی تمام درگیری اش حول ماجرای حسینیه ارشاد و اثبات و یا رد مرحوم شریعتی و کتاب شهید جاوید صورت بندی می شود. 🔺بخشی دیگر در انجمن حجتیه تمام هم و غم اش مبارزه با بهائیت و وهابیت است. گروهی دیگر در نشریه مکتب اسلام نگاه های نواندیشانه دینی را مطرح می‌کند اما بنای به هدم رژیم شاهنشاهی ندارد. جمعی دیگر در موسسه راه حق بیشتر تمرکزش بر مبارزه با جریان های مارکسیستی و کمونیستی است. 🔺انجمن دارالتبلیغ شریعتمداری و انجمن شاهنشاهی فلسفه ام درگیر امورات علمی و پژوهشی و... اند و فکر سرنگونی رژیم در ذهنشان خطور نمی کند. جریان متحجر درگیر دعوای شیعه و سنی است، جریانی دیگر درگیر دعوای سنت و مدرنیته است، چریک های فدایی و مجاهدین درگیر ترور های کور و تخریب کردن مراکز مختلف، نهضت آزادی و ملی مذهبی ها قائل به مبارزه پارلمانتاریستی هستند و به دنبال سلطنت شاه و نه حکومت آن و.... هر کدام از جریانات و نحله ها؛ افراد شاخص و جریان شناسی تاریخی خاص خود را دارد که در این مجال نمی گنجد. 🔺الغرض؛ امام اما درگیر معلول ها نبود، امام با علت العلل کار داشت. امام نقطه اصلی تهاجم را آنجایی می دانست که تمامی فتنه ها و مصائب و... از آنجا نشأت می گیرد. از سال 1323 یکی از تلاش های همیشگی امام در بیانات، نامه ها و... به گروه های مختلف همین توجه دادن آنان به علت العلل مشکلات است و در نهایت در این مسیر هم موفق می شود. امام در این مسیر تنها راه را همراه کردن توده های مردمی می‌دانست و تنها طریق این هدف را هم تبیین و گره گشایی ذهنی فهم می کرد و نه برخورد های صرفا نخبگانی و رادیکال سیاسی و... @marghoomat
43.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | تفاوت در شیوه رهبری امام و آقا! 🔺 برشی از آنچه در گفتگو با حجت‌الاسلام محسن قنبریان گذشت ▪️ آیا میان دوران رهبری امام و آقا تفاوتی وجود دارد؟ آیا رهبر انقلاب دچار مصلحت سنجی و محافظه کاری شده اند؟ ▪️ اگر محل بحث ما اثبات تفاوت داشتن سیره سیاسی رهبری با امام باشد، کُفری پیش می‌آید؟ چه اشکالی دارد بحث شود؟! ▪️ دوران نهضت با دوران نظام اقتضائاتش فرق می کند. یکی از تفاوت ها می تواند این باشد. ▪️ در دوران نهضت امام حکمی برای اقای خلخالی صادر می کند اما به محض اینکه دستگاه قضایی شکل می گیرد و شهید بهشتی مسئول آن می شود، خلخالی برکنار می شود. این نمونه ای از دوران نهضت و نظام در خود دوره امام است. ▪️ آیا رهبر دهم انقلاب اسلامی حتما امام خمینی است؟ یه شعری نگیم که در قافیه اش گیر بکنیم! الان یکی از مردان جمهوری اسلامی باید رهبر آینده بشه دیگه، شما کدام یک از مردان جمهوری اسلامی را امام خمینی می دانید؟! کدام یکی را مقام معظم رهبری می دانید؟ 🔗 مشاهده‌ی این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات https://www.aparat.com/v/VJfsy @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ وقتی امیر المؤمنین قنبر را تازیانه می زند 🔹شما وقتی می خواهید عدالتخواهی بکنید مثلا درباره یک مجرمی یا یک متهمی، حواست باشه اون یه آزادی و حقی ام دارد. مجرم و متهم هم یک دسته حق دارند. او باید سپهر شخصی اش در امان باشد؛ نه تو بخاطر اینکه اون اتهام را ثابت کنی، بری شنودش کنی. 🔹اینا معنی اش جلوی انقلابی گری را گرفتن نیست، اینا جلوی تعدی را گرفته. 🔹 شخصی حکم برای او ثابت شده بود که تازیانه بخورد، قنبر از غلظت سه ضربه بیشتر زد، امیر المومنین همونجا قنبر را خوابانده و سه ضربه تازیانه اضافی را بر او زده. نگفت این بسیجیه، این آدم خودمونه، این الان تضعیف میشه و اینو برامون سوژه میکنن و.. @marghoomat