✅ذكر لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ
✍رسول خدا (ص) فرمودند:
ذكر« لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ » را به مردگان خود تلقين كنيد، زيرا موجب آمرزش گناهان آنها مىشود. عرض كردند:اى پيغمبر خدا!گفتن آن در حال سلامت و حيات چگونه است؟
فرمود: باعث از بين رفتن بيشتر گناهان مىگردد و حضرت رسول اكرم (ص) سه مرتبه اين جمله را تكرار كردند. زيرا اين ذكر سايۀ انس مؤمن است
👈چه در زندگى،
👈چه هنگام مرگ،
👈و چه در روز محشر.
⬅️و رسول خدا (ص) فرمود كه جبرئيل گفت: اى محمّد! كاش مىديدى كه در روز رستاخيز يك گروه با صورتى نورانى و درخشان در حالى كه ذكر( لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ و اللّه اكبر )بر زبان دارند، محشور مىگردند؛
💥و گروه ديگرى كه با صورتى سياه به محشر درآيند كه شيون كنان فرياد مىزنند: اى واى بر ما كه تباه شديم.
📚ثواب الاعمال/ص۳۶
@margo_akherat
🚫🚫معرفی ۸ عذاب روحی جهنمیان!🚫🚫
در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است که در زیر به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میشود:
۱. از چشم خدا افتادن و محروم شدن از ارتباط با پروردگار: «قَالَ اخْسَۆُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ»؛
(خداوند گوید) ذلیلانه در آنجا ساکت و دور گردید و هرگز با من سخن نگویید».
۲. دوری از رحمت خدا: «وَقِیلَ الْیَوْمَ نَنسَاکُمْ کَمَا نَسِیتُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا وَمَأْوَاکُمْ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن نَّاصِرِینَ»؛ و (به آنها) گفته مى شود: امروز شما را فراموش مى کنیم (در میان عذاب رها مى کنیم) چنان که شما دیدار امروزتان را (در دنیا) فراموش کردید، و جایگاه شما آتش است و شما را هرگز یارى کنندگانى نیست.
۳. مشاهده نعمتهایی که به دوستان و آشنایانشان در بهشت داده میشود: «وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُواْ عَلَیْنَا مِنَ الْمَاء أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ»؛ و اهل آتش بهشتیان را ندا کنند که از آب یا از آنچه خدا شما را روزى کرده بر ما فرو ریزید. گویند: همانا خداوند این دو را بر کافران حرام نموده است.
۴. گفتگوهای دلخراش و جانکاهی که میان بهشتیان و دوزخیان رد و بدل میشود، و روح دوزخیان را سخت آزار میدهد: «وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا قَالُواْ نَعَمْ فَأَذَّنَ مُۆَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ»؛ و بهشتیان دوزخیان را ندا مى دهند که ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود، درست و ثابت یافتیم، آیا شما نیز آنچه را پروردگارتان وعده داده بود حق و ثابت یافتید؟ گویند: آرى! پس آوازدهندهاى در میان آنان آواز مى دهد که لعنت خداوند بر ستمکاران باد.
۵. حسرت: «.. کَذَلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَیْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنَ النَّارِ».
این چنین خداوند عمل هاى (دنیوى) آنها را مایه حسرتى به آنها ارائه مى دهد، و آنها هرگز از آتش بیرون آمدنى نیستند.
«وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا»؛ و (به یاد آر) روزى که ستمگر پشت دست هاى خود را به دندان مى گزد، مى گوید: اى کاش همراه پیامبر راهى را (به سوى خدا) پیش می گرفتم.
۶. تحقیر و ذلت و خواری: «ذُقْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ»؛ (و بگویید) بچش که حقّا تو همان قدرتمند گرامى هستى
«یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا»؛ (و به لحاظ تقارن گناهان اعتقادى و عملى وى) عذاب او در روز قیامت دو برابر شود و در آن عذاب همیشه به خوارى بماند.
۷. پایان ناپذیری جهنم و عذاب: «وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ قَالَ إِنَّکُم مَّاکِثُونَ»؛ آنها ندا در مى دهند: اى مالک (جهنم، بگو) پروردگارت ما را بمیراند و نابود سازد! گوید: بى تردید شما (در این جا) ماندگارید.
۸. راه فرار نداشتن از جهنم: «کُلَّمَا أَرَادُوا أَن یَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِیدُوا فِیهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ»؛ هر گاه اراده کنند که از (شدت) غصه از آنجا بیرون آیند (به اجبار) در آن بازگردانده مى شوند و (گفته مى شود) بچشید عذاب سوزنده را؛ و ...
@margo_akherat
شیطان به رسول خدا(ص)گفت:
🍃من طاقت دیدن شش خصلت را در انسانها ندارم ...
1... وقتی به هم میرسند سلام میکنند .
2... با هم مصافحه " رو بوسی " میکنند .
3... برای هر کاری انشاالله می گویند .
4... از گناه استغفار می کنند .
5... ابتدای شروع هر کاری بسم الله می گویند .
6... تا نام حضرت محمد ص را میشنوند صلوات میفرستند .
🍃اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🍃
@margo_akherat
✅"پرداخت خُمس"
✍از وظایف بسیار_مهم ادای حقوق مالی امام زمان است از جمله خمس که از واجبات شرعی و از فروعات اسلام است و باید توجه داشت تصرّف در مالی که خمس آن داده نشده، جایز نیست و حرام است.
امام صادق میفرمایند: شدیدترین و سختترین حالاتی که مردم در روز قیامت در آن به سر میبرند، وقتی است که مستحقّین خمس برمیخیزند و میگویند: پروردگارا خمس ما چه شد؟ خمس ما را به ما ندادند.*۱
امام زمان صراحتا فرموده اند: لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر کسی که از مال ما (خمس) درهمی را بدون اجازه ما بخورد... به درستی پیامبر فرمودند کسی که نسبت به خاندانم آنچه را خداوند حرام دانسته، حلال بشمارد، به زبان من و زبان هر پیامبری که دعایش مستجاب است، ملعون است.*۲
📚 ۱. عوالی اللئالی ج۳ ص۱۲۷
۲. کمال الدین ص۵۲۲؛ الاحتجاج ص۴۷۹
@margo_akherat
⛔️تڪرارڪَﻨـــــ🔥ــﺎﻩ
”سـبـب سـبـڪـ شـدن شـخـص نـزد
خـداونـد مـےشـود“➣
انجام دادن ڪَناه وخشنود شدن وپایدار بودن برڪَناه سبب سبڪ شدن نزد
«پرودڪَار و افتادن از چشم اوست و هنڪَامے ڪه ڪسے نزد خداوند بــےارزش باشد ڪسے او را یارے نخواهد ڪرد»
💕چنانڪه اللّه متعال مے فرماید:
◁وَمَن يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّكْرِمٍ
«و هر ڪه را خدا خوار ڪند او را ڪَرامـے دارنده اے نیست».
(سوره حج آیه ۱۸)
از حد الله تجاوز نڪنیم تا مبدا با ڪَناه اورا از خود برنجانیم😢
@margo_akherat
🌹چرا معاویه، امام حسن مجتبی(ع) را با اینکه با او صلح کرده بود، به شهادت رساند؟
✍وجود مبارک امام مجتبی(ع) به چند دلیل مانعی بزرگ برای ولایت عهدی یزید به شمار می آمدند:
1⃣ آن حضرت شخصیت معنوی بالایی داشت و همه او و برادرش امام حسین(ع) را دو آقای جوانان بهشتی می شناختند و خدمات فراوان آن حضرت در مدینه از او شخصیت عظیمی در اجتماع ساخته بود و در عراق نیز به سبب شیعه بودن اکثریت مردم، حضرتشان جایگاه و پایگاه ویژه ای داشت. به این سبب، معاویه به راحتی نمی توانست ولایت عهدی یزیدی را مطرح کند که از معنویات بویی نبرده و جوانی خام و اهل شراب و قمار بود.
2⃣ امام حسن(ع) از کسانی بود که نه تهدید او را وادار به عقب نشینی می کرد و نه تطمیع وی را به سکوت و تسلیم وا می داشت. همچنین گزینه دور کردن از مرکز جامعه اسلامی به بهانه هایی؛ مانند امارت و قضاوت درباره امام حسن(ع) قابل اجرا و عمل نبود؛ چون آن حضرت، هیچ مسئولیتی از طرف معاویه نمی پذیرفت و معاویه نیز برای اجبار بر این مسئله قدرتی نداشت.
3⃣ قرارداد صلحی میان حضرت مجتبی(ع) و معاویه وجود داشت که بنابر یکی از بندهای آن، معاویه حق نداشت بعد از خودش کسی را به جانشینی انتخاب کند، بلکه زمامداری بعد از او به حضرتشان می رسید و این خود، مانع بزرگ سیاسی و اجتماعی به شمار می آمد.
این بند از قرارداد در کتاب های تاریخی معتبر فراوانی وجود دارد: «علما بر این اتفاق دارند که حسن [بن علی] حکومت را به معاویه تا زمان حیاتش واگذارد کرد نه بیش از آن، تا این که خلافت بعد از او به خودش برگردد و قرارداد بین آن دو این گونه بسته شد». «هنگامی که علی به شهادت رسید، حسن بن علی در عراق و معاویه در شام به حکومت رسید ...امام مجتبی(ع) با لشکری از کوفه به قصد جنگ با معاویه حرکت کردند و معاویه نیز با لشکری از شام، رهسپار میدان جنگ شد. بعد از رویارویی دو لشکر و آن وقایع، کار به صلح کشید و صلح نامه ای در آن میان به امضا رسید که یکی از بندهای آن این بود: به این شرط که معاویه، خلافت را بعد از خود به حسن واگذارد».
💥با توجه به جهات فوق به سبب زنده بودن امام حسن مجتبی(ع)، معاویه هیچ توجیهی برای طرح ولایتعهدی فرزندش نداشت و از همین جا روشن می شود که حضرت مجتبی(ع) با این که به یقین می دانست معاویه به صلح نامه عمل نخواهد کرد، اما با دقت تمام، موادی را در آن قرارداد گنجاند که رسوایی معاویه را - که بسیار ظاهرفریبی می کرد - با دست خودش فراهم کند.
📚از بیانات استاد انصاریان
✅ کانال آیَتٌ اَلله بَهجَت
@margo_akherat
❌خصوصیات نهرها در بهشت❌
خصوصیات این نهرها بدبو نبودن و نشدن و فاسد نشدن است. چرا که در آنجا جای فساد و تباهی نیست و مواد غذایی بهشتی با گذشت زمان دگرگون نمیشود و این عالم دنیاست که به خاطر وجود انواع میکروبهای مخرب مواد غذایی به سرعت به سوی فساد میرود. در نتیجه چهار نهر اعم از آب خالص و شیر و شراب طهور و عسل مصفی با ویژگی خاص خودش در بهشت موجود است.
آیا در بهشت آبشار هم وجود دارد؟
آبشارهای بهشتی چگونه است؟ در آیات متعدد قرآن در توصیف بهشت و خصوصیات آن سخنان فراوانی به میان آمده است از جمله آبشارهای بهشتی، چنانچه میفرماید: «و ماء مسکوب» بهشتیان در کنار آبهایی آبشار مانند به سر میبرند. مسکوب از ماده سکب به معنی ریزش است و ریزش آب از بالا به پایین به صورت آبشار بهترین منظره را ایجاد میکند و زمزمه های آن گوش جان را نوازش میدهد و منظره های آن چشم را فروغ میبخشد و این امر یکی از مواهب بهشتیان قرار داده شده است.
نام چشمه های بهشتی چیست و ویژگیهای آن چه میباشد؟
در سوره مبارکه قرآن از چشمه های فراوان بهشتی یاد شده است. از جمله «فیهما عینان تجریان» (7): در آن دو بهشت دو چشمه به طور مداوم جریان دارد در ذیل تفسیر آیه شریفه برخی مفسرین عقیده دارند که این دو چشمه یک «سلسبیل» و دیگری «تسنیم» است و برخی دیگر میفرمایند یکی از این دو چشمه «شراب طهور» و دیگری چشمه «عسل مصفی» میباشد.
در آیه دیگر اشاره به جوشش و فوران دائمی این چشمهها دارد و میفرماید: «فیهما عینان نضّاختان» (8): در آنجا دو چشمه در حال فوران است.
در سوره مبارکه دهر در خصوص احوالات بهشتیان میفرماید: «ویسقون فیها کاساً مزاجها زنجبیلا عیناً فیها تسّمی سلسبیلا» (9) بهشتیان در آنجا از جامهایی سیراب میشوند که لبریز از شراب طهوری است که با زنجبیل آمیخته است و از چشمه ای است در بهشت، که نامش سلسبیل است.
بسیاری از مفسران تصریح کردهاند که اعراب جاهلی از شرابهایی که آمیخته با زنجبیل بود لذت میبردند زیرا که تندی مخصوصی به شراب میداد و قرآن در اینجا از جامهایی سخن میگوید که شراب طهورش با زنجبیل آمیخته است البته بدیهی است که میان این شرابهای دنیا و آن شراب تفاوت بسیار زیاد است.
و سلسبیل نوشیدنی بسیار لذیذی را میگویند که به راحتی در دهان و در گلو جاری میشود و کاملاً گوارا است؛ و برخی دیگر از مفسرین میگویند که از ماده تسلسل گرفته شده که به معنی حرکت پی در پی است در نتیجه این چشمه دائماً در حال حرکت و روان بودن است.
چشمه دیگری که آیات الهی سرّ آن را آشکار میکنند چشمه تسنیم است که میفرماید: «و مزاجه من تسنیم عیناً یشرب بها المقربون» (10): این شراب طهور ممزوج با تسنیم است همان چشمه ای که مقربان از آن مینوشند.
@margo_akherat
❌ آیا در بهشت خورشید و آفتابی وجود دارد❌
❌وسایل زینتی بهشتیان چگونه است؟❌
❌گرما وسرما در بهشت معنی دارد؟❌
در ذیل تفسیر آیه مبارکه «و ظل ممدود» سایه کشیده و گسترده در بهشت موجود است، آمده است: این سایه گسترده حالتی شبیه بین الطلوعین را به وجود میآورد و سایه همه جا را فراگرفته است و در حدیثی در روضه کافی این معنی از پیغمبر گرامی اسلام نقل شده است (37).
غرض این است که حرارت آفتاب هرگز بهشتیان را متألم و ناراحت نمیکند لذا خورشید و آفتابی وجود دارد اما آن تبعات دنیوی را ندارد و بهشتیان دائما در سایه های مطبوع و گسترده روح افزا به سر میبرند.
لباسهای بهشتیان چگونه است؟
در وصف حال بهشتیان در سوره مبارکه واقعه سخن به میان میآید و ازجمله به لباسهای زیبای آنها اشاره میکند و میفرماید «یلبسون من سندسٍ و استبرق متقابلین» (38). آنها لباسهایی از حریر لطیف و نازک و ضخیم میپوشند و در برابر یکدیگر برتختها جای دارند. سندس به پارچه های ابریشمین نازک و لطیف میگویند و بعضی قید زربافت را نیز به آن افزودهاند و استبرق به معنی پارچه های ابریشمی ضخیم میباشد در آیه دیگری تأکید بر این مطلب دارد و میفرماید «عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق» بر اندام آنها لباسهایی از حریر نازک سبز و از دیبای ضخیم میباشد (39).
چرا رنگ سبز برای لباسهای بهشتیان انتخاب شده است؟
انتخاب رنگ سبز برای لباسهای بهشتیان به خاطر آن است که رنگی است بسیار نشاط آفرین، همانند برگهای زیبای درختان و یادآورد حیات طراوت و شادابی است و انواع و اقسام رنگ سبز، خود دارای لطفی است.
آیا در بهشت گرما و سرما وجود دارد؟
با توجه به آیاتی که در مورد لباسهای بهشتیان است و آنها را با ویژگی ضخیم و نازک مطرح مینماید چنین به نظر میآید که بایستی در بهشت هم گرما و سرمای شدیدی وجود داشته باشد، ولی این طور نمیباشد و گرما و سرمای شدید در آنجا وجود ندارد، تا به وسیله پوشاندن لباس دفع شود بلکه اینها اشاره به لباسهای متنوع و گوناگون بهشتی است و این الفاظ و کلمات ماکه برای رفع حاجت در زندگی روزمره دنیا وضع شده قادر نیست مسائل آن جهان بزرگ و کامل را توصیف کند بلکه فقط میتواند اشاراتی به آن باشد.
وسایل زینتی بهشتیان چیست؟
در آیات مختلفی از قرآن کریم از وسایل زینتی بهشتیان مطرح شده است مانند: «وحلّوا اساور من فضّه» (40) آنها (بهشتیان) با دستبندهایی از نقره تزیین شدهاند نقره هائی شفاف که همچون بلور میدرخشد و از یاقوت و درّ و مروارید زیباتر است؛ و در آیه ای دیگر میفرماید: «یحلّون فیها من اساور من ذهب» بهشتیان با دست بندهایی از طلا تزیین میشوند.
چگونه دستبند طلا و نقره که زینت زنانه محسوب میشود برای مردان بهشتی ذکر شده است؟
پرواضح است که در بسیاری از محیطها زینت طلا و نقره هم برای مردان است و هم برای زنان. البته در اسلام زینت آلات برای مردان تحریم شده است ولی در بعضی از جوامع نشانه برتری و عظمت مردان است چنانچه در سوره مبارکه زخرف از قول فرعون نقل شده «فلولا القی علیه اسوره من ذهب» (41): چرا به موسی دستبندهایی از طلا داده نشده است؟ و از این آیه بر میآید که دستبند طلا برای مردان در محیط مصر نشانه عظمت محسوب میشد. مضافاً براینکه برای بیان نعمتهایی بهشتی الفاظ معمولی در این دنیا هرگز کافی نیست لذا چاره ای نیست جز اینکه با همین الفاظ اشاراتی برآن نعمتهای عظیم آخرت شود.
🌹دنیای مرگ و آخرت👇
🍃🌸{@margo_akherat}🌸🍃
❌❌پاداش عظیم ابرار چیست و چه خصوصیاتی دارد؟❌❌
در سوره مبارکه دهر ضمن بیان احوالات متقّین از پاداش عظیم آنان یاد میکند و میفرماید: «اِنّ الابرار یشربون من کأس مزاجها کافوراً» (1): نیکان از جامی مینوشند که با عطر خوشی آمیخته است و این شراب طهور بهشتی بسیار معطر و خوشبوست که هم ذائقه از آن لذت میبرد و هم شامه؛ و در آیه بعد اعلام میدارد که نیکان از هرجا که اراده کنند این چشمه را جاری میسازند، «عیناً یشرب بها عبادالله یفجرونها تفجیرا» (2): این چشمه چنان در اختیار و اراده ابرار و عباد الله است که هر جا اراده کنند از همانجا سر بر میآورد.
در روایتی از امام محمد باقر (ع) است که در توصیف این چشمه میفرمایند: «هی عین فی دار النبی تفجر الی دور الانبیاء و المؤمنین» (3) این چشمه ای است در خانه پیامبر اسلام (ص) که از آنجا به خانه سایر مؤمنین و انبیاء جاری میشود. همانگونه که در دنیا چشمه های علم و رحمت از خانه پیامبر اکرم به سوی بندگان خدا و نیکان سرازیر است در آخرت که تجسم بزرگی از این برنامه است چشمه شراب طهور از همین بیت وحی میجوشد و به خانه های مؤمنین سرازیر میشود.
امتیاز باغهای بهشت از جهت چشمه های آن چیست؟
در آیات مختلف قرآن اشاره به چشمه های فراوان در باغهای بهشت شده است از جمله: «انّ المتقّین فی جنّات و عیون» (4): متقین در باغهای بهشت در میان چشمهها قرار دارند. در جای دیگر میفرماید: «و بشّر الذین امنوا و عملوا الصالحات اَنّ لهم جنّات تجری من تحتهم الانهار» (5): به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام میدهند بشارت بهشتی را بده که در آن درختانی است و در زیر درختانش چشمهها و نهرها جاری است، درست است که باغ طبیعتاً دارای نهرهای آب است، اما لطفش در این است که چشمهها از درون خود باغ بجوشد و درختان را سیراب کند و این امتیازی است که باغهای بهشت دارد و نه یک نوع چشمه بلکه انواع مختلفی از چشمهها در آن موجود است.
نهرهای چهارگانه جاری در بهشت چه نام دارد و دارای چه خصوصیاتی است؟
در توصیف نهرهای جاری در بهشت در سوره مبارکه محمد (ص) آمده است: «مثل الجنه التی وُعد المتّقون فیها انهار من ماءٍ غیر آسن و انهار من لبن لم یتغیّر طعمه و انهار من خمر لذه للشاربین و انهار من عسل یصفی» (6):توصیف بهشتی که به پرهیزکاران و عده داده شده چنین است که در آن نهرهائی از آب صاف و خالص است که بدبو نشده و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته و نهرهایی از شرابی طهور که مایه لذت نوشندگان است و نهرهایی از عسل مصفّی است.
@margo_akherat
"حکایت خشتهای طلا "
عيسی بن مريم عليه السلام دنبال حاجتی می رفت. سه نفر از يارانش همراه او بودند. سه خشت طلا ديدند كه در وسط راه افتاده است.
عيسی عليه السلام به اصحابش گفت: اين طلاها مردم را می كشند؛ مبادا محبت آنها را به دل خود راه دهيد. آن گاه از آنجا گذشته و به راه خود ادامه دادند.
يكی از آنان گفت: ای روح الله! كار ضروری برايم پيش آمده، اجازه بده كه برگردم. او برگشت و دو نفر ديگر نيز مانند رفيقشان عذر و بهانه آوردند و برگشتند و هر سه در كنار خشتهای طلا گرد آمدند. تصميم گرفتند طلاها را بين خودشان تقسيم نمايند.
دو نفرشان به ديگری گفتند:
اكنون گرسنه هستيم. تو برو بخر. پس از آنكه غذا خورديم و حالمان بهتر شد، طلاها را تقسيم می كنيم. او هم رفت خوراكی خريد و در آن زهری ريخت تا آن دو رفيقش را بكشد و طلاها تنها برای او بماند.
آن دو نفر نيز با هم سازش كرده بودند كه هنگامی كه وی برگشت او را بكشند و سپس طلاها را تقسيم كنند. وقتی كه رفيقشان طعام را آورد، آن دو نفر برخاستند و او را كشتند. سپس مشغول خوردن غذا شدند. به محض اينكه آن طعام آلوده را خوردند، مسموم شدند.
حضرت عيسی عليه السلام هنگامی كه برگشت ديد، هر سه يارانش در كنار خشت های طلا مرده اند.
با اذن پروردگار آنان را زنده كرد و فرمود: آيا نگفتم اين طلاها انسان را می كشند؟
📚 بحار ج 14، ص 280
🌹دنیای مرگ و آخرت👇
🍃🌸{@margo_akherat}🌸🍃
⚜توشهای برای قیامت بر شانه مستمند💠
❇️ امام علی (ع):
🔴 اگر مستمندی را دیدی که توشه ات را تا قیامت میبرد و فردا که به آن نیاز داری به تو باز می گرداند، کمک او را غنیمت بشمار و زاد و توشه ات را بر دوش او بگذار.
🔴 و اگر قدرت مالی داری بیشتر انفاق کن و همراه او بفرست، زیرا ممکن است روزی در رستاخیز، در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی .
📕 فرازی از نامه 31 نهج البلاغه
🌹دنیای مرگ و آخرت👇
🍃🌸{@margo_akherat}🌸🍃
✍پیامبر اکرم صل الله علیه وآله فرمود:
یک آیه در ماه رمضان خواندن ، ثواب یک ختم قرآن دارد. مومنین دائم سوره( قل هوالله احد)یا (سوره قدر) را بخوانید که از این ثواب عظیم بهر فروان ببرید و ثوابش را هدیه کنید به امام زمان علیه السلام ، شب ۲۳ که پرونده ها به دست حضرت می رسد ان شاالله مقدرات خوبی برای ما امضاء می شود
امام صادق علیه السلام:
منْ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ خَرَجَ رُوحُ الْإِيمَانِ مِنْه. هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى شود
📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص۲۶۳
معنای رمضان چیست؟ «رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است زیرا گناهان را می سوزاند.»
📚بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۵، ص۳۴۱
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
@margo_akherat
✍امام علی(ع)میفرمایند:
چون مهدی ظهور کند؛ بر روی زمین کافری نمی ماند جز اینکه ایمان می آورد، و انسان ناشایستی نمی ماند. جز اینکه به صلاح و تقوی میگراید
📚روزگار رهایی،ج۱،ص۴۶۹
@margo_akherat
❔چرا بعضی از دعاهای ما مستجاب نیست؟!
🔸اینکه میبینید بعضی از ادعیه ما مستجاب نیست برای اینکه یک مقدار توجه ما نزد قدرتهای خود ما یا وابستگیهای ماست و بخشی از توجه ما به طرف الله است.
🔸کسی که هم به طبیب چشم دوخت، هم به دارو، هم به قدرت تحصیل دارو چشم دوخت، هم به قدرت پرستار، چنین انسانی وقتی میگوید «اللهم اشفنی» او با خدا بصورت نیمرخ سخن میگوید برای اینکه بخشی از توجهاش متوجه خداست و بخشی از توجهاش متوجه امکانات خودش میباشد لذا چنین دعایی، دعای خالص نیست.
🔸 وقتی از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال میکنند چرا دعای ما مستجاب نیست فرمود: «لأنّکم تدعون مَن لا تَعرفون» زیرا شما کسی را میخوانید که نمیشناسید. بنابراین ما باید با تمام چهره و هویّت چیزی را از خدا بخواهیم؛
🔸 اگر در نیایش و دعا میخواهیم با تمام چهره و هویّت بخواهیم و اگر در عبادت میگوییم ﴿إِیِّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ﴾ باید با تمام چهره به خدا عرض کنیم ﴿إِیِّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ﴾.
#رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@margo_akherat
حساسیت سفیانی و پیروانش به اسامی #اهل_بیت و خاندان پیامیر
🔹حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند:
«لَا يَزَالُ السُّفْيَانِی يَقْتُلُ كُلَّ مَنْ اِسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌ وَ حَسَنٌ وَ حُسَيْنٌ وَ فَاطَمّةٌ وَ جَعْفَرٌ وَ مُوسَىٰ وَ زَيْنَبٌ وَ خَدِيجَةً وَ رُقَيَّة، بُغْضَاً وَ حَنَقَاً لِآلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم.»
«سُفیانی از روی عداوت و کینه با آل محمد صلی الله علیه و آله اجمعین هر کس را که نام او محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه و جعفر، موسی، زینب، خدیجه و رقیّه باشد، خواهد کشت.»
📗بشارة الاسلام، ص ۲۱۹
📗الزام الناصب، ج ۲، ص ١٦٣
📗علامات المهدی عج، ص ١١٤
@margo_akherat
✅سه دفتری که خداوند اعمال بندگان
را در آنها ثبت میکند
✍پیامبراکرم(ص) فرمود:
برای اعمال بندگان سه دفتر هست؛
1⃣دفتری که خدا چیزی از آن نمیآمرزد.
2⃣دفتری که خدا به آن اهمیت نمیدهد.
3⃣دفتری که از هیچ چیز آن نمی گذرد.
👈سپس فرمود: دفتری که خدا
چیزی از آن را نمیآمرزد، شرک به خدا است.
👈دفتری که خدا به آن اهمیت نمیدهد، ستمی است که بنده میان خود و خدا به خویشتن کرده است. مانند روزهای که خورده یا نمازی که ترک کرده و خداوند اگر بخواهد آنرا میبخشد و از آن می گذرد.
👈و اما دفتری که خداوند از هیچ چیز آن نمیگذرد ستمهائی است که بندگان به یکدیگر کردهاند که ناچار باید تلافی شود.
📚 نصایح، نوشته مرحوم آیت الله مشکینی احادیث الطلاب
@margo_akherat
✅نداى آسمانی
✍منظور از نداى آسمانى، صدايى است كه به هنگام ظهور امام مهدى، همه مردم آن را از آسمان میشنوند. اصل روايات مربوط به نداى آسمانى كه مردم را به پيروى از امام مهدى دعوت و او را با نام خود و پدر بزرگوارش ياد میكند، در منابع شيعه و اهل سنت، فراوان (در حد تواتر) آمده است.
رسول خدا می فرمایند: «در ماه محرم بانگى از آسمان برآيد؛ بدين مضمون كه برگزيده خداوند فلان است، پس سخنش را بشنويد و از وى پيروى كنيد.» (١)
🔺 از امیرالمومنین نيز چنين نقل شده است: «هنگامى كه بانگ برآورنده، از آسمان بانگى برآورد كه حق در آل محمد است، در اين هنگام مهدى ظهور خواهد كرد...» (٢)
📚 ١. نعيم بن حماد، الفتن، ص ٢٣۶، ح ٩٣١؛
📚٢. ابن المنادى، الملاحم، ص ١٩۶، ح ١۴٣
@margo_akherat
✅مسخ شدن زنان آوازه خوان در سال ظهور
✍رسول خدا (ص):گروهی از امت من در آخرالزمان به صورت خوک و میمون مسخ می شوند .عرض شد:یا رسول الله آیا اینها شهادت به یگانگی خدا و رسالت شما میدهند و روزه می گیرند و نماز می گذارند ؟ فرمود بلی عرض شد پس چرا باید مسخ شوند؟ فرمود:
برای اینکه ایشان آلت موسیقی می نوازند و شراب مینوشند .پس ایشان صبح می کنند در حالی که به صورت خوک و میمون مسخ شده اند.
📚کنزالعمال جلد ۱۴صفحه ۲۸۱
@margo_akherat
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📚از رجبعلی خیاط (عارف بزرگ)ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﭼﺮﺍ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﺁﺭﺍمي؟
📝ﮔﻔت : ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ، ﺯﻧﺪگي ﺧﻮﺩ
☑️ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﻨﺞ ﺍﺻﻞ ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩﻡ:
✍🔘دانستم ﺭﺯﻕ ﻣﺮﺍ ﺩﯾﮕﺮﯼ نميخورد ، ﭘﺲ ﺁﺭﺍﻡ ﺷﺪﻡ!
✍🔘دانستم ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ميبيند ، ﭘﺲ ﺣﯿﺎ ﮐﺮﺩﻡ!
✍🔘دانستم ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﺮﺍ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ نميدهد ، ﭘﺲ ﺗﻼﺵ ﮐﺮﺩﻡ!
✍🔘دانستم ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮐﺎﺭﻡ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻬﯿﺎ ﺷﺪﻡ!
✍🔘دانستم ﮐﻪ نیکي ﻭ ﺑﺪﯼ ﮔﻢ نميشود
ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻣﻦ ﺑﺎﺯ ميگردد ،
ﭘﺲ ﺑﺮ ﺧﻮبي ﺍﻓﺰﻭﺩﻡ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺪﯼ ﮐﻢ ﮐﺮﺩﻡ!
💖 ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺍﯾﻦ 5 اصل ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ميكنم
@margo_akherat
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
امام علی ع فرمودند:
کسانیکه که از دنیا رفتند، درخواست برگشت به دنیا را میکنند
و کسانیکه در این دنیا هستند بی خبر از اعمال خود هستند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
@margo_akherat
✅صلوات سبب رفع عذاب قبر
✍صلوات سبب رفع عذاب قبر است، چنانچه زنی دختری داشت آن دختر وفات نمود و مادرش در خواب دید که به عذاب الیم و عقاب عظیم گرفتار است و با اندوه بسیار از خواب بیدار شد و زاری آغاز نمود چند روز به حال فرزندش اشک میبارید و مینالید تا این که بار دیگر آن دختر را در خواب دید. خوشحال و شادمان و در روضه فردوس خرامان اشک میریخت و به او گفت: ای دختر آن چه بود که من میدیدم و این چه صورت است که مشاهده میکنم؟
جواب داد: ای مادر! به جهت گناهان خود در عذاب بودم چنانچه دیدی و در این روز ها عزیزی به کنار قبر ما گذشت و چند نوبت صلوات فرستاد و ثواب آنها را به اهل گورستان بخشید و حق تعالی به برکت آن صلوات عذاب را از اهل گورستان برداشت.
پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند:
بسیار بر من صلوات بفرستید. زیرا که صلوات فرستادن بر من نور است در قبور، و نور است در صراط، و نور است در بهشت.
الهم صل علی محمد وال محمد
📚 بحارالانوار، ج۹۴
@margo_akherat
#حکایت
✅مرحوم شهید دستغیب رحمه الله علیه:
✍یکی از علمای نجف حدود یکصد سال پیش، در خواب حضرت عزراییل را می بیند. پس از سلام می پرسد: از کجا می آیی؟ ملک الموت می فرماید: از شیراز! روح مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم. شیخ می پرسد: روح او در چه حالی است؟ عرزاییل می فرماید: در بهترین حالات و بهترین باغهای عالم برزخ. خداوند هزار ملک را برای انجام دستورات شیخ قرار داده است.
آن عالم پرسید: آیا برای مقام علمی و تدریس و تربیت شاگرد به چنین مقامی دست یافته است؟
💠فرمود: نه! گفتم: آیا برای نماز جماعت و بیان احکام! فرمود: نه! گفتم پس برای چه؟ فرمود: برای خواندن زیارت عاشورا.نقل است که مرحوم میرزا، سی سال آخر عمرش زیارت عاشورا را ترک نکرد و هر روز که به سبب بیماری یا امر دیگری نمی توانست بخواند، نایب می گرفت.
📚 داستان های شگفت، حکایت ۱۱۰
@margo_akherat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ بسیار جالب از حوادث قبر و قیامت
🌹دنیای مرگ و آخرت👇
🍃🌸{@margo_akherat}🌸🍃
#زندگی_نامه_امام_حسن_مجتبی(ع)
ولادت و نامگذاری
امام حسن (ع) در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند که مادر گرامیشان حضرت زهرای اطهر (س) در آن زمان، دوازدهمین بهار زندگى بابرکت خویش را پشت سر نهاده بود.
ایشان نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) عنایت فرمودند.
آغاز امامت ۱۰ ساله امام دوم شیعیان (ع)
آن حضرت (ع) در سن ۲۷ سالگی و پس از حادثه دهشتناک ضربت خوردن پدر ارجمند خود امام علی (ع) در مسجد کوفه و شهادت ایشان در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری قمری، به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت (ع) به مقام امامت رسید.
مدت امامت آن حضرت (ع) ۱۰ سال به طول انجامید و نزدیک به ۶ ماه هم به اداره امور مسلمین پرداخت
معروفترین لقب امام حسن (ع)
نخستین فرزند خاندان نبی الله را حسن نامیدند که تا آن روز در عصر جاهلیت مرسوم نبود، همچنین کنیه او را ابومحمّد نهادند، که تنها کنیه آن حضرت بود. در بین القاب سید، زکی، سبط برای امام حسن (ع)، نام مجتبی معروف ترین لقب ایشان است.
همسران و فرزندان امام حسن (ع)
همسران آن حضرت که اسمشان در تاریخ ذکر شده است عبارتند از:
۱- جعده بنت اشعث. ۲- ام عبد الله که دختر شلیل بن عبدالله بوده است. ۳- مادر حضرت قاسم (ع) که کنیز بوده است. ۴- عایشه الخثعمیه ۵- خوله الفزاریه ۶- ام کلثوم دختر فضل بن عباس ۷- ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تمیمی ۸- ام بشیر دختر ابی مسعود انصاری. ۹- هند دختر عبدالرحمن بن ابی بکر ۱۰- زنی از دختران عمرو ابن أهیم المنقوی ۱۱- زنی از دختران زراره ۱۲- زنی از طایفه ثقیف که فرزندی بنام عمر بدنیا آورد. ۱۳- زنی از طایفه بنی شیبان از آل همام.
گفتنی است؛ همه این زنان در یک زمان همسر آن حضرت نبوده بلکه بعد از اینکه بعضی از دنیا رفته اند حضرت با بعضی دیگر ازدواج کرده اند.
فرزندان
در تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف است. شیخ مفید تعداد فرزندان امام را پانزده تن ذکر کرده است: زید و دو خواهرش ام الحسن و ام الحسین. مادر این سه ام بشیر بود. حسن بن حسن، ملقب به حسن مثنی. مادرش خوله دختر منظور فزاری بود. عمر و دو برادرش قاسم و عبدالله. مادرشان کنیزی بود با نام رمله بود. عبدالرحمن. مادرش کنیز بود. حسین که به اثرم ملقب بود، و برادرش طلحه و خواهر این دو فاطمه. مادرشان ام اسحق بود. ام عبدالله، ام سلمه و رقیه دختران آن حضرت که از مادرهای مختلف بودند. علامه مجلسی یک پسر دیگر به نام ابوبکر به فرزندان امام اضافه میکند. شیخ طبرسی برای آن حضرت نه پسر و هفت دختر میشمارد.
شهادت مظلومانه سبط اکبر خاتم الانبیا (ص)
آن امام همام (ع) سرانجام در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری و در سن ۴۷ سالگی، به اغواء و تحریک معاویه و به دست همسر خود (جعده)، بواسطه آب زهرآلودی مسموم شد و به شهادت رسید.
پیکر مطهر آن حضرت (ع) به دلیل توطئه و مخالفت دشمنان برای دفن در مسجد پیامبر (ص) در مدینه، در قبرستان بقیع دفن گردید که حتی دشمنان و بدخواهان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، از تیرباران بدن مبارک و تابوت آن حضرت (ع) هم دریغ نکردند و قریب به ۴۰ تیر بر آن بدن پاک و نورانی و تابوت حامل آن زدند.
@margo_akherat
💢چشم انتظاری والدین پس از مرگ
✍آیت الله سیدعبدالله جعفری(ره) ، از شاگردان علامه طباطبایی(ره) ، با وجود کهولت سنی که داشتند برنامه شان این بود که هر هفته یک روز را کنار قبر مادرشان می روند و روز دیگر را در کنار قبر پدرشان حاضر می شدند.
در یکی از روزهای سرد زمستانی به ایشان عرض کردم: هوا خیلی سرد است و ممکن است بیماریتان تشدید شود، اگر صلاح می دانید امروز از رفتن به قبرستان منصرف شوید.
فرمودند: « ... این را بدانید که انتظار پدر و مادر از فرزندانشان پس از فوتشان بیشتر از حال حیاتشان می باشد که آن ها به زیارت و دیدارشان بروند».
📚 سلوک با همسر، صفحه ۵۷
@margo_akherat