حقیقی ترین نعمت ؛
حقیقی ترین نعمت و حقیقتِ نعمت که به واسطه اش سایر نعم چون باران سرازیر
می شود ، وجود گرامی حضرت ولی امر خداوند ، وصی رسول
رب العالمین ، مقام امامت و ولایت ، « حضرت مهدی عج » می باشد .
همگی آرزو می کنیم : ای کاش خداوند اسباب و مقدمات ظهور حضرت را فراهم کند ؛ اما این نکته نیز گفتنی است که به هر دلیل ، از دو امر مهم غافلیم :
اولی ، وسعت و ژرفای فقر و نیازمان به امام است و دومی ، جایگاه ، توانایی و مأموریت تعریف شده برای حضرت موعود .
به صراحت باید گفت که ما ، انسان ، جهان هستی و عوالمش را
نمی شناسیم .
از لایه های تو در تو و عجیب وجود آدمی هم بی خبریم .
از راز خلقت انسان
بی اطلاعیم و از نقش و مأموریتش در عالم غافل ،
از همین رو در اثر ابتلای به بیماری بی معرفتی و جهل ، از وسعت و حد فقر و نیاز موجودات منتشر در هستی و از جمله خودمان به حضور امام معصوم و حجت خدا
بی خبریم و خواسته های محدود و محصورمان را نیز در جهان مادی
می بینیم و آن را هم به مدد خود و اسباب
دست ساز خود و مردان و زنانی چونان خود
برآورده شدنی
می پنداریم و روی نیاز به درگاه بی نیاز نداریم ؛
چنان که در اثر بی خبری از جایگاه امام معصوم ع و مأموریت ایشان برای دیگر گون ساختن زمین و زمان و بازگرداندن همه امور آشکار و نهان بر جای خود ، استقرار عدالت ، برطرف ساختن ظلم رفته بر خلق عالم ( انسان و غیر انسان ) ، تأسیس دولت در زمین و مدیریت و تدبیر گری امور موجودات ، ضرورت حضور ایشان و ظهور حضرتش را در نمی یابیم .
خدا می داند که این بدبختی بزرگ ، چه بر سر ما آورده است ؛
چنان که همو می داند که در این وضعیت ، گسترهٔ غیبت تا کجا ادامه
می یابد و چه روز و روزگار دهشتناکی را فراروی خواهیم داشت ؟
وضعی که جمله ماحصل غیبت و غفلت ماست .
* منبع : گام به گام تا استراتژی انتظار ،
از اینجا تا دولت کریمه .
نویسنده : اسماعیل شفیعی سروستانی .
ص ۱۳۲_۱۳۳_۱۳۵
https://zil.ink/kanoon.mahdaviat.sh.u
روی نیاز به سوی بی نیاز
عبارت « برای فرج دعا کنید ...! » یا مشابه آن ، که برگرفته از برخی روایات معصومان ع نیز هست ، برای عموم موعودیان آشنا است .
دعا ، قرین با طلب و تقاضا است ؛
اما در وجهی دیگر ،
دعا ناظر بر احساس نیاز تام و تمام تا سر حد اظطرار نیز هست .
شاید یکی از حکمت های نهفته در پس دعای مستجاب ، همین رسیدن به اظطرار باشد ؛
چه اضطرار درخواست کننده را وا می دارد تا از ژرفای وجود طلب کند و ملاحظه اضطرار و نهایت درماندگی
درخواست کننده است که دریای رحمت خداوند را به جوشش می آورد تا
بنده ای از اضطرار و درماندگی برهد .
درک اضطرار و طلب استجابت دعا ، رفیق « استغناء از غیر و ماسوی الله » نیز هست .
بسیاری از ما ، هم زمان ، دستی به آسمان
بر می دارند و دستی دیگر به زمین ، به امید اینکه یکی از دو در گشاده شود ، درب آسمان یا درب زمین .
این گونه طلب نیز ناظر بر اضطرار تام ، طلب تام و لاجرم اجابت تام نیست و شاید این واقعه و وضع و روز ما ، خود پرده ای از پرده های راز غیبت
یک هزار و چند ساله حضرت بقیة الله الاعظم را کنار بزند .
به عبارت دیگر ، ما به رغم آنچه بر زبان می رانیم و حتی دست به دعا
بر می داریم ، نه احساس فقر می کنیم ، نه طالبیم ، نه خود را در اضطرار
می یابیم و نه چشم از غیر حضرت دوست
بر می داریم ؛
در حالی که برای خالی نبودن عریضه ، عباراتی دعایی را نیز بر زبان
می رانیم .
این همه در حالی است که از این گونه پرسش ها غفلت می کنیم :
* آیا اگر چنان که خداوند و پیامبر اکرم ص مقرر کرده بودند ، مدیریت و انتظام امور به دست امام معصوم ع بود ، به این وضع و روزگار
می رسیدیم ؟
* آیا همین فرهنگ و تمدن پر بلا و آفت را تجربه
می کردیم ؟
یا وضعی دیگرگون نصیب خلق عالم می شد ؟
* طرح کلی و جزیی امامت برای اداره مناسبات مادی و فرهنگی بشر چه بوده است ؟...
اگر چشم می گشادیم ، این معنا را که ذکرش در دعای « عهد » رفته است ، در می یافتیم :
« ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت أیدی الناس ...؛ ظلم و فساد در خشکی و دریا آشکار شده ، ظلمی که حاصل خود عمل مردم است . »
_ باید دست به دعا برداریم ، شاید حضرت مدد دهد و ما پی به فقر خود ببریم و به وسعت و ژرفای تباهی منتشر در گستره زمین برسیم ؛
_ باید دست به دعا برداریم ، شاید حضرت ما را به درک اضطرار و اضطراب عالم و آدم نائل سازد ؛
_ باید دست به دعا برداریم ، شاید حضرت موعود ما را در کشف چرا خواندن و چگونه خواندن امام مدد دهد ؛
_ باید دست به دعا
برداریم ، شاید عطش و تشنگی به جان ما بیافتد و « دعای فرج » بخوانیم ، خواندنی که در طرفة العینی دعا را مستجاب می سازد ؛
_ ما می بایست بیاموزیم که برای دین داری و حفظ دین که عین سلامت و نیک بختی دنیا و آخرت است باید در خدمت
در آمد ؛ نه آنکه در خدمت بگیریم .
* منبع : گام به گام تا استراتژی انتظار ،
از اینجا تا دولت کریمه .
نویسنده : اسماعیل شفیعی سروستانی .
ص ۱۳۱_۱۳۴.
https://zil.ink/kanoon.mahdaviat.sh.u
فراخوان ویژهنامه نوروز نشریه موعود
📌 ویژهنامه نوروز
✅ محور موضوع: «آداب انتظار»
آثار ادبی و پژوهشی در قالب:
📃 مقاله
📜 شعر
📗 داستان
📚 معرفی کتاب
🎤 مصاحبه
✏️ و ...
⏳مهلت ارسال آثار: تا ۱۷ اسفند ماه
🟠 آثار خود را به آیدی saa2909 (ایتا، تلگرام، بله) ارسال بفرمایید.
🟠 نظر، پیشنهاد و انتقاد خود را به آیدی saa2909 (ایتا، تلگرام، بله) ارسال نمایید.
🟡 شبکههای اجتماعی کانون مهدویت دانشگاه شیراز:
https://zil.ink/kanoon.mahdaviat.sh.u
🟡 شبکههای اجتماعی نشریه موعود:
https://zil.ink/nashriemouood