📌سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه :
ارمنستان با همکاری نزدیک با اتحاد غربی ناتو ، در خطر قربانی کردن حاکمیت ملی خود قرار دارد .
امیدوارم ایروان بداند که همکاری عمیق با ناتو میتواند به از دست رفتن حاکمیت دفاعی و امنیتی این کشور منجر شود .
علیرغم اینکه ارمنستان متحد اسمی روسیه است مانورهای نظامی با ناتو برگزار میکند و در حال اصلاح ارتش خود بر اساس استانداردهای نظامی ناتو است .
روسیه اجازه نفوذ ناتو در منطقه ی قفقاز جنوبی را نخواهد داد .
662.6K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اولیانوف: در حال حاضر شانس احیای برجام بسیار کم است
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین به اسپوتنیک گفت، تا مارس 2022 توافق بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با برنامه هستهای ایران 99 درصد مورد موافقت قرار گرفته بود با این حال در شرایط فعلی شانس بازگشت به این توافق بسیار کم است.
📌جایگاه حمل و نقل در توسعه و پیشرفت کشور
ابتدا درباره اهمیت حمل و نقل در پیشرفت و توسعه روابط راهبردی این نکته عرض کنم ، حمل و نقل منشاء پیوندهای ارزشمند و ماندگار میان کشورها است و منجر به چسبندگی تجاری و اقتصادی و بعد از آن سیاسی و امنیتی و از همه مهم تر فرهنگی میان کشورها می شود و خروجی آن تحقق امنیت تجاری و اقتصادی برای کشورها می شود و کشورها به راحتی نمی توانند شما را کنار بگذارند و تحریم کنند.
در واقع اگر بخواهیم ترکیه را به عنوان رقیب منطقه ای ایران در حوزه حمل و نقل معرفی کنیم و مثال بزنیم، می بینیم ترکیه با طراحی استراتژی کلان و برنامه ریزی ،حمل و نقل را در خدمت پیاده سازی راهبردهای ترسیم شده خود قرار داده است.
البته داستان سیاست های رسانه ای و شبکه سازی آن ها مساله دیگری است که به آن نمی پردازم
ترکیه با ترسیم سیاست قدرت در اقدامات خیرخواهانه سیاست فرهنگی،تجاری اقتصادی و سیاسی مطلوبی در آفریقا دنبال می کند.
راهبردی که ترکیه را به یک قدرت نوظهور در اقتصاد،مدنیت،دانشگاه ها،معادن،ترانزیت و انرژی در آفریقا و در یک جمله به بازیگر مهم در آینده آفریقا تبدیل کرد حجم مبادلات تجاری ترکیه در سال ۲۰۲۰ ۲۶ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۳۰ حجم مبادلات تجاری آن ها با آفریقا به ۱۰۰ میلیارد خواهد رسید
ترکیه حمل و نقل هوایی و دریایی خود در منطقه که به عنوان عنصر حیات بخش در روابط کشورها هست را به خدمت کلان راهبردهای خود در آفریقا در آورد.
صادرات تولیدات صنعتی و جلوگیری از خام فروشی،واردات مواد اولیه معادن به ترکیه و فرآوری آن ها و همچنین برای تولید انرژی و تامین صنعت برق چندین کشور آفریقایی توسط شرکت های ترکیه از آثار برجسته سیاست های ترکیه در آفریقا بود
نتایج خیره کننده ترکیه درآفریقا نتیجه استراتژی مشخصی است که از سال ۲۰۰۳ در آفریقا آغاز شد و ابزارهایی نظیر حمل و نقل هوایی و دریایی و ریلی و همچنین رسانه را در خدمت راهبردها قرار دادند
ما در ایران با فقدان راهبرد کلان روبهرو هستیم و انتظار داریم همه چیز را با حمل و نقل حل و فصل کنیم
حجم مبادلات تجاری ایران و آفریقا به یک میلیارد دلار هم نمی رسد و عملا هیچ راهبرد تجاری با آفریقا در بخش سرمایه گذاری، ورود بخش خصوصی به بازار آفریقا و صادرات وجود ندارد و به آن توجه نمی شود و گمان می کنیم مشکل با حرکت کشتی و یا پرواز هواپیما به آفریقا حل می شود،مثل این می ماند که در فرودگاه منتظر پهلوگیری کشتی باشیم
ابوقاسم