ائمه جمعه و جماعت فمنیستی(بی حجاب) دانمارکhttps://eitaa.com/marzbanandishe
ائمه جمعه و جماعت فمنیستی(دونفره اشتراکی- آلمان)https://eitaa.com/marzbanandishe
آشفتگی جنسیتی در سال ۱۹۹۰ به چاپ رسید و بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نسخه از آن در کشورهای دیگر و به زبانهای مختلف به چاپ رسید. یکی از مهمترین نظریات باتلر در خصوص جنسیت طرح مبحثیست با عنوان پرفورمتیویتهٔ جنسیت. باتلر معتقد است که جنسیت یک «اجراء» (performance) کردن است، آن چیزی که فرد در شرایطی خاص به نمایش میگذارد، نه قاعدهای جهانشمول از «آنچه تو هستی». https://eitaea.com/marzbanandish
ابعاد تاریخی ، حدیثی، کلامی، فقهی و حکومتی «نهم ربیع»
به نظر میرسد نمیتوان «نهم ربیع» را به تنهایی، یک آیین نامید، زیرا ظرفیت و گستردگی بحث، آن را از حالت یک آیین صرف خارج میکند. ویژگی بررسی این واقعه آن است که در آن، هم تاریخ و هم فقه مدخلیت دارد و از همین رو ابعاد فقهی آن باید مورد دقت نظر واقع شود؛ همچنانکه ابعاد روایی نیز نباید از دید محققین دور بماند و باید دید اساسا روایتی برای این موضوع وجود دارد و آیا فقط یک روایت داریم و آن هم روایت مشهور «رفعالقلم» است. همچنین ابعاد کلامی موضوع را نیز میبایست مد نظر داشت، چرا که پای تولی و تبری در این بحث پیش کشیده خواهد شد و ذیل همین بحث خواهیم دید که ابعاد کلامی ماجرا در دوران صفویه، بسیار پر رنگ میشود. این ماجرا حتی در مباحث اخلاقی، عرفانی، سیاسی و حکومتی قابل تعقیب است و بعد سیاسی ماجرا از آنجایی قابل تأمل است که میبینیم در دوره صفویه به این روز اهمیت وافری داده میشود، و باید دید هدف از این کار چه بوده است و چه پیامدهایی برای جامعه شیعی در پی داشت.https://eitaa.com/marzbanandishe
قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»
اولین متنی که مراسمی را گزارش میکند که در آن، عمرکشان اتفاق میافتد، در قرن چهارم بوده است. محمد بناحمد ملطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش به نام «التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که چشماندازی کلامی دارد، به فرقههای مهم شیعی میپردازد و بیان میکند که فرقه چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه زده و در نمایشی خشن به آن می پردازند.https://eitaa.com/marzbanandishe
«نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید
در همین قرن، شیخ مفید کتابی با عنوان «مسار الشیعه» دارد. «مسار»، به معنای روزهای شاد و خوشحالی است و قصد او از نوشتن این کتاب این است که روزهای شاد شیعه را برشمارد. او در این کتاب، نهم ربیع را روز عید بزرگ مینامد گرچه به اتفاقی که در این روز رخ داده است اشاره نمیکند، ولی میگوید پیامبر(ص) این روز را عید میگرفته و مردم را هم امر به عید گرفتن این روز میفرموده است.https://eitaa.com/marzbanandishe