eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
153 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 پیاده روی با حجاب و بی حجاب در خیابان مَنهَتَن نیویورک. قضاوت با شما، حجاب بر امنیت خانمها تأثیر دارد یا ندارد؟. https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارگذاری جدید👇 ❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!! ❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!! ❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماه‌های قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!! ❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!! ❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود می‌آید؟!!! ✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید. https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ انتحال و جریان شناسی شبهات🧐 انتحال،سرقت علمی و ادبی به این معنی است که از ایده‌ها، کلمات یا افکار شخص دیگری استفاده کنیم بدون اینکه به آن شخص ارجاع دهیم یا از وی برای این کار اجازه بگیریم. برخی سرفصلهایی که در این کانال گذاشته‌ام و یا درکلاسهای خود بصورت جزوه و... در اختیار دیگران قرار گرفته،( مانند؛ جریان شناسی، گونه شناسی شبهات و...) حاصل زحمات و مطالعات و تحلیلهای چند ساله از شبهه شناسی، شبهه پژوهی و تحلیل گروههای تولید کننده شبهات است که ناگفته پیداست عمر گرانی برده تا حاصلی پیدا شده است. بخلی نداشته و رضایت کامل دارم که این یافته‌ها را در تدریسها وآموزش دیگر علاقه مندان مورد استفاده قرار دهید و بر این توسعه دانایی مسروم. ولی به رسم امانت و اخلاق علمی اگر در کتاب و یا مقاله و یا هر استفاده دیگری به نشر رساندید، بیان صاحب ایده و مالک معنوی اثر علمی، از بزرگی شما نکاسته و جنبه قدر شناسی شما را برای دیگران بیشتر عیان خواهد ساخت. حافظ شیرازی: سخن سربسته گفتی با حریفان خدا را زین معما پرده بردار 🌸با تشکر؛ سید حسن هاشمی جزی https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ناهمخوانی گزارشها و پیدایش پرسشها و شبهات 1️⃣ دیروز چند نفر از دوستان قدیمی‌ام زنگ زدند و گفتند: آقا یکی دو ساعته چند نفر از برو و بچه‌های مسجد با هم سر این مسئله بحث می‌کنیم که؛ چطور حضرت علی(ع) صدای فقیر را در نماز شنید و خاتم بخشی کرد، امّا درد کشیدن تیر از پای خود را احساس نکرد؟!(گویا حکایت کشیدن تیر از پای حضرت(ع) را از منبری مسجد شنیده بودند). 2️⃣ گفتم نقل بیرون کشیدن تیر از پای حضرت علی(ع) ظاهرا اولین بار توسط میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار (قرن ۶ق) و سپس عالم فخر رازی (۵۴۴- ۶۰۶ ق) در تفسیر کبیر آمده که اتفاقا قصد شیطنت و طرح ناهمخوانی آن با شأن نزول آیه ولایت(۵۵مائده) و خاتم بخشی حضرت(ع) در نماز را داشته‌اند( خاتم بخشی حضرت در نماز و شأن نزول آیه ۵۵مائده بودن این فضیلت،از معروف ترین اخبار شیعه و سنی است و تردیدی در آن وجود ندارد چنانکه هاشم بن سلیمان بحرانی در کتاب غایه المرام، تعداد ۲۴ حدیث در این باره از اهل تسنن در دوره‌های مختلف از حافظ عبدالرزاق صنعانی( قرن دوم) تا جلال الدین سیوطی(قرن نهم) و ...و از روات شیعی۱۹ حدیث در این رخداد تاریخی نقل کرده است). 3️⃣ کم کم فضیلت و خبری که در کتب متقدم شیعه هیچ اثری از آن نبود، از قرن هشتم به کتابهای عالمان شیعی چون ارشاد القلوب دیلمی، و سپس به الانوار النعمانیة مرحوم جزایری( اواخر قرن یازدهم) و المناقب المرتضویة، حلیة الابرار، و کتابهای تاریخی مانند؛ منتهی الآمال، و اخلاقی مانند؛ محجة البیضاء، و معراج السعاده و حتی کتاب های فقهی مثل عروة الوثقی مرحوم سید کاظم یزدی راه پیدا کرد. فضیلتی که ظاهرا توسط خود اهل سنت و برای ایجاد چالش و ناسازگاری با خاتم بخشی حضرت علی(ع) در نماز و برای انکار فضیلتی بزرگ ساخته شده بود، پای به برخی کتابها و محافل تبلیغی شیعی گشود. 4️⃣ ادامه دادم این دو گزارش در اعتبار قابل مقایسه نیستند تا ناسازگاری و چالش فکری برای شما ایجاد کند. تا سخن به اینجا رسید، یکی دیگر از دوستان که معلوم بود صدای بنده را از روی بلندگوی گوشی می شنود و حسابی به رگ غیرتش برخورده، گوشی را گرفت و با صدای هیجان زده‌ای گفت: یعنی شما قبول نداری حضرت علی(ع) چنان غرق عبادت می‌شد که کشیدن تیر را نمی‌فهمید؟ و بنده عرض کردم؛ چگونه در همین نماز و عبادت صدای فقیر را در مسجد شنید و خاتم بخشی کرد؟ یعنی شما این فضیلت را انکار می کنید؟. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️روایتهای سیاسی، ازدواج عایشه ( شبهه کودک همسری 1) 1️⃣ ازدواج یک مرد 50 ساله با دخترک 6 ساله به‌اندازه کافی مشمئز کننده و آزاردهنده هست تا بتواند شنونده را تحت تأثیر خود قرار داده و هر مخاطبی آن را جنایتی علیه کودکان بنامد. هر روزه متنها و کلیپهای تند و گزنده‌ای را می‌خوانیم و می‌بینیم که به پیامبر اسلام(ص) و احکام دینی با برچسبها و هشتگهای؛ کودک آزاری، کودک همسری، شکنجه دختران خردسال و ...می‌تازند و یگانه دلیل آنان سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) می‌باشد. 👈🏿 اما سن واقعی عایشه در هنگام ازدواج چقدر بوده است؟ 2️⃣ چنانکه به برخی منابع تاریخی و یا روایی شهرت یافته اهل سنت مراجعه کنید، با اعدادی مانند 6 یا 9 ساله و یا 9 و 10ساله در هنگام عقد و بین 9 الی 12 ساله در هنگام ازدواج مواجه خواهید شد. این گزارشها و روایتها بطور معمول بر زیبایی و باکره بودن عایشه در هنگام ازدواج اشاره دارند!. روایاتی که به اعتقاد "دنیس اسپیلبرگ" پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام در کتاب: Politics Gender and the Islamic( سیاست، جنسیت و اسلام) برای فخر فروشی به دیگر همسران سالخورده و بیوه پیامبر اسلام(ص) و بیشتر برای اثبات امتیازی زنانه به عایشه و وجاهت دادن به جانشینی پدر ساخته شده‌اند. 3️⃣ اما به جز این نقلهای شهرت یافته و ناهمخوان، تاریخ راه دیگری نیز برای پی بردن به حقیقت باز گذاشته است. ترکیب گزارشهای تاریخ فوت حضرت خدیجه(س) و فاصله سه ساله آن با ازدواج پیامبر(ص) و عایشه( و البته فاصله دو ساله عقد تا ازدواج) و همچنین فاصله ده ساله سنی عایشه با خواهر بزرگترش اسماء مادر عبدالله زبیر(سنن البيهقي الكبري، ج 6 ، ص 204 )، می‌تواند سن واقعی او را در هنگام ازدواج با پیامبر(ص)آشکار ‌سازد. 4️⃣ با توجه به اين كه حضرت خديجه در سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت از دنيا رفته‌اند(تاریخ الامم و الملوک، ج۱۱، ص۴۹۳)؛ زمان عقد رسول خدا(ص) با عایشه در سال 13بعثت و زمان ازدواج سال دوم هجری می‌باشد(صحیح بخاری، ج3، ص3606، غاية السول في خصائص الرسول ص،ج 1 ، ص 236). 5️⃣ از سویی دیگر تردیدی وجو ندارد که اسماء خواهر عایشه در سال اول هجري 27 سال داشته است و در سال 73 هجری در سن 100 سالگی از دنيا رفته است(البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345، معرفة الصحابةج 6 ، ص 3253، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743). 👈🏼 بر این اساس، عایشه که یک دهه از اسماء کوچکتر است، در سال اول هجری 17 ساله بوده و در زمان به خانه شوهر رفتن 18 یا 19 سال سن داشته است. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
✅ تلنبار پیش‌فرضها و پاسخ‌گویی دست‌به‌عصا( کودک همسری 2) 1️⃣ از وقتی یادداشت «روایت‌های سیاسی، ازدواج‌عایشه و شبهه‌کودک‌همسری» را در این کانال بارگذاری کردم، سیل نوشته‌ها و یادداشت‌ها به‌سویم سرازیر شد و پرسش، پشت سر پرسش.که؛ با روایات تشویق ازدواج دختران در سن کم چکار می‌کنی، با روایات فقهی جواز ازدواج در سن کم چکار می‌کنی؟ با ازدواج حضرت زهرا(س) در 9 سالگی چکار می‌کنی؟، حالا چطور شد ازدواج توی سن کم برای عایشه خوب نیست، ولی برای حضرت زهرا(س) خوبه!؟، با پیشنهاد ازدواج دختر10 ساله حضرت حمزه‌سیّدالشُّهداء بعد از شهادت پدرش به پیامبر(ص) چکار می‌کنی؟، یعنی حالا مشکل را حل کردی؟ حالا6 ساله نه 19 ساله! جامعه امروز این فاصله سِنّی را هم نمی‌پذیره! و... خلاصه همه این پیام‌ها این می‌شد که یا باید در همین پاسخ تکلیف این همه سوأل را مشخص می‌کردی، یا این جواب به‌درد خودم و یا عمه مرحومه‌ام می‌خورد و بهتر بود که لب گاز گرفته بودم و قلم به‌دست نمی‌گرفتم. 2️⃣ الغرض؛ در آن پاسخ فقط به‌دنبال این بودیم که نشان دهیم شهرت 6 ساله بودن عایشه هنگام ازدواج با پیامبر(ص)، گزارش تاریخی مجعولی است و می‌شود با قرار دادن چند سند تاریخی معتبر در کنار یکدیگر و یک تحلیل تاریخی، سن واقعی ازدواج ایشان را به‌دست‌آورد. ولی انگار برخی دوستان انتظار داشتند که این پاسخ، عصای موسی(ع) باشد و پاسخ همّه‌ی پرسش‌های حدیثی، تاریخی، فقهی و... را یک‌جا و با هم داشته باشد و «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ». 3️⃣ القصه!؛ متوجه شدم، خیلی وقتها پاسخ یک سوأل را ممکن است تحقیق کرده و بیابیم، ولی در مقابل آنقدر برای خودمان اخبار و گزارش‌های ناهمخوان کنار هم تلنبار کرده‌ایم که از ترس پرسش‌های بعدی، از خیر پاسخ‌گویی به این یکی هم می‌گذریم و می‌گوییم: خَرِ ما از کُرّگی دُم نداشت. یا به قول امروزی‌ها از ترس قدم‌های بعدی، همین یک قدم را هم برنمی‌داشتیم. 4️⃣ بالنتیجه!، همین می‌شود که شبهه ازدواج عایشه در کودکی و شش سالگی، در بین شبهات استخوان لای زخم می‌شود و از ترس خروار شدن دیگر پیش‌فرضها روی سرمان، از خیر این پاسخ هم می‌گذریم و دست به عصا و عافیت طلب، یادمان می‌آید که از قدیم و ندیم گفته‌اند: سَری که درد نمی‌کند، دستمالش نمی‌بندند. 👈🏼بزودی در مورد انگاره‌ها و پیش‌فرضهای مطرح شده در مورد کودک‌همسری ، یادداشت دیگری تقدیم خواهم کرد.🌹 انشاالله. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️پاسخ‌گویی یا معلّق‌بازی ▶️ عبید زاکانی در حکایتی می‌نویسد: معركه‌گيري با پسر خود ماجرا مي‌كرد كه تو هيچ كاري نمي‌كني و عمر در بطالت به سر مي‌بري. چند با تو بگويم كه معلّق زدن بياموز، سگ ز چنبر جهانيدن و رَسن‌بازي تعلّم كن تا از عمر خود برخوردار شوي. اگر از من نمي‌شنوي، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده ريگ ايشان بياموزي و دانشمند شوي و تا زنده باشي در مذلت، فلاكت و إدربار بماني و يك‌جو از هيچ جا حاصل نتواني كرد. ⏯ این حکایت بی‌شباهت نیست به حال روز پاسخ‌گویان در بین اهل علم!. هرچه کنند و هرگره‌ای که از علم و دانش که دیگران به دندان نتوانستد باز کنند به سر همّت دانش و مهارت بگشایند، آخرش همان پاسخ‌گویند و مسئله‌گو. نه اسم و رسم استادی دارند و نه بر بالای مجالس علما نشاننده شوند و نه در دید مردم چیزی بیش از لقمه‌گیران سفره دانش دیگران‌اند. ⏭ در مجالس برخی بزرگان تا سخن از شبهه و پرسشهای دینی پیش‌آید، گویند: اینها که سخن تازه‌ای نیست و سلف، آثارگراسنگی بر آن نگاشته‌اند و " حَسمِ مادّه فَساد" نموده‌اند. و چون بشنوند؛ بسم الله، گویند: مَن بهِ الکِفایه موجود است، الحمدلله، و به‌تلاوت درآیند که؛« إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا »26/مریم. ⏹ خلاصه؛ تنها دلخوشی پاسخ‌گویان این است که امام صادق(ع) آنان را «مُرابِطونَ فِي الثَّغرِ- مرزبانان اندیشه»( الاحتجاج، ج1 ص8) نامید و امام کاظم(ع) ایشان را همنشین بزرگان بهشت دانست« بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَعْلَى مَنَازِلِ الْجِنَانِ»(بحارالأنوار، ج 7، ص 224). ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
🌸عطر خاطره ✅ اسفند ۱۳۷۴بود که با کاروانی طلبگی از اصفهان به قم رفته بودیم و از دم غروب تا پاسی از شب بیشتر در شهر نمی ماندیم. شوق دیدن علامه حسن زاده آملی(ره) باعث شد بعد از نماز حرم با دو تا از دوستان همراه، پرسان پرسان خانه ایشان را در کوچه ممتاز خیابان صفائیه پیدا کردیم. تقریبا دو ساعت از مغرب گذشته بود. هرجور شده بود دست و پا می زدیم تا نامی را که پشت کتابها دیده و از زبان اساتید شنیده بودیم، فقط برای یک لحظه و از نزدیک با چشمان خود ببینیم. زنگ خانه را ممتد زدیم و عجله‌ای فراوان برای بار دوم زدن که صدای پیرمردی را شنیدیم که؛ بله آمدم، آمدم. وقتی در باز شد خدا دنیا را به ما داده بود علامه با عرق چینی بر سر و قبایی برتن که دکمه های آن باز بود که نشان از عجله ایشان برای باز کردن درب خانه بود. تعارف کردند بفرمائید داخل، و ما هم که از خدا خواسته با عجله وارد خانه شدیم. حسابی با چشمانمان همه جا را وارسی می کردیم و از خوابی که برایمان تعبیر شده بود لذت می بردیم. استاد مدادی مشکی در دستشان بود و فرمودند که مشغول تصحیح یکی از کتاب‌هایشان برای چاپ هستند. ولی چنان ذوق‌زده و گیج و منگ حضورشان بودیم که نام کتاب بخاطرم نماند. اطاق‌پذیرایی و پرسشهای ایشان که ازکجا آمده‌اید؟، چه می‌خوانید؟ و... بعد از زمان کوتاهی به اندرونی رفتند و با سینی چایی برگشتند. حرص و طمع ما و لطف مهربانی ایشان ما را واداشت که تا وقتی دوباره از اطاق بیرون رفتند به عنوان برکت؛ قندهای قندان داخل سینی را چنگی زده و در جیبمان بریزیم. آقا برگشتند و بر حسب اتفاق در بین سخنانشان فرمودند: مردم دوست دارند اگر خونه ما آخوندها آمدند بخورند و برکتی هم با خود ببرند ولی اگر به خانه‌هایشان رفتیم، اگر هیچی نخوریم کرامت می سازند و می‌گویند آقای خوبیه، شکمو نیست و شکمش را سفره هر لقمه‌ای نمی‌کنه. این جملات را با خنده می‌فرموند و من و دوستان خجالت زده با چشم و اشاره بهم می فهماندیم که وایلا؛ وقتی رفتیم و آقا قندون خالی را ببینه چه شود!. تقریبا نیم ساعتی شده بود که از آقا اجازه رفع زحمت خواستیم. تا دم در خانه قدم رنجه کردند و نصایحی پدرانه برای ادامه مسیر طلبگی ما داشتند. آرام و شمرده با نثری مسجّع و تکیه کلام، آقا صحبت می‌فرمودند. لطف فرمودید آقا، تشریف آوردید آقا و... 👈🏼 رفتنمان سرزده بود و خلوت عالمانه شبشان را بهم زده بود، ولی برخورد ایشان همانی بود که در کتابهایشان دیگران را با ادبیاتی فاخر به آن توصیه کرده بودند. این بار استاد به رفتار خود، داستانی شیرین و زیبا و کریمانه برای مخاطبانشان نوشتند و ما دوباره و صدباره آنرا باز خواهیم خواند. اللهم احشره مع‏‎ ‎‏من یتولاّه و یُحبّه و ابعده ممّن یتبرّء منه و یبغضه، اللهم الحقه بنبیک و عرّف بینه و‏‎ ‎‏بینه و ارحمنا اذا توفّیتنا یا اله العالمین🤲. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅ بررسی تحولات آیین‌های امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیع. 🔹قدیمی‌ترین گزارش مراسمی با نام عمرکشان، به قرن چهارم برمی‌گردد. محمد بن‌احمد مَلطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش«التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که کتاب کلامی و به شناخت فرقه‌های مهم شیعی اختصاص دارد، می‌نويسد: فرقه‌ چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه می‌زنند. او در این کتاب به توصیف چگونگی برگزاری این مراسم پرداخته و آورده: ... دیگر عناوین بحث: ابعاد تاریخی وحدیثی «نهم ربیع»؛ قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»؛ «نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید؛ «نهم ربیع» از دیدگاه فقها؛ «نهم ربیع» در آثار سید بن طاووس. ادامه مصاحبه حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی را در این آدرس دنبال کنید👇 https://mobahesat.ir/17051 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
❇️ مسیر تکراری صدیقه وسمقی نماینده اسبق مردم تهران در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و سخنگوی این شورا، شهریور امسال(1400ش)کتابی با نام" مسیر پیامبری" در 176 صفحه منتشر کرده و در آن مدعی شده که نبوت ساخته خود بشر است و در واقع پيامبران، خود همان انسانهای خدا جویی بوده‌اند که در جستجوی خدا، و پاسخ به این نیاز بشر به تدوین آموزه‌های هدایت‌گرانه و ارشادی دست زده‌اند. نکته جالب در مقدمه این کتاب است که نویسنده می‌نویسد: من ردپای خدا و توحید را در آموزه های ادیان مدعی توحید نیافتم و هر چه تاریخ را بیشتر بررسی کردم بر عقیده خویش استوارتر شدم!. برای وقت‌گذاری پژوهشی این نویسنده و سنجشگری ادعای او بهتر است به 88 منبع آخر کتاب او مراجعه کنید و خواهید دید که وزن منابعی تاریخی مستندات کتاب در حد صفر است. حال اگر هر88 منبع هم تاریخی بود با این تعداد کتاب می‌توان انتظار نظریه‌پردازی از نویسنده داشت؟. این نویسنده ساکن سوئد، بجای ارائه مستندات لازم برای اثبات نظریه صاحب خود، به تکرار ادعاهایی گذشته در خصوص زمینی بوده وحی دچار شده و در مسیر تکراری گذشته گام برداشته است. حداقل توقع منطقی برای یک نظریه‌پردازی آن است که نظریه‌پرداز شتابزده عمل نکرده و پس از مطالعه کافی، کتابی بدور از تناقض و با حرفی نو ارائه کند. چند دهه اخير روشنفکران دينی ایرانی نظرات مختلفی در حوزه قرآن، وحی،شریعت و نو اندیشی دینی مطرح کرده‌اند، اما همگی از آسیب؛ شتابزدگی در نظریه پردازی، تکرار ادعای غیر مستند، عقل‌گرایی افراطی و نداشتن ضابطه و چارچوب مدوّن و دارای قابلیت سنجشگری در نظریه پردازی رنج می‌برند. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
هدایت شده از هاشمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گیج مثل گرگیج 🧐 خواستم در پاسخ گرگیج متنی را بنویسم، دیدم این شیخ اهل سنت همه حرف را زده. فاش به اهل دل شده ،راز مگوی شعر من بیم ندارم از سخن… یا ز ِهمه حقایقی. https://eitaa.com/marzbanandishe 🌹
هدایت شده از هاشمی
✅ شبهات در سرزمین متاورس ( کوچ شبهات و پرسشها 4) 1️⃣ متاورس( Metavers) یک دنیای مجازی گسترده است که افراد برای معاشرت و کسب وکار دور هم جمع می‌شوند. شهری با فروشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... دقیقا مثل دنیای واقعی. این سرزمین دارای واحد پول «لیندن دلار» است که با آن در این سرزمین تخیلی به خریدهای مجازی مانند خرید لباس، املاک، تفریح و. . . کسب و کار می‌پردازند. قواعد خاص خود در امکان اجاره زمین‌ها دارد و شخص می‌تواند زمین‌های فرضی خود را به دیگران اجاره دهد و از این طریق درآمدی را برای خود داشته باشند درست مانند اجاره یک ملک در دنیای واقعی. 2️⃣ در این زیست مجازی، شما آواتار خود را ساخته و به جمع ساکنان این سرزمین مجازی می‌پیوندید. آواتار شما در آنجا زندگی می‌کند، درس می‌خواند، عضوانجمنها شده، با دیگران معاشرت داشته، به دانشگاه رفته، کار و کاسبی راه انداخته و حتی ازدواج می‌کند. شما با آواتار خود در این سرزمین مجازی کارهایی را انجام می‌دهید که در جهان واقعی ممکن نیست و برای مثال به جای قدم‌زدن در پارک کنار خانه‌تان اگر خواستید در آنجا پرواز می‌کنید و... 3️⃣ زندگی در متاورس اولین پرسشها را برای جامعه دینی در حوزه فقه مطرح کرده است. خرید و فروش و اجاره زمین و ملک در دنیای مجازی جایز است؟ حکم دوستیابی؟ حکم پذیرش حکمرانی؟ حکم....؟ اما این سرزمین برای باورها و اعتقادات ما چه ارمغانی در راه خواهد داشت؟. کمی باید هوشیارتر بود و برای زیست دوگانه بین حقیقت و مجاز آمادگی اعتقادی لازم را داشت. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅پاگشای شبهات قومیتی در عزای فاطمیه(س) 1️⃣ این چند روزه کلیپ مداحی عربی با موضوع انکار شهادت حضرت فاطمه (س) و نبودن فرزندی برای ایشان به‌نام محسن(ع)، با استناد به سخن شیخ مفید ره دست به دست می‌شود که این قضیه تاریخی را، ساخته ایرانیان(با واژه تحقیرآمیز خدعه و نیرنگ مجوس) و از روی لجبازی با عمر بن خطاب می‌داند؟ هیئت و گروه سینه‌زنی( هیئت الصرخی)، وابسته به سید محمود الحسنی الصرخی، روحانی ساختار شکن عراقی است که با وجود سواد پایین حوزوی، ادعای اعلمیت و مرجعیت و حتی ولایت سیاسی بر همه مسلمین دارد( کتاب مسائل و ردود فی موضوعات مختلفه، ج1 مسئله56- نوشته عباس الکعبی از شاگردان او). ولی رساله عملیّه او با نام «منهاج الواضح» گواهی خوبی بر بی‌سوادی او است. این احتمال وجود دارد که با انکار مسلمات تاریخی شیعه بدنبال دست و پا کردن موقعیتی برای خود در بین برخی اهل سنت عرب زبان باشد. 2️⃣ نسبتی که به شیخ مفیدره (۳۳۶ـ۴۱۳ق) می‌دهد، برداشتی گزینشی است که از کتاب « المسائل السَرَوِیَه» که در یازده‌بخش، پاسخ‌هایی است به پرسش‌های رسیده از شهر ساری ایران به این عالم بزرگ شیعه که ساکن بغداد بوده است. شعر مداح این هیئت، اشاره دارد به پاسخی درباره امکان ازدواج عمر با ام کلثوم دختر حضرت علی(ع). نکته جالب اینکه؛ پرسش‌گر این سوالها ایرانیها بوده‌اند و این نامه اهالی شهر ساری، هم مستند انکار شهادت توسط ایرانیها است و به همین نامه متهم به ساختن خبر شهادت هم می‌شوند!!!. 3️⃣ قبول شهادت حضرت زهرا(س) توسط شیخ مفید (ره) در کتاب مزار ص 179 با این سلام( َايَّتُهَا الْبَتُولُ‏ الشَّهِيدَةُ الطَّاهِرَةُ لَعَنَ اللَّهُ مَانِعَكِ إِرْثَكِ وَ دَافِعَكِ عَنْ حَقِّكِ وَ الرَّادَّ عَلَيْكِ قَوْلَكِ لَعَنَ اللَّهُ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ وَ أَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ...) مورد قبول قرار گرفته است. و وجود فرزندی بنام حضرت محسن(ع) در کتاب ارزشمند «الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» (ص ۲۵۵) از عالم شیعی چنین آمده است: یَذکرُ أنّ فاطمهَ صلواتُ الله علیها أسقطَتْ بعدَ النّبی ولداً ذکَراً کانَ سَمّاه رسولُ اللّهِ وهوحملُ مُحَسِّنَاً. 4️⃣ امّا ازدواج عمر با ام کلثوم( از مسائل اختلافی بین تاریخ‌نگاران) که برخی وقوع این ازدواج را شاهدی بر عدم وجود اختلاف میان امام علی (ع) و عمر بن خطاب دانسته‌اند، مورد قبول شیخ مفید ره نبوده و او این نقل را ساخته زبیر بن بکار، متهم به دروغ گویی و از دشمن امیرمؤمنان(ع) می‌داند. (المسائل السَرَوِیَه ، صص۸۶ و ۸۷). جا دارد از گوینده این استدلال پرسید: بر فرض قبول حرف شما، واقعیت تاریخی ازدواج پیامبر(ص) با رَمله (ام‌حبیبه) دختر ابوسفیان می‌تواند این نتیجه را در پی داشته باشد که هیچ اختلافی بین پیامبر(ص) و ابوسفیان نبوده و جنگهای پس از این ازدواج که به فتح مکه نیز منتهی شد، حاصل سوء تفاهم و یا تخیل تاریخ نگاران بوده است؟. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅ باستان‌گرایی با طعم ناسیونالیسم آشفته 1⃣ شکستهای ایران از دولت روس و جدایی بخش‌هایی از ایران در عصر قاجار و مداخله‌های بی‌پایان دولت‌های بیگانه در امور داخلی ایران و بی‌کفایتی حکمرانان، دفتر وطن‌دوستی و افکار ناسیونالیستی را در ایران گشود و پیشگامان جنبش تجدد‌طلبی، نسخه آنرا جایگزینی واژه «ملت» بجای «رعیت» برای مردم و شکل‌گیری هویت ملی ایرانی پیرامون آن دانستند. 2⃣ سرآغاز حکومت رضاشاه با گسترش گفتمان ناسیونالیستی باستان‌گرا و نژادپرستانه مصادف شده بود و نژادگرایی آلمان نازی با کلیدواژه ‌های«پاکی و برتری نژاد ژرمن» اثر خود را در ایران نمایان کرده بود. آخوندزاده و آقاخان کرمانی از نخستین نظریه‌پردازان این نوع ناسیونالیسم در ایران بودند که بر خلوص خون و ن‍ژاد آریایی ایرانیان تاکید داشتند و البته در میان روحانیون نیز افرادی چون ملک المتکلمین و شیخ ابراهیم زنجانی بر نشر آن اصرار می‌ورزیدند. 3⃣ پرسش این است که این هویت بخشی جدید به ایرانیان الآن به کجا رسیده است؟ امروزه جوان ایرانی در یک ناسیونالیسم آشفته با چند منبع متفاوت هویت‌بخش گیر افتاده است. به عنوان نمونه در جشن اروپایی آمریکایی "ولنتاین"، خرس و قلب و شکلات قرمز هدیه می‌دهد و شب به رسم عشاق چینی بالون عشق به آسمان می‌فرستد و مانند زرتشتیان، نامه‌ای که حاوی آرزوهای عاشقانه است را به آب می‌اندازد. برای پیمان زناشویی دنبال متن فارسی می‌گردد و برای ماه عسل سفر اروپایی رزرو می‌کند و پوشش، آرایش و خوراک اروپایی برای عروسی خود سفارش می‌دهد. 4⃣ شعار ایرانی اصیل بودن در عصر ما حربه‌ای برای حمله به باورها و عقاید دینی گشته است. راهبرد تقلیل دادن دین‌اسلام به آئین‌عربی و ایجاد تقابل حس وطن‌پرستی با عقاید دینی و درست کردن دوگانه ایرانیت و اسلامیت، همگی ابزاری است که برای کوچاندن ایرانیان از سرزمین اعتقادی خویش به جغرافیای حیرت و ناسیونالیسمی آشفته که نه هویت ایرانی را در خود دارد و نه شاخصه‌های اسلامی را. تلاش برای فرو بردن ایرانی در ملغمه‌ای از باورها و رفتارهای نامتجانس که دشمنان اعتقادی، فقط یک هدف از آن ترسیم کرده‌اند و آنهم دوری‌گزینی جوان ایرانی از ایران اسلامی و پشت کردن به تاریخ و گذشته خویش است. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 
📚 کتاب «جريان‌شناسی شبهات دينی» منتشر شد 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی، این کتاب را با بهره‌گيری از ۴۶۰ منبع دست اول و مقاله علمی و همچنین يک دهه تدريس مباحث شبهه‌شناسی در مراکز حوزوی و دانشگاهی تألیف کرده است. 📝 خبرگزاری کتاب ایران: b2n.ir/87ib 📝 خبرگزاری ایکنا: b2n.ir/87iq 📝 خبرگزاری ایمنا: b2n.ir/87im 📝 خبرگزاری شفقنا: b2n.ir/87sn 📝 خبرگزاری ابنا: b2n.ir/87ab 📝 خبرگزاری موج: b2n.ir/87mj 📝 خبرگزاری برنا: b2n.ir/87bo 📝 صاحب نیوز: b2n.ir/87sa 📝 شهید یاران: b2n.ir/87sy 📝 ندای اصفهان: b2n.ir/87ne ...
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ارائه تفسیرآیات زندگی(سبک زندگی قرآنی) توسط حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی؛ ویژه ماه مبارک رمضان🌹 همراه با برگزاری آزمون واهدا جوایز برای عضویت در کانال @noorqoran1401 : ایتا واتساپ: https://chat.whatsapp.com/CUv8DHGK45946fZBLelSf1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارگذاری جدید👇 ❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!! ❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!! ❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماه‌های قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!! ❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!! ❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود می‌آید؟!!! ✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید. https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست دوازدهم، «نقش و کارکرد مساجد در حوزه پاسخگویی دینی و مقابله با شبهات و هجمه های اعتقادی» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : سه شنبه 20 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی شبهات اعتقادی" برگزار می شود. ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی جزی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب و مولف کتاب شناخت جریان های فکری معارض با دین) ناقدین: 🎤 حجت الاسلام دکتر مسلم محمدی (عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران) 🎤 حجت الاسلام دکتر سیدعلی حسینی زاده (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) مدیر جلسه: 🎙 حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: شنبه 24 اردیبهشت ماه 🕚 ساعت: 10:30 تا 12:30 🔺 مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ادامه خبر👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/74213 / @quran_hadith
سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست چهاردهم، «نقش مسجد در پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : سه شنبه 3 خرداد ماه 1401 ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
🌺 سخن، به زبان ساده گفتن ◀️ به نظر شما، نویسندۀ این کتاب چه کسی می‌تواند باشد، «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، و فکر می‌کنید در چه موضوعی؟ شاید نویسنده را نشناسید، اما از روی نام کتاب احتمال می دهید، این کتاب باید درحوزۀ کودکان و با اشعار کودکانه باشد. و پرسش دوم؛ کتاب«کلثوم ننه» را چه کسی و در چه موضوعی نوشته است؟ احتمال می‌دهم بر اساس حدس شما، این کتاب باید در ردۀ سنی کودکان بوده و نویسنده هم یکی از نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان باشد. ◀️ امّا نویسنده کتاب اوّل (اَتَتَل تُوتِه تَتَل)، عالم نامی شیعه، ملامحسن فیض کاشانی (درگذشت۱۰۹۰ ق) ، حکیم، محدث، عارف و از بزرگترین دانشمندان عصرصفوی است. و کتاب دوم(کلثوم ننه) اثر، جمال الدّین محمد بن حسین بن جمال الدّین محمد خوانساری معروف به آقا جمال خوانساری (درگذشت ۱۱۲۵ق)، از شاگردان مجلسی اوّل ( پدر علامه مجلسی) و از علمای نامی شیعه در قرن دوازدهم قمری می‌باشد. ◀️ «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، در موضوع، علم شناخت معانی الفاظ و حقیقت معنا نگاشته شده و نویسنده سعی نموده با بهره‌گیری از شعر و ادبیات عامیانه، با زبانی ساده، سخت ترین مفاهیم علمی تخصصی را به مخاطب خود منتقل نماید. خالی از لطف نیست به دو بیت آغازین این کتاب را بایکدیگر مرور کنیم: اَتَتَل تُوتِه تَتَل پَنجه شیرمالِ شِکر هفتاد میخ آهنی ژِلژِل پای احمَدَک ◀️ و امّا«کلثوم ننه» یا عقائدالنّساء، این کتاب که به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ترکی آذربایجانی نیز ترجمه شده‌است، به زبان طنز، پس از بیان عقاید خرافی، به بیان احکام وعقاید صحیح می پردازد و خود گنجینه ای است برای شناخت آداب و رسوم مردم ایران عصر صفوی. خواندن بخشی از این کتاب هم خالی از لطف نیست: «بدان که افضل علمای زنان پنج نفرند: اوّل، بی‌بی شاه زینب، دوّم ،کلثوم ننه، سوّم ، خاله‌جان‌آقا، چهارم ، باجی یاسمن، پنجم، دده بزم‌آرا؛ و آنچه از اقوال آن‌ها به دست بیاید، نهایت وثوق دارد و محل اعتماد است». ...اوقات استجابت دعای زنان اوّل، در وقت زدن نَقاره، هیچ دعایی رد نمی‌شود؛ دوّم، در وقت زدن هر ساز، خواه سُرنا باشد و خواه کمانچه و امثال این‌ها و باجی یاسمن گفته که وقت سُوتک زدن، البته دعا، مستجاب است و این خالی از قوّت نیست؛ سوّم، در وقت باز کردن دیگ حلیم و سمنو و آش برگ و برگ ریختن در دیگ و باجی یاسمن گفته که در وقت گندم ریختن نیز هیچ دعا رد نمی‌شود؛ ... ششم، وقت خِتنه کردن پسران، باجی یاسمن گفته که وقتی که دلّاک تیغ می‌زند و... هیچ دعا رد نمی‌شود، به خصوص دعای دخترانی که هنوز شوهر نرفته باشند؛ هفتم، در شب زفاف باید که دور هم بنشینند و حرف‌های شیرین در میان آورند که باعث خشنودی مادر عروس شود، بعد دعا کنند که مستجاب می‌شود؛ و... ◀️ ساده کردن مفاهیم دینی و به لسان قوم حرف زدن، هنری است که باید روحانیت از سَلَف خود فراگیرد و در تبلیغ و نگارش دینی، بیشتر و بیشتر به زبان و فهم مردم توجه نماید، چنانکه در مورد شیوه تبلیغی پیامبر(ص) بیان شده: « مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ» . کافی ج1ص23 (هيچ‌گاه پیامبر(ص) با مردم از عُمق عَقل خويش سخن نگفت، بلكه مي‌فرمود: ما گروه پیامبران، مأموريم كه با مردم باندازۀ خرد و دانش ایشان سخن گوئيم). ✅ زبان و ادبیات حوزویان، از زبان مردم کوچه و بازار فاصله گرفته، و این یعنی، استقبال کمتر از منبرها، کتابهایی با موضوعات دینی و ...، یعنی نفهمیدن و نپذیرفتن پاسخهای شبهات و پرسشهای دینی؛ اگر بنابر حدیث نبوی(ص)، پیامبران مأمور بودند با مردم ساده سخن گویند، پس باید؛ ساده گویی را جدّی بگیریم. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
💠📣گزارش برگزاری کرسی علمی ترویجی پژوهشگاه قرآن و حدیث با موضوع "جریان شناسی شبهات اعتقادی" 🎤حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی جزی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 🔸برای جریان شناسی شبهات، باید محورهایی همچون مؤلفه‌های فکری، موضوع‌های پرتکرار و مورد علاقه، گفتمان‌شناسی طراحی شبهه، شخصیت‌های تأثیرگذار، شناسایی بسترهای شکل‌گیری شبهه، چرایی تأثیرگذاری و روش‌های تحلیل و پاسخگویی مناسب به آن پرداخته شود 🔸آگاهی و شناخت نسبت به جریان‌های معارض برای دفاع از باورهای اعتقادی، از ضرورت‌های عصر حاضر است و در صورت غفلت از شناسایی جریان‌های شبهه‌افکن و عدم شناخت راه‌های مقابله با آن، جامعه، سرمایه معنوی و توحیدی خود را از دست رفته خواهد دید 🔸جریان‌های فکری معارض با دین در هر دوره و زمانه‌ای با هدف تغییر رفتار اعتقادی جامعه دینی، سعی می‌کنند تا چالش و تردیدی در باورهای مردم ایجاد کنند و انسان را به وادی حیرت و سرگردانی بکشانند 🔸گروه‌های فکری معارض دین، گرچه هدف مشترکی دارند؛ امّا مؤلفه فکری واحدی ندارند و هر کدام بر اساس چهارچوب فکری خود، گفتمان یا شعاری را برای نشر عقاید خویش بر می‌گزینند که از ویژگی‌های دوران ما، تنوع گفتمان‌های شبهه‌ساز است 🔸علت دیگری که باعث شد به سمت جریان‌شناسی شبهات اعتقادی حرکت کنیم این بود که از یک دهه پیش کارهای پژوهشی و آموزشی را به عنوان مدیر گروه قرآن و حدیث مورد توجه قرار دادیم چراکه لازم بود کارشناسان آموزش‌های لازم را ببینند 🔸در این راستا لازم است تا چهار گام اساسی برای پاسخگویی برداشته شود ادامه خبر👇 http://www.riqh.ac.ir/post/74281/ @quran_hadith
سین مجموعه برنامه های همایش ملی ایمان و چالش های عصر جدید. شرح برنامه های همایش👇 https://b2n.ir/z76558
ایمان و چالش_های عصر جدید (رقعی) 1401.03.24.pdf
1.27M
پی دی اف کتاب مجموعه چکیده مقالات همایش ملی «ایمان و چالش‌های عصر جدید» ص۱۰۰، مقاله؛ نقش سیاست در چالش‌های اعتقادی گزارش کامل جلسه👇 https://b2n.ir/y59269