eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
154 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
09.pdf
368.4K
مقالۀ پیش‌رو با استفاده از شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی توانسته در زمینۀ تاریخ‌نگاری، نقش یهود و تاریخ‌نگاران یونانی و در زمینۀ سیاسی، نقش مشروعیت‌سازی برای سلسله‌های پادشاهی و نقش انگیزه‌های دین‌ستیزانه را مورد بررسی و نقد قرار دهد و نقش زمینه‌های یاد شده را در اسطوره‌سازی از اولین پادشاه هخامنشی بازنمایی کند؛ امری که می‌تواند ضمن بی‌اعتبار کردن دست آویزهای افراط‌گرایان، زمینه‌های تفریط در این مسئله تاریخی را زایل سازد. https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
کتاب داستان مسلمان شدن یوسف استیس (کشیش سابق).pdf
1.1M
یوسف استیس، کشیش و مبلغ مسیحی سابق، اهل تگزاس آمریکا که بعد از مطالعه‌ی ادیان مختلف و در جریان دعوت یک مسلمان به دین مسیحیت، خود مسلمان می‌شود. او اکنون رییس اتحادیه‌های دینی مسلمانان در ایالات متحده آمریکا است. در این کتابچه از زبان خودش به طور مختصر داستان مسلمان شدنش را ذکر می‌کند. https://eitaa.com/marzbanandish🌺
http://mobahesat.ir/17051
گزارش نشست بررسی تحولات آیین‌های امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیعhttp://mobahesat.ir/17051
در این دوره موارد مرتبط با فهم سؤال توسط استاد، وجود گسست ادراکی از واژگان که به خطای برداشت پاسخگو از واژه‌های استخدامی پرسشگر نیز می‌توان تعبیر کرد، حدس و گمان زدن پرسش یا تحلیل پاسخگو از پرسش در مقایسه با تجربه‌های قبلی، قضاوت کردن پیرامون پرسش پیش‌داوری نسبت به اصل موضوع پرسش، تطبیق ندادن فهم خود از پرسش با پرسشگر به‌ویژه در مواردی که پرسشگر مبهم سخن می‌گوید یا دارای لهجه است، نهفته بودن چند پرسش در یک سؤال و یا سردرگمی پرسشگر در بیان سؤال، معلوم نبودن سؤال از مسئله، نداشتن زمان کافی دو طرف برای تشکیل فرآیند پرسش و پاسخ، آشنا نبودن پرسشگر از اصطلاحات در طرح پرسش یا بیان پاسخ به‌ویژه در اصطلاحات حوزوی که برداشت پرسشگر و پاسخگو متفاوت خواهد بود، معرفی شد . https://www.pasokhgoo.ir/node/96422 https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺
با رویکرد شناخت ریشه‌ها و عوامل خطاهای پاسخگویی در اصفهان برگزار شد؛ برگزاری کارگاه آسیب شناسی پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی در نمایندگی اصفهان https://www.pasokhgoo.ir/node/96422 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
ظرفیتهای فقه شیعه.pdf
730.1K
آشنایی با ظرفیتهای فقهی شیعه و متغییرهای تأثیرگذار بر فقاهت https://eitaa.com/marzbanandishe
https://www.pasokhgoo.ir/content/%D8%AA%D8%B7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B7%DB%8C%D9%81-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86 تطورات رفتار اعتقادی طیف های منسوب به روحانیت از عصر قاجار تاکنون در این نشست علمی جریان شناسی طیف های مختلف روحانیت از عصر قاجار تاکنون با محوریت پاسخگویی به سوالات تاریخی بررسی گردید.👆👆https://eitaa.com/marzbanandishe
قرآن مورخین!!! این کتاب که در سه جلد و در ۳۴۵۰ صفحه نگارش یافته است، ضمن معرفی و ترجمه آیه به آیه قرآن و بیان نکات تفسیری برداشته از آراء مفسرین مشهور مسلمانان و اندیشمندان غربی، به تحلیل نقادانه – تاریخی آن پرداخته است. این اثر زیر نظر محمد علی امیر معزی، استاد دانشگاه سوربون فرانسه (مدرسه عملی مطالعات عالی) و محقق شیعه شناس و با همکاری گیوم دی (دانشگاه بروکسل) و جمعی از اساتید و محققین غربی، در طول مدتی بیش از پنج سال در فرانسه نگارش یافته است. با انتشار این کتاب و نگاه منتقدانه ای که به نظریات جمع آوری قرآن دارد، موج جدیدی از پرسشهای جدید معارض با آراء رسمی و شناخته شده مجامع علمی اسلامی پیرامون علوم قرآنی، در راه می باشد. 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
🔸نشست علمی «تحلیل داده‌های رصدی و اکتشافی از پرسش‌های دینی» برگزار شد/ کدام موضوعات در صدر سؤالات دینی مردم قرار دارد؟ نشست علمی «تحلیل داده‌های رصدی و اکتشافی از پرسش‌های دینی» به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار و موضوعات مطرح در صدر سؤالات دینی مردم تشریح شد. 👈 جزئیات این خبر در: dte.bz/rAtj2 ✔️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir
✅آنچه از زرتشتیان و سابقه آنان نمی دانیم(آیا گفتار ،پندار و کردار نیک این است) ❇️نصرانیّت (یعنی مسیحیت) از زمان کنستانتین (امپراتور روم)، دین رسمی روم شد، و این عصر مصادف با حکومت شاپور دوم در ایران بود. از زمان رسمی شدنِ مسیحیت در اروپا، شاپور دوم سخت‌گیری، تعقیب و ستم به مسیحیان را آغاز کرد. چون آنان را همدل قیصر و دشمن خود می‌پنداشت. شاپور در (۳۲۲ م) تعقیب و شکنجه مسیحیان را تشدید نمود. حتی بنابر منابع تاریخی، وی دو اسقف مسیحی را به جرم پرستش نکردن خورشید(همچون رسم زرتشتیان) اعدام نمود. در این عصر بسیاری از مسیحیان کشته شده، خون‌های بسیاری بر زمین ریخته شد[۱]. ❇️موبدان زرتشتی چنان نسبت به مسیحیان سختگیر بودند که وقتی یزدگرد اول در ابتدای حکومتش نسبت به مسیحیان خوشرفتاری می‌کرد، او را بزهگر نامیدند[۲]. ❇️ناگفته نماند که مسیحیان نیز بعضاً نسبت به زرتشتیان خشونت به خرج داده، دست به خرابکاری می‌گشودند. مثلاً یک کشیش مسیحی آتشکده‌ای را ویران نمود و یا برخی از مسیحیان به آتشکده‌ها حمله کرده؛ آتش مقدّس را خاموش می‌کردند. از سویی دیگر، بهرام پنجم (پادشاه ساسانی) به درخواست مهرشاپور موبد، به قبرستان‌های مسیحیان حمله کرد و قبرها را شکافت و جنازه‌های مسیحیان را از قبر بیرون کشید و روی زمین رها کرد و این رفتار زشت تا سال‌ها ادامه داشت[۳]. ❇️سال‌ها بعد ارمنستان(که مردمان آن همگی زرتشتی بودند)، به مسیحیت گروید. یزدگرد دوم، طی نامه‌ای به مردم دستور داد تا به آیین زرتشت بازگردند. اما کسی به دستور او توجهی نکرد[۴]. در این عصر مناظراتی هم میان مسیحیان و زرتشتیان صورت می‌گرفت[۵]. به هر صورت زرتشتیانی که مسیحی می‌شدند خود را ملزم به رعایت آداب و رسوم زرتشتی نمی‌دیدند. لذا این مسئله برای موبدان غیرقابل تحمل بود[۶]. ❇️نفوذ مسیحیت در ایرانِ عصر ساسانی، ناشی از پوسیدگی و «از هم پاشیدگی درونی» جامعه ساسانی بود. موبدان و شاهان ساسانی برای متوقف نمودن گسترش مسیحیت، چاره‌ای جز شکنجه و کشتار ایرانیانِ مسیحی نداشتند. بسیاری از مستشرقین معتقدند که مسيحيت در آن دوره چنان ريشه دوانيده بود، كه اگر اسلام نرسيده بود، مسيحیت جايگزين آيين زردشت مى‏‌شد[۷]. ❇️اما درباره شکنجه‌ و قتل‌عام مسیحیان به دست موبدان زرتشتی باید نکاتی را بیان کرد. منابع بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد در عصر ساسانیان نیز مجازات سنگسار علیه مجرمین به اجرا در می‌آمد. از جمله مواردی که رخ داد مسیحیان به دست موبدان سنگسار شدند(به جرم ارتداد از دین زرتشتی و تبلیغ برای مسیحیت). برای نمونه در زمان يزدگرد دوم، دو راهبه‌ی مسيحى را مصلوب كرده، سپس سنگسار نمودند. همچنین چند تن از مسیحیان را زنده زنده درون دیوار قرار دادند. ساییدن تنِ مجرمین زیر پای فیل هم مجازاتی رایج بود. ❇️گاهى پوست چهره را از پيشانى تا چانه برمى‏‌داشتند و گاهى پوست دست و پشت آنها را مى‏‌بريدند و سرب گداخته در گوش و چشمشان می‌ريختند و زبان را مى‏‌كندند. حتی گردن يكى از شهداى عيسوى را سوراخ كردند و زبان او را از آن سوراخ بيرون كشيدند. سوزن در چشم و در دیگر نقاط بدن فرو مى‏‌كردند و شکنجه‌ها را آنقدر ادامه می‌دادند تا مرگ او فرا رسد. يكى دیگر از ادوات شکنجه، شانه آهنين بود، كه گوشت تن محكوم را با آن مى‏‌كندند. گاهى زندانیان عيسوى را وادار به اعدام هم‏كيشان خود مى‏‌كردند. مجازات‌هاى ديگرى نيز وجود داشت از قبيل توقيف اموال و...[۸]. ❇️باید توجه داشت که در گزارش این شکنجه‌ها چه بسا بزرگنمایی‌هایی انجام می‌شد. همچنن این مجازات‌ها بیشتر درباره‌ی جرایم مذهبی صورت می‌گرفت (نه برای همه‌ی گناهان). به هر صورت مجازات و تعقیب و آزار عیسویان (مسیحیان) توسط موبدان و شاهان ساسانی امری رایج بود[۹]. کتیبه‌های به جا مانده از عصر ساسانیان نیز این مسئله را تأیید می‌کنند. از جمله کرتیر (موبد بزرگ زرتشتی) در کتیبه‌ی سرمشهد، سطر ۲۹-۳۰ گویای این است که مسیحیانِ ایران به شدت توسط موبدان سرکوب شدند[۱۰]. https://eitaa.com/marzbanandishe
❇️ریشه‌ی این رفتارها این بود که موبدان زرتشتی، حضرت عیسی (علیه السلام) را پیامبری شیطانی می‌دانستند و حتی بعدها همین لقب را برای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نیز به کار بردند[۱۱]. ناگفته نماند که شکنجه‌ها و آزارهایی این چنینی، توسط کشیشان مسیحی در قرون وسطی علیه غیرمسیحیان نیز انجام می‌شد. پی‌نوشت: [۱]. مری بویس، زرتشتیان, باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۹۱. ص ۱۴۹-۱۵۰-۱۷۱ [۲]. مری بویس، همان، ص ۱۵۱ [۳]. مری بویس، همان، ص ۱۵۲ [۴]. مری بویس، همان، ص ۱۵۳ و حسن پیرنیا، تاريخ ايران باستان، تهران: انتشارات دنیای کتاب، ۱۳۷۵. ج‏ ۳ ص ۲۵۸۳ [۵]. مری بویس، همان، ص ۱۵۳-۱۵۴-۱۷۰-۱۷۱ [۶]. مری بویس، همان، ص ۱۷۰ [۷]. مرتضی راوندی، تاريخ اجتماعى ايران، تهران: انتشارات نگاه، ۱۳۸۲. ج‏ ۱ ص ۴۹۷ [۸]. آرتور كرستين سن، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه: رشيد ياسمى،‏ تهران: انتشارات دنياى كتاب، ۱۳۶۸. ‏ص ۴۱۶-۴۱۵ [۹]. آرتور كرستين سن، همان، ص ۴۱۷-۴۱۹ [۱۰]. مری بویس، همان، ص ۱۴۱ [۱۱]. بنگرید به «توهین‌ها و فحاشی‌های موبدان زرتشتی به پیامبران ادیان ابراهیمی» https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
فرقه های مسیحیت فعال در ایران.ppt
792.1K
https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺 پاور پوینت مناسب برای شناخت فرقه های مسیحیت
مسیحیت و اسلام.pptx
877.6K
https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺 پاورپوینت مناسب برای طراحی مناظره با مسیحیت
آشنایی با فرقه بابیه.pptx
7.08M
پاورپوینت درس؛ بنیان گذار بابیه آشنایی بابنیانگذار، تفکرات، کتابها و مراحل گسترش فرقه بابیه در عراق و ایران 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
معنویت گرایی خداگریز.ppt
29.35M
پاورپوینت درس«نگرشي بر جريان نوظهور معنويت گرا» تعاليم اشو، یوگا، آيين ودايي و... و چرایی روی آوری جامعه جهانی به معنویت های نوظهور🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe
اکاذیب احمد الحسن.pptx
2.52M
🌸پاوریونت شناخت احمد الحسن بصری و دروغهایش https://eitaa.com/marzbanandishe
یمانی کیست؟.pptx
105.4K
🌸پاورپوینت شناخت یمانی موعود در رروایت https://eitaa.com/marzbanandishe
تناقضات حدیث وصیت.pptx
799.1K
پاورپوینت شناخت تناقضات مهم ترین مستند جریان احمدالحسن و حدیث وصایت 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
نقداحمدالحسن بصري.pps
11.84M
✳️ پاورپوینت نقد وبررسی احمد الحسن بصری(یمانی) 🌺 https:// eitaa.com/marzbanandishe
پرسش اکتشافی ✅ تا حالا برای شما پیش اومده یه سوأل آسون ازتون بپرسن، مثل این سوال که اگه کار خیری به نیت خیرات گذشتگان انجام بدیم، آیا شب جمعه ثوابش به روح امواتمان میرسد یا نه؟ الآن میگید؛ این دیگه چه پرسشیه؛ خوب معلومه دهها هزار پرسش آسون مثل این از ما پرسیدند و جوابش را هم فی الفور دادیم. خوب اگه اینجوره بفرمایید، جواب همین سوأل بنظر شما چیه؟ ✳️ فکر کنم الآن دارید توی ذهنتون روایات و معارف دینی مرتبط با رسیدن و واصل شدن ثواب کارهای خیر به بازماندگان در شب جمعه را جستجو می کنید، بگذارید به شما کمکی کرده باشم: رسول اکرم(ص) فرمودند: «ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل هاى خود مى آیند و با صداى غمناکى ندا مى دهند که اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خویشان ما! به ما مهربانى کنید; از اموالى که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن درهمى و قرص نانى و جامه اى نسبت به ما ترحّم آورید، که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند!» مستدرک الوسائل، جلد ۲، صفحه ۴۸۴، حدیث ۲۳. خب بر این اساس و این روش، پاسخ شما به پرسش اول بلی خواهد بود. ❇️ اما اجازه بدید برگردیم به پرسشمان(واصل شدن خیرات به اموات در شب جمعه)، حقیقت این بود که آسانی این سوأل کمی برای من شک برانگیز بود و پاسخ خود را با پرسش اکتشافی شروع کردم که از کجا زنگ میزنید و پاسخ دادند: از یکی مناطق جنوب شرقی کشور، درپرسش اکتشافی دوم گفتم: چی شده که این سوأل برای شما پیش اومده و با این پرسش، قصد داشتم معنی کلمه "خیر" را از دیدگاه پرسشگر بدونم. اما با تعجب دیدم گفت: پدر من یک قاچاقچی بوده و چند ده کیلو تریاک از ایشان باقی مونده و اقوام میگن شب جمعه به شب جمعه این تریاکها را به معتادهای فقیر بدیم مصرف کنند تا روح پدرمون شاد بشه!!!😇 ⬅️ حالا برگردید به پاسخی که دادید، اوه چه خرابکاری!!! شما توی ذهنتون از کلمه خیر، صدقه و نماز و ... بود و اون پرسشگر از کلمه خیر توزیع مواد مخدر!!! حالا پاسخ بلی به پرسش اول درست بود یا اشتباه؟ ازجهت محتوی درست، ولی از جهت مهارت خطا. ✅ شنیدید میگن«این بو که میاید بوی کباب نیست بلکه ... داغ می‌کنند.» قرار نیست هر چه توی ذهن ما میگذره، توی دنیای بیرون هم، همون اتفاق بیفته؛ کمی تفحص پیرامون پرسش، ضریب اطمینان صحت پاسخ را بالاتر میبره. ✅ به فرهنگها و تفاوت ارزشها و تفاوت معنی واژه ها بین خودمون و پرسشگر، توجه داشته بیشتری باشیم و با یکی دوتا پرسش اکتشافی به دنیای همدیگر نزدیک شویم.🌺 ⬅️سید حسن هاشمی @marzbanandishe🌸
پیش بینی پرسش ✳️یکی ازآسیب های پاسخگویی اینه که، به محض شنیدن چند کلمه از پرسش، پاسخگو بر اساس شنیده¬های ناقص و تجارب گذشته خودش شروع میکنه به حدس زدن پاسخ و بر اساس اون پاسخ مناسب را آماده میکنه، حالا هرچه سابقه پاسخگویی هم بیشتر قدرت پیش بینی و حدس پرسش اصلی بیشتر. اما واقعیت اینه که، بعضی از این پیش بینی ها درست درمیاد، و بعضی دیگه خطا. ✅بگذارید با یک مثال، بهتر این آسیب را توضیح بدم: پرسشگر میگه با برادر و خواهرام سر نگهداری مادر پیرم با همدیگه اختلاف داریم و کارمون به جر و بحث کشیده شده، حالا پاسخگو بجای اونکه بپرسه سر چی اختلاف دارید؟ تا بدون پیش بینی با علت اختلاف آشنا شده و بر اساس آن پاسخ مناسبی بده، بر اساس تجربه گذشته خودش که موارد اختلاف فرزندان بر سر نگهداری والدین پیرشون از نوع زیر مسئولیت در رفتن و واگذاری اون به دیگر برادران وخواهران است، شروع می-کنه پاسخی را که توی ذهنش آماده کرده را گفتن: آیا شما می دونید اجر و پاداش نگهداری پدر و مادر پیر و حفظ آبروشون درزمان پیری چقدره؟ آیا میدونید قرآن پیرامون والدین چه سفارشهای میکنه؟ آیا میدونید امامان(ع) ما چه جوری حرمت پدرو مادرشون را نگه می داشتند؟ آیا آدم نباید خجالت بکشه که ... پرسشگر که دیگه طاقتش تموم شده میگه حاج آقا فکر کنم سوء تفاهم شده، بنده هم بخاطر ثواب بالای توجه به مادر پیرم، به دیگر برادرا و خواهرانم میگم؛ بگذارید مادر بیشتر پیش من باشه، چه ایرادی داره یک هفته بشه دو هفته!!! ✳️اوه چه حالی شده این کارشناس، حالا هی باید بگه ببخشید بازهم میگم ببخشید... و با سر بزیری مکالمه را به پایان برسونه. ❇️آی آی که چقدر گفتیم عجله کار شیطونه، اما خودمون هم شدیم شیطون و بلا. هر که در کارها شتاب کند خانه عقل را خراب کند چون نهال شتاب بنشانی بردهد میوه پشیمانی ⬅️سید حسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
اَمان از اِصطلاحات عِلمی حوزوی ✅پاسخگویانی هستند که فکر می¬کنند هرچه اُونها از اصطلاحات علمی و تخصصشون می-دونند مردم کوچه و بازار هم، همون قدر از اون اصطلاحات سر در می¬آورند، پرسشگر نظر مرجع خودش را در مورد یک موضوع می پرسه؛ و پاسخگو در جواب میگه: انجام این عمل مطلقا جایز نیست. پرسشگر میگه: ببخشید مطلقا جایز نیست یعنی چه؟ یعنی من الآن باید چیکار کنم...؟ ولی پاسخگو کمی با عصبانیت و با تأکید بیشتر میگه: مطلقا جایز نیست که معلومه، یعنی مطلقا جایز نیست. ❇️پرسشگر با صدای التماس آلود میگه: ببخشید نمی¬فهمم منظورتان چیه من الآن نمی دونم باید چیکار بکنم؟ و پرسشگر با صدای بلندتر و پر از کلافه گی و عصبانیت، میگه: خواهر، چه جوری بهت بگم، مطلقا جایز نیست، یعنی مطلقا جایز نیست، این که دیگه اَظهَرُ مِنَ الشَّمسه؛ یعنی به هیچ نَحوِ مِنَ الأنحاء، عَمَلِ به آن مُجّوز شرعی ندارد و در حکم انجام فِعلِ حرام می باشد، و چنین عملی مَرضیِّ شارع نمی باشد، حالا فهمیدی؟ اصلن شما که جواب را نمی فهمی، چرا زنگ میزنی سوأل می پرسی؟ ✳️بنده خدا پرسشگر که حساب مجهولاتش همینطور داره بیشتر و بیشتر شارژ میشه و عصبانیت پاسخگو را می¬بینه، ناخودآگاه دستش شُل میشه و گوشی توی دستش سُر میخوره و بدون خدا حافظی گوشی تلفن را می ذاره سَر جاش، اما می¬بینه همون جایی هستش که قبل از زنگ زدن به مرکز پاسخگویی بوده، فقط با یک اعصاب داغون شده و کلی معطّلی و هزینه تماسی که روی دستش مونده، پرسشگر هنوز داره با خودش حرف میزنه که این مطلقا چی بود؟ اَظهرُ مِن الشَّمس دیگه چیه؟ شنیده بودم آخوندها می¬خواند توی قم کشور مستقل تشکیل بدند، نکنه اول رفتند سراغ یه زبون جدید و مستقل؛ حالا فکرشو بکن برای یه سوأل احکام پرسیدن، اول باید دنبال مترجم بگردیم، بعد به این مراکز پاسخگویی زنگ بزنیم. ⬅️سید حسن هاشمی https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
هدایت شده از هاشمی
هنر پرسشگری و بهره وری آموختن ✅ پرسش و پرسشگری هنری است که دانشجوی علم نیاز دارد آنرا بخوبی آموخته و راه نشستن بر خوان دانش استاد را، به شوق کریمانه او فراروی خود بگستراند. پرسش؛ هرچه هنرمندانه و هوشمندانه تر طراحی گردد، شوق پاسخ دهی را در استاد بیشتر و بیشتر کرده تا جایی که افزون بر آنچه در پرسش خواسته شده، استاد دهها تُحفه نایاب و یافته¬های آمیخته با خون دل و رنج بسیار خود را به ایثار، نثار دانشجوی خود نماید. ✅ علامه طباطبایی (ره) در مصاحبه پس ازشهادت مرحوم مطهری (ره) چه دقیق به وَجد و شَعَف استاد از پرسشگری هنرمندانه اشاره داشته، و فرمودند: وقتی که ایشان پای درسم می‌آمدند، از شوق و شعف حالت رقص پیدا می‌کردم؛ چون می‌دانستم هرچه بگویم هدر نمی‌رود. سید حسن هاشمی🌸https://eitaa.com/marzbanandishe
هدایت شده از هاشمی
🌺 شیدایی برخاسته از پرسش ✅ افلاطون در رساله" ثئای تتوس" از زبان سقراط؛ پرسش را حاصل گفتگوی روح با خود میداند و معتقد است؛ روح با پرسشگری از خویشتن خویش، پاسخ می طلب و خویشتن را به سیرآب سازی روح پرعطش پرسشگر فرا می خواند و چون از توان سیرآب ساختن خویش مأیوس گشت، عرض حاجت بر غیر بَرد و داستان شیدایی و دلداگی شاگرد و استاد از این جوشش عطش دانش، سرچشمه گیرد. ⬅️با تلخیص و اندکی تصرف؛ سید حسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
🌸 سلسَل القُول( روده درازی) ✅ بین علمای قدیم، اصطلاحی وجود داشته بنام "سَلسَل القُول"، و آنرا برای کسی بکار می بردند که یک ریز و پشت سرهم حرف می¬زده و نوبت به طرف مقابل نمی داده است؛ تقریبا معادل امروزی این اصطلاح میشود، روده دراز، ترمز بریده و آدمی که هر جور بخواهی ساکتش کنی، نمیشود که نمیشود. 🗣 این جور آدمها، برای اینکه سر رشته سخن را بدست بگیرند و تخت گاز حرف بزنند، بالأخره بهانه ای پیدا می کنند، مثل طرح سوألی، حال و احوال پرسی و یا هر چیزی که بتواند جرقه ای زده و آتش وِرّاجی این آقا یا خانم با آن گُر بگیرد، حالا هی هیزم کلمه پشت کلمه تا دود از سر و کله طرف مقابل به آسمان بلند شود و با حال زاری که صدتا غلط کردم، بابا نخواستم در آن موج میزند، کور و پشیمان از باز کردن سَر خمره روده درازی این بنده خدا، دنبال یک لحظه قورت دادن آب دهانش بگردد تا فِلنگ را ببندد و یا گوشی را قطع کند. ✅ اینها را گفتم تا خدمت شما عرض کرده باشم؛ پاسخگو نباید با روده درازی و اَلکَلام یَجُرُّ الکَلام، دَمار از روزگار اعصاب پرسشگر در بیاورد و به این نکته توجه نماید که؛ گزیده و مختصر گویی تأثیری فزون تری از تَلَمبار کردن مطالب و حَراج کردن واژه های تخصصی دارد. و البته باید همدردی کرد با پاسخگویی که بنده خدا گیر یک چنین آدم "سَلسَل القُولی"افتاده باشد و مجبور باشد برای رسیدن به سوأل اصلی پرسشگر، جان به لب شده و دهها مطلب با ربط و بی ربط را بشنود. کم گوی و گزیده گوی چون دُ ر تا زَ اندَکِ تو جهان شود پُر یک دستهِ گلِ دَماغ پَروَر از خِرمَن صَد گیاه بِهتر ⬅️ سیدحسن هاشمی 🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe
زبان درکش ای مرد بسیار دان که فردا قلم نیست بر بی زبان صدف وار گوهرشناسان راز دهان جز بلعلش نکردند باز فروان سخن باشد آگنده گوش نصیحت نگیرد مگر در خموش چو خواهی که گویی نفس بر نفس نخواهی شنیدن مگر گفت؛ بس ⬅️شعر؛ سعدی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe