eitaa logo
مصابیح
852 دنبال‌کننده
33.1هزار عکس
17.4هزار ویدیو
680 فایل
کانال خبری،تحلیلی،بصیرتی مصابیح ویژه قشر نخبه جامعه با ما بروز باشید. ارتباط با مدیر: @Masabihmodir
مشاهده در ایتا
دانلود
. ♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارشگر عربی لیگ برتر انگلیس با دعا برای مردم غزه گزارش خود را آغاز کرد! خلیل البلوشی، گزارشگر عمانی در لیگ برتر انگلیس با دعا برای مردم غزه گزارشگری خود را شروع کرد!
‏سال ۱۲۹۰ شمسی در روز عاشورا لشگر روس و قزاق این تعداد آزادیخواه را اعدام می کند! و مردم تبریز بی تفاوت در حال عزاداری و سینه زنی! هیئت سکولار یعنی این... 👤غلامی اراکی
♦️جایگزین یارانه نقدی از چه زمان می آید؟ / خبر وزیر اقتصاد از شیوه جدید حمایتی 🔹با وجود گذشت حدود 3 ماه از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ترجیحی، دولت یارانه مرداد را هم به صورت نقدی پرداخت خواهد کرد؛ این را می‌شود از اظهارات اخیر وزیر اقتصاد برداشت کرد. 🔹احسان خاندوزی گفته ارائه کالابرگ منوط به این است که گزارش استقرار زیرساخت‌های فنی خدمت رییس‌جمهور ارائه شود. 🔹او در پاسخ به این سوال که آیا مردم می‌پذیرند بعد از چندین سال دریافت یارانه، به صورت نقدی کالابرگ دریافت کنند، گفت: 🔹با توجه به این‌که پرداخت یارانه‌ها حکم قانون بودجه سال 1401 است و دولت به جهت اینکه می‌خواست حتما حمایت اولیه صورت بگیرد، در ماه‌های گذشته تلاش کرد پرداخت یارانه داشته باشیم؛ تا زمانی که زیرساخت ارائه کالابرگ آماده شود./ ایلنا
🔴 روایتی از شیعه هایی که مثل شایان مصلح همیشه عقب مانده زمانه خود بوده اند 🔺سال هزار دویست و نود مشروطه خواهان تبریز با روس ها درگیر شدند و حرف اول و اخرشان هم مثل همیشه تاریخ علیه ظلم بود که شما حق دخالت در این کشور را ندارید و روحانی معروفی به نام (ثقةالاسلام تبریزی) یکی از افرادی بود که باعث شد روس ها نتوانند با قشون خود تبریز را در مقطعی تسخیر کنند ولی بعد ها به دست روس ها در "روز عاشورا" اعدام شد اما روایت روز اعدام عجیب است: 🔺جماعتی زیاد با قمه در حال حرکت هستند ،ابتدا برخی از روس ها فکر می کنند این جماعت برای ازادی روحانی خود دست به اقدام زده اند و ترس انها را فرا می گیرد در همین هنگام مشاور روس به انها می گوید امروز روز عاشورا است و این‌ جماعت به رسم‌ قمه زنی روز عاشورا می روند که سنت هرساله انها است و خطری ما را تهدید نمی کند و ساعتی بعد ثقةالاسلام تبریزی اعدام شد. امثال مصلح این بی تفاوتی را میخواهند....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 راهنمای رایگان انتخاب رشته در «شاد» 🔹شبکه شاد در راستای عدالت آموزشی و کمک به داوطلبان کنکور، در کنار مراکز مشاوره انتخاب رشته وابسته به آموزش و پرورش، مجموعه­‌ای را تحت‌عنوان «راهنمای انتخاب رشته» آماده کرده است تا داوطلبان با مراجعه به آن اطلاعات کاملی درباره رشته‌های مختلف و آینده شغلی آن، چگونگی انتخاب رشته و همچنین معرفی رشته‌­های پرمتقاضی و شرایط قبولی آن، بدست آورند.
⬅️ بعضیا جوری از جستجوی ایمن در گوگل حرف می‌زنند و آن‌را مخصوص کودکان می‌دانند که گویی پیغمبرزاده‌اند! یا حتی خود پیغمبر!!!🤐 🔺انگار آن‌همه جستجوی کلمات مستهجن و دسترسی به محتوای کثیف و خانمان‌سوز را فقط کودکان انجام می‌دادند؟! و تبعات ناشی از عدم رعایت حریم بین زن و مرد مانند انواع بیماری‌های جسمی و روانی😱، خیااااااانت، طلاق، دعواها و قتل‌های ناموسی😱 😱 و… مربوط به طیف سنی کودکان است!!؟!! 🔺اینترنت و فجازی باید بستری برای زیست پاک و سالم باشد نه محلی برای انحراف و تهدید و ناامنی، کوچک و بزرگ هم ندارد و این‌کار وظیفۀ قانونی و اخلاقی و عقلی وزارت ارتباطات است. پی‌نوشت: ➡️ کودک‌کودک، نکنید. وضع بزرگترها خراب‌تر است!😐
تحول جدید در کلاب هاوس / بزرگتر شدن از "اتاق" به "خانه" 🔹شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس (Clubhouse) که در دوران اوج پاندمی کووید محبوبیت زیادی پیدا کرده بود، اکنون با راه اندازی محفل‌های خصوصی به نام "خانه‌ها" (Houses)، درصدد ایجاد تحولاتی در این پلتفرم است. 🔹مدیرعامل کلاب هاوس، این تغییر را در یک رشته توییت اعلام و خاطرنشان کرد هر "خانه"، هویت، فرهنگ و مقررات نظارت بر محتوای خاص خود را دارد. پ.ن:خدابخیر کنه
*هشدار بصیرتی* ❗☝🏼این افراد در اکثر مراکز استان‌ها و شهرهای ایران بویژه تهران، قم، اصفهان، کاشان، تبریز و ... در رفت و آمد هستند.‼️ *نفوذ جدی است، بنام شهید جهاد و شهادت* ، برای *عوض کردن جای ظالم و مظلوم* و برای خوشایند *ماهواره های یزیدیان زمان* با نقاب اسلامی، اما *مروج شیعه لندنی، برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان* و تکمیل *نقشه آمریکایی تکفیری های داعش*
✍آیت‌الله بهجت(ره): آنچه معاویه و یزید بالفعل داشتند، ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم. این‌طور نیست که آن‌ها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه می‌بریم! 📚 رحمت واسعه، ص١٩۴ برای ما امتحان پیش نیامده تا معلوم شود که با حسین علیه‌السلام هستیم، یا با یزید. 📚 رحمت واسعه، ص١٧۶
روضه مجسم این روزهای محرم ۱۴۴۴