#یادداشت
🖋 باز شدن گره بیمه کارگران ساختمانی
🔹 در حالت کلی (تبصره ۱ ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی)، سازمان تامین اجتماعی در ازای دریافت مجموعا ۳۰ درصد حق بیمه (۲۳ درصد سهم کارفرما، ۷ درصد سهم کارکن)، افراد را تحت پوشش بیمه درمان و بازنشستگی قرار میدهد. مسئول پرداخت این حق بیمه نیز کارفرماست.
🔸 این روش برای کارگاههای ثابت که محل کار، زمان کار و کارفرمای ثابتی دارند کارآمد است. اما مشکل از جایی شروع میشود که کارگران ساختمانی ممکن است در طول یک ماه بیش از ۱۰ کارفرما داشته باشند. یا مثلا یک برقکار با چند کارفرما بهصورت همزمان و در فواصل زمانی مختلف کار کند.
🔹 راهحل قانون برای این مشکل، جدا کردن رابطه مستقیم بین کارگر و کارفرما در پرداخت حق بیمه است. یعنی این دسته از کارگران حق بیمه خود را مستقیما به تامین اجتماعی میپردازند. کارفرمایان نیز سهم حق بیمه خود را فارغ از تعداد کارگر (با معیارهایی نظیر متراژ) به تامین اجتماعی پرداخت میکنند. (قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۱۳۸۶)
🔸 این تفکیک باعث شده برخی افرادی که کارگر نیستند نیز برای پرداخت حق بیمه کمتر، خود را در صف بیمه کارگران ساختمانی جا بزنند. چون در صورت بیمه خویشفرما باید کل ۳۰ درصد را بپردازند ولی اگر خود را کارگر ساختمانی جا بزنند تنها مشمول سهم ۷ درصدی کارگر از بیمه میشوند. (۲۳ درصد دیگر سهم کارفرما است)
🔹 مشکل دیگر، کافی نبودن اعتبارات دریافتی از کارفرمایان برای بیمه کردن این افراد است. درنتیجه، برای این حق قانونی، سهمیهبندی بهوجود آمده است. ماندن در صف انتظار بیمه بهدلیل کمبود اعتبار، از اصلیترین گلایههای این قشر است.
🔸 نمایندگان مجلس با تصویب طرح اصلاح این قانون، تامین اجتماعی را موظف کردند ظرف ۲ سال آینده، ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی که در صف انتظار هستند را بیمه کند. منابع لازم برای پوشش این افراد، از محل عوارض ساختمانی ( ۱ تا ۱۵ درصد بستگی به متراژ ساختمان) تامین خواهد شد.
#حقوق_کارگر
#معیشت_مردم
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مراحل نصب تاور کرین(Tower Crane)
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 خلاقیت در طراحی مبلمان
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 کاروانسرای چمشک - لرستان
🔸 اين بنا در منطقه چمشک از توابع شهرستان پلدختر و در مسير راه باستانی شاپور خواست به خوزستان قرار گرفته است و مربوط به دوره صفویه میباشد.
🔸 شكل اصلی بنا به صورت چهار ضلعی و ارتفاع آن به ۵ متر میرسد طول و عرض اين كاروانسرا ۴۴*۴۸ متر و ورودی آن به سمت جنوب و هلالی شكل است و دارای ۱۲ اتاق و از دو قسمت تشکیل میشود كه قسمتی برای سكونت كاروانيان و قسمتی ديگر جهت نگهداری چهارپايان مورد استفاده قرار میگرفته است.
🔸 مصالح مورد استفاده در اين بنا سنگ، گچ و ملات میباشد و ناودانهای آن همه از سنگ و دارای بارویی با كنگرههای نيم دايره تزئينی است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 بچه بیا پایین به روایت طراحی معماری 😅
#طنز_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 طراحی کاربردی دیوارههای آشپزخانه برای فضاهای کوچک
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
💢 تکرار رویای شکست خورده مدرنیته در ایران
🏢 تجربه سکونت در ساختمانهای بلند که پس از انتشار اصول مدرنیسم به عنوان الگوی سکونت جدید انسان مطرح شد، اگر چه بخشی از دستآوردهای فنی بشر و پاسخی به مشکلات افزایش جمعیت در شهرها بود، ولی این الگوی جدید به سرعت نقاط ضعف خود را نشان داد و کمتر از یک دهه پس از آن موج انتقادات آغاز شد!
🔺 در ساعت ۳:۳۲ بعد از ظهر روز ۱۵ ژوئیه ۱۹۷۲ با انفجار و تخریب مجموعه "پروت ایگو" که دقیقاً بر اساس منشور سیام و دستورالعملهای مدرن مسکن ساخته شده بود، معماری مدرن "مُرد".(جنکس، ۱۳۷۳)
❗️ این مجتمع، به گفته کیویستو، در دههی پنجاه به دست یکی از شاگردان "لوکوربوزیه" (مینورو یامازاکی) و در واقع مبتنی بر اصول و هدفهای مدرنیسم برای ایجاد اجتماعی پرنشاط و شهروندانی فعال طراحی شده بود، در حالی که مجتمع به عنوان محلی خطرناک و پاتوق معتادان به مواد مخدر و دزدان و آدمکشان بر سر زبانها افتاد.
👈 در ایران کمبود جا نداشتیم، پس چرا آپارتمان نشینی جا افتاد؟!
📌 رویای شکست خورده غرب در ایران تکرار شد! و چقدر رویاییتر شد!
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
توییتر | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ترفندهای کاربردی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ریشهی گیاه کُنوکارپوس، آفت تأسیسات آب و فاضلاب!
🔸 اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با معضل درخت مخرب کنوکارپوس درگیر هستند و کاشت این درخت به دلیل تخریب زیرساختهای شهری ممنوع اعلام شده است.
🔸 در این ویدئو بیرون کشیدن ریشه این درخت از لوله مشاهده میشود. فردی که فیلم میگیرد به شوخی میگوید: "کنوکاربس، و ما ادراک ما کنوکاربس"
🔸 برآورد میشود بیش از ۲۰ میلیون اصله درخت کنوکارپوس در ۶ استان جنوبی ایران کاشته شده باشد. این درخت متهم ردیف اول مشکلات آب و فاضلاب شهر اهواز معرفی شده است.
⚠️ مسئولان مربوطه(!) آیا زمان آن فرا نرسیده که یک تکانی به خودتان بدهید و ماجرا را پیگیری کنید و جلوی کاشت و گسترش این درخت وحشی را بگیرید؟ آیا شهرداری نمیخواهد کاری انجام دهد؟ آیا قوه قضائیه نمیخواهد پیگیری کند؟
#کنوکارپوس_درخت_شیطان
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 انیمیشن جالب با جزئیات اجرایی کامل از اصلاح خیز بیش از حد دال بتن آرمه توسط جک هیدرولیکی و ترمیم ترکها و اجرای طرح مقاومسازی
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
زندگی، پنجرهای باز، به دنیای وجود
تا که این پنجره باز است، جهانی با ماست
آسمان، نور، خدا، عشق، سعادت با ماست
فرصت بازی این پنجره را دریابیم
در نبندیم به نور، در نبندیم به آرامش پر مهر نسیم
پرده از ساحت دل برگیریم
رو به این پنجره، با شوق، سلامی بکنیم
✍️ سهراب سپهری
#رد_پای_شعر_در_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 رمپ و لوپ در راهسازی
🔸 میان رمپ و لوپ یک تفاوت اصلی وجود دارد:
الف- رمپ برای گردش به راست
ب- لوپ برای گردش به چپ
🔸 اصولاً چون سمت راست خیابانها آزاد هستند میتوان رمپ را روی زمین ایجاد کرد، ولی برای گردش به چپ دیگر نمیتوان رمپ را اجرا کرد و به دلیل پر بودن سمت چپ هر خیابان یا بزرگراه باید پل احداث شود که به این پل، خروجی لوپ گفته میشود.
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 توسعه فرهنگی یا فرهنگ توسعه، مسئله این است!
👤 شهید آوینی در کتاب رستاخیز جان اینچنین مینویسد:
از تعبیر «توسعه فرهنگی» چنین نتیجه میشود که قرار است فرهنگ، توسعه پیدا کند، اما از تعبیر «فرهنگ توسعه» این نتیجه کاملاً متضاد بهدست میآید که باید برای وصول به توسعه که همان توسعه اقتصادی و صنعتی است، فرهنگِ آن را ایجاد کرد. و خب! غایات و آفاق این دو تعبیر نهتنها یکی نیست که منافی یکدیگر هستند.
🔸 غایت فرهنگِ توسعه، رسیدن به همان آفاق متعارفی است که جهان امروز متوجه آن است و به این غایات جز با حفظ وضع موجود، نمیتوان رسید و اما آن دیگری را جز با نفی وضع موجود، نمیتوان حاصل کرد. اگر از بحث درباره مفهوم «توسعه» هم صرفنظر کنیم و کاملاً خوشبینانه بپذیریم راهی که اکنون در پیش گرفتهایم به توسعه مطلوب با همان مختصاتی که در افق دید ما قرار دارد منتهی خواهد شد، باز هم «فرهنگ» در ذیل «توسعه» معنا خواهد شد و استقلال خود را از دست خواهد داد و این همان مفهومی نیست که منظور نظر ماست.
🔸 فرهنگ توسعه یعنی فرهنگی که میتواند در خدمت توسعه اقتصادی واقع شود و به آن مدد برساند و این همان مفهومی است که از فرهنگ در سراسر جهان امروز وجود دارد. شیوههای ارتقای این فرهنگ همان است که جهان صنعتی در پیش گرفته است.
✍️ پینوشت: امروز ما بهجای اینکه معماری و شهرسازی را طبق فرهنگ ایرانی-اسلامی خود پیدا کنیم، فرهنگ و سبک زندگیمان را بر اساس آنها تغییر میدهیم، یعنی یک فرم و چینش شهری و معماری را وارد میکنیم و آن فرم، ما را مجبور به مدلی که میخواهد میکند و ما هرچقدر هم مقید باشیم، در زمین بازی کسی هستیم که فرهنگمان را بر اساس آن میچینیم.
🗓 ۲۰ فروردین سالروز شهادت مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم
#تاثیر_معماری_بر_سبک_زندگی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
توییتر | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 متقاضیان نهضت ملی مسکن که پیامک دریافت کردند، چه کنند؟ / ۲٫۳ میلیون نفر تأیید شدند.
🔸 معاون وزیر راه: کسانی که پیامک دریافت کردهاند، مدارک خود را بهصورت حضوری برای تشکیل پرونده به آدرس اعلام شده در پیامک تحویل دهند تا برای واریز آورده ۴۰ میلیونی به بانک معرفی شوند.
🔸 از بیش از ۵ میلیون ثبتنامی در این طرح، حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ نفر تأیید شدند و بعد از بررسی در استانها باز هم ممکن است این عدد کاهش یابد./ ایرنا
#خبر
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 حسینیه امینیها - قزوین
🔸 این خانهی تاریخی زیبا و اعیانی در سال ۱۲۷۵ ه.ق توسط حاج محمدرضا امینی از تجار بنام قزوینی در غرب رودخانه دزج ساخته شده و در ابتدا کاربری مسکونی داشته و سپس در سال ۱۳۰۳ بخشی از آن وقف حسینیه شده است. این عمارت زیبا به صورت یک طبقه و یک زیرزمین ساخته شده و زیباترین بخش آن سه تالار است که به موازات یکدیگر قرار دارند و توسط اُرسیهای زیبا و شیشههای رنگارنگ از یکدیگر جدا میشوند که در زمان روضهخوانی ارسیها را بلند کرده و تالارها یکی میشوند.
🔸 در ضلع شرقی و غربی تالارها چندین اتاق قرار دارد که از تزئینات کمتری برخوردار هستند. در زیر تالار سردابه، زیرزمین و شربت خانه قرار دارد.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari