🔆 تاثیر رنگ زرد بر بازاریابی و فروش
🔅 رنگ زرد نماد روشنی و نور است. در طبیعت و دنیای مُد، جذابیت را نشان میدهد.
🔅 رنگ زرد، رنگی تلقین کننده است و میتواند دیگران را به انجام کار تشویق کند.
🔅 این رنگ برای سازمانهای تجاری و فعالیتهای مبتنی بر ارائه خدمات به مشتری مناسب است.
#روانشناسی_رنگها
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تاثیر محیط بر سلامت انسان
🔸 بهتر آن است که حمام روشن باشد. حمام روشن، مفرح است. حرارت و قوای انسان را انتعاش میکند؛ به خلاف حمام تاریک و تیره که باعث وحشت و غلبه سودا میگردد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معماری اسلامی
🔸 معماری اسلامی(الزاما)، بدان معنی نیست که آیهای در قرآن باشد تا بر اساس آن عمل کرد. اما اینگونه میتوان عنوان کرد اگر هر چیزی از ابتدا تا انتهای آن محکم و علمی نباشد و بر این اساس عمل نشود آن امر اسلامی نیست. ملتی که به پیشرفتهای علمی در ابعاد مختلف دست نیابد، نمیتوان به آن مسلمان گفت و چیزی که عقل آن را نمیپسندد اسلامی نیست(آیت الله جوادی آملی).
🔸 معماری اسلامی یعنی معماری عمیق علمی.
🔸 در روایتی آمده است که پیامبر (صلیالله علیه و آله و سلم) به شخصی که در حال کندن قبر بود، تاکید کردند که قبری مستحکم بسازد و این امر، نشان دهنده تاکید اسلام بر انجام کارهای اصولی است.
🔸 بر همین اساس است که در طراحی معماری باید توجه کرد طراحی که انجام میشود ماندگار و ابدی باشد، هم از منظر دنیایی، یعنی معماری پایدار و هم از منظر نگاه به دنیای آخرت و فراهم آوردن فضاهایی برای رسیدن انسان به کمال؛ مرگ از پوست در آمدن است، انسان مرگ را میکُشَد و در صحنه مصاف با آن پیروز است. لذا یک موجود ابدی باید کارهای ابدی انجام دهد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 معضلات توسعه عمودی!
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 معماری درونگرا یا برونگرا؟
🔸 در معماری معاصر به دلیل تاثیرات مختلف حاصل از مکاتب فلسفی، اقتصادی و..، الگوی رایج در طراحی اغلب کاربریهای شهری، الگوی برونگرا است و فضاها علیالخصوص مسکن بیشتر از اینکه برای اهل خانه باشد، برای بیرون است متاسفانه در حال حاضر مسکن، معنای خوابگاهی پیدا کرده است.
🔸 اما در معماری موسوم به معماری اسلامی، اغلب کاربریهای شهری (به ویژه ابنیه مسکونی) از الگوهای درونگرا بهره میبرند که مؤلفههای فرهنگی و اعتقادی یکی از مهمترین دلایل این امر بوده است، بدینگونه که مسکن برای اهل خانه است و تمامی بخش های یک خانه در تلاش برای رفع نیازهای فطری فرد است.
🌻 قرآن کریم میفرماید:
"وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا:
و خداوند از خانههایتان برایتان آرامش قرار داد" (نحل / ۸۰)
🔸 سکن یا آرامش علاوه بر مسکن برای ۴ واژه دیگر در قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از:
لیل(شب)، زوج(همسر)، صلات(دعای)، پیامبر و تابوت(صندوقی) که به عنوان نشانه حقانیت حضرت طالوت معرفی شده بود که از این چهار مورد، دو مورد آخر، مشمول زمان مشخصی بودهاند و اکنون محل بحث نمیباشند.
🔸 با بررسی سایر آیاتی که این دو واژه شب یا همسر در آنها به کار رفته است، این نتیجه حاصل میشود که تنها یک ویژگی مشترک است که در ادبیات قرآنی هم برای شب به آن تصریح شده است و هم برای همسر و آن ویژگی، «قابلیت پوشانندگی» و به تعبیر قرآن «لباس» بودن شب و همسر میباشد. به بیان دیگر هم شب و هم همسر به دلیل قابلیت پوشانندگی، القا کننده حس امنیت و آرامش برای انسان هستند.
➖ وجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا:
و شب را پوشش قرار داديم.(نبأ / ۱۰)
➖ واللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا:
و قسم به شب! وقتی که تاریکیاش زمین را میپوشاند.(شمس / ۴)
➖ وهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا:
اوست که شب را برای شما پوشش قرار داد. (فرقان / ۴۷)
🔸 بر همین اساس است که خانه باید مأمن اهل خانه باشد و حس آرامش و امنیت به ساکنان خود بدهد. خانهای که به دور از سروصدای مزاحم، دید مزاحم، منظره مزاحم و مشوش است. خانهای که حریم دارد و وقتی پنجره را باز میکنند دیوار آپارتمان مقابلش را نمیبیند. صدای صحبت کردن خانواده در خانه همسایه نیست. خانهای که وقتی فرزند خانواده بازی میکند نگران اذیت شدن همسایه نیست.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۴٠٠ هزار مسکن در مناطق یک تا پنج تهران خالیاند
💢 ۶۵ درصد از حقوق ساکنان تهران صرف اجارهنشینی میشود.
💢 خرید مسکن برای یک فرد معمولی در شهر تهران ۶۶ سال طول میکشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تاثیر محیط بر انسان
🔸 بر اساس اندیشه فیلسوفانی همچون ابنسینا و سهروردی اینگونه میتوان گفت که خشکی، عامل تقویت حافظه و تخیل است و این ویژگی زمینه تقویت شخصیت درونگرا را فراهم میآورد. برعکس رطوبت با انتقال ویژگیهای آب، یعنی شکلپذیری و دگرگونگرایی، زمینهساز تقویت برونگرایی شخصیت میباشد.
🔸 تاثیر برونگرایی و درونگرایی کالبدی معماری، بر برونگرایی و درونگرایی شخصیتی، برای نشان دادن نمونهها و شواهدی از این رابطه بسیار راحتتر از اثبات این رابطه در جهت عکس است. کالبد معماری درونگرا اگرچه در درجه اول به دلیل نیاز اقلیمی، درونگرا شده است؛ اما میتواند به تدریج زمینه ساز ایجاد فرهنگ رفتاری و اخلاقی درونگرا باشد. به عکس شخصیت درونگرا علاقه به کالبد معماری درونگرا دارد و اگر در اقلیم برونگرا واقع باشد با ایجاد تعادلی، این نیازهای متضاد انسانی و محیطی را پاسخ میدهد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معماری ایرانی
🔸 مهمترین عامل تاثیرگذار در شکلگیری معماری در مناطق مختلف ابتدا اقلیم و سپس بعد فرهنگی میباشد. عوامل اقلیمی در شکلگیری اولیه خانههای درونگرا و برونگرا نقش داشتهاند. ولی در گذر زمان عوامل دیگری همچون عوامل فرهنگی، دینی و اخلاقی در تشدید آن موثر بوده است.
🔸 درونگرایی قبل از آنکه رنگ معماری به خود بگیرد از دیدگاه اخلاقی و عرفانی در برگیرنده معانی و مفاهیمی همچون تودار بودن، گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن حالات به صورت تظاهر میباشد و همچنین این سبک زندگی در اکثر مناطق ایران قبل و بعد از اسلام ریشه دار بوده است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 رابطه مزاج و معماری
🔸 دو نوع ذوق، آرام و هیجانی در بررسی هنر اقوام مشاهده میشود به طور مثال، نمونههایی از هیجانگرایی تزئینات و هندسه در کشورهای شرقی نظیر هند و پاکستان در مقابل آرامشگرایی مناطق کویری مرکزی ایران و عربستان قابل توجه است.
🔸 در این زمینه، تحقیقاتی در رابطه با طیف رنگی متناسب با با چهار عنصر اصلی طبیعت، شامل: هوا(گرم و مرطوب)، آتش(گرم و خشک)، خاک (سرد و خشک) و آب (سرد و مرطوب) به عمل آمده است؛ نتایج نشان میدهد که عنصر آب (رطوبت) طیف گستردهتری از رنگها را نسبت به سایر عناصر طبیعت شامل میشود(۳۴۷: ۲۰۰۵,Young-In kim).
🔸 برای اثبات این ادعا، میتوان دو سبک رازی و اصفهانی را قیاس کرد. که اولی تک رنگ و دومی چند رنگ است(اردلان،۱۳۸۰: ۶۸). خاستگاه و بستر رشد دوره رازی مناطق کویری و گرم و خشک بوده و خاستگاه دوره اصفهانی، بیشتر شهر معتدلتر اصفهان میباشد.
🔸به گفته گروتر بر اساس آزمایشهای به عمل آمده برای بچهها، رنگ مهمتر از فرم و هندسه در ذهن آنها تاثیر دارد و همچنین افراد دارای شخصیت برونگرا بیش از افراد درون گرا به رنگ اهمیت میدهند.
🔸 کندی و سکون حاکم بر مزاج چه مزاج گرم و خشک، سبب میشود حتی درصورت ظهور رنگهای گرم، رنگ و هیجان نداشته باشد چرا که حیات، سرزندگی و پویایی و تنوع از ویژگیهای مزاج مرطوب است. به این ترتیب چه مزاج سرد، بر اساس شرایط و نیاز اقلیمی، گاه به رنگ هماهنگ با مزاج و یا مکمل مزاج رو میکنند. اما این تمایل صرفا تک رنگ بوده و مات و کم هیجان است. در حالی که در اقلیم مرطوب رنگ به صورت زنده و با تضاد زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. بازتاب این موضوع در البسه اقوام ایرانی هم مشهود است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 روایت یکی از ثبتنام کنندگان مسکن ملی
🔗 لینک توئیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 گزارشی از وضعیت نهضتملی مسکن
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari