eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
115 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 موضوع هنر آیزنمن، شک سیستماتیک است... 👤 آیزنمن: دیکانستراکشن هیچ ربطی به سبک ندارد بلکه به ایدئولوژی مربوط می‌شود؛ عیب پسامدرنیسم این است که با ایدئولوژی مخالف است، دوست دارم نشان دهم که نمایش فیلیپ جانسون اساساً نمایشی ایدئولوژیک است فکر می‌کنم آن نمایش می‌خواهد نشان دهد که بعضی از مردم سبک‌گرا هستند و برخی دیگر ایدئولوگ. به گمان من در درون هر چیزی نوعی ایدئولوژی نهفته است. 🔸 ممکن است بسیاری از مردم دوست نداشته باشند با چنین چیزی روبه‌رو شوند. 🔸 در حقیقت اگر شالوده زیبایی‌شناسی فرا نوگرا بر کثرت‌گرایی باشد شالوده زیبایی‌شناسی دیکانستراکشن بر شک‌گرایی و حتی پوچ‌گرایی است. به تعبیر جنکز ما چگونه تمایز بین ساختمان دیکانستراکشنیستی خوب و بد را تمیز می‌دهیم؟ شکاک دائمی می‌تواند پاسخ دهد که هیچ کانستراکشنیستی نمی‌تواند بی‌عیب باشد...بنابراین هیچ پاسخ روشنی به این پرسش وجود ندارد. ...اگر کاری به معنی خوب وجود نداشته باشد، هرکار، کاری که «بد نیست» تلقی می‌شود. 🔸 موضوع هنر آیزنمن، شک سیستماتیک است...برای بسیاری از کارهای او دلیل معناشناختی وجود ندارد و به نظر می‌رسد صرفاً تصمیمی زیبایی‌شناختی است که در هماهنگ کردن رنگ‌ها و فرم‌های این نما موثر است. 🔸 از دیدگاه انسان در خیابان، فروپاشی‌ها و بی ثباتی‌ها کاملا آشکارند... اما آیا این فضا همین جذابیت و زیبایی را برای مردمی که قصد زندگی در آن فضا را دارند ایجاد می‌کند؟ 🔸 اینجاست که جنکز لذت سامان‌شکنی را لذت ناشی از فقدان می‌نامد و آیزنمن را یک پوچ‌گرای مثبت می‌داند. 🔸 جنکز در گفتگوی خود با آیزنمن می‌گوید: «بگذار لحظه‌ای به جنبه‌ی منفی دیکانستراکشن، یعنی نیهیلیسم برگردیم. چون اینطور به نظر می‌رسد که تاکید روی از خودبیگانگی و همچنین مرکززدایی و کلاسیسیسم یا ضد خاطره و یا ضد شیء بودن است. اینها جهان‌شمول کردن مفهوم انسان پوچ است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 هانس هولاین 🔸 روش من در اکتشاف طرح بستگی به هر پروژه و بستر و موقعیت خاص آن دارد. من هیچ وقت نخواستم از آن معمارانی باشم که ساختمان‌شان را بدون توجه به بستر آن در هر نقطه از جهان بر زمین می‌اندازند. بلکه همیشه خواستم که وضعیت هر طرح را و رابطه آن با بستر و تاریخ و فرهنگ مردم را درک کنم. 📚 منتشر شده در وب سایت (archdaily) 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 زیبایی‌های جزیره هرمز 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 بحران هویتی 🔸 بورهان غلیون اندیشمند سوری بیان می‌کند: بحران هویتی کـه در دنیـا بـا آن روبه‌رو هستیم بـه دلیل از دسـت دادن نشانه‌های هویت توده‌های مردمی اسـت کـه فرهنگ‌های ایشان قادر بـه حفظ خود در عرصه‌هـای رقابـت جهانی در برابـر رسانه‌های بـزرگ که فارغ از مرزهای جغرافیایی حضور خود را بـه کشورها تحمیل می‌کنند، نیسـتند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 گوهری به‌نام هویت 🔸هويت گوهری است كه من با آن منم و زنده‌ام. 🔸 اين گوهر را چه فرد و چه جامعه در يک بستر تاريخی و فرهنگی به دست آورده‌اند. 🔺 حال در حوزه معماری و شهرسازی میبینیم که چگونه برخی از معماریان این گوهر ناب را نادیده می‌گیرند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 پنج گیاه مقاوم به نور کم 🔸 اگر خانه شما آفتاب مستقیم نمی‌گیرد و دوست دارید گل در خانه داشته باشید، این پنج گل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خروج از بحران هویت در هنر 🔸 درباره هویت در معماری و شهرسازی دو عامل مورد بررسی قرار می‌گیرد: ➖ وجه کالبدی، صوری، مادی ➖ جنبه محتوایی، باطنی و ارزشی 🔺 البته این تفکیک تمایزی ذهنی است و هویت دارای ساختار پیوسته و واحد می‌باشد. 🔸 در خصوص بحران هویت نیز دو محور سامان‌مند بودن هویت و هدفمندی آن مورد بررسی است هویت سامان‌مند در معماری نیز ما را به جهان به هماهنگی کالبد و محتوا بر اساس هدفمندی واحد رهنمون می‌سازد متقابلاً بحران هویت در معماری را در ناسازگاری ابعاد صوری با لایه‌های محتوایی در فضای فاقد هدفمندی و گسست ارکان مبنایی هویت می توان سراغ گرفت. 🔸 در نگاهی بنیادی به مسئله بحران هویت تیتوس بورکهارت تحلیل تطبیقی میان وجود بحران در دو تمدن مسیحی و اسلامی پرداخته است وی در باب هنر بر این باور است که هنر مسیحی با از دست‌ دادن اصول معنوی خود منهدم گردید و هنر اسلامی ضعف خود را از وجوه کالبدی و بیرونی آغاز نمود. مسیحیت عوامل بحران‌ساز را در ناهماهنگی‌های درونی خود داشت ولی تمدن اسلامی با تهاجمی بیرونی مواجه گردید که به تدریج در حوزه‌های درونی آن موثر واقع شد و پیوستگی مبانی اندیشه و هنجارهای معنوی در ساختار آن به سستی گرایید. 🔸 فرایند خروج از بحران نیز دو رهیافت بالا به پایین و پایین به بالا را شامل می‌گردد حرکت اصلاحی از بالا به پایین به بازسازی هویت هدفمند و آرمانی باز می‌گردد. در این مسیر، هنجارها و باورهای اصیل دینی در پیوند با عالم قدس نشانه‌گیری می‌شود. حرکت اصلاحی از پایین به بالا، بازسازی ساختاری و وجوه کالبدی را با استفاده از تجربیات گذشته و ارزیابی نیازهای حاضر پیش رو دارد. این راه به صورتی همگام پیمودنی است تا تناسب و اعتدال لازم در سیر استکمالی حاصل آید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari