25.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 آیتالله اراکی: شهر باید ظرف آیات الهی باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 معماری ضد خانواده
ما با پذیرفتن معماری مدرن در واقع پذیرفتهایم که خانه مولد که در فرهنگ اسلامی باید به آن میرسیدیم را تبدیل کردیم به سلول مصرف جامعه. در واقع خانهای که ظرفیت تولید اقتصادی و تولید علم و روابط اجتماعی داشته را از زن گرفتهایم و به او یک سری مکعب سیمانی منفعل و منقطع از دیگران دادهایم. این سبک خانه که به قول معروف جهانی لوکوربوزیه، پارکینگ انسانی نام دارد کاملا متناسب با فرهنگ سرمایهداریست اما ما در جامعه اسلامی با چشم بسته پذیرفتهایم.
🔸 علاوه بر آن محله محوریست که در آن یک سری تعاونیهای رایگان و خودجوش زنانه شکل میگرفته است و به شدت تضمین کننده سلامت روانی زن و آسایش او هست. در سنت ما، زنها در محله یک سری شبکههای اجتماع، شبکههای اجتماعی خودجوش و رایگان و کاملا فطری را تشکیل میدادند و با همیاری در همه امور همدیگه را یاری میدادند. جامعه مدرن این را هم از زن امروزی گرفته است.
علاوه بر این، در حال حاضر فقط در شهر تهران حدود سالی دو میلیون نفر هر سال جابجا میشوند و این یعنی شکل نگرفتن سنتهای مثبت شهرنشینی، شکل نگرفتن فرهنگ مشترک و ایجاد نسلی که خاطرهای از خانه پدری ندارد و در نتیجه حرمتی برای خاک و وطن قائل نیست و عرق ملی ندارد و حاصل این دست نیافتن به تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
🔸 نکته دیگر بحث جمعیت هست. طبق پیمایشی، بالای هفتاد درصد مردم علاقه دارند بیش از سه فرزند داشته باشند اما شهر و محله و خانه کاملا ضد فرزندآوری است. از خانههای کوچک تا محلههایی که حتی امکان تردد برای کالسکه ندارد یا زن پیاده نمیتواند نیازهای خود را برطرف کند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 حضور زنان در فضای ضد انسانی و استیلاگرانه
🔸 دنیای مدرن، امر اجتماعی زنانه را حتی از دوران قدیم هم نحیفتر کرده است. خانه که از سویی میزبان خانواده بود، اولین لایه از فضاهای زنانه را نیز در خود جا داده بود. جایی که نهاد اجتماعی زنانه در بستر روابط خانوادگی و همسایگی آغاز می شد و میتوانست با این آغاز به مقیاسهای دیگری نیز ارتقاء پیدا کند که البته در دوران قدیم از این فراتر نرفت.
🔸 با تبدیل خانه به سلول مصرف اجتماعی و خروج از ساختار مولد سابق (از پرورش انسان و روابط اجتماعی تا اشتغال)، امر اجتماعی زنانه همان فضای کوچک خود را نیز از دست داد و بینهاد رها شد.
🔸 زن برای ارضاء نیازهای اجتماعی خود، به فضاهای مردانه، فضاهایی با کارکردهای ضد انسانی و طبقاتی و اسیتلاگرانه رانده شد و سالهاست به دنبال پیدا کردن جایگاهی در خور و همجنس با خود است.
🔸 جمهوری اسلامی ایران در امتداد ساختن تمدن نوین اسلامی به دنبال احیاء امر اجتماعی زنانه یا شاید بتوان گفت تأسیس واقعی آن برای اولین بار در تاریخ است.
🔸 فقه اسلامی با محدود کردن اختلاط زن و مرد در برخی از زمینهها و تسهیل آن در برخی دیگر و مشروط کردن آن در دسته آخر، به دنبال ساخت جامعهای است که حتماً نهاد اجتماعی زنانه داشته باشد و به نظر میرسد بدون تأسیس آن نمیتوان جامعه کاملی تصویر کرد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 آیا واقعاً طرح نهضت ملی مسکن برای فقراست؟
🔸 وعده ساخت مسکن یکی از مهمترین وعدههای دولت سیزدهم برای رفع فقر و شکاف طبقات اجتماعی بوده اما میخواهیم ببینیم آیا این وعده اگر عملی شود میتواند به این هدف برسد؟
🔸 برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن آورده مالی اولیه مردم باید حدود دویست تا چهارصد میلیون تومان باشد که به صورت چند قسط در حدود دو الی سه سال به حساب دولت ریخته میشود!
🔸 طبق بررسیهای واحد ما و همچنین نظرات کسانی که ثبتنام کردهاند هنوز رقم اصلی آورده اولیه مشخص نیست و این اختلاف دویست میلیونی خود حاکی از سرگردانی مسئولین این نهضت است!
🔸 پس از تحویل خانه به مردم که حتی آن هم مشخص نیست چه زمانیست، وامی به مردم تعلق میگیرد که از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد و دویست میلیون گفته شده است و باز هم این بازه درست مشخص نشده! که وقتی این سرگردانی در دولت دیده میشود مردم حس میکنند هیچ مدیریتی پشت این پروژه وجود ندارد!
🔸 طبق اعلام دولت به طور متوسط برای بازپرداخت این وام مردم باید ماهیانه هفت تا ده میلیون اقساط پرداخت کنند که این مبلغ اوایل دولت و بر اساس دلار ۳۰ هزار تومانی تعیین شده و مشخص نیست این مبلغ در زمان تحویل ساختمان چقدر باشد؟
🔸 اگر فرضا اقساط وام ملی مسکن ده میلیون باشد، آیا توان پرداخت این وام را دارید؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
10.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 معماری منها
🔸 هرگاه آثار متعلق به هویتی جمعی و متجانس، گرد هم آیند، منظومهای هماهنگ شکل میگیرد(معماری سنتی) و هرگاه آثاری با هویتهای فردی و نامتجانس کنار هم قرار گیرند مجموعه ناهماهنگ حاصل میگردد (معماری مدرن).
🔺 پس بنابراین می توان گفت معماری سنتی ایران باستان، معماری «ما» و معماری مدرن امروز، معماری «منها» است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🏢 آپارتمانهای ماشینی
🔸 باید به این واقعیت مسلّم توجه داشت که مسکن نه به عنوان سرپناه بلکه به مثابه وسیلهای است که میبایست معیارهای اساسی لازم برای ایجاد پیوند بین زندگی خانواده و محیط را دارا باشد. واحد مسکونی محور اصلی زندگی والدین و فرزندان است و باید شامل فضای کافی برای غذا(تهیه، مصرف و ذخیره)، دورهم نشستن،خوابیدن،فعالیت های فردی از قبیل انجام تکالیف اعضاء و کوشش های دیگر باشد، مسکن بر بهرهوری و ثبات خانواده تأثیر میگذارد و احساس عزّت و سربلندی و نیز حاکمیت امنیت و آسایش بر ساکنین آن باید تحقق یابد.
🔸 امروزه در برخی از کشورهای توسعه یافته انسان تبدیل به ماشینی برای فعالیتهای اقتصادی شده است، در شهرهایی چون توکیو،پاریس،لندن به دلیل کمبود فضای ساخت وساز و جمعیت زیاد به زندگی در میکرو آپارتمانهایی به مساحت هشت متر روبهرو شدهاند.
🔸 آپارتمانهایی که مشکلات زیادی از جمله مشکلات اخلاقی، پزشکی، مصرف زیاد انرژی، افسردگی و بی نشاطی و کاهش نسل را برای ساکنان به ارمغان میآورد امروزه آنقدر کوچک شدهاند که انسان را به صورت مستقیم هدف قرار داده است و او را تبدیل به ماشینی برای زندگی کرده است.
🔺 انسانی که خلیفه الهی در زمین است و به عنوان اشرف مخلوقات نام برده میشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هنرمند پیرو، خالق نیست
🔸 هنرمند پیرو که دنبال رو مردم است، کدام مردم را ملاک به کار خود قرار میدهد؟ این مطلب روشن است که مردمی که ملاک کار هنرمند است، حد متوسط میان انسانهای رشد یافته از نظر مغزی و روانی و انسانهای آن عامیِ محض هستند، زیرا انسانهای رشد یافته و صاحب نظر نمیتوانند طرز تفکرات خود را به اندازهای پایین بیاورند که با خواستهها و تفکراتِ بیشترِ مردم تطبیق کند؛ اگرچه کاملا میتوانند آن خواستهها و تفکرات را درک کنند و مورد نظاره قرار دهند. مردم عامی هم که وضعی روشن دارند و بالا بردن آنان تا حد متوسط، همان دشواری را دارد که پایین آوردن صاحب نظران رشد یافته تا حد متوسط.
🔸 بنابراین، هنرمند پیرو دنبالهرو درکها و خواستههای مردم متوسط در هنر است. او از شهرت و محبوبیت و دیگر امتیازات زندگی معمولی بهرهمند میشود ولی کاری برای انسان انجام نداده است مگر این که در آثار هنری بکوشد که با تجسم واقعیات و با رمز و اشارات مناسب، دردهای مردم را بکاهد و با عظمتها سرمایهها و امکانات نهفته آنان در زیر پرده عوامل محیطی و اجتماعی آشنایشان ساخته و با این راه، آنان را به دروازه «حیات معقول» نزدیک کند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🌻 گلهای مناسب اتاق خواب برای رفع استرس و بهبود کیفیت خواب
🪴 اسطوخودوس
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معماری مدرن علیه هنر است؟
🔸 معمار سنتی، نوآوری را در تکمیل تدریجی دستاورد پیشینیان و سپردن آن و آیندگان می داند، معمار سنتی به اندازه توان خود ارزشی و ارزشهای معماری میافزاید و ادعای معماری خلقالساعه را ندارد.
🔸 انسان مدرن نوآوری را در دگرگون کردن پدیدهها و چیزها و جایگزین کردن جدید به جای موجود به کار میگیرد. معماری مدرن(به معنای عام) معماری عصیان و بدعت است. هر سبکی که در این معماری پدید میآید با نقد شیوه پیشین همراه است.
🔸معماریِ مدرن دیکتاتور و سرکوبگر است. معماری که به سبکی به جز سبک روز عمل کند عقب مانده و واپسگرا به حساب میآید. شیوههای یکی پس از دیگری دیکته میشوند و شیوه قبلی که تا دیروز مورد وثوق و اقبال معماران بود و در مدرسههای معماری آموزش داده میشد را از میدان به در میکنند.
🔸 معماری مدرن برخلاف معماری سنتی که فارغ از زمان به نظر میآید معماری است وابسته و متکی به زمان. زمانی میآید، زمانی میپاید و زمانی میرود.
🔸 نوآوری آنگاه از جنس خلاقیت است که جدید زاده موجود و مکمل آن باشد. نوآوری آنگاه از جنس بدعت است که جدید جایگزین موجود و متضاد آن باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 مملکت ارث پدر بانکها
👤 رئیس سازمان خصوصیسازی: باشگاههای تفریحی بانکها در مناطق ۱ تا ۴ تهران ۲۰۰ هزارمتر زمین دارند
🔺 آقای رئیسی شما قبل از انتخابات گفتید جلوی بانکها میایستید، این هم یه سر سوزن از ظلم بانکها به مردم، بسمالله
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari