واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 ساخت تونلها و اتوبانهای جدید مُسَکِّن کوتاه مدت ترافیک شهرهای بزرگ
🔻نکته ای که امروز میخوام مطرح کنم،عدم توجه به نتایج معکوس افزایش ظرفیت به شهرهای بزرگی مانند تهران است.
🔻امروزه حتی در شهرهای اروپایی که اساسا کم جمعیت،توسعه یافته به شکل افقی و با عدم وجود مشکل جدی ترافیک روبرو هستند، #ظرفیت_زدایی به عنوان حل مشکل ترافیکی انتخاب شده است.
🔻برخلاف باور عام،که افزایش راه های درون شهری مانند اتوبان ها و بزرگراه ها و گسترش خطوط مترو منجر به کاهش بار ترافیکی شهری میشود.این رفتار در کوتاه مدت ممکن است مانند مسکنی برای مشکل ترافیک شهری عمل کند، اما در بلند مدت باعث افزایش بار ترافیکی شهر و پیچیده تر شدن این مشکل میشود.
🔻تصویر زیر که از مقاله ای با رجوع بالا اخذ شده نشان میدهد که در بازه زمانی مشخص، اضافه شدن ظرفیت جادهای شهری باعث ایجاد ترافیکی بیشتر از حد انتظار شده است. وسط نمودار جایی است که ظرفیت اضافه شده، در صورت عدم ایجاد ظرفیت جدید، نمودار آبی رنگ ترافیک قبلی را نشان میداد.
🔻اما با ایجاد ظرفیت جاده ای شهری، مانند لین (Lane) های بیشتر، نمودار قرمز نشان دهنده ترافیک واقعی میشود. یعنی بدتر کردن مشکل ترافیکی با افزایش ظرفیت جاده ای درون شهری! حال شاید به این نکته توجه کرده باشید که چرا ابتدای احداث اتوبان امام علی تهران، رفت و آمد بدون ترافیک و عالی را برای شهروندان رقم میزد، اما امروزه حتی در خارج از ساعات اوج رفت و آمد شهروندان، این اتوبان پیوسته شاهد بار ترافیکی وحشتناک است! چون ایجاد چنین اتوبانی، شهرواندان را به خرید اتومبیل بیشتر و حتی کوچ بیشتر به تهران سوق داد.
🔻یعنی افزایش تقاضا در برابر افزایش ظرفیت! بنابراین از این پس به سادگی در برابر طرح های عمرانی با هدف کاهش بار ترافیکی شهری مانند تهران خوشحال نشوید. این طرح های غیرکارشناسی و از دور خارج شده، نتیجه ای جز پیچیده تر کردن مشکلات شهری و اجتماعی نخواهند داشت. یکی از طرح های جدید شهرداری تهران ایجاد تونلی جدید درون شهر است.
🔻در زمانه ای که در دنیا ایجاد پل و تونل در شهر راه حل مشکلات ترافیکی نیست. با هزینه هزاران میلیارد تومان پول، تونلی جدید در تهران احداث خواهد شد تا بار ترافیکی مرکز تهران را کم کند.
🔻سوال اینجاست که در سال های بعد با افزایش تعداد خودروها و جمعیت تهران و قفل شدن این تونل راه حل بعدی چیست؟ پلی هوایی هم تاسیس خواهد شد؟
با چه تضمیمی در شهری که به شدت زلزله خیز است و به شدت به طور نامناسبی و فقط بر اساس منافع فردی توسعه یافته چنین پروژه هایی اجازه تاسیس میگیرند؟
آیا غیر از این است که فقط باعث سود بعضی پیمانکاران و افزایش فروش برخی اتومبیل ها میشود؟
🔻 این تصمیمات نتیجه درگیر نبودن فعال دانشگاه ها و دانشجویان در سرنوشت شهر و کشور خودشان است. طرح های شهری اصولا باید تا دهه های آینده کارشناسی شده باشند و بهترین گزینه باشند. شهرها باید دارای چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت علمی باشند و مردم از ریز جزئیات طرح ها و مطالعات آنها مطلع باشند. وظیفه ای که مربوط به شوراهای شهری و شهرداری هاست.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
23.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قرائت دعای فرج توسط رهبر معظم انقلاب
🌸 ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزمان بر همه منتظران و عاشقان آن حضرت مبارک باد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
هدایت شده از موسسه مصاف
📢 اطلاعیه
🔰 گردهمایی بزرگ مردمی «صبح ایران»
👥 باحضور:
استاد علیاکبر #رائفی_پور
دکتر سعید محمد
✅ همراه با اجرای سرود «سلام فرمانده»
👤 با اجرای موسیقی علی قلیچ و مُجال
🗓 زمان: سهشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۵
◽️مکان: ورزشگاه شهید شیرودی، سالن سرپوشیده شهید افراسیابی
🆔 @Masaf
جبهه مردمی صبح ایران
سایت👇
sobheiran.org
توییتر👇
x.com/sobhe_iran?s=21
اینستاگرام👇
instagram.com/sobheiran_org
ایتا 👇
eitaa.com/sobh_iran
تلگرام👇
t.me/sobh_iran
31.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ معماری و شهرسازی در دست بساز و بفروشها/ مدافعان بلندمرتبهسازی یا انبوهسازاناند یا شهرداری
🔻بهزاد عمرانزاده رییس اندیشکده شهر اسلامی در مناظره تلویزیونی با دبیر انجمن انبوهسازان میگوید: عموم افرادی که از افزایش تراکم و بلندمرتبه سازی دفاع میکنند یا انبوه ساز و بنگاههای بزرگ اقتصادی و بانکها هستند یا شهرداری ها که منافعشان در تراکمفروشی است.
🔻دبیر انجمن انبوهسازان در پاسخ میگوید: چرا به این افراد زحمتکش اتهام میزنید؟
پینوشت. شرکتهای کوچک و پیمانکاران خرد میتوانند به راحتی در ساخت و سازهای کوچک مقیاس فعالیت بکنند، و ساخت و ساز کشور را از دست انبوسازان و شرکتهای بزرگ دربیاورند، ولی این عزیزان (انبوهسازان) راه تنفسشان بلند مرتبهسازی است، چرا که تعداد رقبا را کم میکند و انحصار بهوجود میآورد.
نکته دوم این است که مردم در این نوع ساختوساز کاملا کنار گذاشته میشوند و باید انبوهسازها بسازند ولی یک خانه تک طبقه را خود مردم هم میتوانند با نظارت مهندسان و ناظران بنا کنند.
در نتیجه مدافعان بلندمرتبهسازی همیشه انبوهسازان و پیمانکاران بزرگ هستند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 دقایقی قبل؛ لحظه انداختن رای توسط رهبر انقلاب به صندوق رای در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز جمعه یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ در اولین دقایق آغاز رأیگیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ترافیک شدید و آلودگی هوای تهران، از هزینههای پنهان بلندمرتبه سازی
🔻 بهزاد عمرانزاده رییس اندیشکده شهر اسلامی: در دفاع از بلندمرتبه سازی و تراکم افزایی هزینههای پنهان را هم در نظر بگیرید؛ آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در کشور است. هر چقدر تراکم جمعیتی در شهر بیشتر شود آلودگی هوا و ترافیک هم بیشتر میشود. در تهران متراکم، اگر روزی ۲ میلیون نفر حتی یک ساعت در ترافیک گیر کنند معادل ۵۰۰ سال از عمر انسان است!
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
تصاویر زیبا از روز برفی یزد و مساجدی که میدرخشند 😍
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 بررسی وضعیت تحصیلی و شرایط دانشجویانِ کارگاه طراحی مسکن و تیپ شناسی عزیزان برای راهنمایی بهتر و شناسایی استعدادها توسط اساتید و پشتیبانها
📎 مدرسه معماری و شهرسازی مصاف
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari