فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 طراحی متفاوت کابینت ها
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 محورها در موزه يهود برلين
◽️ مقياس محورها:
▫️ قاعدتا بررسی محورها فقط در مقياس عناصر داخلی و يا حتی در مقياس فرم بنا، در پروژهای با اين حد از اثرگذاری و موضوعی با اين گستردگی ( قوم يهود در طول زمان و مکان)، در تعارض با مقياس بزرگ مفهوم موزه میباشد.
▫️ البته ناگفته نماند اين مقياس از جهتگيری محور براي مخاطب موزه (و يا هر بناي ديگر) قابل حس و درک نيست و فقط با بررسي مفهومی و متافيزيکی قابل کنکاش و نتيجهگيری میباشد. نتيجهگيری ای که پروژه فکری معمار و ايدئولوژی او از مولفههای اصلی آن هستند.
▫️ لذا پژوهشی شکل گرفت تا پاسخی برای اين سوال بيابد که ليبسکيند با جهت گيری محورهای موزه يهود برلين، در مقياس جهانی، بر چه مفاهيمی تاکيد دارد؟
◽️ فرضيه نخست
▫️ همانگونه که مسلمانان تاکيد بسياری بر تطبيق يافتن محور قبله با محور بناها، بخصوص بناهاي آيينی و فرهنگی خود دارند(ر.ج: يونس: 87). و با توجه به آيينی بودن اعتقادات يهود و تقيد بسيار زياد پيروان نژادی اين دين بر گنجاندن نمادها در آثار خود، فرض بر اين قرار گرفت که محورهای اصلی بايستی بر عناصری از دين يهود تاکيد داشته باشد.
📌 با فرض فوق و با بهرهگيری از نرم افزار«Google Earth»، اين فرضيه کنترل شد.
▫️ از آنجا که شاخصترين سمبلهاي دين يهود، ازجمله ديوار ندبه و يا مسجدالاقصی در فلسطين اشغالی و شهر اورشليم قراردارد به عنوان اولين مرحله به بررسي تطبيق محورهای اين بنا با اين دو شاخص پرداخته شد.
▫️ در کمال ناباوری نه تنها محورهای اصلی بلکه حتی محورهای فرعی موزه هم جهت گيری واضحی به سمت اين شاخص ها نداشتند.
◽️ فرضيه دوم
▫️ با رد شدن فرضيه اول با اين سوال که آيا محورها اساسا بر نقاط ديگری تاکيد دارند؟ بدون پيش فرض خاص به امتداد محورهای اصلی موزه پرداخته شد.
▫️ با بررسي های صورت گرفته، حاصل شد که محور زندگی يا همان محور تداوم که بزرگترين محور بنا است (نگاره شماره 4) با اختلاف تقريبا صفر درجه (کمتر از يک دهم درجه) از اهرام ثلاثه مصر عبور میکند. (نگاره شماره 5، 6 و 7)
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 سمباده برقی
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 برج نجومی رادکان | مشهد
🔸 برج به ۱۲ دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی پایهگذاری شده که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجهای تقسیم میکند و هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را دربر میگیرد، دو در مقابل هم ساخته شده و بر دیواره ۳۶۵ ترک نی ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجهای تقسیم کردهاست.
🔸 انتخاب مکان درها و دریچهها در برج اتفاقی نیست، درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شدهاست و این برج تنها برجی است که میتوان از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد.
🔸در این برج 12 دریچه و 12 دیوار وجود دارد که بر اساس عبور نور از این درچه ها ماه های سال و طلوع و غروب خورشید مشخص می شود.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 طرف ۲۰سانت زمین داشته، روش ساختمون ساخته 😂
#طنز_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 تاثیر محیط بر سلامت انسان
📝 اصول طراحی خانه سالم(کیفیت صوت)
🔸 رعایت سلسله مراتب صوت هم در کل محله و هم درون منزل رعایت شود، چیدمان فضاها در طراحی از پر سرو صدا به کم سر و صدا برنامه ریزی شود.
🔸 بسته بودن آشپزخانه به منظور جلوگیری از نویز هایی که بیشتر توسط وسایل آشپزخانه تولید می شود مانند مخلوط کن و....
🔸 استفاده از دو جداره سازی در مکان های پر سر و صدا به منظور کاهش شدت صوت.
🔸 توجه به شدت صوت مجاز در هر یک از فضاهای مسکونی.
🔸 استفاده از گیاهان و درختان بلند و پر شاخ و برگ ، بوته ها و چمن در مسیر انتشار نویز ها به منظور جلوگیری از رسیدن سر و صدای مزاحم.
🔸ایجاد محور پیاده در میان مجتمع ها و منازل مسکونی به منظور کاهش نویز ناشی از وسایل نقلیه.
#معماری_سالم
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 روش تشخیص خم صحیح و غلط میلگرد ها
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari