eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
6.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2.3هزار ویدیو
95 فایل
کانال رسمی واحد معماری و شهرسازی موسسه مصاف وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @e_masaf_memari تلگرام|اینستاگرام|ایتا: @masaf_memari ارتباط با ما: سروش و ایتا : @masaf_publicrelation تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 معیار انتخاب مسکن 🔸 در انتخاب مسکن باید به بندگی خدا توجه کرد. ☀️ حضرت ابراهیم هنگامی که همسر و فرزندش را به مکه آوردند، فرمودند: ☀️ «رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِوادٍ غَیْرِ ذی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقیمُوا الصَّلاة»؛ ☀️ پروردگارا من ذریه خود را در منطقه بی آب و گیاه مسکن دادم تا نماز را بپا دارند. 📚 ابراهیم: ۳۷. 🔸 امروزه بسیاری از مردم در انتخاب مسکن به دنبال این هستند که در محله و منطقه‌ای خانه‌ای تهیه کنند که در آینده نرخش چند برابر شود و متأسفانه به تأثیرات محل بر مسائل معنوی و تربیتی فرزندان خود کمتر توجه دارند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: 💠 @masaf_memari
🔶 اباحه‌گرایی در معماری 🔸 هارولد لاسکی در مقدمه کتاب «ظهور ليبرال اروپایی» گفته است: «طی چهار قرن گذشته تفکر ليبرال آموزه برجسته تمدن غرب بوده است» 🔸 اصالت اباحه يعنی هيچ واجب و حرامی وجود ندارد، هيچ قاعده، هندسه خاص، هيچ نظم و استانداردی حاکم نيست بلکه فرم آزاد، پلان آزاد و اباحه‌گری در تمامی قواعد معماری حاکم می‌شود. وقتی همه چيز مباح است و همه چيز طبق خواسته‌ها و تمايلات شخصی است، ديگر سخن دين، جايگاهی نخواهد داشت. 🔸 از ديد هابز، انسان آزاد کسی است که اگر ميل به انجام کاری داشته و قدرت و ذکاوت انجام آن را داشته باشد با مانعی روبرو نشود (آربلاستر، ۱۳۷۷: ۸۴). چنانچه سندل نيز در اين باب می­گويد: «شخص، تنها در صورتی آزادی سياسی ندارد که علی رغم داشتن توانايی و قدرت لازم، ديگران او را از رسيدن به هدفش باز دارند» (ساندل، ۱۳۷۴: ۲۶). در بيانی ديگر اين آزادی به اصالت اباحه‌گری معنی می‌شود. 🔸 انسان، آزاد آفريده شده و اختيار، يک موهبت الهی است، چنانچه استاد مطهری نيز می­گويند: «...موجودات زنده برای رشد و تکامل به سه چيز احتياج دارند: تربيت، امنيت و آزادی» (شهيد مطهری، ۱۳۸۹: ۲۶۱ - ۲۵۹). و نيز در قسمتی ديگر می­‌گويد: «آزادی براي انسان کمال است؛ اما «کمال وسيله‌ای» و نه «کمال هدفی» (همان: ۳۴۹ - ۳۴۵). 🔸 اين تفکر و جهان‌بينی به صورت‌های مختلفی وارد معماری می‌شود. گاه اين انديشه با يک مانيفست به طور کاملا مستقيم و گاه به شکل غير مستقيم نمودار می­‌گردد. اما آنچه مهم است، جاگيری اين فرهنگ در انديشه مصرف کننده است؛ که در معماری، اين انديشه در کالبد نمودار می ­شود و ناخواسته در تفکرات تک تک افرادی که حتی يک بار از اين بنا استفاده می­کنند وارد می‌شود. 🔸 «ليبرالیسم، ميل به آزادی مطلق دارد. البته هرگز نمی‌توان به مطلق بودن آزادی فتوا داد، چرا كه آزادی مطلق، خودستيز است و به نفی خود می‌انجامد» 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 🔶 معماری سبز 🔸مسکن مکانی است که می‌بایست آرامش را به ما هدیه دهد. زمان بسیار زیادی از هر فرد در منزلش سپری می‌شود، نباید این زمان نادیده گرفته شود. گیاه نعمتی است که می‌تواند قسمتی از این آرامش را در منزل ایجاد نماید. 🔸 وجود گیاه در یک خانه علاوه بر زیبایی فواید زیر را نیز دارد: ➖ کاهش استرس ➖ تلطیف کردن هوا ➖ پایین آوردن و متعادل کردن فشار خون و تنظیم ضربان قلب ➖ تقویت چشم ➖ پاک کردن هوای اتاق ➖ کمک برای افزایش تمرکز (به همین دلیل توصیه می‌شود در محیط‌های آموزشی و اداری بیشتر از گیاهان استفاده کنید) ➖ ایجاد نشاط و شادمانی ➖ رسیدگی به گیاهان بخشی از ایام فراغت صاحبخانه را به خوبی پر می‌کند. ➖ بخشی از میوه و سبزی خانه را تامین می‌کند(طبق توصیه ائمه (علیه‌السلام) و موضوع مقاومت اقتصادی، سعی شود از گیاهان و درختان خوراکی و مثمر استفاده شود) ☀️ همچنین رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله) می‌فرمایند: 🌻 «نگريستن به سبزه، بر بينايى مى‌افزايد.»(مسند الشهاب ، ج 1 ، ص 193) 🔸 در طراحی فضای مسکونی باید به فضاهایی برای پرورش گیاهان دقت نمود. اگر خانه دارای حیاط باشد که باید بخشی از آن را برای باغچه اختصاص داد و همچنین استفاده از روف‌گاردن(roof garden) در پشت بام و تعبیه فضاهای ایمن در بخش راه‌پله که موجب زیبایی این مسیر شود. 🔸 همچنین در داخل منزل به غیر از فضای لبه پنجره که عموما برای گذاشتن گلدان استفاده میشود میتوان فضاهای خاص برای گل و پرورش گیاه در نظر گرفت. یکی از فضاهایی که برای پرورش گیاه مناسب است بالکن خانه میباشد که برای این منظور باید بالکن به اندازه کافی بزرگ و خوب طراحی شده باشد. فضای بالکن برخلاف شکل امروزی میتواند تعامل بیشتری با بخش پذیرائی و داخلی خانه داشته باشد که افزایش ارتباط فضایی بیرون و داخل باعت خلق فضایی دلچسب‌تر می‌شود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 شهرسازی انسانی (اسلامی) 🔸 تقسیم‌بندی شهرها و ملاک اینکه یک شهر، شهر نام‌گذاری شود یا روستا یا قریه در جهان امروزی میزان توسعه اقتصادی و البته جمعیت و از این قبیل موارد است. تقسیم‌بندی که بر اساس ملاک‌های کاملا مادی و دنیایی می‌باشد. که قطعا بخشی از این ملاک‌ها درست است اما نمیتوان همه چیز را در این ملاک‌ها خلاصه کرد. 🌻قرآن‌کریم نظر دیگری دارد؛ 🔸 ملاک نام‌گذاری و رده‌بندی شهرها در قرآن، نه توسعه اقتصادی، کالبد فیزیکی یا جمعیت آن، بلکه توسعه انسانی است. انسان‌های توسعه یافته که در تعبیر قرآن، صالحان‌ هستند در هر شهری یا کوره‌دهی زندگی کنند شهری هستند و مدنی؛ انسان توسعه نایافته که در تعبیر قرآن همان ظالمان و ناصالحان‌ هستند، اگر در کلان شهر هم زندگی کنند روستایی‌اند و قُرَوی (رهبری، 1387، ص335) 🔸 این معنا را میتوان دریافت کرد که توسعه شهری باید در کنار کالبد و اقتصاد، انسانیت محور بوده و این موضوع را پیش بگیرد وگرنه میشود شهرهایی که انسان را به عنوان یک ربات که صبح سرکار می رود و شب به خانه برمیگردد و برای عیش و نوش هم یک فضایی دارد تبدیل خواهد شد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات محیط بر طبایع انسان 🔸 ابن‌سینا معتقد است که روح دارای مزاج خاصی است که بر اساس اختلافی که در آن حادث می‌شود متغیر می‌شود و حامل قوای مختلف می‌گردد. او این روح را از قلب می‌داند و از این رو اولین عضوی که که روح به آن تعلق می‌گیرد قلب است و از طریق قلب سایر اعضا تدبیر می‌شود. (زارع، ۱۳۸۸: ۶۰). 🔸 به عقیده او تغییر حالت روح و نفس با تغییر حالات جسمانی نسبت دارد. شیخ بر آن است که احوال نفسانی تاثیر مستقیم بر بدن دارد. 🔸 وی ارتباط حواس ظاهر را با اشیاء در شکل‌گیری برخی تصورات و عادات دخیل می‌دانست. وی به نقل از جالینسون در تاثیر جسم بر نفس چنین می‌نویسد: «گرم مزاجی مغز(غلبه مزاجی)، در هم شدن عقل و پراکنده‌گویی (هذیان) را به بار می‌آورد که این حالت سبک سری و شتاب در تدبیر و ناپایداری در تصمیم را به دنبال دارد. سرد مزاجی مغز، کند فهمی و کم جنبی را به وجود می‌آورد و این حالت دیر فهمی و بی فکری و تنبلی را به بار می‌آورد.» 🔸 بر همین اساس باید در طراحی محیط مصنوع خیلی دقت به خرج داد زیرا هم جسم و هم روح انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در استفاده از فرم و رنگ ها و عناصر معماری باید توجه ویژه کرد و همچنین شناخت دقیقی از استفاده کننده محیط ساخته شده داشته باشند، طبع و روانشناسی شخصیت اون را درست تشخیص دهند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 آرمان شهر 🌻«كيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُم» (حشر:۷) «تا در ميان توانگران شما دست به دست نگردد» 🔸 قرآن‌کریم راه رسیدن به رفاه عمومی را در مالکیت عموم مردم نسبت به ثروت اصلی و منابع طبیعی، موظف بودن مسئولان جامعه نسبت به توزیع عادلانه ثروت، مسئول بودن دربرابر محرومیت محرومان، اسراف مسرفان ،جلوگیری از نابرابری و کم کردن فاصله طبقاتی میداند. 🔸 رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در عبارتی رسا، شهر مطلوب، آرمانی شاخص‌های اساسی، آن را چنین ترسیم می‌‌کنند: بنابراین شهری می تواند هدف یک ملت زنده، بیدار، باهوش قرار بگیرد؛ یعنی آن تصویر آرمانی یک شهر برای یک چنین ملتی، آن شهری است که در او معنویت باشد، عدالت باشد،عزت و قدرت باشد، ثروت و رفاه باشد. اگر بخواهیم این مجموعه باهم باشد، بدون معنویت ممکن نیست، بدون آرمان معنوی ممکن نیست، بدون در نظر گرفتن خدا ممکن نیست، بدون مجاهدت فی سبیل الله ممکن نیست. 📚بیانات رهبری در دیدار با پاسداران به مناسبت روز پاسدار (۱۷/۷/۱۳۸۱). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 حسن و زیبایی‌مطلق 🔸 قرآن آنچه را که نحوه‌ی هستی است و به وجود هستی بر میگردد (نه به اعتبار و قرارداد) آن را کمال میداند و آنچه که از همین سنخ و صبغه است و در کمال او سهم موثری دارد او را جمال می‌داند. جمال وجودی و اگر کسی بتواند چنین کمالی را ارائه کند او را هنرمند میداند و چنین کاری را هنر میشمارد. پس آنچه به تن هستی برمیگردد میشود کمال، جمال و زیبایی، ارائه دادن آن زیبایی می‌شود هنر و هنرمند کسی است که بتواند جمال وجودی را ارائه کند نه جمال قراردادی را، بعضی از امور است که جمال هست اما جمال قوه حسی. مثلا قوه باصره لذت میبرد ولی عاقله می‌رنجد. 🔸 در اسلام آمده است که : ایاکم خَضْرَاءُ اَلدِّمَنِ. پیامبر اسلام به جوانان عزب فرمود که «در عین حال که ازدواج، نکاح و سنت من است ولی از آن گل‌های زیبایی که از مزبله میروید پرهیز کنید عرض کردند خَضْرَاءُ اَلدِّمَنِ چیست؟ فرمود آن دختران زیبا که خانواده های غیر اصیل رشد میکنند. اینها گل های زیبایی هستند که از مزبله روییده‌اند و زیرشان متعفن است.»‌ این جمال باصره است ولی جمال عاقله نیست عاقله را می‌رنجاند. 🔸 پس چیزی که به کمال هستی بر‌میگردد، می‌شود جمال حقیقی و خداوند همانطور که در دعای سحر و سایر ادعیه آمده است جمال محض است و جمیل محض است. اللهم انی اسئلک من جمالک با جمله و کل جمالک جمیل، اللهم انی اسئلک بجمالک کله. جمال خداوند، هستی محض است و هستی جمیل است. 🔸 هستی محض، جمیل محض است. هرجا جمال هست به هستی برمیگردد، هرجا نقص هست به عدم بر میگردد. اینکه ما میگوییم فلان تابلو زیبا نیست یعنی باصره از دیدن آن می‌رنجد. رنجش، یعنی آن لذت را از دست میدهد این از دست دادن لذت رنج است. یا شامه متاثر می‌شود و رنج میبرد، پس هرچه به اصل هستی بر میگردد میشود کمال وجودی و جمال وجودی. 🔸 و خداوند که هست(محض است) جمال محض و جمیل صرف است. 🌻در قرآن‌کریم آمده است: الله خالق کل شیء، یعنی هرچه مصداق شی است مخلوق خداوند است و چیزی نیست که در عالم شیء به او اطلاق بشود و آفریده‌ی خداوند نباشد. 🌻 در آیه دیگری میفرماید: الذی احسن کل شیء خلقه: یعنی هرچه آفریده، زیبا آفرید؛ همه چیز حسن و زیبا است و نقصی در او نیست. چون زیبایی هر موجودی به آن است که دستگاه و سازمان درونی او با هدفمندی او هماهنگ باشد یعنی راهی که در پیش دارد، هدفی که پیشاپیش اوست و دستگاه داخلی او باهم هماهنگ باشند بطوری که بتواند با پیمودن این راه به آن هدف برسد. چیزی که بی هدف است زیبا نیست. چیزی که هم راه دارد و هم هدف ولی ابزاری ندارد که بتواند آن راه را طی کند تا به هدف برسد زیبا نیست. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 لاکچری‌‌نشین‌ها بلای جان آب تهران! 🔸 بر اساس آمار شرکت آب، یک‌سوم از خانواده‌های بدمصرف تهرانی که بیش از ۲ برابر الگوی تعیین‌شده مصرف آب دارند در منطقه نیاوران و شهرک غرب زندگی می‌کنند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🏡 مسکن وسیع 🌻 رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: «مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ أَنْ یَتَّسِعَ مَنْزِله»؛ (المحاسن برقی، ج ۲، ص ۶۱۰)؛ از سعادت آدمى است که خانه‌اش وسیع باشد. 🔸 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «وَ مَنْ بَنَى بَيْتاً رِيَاءً وَ سُمْعَةً حُمِّلَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلَى سَبْعِ أَرَضِينَ ثُمَّ يُطَوَّقُهُ نَاراً يوقد [تُوقَدُ] فِي عُنُقِهِ ثُمَّ يُرْمَى بِهِ فِي اَلنَّارِ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ كَيْفَ يَبْنِي رِيَاءً وَ سُمْعَةً قَالَ يَبْنِي فَضْلاً عَلَى مَا يَكْفِيهِ أَوْ يَبْنِي مُبَاهَاةً» (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۲۸۱)؛ هر کس براى خودنمایى یا شهرت طلبى، خانه‌اى براى خود بسازد، روز قیامت آن خانه را تا هفتمین طبقه زمین به دوش مى‌کشد، سپس به صورت حلقه‌اى آتشین طوق گردنش مى‌شود، آن گاه او را با آن حال به آتش دوزخ مى‌افکنند. راوى گفت: پرسیدیم: اى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، چگونه براى خودنمایى یا شهرت طلبى خانه مى‌سازد؟! فرمود: خانه‌اى بسازد که بیش از اندازه حاجتش باشد یا آن را براى فخر فروشى بنا کند. علِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلدَّارِ شَرَفاً وَ شَرَفُهَا اَلسَّاحَةُ اَلْوَاسِعَةُ وَ اَلْخُلَطَاءُ اَلصَّالِحُونَ وَ إِنَّ لَهَا بَرَكَةً وَ بَرَكَتُهَا جَوْدَةُ مَوْضِعِهَا وَ سَعَةُ سَاحَتِهَا وَ حُسْنُ جِوَارِ جِيرَانِهَا (بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۵۴)؛ على(عليه السّلام): خانه، هم شرفى دارد که وسعت فضاى آن است و معاشران خوب و هم بركتى دارد که خوبى جاى آن است و وسعت فضاى آن و همسايه‌هاى خوب. 📚(بحارالأنوار ترجمه کمره‌ای، ج ۱، ص ۹۷). 🔸 همانگونه که در اسلام افراد به زیستن در خانه‌های وسیع تشویق گردیده‌اند، زندگی در مساکن تنگ و تاریک در این آیین نکوهش شده است. ☀️ عنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: إِنَّ أَبَا الْحَسَنِ ع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ يَتَحَوَّلَ إِلَيْهَا وَ قَالَ إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَيِّقٌ فَقَالَ قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِي فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ‌ (کافی، ج ۶، ص ۵۲۵)؛ 🔸 از معمر بن خلاد نقل شده که همانا امام کاظم (علیه‌السلام) منزلی را خریداری فرمود و به يکی از یارانش دستور داد که خانه‌ی مسکونی خود را به آنجا منتقل کند و به او فرمود: خانه‌ی تنگی داری، او در پاسخ حضرت گفت: خانه‌ای که دارم از پدرم به من رسیده است، امام کاظم (علیه‌السلام) فرمود: اگر پدرت احمق بود تو نیز باید مثل او باشی؟! 🔸 با تأمل در این روایات و مشاهده زندگی آنان که در خانه‌های کوچک، تاریک و پر سر و صدا زندگی می‌کنند، ملاحظه می‌گردد که ساکنین این مساکن به لحاظ بهداشتی و سلامتی بدنی و روانی چقدر مشکل دارند و از هوای پاک، نور مناسب و آفتاب که تابش آن ضامن سلامتی است، محرومند. همین کاستی‌ها موجب شده که آنان از نظر وضع عمومی، دچار برخی بیماری‌ها و ناگواری‌ها باشند. 🔸 یکی از پژوهشگران اروپایی به دنبال تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که زیستن در اتاق‌های کوچک و بدون پنجره که کمتر با فضای بیرون و هوای سالم ارتباط دارد در پیدایش کسالت روحی و افسردگی ساکنین تأثیر می‌گذارد (اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۲، ص ۱۸۲). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔆 تاثیر رنگ زرد بر بازاریابی و فروش 🔅 رنگ زرد نماد روشنی و نور است. در طبیعت و دنیای مُد، جذابیت را نشان می‌دهد. 🔅 رنگ زرد، رنگی تلقین کننده است و می‌تواند دیگران را به انجام کار تشویق کند. 🔅 این رنگ برای سازمان‌های تجاری و فعالیت‌های مبتنی بر ارائه خدمات به مشتری مناسب است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تاثیر محیط بر سلامت انسان 🔸 بهتر آن است که حمام روشن باشد. حمام روشن، مفرح است. حرارت و قوای انسان را انتعاش می‌کند؛ به خلاف حمام تاریک و تیره که باعث وحشت و غلبه سودا می‌گردد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 معماری‌ اسلامی 🔸 معماری اسلامی(الزاما)، بدان معنی نیست که آیه‌ای در قرآن باشد تا بر اساس آن عمل کرد. اما اینگونه می‌توان عنوان کرد اگر هر چیزی از ابتدا تا انتهای آن محکم و علمی نباشد و بر این اساس عمل نشود آن امر اسلامی نیست. ملتی که به پیشرفت‌های علمی در ابعاد مختلف دست نیابد، نمی‌توان به آن مسلمان گفت و چیزی که عقل آن را نمی‌پسندد اسلامی نیست(آیت الله جوادی آملی). 🔸 معماری اسلامی یعنی معماری عمیق علمی. 🔸 در روایتی آمده است که پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) به شخصی که در حال کندن قبر بود، تاکید کردند که قبری مستحکم بسازد و این امر، نشان‌ دهنده تاکید اسلام بر انجام کارهای اصولی است. 🔸 بر همین اساس است که در طراحی معماری باید توجه کرد طراحی که انجام می‌شود ماندگار و ابدی باشد، هم از منظر دنیایی، یعنی معماری پایدار و هم از منظر نگاه به دنیای آخرت و فراهم آوردن فضاهایی برای رسیدن انسان به کمال؛ مرگ از پوست در آمدن است، انسان مرگ را میکُشَد و در صحنه مصاف با آن پیروز است. لذا یک موجود ابدی باید کارهای ابدی انجام دهد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 🔶 معماری درونگرا یا برونگرا؟ 🔸 در معماری معاصر به دلیل تاثیرات مختلف حاصل از مکاتب فلسفی، اقتصادی و..، الگوی رایج در طراحی اغلب کاربری‌های شهری، الگوی برونگرا است و فضاها علی‌الخصوص مسکن بیشتر از اینکه برای اهل خانه باشد، برای بیرون است متاسفانه در حال حاضر مسکن، معنای‌ خوابگاهی پیدا کرده است. 🔸 اما در معماری موسوم به معماری اسلامی، اغلب کاربری‌های شهری (به ویژه ابنیه مسکونی) از الگو‌های درونگرا بهره می‌برند که مؤلفه‌های فرهنگی و اعتقادی یکی از مهمترین دلایل این امر بوده است، بدین‌گونه که مسکن برای اهل خانه است و تمامی بخش های یک خانه در تلاش برای رفع نیازهای فطری فرد است. 🌻 قرآن کریم میفرماید: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد" (نحل / ۸۰) 🔸 سکن یا آرامش علاوه بر مسکن برای ۴ واژه دیگر در قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از: لیل(شب)، زوج(همسر)، صلات(دعای)، پیامبر و تابوت(صندوقی) که به عنوان نشانه حقانیت حضرت طالوت معرفی شده بود که از این چهار مورد، دو مورد آخر، مشمول زمان مشخصی بوده‌اند و اکنون محل بحث نمی‌باشند. 🔸 با بررسی سایر آیاتی که این دو واژه شب یا همسر در آنها به کار رفته است، این نتیجه حاصل می‌شود که تنها یک ویژگی مشترک است که در ادبیات قرآنی هم برای شب به آن تصریح شده است و هم برای همسر و آن ویژگی، «قابلیت پوشانندگی» و به تعبیر قرآن «لباس» بودن شب و همسر می‌باشد. به بیان دیگر هم شب و هم همسر به دلیل قابلیت پوشانندگی، القا کننده حس امنیت و آرامش برای انسان هستند. ➖ وجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار داديم.(نبأ / ۱۰) ➖ واللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا: و قسم به شب! وقتی که تاریکی‌اش زمین را می‌پوشاند.(شمس / ۴) ➖ وهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا: اوست که شب را برای شما پوشش قرار داد. (فرقان / ۴۷) 🔸 بر همین اساس است که خانه باید مأمن اهل خانه باشد و حس آرامش و امنیت به ساکنان خود بدهد. خانه‌ای که به دور از سروصدای مزاحم، دید مزاحم، منظره مزاحم و مشوش است. خانه‌ای که حریم دارد و وقتی پنجره را باز می‌کنند دیوار آپارتمان مقابلش را نمیبیند. صدای صحبت کردن خانواده در خانه همسایه نیست. خانه‌ای که وقتی فرزند خانواده بازی میکند نگران اذیت شدن همسایه نیست. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۴٠٠ هزار مسکن در مناطق یک تا پنج تهران خالی‌اند 💢 ۶۵ درصد از حقوق ساکنان تهران صرف اجاره‌نشینی می‌شود. 💢 خرید مسکن برای یک فرد معمولی در شهر تهران ۶۶ سال طول می‌کشد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تاثیر محیط بر انسان 🔸 بر اساس اندیشه فیلسوفانی همچون ابن‌سینا و سهروردی اینگونه میتوان گفت که خشکی، عامل تقویت حافظه و تخیل است و این ویژگی زمینه تقویت شخصیت درونگرا را فراهم می‌آورد. برعکس رطوبت با انتقال ویژگی‌های آب، یعنی شکل‌پذیری و دگرگون‌گرایی، زمینه‌ساز تقویت برونگرایی شخصیت می‌باشد. 🔸 تاثیر برونگرایی و درونگرایی کالبدی معماری، بر برونگرایی و درونگرایی شخصیتی، برای نشان دادن نمونه‌ها و شواهدی از این رابطه بسیار راحت‌تر از اثبات این رابطه در جهت عکس است. کالبد معماری درونگرا اگرچه در درجه اول به دلیل نیاز اقلیمی، درونگرا شده است؛ اما می‌تواند به تدریج زمینه ساز ایجاد فرهنگ رفتاری و اخلاقی درونگرا باشد. به عکس شخصیت درون‌گرا علاقه به کالبد معماری درونگرا دارد و اگر در اقلیم برونگرا واقع باشد با ایجاد تعادلی، این نیاز‌های متضاد انسانی و محیطی را پاسخ می‌دهد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 معماری‌ ایرانی 🔸 مهمترین عامل تاثیرگذار در شکل‌گیری معماری در مناطق مختلف ابتدا اقلیم و سپس بعد فرهنگی می‌باشد. عوامل اقلیمی در شکل‌گیری اولیه خانه‌های درونگرا و برونگرا نقش داشته‌اند. ولی در گذر زمان عوامل دیگری همچون عوامل فرهنگی، دینی و اخلاقی در تشدید آن موثر بوده است. 🔸 درونگرایی قبل از آنکه رنگ معماری به خود بگیرد از دیدگاه اخلاقی و عرفانی در برگیرنده معانی و مفاهیمی همچون تودار بودن، گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن حالات به صورت تظاهر می‌باشد و همچنین این سبک زندگی در اکثر مناطق ایران قبل و بعد از اسلام ریشه دار بوده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 🔶 رابطه مزاج و معماری 🔸 دو نوع ذوق، آرام و هیجانی در بررسی هنر اقوام مشاهده می‌شود به طور مثال، نمونه‌هایی از هیجان‌گرایی تزئینات و هندسه در کشورهای شرقی نظیر هند و پاکستان در مقابل آرامش‌گرایی مناطق کویری مرکزی ایران و عربستان قابل توجه است. 🔸 در این زمینه، تحقیقاتی در رابطه با طیف رنگی متناسب با با چهار عنصر اصلی طبیعت، شامل: هوا(گرم و مرطوب)، آتش(گرم و خشک)، خاک (سرد و خشک) و آب (سرد و مرطوب) به عمل آمده است؛ نتایج نشان می‌دهد که عنصر آب (رطوبت) طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را نسبت به سایر عناصر طبیعت شامل می‌شود(۳۴۷: ۲۰۰۵,Young-In kim). 🔸 برای اثبات این ادعا، می‌توان دو سبک رازی و اصفهانی را قیاس کرد. که اولی تک رنگ و دومی چند رنگ است(اردلان،۱۳۸۰: ۶۸). خاستگاه و بستر رشد دوره رازی مناطق کویری و گرم و خشک بوده و خاستگاه دوره اصفهانی، بیشتر شهر معتدل‌تر اصفهان می‌باشد. 🔸به گفته گروتر بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده برای بچه‌ها، رنگ مهم‌تر از فرم و هندسه در ذهن آنها تاثیر دارد و همچنین افراد دارای شخصیت برونگرا بیش از افراد درون گرا به رنگ اهمیت می‌دهند. 🔸 کندی و سکون حاکم بر مزاج چه مزاج گرم و خشک، سبب می‌شود حتی درصورت ظهور رنگ‌های گرم، رنگ و هیجان نداشته باشد چرا که حیات، سرزندگی و پویایی و تنوع از ویژگی‌های مزاج مرطوب است. به این ترتیب چه مزاج سرد، بر اساس شرایط و نیاز اقلیمی، گاه به رنگ هماهنگ با مزاج و یا مکمل مزاج رو می‌کنند. اما این تمایل صرفا تک رنگ بوده و مات و کم هیجان است. در حالی که در اقلیم مرطوب رنگ به صورت زنده و با تضاد زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازتاب این موضوع در البسه اقوام ایرانی هم مشهود است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari