eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
117 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🟧 ورود چینی‌ها به بازار مسکن پایتخت ✍ با توجه به داغ شدن بحث ورود چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اصل برنامه شهرداری را «واگذاری زمین‌های ذخیره» به چینی‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین شهر عنوان کرد. ✍ بر اساس این طرح، اراضی قهوه‌ای یا همان زمین‌های ذخیره (قطعات بزرگ متراژ بالای یک هکتار) در بافت فرسوده تهران، برای «محله سازی» به روش کلید به کلید به چینی‌ها واگذار می‌شود آن هم در چارچوب یوزانس به این معنا که همزمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال تکنولوژی نیز به تهران صورت خواهد گرفت. ✍ سوالی که مطرح می‌شود این است که اراضی قهوه‌ای یعنی چه؟ سایت‌های صنعتی و تجاری بدون استفاده و رها شده که بازتوسعه آن ها به علت آلودگی‌های زیست محیطی موجود پیچیده است و میتواند زمان، هزینه و عدم قطعیت را برای پروژه باز توسعه داشته باشد را اراضی قهوه‌ای می‌گویند. ✍ در خصوص این توافق قرار است شهردار تهران در سفری به چین با شرکت‌های خصوصی این کشور به مذاکره پرداخته تا به توافق برسند. موضوع این توافق‌ها هم این است که چینی‌ها با ورود به بازار مسکن پایتخت، با روش‌های صنعتی سازی، مسکن بسازند؛ ورود همزمان تکنولوژی و سرمایه برای ساخت این مسکن‌ها نیز از تعهدات آن‌ها خواهد بود. ✍ دلیل اینکه از شرکت‌های خارجی در این خصوص کمک گرفته شده این است که در سال‌های اخیر با وجود صدور پروانه ساخت رایگان در بافت فرسوده، بیشترین شهرک ساخته شده شامل 90 واحد است. این درحالی است که مطابق قرارداد با چینی‌های قرار است با صنعتی‌سازی ساخت مسکن این عدد به 1000 تا 2000 واحد در قالب محله برسد. ✍ بخش عمده‌ای از مناطق مدنظر برای ورود چینی‌ها، محور جنوب خیابان انقلاب اعم از مناطق ۹ تا ۱۶، بافت فرسوده محسوب می‌شوند. به عنوان مثال ۸۰‌درصد منطقه ۱۶ زمین قهوه‌ای است و کارکردی ندارد؛ در این زمین‌ها سکونت نیست؛ یا انبار است یا کارخانه یا متروکه و خام است. ✍ در خصوص جزئیات دقیق این طرح باید منتظر سفر نهایی شهردار تهران به چین بود تا جزئیات کاملی را به طور شفاف در اختیار رسانه‌ها گذاشته تا همگان بتوانند قضاوت کنند که این طرح مفید بوده یا می‌تواند ضررهای اقتصادی، فرهنگی-معماری و هویتی داشته باشد؟ از مواردی که نیاز به شفافیت دارد این است که پلان و طراحی این خانه‌ها آیا به عهده مهندسان چینی است یا آنان صرفا سازنده نقشه‌های مهدنسان معمار ایرانی هستند؟ ✍️ بنظرتان چه‌چیزی در کشور وجود ندارد و باید چینی‌ها وارد ساخت‌و‌ساز در تهران شوند؟ مواد اولیه؟ مهندس طراح و مجری؟ تکنولوژی؟ کارگر؟ و یا مدیریت؟ 😏 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هزینه‌هایی که از دست می‌روند 👤 یک آمریکایی توی توییتر زیر این ویدئو نوشته: ✍️ این وضعیت فعلی آمریکاست. بحران بی‌خانمانی در سیاتل از کنترل خارج شده و دولت ما ترجیح می‌دهد روی هزینه ۶۰میلیارددلاری در اوکراین تمرکز کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ وزارت راه دیگر گزارش قیمت مسکن را منتشر نمی‌کند 🔻درحالی وزارت راه از رایزنی با بانک مرکزی و مرکز آمار برای انتشار گزارش‌ واقعی بازار مسکن خبر داده بود که معاون وزیر راه می‌گوید: وزارت راه دیگر گزارش مسکن را منتشر نمی‌کند. 🔻گویا پس از 39 ماه به نظر می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی با مرکز آمار و بانک مرکزی به یک ادبیات مشترک نرسیده،‌ چرا که به گفته معاون مسکن و ساختمان دیگر قرار نیست متولی بخش مسکن کشور اطلاعات مربوط به تحولات بازار مسکن را منتشر کند. 🔻این در حالی است که خردادماه امسال مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، گفته بود درحال رایزنی با مرکز آمار و بانک مرکزی برای انتشار گزارش‌های واقعی بازار مسکن هستیم./ تسنیم 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ رشد حداکثری نهضت ملی مسکن بعد از گذشت ٢ سال‌و‌نیم؛ تنها ۲۰ درصد 🔻 انتقاد مجری برنامه ثریا از روند پیشرفت نهضت ملی مسکن؛ باید بگویید در مجموع چقدر پیشرفت کرده اید! باید بپذیریم در نهضت ملی مسکن زمان را از دست داده‌ایم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسکن موضوعی حاکمیتی است؛ شیوه مدیریت و رویکرد باید تغییر کند 🔻 محسن مقصودی مجری ثریا خطاب به ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: شیوه مدیریت کار برای اجرای نهضت ملی مسکن از اول دچار مشکل بود. اهمیت وعده رئیس‌جمهور خوب درک نشد. اگر زمان باقی مانده تا پایان دولت به همین روال ادامه یابد و شیوه مدیریت و رویکرد تغییر نکند شاهد زیان مردم خواهیم بود. 🔻 اگر فقط یک ماه در اجرای پروژه‌ها تاخیر صورت گیرد مردم باید تورم ٣ درصدی را با ٣٠ میلیون مبلغ اضافه در هر ماه برای ساخت مسکن بپردازند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
✅️ کارگاه طراحی مسکن شروع شد و دیروز جلسه اول این کارگاه به‌صورت آنلاین با موضوع پرسش و پاسخ درمورد کارگاه برگزار شد. 📎 مدرسه معماری و شهرسازی مصاف 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 «شکست انحصار زمین و تخصیص زمین رایگان به مردم» 👤صحبت‌های استاد درباره یکی از محورهای مطالبات جبهه صبح ایران از مجلس بعدی 🗓 اسفند ۱۴۰۲ 🌐 لینک دانلود با کیفیت‌های مختلف👇🏻 🔗 aparat.com/v/MIqwU 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 ۷ برابر مسکن مهر برای نهضت ملی، زمین تامین شد 🔹رئیس سازمان ملی زمین و مسکن: در مسکن مهر کل زمین تامین شده ۸ هزار هکتار بود، اما در نهضت ملی مسکن تاکنون ۵۰ هزار هکتار زمین اختصاص داده شده که ۷ برابر مسکن مهر است و در تاریخ مسکن‌سازی کشور بی‌سابقه بوده. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 ساخت تونل‌ها و اتوبان‌های جدید مُسَکِّن کوتاه مدت ترافیک شهرهای بزرگ 🔻نکته ای که امروز میخوام مطرح کنم،عدم توجه به نتایج معکوس افزایش ظرفیت به شهرهای بزرگی مانند تهران است. 🔻امروزه حتی در شهرهای اروپایی که اساسا کم جمعیت،توسعه یافته به شکل افقی و با عدم وجود مشکل جدی ترافیک روبرو هستند، ‎ به عنوان حل مشکل ترافیکی انتخاب شده است. 🔻بر‌‌‌خلاف باور عام،که افزایش راه های درون شهری مانند اتوبان ها و بزرگراه ها و گسترش خطوط مترو منجر به کاهش بار ترافیکی شهری می‌شود.این رفتار در کوتاه مدت ممکن است مانند مسکنی برای مشکل ترافیک شهری عمل کند، اما در بلند مدت باعث افزایش بار ترافیکی شهر و پیچیده تر شدن این مشکل می‌شود. 🔻تصویر زیر که از مقاله ای با رجوع بالا اخذ شده نشان میدهد که در بازه زمانی مشخص، اضافه شدن ظرفیت جاده‌ای شهری باعث ایجاد ترافیکی بیشتر از حد انتظار شده است. وسط نمودار جایی است که ظرفیت اضافه شده، در صورت عدم ایجاد ظرفیت جدید، نمودار آبی رنگ ترافیک قبلی را نشان می‌داد. 🔻اما ‏با ایجاد ظرفیت جاده ای شهری، مانند لین (Lane) های بیشتر، نمودار قرمز نشان دهنده ترافیک واقعی می‌شود. یعنی بدتر کردن مشکل ترافیکی با افزایش ظرفیت جاده ای درون شهری! حال شاید به این نکته توجه کرده باشید که چرا ابتدای احداث اتوبان امام علی تهران، رفت و آمد بدون ترافیک و عالی را ‏برای شهروندان رقم میزد، اما امروزه حتی در خارج از ساعات اوج رفت و آمد شهروندان، این اتوبان پیوسته شاهد بار ترافیکی وحشتناک است! چون ایجاد چنین اتوبانی، شهرواندان را به خرید اتومبیل بیشتر و حتی کوچ بیشتر به تهران سوق داد. 🔻یعنی افزایش تقاضا در برابر افزایش ظرفیت! بنابراین از این پس به سادگی در برابر طرح های عمرانی با هدف کاهش بار ترافیکی شهری مانند تهران خوشحال نشوید. این طرح های غیرکارشناسی و از دور خارج شده، نتیجه ای جز پیچیده تر کردن مشکلات شهری و اجتماعی نخواهند داشت. یکی از طرح های جدید شهرداری تهران ایجاد تونلی جدید درون شهر است. 🔻در زمانه ای که در دنیا ایجاد پل و تونل در شهر راه حل مشکلات ترافیکی نیست. با هزینه هزاران میلیارد تومان پول، تونلی جدید در تهران احداث خواهد شد تا بار ترافیکی مرکز تهران را کم کند. 🔻سوال اینجاست که در سال های بعد با افزایش تعداد خودروها و جمعیت تهران و قفل شدن این تونل راه حل بعدی چیست؟ پلی هوایی هم تاسیس خواهد شد؟ با چه تضمیمی در شهری که به شدت زلزله خیز است و به شدت به طور نامناسبی و فقط بر اساس منافع فردی توسعه یافته چنین پروژه هایی اجازه تاسیس می‌گیرند؟ آیا غیر از این است که فقط باعث سود بعضی پیمانکاران و افزایش فروش برخی اتومبیل ها می‌شود؟ 🔻 این تصمیمات نتیجه درگیر نبودن فعال دانشگاه ها و دانشجویان در سرنوشت شهر و کشور خودشان است. طرح های شهری اصولا باید تا دهه های آینده کارشناسی شده باشند و بهترین گزینه باشند. شهرها باید دارای چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت علمی باشند و مردم از ریز جزئیات طرح ها و مطالعات آنها مطلع باشند. وظیفه ای که مربوط به شوراهای شهری و شهرداری هاست. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari