✍ صحیفه سجادیه، از بهترین روشها برای پر کردن خلاء معنوی مقابله با معنویتهای کاذب
🔺 از جمله برنامههایی که در راستای معنویسازی جامعه و آشنایی با معنویت حقیقی بسیار لازم بوده و تا کنون از آن غفلت شده است توجه به صحیفه سجادیه، بخشی از دعاهای امام زین العابدین علیه السلام است.
🔸شرح و تبیین دعاهای این دریای معنویت و اخلاق میتواند سلامت جامعه را از بُعد اخلاقی و معنوی تضمین کند و لذا گسترش و فهم این دعاها و استفاده از ظرفیت تحولآفرین آن بسیار مهم است.
🔸خلاءهای امروز بشر که متاسفانه به واسطه شبهمعنویتهای بزککرده و منحرف در حال پر شدن است و در این بین کشور ما و مردم این سامان نیز مستثنی نیستند اگر با آموزههای بنیادین، اصولی و زیبای صحیفه سجادیه پر شوند دیگر هیچ فردی به سمت و سوی معنویتهای دروغین و کاذب نخواهد رفت.
🔸موضوع دعا و شکرگزاری، شناخت خداوند، ذکر، انسان، رابطه انسان با خداوند، صفات نیک اخلاقی و... امروزه دستاویز رمالان، سرکردههای بیبهره از معنویت عرفان کاذب و... شده است که تبیین دعاهای صحیفه میتواند برای مقابله با انحرافات بسیار سودمند باشد.
🔸صحیفه سجادیه در حقیقت یکی از بهترین روشهای تقویت باورهای دینی و معنوی است و رهبر انقلاب در طول دوران زعامت و رهبری بارها بر توجه به صحیفه سجادیه و دعاهای این بحر عمیق توصیه نمودهاند.
🔸ایشان در یکی از سخنرانیها بیان کردند: من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آنجا که میتوانید، با صحیفه سجادیّه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. این که گفتهاند زبور آل محمّد، واقعاً همین طور است؛ پُر از نغمههای معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علمالنّفس است، هم درس امور اجتماعی است. آنجا ملاحظه کنید: الّلهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب ... والحاح الشهوة. یعنی یکییکی این خصوصیات معنوی و اخلاقی و این ریشههای فاسدی را که در نفس ما هست، در زبان دعا به ما معرفی میکند.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا اردن است!
حرم جعفر بن ابیطالب یا همان جعفر طیار
❇️ دلبستگی امیرمؤمنان به او تا آن جا بود که عبداللهبنجعفر فرزندش میگوید:
هر گاه درخواستی را از عمویم علی داشتم و به حق پدرم -جعفر- او را قسم میدادم آن را میپذیرفت.
🔸در ماجرای سقیفه، غصب خلافت و احراق منزل امیرالمومنین فرمودند:
ای وای از جعفر! من، امروز، او را ندارم!
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
لشگریان جمل چرا بجای مدینه به سمت بصره حرکت کردند؟!
🔺ممکن است سوال پیش بیاید که عایشه و همراهان او هنگام قصد جنگ با امیرالمؤمنین علیه السلام چرا بجای حرکت به سمت مدینه به سمت بصره حرکت کردند؟ پاسخ به این سوال با مطالعه بخشی از گزارش طبرمورخ مشهور اهل سنت مشخص میشود:
🔸طلحه و زبير، بعد از كشته شدن عثمان چهار ماه در مكه ماندند. ابن عامر در آنجا به دنبال مال دنيا بود، يَعلی بن اميه همرااموال زياد و چهارصد شتر به آنجا آمد. همه آنها در خانه عائشه جمع شدند و نظر دادند و گفتند: ما میخواهيم به سوی علی برويم و با او بجنگيم برخی از آنها گفتند: شما طاقت مردم مدينه را نداريد، ولی به سوی بصره كوفه میرويم؛ چون طلحه در كوفه طرفدار و زبير در بصره هوادار و همكار دارند. بنابراین نظر همگی آنها اين شد كه به سوی بصره و كوفه بروند پس عبدالله بن عامر، اموال و شترهای فراوانی به آنها داد...
🔸پس در واقع عایشه و اصحاب وی به نیت جنگ با امیر المؤمنین (علیه السلام) به سمت بصره که جزء سرزمینهای تحت اشراف حضرت بود رفتند تا با کمک طرفداران زبیر بر تعداد لشگر خود بیفزایند.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف
🆔 @masaf_ofogh
✍️ مسیر گام به گام در ادعا و انحراف توسط سرکرده مدعی یمانی
🔺 احمد بصری سردمدار فرقه ضاله موسوم به یمانی مسیری را شبیه ادعاهای بهائیت طی کرده است که این مراحل در آثار او نمایان است.
🔸او از ادعای فرزندی امام مهدی علیه السلام شروع کرد، ادعای یمانی بودن را مطرح کرد و قائل به ظهوری شد که در آن اصلا دیده نشد! و این ادعا تا جایی پیش رفت که گفت من با دین و رسالت جدیدی آمدم همانگونه که پیامبر صلی الله علیه و آله با دین و رسالت جدید آمد!
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ تحریف به بدترین شکل ممکن بخاطر مخالفت با اعتقادات!
🔺 یکی از بدترین روشهای گمراه کننده در انتقال مطالب صحیح، تحریف است که گاهی عامل این کار فراتر از چند مورد محدود است.
🔸 یعنی در برخی موارد این شیوه (تحریف) تبدیل به یک فرهنگ فراگیر بین گروهی میشود که میخواهند تنها تفکرات آنها شنیده شود و سخن دیگران هرچند که حق باشد، منتشر نشود.
👤 عبد الرحمن بن یحیی معلمی، عالم، پژوهشگر و مصحح مخالف شیعه که از برجستهترین مصححان دایرةالمعارف عثمانی بود و بسیاری از کتابهای خطی ارزشمند را تصحیح کرد و بر آنها حاشیه نگاشت مینویسد:
💢 ومن تأمل حال کثیر من علماء المذاهب رأى أن کثیراً منهم قد تکون حالهم عند التحقیق شراً من حال أصبغ وذلک أنهم یظهرون التدین بقبول الحدیث وتعظیم (الصحیحین) ویزید بعضهم حتى من أهل عصرنا هذا فیقول: إن الحدیث إذا کان فی (الصحیحین) أو أحدهما فهو مقطوع بصحته، فإذا جاءوا إلى حدیث مخالف لمذهبهم حرفوه أقبح تحریف...
📚 التنکیل بما فی تأنیب الکوثری من الأباطیل، ج ۱، ص ۴۱۹
💠 و هر کس در حال بسیاری از علمای مذاهب (اهل سنت) تامل کند در مییابد که بسیاری از آنان وضعشان پس از تحقیق از وضع اصبغ (بن خلیل) بدتر است و دلیل آنکه اینها در ظاهر قائل به قبول حدیث و بزرگداشت صحیحین هستند و حتی در عصر ما بسیاری از آنان میگویند اگر حدیث در صحیحین یا یکی از آنها باشد صحتش قطعی است اما هنگامی که یک حدیث که مخالف با مذهبشان باشد برای آنان آورده میشود آن را به زشتترین شکل ممکن تحریف میکنند...
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
43.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 علی شریفی:
زن زندگی عبدالحمید
🔻 پاسخی به مولوی عبدالحمید در مورد ادعای تبعیض و ظلم به زنان
🔸بدون تعصب به سخنان و مستندات دقت کنید و خودتان قضاوت کنید.
⁉️ آیا با این سخنان و نظرات عبدالحمید در مورد زنان آشنا هستید؟
⁉️ چقدر علاقمند هستید تا نظرات مولوی عبدالحمید در مورد زنان را در کشور پیاده کنیم؟
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
افق
✍️ سانسور عجیب چند صفحهای خطبه فدکیه از یک نسخه معتبر خطی
🔻 سانسور چند صفحهای خطبه فدکیه از یک نسخه خطی معتبر کتاب «الفاضل فی صفة الأدب الکامل» تألیف ابوالطیب وشاء
🔸ابوالطیب محمد بن احمد بن اسحاق الوشاء (متوفای ۳۲۵ هـ از علمای مخالفین شیعه) کتابی به نام «الفاضل فی صفة الأدب الکامل» دارد که چاپ «دار الغرب الاسلامی» از این کتاب بر اساس شش نسخهی خطی تحقیق و منتشر شده است:
۱. نسخهی خطی موجود در موزهی کشور انگلستان با نماد حرف «ل» که نسخهی خطی اصلی و مورد اعتماد به شمار میآید.
۲. نسخهی خطی موجود در موزهی کشور عراق با نماد حرف «م».
۳. نسخهی خطی عباس عزاوی با نماد حرف «ع».
۴. نسخهی خطی کتابخانهی «بلدیة» در اسکندریه با نماد حرف «ک»
۵. نسخهی خطی «دار الکتب المصریة» با نماد حرف «ت».
۶. نسخهی خطی موجود در برلین با نماد حرف «هـ».
🔸نکتهی مهم آن است که یکی از مصادری که خطبهی فدکیه در آن نقل شده همین کتاب میباشد اما وقتی ما به موضع نقل خطبهی فدکیه در این کتاب مراجعه میکنیم با مطلبی مهم روبهرو میشویم.
🔻 محقق کتاب در ابتدای نقل خطبهی فدکیه در پاورقی چنین مینویسد:
(۱) من هنا ساقط من: ل، ع بقدر خمس صفحات.
📚 أبو الطیب الوشاء، محمد بن أحمد بن إسحاق (المتوفى ۳۲۵ هـ)، الفاضل فی صفة الأدب الکامل، ص ۲۱۰، تحقیق: یحیى وهیب الجبوری، الناشر: دار الغرب الإسلامی، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۱ هـ - ۱۹۹۱ م.
(۱) از اینجا [یعنی ابتدای نقل خطبهی فدکیه] در نسخههای خطی «ل» و «ع» به اندازهی پنج صفحه ساقط شده است.
🔸داستان وقتی جالبتر میشود که محقق کتاب دقیقا در انتهای نقل خطبهی فدکیه و در جایی که جملهی پایانی خطبهی فدکیه به اتمام میرسد، در پاورقی چنین مینویسد:
(۴) إلى هنا ینتهی النقص فی: ل، ع.
📚 أبو الطیب الوشاء، محمد بن أحمد بن إسحاق (المتوفى ۳۲۵ هـ)، الفاضل فی صفة الأدب الکامل، ص ۲۱۳، تحقیق: یحیى وهیب الجبوری، الناشر: دار الغرب الإسلامی، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۱ هـ - ۱۹۹۱ م.
(۴) در نسخههای خطی «ل» و «ع» آن مقدار که ناقص است و ساقط شده اینجا به پایان میرسد.
🔸در دو نسخهی خطی معتبر و اصیل از نسخههای خطی این کتاب، خطبهی فدکیه به صورت کامل حذف و ساقط شده است تا مبادا بخشی از مظلومیت انکارناپذیر حضرت زهراء سلام الله علیها به نسلهای بعدی برسد!
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
افق
بازخوانی نامه مهم انتقادی علمای اهلسنت کردستان به مولوی عبدالحمید/شما ادعای رهبری اهلسنت را کردید/ما قیم نمیخواهیم
🔺چند هفتهای است که موضعگیریهای مولوی عبدالحمید زمینه ساز آشوب درگیری مسلحانه در بخشی از کشور شده است و به دنبال خطبههای تحریکآمیز و ساختار شکنانه امام جمعه اهلسنت زاهدان چندین خانواده در منطقه عزادار شده و امنیت جانی مردم به خطر افتاده و این مسیر چند هفتهای است که ادامه دارد.
🔸در این ایام، بازخوانی نامهای مهم از علمای اهلسنت کردستان و هشدارهای آنان در مورد مولوی عبدالحمید میتواند اهداف این شخص را از زبان هم مذهبیهایش آشکارتر کند.
🔸چند ماه قبل به دنبال اظهارات مولوی عبدالحمید در خصوص علمای کردستان، جدای از بیانیهای که ائمه جمعه و اعضای شورای افتا استان اعلام کردند، مسوولان مراکز بزرگ اسلامی و تعدادی از روحانیون برجسته اهلسنت نیز واکنش نشان دادند.
🔻 بخشهایی از نامه علمای اهلسنت کردستان:
🔸 ظاهر قضیه آن است که جنابعالی با ورود به مشکلات عالمان دینی منطقه کردستان به نحوی به همگان ادعای مدیریت و رهبری اهلسنت در ایران اسلامی را القاء نمودهاید.
🔸جنابعالی به گونهای از جنوب شرق ایران اسلامی و سرزمین فرهیختگان اهل سنت منطقه سیستان، از مظلومیت عالمان اهل سنت کردستان در غرب و شمال غرب کشور سخن گفتید که گویی تعدادی طلبه مظلوم و در حصر مانده و کمسواد در این جا مستقر بوده که اجازه بیان اعتراض و احقاق حقوق خود را ندارند.
🔸امروز شما چقدر بر وضعیت درس و مکتب شافعی مذهبان کردستان اشراف دارید؟ ذکر چند گزارش از عدهای قلیل از همفکران شما موجب آن گردیده که به تصوّر خود ندای «وا اسلاما» و « وا اهل سنتا» سر دهید.
🔸در بررسی اجمالی عملکرد شما در سالیان متمادی به وضوح میتوان دریافت که حقطلبی شما در استیفای حقوق اهلسنت در چنبره سیاستورزی شما گیر افتاده است. گاهی با دولتمردان همنوا میشوید و از جایگاه علمی و شاخص خود هزینه میکنید اما وقتی احساس میکنید خود حضرتعالی مورد کمتوجهی واقع میشوید فریاد کمتوجهی به اهل سنت و مظلومیت آنان به واسطه تبعیض، نقض قانون اساسی، گزینش، تعطیلی حوزهها سر میدهید.
🔸پس استاد گرانقدر ما به عنوان جمعی از عالمان کرد شافعی مذهب کردستان و ائمه جمعه و جماعات به جنابعالی توصیه می نماییم که مردم عزیز کردستان قیّم نمیخواهند و نه تنها هیچ مشکل و دغدغهای در زمینه مسائل مذهبی و قومی ندارند بلکه با وجود فردی اندیشمند به عنوان نماینده ولی فقیه و رئیس مرکز بزرگ اسلامی اخوّت و برادری دینی و ملی ما زبانزد عام و خاص است و کوچکترین مشکلات روحانیون اهل سنت حتی دورافتادهترین روستاهای استان را با حضور شخص ایشان در منازل شخصی مورد بررسی ویژه قرار داده و حل مینمایند و از حیث صحّت بیانات ما به سایت مرکز بزرگ اسلامی مراجعه نموده و تصاویر را مشاهده نمایید.
۱- فایق رستمی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج
۲- عابد نقیبی مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه
۳- عبدالسلام محمدی امام جمعه و شورای افتا شهرستان دهگلان
۴- عزیز امیری امام جمعه بلبان آباد
۵- محمود ابن خیاط شورای افتا شهرستان سقز
۶- امید عزتی؛ شورای افتا شهرستان سقز
۷- جلال مرادی؛ امام جمعه و شورای افتا دیواندره
۸- عبدالرحمن خدایی؛ امام جمعه و شورای افتا بانه
۹- هاشم نوری؛ امام جمعه قروه
۱۰- سیدفاروق حسینی؛ مسئول مرکز بزرگ اسلامی سقز
۱۱- سید فاتح کهنه پوشی؛ مسئول مرکز بزرگ اسلامی دیواندره
۱۲- سید حسین حسینی؛ امام جمعه و شورای افتای سقز
۱۳- جمال کریمی؛ امام جمعه موقت بانه
۱۴- رمضان حقپناه؛ مسئول مرکز بزرگ اسلامی مریوان
۱۵- عبدالرحمن کریمی؛ مسئول مرکز بزرگ اسلامی سروآباد
۱۶- مصطفی شیرزادی؛ امام جمعه و شورای افتای مریوان
۱۷- جمال جعفری؛ امام جمعه شویشه
۱۸- سیدعبدالقادر حسینی؛ امام جمعه سروآباد
۱۹- سیدعبدالرحمن حسینی چپ دره؛ امام جمعه موقت بیجار
۲۰- پژمان شیری؛ روستای کامشگران قروه
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
⁉️ فتوای حرام بودن حضور زنان در تلویزیون و رادیو و سخنرانی، توسط کجا صادر شده است؟
🔺 مرکز فقهی اهلسنت زاهدان تحت نظارت مولوی عبدالحمید اعلام کرده است که گوش دادن به سخنرانی زنان، صدای زن در تلویزیون و رادیو و صدای ضبط شده زن جایز نیست و باید اجتناب شود!
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ معرفی کتاب "دفاعیات فاطمه سلام الله علیها"
🔸کتاب دفاعیات حضرت فاطمه تحلیلی است از حوادث مهم و تلخ پس از شهادت «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله» و موضعگیری فاطمه زهرا سلام الله علیها نسبت به ظلمهایی که به او و «امیرالمؤمنین علیه السلام» و خاندان پیامبر اسلام صورت گرفت.
🔸«دفاعیات فاطمه زهرا سلامالله علیها» تحت عنوان «تنهایی مهر» به همت گروهی از نویسندگان جمعآوری و تدوین شده است و شامل سی دفاعیه حضرت صدیقه شهیده میباشد.
🔸این کتاب به بررسی اسناد و مدارک موجود در خصوص شرح جزئیات تهاجم به خانه وحی پرداخته و با استناد به روایات و منابع دینی در انتها، واقعه شهادت حضرت محسن علیه السلام را از منابع شیعه و اهل سنت بیان میکند.
🔸آتش زدن خانه وحی، مجروح کردن بانوی آن، غصب «فدک»، بیحرمتی به اهل بیت علیهم السلام، خطبه های حضرت فاطمه سلام الله علیها در دفاع از حق و «غضب» آن حضرت بر دشمنان از مباحثی است که در این کتاب راجع به آنها صحبت شده است.
🔸در شهادت حضرت محسن به سیزده مدرک اشاره شده که منابع سنی و شیعی را در بر میگیرد.
🔸نویسندگان جمعا از ۲۴۸ منبع اهلسنت و شیعه، واقعه هجوم به خانه وحی را بیان میکنند.
https://archive.org/details/defaafateme/page/n241/mode/2up
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ تصریح صفوری شافعی (عالم اهل سنت) به سقط شدن حضرت محسن بن علی (علیهما السلام) و تلاش نافرجام برای تحریف کلام وی به عنوان مختصر نویسی!
👤 عبدالرحمن صفوری شافعی (عالم اهل سنت متوفای ۸۹۴ هـ) در کتاب خود تحت عنوان «المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الأربعة» در قسمتی که در مورد فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام صحبت میکند و در مقام ذکر اسامی ایشان است، در مورد سقط شدن حضرت محسن بن علی علیهما السلام چنین مینویسد:
🔻 وأسقطت فاطمة سقطا سماه علی محسنا...
🔸و [حضرت] فاطمه فرزندی را که [امام] علی وی را محسن نامیده بود سقط کرد...
💢 اما متاسفانه در نسخهای از این کتاب با عنوان «مختصر المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الأربعة» و با تحقیق «محمد خیر مقداد» و نظارت «محمود الأرناؤوط» از سوی انتشارات «دار ابن کثیر» به چاپ رسیده که وقتی به آن مراجعه میکنیم، میبینیم عبارت مربوط به سقط شدن حضرت محسن بن علی علیهما السلام به صورت کامل حذف شده است!
📚 الصفوری الشافعی، عبد الرحمن بن عبد السلام (المتوفى ۸۹۴ هـ)، مختصر المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الأربعة، ص ۱۹۲ و ۱۹۳ ، الناشر: دار ابن کثیر، الطبعة: الأولى، ۱۴۰۶ هـ - ۱۹۸۶ م.
🔸 این هم شیوهای برای تحریف تاریخ است و دیدید چگونه به عنوان مختصرنویسی هنگام آوردن اسامی فرزندان حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهما السلام نام حضرت محسن و سقط شدن او تحریف میشود و به مرور سعی میشود انتشار این نسخه جای متن اصلی را بگیرد.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
افق
✍️ گفت: آیا این جزئیاتی که مداحان در خصوص حادثه کربلا میگویند، همه صحت دارند؟
🔺هیچ موضوع تاریخی نیست که در جزئیات آن بین مورخین اختلاف نباشد، ولی این اختلاف در جزئیات هیچگاه باعث نمیشود که پژوهشگران اصل آن قضیه را منکر شوند.
🔸 در این میان حادثه عاشورا یکی از حوادث منحصربفرد و بینظیر بوده است که در مقابل چشم صدها نفر شاهد عینی رخ داده است و پژواک این حادثه همواره در تاریخ طنین انداز بوده است.
🔸طولی نکشید که اعتراضات علیه این حادثه بالا گرفت و قلقلهای در جهان اسلام سرگرفت که تاریخ اگرچه انگشتبه دهان ماند که آیا حادثه را باور کند یا خیر، ولی به هیچ طریق روی انکار آن را نداشت. یک ساله از حادثه نگذشته بود که مردم مدینه قیام کردند و سرکوب مردم مدینه با فجایعی همراه بود که به هیچ روی در تاریخ اسلام سابقه نداشت.
🔸باز چند سال نگذشت که حدود ده هزار نفر که خود را تواب میخواندند در عراق علیه بنیامیه قیام کردند و آل ابیاسفیان جز با کشتار نتوانستند آتش خشم آنها را خاموش کنند. همواره در طول تاریخ از متوکل عباسی گرفته تا رضاشاه و الهامعلیاف بیشتر حکومتها به دنبال آن بودهاند که آبی بر آتش عاشورا بریزند، ولی این حادثه گویی آتشی است که هرچه بر آن آب بریزی، بیشتر گر میگیرد و عشقی است که از درون خود مردم میجوشد و حکومتها چندان نقشی در بالاگرفتن آتش آن نداشتهاند. شاید بتوان گفت حادثه عاشورا تنها اسطورهای است که از نظر تاریخی میتوان وقوع آن را اثبات کرد.
🔸ولی طبیعی است که در خصوص جزئیات آن بین مورخین اختلاف باشد و پیرایههایی که حاصل ذهن عوام است گرد حادثه را در طول تاریخ گرفته باشد. ولی آنقدر که مراجع بزرگ شیعه با این پیرایهها مبارزه کردهاند، روشنفکران ما مبارزه نکردهاند. اسناد فراوانی میتوان از مقابله آیتا... بروجردی و امام خمینی و شهید مطهری و مقام معظم رهبری با پیرایههای حادثه عاشورا ارائه کرد.
💢 به عنوان مثال شیعه لندنی که در اروپای غربی برنامه پخش میکند، مدافع قمهزنی است در حالیکه رهبر جمهوری اسلامی ایران، عزاداران امام حسین (علیهالسلام) را از این کار منع میکنند. به هر حال، هنر مداح این است که در عین حال که جزئیات حادثه را پیش چشم مردم مجسم میکند، همواره از مقاتل دست اول و معتبر استفاده کند.
🔸و البته یک نکته را هم بگویم، این که برخی مداحان تحت عنوان زبان حال سعی میکنند جزئیات حادثه عاشورا را مجسم کنند، به معنای آن نیست که مصائب امام حسین (علیهالسلام) را با تخیل خودشون به حادثه اضافه کردند که اتفاقاً برعکس. باید گفت اصل حادثه خیلی فجیعتر از چیزی است که ما تخیل میکنیم. مثل کسانی که هزاران داستان از صحنه جنگ میشنوند و وقتی وارد جنگ میشوند متوجه میشوند که شنیدن کی بود مانند دیدن.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh