💠 حدیثی معتبر از امام صادق علیه السلام در خصوص فرصت ویژه #ماه_رمضان جهت استغفار و توبه
◀️ حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا یَعْقُوبُ بْنُ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ.
📚 الشیخ الصدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص 469، ح 128
#ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمودند هرکس در ماه رمضان مورد آمرزش قرار نگیرد، آمرزیده نخواهد شد مگر آن که عرفه را درک کند.
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💰فیش حقوقی #خلیفه_دوم در کتب #اهل_سنت
◀️ يكي از ورثه عمر سهم الارث خود را به 100000 سكه فروخت.
◀️ عمر 9 پسر و 4 دختر و تعدادي زن داشت و سهم الارث دختر نصف پسر است ؛ بنا بر اين بعد از كسر يك هشتم سهم همسران ، اموال عمر به يازده قسمت تقسيم شده است .
◀️ صد هزار، ضربدر يازده، مساوي است با يك مليون و صد هزار (نتيجه ضرب سهم الارث يك پسر در تعداد سهام اولاد)
◀️ اين عدد ، هفت هشتم كل سهام ورثه است؛ چون اين مقدار بعد از كم شدن يك هشتم سهم همسران است. بنابراين، يك مليون و صد هزار تقسيم بر هفت، ضربدر هشت، مجموع سهام را مشخص مي كند كه مي شود: 1257142.8 (نتيجه جمع سهام اولاد و همسران)
◀️ عمر 86000 سكه بدهكار بوده است و مجموع سهام ورثه بعد از كسر اين بدهي بوده است
1257000+86000= 1343000 (جمع نتيجه سهم الارث + جمع كردن با بدهي )
👈 مجموع اموال و دارايي هاي شخصي عمر در هنگام مرگ 1343000 سكه بوده است .
البته مشخص نشده است كه سكه درهم است يا دينار ، و حتي اگر مقصود درهم باشد ، اين عدد معادل 👈134300👉 سكه طلا است !
✅ @masaf_ofogh
⚫️ اموال اميرمومنان علی عليه السلام در هنگام شهادت چقدر بود ؟
⬛️طبرانی از علمای اهل سنت با چند سند كه بعضی از آنها معتبر است، چنين نقل می كند كه وقتی اميرمومنان علی عليه السلام به شهادت رسيدند، امام حسن عليه السلام چنين خطبه خواند:
◀️ ديشب از ميان شما كسی رفت كه هيچ يک از اولين به علم او نرسيد و هيچ يک از آخرين نيز به او نخواهد رسيد؛ هيچ گاه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) او را به جنگی نفرستاد و پرچم را به او داد، مگر اينكه می رفت و ديگر تا خداوند به دست او پيروزی نصيب می كرد باز نمی گشت؛ جبريل سمت راست او و ميكائيل سمت چپ او بودند و با او به نبرد می پرداختند .
او هيچ چيز بر جای نگذاشت نه درهم و نه دينار، مگر زيوری كه ارزش آن 700 سكه بود و از سهم او از بيت المال باقی مانده بود و می خواست با آن خادمی برای خاندانش تهيه كند...
روح او در شبی كه عيسی به آسمان رفت گرفته شد .
📚 الطبراني، (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج 3 ص 80
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✔️ @masaf_ofogh
⚫️ خاک بر سر ریختن اصحاب امیرالمومنین علیه السلام بعد از شهادت ایشان
◀️ لما ألحد أمير المؤمنين (صلوات الله علیه) وقف صعصعة بن صوحان العبدي رضي الله عنه على القبر و وضع إحدى يديه على فؤاده و الأخرى قد أخذ بها التراب و يضرب به رأسه.
#ترجمه: در شبی که بدن مطهر امام علی علیه السلام را از کوفه به نجف تشییع کردند، صعصعه نیز جزو تشییع کنندگان بود. هنگامی که از دفن فارغ شدند، او در حالی که میگریست مشتی از خاک قبر را بر گرفت و با خاک بر سر خود زد.
📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج42، ص: 295
✔️ @masaf_ofogh
⚫️ بخشی از وصیت امیرالمؤمنین علیه السلام
◀️ ومن كلام له ( عليه السلام ) قاله قبل موته على سبيل الوصية لما ضربه ابن ملجم لعنه الله :
وَصِيَّتِي لَكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِاللَّهِ شَيْئاً وَ مُحَمَّدٌ (صلى الله عليه وآله) فَلَا تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ أَقِيمُوا هَذَيْنِ الْعَمُودَيْنِ وَ أَوْقِدُوا هَذَيْنِ الْمِصْبَاحَيْنِ وَ خَلَاكُمْ ذَمٌّ أَنَا بِالْأَمْسِ صَاحِبُكُمْ وَ الْيَوْمَ عِبْرَةٌ لَكُمْ وَ غَداً مُفَارِقُكُمْ إِنْ أَبْقَ فَأَنَا وَلِيُّ دَمِي وَ إِنْ أَفْنَ فَالْفَنَاءُ مِيعَادِي وَ إِنْ أَعْفُ فَالْعَفْوُ لِي قُرْبَةٌ وَ هُوَ لَكُمْ حَسَنَةٌ فَاعْفُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهِ مَا فَجَأَنِي مِنَ الْمَوْتِ وَارِدٌ كَرِهْتُهُ وَ لَا طَالِعٌ أَنْكَرْتُهُ وَ مَا كُنْتُ إِلَّا كَقَارِبٍ وَرَدَ وَ طَالِبٍ وَجَدَ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ .
#ترجمه: سفارش من به شما، آن كه به خدا شرک نورزيد، و سنّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را تباه نكنيد.
اين دو ستون دين را بر پا داريد، و اين دو چراغ را روشن نگهداريد، آنگاه سزاوار هيچ سرزنشى نخواهيد بود. من ديروز همراهتان بودم و امروز مايه عبرت شما مى باشم، و فردا از شما جدا مى گردم، اگر ماندم خود اختيار خون خويش را دارم، و اگر بميرم، مرگ وعده گاه من است، اگر عفو كنم، براى من نزديك شدن به خدا، و براى شما نيكى و حسنه است، پس عفو كنيد. «آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد» به خدا سوگند همراه مرگ چيزى به من روى نياورده كه از آن خشنود نباشم، و نشانه هاى آن را زشت بدانم، بلكه من چونان جوينده آب در شب كه ناگهان آن را بيابد، يا كسى كه گمشده خود را پيدا كند، از مرگ خرسندم كه: «و آنچه نزد خداست براى نيكان بهتر است»
📚 نهج البلاغة - خطب الإمام علي ( ع ) - ج 3 ص 21
✔️ @masaf_ofogh
#پرسش:
آیا #زیارت_عاشورا سند معتبری دارد و آیا عبارت ((اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّي وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلًا ثُمَّ الثَّانِيَ ثُمَّ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ خَامِساً)) در اسناد معتبر زیارت عاشورا وجود دارد؟
#پاسخ:
زیارت عاشورا نه تنها دارای سند معتبر، بلکه دارای اسناد معتبر است که تنها مرحوم شيخ طوسی، سه سند را برای زيارت آن ذكر می كند كه هر كدام از آنها را به صورت مستقل قابل بررسی سندی می باشد و این کار انجام شده و رجال آن بررسی شده است. در مجموع هر سه سند، در هر طبقه بيش از يک نفر وجود دارد.
طبقه اول : علقمة بن محمد الخضرمي و صفوان بن مهران الجمال ؛
طبقه دوم : سيف بن عميره و صالح بن عقبه؛
طبقه سوم : محمد بن اسماعيل بن بزيع، علي بن الحكم و محمد بن خالد الطيالسي.
در خصوص این طرق، حتی اگر وثاقت علقمه در طبقه اول قطعی نشود، با وجود صفوان در اين طبقه، سند روايت معتبر خواهد شد. و در طبقه دوم اگر وثاقت صالح بن عقبه ثابت نشود، با وجود سيف بن عميره، جبران می شود و همچنين در طبقه سوم حتی اگر بر فرض اين كه محمد بن خالد مجهول باشد، با وجود محمد بن اسماعيل بن بزيع و علی بن الحكم سند روايت معتبر است و هيچ جای انکاری برای این روایت وجود ندارد و البته این تنها فقط بر اساس نقل شیخ طوسی می باشد.
همچنین بر اساس همین نقل معتبر، عبارت ((اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّي وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلًا ثُمَّ الثَّانِيَ ثُمَّ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ خَامِساً)) در زیارت وجود دارد و برخی افراد که گاهی منکر وجود این عبارت می شوند یا واقعا نسبت به علم رجال و منبع شناسی جهل دارند و یا باید ببینیم چه نیتی از این انکار در سر دارند که باعث می شود چنین اسناد معتبر و قوی را بخاطر آن اغراض منکر شوند!
📚 الطوسي، الشيخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (متوفاى460هـ)، مصباح المتهجد، ص 773 – 774، ناشر : مؤسسة فقه الشيعة - بيروت – لبنان، چاپ : الأولى، سال چاپ : 1411 - 1991 م
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
🔞
❌ مولوی فضل الرحمن کوهی: کسانی که از طریق عقد موقت به دنیا آمده اند حرامزاده هستند❗
⭕️ همه میدانند شیعیان ازدواج موقت را مشروع دانسته و در ایران معمولا هنگام نامزدی خطبه موقت بین زوجین خوانده می شود و عبارات این مولوی هتاک نه تنها توهین به بسیاری از مسلمین، بلکه جسارت به برخی صحابه پیامبر اسلام است.
واحد افق جنبش مصاف با عذرخواهی از انتشار این هتاکی، و با ابراز تأسف از عدم پیگیری قانونی اینگونه اظهارات، نمونه هایی از اسامی صحابه پیامبر که بر اساس کتب اهل سنت صیغه انجام داده و یا صیغه زاده هستند را می آورد تا ببینیم آیا این مولوی برای آنها هم چنین حکمی صادر می کند یا خیر!
اسماء بنت ابی بکر (دختر خلیفه اول)
📚المحلي ج 9 ص 519
عبدالله بن زبیر (صیغه زاده)
📚محاضرات الأدباء راغب ج2 ص234
جابر بن عبداللَّه انصاري
📚صحيح مسلم ج2 ص1022
عمران بن حصين خزاعي
📚صحيح بخاري ج 4 ص 1642
ابو سعيد خدري
📚المحلي ج9 ص 519
عبداللَّه بن مسعود
📚المحلي ج9 ص 519
سلمة بن اكوع
📚المحبر ص 289
معاوية بن ابي سفيان
📚المحلي ج9 ص 519
سلمة بن أميّة
📚مصنف عبد الرزاق ج7 ص 498
و...
#ازدواج_موقت #صیغه #صحابه
✅ @masaf_ofogh
🔺 #آنچه_پنهان_میکنند 🔻
🔴 عالم اهل سنت که نود زن صیغه ای داشت❗️
◀️ الشافعي يقول استمتع ابن جريج بتسعين امرأة حتي إنه كان يحتقن في الليل بأوقية شيرج طلبا للجماع
📚 سير أعلام النبلاء ج6 ص333
#ترجمه: شافعی می گفت: ابن جريج با 90زن صیغه كرد؛ حتی او شب ها يک ظرف روغن كنجد به خود تنقيه می كرد (از پشت استعمال میکرد) تا باز هم توانایی نزدیکی (با زنان صیغه ای خود را) داشته باشد!!!
◀️ در خصوص این عالم #اهل_سنت تعابیری مانند امام، علامه و... استفاده شده است.
📚 سير أعلام النبلاء ج6 ص 325
#متعه #ازدواج_موقت #صیغه
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh