eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
243 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
‍ 💠 رسوائی هشام در مسابقه تیر اندازی با علیه السلام 🔰 هشام به حاكم مدینه دستور داد امام باقر علیه السلام و فرزندش جعفر بن محمد را روانه شام كند. امام ناگزیر همراه فرزند ارجمند خود مدینه را ترك گفته و وارد دمشق شد. هشام براى اینكه عظمت ظاهرى خود را به رخ امام بكشد، و ضمناً به خیال خود از مقام آن حضرت بكاهد، سه روز اجازه ملاقات نداد! شاید هم در این سه روز در این فكر بود كه چگونه با امام علیه السلام روبرو شود و چه طرحى بریزد كه از موقعیت و مقام امام علیه السلام در انظار مردم كاسته شود؟ 🔸 البته اگر دربار حكومت هشام كانون پرورش علما و دانشمندان و مجمع سخندانان بود امكان داشت دانشمندان برجسته را دعوت نموده مجلس بحث و مناظره تشكیل بدهد؛ ولى از آنجا كه دربار خلافت اغلب زمامداران اموى-و از آن جمله هشام - از وجود چنین دانشمندانى خالى بود و شعرا و داستانسرایان و مدیحه گویان جاى رجال علم را گرفته بودند، هشام به فكر تشكیل چنین مجلسى نیفتاد،زیرا بخوبى مى دانست اگر از راه مبارزه و مناظره علمى وارد شود هیچ یك از درباریان او از عهده مناظره با امام باقر علیه السلام برنخواهند آمد و از این جهت تصمیم گرفت از راه دیگرى وارد شود كه به نظرش پیروزى او مسلم بود. ❗️آرى با كمال تعجب هشام تصمیم گرفت یك مسابقه تیراندازى! ترتیب داده امام علیه السلام را در آن مسابقه شركت بدهد تا بلكه به واسطه شكست در مسابقه، امام در نظر مردم كوچك جلوه كند! به همین جهت پیش از ورود امام علیه السلام به قصر خلافت، عده اى از درباریان را واداشت نشانه اى نصب كرده مشغول تیراندازى گردند. امام باقر علیه السلام وارد مجلس شد و اندكى نشست. ناگهان هشام رو به امام كرد و چنین گفت: آیا مایلید در مسابقه تیراندازى شركت نمایید؟ حضرت فرمود: من دیگر پیر شده ام و وقت تیراندازیم گذشته است، مرا معذور دار. هشام كه خیال مى كرد فرصت خوبى به دست آورده و امام باقر علیه السلام را در دو قدمى شكست قرار داده است، اصرار و پافشارى كرد كه تیر و كمان خود را به آن حضرت بدهد. ✳️ امام علیه السلام دست برد و كمان را گرفت و تیرى در چله كمان نهاد و نشانه گیرى كرد و تیر را درست به قلب هدف زد! آنگاه تیر دوم را به كمان گذاشت و رها كرد و این بار تیر در چوبه تیر قبلى نشست و آن را شكافت! تیر سوم نیز به تیر دوم اصابت كرد و به همین ترتیب نه تیر پرتاب نمود كه هر كدام به چوبه تیر قبلى خورد وآن را شکافت وبه قلب هدف نشست. 🔸 این عمل شگفت انگیز، حاضران را بشدت تحت تاثیر قرار داده و اعجاب و تحسین همه را برانگیخت. هشام كه حسابهایش غلط از آب در آمده و نقشه اش نقش بر آب شده بود، سخت تحت تاثیر قرار گرفت و بى اختیار گفت: آفرین بر تو اى اباجعفر! تو سرآمد تیراندازان عرب و عجم هستى، چگونه مى گفتى پیر شده ام؟! آنگاه سر به زیر افكند و لحظه اى به فكر فرو رفت. ❇️ سپس امام باقر علیه السلام فرزند عالیقدرش را در جایگاه مخصوص كنار خود جاى داد و فوق العاده تجلیل و احترام كرد و رو به امام كرده گفت: قریش از پرتو وجود تو شایسته سرورى بر عرب و عجم است، این تیراندازى را چه كسى به تو یاد داده است و در چه مدتى آن را فراگرفته اى؟ 🔸 حضرت فرمود: مى دانى كه اهل مدینه به این كار عادت دارند، من نیز در ایام جوانى مدتى به این كار سرگرم بودم ولى بعد آن را رها كردم، امروز چون تو اصرار كردى ناگزیر پذیرفتم . هشام گفت: آیا جعفر (حضرت صادق علیه السلام) نیز مانند تو در تیراندازى مهارت دارد؟ 🔅 امام فرمود: ما خاندان، «كمال دین» و «اتمام نعمت» را كه در آیه (الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَ‌ضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا))، آمده [امامت و ولایت را] از یكدیگر به ارث مى بریم و هرگز زمین از چنین افرادى [حجت] خالى نمى ماند.(۱)،(۲)،(۳) 📚 ۱-سوره مائده، آیه ۳. این آیه پس از واقعه غدیر و اعلام امامت على (ع) نازل گردید ۲-محمد بن جریر بن رستم الطبرى، دلائل الامامه،ص ۲۳۵ ۳-گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص ۳۵۱ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✨ داستان شگفت آور قوم یهود! 📔 اگر بدون گرایش و تعصبی به تاریخ بشر نگاهی اجمالی بیندازیم، بدون شک یکی از شگفت‌آور‌ترین داستان‌های آن، داستان قوم یهود است. در آن دورانی که داوود (ع) جالوت را از پای درآورد، اقوام آشور، بابل و مصر، لشرکشی‌هایی افسانه‌ای به پا کرده بودند که نبرد یهودیان و کنعانیان در مقابل آن، بازی کودکانه‌ای به حساب می‌آمد. حکومت یهود حتی در دوران اوج خود نمی‌توانست چه از نظر وسعت قلمرو و چه از نظر جمعیت با ممالک فتح‌شده توسط کوروش و اسکندر و سناتورهای رومی برابری کند. 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ‍🔅 سازمان سری (شبکه سازی به سبک علیه السلام) 🔰 حضرت هادی علیه السلام چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی می‌کردند سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت تا غلامان تُرک نزدیک به خود را (با تُرک‌های خودمان، تُرک‌های آذربایجان و سایر نقاط اشتباه نشود) که از ترکستان و سمرقند و از همین منطقه مغولستان و آسیای شرقی آورده بود در سامرا نگه دارد. این عده چون تازه اسلام آورده بودند، ائمه و مؤمنان را نمی‌شناختند و از اسلام سر در نمی‌آوردند. به همین دلیل مزاحم مردم می‌شدند و با عرب‌ها (مردم بغداد) اختلاف پیدا کردند. 🔸 در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگانِ شیعه در زمان امام هادی علیہ السلام جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام با نامه نگاری و... برساند. این شبکه های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه اقطار دنیا، همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی همه این کارها را در زیر برقِ شمشیرِ تیز و خون‌ریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آنها انجام داده است. ❇️ حدیث معروفی درباره وفات حضرت هادی علیه السلام هست که از عبارت آن معلوم می‌شود که عده قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به گونه ای که دستگاه خلافت هم آنها را نمی شناخت؛ چون اگر می‌شناخت همه شان را تارومار می‌کرد. اما این عده چون شبکه قوی‌ای به‌وجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمی‌توانست به آنها دسترسی پیدا کند. 📚 انسان۲۵۰ساله،آیت الله خامنه ای ،ص ۳۲۳ ▪️سالروز شهادت امام هادی (علیه‌السلام) را تسلیت عرض می‌کنیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ارادت مادر متوکل عباسی به علیه السلام 👤 حجت الاسلام و المسلمین رفیعی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔸 دیدگاه «ابن کثیر دمشقی» یکی از بزرگان اهل سنت پیرامون شخصیت علیه‌السلام: 🔅 «وقد کان عابدا زاهدا» او عابد و زاهد بود «وهو علی التراب لیس دونه حائل» او در گوشه‌ای از اتاق روی خاک نشسته و مشغول عبادت است. 📚 البدایة والنهایة،إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی أبو الفداء، ج ۱۱، ص ۱۹ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
50.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 با اعلامیه استفاده از کالای ایرانی مقابل انگلیس و روسیه ایستاد! ✨ مرجعِ مجاهدِ شیعه، سید ابوالقاسم دهکردی کسی که مقابل استبداد ایستاد و پرچم استقلال کشور را بالا برد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✳️ فراتر از یک‌ واسطه 📔 اساسی‌‌ترین اهانت به پیامبران، آن چیزی بود که پس از وفاتشان به آن‌ها نسبت داده شد و این باور که این پیامبران الهی فقط واسطه‌هایی هستند تا پیام خداوند را به انسان‌ها برسانند و فراتر از آن، هیچ تفاوتی بین شخصیت آن‌ها و سایر افراد عادی وجود ندارد و دارای همان نواقصی هستند که انسان‌های عادی دچار آنند. 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
لیلة الرغائب.pdf
684.3K
✨ اعتبارسنجی روایات مربوط به 🔸 یکی از مناسبت‌هایی که در سال‌های اخیر شهرت فراوانی یافته و در رسانه‌های مختلف نیز بازتاب زیادی داشته، «لیله الرغائب» است که در میان عموم مردم با عنوان شب آرزوها شناخته می‌شود. 📝 در این یادداشت قصد داریم تا حتی الامکان با رعایت اختصار به اصل این مناسبت و اعتبار آن بر اساس مصادر شیعه بپردازیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام | اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا دعانویسی و جادو بر مومن اثر دارد؟ 👤 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅 امام جواد علیه السلام در اندیشه وهابیت! 🔰 سخاوت علیه السلام به قدری است که ابن تیمیه، نظریه پرداز اعتراف می‌کند: 📝 «محمّد بن علىِ جواد از بزرگان بنى هاشم بود. او معروف به سخاوت و بزرگوارى بود، و لذا او را جواد (بخشند) نامیده‌اند.» 📚منهاج السنة، ج ۴، ص ۶۸. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
❇️ عبرتی برای بشریت! 📔 البته بنی‌اسرائیل تنها قومی نبودند که با خداوند بر این‌ اساس پیمان بستند؛ اما سرنوشت آن‌ها که با تفصیل نسبی در قرآن کریم روایت شده، عبرتی برای بشر است که چنین عهدی دو سر دارد. 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅 علت وفات و شهادت سلام الله علیها چه بود؟ 🔰 علامه ذوالفنون و سیره‌نویس مشهور، آیت الله سید محمدکاظم قزوینی می‌نویسد: ✍ ﻭﻟﻘﺪ ﺃﻫﻤﻞ ﺍﻟﺘﺎﺭﻳﺦ ﺫﻛﺮ ﺳﺒﺐ ﻭﻓﺎﺗﻬﺎ! فهل ماتت ميتة طبيعية وبسبب المعاناة من تراكم المصائب التي توالت على قلبها الصبور. أم أنها قتلت بسبب السم الذي قد يكون دس إليها من قبل الطاغية يزيد حيث لا يبعد أن يكون قد تم ذلك، بسرية تامة خفيت عن الناس وعن التاريخ؛ 👈 تاریخ در بیان علت وفات حضرت زینب دچار تغافل گشته! آیا او به مرگ طبیعی بر اثر مصائب فراوان (که دیده است) درگذشته یا اینکه به واسطه سم جفا که از جانب یزید در خفا از مردم و تاریخ به او رسیده شد، کشته شده است؟! 📚ﺯﻳﻨﺐ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻼﻡ؛ ص۵۹۲ ▪️همانطور که در متن آمد، تشکیک بین در اثر مصیبت یا شهادت بر اثر مسمومیت حضرت است که در هر دو صورت می‌توان و شایسته است حضرت زینب سلام الله علیها را شهیده دانست. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
❇️ رابطه‌ی خاص! 📔 صرف‌نظر از رنگ و نژاد ما، خورشید بر تمامی ما یکسان می‌تابد. عرب باشیم یا یهودی، جاذبۀ زمین به یکسان بر ما عمل می‌کند. خداوند هم هیچ رابطۀ خاصی با یک قوم ندارد که با قوم دیگر نداشته باشد. تنها ‌مسئله‌ای که می‌تواند باعث برتری انسانی نسبت به دیگری شود، آن است که خود کسب کرده باشد. 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️ استادی که شاگردِ شاگردش شد! 🔅 حدیثی درباره کودکی حضرت هادی است که وقتی معتصم در سال ۲۱۸ هجری حضرت جواد را دو سال قبل از شهادت ایشان از مدینه به بغداد آورد، پس از آنکه حضرت جواد به بغداد آورده شد معتصم از خانوادۀ حضرت پرس وجو کرد و وقتی شنید پسر بزرگ حضرت جواد ( علیه السلام) شش سال دارد گفت این خطرناک است ما باید به فکرش باشیم. 🔸 معتصم شخصی را مأمور کرد که از بغداد به مدینه برود و در آنجا کسی را که دشمن اهل بیت است پیدا کند و این بچه را بسپارد به دست آن شخص، تا او به عنوان معلم این بچه را دشمن خاندان خود و متناسب با دستگاه خلافت بار بیاورد. ✨ این شخص از بغداد به مدینه آمد و یکی از علمای مدینه را به نام، الجنیدی (که جزو مخالف ترین و دشمن ترین مردم با اهل بیت علیهم السلام بود) را دید و به او گفت من مأموریت دارم که تو را مربی و مؤدّب این بچه کنم، تا نگذاری هیچ کس با او رفت و آمد کند و او را آن طور که ما میخواهیم تربیت کن. 🔰 بعد از چند وقت یکی از وابستگان دستگاه خلافت الجنیدی را دید و از بچه ای که به دستش سپرده بودند سؤال کرد. الجنیدی: گفت بچه؟ این بچه است؟! من یک مسئله از ادب برای او بیان میکنم او باب‌هایی از ادب را برای من بیان میکند که من استفاده میکنم این‌ها کجا درس خوانده اند؟ گاهی به او وقتی میخواهد وارد حجره شود می گویم یک سوره از قرآن بخوان بعد وارد شو، می‌پرسد چه سوره ای بخوانم؟ من به او گفتم سورۀ بزرگی مثلاً سورة آل عمران را بخوان او خوانده و جاهای مشکلش را هم برای من معنا کرده است. این‌ها عالمند حافظ قرآن و عالم به تأویل و تفسیر قرآنند؛ بچه؟! ارتباط این کودک که علی الظاهر کودک است اما ولی الله است و آتيناه الحكمَ صَبيًّا با این استاد مدتی ادامه پیدا کرد و استاد شد یکی از شیعیان مخلص. 📚 انسان۲۵۰ ساله ،آیت الله خامنه ای ،ص ۳۲۴. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔰 مسئله اصالت یک‌ قوم! 📔 ... اگر مبنا را «سرزمین» بگیریم که سال‌ها یهودیان، خواسته یا ناخواسته در اقصی‌نقاط دنیا پراکنده بوده‌اند و‌ بدین ترتیب، اعراب ساکن فلسطین را باید یهودیان واقعی بدانیم که اتفاقاً از نسل حضرت ابراهیم (ع) هم هستند! 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا