eitaa logo
افق
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
247 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ عبرتی برای بشریت! 📔 البته بنی‌اسرائیل تنها قومی نبودند که با خداوند بر این‌ اساس پیمان بستند؛ اما سرنوشت آن‌ها که با تفصیل نسبی در قرآن کریم روایت شده، عبرتی برای بشر است که چنین عهدی دو سر دارد. 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅 علت وفات و شهادت سلام الله علیها چه بود؟ 🔰 علامه ذوالفنون و سیره‌نویس مشهور، آیت الله سید محمدکاظم قزوینی می‌نویسد: ✍ ﻭﻟﻘﺪ ﺃﻫﻤﻞ ﺍﻟﺘﺎﺭﻳﺦ ﺫﻛﺮ ﺳﺒﺐ ﻭﻓﺎﺗﻬﺎ! فهل ماتت ميتة طبيعية وبسبب المعاناة من تراكم المصائب التي توالت على قلبها الصبور. أم أنها قتلت بسبب السم الذي قد يكون دس إليها من قبل الطاغية يزيد حيث لا يبعد أن يكون قد تم ذلك، بسرية تامة خفيت عن الناس وعن التاريخ؛ 👈 تاریخ در بیان علت وفات حضرت زینب دچار تغافل گشته! آیا او به مرگ طبیعی بر اثر مصائب فراوان (که دیده است) درگذشته یا اینکه به واسطه سم جفا که از جانب یزید در خفا از مردم و تاریخ به او رسیده شد، کشته شده است؟! 📚ﺯﻳﻨﺐ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻼﻡ؛ ص۵۹۲ ▪️همانطور که در متن آمد، تشکیک بین در اثر مصیبت یا شهادت بر اثر مسمومیت حضرت است که در هر دو صورت می‌توان و شایسته است حضرت زینب سلام الله علیها را شهیده دانست. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
❇️ رابطه‌ی خاص! 📔 صرف‌نظر از رنگ و نژاد ما، خورشید بر تمامی ما یکسان می‌تابد. عرب باشیم یا یهودی، جاذبۀ زمین به یکسان بر ما عمل می‌کند. خداوند هم هیچ رابطۀ خاصی با یک قوم ندارد که با قوم دیگر نداشته باشد. تنها ‌مسئله‌ای که می‌تواند باعث برتری انسانی نسبت به دیگری شود، آن است که خود کسب کرده باشد. 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️ استادی که شاگردِ شاگردش شد! 🔅 حدیثی درباره کودکی حضرت هادی است که وقتی معتصم در سال ۲۱۸ هجری حضرت جواد را دو سال قبل از شهادت ایشان از مدینه به بغداد آورد، پس از آنکه حضرت جواد به بغداد آورده شد معتصم از خانوادۀ حضرت پرس وجو کرد و وقتی شنید پسر بزرگ حضرت جواد ( علیه السلام) شش سال دارد گفت این خطرناک است ما باید به فکرش باشیم. 🔸 معتصم شخصی را مأمور کرد که از بغداد به مدینه برود و در آنجا کسی را که دشمن اهل بیت است پیدا کند و این بچه را بسپارد به دست آن شخص، تا او به عنوان معلم این بچه را دشمن خاندان خود و متناسب با دستگاه خلافت بار بیاورد. ✨ این شخص از بغداد به مدینه آمد و یکی از علمای مدینه را به نام، الجنیدی (که جزو مخالف ترین و دشمن ترین مردم با اهل بیت علیهم السلام بود) را دید و به او گفت من مأموریت دارم که تو را مربی و مؤدّب این بچه کنم، تا نگذاری هیچ کس با او رفت و آمد کند و او را آن طور که ما میخواهیم تربیت کن. 🔰 بعد از چند وقت یکی از وابستگان دستگاه خلافت الجنیدی را دید و از بچه ای که به دستش سپرده بودند سؤال کرد. الجنیدی: گفت بچه؟ این بچه است؟! من یک مسئله از ادب برای او بیان میکنم او باب‌هایی از ادب را برای من بیان میکند که من استفاده میکنم این‌ها کجا درس خوانده اند؟ گاهی به او وقتی میخواهد وارد حجره شود می گویم یک سوره از قرآن بخوان بعد وارد شو، می‌پرسد چه سوره ای بخوانم؟ من به او گفتم سورۀ بزرگی مثلاً سورة آل عمران را بخوان او خوانده و جاهای مشکلش را هم برای من معنا کرده است. این‌ها عالمند حافظ قرآن و عالم به تأویل و تفسیر قرآنند؛ بچه؟! ارتباط این کودک که علی الظاهر کودک است اما ولی الله است و آتيناه الحكمَ صَبيًّا با این استاد مدتی ادامه پیدا کرد و استاد شد یکی از شیعیان مخلص. 📚 انسان۲۵۰ ساله ،آیت الله خامنه ای ،ص ۳۲۴. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔰 مسئله اصالت یک‌ قوم! 📔 ... اگر مبنا را «سرزمین» بگیریم که سال‌ها یهودیان، خواسته یا ناخواسته در اقصی‌نقاط دنیا پراکنده بوده‌اند و‌ بدین ترتیب، اعراب ساکن فلسطین را باید یهودیان واقعی بدانیم که اتفاقاً از نسل حضرت ابراهیم (ع) هم هستند! 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
⚠️ بزم شراب در هم می‌ریزد! متوکل، علیه‌السلام را به مجلس شراب کشاند. تا خبر همه جا بپیچد که، علی بن محمد، میهمان متوکل بود؛ بساط شراب و عیاشی هم در مجلس چیده شده بود! ❇️ حضرت، با دید یک انسان مبارز به قضیه نگاه کرد و مقابل این توطئه ایستاد. حضرت به دربار متوکل رفت، و مجلس شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی با گفتن حقایق و خواندن شعرهای شماتت بار متوکل را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخر حرفهایش، متوکل بلند شد، برای حضرت غالیه (مرکبی از مشک‌و عنبر) آورد و او را با احترام بدرقه کرد. 🔸 حضرت به او گفت: «تو خیال می کنی اینجا نشسته ای، پنجه مرگ تو را فرا نخواهد گرفت؟» و همین طور مراتب عمل موت را تا کرم‌هایی که به جان متوکل خواهد افتاد، بیان فرمود. حضرت، مجلس را به کل متحول کرد و از دربار بیرون رفت. 📚 انسان ۲۵۰ ساله،آیت‌الله خامنه‌ای ،ص ۳۲۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅 علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیه! 🔰 زندگی موسی‌بن‌جعفر یک زندگی شگفت‌آور و عجیبی است. اولاً در زندگی خصوصی موسی‌بن‌جعفر، مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود. ✳️ حتی در محل سکونت، آن اتاقِ مخصوصی که موسی‌بن‌جعفر در آن اتاق می‌نشستند؛ این‌جوری بود که راوی (که از نزدیکان امام هست) می‌گوید من وارد شدم... 🏴 سالروز مظلومانه حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) خواندن و نوشتن نمی‌دانستند؟ 🔅مبعث نبی رحمت، پیامبر خاتم حضرت محمّد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بر عموم مسلمانان جهان مبارک باد🔅 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام | اینستاگرام | ایتا
✳️ «آنتوان بارا» مسیحی عاشق علیه السلام ✨ آنتوان بارا پس از سالها پژوهش و مطالعه در منابع مختلف تاریخ اسلام کتابی را به نگارش درآورده است که در نوع خود و از زبان یک مسیحی بی‌نظیر است. 📔 نام این کتاب "حسین در اندیشه مسیحیت" نام دارد. در کشورهای عربی به او "مسیحی شیعه" می‌گویند. 📝 "آنتوان بارا" اعتقاد دارد امام حسین (ع) فقط متعلق به شیعیان نیست بلکه متعلق به تمام جهانیان است و او را با عبارت "حسین گوهرِ ادیان" معرفی می‌کند و در پایان سخنش را با این جمله به پایان می‌رساند که «حسین (ع) در قلب من است.» 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سخنان اندیشمند مسیحي (کریس هیور) در مورد علیه‌السلام 🔸 "امام حسین الگوئی کامل برای تمام انسانیت و نمونه بارز تسلیم در برابر خداوند است؛ ما باید با یادآوری آنچه در "کربلا" گذشته است، کراماتِ اخلاقی حسین را در وجود خودمان بروز دهیم." 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔅 علیه‌السلام در نگاه امام صادق علیه‌السلام 🔰 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «کان عمنا العباس بن علی نافذ البصیرة صلب الایمان،جاهد مع أبی عبد الله وأبلی بلاء حسنا ومضی شهیدا» 🔸 عمویم عباس از نظر بصیرت و آگاهی و معرفت به خدا و پیغمبر و امامش در سطح بسیار بالایی بود. در رکاب امام حسین جهاد کرد و امتحان بسیار بزرگی داد و از امتحان الهی سربلند بیرون آمد. 📚 عمدة الطالب ،جلد اول، صفحه ۳۵۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
⚠️ آیا جمهوری وصله ناجوری است که در جمهوری اسلامی ایران به پیکره اسلام الصاق شده است؟ 🔰 مبدع دموکراسی و جمهوری را تمدن‌های یونان و روم می‌دانند. از این لحاظ آیا عبارت جمهوری اسلامی مصداق التقاط نیست؟ ✍ این اشتباهی است که بسیاری از طرفداران اسلام و طرفداران جمهوری دچار آن شده‌اند. هم مذهبیون و حتی انقلابیون فراوانی هستند که اعتقاد داشته و حتی دارند که آنچه اهمیت دارد تحقق فرامین خداوند بر روی زمین است و تحقق فرمان خداوند مسأله‌ای نیست که نیازمند آن باشد که میان مردمان به رأی گذاشته شود. و هم غربگرایان بسیاری هستند از این دریچه به دین و به تبع آن به اسلام تاخته‌اند که اگر قرار است همه چیز از آسمان بیاید دیگر چه چیزی می‌ماند که بین مردم به رأی گذاشته شود. 🔸 اگر بخواهیم در یک کلام این را رازگشایی کنیم و نکته‌ای که از چشم دو طرف دورمانده است را مطرح کنیم باید بگوییم، این فرمان خداوند است که نیازمند آن نیست که میان مردم به رأی گذاشته شود نه تحقق فرمان خداوند. ❇️ شاید یک مثال این موضوع را بهتر روشن کند: فرمان خداوند این است که راستگویی حق است و دروغگویی باطل. اگر تمام مردم جهان گرد هم آیند و با اکثریت قریب به اتفاق رأی دهند که از این پس راستگویی باطل است و دروغگویی باطل، بر دامن کبریایی فرمان خداوند حتی گردی هم نمی‌نشیند. اما خداوند تحقق فرمان خود را بر روی زمین منوط به اراده و اختیار ما انسان‌ها کرده است که راست بگوییم و از دروغ پرهیز کنیم. ✨ همانطور که خداوند ما را آزاد گذاشته که در زندگی فردی خود راستگویی را تحقق بخشیم، در زندگی اجتماعی ما را آزاد گذاشته است که آرمان اسلام را محقق کنیم و جمهوری یا دموکراسی یا بهتر است بگوییم مردم‌سالاری دینی یا هر نامی که که شما ترجیح بدهید، مکانیزمی است که از طریق آن جامعه‌ای حاکم بر سرنوشت خود باشد و به انتخاب خود آرمان اسلام را محقق کند. ✅ بله لزوماً آنچه از دریچه مردم‌سالاری تصمیم‌سازی می‌شود مقدس نیست، ولی این اصل که هر قومی حاکم بر سرنوشت خودش باشد امر مقدسی است و در اسلام به رسمیت شناخته شده است، حتی اگر عنوان آن را از دیگران به ودیعه گرفته باشد که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنچه به دست خودشان است تغییر دهند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
غبطه خوردن شهدا در قیامت! ✳️ شیخ صدوق در خصال خود از قول امام سجاد سلام الله علیه چنین می نویسد: قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ الْعَبَّاسَ‏ يَعْنِي ابْنَ عَلِي... وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امام سجاد علیه السلام فرمودند: رحمت خدا بر عباس بن علی ... و برای او نزد خداوند متعال در روز قیامت مقامی است که همه شهدا به آن غبطه می خورند. 📚 الخصال، ج 1 ص 68‌. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ رنگ‌پریدگی امام سجاد در موقع عبادت 📝 ابن حجر هيثمی مکی نيز در کتاب الصواعق خود پيرامون شخصيت والای امام سجاد سلام الله عليه چنين می نويسد: 🔹 وزين العابدين هذا هو الذي خلف أباه علما وزهدا وعبادة وكان إذا توضأ للصلاة اصفر لونه فقيل له في ذلك فقال ألا تدرون بين يدي من أقف. 🔸 زين العابدين جانشين پدرش در علم و زهد و عبادت بود و چون برای نماز وضو می‌گرفت، رنگش زرد می شد و در اين باره از او سوال شد، فرمود: هيچ می‌دانيد در مقابل چه کسی می‌ايستم؟! 📚 الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر ، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج ۲، ص ۵۸۲ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علیه‌السلام در روایات به لقب «ابن الخیرتین» معروف و مشهور هستند. علت این لقب چیست؟ 👤 حاج آقا ابوالقاسمی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
⁉️ مصلحت یا عافیت؟! این روزها مسئله این است... 🔰 یکی از انتقاداتی که به مسأله شفافیت می‌شود این است که عامه مردم به آن اندازه به مسائل سیاسی اشراف ندارند که تمامی تصمیمات را درک کنند و این خود می‌تواند منجر به تصمیمات عوامگرایانه یا پوپولیستی شود. البته کسی که شفافیت را قربانی چنین مصلحتی کند، نباید همین جا متوقف شود و باید این مسیر را تا مرحله استبداد خردمندان که از همان ابتدا توسط افلاطون مطرح شد ادامه دهد. به عبارت دیگر فرض می‌کنیم کسانی که چنین نگرانی دارند خود از خردمندان هستند و گذشته از آن مبتلا به فساد نیستند و مصلحت جامعه را به مصلحت خود مقدم می‌کنند و در این مصلحت جویی تمامی اقشار جامعه را در نظر می‌گیرند. آیا می‌توان نه تنها شفافیت که حتی مردمسالاری را برای قدرت یافتن این دسته قربانی کرد؟ 🔸 بگذارید مسأله را طور دیگری بیان کنم، فرض کنیم هوش مصنوعی بتواند در هر تصمیم و قانونگذاری حکومتی، نه تنها بهترین تصمیم که عادلانه‌ترین تصمیم را به گونه‌ای انتخاب کند که به بهینه ترین حالت منافع تمامی اقشار جامعه را لحاظ می‌کند، آیا در چنین وضعیتی خردمندانه این نیست که همه تصمیمات را به هوش مصنوعی محول کنیم؟ آیا چنین جامعه‌ای مدینه فاضله نمی‌شود؟ 💢 شاید دموکراسی‌خواه ترین اندیشمندان غربی چنین جامعه‌ای را مدینه فاضله بدانند، ولی قطعاً مذهب تشیع چنین جامعه‌ای را مدینه فاضله نمی‌داند. چون آنچه در حکومت شیعی در درجه اول اولویت قرار می‌گیرد، رسیدن به بهترین تصمیم نیست، بلکه این است که جامعه‌ای خود علیرغم تمام گرد و غبارها و ابهامات و منافع فردی و نفسانیات خیر را بر شر برگزیند. وَ عَسَی أنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم... 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ عهد عتیق vs عهد جدید! 📔 کسی که عهد عتیق و عهد جدید را به دنبال هم مطالعه می‌کند، به‌ سختی می‌تواند باور کند که توسط خدای واحدی الهام شده باشند. اوّلی گویی از جانب خداوندی سخن می‌گوید که تنها قوم خود را در زمرۀ انسان‌ها محسوب می‌کند و به دنبال سرافرازی و سعادت قوم یهود است. 📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا