🔸فرمانداری تهران آنچه به عنوان نسبت دادن تکدیگری به موسیقی خیابانی از سوی فرهادی عنوان شده را کذب محض میداند.
🔹فرماندار تهران در حاشیه مراسمی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص موسیقی خیابانی بر لزوم ضابطه مندی و قانون مند شدن تاکید داشته و هرگز کلامی در خصوص تکدی گری و مسائلی از این دست عنوان نکرده است.
🔹این جریان سازی کذب در حالی انجام شده که هفته گذشته دیدار صمیمانه ای با شورای جوانان شهرستان تهران با حضور رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی انجام شد و در آن جلسه دغدغه های جوانان در خصوص این موضوع و موضوعات مشابه دیگر مطرح و تبادل نظر شد.
🔹فرمانداری تهران ضمن تاکید بر کذب بودن اظهارات نسبت داده شده به فرماندار تهران، همچنان بر ضابطه مند و قانونی شدن موسیقی خیابانی تاکید دارد.
#موسیقی_خیابانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 نماهنگ
🔸 « امیر بی گزند »
🎙 خواننده: محسن چاوشی
🔺 #آهنگ
🌹 عید غدیر مبارک
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸 در جلسهی شوراى برنامه ریزى آموزشى و درسى دانشگاه که با حضور دکتر امید رئیس، معاونین دانشگاه، مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناورى برگزار شد، با تدوین و پیشنهاد مرکز دانشگاهی «هنر آفرین پویان» رشتهی «نوازندگى پیانو ایرانى» در مقطع کارشناسى تصویب شد.
🔹 به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، دکتر «پویان آزاده» مدیر و موسس مرکز دانشگاهى «هنر آفرین پویان» داراى دکترای آموزش پیانو از کشور آلمان رساله دکترا خود را در زمینه پیانو کلاسیک ایرانى با درجه عالى دفاع کرد.
🔹 «آزاده» سالهاست که در زمینهی ارتقای جایگاه پیانوی ایرانی تلاش میکند، برای مثال به دعوت کنگرهی موسیقی ۲۰۱۹ در کشور آلمان دربارهی «جهانی شدن در آموزش پیانو» سخنرانی خواهد کرد.
او بهعنوان عضو هیئت علمى دانشگاه هنر تهران چندین مقاله و راهنمایى رسالههاى کارشناسى ارشد و دکترای دانشجویان رشته موسیقى در ایران و آلمان و چین را در خصوص تحقیق در پیانو ایرانى ارائه و راهنمایى کرده است، آخرین آلبوم وى با نام «با یادش» یادواره استاد جواد معروفى با تنظیم و اجرا ایشان توسط انتشارات ماهور منتشر شده است، همچنین ایشان اقدام به ثبت ملى «مکتب نوازندگى پیانو کلاسیک ایرانى» ، شیوه نواختن پیانو ایرانى به سبک استاد محجوبى و شیوه نواختن پیانو استاد جواد معروفی در فهرست ناملموس میراث ملى کشور کرده و نت نوشتههاى استاد مرتضى خان محجوبى با تلاش ایشان در حافظه جهانى به ثبت رسیده است، رشته نوازندگى پیانو ایرانى نیز براى اولین بار با تلاش، تدوین، ارائه و دفاع دکتر آزاده به تصویب نهایى رسیده و بهعنوان یکى از رشته هاى دانشگاه جامع علمى کاربردى و در مقطع کارشناسى ارائه خواهد شد.
#پیانو
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 افسانه شعباننژاد میگوید: بچهها لالایی دوست دارند اما متأسفانه پدر و مادرها فراموش کردهاند بچهها به لالایی نیاز دارند.
🔸این شاعر ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا، درباره ضرورت حفظ لالاییها و راههای انتقال آن به نسلهای بعدی اظهار کرد: ادبیات شفاهی سینه به سینه گشته تا به ما رسیده است و مسلما حفظ آن ضرورت دارد؛ لالاییها هم بخشی از آن هستند و واقعا حفظ آنها ضروری است. پدر و مادرها فراموش کردهاند بچهها گاهی نیاز دارند در بغل آنها باشند تا برایشان لالایی، قصه و افسانههای قدیمی تعریف کنند تا خوابشان ببرد. البته برخی میگویند بچههای امروز دیگر اینطور نیستند و لالایی و قصه دوست ندارند، اما بچه بچه است و بچه دیروز و امروز، اینور دنیا و آنور دنیا ندارد. همه بچهها به آغوش پدر و مادر نیاز دارند، بچهها نیاز دارند که موقع خواب زمزمهای کنار گوششان باشد که آرامشان کند.
🔸او درباره کمرنگ شدن لالاییها با تأکید بر اینکه بچهها لالایی دوست دارند، افزود: این موضوع به پدر و مادرها بر میگردد و مشکل، بیحوصلگی بزرگترهاست که برای بچهها لالایی نمیخوانند، نه نخواستن بچهها. یکبار من، آقای رحماندوست و خانم قاسمنیا یک کار لالایی انجام داده بودیم، کسی آمد و به ما گفت: فکر میکنید بچههای امروزی لالایی دوست دارند؟ گفتم شما بچه داری؟ گفت بله. از او پرسیدم تا حالا برای بچهتان لالایی خواندهاید؟ گفت خیر. گفتم پس چرا این حرف را میزنید. وقتی شما امتحان نکردهاید و نمیدانید کودکتان لالایی را میپذیرد و با آن احساس آرامش میکند یا نه، حق ندارید اظهارنظر کنید که بچههای امروز لالایی دوست ندارند.
🔸شعباننژاد درباره راههای انتقال لالاییها گفت: من در هر جلسهای که حضور دارم از پدر و مادرها میخواهم برای حفظ احساس مادرانه و پدرانه بین فرزند خود و خودشان، برای کودکان لالایی و قصه بخوانند زیرا بچهها شنیدن لالایی را دوست دارند. این وضع فقط مختص ایران هم نیست. در آنور دنیا هم لالایی وجود دارد و استفاده میشود. لالایی چیزی است که بین والدین و فرزند پیوند احساسی ایجاد میکنند. خواندن قصه و لالایی شنیدن از طرف پدر و مادر آرامش خاصی به بچه میدهد. بچهای که در بغل مادرش قصه و ترانه بشنود بچهای با احساس زلال و پاک خواهد بود تا بچهای که توجهی به او نشده است و عاطفهای از طرف پدر و مادر دریافت نکرده است.
🔸شاعر کتابهای «جمجمک برگ خزون»، «آفتاب مهتاب چه رنگه» و «الک و دولک خانم بزک» با تأکید بر ضرورت حفظ ادبیات عامیانه، گفت: خودِ من همیشه تلاشم این بوده تاجایی که بتوانم در کارهایم به ادبیات عامیانه توجه داشته باشم؛ اگر شما کتابهای من ر ا ورق برنید، میبینید آنها برگرفته از ادبیات عامیانه قدیم برای بچههای امروز هستند. در زمینه لالاییها هم کارهایی انجام شده و با زبان بچههای امروز لالاییهایی برایشان سروده شده است؛ از جمله توسط من، آقای رحماندوست، خانم قاسمنیا و خانم اسلامی. دوستان شاعر دیگر هم سعی کردهاند برای حفظ لالاییها، آنها را با زبان امروزی بسرایند.
🔸او در ادامه بیان کرد: حتی ما یکسری کار انجام دادیم که بچه بتواند لالاییها را برای عروسکهایش بخواند؛ یعنی لالاییهایی را در سطح فهم و درک بچه خردسال سرودهایم تا برای عروسکش بخواند. تلاشهایی برای حفظ لالاییها شده اما فکر میکنم باز هم باید تلاشهای بیشتری برای حفظ این آثار ارزشمند عامیانه که جزء فرهنگ ما هستند، صورت بگیرد. ادبیات عامیانه جزء پایههای فرهنگ کشور ماست که باید برای حفظ آن بکوشیم.
🔸شاعر «لالا گلدون لالا ماهی»، «کلاغه به خونش نرسید» و «دار، دار، خبر دار» درباره بازتولید لالاییها با توجه به اینکه برخی لالاییها به لحاظ محتوا کارکرد خود را از دست دادهاند، اظهار کرد: من لالاهای قدیمی را نفی نمیکنم و به نظرم الان هم میتوانیم یکجورهایی از آنها استفاده کنیم، زیرا گاهی بچهای که برایش لالایی میخوانیم آنقدر کوچک است که محتوای لالایی را درک نمیکند و فقط به خاطر موسیقی خاص لالایی و آرامشی که در موسیقی آن هست، به خواب میرود. وگرنه لالاییهای قدیمی بازگوکننده درد و رنجهای مادری بوده که برای کودکش لالایی میگفته است. البته لالاییهای زیبای بدون اندوه هم در گذشته داریم.
🔸او در ادامه تأکید کرد: اگر فکر میکنیم حفظ لالایی لازم است باید برای این کار با زبان بچههای امروزی لالایی بگوییم. خب این کار تا حدودی انجام شده اما کم است و باید برای اینکار خیلی تلاش کنیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 متین رضوانیپور پژوهشگر و آهنگساز شناخته شده موسیقی آیینی در تشریح تازهترین فعالیتهای خود از تالیف یک کتاب پژوهشی-صوتی با هدف آنالیز موسیقایی شیوه مداحی حاج منصور ارضی خبر داد.
🔸 متین رضوانیپور پژوهشگر شناخته شده موسیقی آیینی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازهترین فعالیتهای خود گفت: طی یک سال گذشته به شدت مشغول تدوین و گردآوری کتابی برگرفته از ۲۵۰ مجلس حاج منصور ارضی از ذاکران و مداحان پیشگام کشورمان بودم که طی آن تلاش کردم ضمن بررسی دقیق این مجالس ارزشمند، آنالیز موسیقایی نیز درباره هر کدام داشته باشم.
🔸 رضوانیپور ادامه داد: به هر حال این نوحهخوان پیشکسوت یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین افراد در حوزه مداحی نوین است که به اعتقاد من پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با صادق آهنگران اصلیترین نقش را در پیوند بین مداحی سنتی و مداحی نوین ایجاد کردند.
🔸 وی افزود: بر اساس برنامهریزیهایی که برای تالیف این کتاب صورت گرفت، بیش از ۲۵۰ مجلس ایشان در مساجد ارگ و شهدا طی دهههای ۶۰ و ۷۰ آنالیز شد و تلاش کردیم ضمن این بررسی دقیق، شمایل دقیقی از نو شدن شیوه مداحی که تقریبا از دهه ۶۰ آغاز شد به مخاطب ارائه کنیم. به نوعی میتوان گفت که این کتاب دربرگیرنده نکات بسیار مهم و ارزشمندی در حوزه مداحی نوین است که در آن ضمن بررسی تطبیقی با تکیه بر مجالس حاج منصور ارضی، شیوههای موسیقایی این آثار نیز مورد کنکاش قرار گرفته است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 رییس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در تشریح تازهترین فعالیتهای انجام گرفته در این مجموعه ضمن اشاره به برگزاری جشنواره «سرود مساجد» به جدایی خود از رادیو اشاره کرد.
🔸 جمشید جم خواننده شناخته شده آثار انقلابی که با ترانه «یار دبستانی» به شهرت رسید در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: طبق برنامه ریزیهای انجام گرفته در انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور که مدیریت آن را بر عهده دارم بناست تا مقدمات برگزاری جشنواره سرود مساجد را فراهم کنیم. زیرا پایگاههای فرهنگی هنری مساجد دارای پتانسیلهای بسیار فراوان و ارزشمندی در حوزههای مختلف هنری به ویژه سرود هستند که از بدو شروع مبارزات مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره سرمنشا خدمات ارزشمندی برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و منویات امام راحل بوده است.
🔸 جم افزود: از این جهت ما تصمیم گرفتیم در روزگاری که نسبت به هنر والای سرود بی مهری و کمتوجهیهای زیادی میشود در کنار رویدادهایی که طی سالهای گذشته طراحی و برگزار کردیم جشنواره سرود مساجد را نیز پایهریزی کنیم که به اعتقاد من میتواند دربرگیرنده دستاوردهای موثری برای اعتلای این هنر انقلابی باشد.
🔸 وی ادامه داد: بر اساس آنچه برای برگزاری جشنواره سرود مساجد طراحی شده بنا داریم که این رویداد هنری را در دو بخش بدون ساز و با ساز برگزار کنیم که جزییات این بخشها مشخص نیست، اما به طور حتم بعد از طراحی کامل رویداد و تبیین اهداف و اولویتهایی که در این زمینه مد نظر قرار دارد به زودی نسبت به انتشار فراخوان اقدام خواهیم کرد.
🔸 این هنرمند ادامه داد: این در حالی است که با توجه به نزدیکی ایام گرانقدر سوگواری حضرت سید الشهدا تلاش داریم فضا به گونهای باشد تا در این ایام عزیز نیز آثاری با مضامین عاشورایی توسط گروههای سرود مساجد تولید و در دسترس مخاطبان قرار گیرد. به هر حال ما طی سالهای گذشته جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج را برگزار کردیم که طی آن هنرمندان بسیجی بسیار ارزشمند و مستعدی کشف شدند و امیدوارم شرایط به گونهای باشد که جشنواره سرود مساجد نیز بتواند برای اعتلای بدنه لاغر سرود در کشور نقش موثری را ایفا کند.
🔸 رییس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: سرود یکی از جدی ترین هنرها در ایران است که بیش از چهل سال قبل توسط عدهای از ما پایهگذاری شد و ما با تمام مشکلات پای هدف خود ایستادیم تا نشان دهیم این هنر والا میتواند دستاوردهای بسیار موثری را برای اهداف انقلابی به همراه داشته باشد. حالا هم ما در انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان هستیم که این رویکرد میان جوانان نسل امروز نیز تسری پیدا کرده و موجب خلق آثاری شود که بتواند معرف جوانان هنرمند انقلابی شود.
🔸 این خواننده شناخته شده آثار انقلابی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تازهترین فعالیتهایش در عرصه موسیقی اشاره کرد و توضیح داد: مدتی پیش قطعه ضد استکباری «مشت» را تولید کردم که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت به طوری که در بسیاری از نشستها و برنامههایی که با موضوعات ضداستکباری برگزار میشود از این قطعه استفاده میکنند. البته طی ماههای اخیر مشغول ساخت اثر دیگری به نام «با تو هستم» بودم که محتوای آن با حال و هوای امروزی جامعه است که امیدوارم بتواند بیان کننده خوبی برای مقابله مردم ایران با دشمنان باشد.
🔸 جم در پایان ضمن اشاره به جدایی خود از رادیو هم تصریح کرد: من تا چندی پیش هفتهای یک بار در رادیو برنامه داشتم اما به دلیل برخی سیاستهای نادرست که در سازمان صدا و سیما میبینم و شاهد این هستم که این مجموعه که زمانی مونس مردم بود تبدیل به جایگاهی شده که مورد نظر من نیست بنابراین ترجیح دادم از رادیو جدا شوم. اینجا خانه من بود به طوری که هر زمان در آنجا حضور پیدا میکردم با تمام وجود تلاش داشتم تا هرآنچه در دنیای هنر آموختم به درستی به مخاطب ارائه شود. اما متاسفانه شرایط اکنون به گونهای شده که ترجیح میدهم در این فضا فعلا حضور نداشته باشم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 خراسان/ فریدون شهبازیان از وضعیت موسیقی برنامههای تلویزیونی برای کودکان به شدت انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، این موسیقیدان و آهنگ ساز در این باره گفت: امروز میبینیم به جای بالابردن سواد موسیقی در برنامه تلویزیونی فقط از ابتدا تا انتهای برنامه بچهها را وادار به رقصیدن میکنند. وی تصریح کرد: همانطور که سواد خواندن و نوشتن در یک دانشآموز کلاس اولی با دانشآموز کلاس هفتم یکی نیست در خصوص موسیقی نیز باید به این مسئله توجه کنیم که در نوشتن قطعههای موسیقی برای بچهها، از ملودیهای سادهتر و دلنشینتری استفاده و از ریتمهای رقصگونه پرهیز کنیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Baz'a.mp3
6.99M
🎵 آهنگ
🔸 « بازآ »
🎙 آهنگساز و خواننده: شاهین اَسنا
📜 شاعر: ابوسعید ابوالخیر
🎛 میکس و مسترینگ: شروین معینی
🌄 طراح کاور: امیرسالار
⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف
🔺 #آهنگ
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
✍ توییت واحد موسیقی موسسه مصاف :
اگر تا کنون فرصت نکرده اید تا در خلوتی دنج به این اثر ارزشمند (#نینوا) گوش فرا دهید، این ایام بهترین فرصت است.
لطفا به دلیل حفظ حقوق ناشر اثر، آن را خریداری کنید.
#حسین_علیزاده
🌐 twitter.com/masafmusic/status/1167457597588484097?s=19
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ توییت واحد موسیقی موسسه مصاف :
اینکه محمود #احمدی_نژاد در آستانه محرم تولد مایکل جکسون را تبریک گفته به کنار، اما اینکه وی در توییتش به قسمتی از شعر آهنگ "مرد درون آینه" مایکل اشاره می کند محل تامل است
چراکه در بخشی از موزیک ویدئو آن به پلاکاردی با جمله "Khomeini is crazy" برمی خوریم
#چه_خبرتونه
🌐 https://twitter.com/masafmusic/status/1168106274346676225?s=19
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
✍ توییت واحد موسیقی موسسه مصاف :
گویا گروهی در داخل کشور ماموریت دارند تا مردم را از کشور و انقلابشان بیزار کنند، با این شرایط خیلی ها همواره دلبسته ی ریشه های این انقلاب هستند
در اصل بین آرمانهای این انقلاب و رفتارهای بد برخی از افراد باید تفکیک قائل شد
#تهی
🌐 https://twitter.com/masafmusic/status/1168885893085745153?s=19
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Masir.mp3
9.55M
🎵 دانلود آهنگ
🔸 « مصیر »
🎙 خواننده: حامد جلیلی
🔺 #محرم
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
🔹 موسیقی سریالهای محرم چگونه خاطرهساز شدند؟/ معجزه موقعیتشناسی
1⃣ بخش اول:
🔸 رضا مهدوی کارشناس موسیقی «سلام صبح بخیر» روز یکشنبه ۱۰ شهریور در این برنامه به مرور موسیقی سریالهای محرم و ویژگیهای آنها پرداخت.
🔸 وی در ابتدای برنامه گفت: حماسه را در شور و هیجان و حماسه هم میشود دید. فرهنگ عاشورایی، فرهنگ عظیمی است که در عالم بشریت بی نظیر است. نت و گام این موسیقی باید فرهیختهترین و قویترین نتها و گامها باشد و قرار است اوج عظمت و قداستی در آن مطرح شود که برای آن از هر سازی نمی توان استفاده کرد. در این راه آهنگساز باید متوجه باشد که موسیقی سکانسهای مختلف را بر اساس کلام و فیلمنامه آن باید بسازد و طبق گفته استاد بزرگ روحالله خالقی اجزای مذهب و دین در آن آورده شود. درست است که سازهایی به روز شده اند اما نباید با آنها به روز نواخت و این کاری سهل و ممتنع است. این آهنگ حماسی گویای تمام ابعاد وقایع نینوا باشد.
🔸 «معصومیت از دست رفته» و اندوه ذاتی صدای اصفهانی
🔸 این کارشناس موسیقی در ادامه درباره موسیقی «معصومیت از دست رفته» اظهار کرد: در این موسیقی یک خط سیر کششی وجود دارد و با آگاهی از سازها استفاده شده، صدای محمد اصفهانی هم به خوبی روی آن مینشیند. وقتی مخاطب تصویر را نگاه میکند موسیقی و تصویر را هم راستا و هم جوار یکدیگر میبیند و هیچ کدام بیرون نمی زند. اندوه ذاتی صدای اصفهانی و حزن او مخاطب را هوشیار میکند نه اینکه صرفا او را به گریه بیندازد.
🔸 وی درپاسخ به حسین کلهر مجری برنامه که این تیتراژ را مثل قطعهای از یک اپرا توصیف میکرد، گفت: بله کاملا درست است. به ویژه که ما اعتقاد داریم ریشه اپرا از ایران و تعزیه ایرانی است و به کشورهای دیگر رفته و توسعه پیدا کرده است.
🔹 از انتخاب نادرست مازیار فلاحی تا موسیقی کوششی امیر توسلی در «یلدا»
🔸 مهدوی درباره موسیقی سریال «یلدا» ساخته امیر توسلی تاکید کرد: موسیقی این سریال در ذهن ما نیست گرچه فکر و چیدمان آن درست است اما مازیار فلاحی که در ژانرهای دیگر خیلی موفق بوده و از کنسرت هایش استقبال آن چنانی میشود اما اینجا که میخواهد حزن انگیز بخواهد موفق نمی شود و مثل جناب اصفهانی صدایش حزن ذاتی ندارد.
🔸 وی یادآور شد: آهنگساز در این قطعه بین زمین و هوا است و رها نیست. وقتی روح هنرمند آزاد باشد و احساس کند حرفی که میزند درست است کارش بهتر نمود پیدا میکند. او سعی کرده فضای سنگینی در کارش ایجاد کند و کارش بیشتر کوششی است تا جوششی. اینکه ما یک موسیقی را صرفا سنگین ایجاد کنیم نمی توانیم آن را به یک اتفاق سنگین و غم انگیز مرتبط کرد.
🔹 «پریدخت» مخاطب را اندوهگین میکند
🔸 این کارشناس موسیقی درباره آهنگسازی سریال «پریدخت» اظهار کرد: در ابتدای این کار گرته برداری درستی از کار عارف قزوینی شده است و وقتی میگوییم غم با نشاط منظور همین است. شما اندوهگین میشوید و فرو میروید اما مدام اوج پیدا میکنید و میخواهید پرواز کنید.
🔸 مهدوی توضیح داد: آهنگساز در چنین آثاری باید متوجه باشد که فقط غم را القا نکند، صدای سالار عقیلی هم جایگاه ویژه و گرمی و نرمی دارد. صدای او هم دارای اندوه است اما اندوه او حدی دارد که از آن فراتر نمی رود و اغراق نمی کند.این صدا شما را وادار میکند به شعر هم توجه کنید و تحریر و قدرت نمایی در آن وجود ندارد و طبیعی میخواند اما بسیار تاثیرگذار است. سالار ادا در نمی آورد شاید دوستهای دیگرش ناز کنند تمام وجود او ناز است اما ادا درنمی آورد.
🔸 مهدوی درباره آهنگ «شب دهم» ساخته فردین خلعتبری با صدای علیرضا قربانی گفت: شعر، موسیقی و خواننده در این اثر ناب هستند. قربانی ذهن فوق العاده خلاق دارد و کارهای جدیدی در راستای ریشههای موسیقی دستگاهی میکند. همه چیز این کار فکر شده است و خلعتبری نیز جزو افرادی است که تحقیق میکند و هر کاری را به راحتی نمی پذیرد. او سفارشهای بسیار خوب داشته اما نپذیرفته چون باید با موضوع ارتباط برقرار کند او در «خوش رکاب» که سریال دفاع مقدسی طنز هم بود کار خاصی انجام داد که هیچکس قبل از او جرات انجامش را نداشته است. او در «شب دهم» هم فوق العاده خوش درخشید.
💠 مهرنیوز
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 موسیقی سریالهای محرم چگونه خاطرهساز شدند؟/ معجزه موقعیتشناسی
2⃣ بخش دوم:
🔹 تبلور نشاط عاشورا در موسیقی «شب دهم»
🔸 وی ادامه داد: در جایی از این موسیقی سنتور ملودی را ادامه میدهد، او به خوبی این ساز را میشناسد و از آن که کمتر در این موضوعات بهره برده شده به خوبی استفاده میکند و نشاط را به ارمغان میآورد. در فرهگ عاشورا هم نشاط وجود دارد و امام حسین هم به خواهرشان میگویند من چیزی جز زیبایی ندیدم. همه اینها نشاط است.غم و اندوه و اشک دارد اما از سویدای وجودش میگوید این نشاطی است که انسان به آن نیاز دارد. خلعتبری فرهنگ عاشورایی را به خوبی شناخته و زنده یاد افشین یداللهی نیز عمیق و متعهدانه به موضوعات فکر میکرده و خداوند کلمات را در ذهنش جاری و ساری میکرد و خواننده هم در راس این مثلث قرار دارد. آهنگساز در این کار جای خود را پیدا کرده و در آسمان است نه بین زمین و آسمان
🔸 این مدرس دانشگاه بیان کرد: چیزی که میخواهم بگویم بعضی شاعران خوششان نمی آید. شعری هست که سالها ماندگار شده اما شاید فقط در کلاسهای ادبی شاعران درس داده شود اما وقتی با موسیقی هم آمیخته میشود و یک خواننده خوب آن را میخواند آن شعر معروف میشود و مردم دیوان شاعر را میخریدند. شعر افشین جان هم اگر در کتابش میماند اینقدر دیده نمی شد اما صدای قربانی عزیز و این موسیقی باعث شد همه متوجه افشین یداللهی شوند که او که دکترای روانشناسی است در این بخش هم در کنار دیگر کارهایش قوی است و موسیقی این قدرت را دارد.
💠 مهرنیوز
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 معتمدی: نقش «حر» در اُپرای عاشورا را دوست دارم
🔸 براساس برنامه رپرتوآور گروه تئاتر عروسکی آران سیزدهم شهریور ماه به مناسبت ایام محرم به مدت ۱۰ شب اپرای عاشورا به کارگردانی بهروز غریبپور به صحنه تالار فردوسی میرود.
🔸 «سید محمد معتمدی»، خواننده موسیقی ایرانی که در دورههای مختلف همکاری با گروه تئاتر آران به عنوان خواننده در اُپراهای مختلف سعدی، حافظ، مولوی، عاشورا و خیام داشته است، در گفتوگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: من آقای غریبپور را به شخصه خیلی دوست دارم و هر جایی که لازم باشد با او حتما همکاری میکنم.
🔸 وی در پاسخ به این سؤال که علت عدم همکاری مجدد او با غریبپور مسئله مالی بوده یا مسائل دیگری دخیل بوده است، گفت: دستمزد بهرحال بخشی از کار ما است، هیچ کس از آن بدش نمیآید اما دلیل من این نبوده من به خود او هم گفتهام که ترجیح میدهم دیگر در اپراها خوانندگی نکنم به این دلیل که صداهای مختلفی در این کار حضور داشته باشد و تکراری نباشد.
🔸 معتمدی با تأکید بر اینکه آخرین کاری که با گروه تئاتر آران همکاری کردم، اپرای خیام بود که اصلا قرار هم نبود این کار را من خوانندگی کنم، افزود: یکی دیگر از همکاران قرار بود این اپرا را بخواند که به دلائلی این اتفاق نیافتاد و آقای غریبپور از من خواستند که کار خیام را هم قبول کنم اما پس از آن دیگر من پیشنهاد دادم که نخوانم تا در خوانندگی کارها تنوع ایجاد شود.
🔸 وی با بیان اینکه کار اپراهای عروسکی را خیلی دوست دارم و به نظرش عیار هنری این کارها بالا است، افزود: من در کنار بهروز غریب پور خیلی چیزها آموختم، به شخصه هم انسان دوست داشتنی است.
🔸 معتمدی در پاسخ به این سؤال که اگر نیاز باشد و بعد از گذشت ایامی باز هم ممکن است خوانندگی یکی از اپراها را برعهده بگیرد، گفت:اگر لازم باشد حتما انجام میدهم بهرحال من چون رشته کارگردانی هم خواندهام به ادبیات دراماتیک علاقه دارم شاید خیلی از خوانندهها فقط به جنبه فنی و تکنیکهای آوازی کار توجه کنند اما من با آقای غریب پور خیلی خوب کنار میآیم چرا که به بعد دراماتیک کار هم توجه میکنم.
🔸 وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه بین همه نقش خوانیهایی که داشته در اپراهای مختلف، کدام را بیشتر دوست میدارد، گفت: من نقش حُر در اُپرای عاشورا را خیلی دوست داشتم، چون به این کار به لحاظ نمایشی از نظر خودم بی نظیر بود. حُر هم یک شخصیت متغیری دارد یعنی از یک جهت نقش یک انسان منفی قلدر را دارد از سوی دیگر انسان مرددی میشود که بین دو راهی باقی مانده و بعد هم پشیمان و یک شخصیت مثبت میشود.
🔸 معتمدی یادآور شد: قرار گرفتن حرف در این سه موقعیت برای من چالش برانگیز بود و تلاش کردم با آواز این را در نمایش دربیاورم اما بعد از آن هم در کارهای دیگری چون اپرای مولوی، حافظ، خیام، سعدی همه صحنهها و پردههایی داشت که آوازهای که خواندم را خیلی دوست داشتم
💠 فارس
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 رابطه موسیقی و مناسک آیینی محرم به روایت «شب موسیقی»
🔸 به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، مجله «شب موسیقی» از مجموعه «شب های هنر» ۱۰ شهریور و در اولین شب از ماه محرم به نقش مهم موسیقی در آیین های دینی محرم می پردازد.
🔸 رضا مهدوی مجری کارشناس این برنامه 10 شهرویور ساعت ۲۲ میزبان مهدی امین فروغی محقق و پژوهشگر موسیقی آیینی شد و با وی در این خصوص گفتگو کرد.
🔸 پخش قطعه ای از اولین مداحی های ایران، پخش مداحی ماندگار «زینب زینب زینب» با صدای مرحوم حاج سلیم موذن زاده اردبیلی و پخش بخش هایی از یک تعزیه از دیگر بخش های این برنامه است. همچنین یک مستند ۵ دقیقه ای از تاریخچه عزاداری در محرم در «شب موسیقی» پخش شد.
🔸 «شب موسیقی» یکی از برنامه های «شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، به موضوعات مرتبط با حوزه موسیقی می پردازد. برنامه «شب های هنر» در دهه اول محرم و همزمان با پخش ویژه برنامه های این ایام، هر شب ساعت ۲۲ به صورت زنده پخش می شود.
💠 مهرنیوز
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 حقوق واگذاری ترانه به خواننده و آهنگساز
1⃣ بخش اول:
🔸 وقتی یک آهنگ مزین به کلام باشد، یک محصول مشترک هنری محسوب می شود که دیگر نه به تنهایی آهنگ است و نه صرفا کلام. به این شکل که شعر یا ترانه، موزیک، صدای خواننده و برخی از هنرهای دیجیتال و تکنیک های مدرن مربوط به ترکیب همه اینها از قبیل میکس ،مسترینگ و انواع تنظیمات در یک اثر به کار می روند. پس در بررسی حقوقی مربوط به اثر باید همه این موارد را در نظر داشت. حالا ما قصد داریم در این یادداشت به حقوق واگذاری ترانه به عنوان یکی از اجزای این نوع آثار هنری ترکیبی بپردازیم.
⁉️ ترانه چیست؟
🔸 از بررسی تکنیکی و ماهیتی ادبی یا موسیقیایی اثر که بگذریم، باید بگوییم در بررسی حقوقی این هنر، ترانه کلامی است که پدید آورنده آن برای خوانده شدن در یک اثر موسیقی و در متن یک آهنگ، به خواننده یا آهنگساز یا مدیر یک موسسه ساخت آثار شنیداری یا صاحب استودیوی ضبط ترانه، یا هر کسی که قصد انتفاع و بهره برداری از آن ترانه را داشته باشد ، واگذار می کند. شکل دیگری از این اثر هنری نیز وجود دارد که آن چاپ ترانه و واگذاری به ناشر است که در این یادداشت موضوع بحث ما نیست.
🔹 مالکیت حقوقی آهنگ با چه کسی است؟
🔸 آهنگی که توسط آهنگساز ساخته شده است، یک محصول خام و آماده اجراست که مالکیت آن در اختیار آهنگساز است. اما این آهنگ به محض اضافه شدن ترانه به آن، دارای ماهیت حقوقی متفاوتی می شود که در بر گیرنده حقوق ترانه سرا نیز خواهد بود. در این مرحله آهنگساز باید نسبت به این حقوق با ترانه سرا توافق کند. اما با اجرا شدن و نشر این آهنگ و ترانه توسط یک خواننده، اثر مورد نظر علاوه بر آهنگساز و ترانه سرا، دارای حقوق تازه ای به نفع خواننده نیز خواهد شد. اگر همین گونه ادامه دهیم پس از ضبط و پخش آهنگ نیز ممکن است انواع و اقسام حقوق مربوط به ناشر، استودیوی ضبط، طراح لیبل گرافیکی و تبلیغاتی آهنگ ایجاد شوند. هر کدام از این حقوق در محدوده تاثیر و نفوذی که در شکل گیری و ایجاد منافع مادی و معنوی آن اثر داشته اند دارای اعتبار هستند.
🔹 مالکیت حقوقی ترانه با چه کسی است؟
🔸 ماده چهارم قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان می گوید: حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است. پس یک ترانه سرا حتی اگر اقدام به فروش ترانه خود کند، همواره مالکیت معنوی نسبت خود نسبت به اثر را حفظ خواهد کرد. به این شکل که همیشه باید نام او ذیل اثر به عنوان ترانه سرا ذکر شود. تا زمانی که ترانه واگذار نشده باشد، مالکیت مادی و معنوی آن انحصارا با ترانه سراست. اما به محض اینکه ترانه به یک خواننده یا آهنگساز واگذار شود، مالکیت مادی آن به طرف مقابل منتقل می شود. در این وضعیت آهنگساز حق دارد با دارا بودن اختیار کامل، پکیج ترکیب آهنگ و ترانه را به هر خواننده ای که لازم بداند واگذار کند. مگر اینکه از قبل ترتیب دیگری را تعیین یا توافق دیگری با ترانه سرا انجام داده باشد. همکاری ترانه سرا و آهنگساز و خواننده، به عنوان سه رکن اصلی مثلث آهنگ ، ممکن است شکل های دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است ترانه ابتدا توسط خواننده خریداری شود و خواننده اقدام به ارائه سفارش به آهنگساز برای ساخت یک اثر ترکیبی با آن ترانه کند. این موارد تابع قاعده خاصی نیستند و بستگی به نوع همکاری و توافق صورت گرفته بین طرفین دارند. در هر صورت این قرارداد ها با هر کس منعقد شوند، در صورت بروز مشکل باید به همان شخص مراجعه کرد.
🔹 آیا یک ترانه را می توان به دو نفر واگذار کرد؟
🔸 قانون در این مورد تصریح ندارد، زیرا این از مواردی بوده که تابع توافق طرفین است. در تاریخ موسیقی بارها شاهد بوده ایم که یک شعر توسط چند خواننده و در ملودی های مختلف اجرا شده است. اما این سکوت قانون، همان اندازه که می تواند راه را برای آهنگساز جهت واگذاری همزمان یک اثر به چند خواننده باز کند، به همان اندازه نیز می تواند راه را مسدود کند. زیرا همان گونه که طرف مدعی، ماده قانونی خاصی برای مواخذه طرف مقابل ندارد، طرف مقابل نیز دستاویز قانونی مشخصی برای دفاع و تبرئه خود نخواهد داشت. در این میان مراجعه به عرف و رویه های رایج جامعه موسیقی از طریق کارشناسی برای محاکم قضایی راهگشا خواهد بود.
💠 روزنامه اصفهان زیبا
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 حقوق واگذاری ترانه به خواننده و آهنگساز
2⃣ بخش دوم:
🔹 قرارداد های شفاهی و عملی واگذاری اثر
🔸 لازم نیست حتما بین ترانه سرا و آهنگساز قرارداد کتبی منعقد شده باشد. در این فرض، اگر یک ترانه از یک ترانه سرا اجرا شود و تا مدت ها هیچ اعتراضی از ناحیه آن ترانه سرا نسبت به اثری که اجرا شده، ارائه نشود و حتی از طرف ترانه سرا مورد تایید یا تبلیغ نیز قرار بگیرد، عرف هنری می گوید که او راضی به این همکاری بوده است، حتی اگر قرارداد مکتوب همکاری بین طرفین وجود نداشته باشد؛ چیزی که در عرف هنری پذیرفته شده و مورد تایید کارشناسان این حوزه قرار بگیرد ، مهر تایید قانونی خواهد خورد. با این وصف ، واگذاری یک ترانه به دو نفر بدون اعلام این که ترانه قبلا اجرا یا واگذار شده است، قانونی نیست. حتی اگر هیچ قرارداد مکتوبی وجود نداشته باشد
💠 روزنامه اصفهان زیبا
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic