فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اجرای موسیقی با دستگاه تایپ توسط داور «عصر جدید»
🔹 آریا عظیمینژاد داور مسابقه «عصر جدید» در بخشی از این برنامه در کنار یکی از شرکتکنندگان با دستگاه تایپ به اجرای موسیقی پرداخت.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 میزان خسارت "کرونا" به موسیقی ایران چقدر است؟
1⃣ قسمت اول:
🔸 براساس اطلاعاتی که مدیران دو سایت معتبر فروش بلیت کنسرت ارائه کردهاند، موسیقی ایران در ماه اسفند متحمل خسارتی حدود ۱۰۰ میلیارد ریال شده است.
🔸 به گزارش تسنیم، اپیدمیِ «کرونا» آسیبهای جدی به اقتصاد کشورهای درگیر با این ویروس وارد کرده است. چین و ایران و اکنون هم اروپا به شدت تحت تاثیرِ شیوع این ویروس هستند. ضررهای «کرونا» دامنگیر اهالی هنر هم شده است و موسیقی آسیبهای جدی متحمل شده است.
🔸 تقویم ایران به گونهای است که اسفندماه برای اهالی موسیقی زمان ویژهای برای برگزار کنسرتهاست. معمولا جشنواره موسیقی فجر، هر سال اواخر بهمن برگزار میشود و بلافاصله پس از پایان این جشنواره روند برگزاری کنسرتها آغاز میشود. هنرمندانِ ژانرهای مختلف موسیقی تلاش میکنند تا حداقل یک اجرا در اسفند برای خودشان دست و پا کنند. چرا که با پایان اسفند، وارد تعطیلیهای نوروز میشویم و تا اواخر فروردین هم دیگر خبر خاصی نخواهد بود.
🔸 اما اسفندِ 1398 موسیقی تعطیل شد و علتش هم شیوع ویروس «کرونا» بود. حال پرسش اینجاست که این تعطیلی چه ضرری به پیکره موسیقی کشور تحمیل کرده است.
🔸 شاید بهترین مرجع برای اطلاع از آمارِ خسارتهای «کرونا» بر پیکره موسیقی کشور، تهیه کنندگان و البته سایتهای فروش بلیت باشند. این سایتها به طور دقیق در جریان آمار فروش کنسرتها هستند و به خوبی میدانند که برای اسفند سال چه تعداد بلیت به فروش رفته بود که در نهایت هم به خریداران عودت داده شدند.
🔸 در همین باره سراغ مسعود برزی مدیر بخش موسیقی سایت تیوال رفتیم تا از او جویای میزان خسارتها شویم. این سایت در گذشته بیشتر تمرکزش بر فروش بلیتهای تئاتر متمرکز بود. اما اکنون چند سالی است که بخش موسیقی آن هم فعال شده و اکنون یکی از مهمترین مراکز فروش بلیتِ کنسرتهای موسیقی است.
🔸 خسارت 30 میلیارد ریالیِ کرونا به موسیقی/ 20 هزار بلیت لغو شد
مسعود برزی میگوید: شیوع «کرونا» موجب لغو رویدادهای هنری شد و ضربه شدیدی به اقتصاد هنر ایران وارد کرد. طبق ارزیابی که داشتیم؛ در بخش موسیقی و کنسرتهایی که فروش بلیتش روی سایت ما انجام میشد، تا کنون جامعه موسیقی ضرری 30 میلیارد ریالی را متحمل شده است. امیدواریم با همدلی و فرهنگ بالای اجتماعی در کنار هم از این بحران گذر کنیم.
🔸 برزی تاکید میکند: در طول دو هفتهی نخست اسفند 1398 بیش از 13 هزاربلیت خریده شده از تیوال لغو شد و تا پایان سال این رقم به بیش از 20 هزار بلیت رسید.
🔸 این تهیه کننده موسیقی میگوید: تیوال همسو با یکی از مهمترین ارزشهای سازمانی خود در طی سالها فعالیت، که اطلاعرسانی و پاسخگویی جامع و اقدام سریع در پشتیبانی کاربرانشاست، بازگشت سریع هزینه خریداران را در اولویت قرار داد و تا پیش از شروع تعطیلیهای نوروز، تمام مبالغ مربوط به حدود 20 هزار بلیت کنسرت موسیقی به خریداران عودت داده شد.
🔸 برزی تاکید میکند: اکنون در شرایطی که تعطیلی اجباری رویدادهای هنری برای حفظ سلامتی مردم و هنرمندان انجام شده است باید همه ما برای شروع دوباره فعالیت هنر در ایران تلاش کنیم. شروعی که بدون رعایت نکات بهداشتی از جانب مردم و مدیریت و نظارت صحیح مسئولان میسر نخواهد بود. چرا که به گفته متخصصان حوزه سلامت و بهداشت اگر مردم نکات پیشگیری از شیوع کرونا را جدی نگیرند قطعاً سایه این ویروس تا مدتها بر سر ما خواهند ماند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 انتشار پیام امیدبخش " یانی" به فارسی
🔸 یانیس کریسومالیس معروف به " یانی" نوازنده و موسیقیدان یونانی با انتشار پست مصاحبهای در اینستاگرام با زیرنویس فارسی، نظر خود را راجع به ویروس کرونا بیان کرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Masafmusic
🔹 میزان خسارت "کرونا" به موسیقی ایران چقدر است؟ 1⃣ قسمت اول: 🔸 براساس اطلاعاتی که مدیران دو سایت مع
🔹 میزان خسارت "کرونا" به موسیقی ایران چقدر است؟
2⃣ قسمت دوم:
🔸 خسارت 90 میلیارد ریالی کرونا به موسیقی در سایت ایران کنسرت / 110 هزار بلیت لغو شد
چندی پیش محمدحسین توتونچیان مدیر سایت ایران کنسرت هم در گفت و گو با سایت موسیقی ما اشاره کرده بود که برای لغو کنسرتهایِ دو هفته اولِ اسفند، مبالغ بیش از 110 هزار بلیت را عودت دادهاند.
🔸 توتونچیان تاکید کرده بود که این عدد شامل بلیتهای دو سایت «ایران کنسرت» یعنی سایتِ مختص موسیقی و سایت «ایران نمایش» برای تئاترهای تهران و شهرستانها است.
🔸 توتونچیان همچنین گفته بود که مبالغ لغو بلیتهای دو سایت ایران کنسرت و ایران نمایش طی فقط دو هفته اول اسفند حدود 9 میلیارد تومان بوده است.
🔸 از آنجا که رقمِ اعلامیِ توتونچیان مربوط به دو هفته نخست اسفند ماه است، میتوان گفت که این رقم تا پایان اسفند افزایش هم داشته است و شاید حدود دوبرابر شده باشد. البته باید توجه کنیم که بخشی از رقمِ اعلامی از سوی توتونچیان مربوط به تئاتر است.
🔸 به هر روی آنچه مهم است خسارت وارده به موسیقی ایران است؛ با توجه به صحبتهای مسعود برزی و محمدحسین توتونچیان و با توجه به اینکه تعطیلیِ کنسرتهای موسیقی تا آخر اسفند هم ادامه داشت؛ شاید با یک تخمین ساده بتوان گفت که موسیقی ایران در همین اسفند سال 1398 دستِ کم خسارتی حدود 100 میلیارد تومان را متحمل شده است.
🔸 باید توجه داشت که هر ساله فروردین ماه هرگز زمان خوبی برای برگزاری کنسرتهای موسیقی نبوده است. اردیبهشت امسال هم مصادف با ماه مبارک رمضان است. خردادماه هم مصادف با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان است و روزهای زیادی از این ماه هم با مناسبتهای مذهبی همراه است. یه این ترتیب شاید در سه ماه آینده هم موسیقی ایران با این بُحران مواجه باشد.
🔸 البته بسیاری از پیش بینیها بر این نکته تاکید دارند که شیوع ویروس «کرونا» در ایران تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت. حال باید منتظر ماند و دید که مسئولان وزارت ارشاد برای این بُحران چه چارهای اندیشیدهاند و یا میاندیشند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 همکاری مدیر سابق روابط عمومی معاونت هنری با خواننده حامی اسرائیل
🔸 به گزارش تسنیم، مهدی وجدانی مدیر سابق روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برنامه نوروز 1399 شبکه جِم حاضر شد و ارکستر یکی از خوانندگانِ ایرانیِ خارج نشین را رهبری کرد.
🔸 مهدی وجدانی در نخستین حضورش در شبکه جِم، ارکستر خوانندهای به نام امید سلطانی معروف به «امید» را رهبری کرد. این خواننده سالها مقیم فلسطین اشغالی بوده و بارها اسرائیل را سرزمین صلح و سازش معرفی کرده است.
🔸 وجدانی مدتی است که ایران را ترک کرده و به ترکیه رفته است.
🔸 چند سال پیش هم حضور مهدی وجدانی در ارکستر ملی ایران حاشیههای بسیاری را ایجاد کرد. وجدانی در زمانی که علی اکبر صفیپور مدیرعامل بنیاد رودکی بود به عنوان رهبر مهمان به ارکستر ملی آورده شد. اما آنچه باعث ایجاد حاشیه شد سِمتهای دولتیِ وجدانی بود.
🔸 وی در زمانی که رهبر ارکستر ملی ایران شد، همزمان سه سِمت دولتی هم داشت. وجدانی در آن زمان مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر و مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی هم بود.
🔸 بسیاری بر این عقیده بودند که وجدانی با تکیه بر روابط و لابیهایی که داشت، چوب رهبری ارکستر ملی ایران را به دست گرفت و در این مسیر از حمایتهای معاون هنری وزیر در آن زمان و مدیرعامل سابق بنیاد رودکی به عنوان متولی ارکسترها استفاده کرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 بررسی مقام «کُرد» در هنر تلاوت قرآن
🔸 در هشتمین قسمت از مجموعه آموزشی به ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن و به بررسی موضوع جنس چهارتایی (تتراکورد) کُرد با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی پرداخته میشود.
@masafmusic
Masafmusic
🔹 بررسی مقام «کُرد» در هنر تلاوت قرآن 🔸 در هشتمین قسمت از مجموعه آموزشی به ارائه نکات درباره مقام
🔹 بررسی مقام «کُرد» در هنر تلاوت قرآن
🔸 در هشتمین قسمت از مجموعه آموزشی به ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن و به بررسی موضوع جنس چهارتایی (تتراکورد) کُرد با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی پرداخته میشود.
🔸 به گزارش ایکنا، این روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده میطلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود.
🔸 فیلمهای ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر میشود که شاهد انتشار هشتمین قسمت هستیم.
علاقهمندان میتوانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکههای اجتماعی iqnanews@ باشند.
🔸 این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.
🔸 قسمت هشتم: بررسی مقام کرد در هنر تلاوت قرآن
در جنس چهارتایی یا تتراکورد «کرد» فواصل بین درجات و نتها به این صورت است که فاصله بین درجه دوم با درجه اول نیم (یک دوم) پرده است. همچنین، فاصله درجه سوم نسبت به درجه دوم یک پرده کامل و درجه چهارم نسبت به درجه سوم نیز دارای یک پرده کامل است.
🔸 اگر مقداری در تتراکورد کرد تمرکز کنیم، مشاهده میکنیم که خیلی شبیه به تتراکورد بیات است و به اصطلاح اگر درجه دوم جنس چهارتایی بیات را که سه چهارم بود، به اندازه ربع پرده پایینتر بیاوریم که یک دوم پرده شود، دقیقاً فواصل تتراکورد بیات ایجاد میشود و از این رو است که تتراکورد کرد بسیار شبیه به بیات است.
🔸 تتراکورد کرد، کاربرد فراوانی در تلاوت قرآن دارد به ویژه طی سالهای اخیر به این فضاهای موسیقایی که اجناس چهارتایی کرد پشت سر هم قرار میگیرند، بیشتر توجه میشود. این مقام در تلاوتهای قدما کمتر مورد توجه بود، اما در تلاوت بسیار مقبول واقع شده است که دلایل آن وجود فواصل ملایم در این مقام است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 کارن همایون فر: «خروج» حاتمیکیا را هزار بار دیدهام
🔸 خبرگزاری میزان: کارن همایون فر آهنگساز با سابق سینما پیرامون ساخت موسیقی فیلم سینمایی «روز بلوا» گفت: «روز بلوا» در کارنامه کاری من فیلم خاص و عجیبی است، کار کردن برای این فیلم برای شخص من بسیار سخت بود.
@masafmusic
Masafmusic
🔹 کارن همایون فر: «خروج» حاتمیکیا را هزار بار دیدهام 🔸 خبرگزاری میزان: کارن همایون فر آهنگساز ب
🔹 کارن همایون فر: «خروج» حاتمیکیا را هزار بار دیدهام
🔸 خبرگزاری میزان: کارن همایون فر آهنگساز با سابق سینما پیرامون ساخت موسیقی فیلم سینمایی «روز بلوا» گفت: «روز بلوا» در کارنامه کاری من فیلم خاص و عجیبی است، کار کردن برای این فیلم برای شخص من بسیار سخت بود.
🔸 این آهنگساز برجسته کشور درباره نوع موسیقی فیلم سینمایی «روز بلوا» اضافه کرد: موسیقی در فیلم سینمایی «روز بلوا» زمان زیادی دارد و در فیلم حل میشود. این موسیقی از عمد به این سمت طراحی شد که هم باشد و هم اینکه مخاطب آن را نشنود.
🔸 وی در همین راستا ادامه داد: در این فیلم باید به یک موسیقی تکرار شونده، ملتهب و پیچشی میرسیدم تا بلوای موجود در فیلم «روز بلوا» را به خوبی نمایش بگذارد، من تمام سعی خودم را برای رسیدن به این ملودی انجام دادم و امیدوارم مخاطب هم با آن ارتباط برقرار کند.
🔸 آهنگساز فیلم سینمایی «خروج» درباره ساخت موسیقی برای این فیلم اذعان کرد: فیلم سینمایی «خروج» را لحظه به لحظه هزاران بار دیدم، فیلمهای حاتمی کیا در هر صورت همیشه خوب هستند و امیدوارم این فیلم هم با مخاطبان خود در اکران ارتباط برقرار کند.
🔸 همایون فر با اشاره به حضور دوباره خود در آثار «ابراهیم حاتمی کیا» خاطرنشان کرد: من کارهای زیادی را با ابراهیم حاتمی کیا داشته ام، به نوعی به یک زبان مشترک با وی رسیدهام که خودش لذت کار با وی را دوچندان میکند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 مدح امام حسین (ع)
از غزلم جاری است رایحه ی یاس
مدح حسین است شعر و قافیه عباس!
عالم و آدم به زلف اوست گرفتار
در عجبم از کجاست این همه احساس؟
واژه به مدحش رسیده است به بن بست
شعر به وصفش کشیده است به وسواس
کیست؟ که شرح شهادتین نگاهش
از سر بسم الله است تا خود والناس!
قاتل او شمر نه، که کوچه و سیلی ست
بغض عمیقش طواف زخمی دستاس
از ثمر خون سرخ اوست که فرداست
باغ سراسر پر از شکوفه ی گیلاس!
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 حضرت ابوالفضل (ع)
سردار اباالفضل، سپهدار اباالفضل
دلدار، علمدار گرفتار اباالفضل
در محضر ارباب چنان عبد مطیع است
در رزم چنان حیدر کرار اباالفضل
مصداق رحیم است به گلخانه ی ایمان
تفسیر اَشَدّ است به کفار اباالفضل
گر مشک نبود آبروی ساقی لشکر...
می رفت اگر در پی کشتار اباالفضل...
از لشکر اشرار کسی زنده نمی ماند
می تاخت اگر بر صف پیکار اباالفضل!
این قوم جفاکار سزاوار هلاکند
ارباب، بکن لطفی و بگذار اباالفضل...
در فکر خلافت که نبوده ست امامش
گر بود که بی لشکر و بی یار، اباالفضل...!
از دست و سر و چشم علمدار چه گویم؟
ایثار در ایثار در ایثار اباالفضل
از نیزه ی مهتاب بپرسید خسوف است؟
یا زلف رها کرده به رخسار اباالفضل؟!
می سوزم و می خوانم و این روضه مرا کشت:
سقای حرم، میر علمدار اباالفضل...!
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 برنامه کنسرتهای آنلاین برای روزهای قرنطیه خانگی اعلام شد
🔸 به گزارش مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری شهرداری تهران و به همت مؤسسه فرهنگی هنری جام سبز، برج میلاد به مدت ۲ هفته میزبان هنرمندان برای اجراهای صحنهای خواهد بود.
🔸 شایان ذکر است امید حاجیلی ۸ فروردین، مهدی جهانی ۹ فروردین، روزبه بمانی ۱۰ فروردین، گروه استاد اسداللهی ۱۱ فروردین، رضا یزدانی ۱۲ فروردین، گروه رستاک ۱۳ فروردین، حمید عسگری ۱۴ فروردین، گروه گیل و آمارد(ناصروحدتی) ۱۵ فروردین، مهدی یغمایی ۱۶ فروردین، گروه ژوانا(سعدالله نصیری) ۱۷ فروردین، حمید حامی ۱۸ فروردین، لیان بوشهر ۱۹ فروردین، سینا سرلک ۲۰ فروردین، اشوان(اشکان خدابنده لو) ۲۱ فروردین بدون حضور تماشاگر و پخش به صورت آنلاین از طریق سایت www.TVA.IR از ساعت ۲۱ روی صحنه خواهند رفت.
🔸 این اجراها باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، به منظور نشاط بخشی و رعایت حال شهروندان طراحی و اجرا شده است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 شکیرا به جنگ کرونا رفت
🔸 شکیرا کارخانه تولید عطرش را به تولید محلول ضدعفونی دست تغییر داد و آن را وقف مردم اسپانیا کرد.
🔸 سرپوش/ شکیرا خواننده مشهور ۴۳ ساله اعلام کرد کارخانه تولید عطرسازی برند او برای کمک به مقابله با کرونا، در حال تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی برای اهدا به دولت اسپانیا هستند تا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کنایه احسان علیخانی به آریا عظیمی نژاد درباره موسیقی سریال پایتخت
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 آشنایی با ساز سُرنا
🔸 سُرنا یا سورنا ساز بادی یا هواصدای چوبی و زبانهدار است که در موسیقی نواحی ایران بیشتر با دهل نواخته میشود.
@masafmusic
Masafmusic
🔹 آشنایی با ساز سُرنا 🔸 سُرنا یا سورنا ساز بادی یا هواصدای چوبی و زبانهدار است که در موسیقی نواح
🔹 آشنایی با ساز سُرنا
🔸 سُرنا یا سورنا ساز بادی یا هواصدای چوبی و زبانهدار است که در موسیقی نواحی ایران بیشتر با دهل نواخته میشود.
🔸 همشهری آنلاین: سرنا که در بیشتر نواحی ایران به «ساز» مشهور است، نوعی ساز بادی یا هواصدا با زبانۀ دولایه و لولۀ صوتی منفرد است که در شکلها و اندازههای گوناگون در همۀ نواحی ایران جز ترکمنصحرا متداول است. ساختار کلی بدنۀ سرنا و اجزای آن در تمام مناطق تقریباً شبیهاند، اما سرناهای مناطق شرقی ایران (شرق و شمال خراسان و سیستان) در مقایسه با سرناهای نواحی دیگر کوچکترند. دهانۀ شیپوریشان تنگتر است، دوشاخه یا انبرک ندارند و وسعت صوتیشان بیشتر است.
🔸 اجزای سرنا عبارتند از: بدنۀ استوانهای چوبی با دهانۀ شیپوری محدود، میل زبانه و لبگیر. روی لولۀ صوتی سرنا هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت و یک سوراخ در بغل و نزدیک دهانۀ شیپوری ایجاد شدهاست. روی سوراخ بغل انگشتگذاری نمیشود. سرنای مناطق شرقی دوشاخه یا انبرک ندارد و میل آن مستقیماً در دهانۀ بالایی بدنه قرار دارد. انبرک لولهای چوبی است که دو شاخه یا دو زبانۀ انبرمانند دارد و در قسمت بالایی و داخل لولۀ صوتی قرار میگیرد و میل بر روی آن سوار میشود. انبرک در سرناهای ایران –جز نواحی شرقی- تاثیری تعیینکننده در جنس و رنگ صدا دارد. این میل یک لولۀ برنجی نازک است که زبانه بر سر آن بسته میشود و سمت دیگر آن در سوراخ بالایی بدنه قرار میگیرد. زبانه از جنس نی است. لبگیر شیء گردی است از جنس چوب، فلز، صدف، پلاستیک یا استخوان که وسط آن سوراخ است و میل از وسطش عبور میکند و باعث ثبات سرنا در دهان نوازنده میشود.
🔸 تکنیک اجرایی همۀ سرناها در نواحی ایران با هم مشابه است. سرنای نواحی شرقی بنا به ساختار ویژهاش، محدودۀ صوتیای گستردهتر و زیرتر دارد. در این سرنا با استفاده از تکنیک نفسبرگردان میدمند و اجرای نغمه در مناطق زیر و مافوق زیر در آن بسیار متداول است. صداها تا حدودی سیالاند و با تغییر فشار دمیدن و کامل یا ناقص گرفتن سوراخها تغییر میکنند. اما در سرنای نواحی غربی مانند کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و به طور کلی، ناحیۀ زاگرس محدودۀ صوتی محدودتر و بمتر است و در ضمن، صداها نسبیاند و بر اساس فواصل مقامهای مختلف متغیرند.
🔸 سرنای شرق ایران در مجالس عروسی و شادمانی نواخته میشود و ساز همراهیکنندهاش دهل است. رپرتوار سرنا در این ناحیه شامل مقامهای بازی و رقص از جمله مراحل مختلف چوببازی است.
🔸 سرنای نواحی غربی هم همراه با دهل در مجالس عروسی و شادمانی و نیز در مراسم چمری که اختصاص به سوگواری دارد، نواخته میشود. البته در میان عشایر این ناحیه در قدیم، از سرنا برای اعلام و بیدارباش ایل هم استفاده میشده است.
🔸 رپرتوار سرنای نواحی زاگرس شامل آهنگهای رقص از جمله گریان، فتاپاشایی، چپی، و سهجار و مقامهای رایج هم ساروخانی، جنگهرا، جلوشاهی، خانامیری، سوارسوار و سحری است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 طولانیترین آهنگ باب دیلن منتشر شد
🔸 ایلنا/ باب دیلن، آهنگساز و نوازنده ۷۸ ساله آمریکایی، پس از ۸ سال طولانیترین اثر خود را ارائه کرد. باب دیلن (آهنگساز و نوازنده آمریکایی) که پیشتر برای ترانههایش جایزه نوبل را از آن خود کرده بود، پس از ۸ سال اثری جدید منتشر کرده است.
🔸 موضوع اثر جدید باب دیلن که ترانهای حماسی است درباره ترور جان اف کندی یکی از رئیس جمهورهای پیشین آمریکاست. نام اثر جدید باب دیلن «قتل نابخردانه» است و او آن را به تازگی در صفحه توییتر خود منتشر کرده است. «قتل نابخردانه» با مدت زمان ۱۷ دقیقه طولانیترین اثر باب دیلن به حساب میآید.
🔸 باب دیلن در پیامی که همراه با ترانه در توییتر خود منتشر کرده، نوشته است: «با سلام به همه طرفدارانم و تشکر از همه شما به خاطر وفاداری و حمایت از من در طول این سالها. این ترانهای پخش نشده است که ما مدتها پیش آن را ضبط کردیم و ممکن است به نظر شما جالب باشد. از خودتان مراقبت کنید هوشیار باشید و خدا همراهتان باشد.»
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 حضرت اباالفضل (ع)
ماه در کنج شبستان تو سوسو می کند
باد دور پرچمت یاحق و یاهو می کند
آسمان با ابرهایش هر سحر در صحن تو
زیر پای زائرت را آب و جارو می کند
آنچه را یک عالم از انجام دادن عاجزند
خادم تو با اشارت های ابرو می کند
ساعتی پیش از زیارت لال مادرزاد بود
این که بین جمعیت دارد هیاهو می کند
وزنه سنگین است و مردافکن ولی در معرکه
پهلوان با نام تو انگار جادو می کند
لاجرم ای شاه بیت بی مثال معرفت!
لطف تو این کمترین را هم غزل گو می کند
این همه یک ذره از فضل اباالفضل علی ست
روز محشر تازه دست خویش را رو می کند
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 امام سجاد (ع)
عجیب نیست که نامش علیّ سجاد است
که سهمش از همه دنیا حریم سجاده ست!
حسین را پسر است و به مجتبی داماد
شگفت! از دوجهت نسل او علی زاده ست
بگو به مدعیان امامت و عصمت
علی برای تقابل همیشه آماده ست
گواه او حجرالاسود است بی خردان!
به حرف آمدن سنگ پیش او ساده ست
پس از شهادت او خلق تازه فهمیدند
که بوده شب به فقیران طعام می داده ست
به روضه می رسد این شعر، دست شاعر نیست
قلم اگر که می افتد به دست بالا دست!
اگرچه با غل و زنجیر روی مرکب بود
گمان کنم دوسه باری به خاک افتاده ست
به کربلا نرسیده ست هرکه، گمراه است
یگانه راه رسیدن به عشق، این جاده ست
کدام جاده؟ همان جاده ای که هر قدمش
نشان پرپری از لاله های دلداده ست!
میان آن غل و زنجیرها به ما آموخت
اسیر عشق حسین است هرکه، آزاده ست!
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 کدام ویژگی علاقهمندان خوانندگی داور «عصر جدید» را حرص میدهد؟
🔸 مهر/ آریا عظیمینژاد داور مسابقه «عصر جدید» از دغدغه عوامل این مسابقه برای حفظ استانداردهای موسیقی شرکتکنندگان گفت.
عظیمینژاد آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده است و موسیقی تعداد قابل توجهی از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی را ساخته است؛ از موسیقی قطعاتی چون «آمدهام شاه پناهم بده» درباره امام رضا(ع) گرفته تا سریالهای ماورایی و ملودرامی چون «او یک فرشته بود»، «روز حسرت» و یا مجموعههای کمدی مثل «خانه ما»، «دودکش» یا حتی سینمایی مثل «همیشه پای یک زن در میان است»، «طلا و مس»، «میم مثل مادر» و... کارنامهای که به سه دهه کار میرسد و از موزیسینهای رکورددار آهنگسازی را در سینما و تلویزیون به شمار میرود.
🔸 در این مصاحبه که همزمان با روزهای نوروز ۹۹ انجام شد، درباره «عصر جدید» با این آهنگساز که کمتر اهل گفتگوست و چندان علاقهای به مصاحبه ندارد، به گفتگو نشستیم. بخشی از این گفتگو را بخوانید.
برنامههای کمی در حوزه موسیقی در تلویزیون داشتهایم و شاید همین باعث شده که معدود برنامههای سرگرمی در حوزه موسیقی با اقبال زیادی مواجه شوند مثل «شب کوک» که فقط یک فصل از آن روی آنتن رفت و حالا «عصر جدید» که اقبال زیادی برای علاقهمندان به خوانندگی نسبت به آن وجود دارد. خود شما چه بازخوردهایی نسبت به این برنامه دریافت کردهاید؟
«عصر جدید» برنامه تخصصی موسیقی نیست و قرار نیست نظراتی هم که من بهعنوان داور در برنامه دارم با زبان تخصصی باشد. «عصر جدید» برنامهای عمومی و سرگرمی است و در عین حال همین برنامه سرگرمی برای شرکتکنندهها بسیار جدی است آنها از طریق این برنامه دیده شدهاند و حضورشان در این برنامه سرنوشت شان را عوض کرده است؛ چه آنها که حذف میشوند و چه آنها که به مراحل بعدی میروند و این اتفاقی است که تاثیر آن پیش از این در فصل قبل در زندگی شرکتکنندهها دیده شده است. اگر خود افرادی که به مسابقه میآیند از فرصت «اجرا» به درستی استفاده کنند حتی اگر بعد از یک بار دیده شدن، حذف شوند باز هم سرنوشت و مسیر زندگی شان تغییر میکند.
🔸 ولی بازهم تعداد متقاضیان در حوزه موسیقی نسبت به دیگر حوزهها خیلی بیشتر است؟
خود برنامه به طور کلی با اقبال زیادی مواجه شده است. ما در شروع فصل یک اصلاً فکر نمیکردیم این برنامه اینقدر با اقبال مواجه شود. نه ما نه شرکتکنندهها چنین باوری نداشتیم اما برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفت. در حوزه موسیقی هم درست است که ما با تقاضای زیادی مواجه هستیم بهطور مثال در همین فصل حدود ۳۴ نفر برای خوانندگی به مرحله اصلی مسابقه راه پیدا کردند اما اینکه چند نفر از اینها بالا میروند هنوز مشخص نیست.
🔸 چه ویژگیای در علاقمندان به استعدادهای خوانندگی هست که ممکن است شما را حرص دهد؟
چیزی که من در بچهها میبینم عدم توانایی روی کاری است که انجام میدهند؛ یا تمرین و ممارستشان کم است یا سواد موسیقاییشان پایین است. با شروع اجرای شرکتکنندگان مشخص میشود تلاش و ممارست آنها در حوزههای مختلف چقدر بوده است درواقع استعداد هست حتی حس و حال و انرژی هم وجود دارد اما تمرین و تلاش نیست. موسیقی اما در رادیو و تلویزیون به تدریج آن جایگاه را از دست داد، نگاه جدی به موسیقی هم فروکش کرد و به همین دلیل دیگر این رسانهها نتوانستند موسیقی خوب و حرفهای را به مردم عرضه کنند
در همین مسیر است که استعدادهایی مثل پارسا خائف هم موردتوجه واقع میشود و رشد میکند و البته یک نگرانی هم نسبت به مسیر حرفهای نوجوانانی مثل او بوجود آمد و گلایههایی از طرف استاد حسین علیزاده مطرح شد که البته پیش از این هم به آن پاسخهایی داده شد.
🔸 اما چگونه هدایت و کنترل روی این بچهها صورت میگیرد؟
این نگرانی نسبت به مسیر این افراد کاملا درست است حرف استاد علیزاده هم درست و منطقی است. یک نکته هم وجود دارد که طبق تحقیقاتی که درباره همه برنامههای استعدادیابی به عمل آمده است باید گفت خروجیهای نهایی این برنامهها معمولاً عمر کوتاهی دارند و تعداد کمتری به کار حرفهای موسیقی مشغول شدهاند. با این حال ما در «عصر جدید» این حساسیت و نگرانی را داریم که بچهها این مسیر را به درستی طی کنند و همانطور که گفتم دائم از آنها خواهش میکنیم نوعی خودمراقبتی داشته باشند. خود من هم چندین بار با علیخانی، داوران و تیم اتاق فکری که داریم حرف زدهام تا بتوانیم فضایی فراهم کنیم که این بچهها رها نشوند و بیشتر در مسیرهای درست هدایت شوند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 ۹ سلبریتی پرطرفدار که با وجود باخت در برنامه های استعدادیابی به شهرت و موفقیت رسیدند
1⃣ قسمت اول:
🔸 سرپوش - شکست در مسابقات استعدادیابی پایان راه نیست. در واقع بسیاری از برندگان این مسابقات بعد از مدتی ناپدید و فراموش می شوند در حالی که آن هایی که شکست خورده بودند آنقدر به تلاش ادامه می دهند که دست آخر به موفقیت می رسند و به داوران مسابقه ثابت می کنند که در اشتباه بودند. در ادامه به ماجرای سلبریتی های پرطرفداری می پردازیم که با وجود شکست در برنامه های استعدادیابی به شهرت و موفقیت رسیدند.
🔸 جنیفر هادسون
جنیفر هادسون در مسابقه ی استعدادیابی American Idol مقام هفتم را کسب کرده بود. اما او به خاطر بازی اش در فیلم «دختران رویایی» (Dreamgirls) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.
🔸 جنیفر هادسون در سال ۲۰۱۶ به عنوان داور به نسخه ی بریتانیایی برنامه ی استعدادیابی The Voice پیوست و به اولین مربی زن برنده در این برنامه تبدیل شد. هادسون بعدها با نسخه ی آمریکایی این مسابقه هم همکاری کرد.
🔸 او یک جایزه ی گلدن گلوب و چندین گرمی هم در کارنامه ی حرفه ای خود دارد.
🔸 وان دایرکشن
گروه وان دایرکشن در برنامه ی استعدادیابی The X Factor مقام سوم را کسب کرده بود. اما آن ها بعدها به گروه موسیقی ای بسیار پرطرفدار و پردرآمد تبدیل شدند. اولین تک آهنگ این گروه به نام What Makes You Beautiful در میان تمامی تک آهنگ های شرکت سونی میوزیک، بالاترین میزان پیش خرید را داشته است.
🔸 بیانسه
بیانسه به عنوان یکی از اعضای گروه دخترانه ای به نام Tyme در برنامه ی استعدادیابی ای به نام Star Search شرکت کرده بود. این گروه دخترانه بعدها تبدیل به گروه موسیقی محبوب Destiny’s Child شد.
🔸 گرچه گروه Tyme در آن مسابقه موفق به برنده شدن نشد، اما بیانسه به یکی از محبوب ترین و پردرآمدترین خوانندگان زن تبدیل شد. آلبوم سال ۲۰۱۶ او به نام Lemonade پر فروش ترین آلبوم دنیا شد. فروش هر ۶ آلبوم استودیویی مستقل او از مرز یک میلیون نسخه عبور کرده و همگی به مقام شماره یک چارت دویست تایی سایت بیلبورد راه پیدا کردند.
🔸 کریستینا آگیلرا
کریستینا آگیلرا هم وقتی ۹ سال داشت در برنامه ی استعدادیابی Star Search شرکت کرد. بعد از باخت آگیلرا در این برنامه، او به کار خود ادامه داد و توانست به برنامه ی تلویزیونی The Mickey Mouse Club راه پیدا کند. همکاران آینده ی کریستینا یعنی جاستین تیمبرلیک، بریتنی اسپیرز و رایان گاسلینگ هم در این برنامه حضور داشتند. این خواننده ی محبوب پاپ ۵ جایزه گرمی و چندین جایزه ی دیگر در کارنامه ی حرفه ای خود دارد و یک ستاره هم به نام او در پیاده روی مشاهیر هالیوود وجود دارد.
🔸 او در ۶ فصل از برنامه ی استعدادیابی The Voice هم به عنوان داور حضور داشت.
🔸 جاستین تیمبرلیک
جاستین تیمبرلیک یکی از مشهورترین خوانندگان دنیا است. اما او پیش از آنکه در گروه موسیقی محبوب NSYNC خوانندگی و بعد به عنوان خواننده ای مستقل محبوبیت زیادی کسب کند، در کودکی در برنامه ی استعدادیابی Star Search شرکت کرده بود که البته در آن زمان موفقیتی برای او به همراه نداشت.
🔸 بریتنی اسپیرز
بریتنی اسپیرز هم در کودکی در برنامه ی استعدادیابی Star Search شرکت کرده بود اما نتوانسته بود در آن برنده شود. با این حال او به تلاش های خود ادامه داد و موفق شد به یکی از مشهورترین خوانندگان پاپ دنیا تبدیل شود.
🔸 اسپیرز گرچه بارها به پلی بک کردن در کنسرت هایش متهم شده و به خاطر نداشتن یک صدای بی عیب و نقص مورد انتقاد قرار گرفته اما برای اینکه متوجه اشتباه منفی باف ها شوید باید اجرای او را در برنامه ی Star Search ببینید.
🔸 حتی کودکی که بریتنی در این مسابقه مغلوب او شد هم معتقد بود بریتنی یک ستاره بود. مارتی توماس ۱۲ ساله که بریتنی اسپیرز کوچک به او باخته بود، یک بار در مصاحبه ای گفته بود که به خاطر می آورد که در پشت صحنه راه می رفت و به این فکر می کرد که بریتنی حتماً برنده خواهد شد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Masafmusic
🔹 ۹ سلبریتی پرطرفدار که با وجود باخت در برنامه های استعدادیابی به شهرت و موفقیت رسیدند 1⃣ قسمت اول:
🔹 ۹ سلبریتی پرطرفدار که با وجود باخت در برنامه های استعدادیابی به شهرت و موفقیت رسیدند
2⃣ قسمت دوم:
🔸 ایمی شومر
ایمی شومر در برنامه ی استعدادیابی Last Comic Standing مقام چهارم را کسب کرده بود. اما او حالا شوی موفق خودش به نام Inside Amy Schumer را دارد که ۲ جایزه ی امی هم دریافت کرده. او کار نویسندگی فیلم «فاجعه» (Trainwreck) را برعهده داشت که یکی از فیلم های مطرح سال ۲۰۱۵ بود. خود او هم در این فیلم بازی کرده بود.
🔸 لوسی هیل
لوسی هیل در برنامه ی استعدادیابی American Juniors شرکت کرده بود و در نهایت توانسته بود به جمع پنج شرکت کننده ی برتر مسابقه راه پیدا کند اما موفق به کسب مقام اول نشد.
🔸 بعد از باخت در برنامه ی American Juniors، هیل قدم در راه بازیگری گذاشت و در نهایت با نقش «آریا مونتگومری» در سریال محبوب «دروغگوهای کوچک زیبا» (Pretty Little Liars) توانست به شهرت و محبوبیت برسد. او در سال ۲۰۱۴ هم یک آلبوم به سبک کانتری به نام Road Between منتشر کرد. پخش جدیدترین سریال او به نام «کیتی کین» (Katy Keene) در فوریه ی ۲۰۲۰ آغاز شد.
🔸 آدام لمبرت
آدام لمبرت مقام دوم را در مسابقه ی استعدادیابی American Idol کسب کرده بود. او مغلوب کریس آلن شد که مدت ها است خبری از او نیست. اما لمبرت یک بار نامزد جایزه گرمی شده و از سال ۲۰۱۴ در حال برگزاری تور بین المللی کنسرت های مشترک خود با گروه مشهور کوئین است. او در این کنسرت ها به عنوان خواننده ی اصلی به جای فردی مرکوری، خواننده ی فقید این گروه، خوانندگی می کند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 اجرای آهنگ
🔸 « من قاسم سلیمانیم »
📺 در برنامه تلویزیونی چراغانی
🎤 گروه سروه نسیم جنت
🎹 تنظیم: علیرضا مرادی
🎛 میکس و مسترینگ: شروین معینی
🔺 #حاج_قاسم_سلیمانی 🕯
⭕️ تولید کارخونه قصه های موسسه مصاف
🎼 کانال رسمی مصاف موزیک را دنبال کنید👇👇
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 اجرای آهنگ "بازگشت"
🎙 خواننده و آهنگساز: شروین معینی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
توضیح مهدی وجدانی درباره همکاریش با خواننده حامی رژیم صهیونیستی
🔸 مهدی وجدانی با نوشتن متنی درباره همکاریش با خواننده حامی رژیم صهیونیستی توضیحهایی ارائه کرد.
@MASAFMUSIC