Masafmusic
🔹 بررسی ردیف مقامات در هنر تلاوت 🔸 بیستوهشتمین قسمت از مجموعه آموزشی مقامات در هنر تلاوت قرآن به
🔹 بررسی ردیف مقامات در هنر تلاوت
🔸 بیستوهشتمین قسمت از مجموعه آموزشی مقامات در هنر تلاوت قرآن به بررسی موضوع ردیف مقامات در هنر تلاوت قرآن اختصاص دارد که با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی بیان میشود.
🔸 به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.
🔸 قسمت بیستوهشتم: بررسی موضوع ردیف مقامات در هنر تلاوت
در این جلسه و جلسات بعدی به بحث و بررسی موضوع ردیف تلاوتها و ترتیب چینش لحنها در کنار یکدیگر میپردازیم. نوع ردیفی که قصد ارائه آن در تلاوت خود را داریم، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.
🔸 از جمله مهمترین این پارامترها، پارامتر زمان است که یکی از عوامل مهم در تعیین ردیف تلاوت بوده و بسیار مؤثر است. از پارامترهای دیگری که در این زمینه وجود دارد، توانمندیهای صوتی و وسعت صوتی است، یعنی با توجه به وسعت صوتی گوشهها و الحان را انتخاب کرده و ارائه میدهیم.
🔸 همچنین، به لحاظ کیفیت صوتی نیز باید ردیفی که انتخاب میکنیم، بهگونهای باشد که با کیفیت صوت ما همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر کیفیت صوتی در حالت عادی نباشد، باید ردیفی را انتخاب کنیم که مناسب صوت ما باشد.
🔸 کیفیت کلمات و واژهها در آیات مختلف بهویژه نوع قفلهها و مدّات در پایان آیات نیز از عوامل بسیار مهم در این زمینه است. پس ردیف تلاوت ما بستگی به عواملی مانند زمان، کیفیت و وسعت صوت، کیفیت آیات، کلمات و واژهها و مدّات و قفلهها، معانی و مفاهیم کلمات دارد.
🔸 نحوه انتخاب ردیف در تلاوت را میتوان به دو قسمت یعنی از لحاظ صوتی و نیز از لحاظ مقامی و لحنی تقسیم کرد که در این جلسه به توضیح بخش صوتی میپردازیم.
🔸 به لحاظ صوتی نیز برای انتخاب نوع ردیف در تلاوت میتوانیم دو نوع کلی را در نظر بگیریم. یک نوع شیوه شروع از قسمتهای بم صوتی و به تدریج اوجگیری و رفتن به پردههای بالاتر و استفاده از درجات مختلف صوت است. نوع دیگر نیز شروع از نتهای متوسط صوت و به تدریج اوجگیری و در ادامه، حرکت به سمت نتهای پایین از محل آغاز تلاوت است تا بتوانیم از تمام قسمتهای صوتی استفاده کنیم.
🔸 اغلب قاریان مصری عموماً ردیفهایی که در تلاوت به کار میگیرند، از بم صوت آغاز میکنند و به تدریج از درجات مختلف مقامی که تلاوت خود را با آن آغاز کردهاند، به مقامات دیگر میروند و اوجگیری ایشان از نتهای پایین به نتهای بالاتر است.
🔸 اما بخش دوم یعنی شروع از نتهای متوسط وسعت صوتی نیز بسیار قابل توجه بوده و بسیاری از مواقع نیز کاربرد زیادی دارد. این مورد بهویژه در هنگامی که قاری زمان کمی برای تلاوت دارد، به کار برده میشود. قاریان در زمانهای اندک برای تلاوت، از پردههای متوسط صوتی خود برای آغاز ردیفهای قرآنی بهره میگیرند.
🔸 در موضوع تلاوت قرآن کریم، هیچگاه تلاوت و ردیفهای قرآنی از اوج آغاز نمیشود، ولی در برخی از موسیقیهای نواحی مانند آذربایجان، خوانندگان ردیف موسیقی آوازی خود را در پیشدرآمد یک دستگاه یا آواز از اکتاو بالا و اوج صدا آغاز میکنند که این نوع خواندن در تلاوت قرآن کریم مقبول نیست و توجیهی ندارد و استفاده نمیشود.
🔸 یادآوری میشود، این ایام روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده میطلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود. فیلمهای ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر میشود که شاهد انتشار بیست و هشتمین قسمت هستیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 گزارش فرهنگی «تحلیل دلایل اقبال جوانان به موسیقی پاپ کرهای»
🔸 به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش فرهنگی «تحلیل زمینهها و دلایل اقبال نوجوانان و جوانان ایرانی به موسیقی پاپ کرهای» به همت عبدالله بیچرانلو و ریحانه اقبالی تدوین و از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
🔸 این پژوهش تلاش میکند تا ضمن معرفی موسیقی پاپ کرهای، ابعاد گوناگون این صنعت موسیقی از جمله پیشینه و دلایل توسعۀ آن در کرۀ جنوبی و نیز روند جهانی شدنش را تبیین و در ادامه، ضمن ارائه یافتههای میدانی و نیز رصد صفحات هواداری از این موسیقی در فضای مجازی، دلایل و زمینههای گرایش به آن را در میان نوجوانان و جوانان ایرانی بیان کند.
🔸 از همینرو، بخش اول، «موج کرهای» یا همان گسترش اقبال به تولیدات رسانهای و فرهنگ عامهپسند کرۀ جنوبی را موضوع خود قرار داده و دلیل آن را، راهبرد دولتیصنعتی طراحی شده، جهت صدور تولیدات صنعت سرگرمی به بازارهای آسیایی و با هدف دستیابی به سود اقتصادی، برمیشمارد.
🔸 بخش دوم، پیشینه موسیقی پاپ کره جنوبی و نیز مشهورترین گروههای موسیقی کرهای، ویژگیهای متمایز کیپاپ و نیز تجاریسازی آن را از نظر میگذراند. بخش سوم با عنوان «روند گرایش به کیپاپ در ایران» به سابقۀ آشنایی اولیۀ مخاطبان و کاربران رسانهای ایران بهویژه نوجوانان و جوانان با موج کرهای میپردازد که تاریخ اولیه آن را به دهه ۱۳۸۰ و همزمان با پخش سریالهای کرهای از تلویزیون ایران بازمیگرداند.
🔸 فضای اجتماعی مجازی و گسترش گرایش به موسیقی پاپ کرهای در ایران، فرهنگ هواداری مجازی پاپ کرهای در ایران، چگونگی آشنایی دختران ایرانی با کیپاپ، نقشآفرینی کیپاپ در زندگی هواداران ایرانی و اقبال دختران مذهبی به موسیقی پاپ کرهای، موضوعات دیگر این بخش هستند.
🔸 این گزارش در پایان، با نتیجهبخش دانستن سیاستگذاری فرهنگی کشور کرۀ جنوبی در حوزۀ صنایع خلاق، تجربۀ کره در زمینۀ صنایع خلاق را برای کشور خود قابل مطالعه دانسته تا با استفاده از آن، سیاستگذاری فرهنگی متناسب با بافت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خاص خود صورت گیرد. توجه به ذائقۀ موسیقی نوجوانان و جوانان در سیاستگذاری فرهنگی کشور، تأسیس شبکۀ تلویزیونی موسیقی و تقویت سواد موسیقی مردم، از جمله پیشنهادهای دیگریست که در پایان این گزارش بهطور مبسوط ارائه شده است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 صحبت های استاد رائفی پور درباره حامد زمانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
⭕️ استوری حسین موسوی (تهی)
✍ برای اولین بار دارم ترجمه فارسی قرآن رو میخونم، انگار همه حرفاش واسه دنیای امروزه، پُره از رمز و راز پیشنهاد میکنم بخونید...
یا علی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
4_5909181576826062673.mp3
10.09M
🎵 آهنگ « خاک آستان علی »
🗣 خواننده: خشایار اعتمادی
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و قاف حرف آخر عشق است ...
آنجا که نام تو آغاز می شود ...
ق ا س م ...
🔸 آهنگ « اشتیاق » باصدای پویا بیاتی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
4_5990060114566973498.mp3
4.09M
🎵 آهنگ « امیرالمؤمنین »
🎤 با صدای: حامد زمانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
4_5909135083805083517.mp3
6.33M
🎵 آهنگ تیتراژ سریال امام علی (ع)
🗣 خواننده: صدیق شریف
🎤 آهنگساز: فرهاد فخرالدینی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🏴 به مناسبت شهادت مولا امیرالمؤمنين علی(ع)
کیست الله؟ بیا از ولی الله بپرس
مقصد قافله را از بلد راه بپرس
پاسخی می دهدت بی حد و اندازه، فقط
به رکوعی برس و پرسش کوتاه بپرس
جز علی نیست سزاوار خلافت، این را
از فَهذا علیٌ والی و مَوْلاه بپرس
راز مقبولیت بندگی حق را از
اشْهَدُ انَّ عَلِیّاً وَلِیُ اللّٰه بپرس
یازده آینه تفسیر کرامات علی ست
آخرین آینه پنهان شده، از آه بپرس
چارده قرن گذشت و غم مولا جاری ست
در دلش بغض عمیقی ست که از چاه بپرس
یوسف فاطمه زندانی بی مهری ماست
ابر را پس بزن ای منتظر! از ماه بپرس
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 اجرای آهنگ « علی دریاست »
🗣 خواننده: مهدی یغمایی
🎤 آهنگساز: مهدی یراحی
🖊 شاعر: روزبه بمانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
4_5909135083805083527.mp3
6.55M
🎵 آهنگ « علی ای همای رحمت »
🎤 خواننده: محمد اصفهانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حرف حساب ناصر عبداللهی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic