eitaa logo
Masafmusic
8.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
🎼 واحد موسیقی موسسه فرهنگی هنری مصاف ایرانیان 📮 ارتباط با مدیر کانال از طریق ایمیل: 📮 @masaf.ir" rel="nofollow" target="_blank">music@masaf.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‍‍🔸 چاقویی که دسته خود را میبُرد. 🔹یک پژوهشگر موسیقی اقوام می‌گوید: اگر بنا و نیت خدمت به موسیقی نواحی است، به‌جای قانون اخذ 10 درصد از درآمد کنسرت‌های هنرمندان، دولت به هر کنسرت نواحی 10 درصد کمک کند تا این موسیقی بتواند پا بگیرد. 🔹علی مغازه‌ای - پژوهشگر موسیقی نواحی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره قانون اخذ ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها در کلانشهرها می‌گوید: هر توجیهی برای هرگونه برداشت از فروش بلیت کنسرت و درآمد هنرمند در میان باشد، عاقبت آن، تیشه زدن به ریشه هنر و هنرمند است و این عمل عواقب ناگواری را در جامعه به بار می‌آورد. 🔹این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان می‌کند: اگر چه در توجیه این قانون به درآمدهای بالای برخی موسیقی‌ها و کنسرت‌های پرمخاطب پاپ اشاره می‌شود، اما در هیچ منطق و منظری در هیچ کجای جهان کنسرت‌های پاپ ملاک یا نماینده کل هنرمندان موسیقی نیستند. 🔹مغازه‌ای می‌افزاید: کنسرت‌های تجاری و سرگرم کننده نه یک پدیده هنری که در واقع پدیده‌های نوظهور اجتماعی‌ای هستند که برآمده از فقدان فرصت‌های تخلیه انرژی در جوانان جامعه و انباشت تقاضاهای بی‌پاسخ مانده نسل جوان و حتا نسل پیشین است. 🔹مغازه‌ای در ادامه سخنانش می‌افزاید: در فضا و شرایط کنونی جامعه، به دلیل نبود یک رابطه کیفی و همدلانه از سوی دولت با هنرمندان موسیقی و نبود سازوکار عادلانه حمایت از هنر و هنرمندان موسیقی، به اندازه کافی به موسیقی و فرهنگ و هنر جامعه آسیب وارد می‌شود و حالا با این قانون علاوه بر اینکه بهای بلیت کنسرت‌ها گران‌تر می‌شود، تبعات مخرب دیگری از جمله رشد موسیقی‌های تجاری و غیر هنری در کنار افول موسیقی‌های هنری و جدی را شاهد خواهیم بود که لطمات و صدمات بسیار جبران ناپذیری بر پیکره فرهنگی و هنری کشور محسوب خواهد شد و لکه سیاه آن برای همیشه در تاریخ موسیقی کشور بر جای خواهد ماند. 🔹این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان می‌کند: سال‌هاست مدیران کشور موسیقی اقوام و نواحی ایران را هنر یا موسیقی مظلوم می‌نامند اما باید این حقیقت را قبول کنند که در عمل به حرف و ادعای خود باور نداشته و علاقه‌ای به رفع مشکلات آن ندارند، چون حتا حاضر نیستند برای رسیدن به تصویب نیات به ظاهر خیرخواهانه خود، از انجمن‌ها یا واحدهای صنفی موسیقی یا حتا کارشناسان موسیقی کمک فکری و همراهی مشورتی بخواهند. 🔹وی در پایان می‌گوید: تا جایی که می‌دانیم اکنون دست‌کم ۲۰۰۰ نفر از هنرمندان موسیقی منتظر پاسخ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به نامه خود در خصوص وضعیت موسیقی و هنرشان هستند. من هم امیدوارم پاسخ وزیر آنان را قانع کند. چه با جواب دادن چه با بی‌جواب گذاشتن. 🔸به گزارش ایسنا، به تازگی محمد اللهیاری - مدیرکل جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در گفت‌وگویی اظهار کرده که قرار است تبصره‌ای به این قانون اضافه و در مجلس تصویب شود که موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی از این قانون مبرا شوند. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔸نخستین اظهارات مداح جنجالی «داره میریزه» 🔹چند روزی هست که مولودی‌خوانی با عنوان «داره میریزه» به سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است و حسابی جنجالی و حاشیه‌ساز شده است. 🔹به گزارش ایسنا، «آخرین خبر» در ادامه نوشت: حاشیه‌های این مولودی به خاطر دابسمش‌هایی است که فضای مجازی را پر کرده است؛ از ساختن دابسمش این مولودی با ریختن پلاسکو، ریختن آب و ریختن گُل تا دابسمش‌هایی که متاسفانه برخی اهانت‌آمیز و خارج از شئونات اسلامی‌اند. 🔹به سراغ مداحی رفتیم که بیشتر با صدای وی این مولودی رسانه‌ای و دابسمش‌ها تولید شده است. گفت‌وگو با سیدمصطفی قدمگاهی را در ادامه می‌خوانید: 🔹برای شروع لطفا خودتان را معرفی کنید. سید مصطفی قدمگاهی هستم متولد سال 59 مشهد مقدس. 🔹برویم سر اصل مطلب. چند روزی است یک شعر و مولودی از شما حسابی جنجالی شده است. ابتدا بفرمایید این مجلس کجاست و چه تاریخ و مناسبتی است؟ سال 1395 ولادت امام رضا علیه‌السلام در هیاتی به نام دعای ندبه 14 معصوم مشهد این مولودی خوانده شد. آن زمان اصلا دیده نشد و بازتابی نداشت. همان زمان دوستان در کانال بارگذاری کردند که الان هم اگر در کانال سرچ کنید در قسمت بالای آن هست. شعر متعلق به شاعری است که بنده شعر را از کانال ایشان برداشتم که شاعرش خواستند گمنام باشند. ولی اینکه الان رسانه‌ای شده جای سوال است. مشخص نیست چطوری و چه کسی این مولودی را از کانال بنده برداشته و فرستاده برای خانمی به نام «ت.ب» که در کانادا است و ایشان هم مولودی را تبدیل به دابسمش کرده و در پیج اینستاگرام خود گذاشته که از اینجا شروع شد و بیش از 500 هزار بازدید در این پیج داشت و کم کم دابسمش‌های مختلفی در داخل هم برای این مولودی ساخته شد. 🔹درباره ملودی و آهنگ این مولودی آیا کار وسلیقه خودتان بوده است؟ واقعیتش این آهنگ برای یکی از خواننده‌های مجوزدار داخلی به نام آقای علیرضا روزگار است که شعری عاشقانه با این آهنگ را می‌خوانند و شاعر این مولودی هم روی این آهنگ آقای روزگار شعری می‌گوید و من هم با همون ملودی اجرا کردم. خود آقای روزگار هم در پیجشان گفتند که شعر و آهنگ ایشان آنقدر بازتاب نداشت که این مولودی بازتاب داشته است. 🔹درباره مفهوم و محتوای شعر توضیحی دارید؟ برخی گفتند این شعر محتوایی ندارد و اصطلاحا شعر سبک است. متاسفانه در فضای مجازی فقط قسمت اول شعر مورد استفاده قرار گرفت. این قسمت شعر «امشب دل همه شیعه‌ها خراسونیه ... اومده شمس‌الشموس امکان» که اشاره به امام رضا علیه السلام دارد را ندیدند یا در بخش بعدی مولودی می‌گوید«آقا یه دفعه جبرئیل آرزوشه لباس خادمای حرمو بپوشه». بخشی که می‌گوید «سه دفعه»، اشاره به آن حدیث امام رضا علیه السلام دارد که فرمودند هر کس به زیارت من بیاید سه جا به دیدارش می‌آیم که روایت مشهور و معروفی است. در پایان شعر هم اشاره به زیارت اربعین شده و اینکه کسی که می‌خواهد زیارت کربلا برود باید براتش را امام رضا علیه السلام امضاء و تایید کند. من صد در صد از محتوای شعر حمایت می‌کنم و معتقدم که به لحاظ مفهوم و محتوا غنی است. اما قبول دارم آهنگ تند خوانده شده و آن هم به خاطر اینکه برای آن ملودی مجبور بودم تند بخوانم. 🔹برخی از مداحان پیشکسوت مصاحبه کردند و ضمن انتقادهای شدید عنوان کرده‌اند که این شعر و مولودی شما وهن اهل بیت (ع) است. نظر شما در این‌باره چیست؟ استقبال از این مولودی خیلی بیشتر از انتقادات از آن بوده است. به هیچ عنوان اینکه وهن اهل بیت (ع) بوده را قبول ندارم. خیلی‌ها سبک‌ها و اشعار و آهنگ‌هایی خوانده‌اند که بسیار بدتر از این آهنگ بوده است و اینجور مورد هجمه قرار نگرفته‌اند. مثل آن مداحی که می‌خواند «نوار مغز سرم در محضر دکترا خط خطی و ...». این وهن است یا شعر و مولودی که من برای امام رضا علیه السلام خواندم؟ این هجمه‌ها به نظرم به این خاطر است که من یک مداح انقلابی هستم. من برای شهدا و مقام معظم رهبری بارها مداحی کرده‌ام. برای سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم بارها خوانده‌ام که کلیپ هم شده و در فضای مجازی هم پخش شده است. 🔹آیا دوباره حاضرید همین مولودی را بخوانید؟ یعنی از این کار پشیمان نیستید؟ نمی‌شود گفت پشیمان نیستم اما از محتوای شعر دفاع می‌کنم. البته شاید اگر قرار باشد بخوانم دیگر با این آهنگ و به این تندی نخوانم. به هر حال فقط معصومین هستند که پاک و مطهرند و انسان ممکن‌الخطاست. نباید به خاطر خطای یک نفر او را بکوبیم و تخریبش کنیم و به او تهمت بزنیم. من به خاطر آهنگی که خواندم اشتباه کردم و قبول دارم اما شعر هیچ ایراد و مشکلی نداشت و ندارد. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔸مرگ عجیب یکی از چهره‌های موسیقی فرانسه 🔹فیلیپ زدار یکی از چهره‌های صنعت موسیقی فرانسه بر اثر سقوط تصادفی از پنجره یک ساختمان مرتفع جان باخت. به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلیپ زدار یکی از اعضای خانه موسیقی فرانسه بر اثر سقوط از یک پنجره درگذشت. وی ۵۰ ساله بود. 🔹تنها خبری که درباره این اتفاق منتشر شده از سوی مدیر برنامه‌های وی است که به گفتن این اکتفا کرده که وی با سقوط از پنجره یکی از طبقات بالای ساختمانی مرتفع در پاریس جان باخته است. 🔹هیچ خبری از جزئیات این رویداد منتشر نشده است. زدار که از دهه ۱۹۸۰ در صنعت موسیقی فعال بود در سال ۱۹۹۶ با همکاری هوبر بلانش-فرانکارد خانه موسیقی خود را با عنوان «کاسیوس» راه‌اندازی کردند. 🔹فیلیپ زدار که در جنوب فرانسه بزرگ شده بود و از ابتدا شیفته موسیقی جَز بود، با همکاری جنبش «فرنچ تاچ» آلبوم تحسین شده «پانسول» را سال ۱۹۹۶ منتشر کرد که اکنون به عنوان یکی از نمونه‌های شاخص موسیقی فرانسه شناخته می‌شود. 🔹وی از طریق «کاسیوس» در سال ۱۹۹۹ اولین آلبومش را با عنوان «ویرجین» منتشر کرد که در کشورهای دیگر هم با اقبال رو به رو شد. آلبوم دیگری که این خانه موسیقی تولید کرد در سال ۲۰۰۲ با عنوان «صدای خشونت» با حضور استیو ادواردز ساخته شد و جایگاه نخست بیلبورد را کسب کرد. 🔹زدار با چهره‌های مشهوری چون فونیکس، کانیه، کت پاور و … کار کرده بود و جدیدترین آلبومی که این خانه موسیقی تهیه کرد، قرار بود جمعه (۲۱ ژوئن) منتشر شود. 🔹گروه‌های مختلف موسیقی از کانادا تا استرالیا نسبت به فقدان زدار واکنش نشان دادند و از وی به دلیل موسیقی بسیار شگفت و تاثیرگذارش یاد کردند. گروه موسیقی الکترونیک اشتون شافل از استرالیا در تجلیل وی نوشت: این یک فقدان واقعاً تراژیک برای موسیقی است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔸ارکستر سمفونیک تهران، در اولین اجرای تابستانه خود، ۱۲ و ۱۳ تیر ماه در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. 🔹قطعات اولین اجرای تابستانه ارکستر سمفونیک تهران اعلام شد. این اجرا به رهبری شهرداد روحانی، رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه می‌رود. 🔹در این کنسرت، «آواهای پولووتسیان» از الکساندر برودین، «سمفونی شماره ۲ (مومان ۳)» از سرگئی راخمانینف و «سوئیت سمفونی شهرزاد» از ریمسکی کرساکف اجرا می‌شود. اولین اجرای تابستانه ارکستر سمفونیک تهران، ۱۲ و ۱۳ تیر ماه از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔸خواننده مشهور هالیوودی، سلنا گومز، اینستاگرام خود را با ۱۵۲ ملیون فالوور بست. او اعلام کرد که این اپلیکیشن را از روی گوشی اش پاک کرده و فعلا قصد هیج فعالیتی در آن را ندارد. 🔹سلنا گومز ۲۶ ساله گفت: «اگر من مجبور شوم که از اینستاگرام استفاده کنم یا این که با هوادارانم از طریق آن در تماس باشم، از دیگران می‌خواهم که این کار را برای من انجام دهند.» 🔹او در مورد اینستاگرام می‌گوید: «به نظر من اینستاگرام برای سلامت ما مضر است. من فکر می‌کنم جوانان، که خودم هم جزیی از آن‌ها هستم، وقت زیادی را پای این اپلیکیشن می‌گذرانند. همانطور که اینستاگرام روی من اثری بدی گذاشت، روی بقیه هم می‌گذارد. من به دلیل استفاده زیاد این شبکه اجتماعی، افسرده شدم. من احساس خوبی نسبت به خودم نداشتم. فکر می‌کردم که زشتم، فکر می‌کردم که اندام زیبایی ندارم...» 🔹سلنا گومز، حتی قبل تر‌ها هم در مصاحبههایش در مورد افسردگی که از طریق اینستاگرام دچارش شده بود، صحبت کرد: «اینستاگرام پر از دختر‌های زیبا و جذاب است و من از دیدن آن‌ها افسرده می‌شوم.» 🔹اینطور که پیداست، این ستاره پاپ به آثار مخربی که اینستاگرام روی سلامت روانش دارد، پی برده و در تلاش برای برطرف کردن آن است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔸روزهای رکود در بازار موسیقی 🔹دنیای اقتصاد : پیش از این در گزارشی از افزایش احتمالی قیمت بلیت‌ کنسرت‌ها خبر داده بودیم. حالا زمان زیادی از انتشار آن خبر نگذشته که گزارش‌هایی از افزایش بی‌سرو صدای قیمت کنسرت‌های موسیقی به گوش می‌رسد. همه این ماجراها به خاطر یک قانون جنجالی بود که کنسرت‌گذارها را مجبور می‌کرد تا ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌های تهران و کلان‌شهرها را به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. 🔹تصویب این طرح جنجالی طی مدت زمانی کوتاه حاشیه‌ها و اعتراض‌هایی را از سوی هنرمندان و برخی مسوولان در پی داشت، تا آنجا که علی ترابی (مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) استعفا داد و چند روز پس از او شهرام صارمی (مدیر اجرایی جشنواره موسیقی) نیز طی انتشار نامه‌ای سرگشاده، استعفای خود را از سمتش اعلام کرد. اما به هر حال این طرح اجرایی شده و در پی آن قیمت بلیت‌ کنسرت‌ها نیز بدون اعلام قبلی از سوی مراجع مرتبط افزایش یافته است. تا چند روز گذشته کمترین قیمت بلیت به‌طور میانگین ۴۵ هزار تومان و بالاترین قیمت بلیت‌ها بر اساس جایگاه صندلی‌ سالن‌ها ۱۵۰ هزارتومان بوده است. 🔹 این در حالی است که طی روزها و هفته‌های گذشته قیمت حداقلی و حداکثری بلیت‌ کنسرت‌ها افزایش یافته است. به‌طور مثال قیمت بلیت‌های کنسرت فرزاد فرزین که ۲۳خردادماه در برج میلاد برگزار شد، بر اساس تعرفه قبلی قیمت‌ها تعیین نشده و گران‌تر از قبل است. ارزان‌ترین بلیت کنسرت فرزاد فرزین ۷۰‌هزارتومان و گران‌ترین آن ۱۸۵‌هزارتومان است. یا به‌طور مثال قیمت بلیت‌های کنسرت گروه بانوان «رخساره» که قرار است در روز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود از ۸۰‌ هزارتومان شروع می‌شود و قیمت حداکثری آن ۱۳۰ ‌هزارتومان است. 🔹افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی بلیت کنسرت اگر به قیمت کنسرت‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال نگاهی بیندازیم متوجه تفاوت‌های یاد شده خواهیم شد. به‌طور کلی میانگین قیمت بلیت کنسرت‌ها کم و بیش دربازه بین حداقل ۸۵ هزار تومان تا حداکثر ۱۲۵ هزار تومان است. یعنی میانگین قیمت ارزان‌ترین کنسرت‌ها ۸۵ هزار تومان و میانگین قیمت گران‌ترین‌ کنسرت‌ها هم ۱۲۵هزار تومان است. این در حالی است که همین شاخص برای بلیت‌های سال گذشته از حداقل ۶۰ تا حداکثر ۱۰۵ هزار تومان است. 🔹این بررسی اگرچه کامل نیست اما نشان می‌دهد که قیمت بلیت کنسرت‌ گروه‌ها و خوانندگان معروف، نسبت به سال گذشته از ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است. به نظر می‌رسد که افزایش بی‌سر و صدای قیمت بلیت اغلب کنسرت‌ها سرآغاز گرانی‌های بیشتر هم خواهد بود. نکته مهم آن است که افزایش قیمت بلیت اغلب کنسرت‌ها بر اساس سیاست و تعرفه مشخصی صورت نگرفته و قانون و قاعده‌ای پشت آن نیست. با این تفاسیر و بر اساس روند قبلی افزایش بلیت‌ها، آیا بازهم باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم؟ 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔸تهیه‌کننده مسابقه خوانندگی «زیر چتر ترانه» از آغاز فصل دوم این رقابت در تیرماه خبر داد. 🔹به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، «زیر چتر ترانه» مسابقه‌ای در زمینه خوانندگی است که فصل اول آن در تابستان گذشته برگزار و با استقبال مخاطبان و علاقمندان مواجه شد. 🔹رضا عزتی، تهیه‌کننده زیر چتر ترانه گفت: فصل دوم این مسابقه از ۱۴ تیرماه آغاز می‌شود و روال آن مثل دوره قبل است. شرکت‌کنندگان در فضایی شاد و صمیمی استعداد و مهارت خود را در عرصه خوانندگی محک می‌زنند، در پایان نیز چهار نفر به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند. 🔹او درباره راه‌های شرکت در این برنامه نیز توضیح داد: فعالان و علاقمندان به دنیای موسیقی و خوانندگی می‌توانند از طریق پیامک ۳۰۰۰۰۱۰۵۵ و تلفن گویای رادیو صبا به شماره ۲۷۸۶۱۰۵۵ برای شرکت در این مسابقه اقدام کنند. 🔹عزتی افزود: این مسابقه را پیمان قریب پناه اجرا می‌کند. مهرداد یکتا و وحید اختری نیز به عنوان کارشناس موسیقی و داور در برنامه حضور دارند. حمیدرضا نورایی نیز نوازنده این برنامه است. 🔹مسابقه خوانندگی «زیر چتر ترانه» روزهای جمعه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۵,۵ مگاهرتز از رادیو صبا پخش می‌شود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔸عاشیق حیدر محمودی از نوازندگان و هنرمندان شناخته شده موسیقی عاشیقی منطقه همدان در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. 🔹عاشیق حیدر محمودی از نوازندگان و هنرمندان شناخته شده موسیقی عاشیقی منطقه همدان در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند یکی از تأثیرگذارترین و برجسته‌ترین هنرمندان عرصه هنر عاشیقی در سراسر ایران بود. 🔹زنده یاد حیدر محمودی متولد روستای نوآباد از توابع شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بود و هفتمین نسل از سلسله یک خانواده عاشیق‌پرور به شمار می آمد. پدر این هنرمند «عاشیق مولا» نام داشت که حدود ۵۰ سال عاشیق بود. پدر بزرگش «عاشیق حسین» نام داشت و جدش «عاشیق محمود انصاری» که حدود ۴۰ سال عاشیق بود. 🔹عاشیق حیدر محمودی هنر عاشیقی را از هجده‌سالگی آغاز و نزدیک به ۷۵ سال چون ستونی استوار هنر عاشیقی را در استان همدان و نواحی مرکزی ایران زنده و پویا نگه داشت. حیدر محمودی نه‌تنها در محیط عاشیقی قم-ساوه-همدان بلکه در سراسر ایران هنرمندی استثنایی به شمار می‌رفت. او ضمن تسلط به ۳۶ داستان عاشیقی و کلیه مقام‌های عاشیقی همدان، از منظر متانت و ادب یک الگوی کامل برای هنرمندان منطقه به شمار می‌رفت. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔸 «لوریس چکناواریان» هنرمند نام‌آشنای موسیقی به تماشای نمایش «عاشقانه‌های خیابان» نشست و آن را نمایشی دانست که مردم را درگیر مفاهیم خود می‌کند. 🔹«عاشقانه‌های خیابان» به زنان دست‌فروش مترو و کودکان آن‌ها می‌پردازد. لوریس چکناواریان می‌گوید: «چون خودم زیاد سوار مترو می‌شوم، دست‌فروشان بسیاری را دیده‌ام و صحنه‌های روایت‌شده در نمایش را به چشم خودم دیده بودم. البته دست‌فروشی تنها منحصر به زنان نیست و مردان هم این کار را انجام می‌دهند. در هر دو صورت، دیدن این صحنه‌ها در مترو غم‌انگیز است.» 🔹او که معتقد است «عاشقانه‌های خیابان» نمایش خاص و منحصربه‌فردی است چراکه مردم را درگیر مفاهیم خود می‌کند، درباره موسیقی این نمایش می‌گوید: «موسیقی آن فوق‌العاده و هماهنگ با تم نمایش انتخاب شده بود. دیگر اتفاق مثبت آن، حضور موسیقی زنده در جریان نمایش بود چراکه تئاتر، هنر زنده است. رضا یزدانی که به‌عنوان بازیگر و خواننده در این اثر حضور دارد، یکی از هنرمندان مطرح موسیقی پاپ و راک است و حضور او هم تجربه خوبی را رقم زد.» 🔹نمایش «عاشقانه‌های خیابان» به کارگردانی شهرام گیل آبادی هر روز به‌غیر از شنبه‌ها ساعت 21:15 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. نمایشنامه این اثر را محمد چرمشیر و بهمن عباس‌پور نوشته‌اند و رضا یزدانی، سیما تیرانداز، الهام پاوه نژاد و ژاله صامتی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. علیرضا مهدی زاده (ساکسوفون)، میلاد عدل (گیتار الکتریک)، آرش زمانیان (گیتار باس) و محمد خرمی‌نژاد (درامز)، گروه نوازندگانی هستند که رضا یزدانی را در این اجرا همراهی می‌کنند. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔸مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) روز پنجشنبه ششم تیرماه با اجرای گروه های برگزیده دوره پنجم در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می‌شود. 🔹آیین آغاز ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ششم تیرماه با اجرای تعدادی از گروه ها و نفرات منتخب دوره پنجم در فرهنگسرای ارسباران تهران میزبان مخاطبان خواهد بود. 🔹در پنجمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم، ۱۵۲۴ هنرمند کودک و نوجوان ۴ تا ۱۸ ساله، از ۲۷ استان کشور در قالب ۶۲۰ اجرای فردی یا گروهی آثار خود را ارائه دادند. 🔹فراخوان شرکت در ششمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم ۶) نیز طی روزهای آینده منتشر و از طریق روابط عمومی جشنواره در اختیار هنرمندان و گروه های متقاضی قرار خواهد گرفت. 🔹جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) از جمله رویدادهای معتبر حوزه موسیقی در بخش خصوصی است که طی سال های اخیر با حمایت خانواده مرحوم همایون خرم آهنگساز فقید موسیقی ایرانی با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و و استفاده از نمونه ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی برای هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» با مدیریت بردیا صدر نوری برگزار می شود. 🔹نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) می‌توانند با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام استادان موسیقی ایران که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی در این جشنواره شرکت کنند. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
@masafmusic
Farda.mp3
10.4M
🎵 آهنگ 🔸 « فردا » 🎙 باصدای: سامان ویکتیم، مجتبی الله‌وردی 🎵 تنظیم، میکس و مستر: شروین معینی ⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر 🔺 💪 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸کنسرت سه‌نوازی پیمان یزدانیان، حسام اینانلو و رضا عسگرزاده، شنبه ۲۲ تیرماه در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌شود. 🔹در این برنامه که با حمایت نشر موسیقی «هرمس» به مدیریت «رامین صدیقی» اجرا می‌شود، «پیمان یزدانیان» نوازنده پیانو، «حسام اینانلو» نوازنده کمانچه و «رضا عسگرزاده» نوازنده دودوک، کنسرت سه‌نفره‌ای را برگزار خواهند کرد. 🔹در توضیح کنسرت سه‌نوازی یزدانیان، اینانلو و عسگرزاده آمده است: «این سه هنرمند تا کنون با یکدیگر اجراهای موفقی را به صورت دونوازی داشته‌اند که شاید مهم‌ترین آن دونوازی یزدانیان-اینانلو بوده باشد که در قالب آلبوم رام با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. رضا عسگرزاده و حسام اینانلو نیز حدود دو سال است که با یکدیگر هم‌نوازی می‌کنند و اجرای این دو در جشنواره موسیقی فجر سال ۹۷ نیز با اقبال مخاطبان همراه بود. حال این سه هنرمند که سابقه همکاری و دوستی دیرینه دارند، برای اولین بار در قالب سه‌نوازی بداهه روی صحنه می‌روند.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸 به تازگی یکی از مراکز تهیه و تدوین موسیقی پویشی را با حضور خوانندگان معروف ایرانی ایجاد کرده و در آن با راه‌اندازی یک هشتگ سعی دارد تا با تولید آثار موسیقی، روابط عاشقانه را میان زوج‌های ایرانی تقویت کند. مرکز مأوا در این پویش قرار است چهارشنبه‌ هر هفته یکی از قطعات اجراشده در این پویش را منتشر کند. 🔹در تولید این قطعات به لحظات عاطفی زندگی و نقاط قوت یک زندگی مشترک و متعهدانه پرداخته شده است تا در موقعیت‌های حساس زندگی بتواند در دلگرمی و تحکیم روابط عاشقانه اثرگذار باشد. 🔹 تاکنون ۷ قطعه عاشقانه تولید شده است، ترانه‌های این قطعات را روزبه بمانی، سعید پاشازاده، یاحا کاشانی، علیرضا طلیسچی، حامد صیفی‌پور و محسن حق نظری سروده‌اند که با صدای رضا صادقی، علی لهراسبی، نیما علامه، علی اکبرقلیچ، روح‌الله چهره افروز، حسین حقیقی و شاهد صادق‌پور خوانده شده است. 🔹قرار است این قطعات در چهارشنبه هر هفته در فضای مجازی با هشتگ همیشه منتشر شود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸شیوه مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی‌خوانی و مناجات‌خوانی مرحوم استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی به ثبت ملی رسید. 🔹آیین رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس شیوه مداحی استاد سلیم موذن‌زاده همزمان با همایش ملی شورای ثبت میراث ناملموس کشور ظهر امروز در سالن همایش کتابخانه بیضا اردبیلی برگزار شد. 🔹در این مراسم مدیرکل دفتر ثبت آثار و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور، ثبت ملی و جهانی آثار را با هدف احیا، صیانت و معرفی گسترده آن‌ها دانست و تصریح کرد: سلیم موذن‌زاده از مداحان به نام کشور بوده و اصول مداحی از عصر صفوی تا دوره معاصر را حفظ کرده است که ثبت شیوه مداحی وی ادای دینی به صدای آسمانی و تعلیمات و خدمات وی دارد. 🔹همچنین پیشکسوت میراث فرهنگی کشور در این مراسم میراث معنوی را جان مایه میراث‌های ملموس دانست و گفت: اندازه و وسعت یک میراث ناملموس در ثبت آن اهمیت چندانی ندارد بلکه در مقابل اثرگذاری تعیین کننده است. 🔹محمد میرشکرایی با اشاره به جشن نوروز افزود: به عنوان مثال اثری مانند نوروز که از چین تا مدیترانه گسترده است، اثربخشی بالایی دارد و چنین آثاری زمینه‌ساز وحدت بخشی و هویت بخشی یک منطقه هستند. 🔹در ادامه نادر فلاحی به اهمیت آثار ناملموس اشاره کرد و گفت: آثار ناملموس شامل آداب و رسوم، باورها، موسیقی، اعتقادات، صنایع دستی و سنت‌ها حیات معنوی جامعه را تشکیل می‌دهند. 🔹مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: اردبیل به دلیل واقع شدن در مسیر جاده قفقاز محل برخورد تمدن‌ها و فرهنگ‌ها است و آثار ناملموس متنوعی در این استان در طول تاریخ شکل گرفته است. 🔹فلاحی با بیان اینکه یکی از این گنجینه ها مداحی و شیوه منحصر به فرد استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی است، اظهار کرد: سلیم موذن‌زاده از گنجینه های معنوی استان است که به دلیل تسلط بر دستگاه های موسیقی به عنوان چهره شاخص در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸موسیقی مهمترین شکل هنری برای کشف نشانه شناسیِ اندیشه فرهنگی است. 🔹فرهاد دهنوی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه موسیقی در میان تمام هنرها، تنها هنری است که بی واسطه ترین پل ارتباطی را میان خالق و مخاطب برقرار می‌کند گفت: اما همین ارتباط بی واسطه وقتی در بستر رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر جامعه‌ای قرار می‌گیرد تلاش می‌کند تا حال و هوای برخاسته از همان بسترها و جریانات جاری اجتماعی را در قالب زبان هنری‌اش به مخاطب منتقل کند. 🔹وی ادامه داد: به همین سبب موسیقی در کنار زبان جهان شمول و فراگیرش در ارتباط گیری با مخاطب یکی از مهمترین اشکال هنری در شکل نماد شناسی و نشانه شناسیِ اندیشه و آرای فرهنگی هر جامعه به شمار می‌رود. 🔹تهیه کننده برنامه موسیقایی «ارغنون» خاطرنشان کرد: ما در مجله موسیقایی ارغنون که پنج شنبه شب‌ها مهمان خانواده‌های هنردوست و هنرمند ایرانی می‌شود تلاش کرده‌ایم در کنار رویکرد و نگاه تخصصی جاری در این هنر در راستای نماد شناسی، نشانه‌شناسی و الگوهای آن در تمام قالب ها به سهم خود گامی برداریم. 🔹وی با بیان آنکه رسالت شبکه رادیویی «گفت و گو» بر محور گفتمان میان اهالی نظر، هنرمندان، منتقدان و مدیران است خاطرنشان کرد: ایجاد همین فضای گفت‌وگو محور با بازتاب آرای مختلف سبب شده ارغنون بیش از شش سال تولید و پخش در هر سه ضلع فعالیت رسانه‌ای یعنی هنرمندان موسیقی، مدیران و مخاطبان جایی برای خود باز کند. 🔹دو برنامه به مناسبت روز جهانی موسیقی دهنوی با اشاره به آنکه در تقویم رویدادهای جهانی روز بیست و یکم ژوئن (۳۱ خرداد) به عنوان روز جهانی موسیقی نامگذاری شده است تصریح کرد: به همین سبب برنامه ارغنون در راستای رسالت بنیادی خود در همراهی با موضوعات ملی و بین المللی حوزه موسیقی، دو برنامه ویژه را ششم و سیزدهم تیرماه با محوریت موسیقی اصیل، سنتی و ردیفی – دستگاهی ایران با حضور کارشناسان و منتقدان و مؤلفان تدارک دیده است. 🔹وی درباره این دو ویژه برنامه گفت: قدمت سنت بداهه نوازی در هنر موسیقی ایران به هزاره‌های دور باز می‌گردد و سرچشمه آنچه امروز به عنوان موسیقی اصیل ایرانی شناخته می‌شود در بداهه نوازی اساتید و قدمای این هنر در گذشته‌ها نهفته است. 🔹تهیه کننده برنامه رادیویی ارغنون افزود: به همین دلیل در این دو ویژه برنامه با محوریت «بداهه نوازی در موسیقی ایران» تلاش می‌کنیم سفری به درازنای تاریخ موسیقی ایرانی و آنچه امروز به عنوان موسیقی ردیفی – دستگاهی و اصالت هنر موسیقایی ایران شناخته می‌شود به مخاطبان ارائه دهیم. 🔹وی درباره کارشناسان حاضر در این دو ویژه برنامه گفت: کارشناسان حاضر در این دو برنامه عبارتند از رضا علی آبادی از پژوهشگران و مؤلفان موسیقی کشور و از نوازندگان چیره دست تنبور و کاوه صادقی آزاد از نوازندگان شناخته شده نی و منتقد حوزه موسیقی، این دو هنرمند در بحث و گفتگو خود به مرور تاریخچه موسیقی سنتی، آئینی، مقامی و در نهایت موسیقی ردیفی – دستگاهی ایران با محوریت مقوله بداهه‌نوازی خواهند پرداخت. 🔹برنامه ارغنون از تولیدات گروه فرهنگ و تاریخ شبکه رادیویی «گفت و گو» با محوریت مرور، رصد و مداقه بر مهمترین اتفاقات حوزه موسیقی کشور، پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۱ از این شبکه رادیویی پخش می‌شود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸دستگاه های موسیقی هر کدام برای چه ساعتی از روز مناسب هستند؟ میلاد کیایی آهنگساز درباره موسیقی مناسب هر ساعت از شبانه روز توضیح داد. 🔹کیایی گفت: هنگام صبح سحر دستگاه همایون تاثیر عمیقی روی شنونده دارد. اصغر شیرخدا که در عرصه ورزش زورخانه ای کار می کرد بر مبنای دستگاه همایون می خواند. چهارگاه هم روحیه سلحشوری به شنونده می دهد و مناسب صبح است. آهنگ معروف "سلام علیکم" که منسوب به استاد حسن کسایی است در همین مقام بوده است و موسیقی برای ورزش نیز در این گام بوده است. 🔹وی افزود: وقتی خورشید می دمد، روز آغاز می شود و گلها باز می شوند مناسب شنیدن موسیقی در دستگاه ماهور است. حوالی ظهر شرعی بهترین نوای شنیداری آواز بیات ترک است. حتی اذان هم در گوشه روح الارواح شنیده می شود و تاثیر عمیقی روی شنونده دارد. 🔹این موسیقیدان گفت که بعد از ظهر حدود ساعت 3 و نیم تا 5 موسیقی در دستگاه ابوعطا دلچسب و دلپذیر است. 🔹کیایی یادآور شد: هرچه به غروب نزدیک می شویم دستگاه افشاری تاثیر جادویی روی شنونده خواهد داشت و وقتی تاریکی بر روشنایی غلبه می کند دشتی تاثیر زیادی دارد و بسیار لذت بخش است. 🔹نوازنده آلبومهای «این شرح بی نهایت» و «ابر بی باران» در پایان گفت: در شب سه گاه شور و حال خاصی به شنونده می بخشد. وقتی می خواهیم به سحر نزدیک شویم مخالف سه گاه گوشه زیبایی است که شنونده را محسور می کند و اینگونه در تمام طول شبانه روز می توانیم موسیقی مناسب با حس و حالمان را گوش بدهیم. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج مهریز گفت: راه‌اندازی گروه های سرود و آهنگ های انقلابی بر اساس ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی در محلات و مساجد به اعتلای فرهنگ اسلامی در بین نوجوانان و جوانان کمک می کند. 🔹سرهنگ سید محمد کاظم زارع بیدکی سه شنبه شب در جمع اعضای گروه سرود رهپویان حرم شهرستان مهریز افزود: برای جذب جوانان و عضویت در گروه سرود و سایر فعالیت های فرهنگی و هنری هیات امنای مساجد و روحانیان نقش مهمی دارند. 🔹وی ادامه داد: ظرفیت های خوبی در حوزه فرهنگی و هنری منطقه وجود دارد که تاکنون در این خصوص کارهای محدود انجام گرفته ولی به خاطر اهمیت موضوع ناچیز است و باید تشکیل گروه سرود در اولویت قرار گیرد. 🔹مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج مهریز اظهار داشت: این معاونت برای تشکیل گروه های فرهنگی، هنری و سرود برای اعزام مربی و سایر برنامه ها آمادگی دارد که پایگاه های مقاومت و مساجد می توانند استفاده کنند. 🔹به گفته زارع بیدکی از طریق سرود و فعاایت های فرهنگی و هنری می توان بسیاری از مفاهیم دینی و انقلابی را به مردم و نسل جوان منتقل کرد که این کار رسالتی مهم است که دشمنان با تهدید نرم ارزش ها را نشانه گرفته اند. 🔹در این جلسه مسئول گروه سرود رهپویان حرم مهریز گفت: تاکنون حدود هزار نفر از نوجوانان و جوانان جذب این گروه و فعالیت های متعدد جانبی آن شده اند. 🔹مهدی زارع افزود: در چهار سال اخیر توسط این گروه ۴۳ اثر هنری تولید و عرضه شده است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸سنندج با نامِ تعدادی از بزرگان و مفاخرِ موسیقی خود، مزین می‌گردد. 🔹در جلسه دوم تیرماه شورای اسلامی سنندج مقرر شد نام تعدادی از معابر شهر به نام اساتید برجسته موسیقی شهر تغییر یابد. 🔹این تصمیم در آستانه‌ی برگزاری کنگره‌ی مشاهیر کوُرد و در پی آن اتخاذ شد که شورای اسلامی پیشنهاد نامگذاری یکی از معابر شهر را به نام مظهر خالقی خواننده‌ی نامدار کوُرد مطرح و مقرر شده بود در یک جلسه‌ی مشترک با انجمن موسیقی و سازمان سیما و منظر شهرداری، در ارتباط با آن تصمیم‌گیری شود که جلسه‌ی مزبور به تاریخ دوم تیرماه نود و هشت تشکیل و به پیشنهاد انجمن موسیقی، طرح فوق به صورت جامع‌تر مطرح و بر مبنای این پیشنهاد و تصویب کلیه‌ی حاضرین، مقرر گردید تا: - یک بلوار به نام استاد خالقی - یک بلوار به نام یوسفزمانی‌ها - یک بلوار به نام عندلیبی‌ها - یک بلوار به نام کامکارها - یک میدان به نام استاد حسن کامکار نام گذاری گردند. 🔹فرشید حسامی رئیس انجمن موسیقی استان کردستان - سنندج گفت: انجمن موسیقی ضمن تبریک به خانواده‌ی معزز این بزرگان، امیدوار است این حرکت فرخنده و مبارک استمرار یافته تا شهر به نامِ دیگر مفاخر فرهنگ و هنر نیز مُزین و موجبات رشد و تعالی فرهنگ و هنر را سبب گردد. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸رادیو و تلویزیون حق هنرمندان موسیقی نواحی را پرداخت کنند. 🔹اردیبهشت امسال بود که دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی فراخوان داد؛ جشنواره ای که هر ساله با استقبال نوازندگان بومی که آن را میدانی برای معرفی و عرضه هنر خود می دانند، در کرمان برگزار می شود. مسلماً برگزاری چنین جشنواره هایی با توجه به هنر غنی موسیقی فولکلور کاری خوب و پسندیده در جهت حفظ، ماندگاری و معرفی موسیقی نواحی به علاقه مندان است. اما مسئله قابل بحث این است که نوازندگان موسیقی نواحی که به حق، جزو میراث داران فرهنگ باارزش این مرز و بوم هستند، کجای این جشنواره قرار گرفته اند. آیا صرفاً به عنوان شرکت کنندگان در این جشنواره ها حاضر می شوند و با پایان یافتن جشنواره ها فراموش می شوند؟ 🔹زندگی و درگذشت غریبانه پیشکسوتان موسیقی مقامی محمدابراهیم شریف زاده، خواننده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان بود. کسی که پژوهشگران موسیقی معتقد بودند در تاریخ موسیقی خراسان هیچ کس با این قدرت و توانایی نمی خوانده است. اما درگذشت غریبانه او در سال 1395 و وضعیت معیشتی که داشت به هیچ عنوان شایسته چنین هنرمند بزرگی نبود. دخترش بعد از درگذشت پدر از نداشتن بیمه و تعیین حقوق ماهی 120 هزارتومان که چند ماه آخرش زندگی اش به 150 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، خبر داد. چند روز پیش هم اسحاق بلوچ نسب - خواننده و نوازنده تنبورک اهل چابهار در یک مصاحبه از پرداختی اندک به او و دعوت نشدن نوازندگان بومی این استان به جشنواره های چابهار گفت. البته در این بین باید به این نکته اشاره کرد که وضعیت بودجه وزارت ارشاد تنها پاسخگوی کمک هزینه ای برای این هنرمندان است و مسئولان امر خود نیز به ناچیز بودن کمک ها آگاه هستند. 🔹رسیدگی کافی نیست فرزاد طالبی مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از جمله کسانی که در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نقش تأثیرگذاری داشت، درباره وضعیت معیشتی نوازندگان موسیقی نواحی کشور و مشکلاتی که بر سر راه این قشر هنرمند وجود دارد، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: وضعیت اقتصادی هنرمندان حوزه موسیقی نواحی البته که مناسب نیست، هرچند این موضوع همیشه مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. مثلاّ با ارزشیابی که مرتباً انجام می شود، برای کسانی که درجات هنری از شورا اخذ می کنند مبالغی به صورت منظم پرداخت می شود و جشنواره سراسری موسیقی نواحی پس از سال ها تعطیلی دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است. ولی واقعیت این است که با توجه به تعداد این عزیزان و همچنین پراکندگی جغرافیایی آن ها، رسیدگی ها کافی نیست. 🔹پرداختی به ازای پخش موسیقی نواحی این کارشناس در پاسخ به این پرسش که چه راه حل هایی را برای رفع این مشکلات پیشنهاد می کنید، گفت: اگر ارتباطی بین تولیدات این دوستان با مصرف کننده هایشان برقرار شود و به ازای پخش آثار این هنرمندان در رادیو و تلویزیون، پرداختی صورت گیرد، هم تولیدات این دوستان رشد پیدا می کند و کیفیتش بهبود می یابد و هم در شرایط زندگی آنها تحولی رخ می دهد. همچنین برای افزایش سهم موسیقی نواحی باید به رشد اجراهای صحنه ای هم نظر داشت. در واقع اگر جشنواره های استانی موسیقی نواحی به طور منظم در تمامی استان ها اجرا شود، بازهم فروش بلیت اتفاق می افتد و به اقتصاد موسیقی نواحی و بهتر دیده شدن آثار این عزیزان کمک می شود. وی در ادامه افزود: البته این در کنار این ها، ارزشیابی منظم و پرداخت های به روز شده می تواند بخش مهمی از مشکلاتشان را حل کند. 🔹یک ساز و کار اقتصادی مناسب طالبی درباره اهمیت جشنواره های استانی عنوان کرد: اعمال صحیح سیاست های حمایتی باعث خواهد شد که جشنواره سراسری موسیقی نواحی، پر و پیمان برگزار شود و هر ساله توسعه پیدا کند. خوب است در طی سال هم، سی جشنواره استانی برگزار شود که برگزیدگانش در جشنواره سراسری اجرا داشته باشند. درجشنواره های استانی با دعوتی که از هنرمندان استان های دیگر به عنوان مهمان انجام خواهد شد هم وحدت اقوام ایرانی نمایش داده می شود و هم شرایط اقتصادی هنرمندان به صورت جدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و ساز و کاری شکل می گیرد که چون متکی به مردم است دائمی خواهد بود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸مجید انتظامی: روزی 8 ساعت در کمد، ساز می‌زدم! 🔹مجید انتظامی را می‌توان خالق نت‌های ماندگار دانست. او هم سوز آهنگ «از کرخه تا راین» را خلق کرده و هم انتظار غمگینی را که در موسیقی متن «بوی پیراهن یوسف» به خاطر داریم. آهنگ ساز 71 ساله کشورمان این روزها به گفته خودش، مشغول خلق آثاری برای پروژه شخصی خود است و کار سفارشی در دست ندارد؛ در حال درمان ستون فقرات و مهره‌های گردنش با آب‌درمانی و فیزیوتراپی است و می‌گوید بالاخره آدم، پیر و درد از جایی شروع می‌شود. انتظامی معتقد است موسیقی یک شبه و چند ساله به سرانجام نمی‌رسد و برای یادگرفتن آن باید سال‌ها دوید تا به قطره‌ای از آن رسید. 🔹مردم موسیقی مطبوعشان را گوش می دهند مجید انتظامی معتقد است هنرها را نمی‌توان با هم مقایسه کرد. او با اشاره به برداشت حسی انسان‌ها از موسیقی گفت:«هنر یک حس است. بعضی وقت‌ها، بعضی انسان‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و برخی دیگر نمی‌توانند، این دلیل بر بد بودن آن نیست. همان‌طور که الان برخی موسیقی‌های زیرزمینی خواهان‌ زیادی دارد و با آن مخالفت می‌شود؛ اما این دلیل بر بد یا خوب بودن این موسیقی نیست. موسیقی یک علم است و برای یاد گرفتن آن باید سال‌ها دوید. بنابراین، طبیعی است مردمی که هیچ اطلاعی از این علم ندارند با آن حسی برخورد کنند نه علمی. اگر از آن موسیقی خوش‌شان آمد، برایشان مطبوع است وگرنه آن را گوش نمی‌کنند. نمی‌توان جلوی مردم را گرفت و گفت این موسیقی را که من می‌گویم گوش کن.» او درباره کاهش سطح حسی فیلم‌های سینمایی کنونی و سطح ماندگاری موسیقی آن‌ها نیز این طور توضیح داد:«دلیل این که موسیقی فیلم‌هایمان ماندگار نمی‌شود، این است که دیگر فیلم‌هایمان آن طور نیست؛زمانی بود که همه مردم برای این که یک نقطه از خاک‌شان را از دست بیگانه رها کنند، رفتند و جان‌شان را بی‌هیچ چشم‌داشتی دادند. آن زمان شرایط خاص خودش را داشت. الان دیگر شرایط گذشته نیست. اکنون، مردم طور دیگری فکر می‌کنند و هنر را می‌بینند. نگاه و سلیقه آن‌ها عوض شده است. البته فیلم‌های ما هم دیگر آن فیلم‌ها نیست و آن حس را ندارد.» 🔹زمانه تغییر کرده است خالق موسیقی متن «روز واقعه» متواضع‌تر از آن است که وقتی از او چرایی ماندگاری موسیقی‌هایش را می‌پرسیم، دلیل بیاورد. می‌گوید:«نمی‌توانم این‌ها را توضیح بدهم. بعد هرکسی این گفت‌و‌گو را بخواند می‌گوید چقدر این آدم خودخواه است. نشسته و از خودش تعریف می‌کند. من عاشقم. عاشق موسیقی‌ام. تمام زندگی‌ و جسمم را به خاطر موسیقی از دست دادم. به خاطر تمرین‌های هشت ساعته و ساز زدن در کمد. وقتی ساز می‌زدم صدای ساز بیرون می‌رفت. بنابراین تنها راهی که داشتم این بود که بروم داخل کمد. یک کمد بزرگ داشتم که داخلش را سیم‌کشی کرده بودم و یک چراغ را در آن روشن نگه می‌داشتم. می‌رفتم آن‌جا و در کمد با ساز تمرین می‌کردم. الان چه کسی این کار را می‌کند؟ مردم دیگر حوصله ساز زدن ندارند و بیشتر مصرفی‌اند. خاطرم هست یک ساز داشتم که از 20 جا ترک خورده بود و از همه جایش باد می‌داد. با موم عسل آن را ترمیم کردم تا بتوانم از آن یک صدا دربیاورم. الان بچه‌ها به مجرد این که حرف اول ساز را می‌آورند، گران‌ترینش در خانه برایشان مهیاست. آن موقع این شرایط نبود. شما نباید توقع داشته باشید همه مانند آن موقع زندگی کنند. آن موقع گذشت و تمام شد. الان یک چیز دیگر است، باید خودمان را با شرایط امروز تطبیق بدهیم تا بتوانیم زندگی کنیم و دیگران ما را بفهمند.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸تاثیر تحریم دارو بر روند درمانی محمد معتمدی! 🔹محمد معتمدی خواننده موسیقی ایران در صفحه شخصی‌اش نوشته که تاثیر تحریم دارو بر روند درمانی‌اش تاثیر منفی داشته است. 🔹ساعتی پیش محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی عکسی در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده که او را بر روی تخت بیمارستان نشان می‌دهد. 🔹معتمدی در توضیح این عکس نوشته است: «سلام به روی ماه همگی. چندی پیش مطلبی نوشتم در مورد تاثیر تحریم‌ها بر بیماران و روند درمانی آنها. آنجا عرض کردم سخن امریکایی‌ها مبنی بر اینکه دارو و غذا جزو تحریم‌ها نیست، دروغی بزرگ است و اتفاقا هدف اصلی از تحریم‌ها ایجاد نارضایتی عمومی، آن هم به ناجوانمردانه‌ترین روش است. تعدادی از هموطنان بزرگوار آنجا بر بنده خُرده گرفتند که این سخن درست نیست و امریکا هرگز دارو را تحریم نمی‌کند. بیش از دو ماه است که برای ادامه روند درمانی و جراحی معده خود در انتظار یک پی‌اچ متری ساده هستم. ولی تجهیزات مورد نیاز آن به دلیل تحریم به کشور وارد نمی‌شود. خدا را شکر مسئله من خیلی حاد نیست و فقط در انتظار یک جراحی ساده هستم که انجام یا عدم انجام آن مسئله مرگ و زندگی نیست. ولی بیچاره بیمارانی که در سخت‌ترین شرایط ممکن جسمی و روحی باید ابزار اعمال فشار بر حکومت باشند و با جسم بیمارشان وزن معادلات سیاسی را به نفع قدرت‌های جهانی تغییر دهند.» 🔹نوشته‌ی محمد معتمدی نشان می‌دهد که اوضاع عمومی این خواننده مساعد است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸هیات داوران جشنواره آواها و نواهای رضوی معرفی شدند. 🔹معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضمن معرفی هیات داوران جشنواره آواها و نواهای رضوی به استقبال هنرمندان از این رویداد موسیقایی اشاره کرد. 🔹 محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر اجرایی جشنواره آواها و نواهای رضوی بیان کرد: جشنواره آواها و نواهای رضوی در چهارمین سال برگزاری با استقبال هنرمندان و اهالی موسیقی مواجه شده است که این نشان از علاقه مندی و ابراز ارادت جامعه هنری و هنرمندان عرصه موسیقی به ساحت نورانی امام هشتم (ع) دارد. 🔹دبیر اجرایی جشنواره آواها و نواهای رضوی با ارائه گزارش از تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره افزود: در این جشنواره بیش از ۴۰۰ اثر در بخش های مختلف و از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است. 🔹وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره با توجه به برنامه ریزی های مدون و زمانبندی مناسب و با اطلاع رسانی های فراگیر و جامع در سطح کشور شاهد تنوع آثار هنری از سراسر کشور بودیم به طوری که هنرمندان غالب استان های کشور در این دوره حضور دارند. شرکت کنندگان در این دوره در بخش های رقابتی آواهای رضوی با محوریت موسیقی آوازی در حوزه موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی و نواهای رضوی در حوزه همنوازی و گروه نوازی در موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی و بخش غیر رقابتی شامل موسیقی ملل و مرور آثار تولید شده در زمینه موسیقی رضوی حضور پیدا کرده اند. 🔹دبیر اجرایی چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی همچنین از حضور هنرمندان خارجی از کشورهای افغانستان، قزاقستان، ترکیه و آذربایجان خبر داد و گفت: بخش موسیقی ملل این جشنواره برای سومین سال پیاپی با دعوت از هنرمندان سایر کشورها که در حوزه رضوی تولید اثر داشتند به ارائه و معرفی آثار موسیقایی در سطح بین المللی می پردازد. 🔹اسماعیلی از حضور داوران برجسته و کارشناسان با سابقه حوزه موسیقی در چهارمین دوره این جشنواره خبر داد و افزود: داوران این جشنواره که به میزبانی استان تهران برگزار می شود متشکل از احمد صدری، شهرام صارمی، هوشنگ جاوید، جهانگیر نصری اشرفی و مهیار شادروان هستند که مسئولیت انتخاب آثار برتر را به عهده دارند. به هر حال امیدواریم با پایان داوری شاهد اثرات ممتاز و ارزشمند فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف موسیقی و در راستای توسعه فرهنگ و معارف اسلامی به ویژه معارف رضوی در استان تهران باشیم. 🔹چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی از سری برنامه های هفدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه سال جاری در ایام دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در استان تهران برگزار می شود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍🔸نادر مشایخی: برخی اساتید موسیقی وقتی پیانو می‌نوازند، خارج می‌زنند! 🔹نادر مشایخی معتقد است که در حدود ۳۰ شورایی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند، افرادی هستند که عنوان استاد را یدک می‌کشند اما وقتی به عنوان مثال پیانو می نوازند خارج می‌زنند. این اتفاق نشانگر این است که هیچکس در جای درست خود نیست. 🔹 نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر باسابقه درباره عملکرد مسئولان در این حوزه به خبرآنلاین گفت: «به عنوان مثال می‌گویم به نظرم آقای صفی‌پور بلد است خوب کار کند منتهی بازخورد از طرف هنرمندان دریافت نمی‌کند. این قطعاتی که اجرا می‌شوند را فکر می‌کنند کلاسیک است در حالی‌که نیست و نمی‌دانند چون متخصص نیستند. مدیر باید خود از موسیقی اطلاع داشته باشد و اگر ندارد، باید مشاور هنری باسواد و متخصص در اختیار داشته باشد که او را راهنمایی کند. به عنوان مثال آقای طالبی در زمان حضورش در دفتر موسیقی به من پیشنهاد داد تا ماهانه اجراهایی از باخ را روی صحنه ببریم و این اتفاق خوبی بود که او موسیقی و آهنگسازان را می‌شناخت.» 🔹او ادامه داد: «مثلا آقای شهرداد روحانی کارش رهبری ارکستر نیست و هیچ وقت در این حوزه فعالیت نکرده است، از یانی قطعاتی را اجرا می‌کند در حالی‌که خیلی وقت است او دورانش تمام شده است، ایشان کارهای پاپ تنظیم و چند اثر را کپی کرده است، همین. باید سابقه افراد را جلویمان بگذاریم و ببینیم. کسی با چنین سابقه‌ای نمی‌تواند بتهوون رهبری کند، نمی‌شود، مثلا شما می‌توانید یک هفته‌ای زبان چینی یاد بگیرید؟ یکسری کارها امکان پذیر نیست.» 🔹این هنرمند با ابراز تاسف از عملکرد برخی از مدیران، تاکید کرد: «متاسفانه یکسری افراد در مدیریت این بخش حضور دارند که در واقع اطلاعی از موسیقی ندارند، البته بیشتر اهل ریسک کردن نیستند و می‌ترسند، این مهم‌ترین کاری است که مدیر هنری باید انجام دهد اما برای ریسک کردن باید اطلاع داشته باشد تا بداند که روی چه کسی باید سرمایه‌گذاری کند. می‌ترسند که کار جدیدی کنند و نتیجه درستی نگیرند و جایگاهشان را از دست دهند.» 🔹مشایخی همچنین بیان کرد: «ما حدود ۳۰ شورا داریم که هیچ کدام تاثیر کوچکی هم بر روند موسیقی نگذاشتند و اعضای آن‌ها هم تنها نام استاد را به یدک می‌کشند ولی وقتی پیانو می‌نوازند خارج می‌زند، متاسفانه هر آدم در جای درستی که باید باشند نیستند. هر کسی که رهبر ارکستر می‌شود بلافاصله و سریع یک چنین عناوینی دریافت می‌کند.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔸فاجعه ای که در خیابان ها و یا فضای مجازی بارها دیده ایم! 🔹خداروشکر مشكل خوانندگي با حضور چنین دوستانی حل شد و ديگر نياز به كلاس و زحمت و يادگيري نت و دستگاه و گوشه هم نيست با سه تومن خواننده شويد . 🔴مراقب افراد سودجو باشید🔴 #خوانندگی #خواننده_شو 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic